Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1964

IV. volební období

14

Vládní návrh

Zákon

ze dne .................... 1964

o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na rok 1965

Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Úkoly státního plánu

(1) Hlavní úkoly státního plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1965, jehož cílem je vytvářet další předpoklady pro obnovení plynulosti vztahů mezi jednotlivými odvětvími národního hospodářství a tím připravit základnu pro plnění perspektivních cílů, které stanovil XII. sjezd Komunistické strany Československa, jsou zejména tyto:

Dosáhnout dalšího rozvoje společenské výroby při důraznějším zaměření na kvalitativní stránky rozvoje národního hospodářství tak, že

a) v průmyslu bude zvýšení výroby zhruba o 5,5% zajištěno v podstatě růstem produktivity práce, vyšší hospodárností ve využití surovin a materiálů a využíváním zásob a vnitřních zdrojů;

b) v zemědělství bude zvýšení tržní produkce zhruba o 2,8% zajištěno zejména dalším zvýšením spotřeby průmyslových hnojiv a dodávek mechanizačních prostředků a uplatňováním účinných forem zainteresovaností pracovníků;

c) investiční výstavba včetně generálních oprav dosáhne objemu 52,9 mld. Kčs; bude urychlována výstavba rozhodujících staveb k posílení výrobně technické základny chemie, zemědělství, paliv, energetiky a dopravy;

d) maloobchodní obrat dosáhne 109,9 mld. Kčs při postupném odstraňování nedostatku některých druhů žádaného zboží a obohacování sortimentu.

(2) Na Slovensku se zvýší celkový objem výroby v průmyslu zhruba o 9,3% a investiční výstavba na Slovensku dosáhne objemu 16,7 mld. Kčs.

(3) Pro rozvoj výroby a růstu společenské produktivity práce budou vytvářeny předpoklady zdokonalením metod plánovitého řízení národního hospodářství a rychlejším zaváděním výsledků vády a techniky.

§ 2

Úkoly státního rozpočtu

Státní rozpočet na rok 1965 zajišťuje v souladu se státním plánem rozvoje národního hospodářství finanční prostředky k zabezpečení plánovaných úkoly.

§ 3

Stanovení výše státního rozpočtu

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se stanoví částkou 116 202 791 000 Kčs, celkové výdaje se stanoví částkou 116 137 674 000 Kčs, takže vyplývá rozdíl příjmů a výdajů hospodaření 65 117 000 Kčs.

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž příjmy a výdaje činí 31 517 700 000 Kčs.

§ 4

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1965.

 

Příloha zákona č ...... Sb.

Celkový přehled státního rozpočtu Československé socialistické republiky na rok 1965

Příjmy

Kčs (v tis.)

Výdaje

Kčs (v tis.)

Příjmy ze socialistického hospodářství

97 574 824

Hospodářství

54 767 648

Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva

14 391 800

Kulturní a sociální opatření

48 253 144

Ostatní příjmy

4 236 167

Obrana a bezpečnost

10 272 369

   

Správa

2 844 513

Úhrn

116 202 791

Úhrn

116 137 671


 

Rozdíl příjmů a výdajů hospodaření 65 117 tis. Kčs.

Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu

Příjmy

Kčs (v tis.)

Výdaje

Kčs (v tis.)

Přímé příjmy

13 193 000

Hospodářství

9 180 500

Příděl ze státního rozpočtu

18 324 700

Kulturní a sociální opatření

20 830 800

   

Správa

1 476 400

Úhrn

31 517 700

Úhrn

31 517 700


 

Příloha 2 zákona č. .... Sb.

Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů

(v tis. Kčs)

Kraj

Přímé příjmy

Příděly ze státního rozpočtu

Úhrn příjmů

Úhrn výdajů

Národní výbor hlavního města Prahy

969 000

1 956 500

2 926 300

2 926 300

Středočeský

1 373 700

1 058 600

2 432 300

2 432 300

Jihočeský

626 100

991 800

1. 617 900

1 617 900

Západočeský

736 500

1 457 100

2 188 600

2188 600

Severočeský

1 214 900

1 495 300

2 710 200

2 710 200

Východočeský

1 378 100

1 060 400

2 438 500

2 438 500

Jihomoravský

2 053 000

1 585 900

3 638 900

3 638 900

Severomoravský

1 653 200

2 660 300

4 313 500

4 313500

Západoslovenský

1 504 500

2 207 700

3 712 200

3 712 200

Středoslovenský

870 300

1 882 700

2 753 000

2 753 000

Východoslovenský

812 900

1 973 400

2 786 300

2 786 300

Úhrn

13 193 000

18 324 740

31 517 700

31 517 700


 

Důvodová zpráva

Zákon o státním plánu a státním rozpočtu na rok 1965 stanoví jednak hlavní úkoly státního plánu rozvoje národního hospodářství, jednak celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu a rozpočtů národních výborů.

Státní plán

Hlavní úkoly státního plánu stanovené zákonem vymezují rámec, v němž vláda stanoví stání plán rozvoje národního hospodářství na rok 1965, tj. na období jednoho roku, podobně jako v roce 1964, protože třetí pětiletý plán, vyhlášený zákonem č. 165/1960 Sb., byl již překonán ekonomickou direktivou XII. sjezdu Komunistické strany Československa a zrušen zákonem č. 15/1964 Sb., a čtvrtý pětiletý plán bude stanoven na období 1966 - 1970.

Cílem státního plánu na rok 1965 je pokračovat ve vytváření předpokladů pro překonání nedostatků a obnovení plynulosti mezi jednotlivými odvětvími národního hospodářství a tím připravit základnu pro plnění perspektivních cílů, které stanovil XII. sjezd Komunistické strany Československa.

Souhrnné vyjádření úkolů na rok 1965 odpovídá proto i formou vyjádření úkolů na rok 1964.

Na rozdíl od plánu na rok 1964 je však možno v plánu na rok 1965 zdůraznit posílení nových pozitivních pruhů rozvoje. Je to především důslednější zaměření na kvalitativní stránky rozvoje národního hospodářství, která nakonec nachází výraz i v úkolu vnitřního obchodu, v němž nejde jen o dosažení obchodního obratu, ale o všestrannější uspokojování potřeb obyvatelstva.

V úkolech hlavních odvětví výroby předpokládá se potlačování ještě působících extenzívních prvků výroby a vytváření potřebných předpokladů k zajištění intenzifikace rozvoje přípravou strukturálních změn.

Cesty ke splnění úkolů v průmyslu, které zákon zdůrazňuje - růst produktivity práce, vyšší hospodárnost ve využití surovin a materiálů a využívání zásob a vnitřních zdrojů - představují orientaci na zefektivnění výroby a snížení výrobní spotřeby.

Splnění úkolů v zemědělství ovlivní další podstatné zvýšení spotřeby průmyslových hnojiv v účinnější skladbě, další dodávky chemických ochranných prostředků pro rostlinnou i živočišnou výrobu, zavádění komplexní mechanizace, která umožní postupné omezování ruční práce u hlavních plodin a vyřešení nejvhodnějších forem hmotné zainteresovanosti pracovníků jako nejúčinnějšího prostředku ke zvýšení zemědělské výroby.

Pro rozvoj národního hospodářství bude mít rozhodující význam zdokonalování metod plánovitého řízení a jejich postupné zavádění do praxe spolu s rychlejším využíváním výsledků vědy a techniky.

Státní rozpočet

Ve státním rozpočtu na rok 1965 jsou zahrnuty rozpočty ministerstev a ostatních ústředních orgánů, rozpočet Slovenské národní rady a rozpočty krajů.

V rozpočtech ministerstev, ostatních ústředních orgánů a Slovenské národní rady jsou obsaženy i rozpočty rozpočtových organizací jimi řízených, odvody zvláštních rozpočtových organizací a vedlejších hospodářství, příděly těmto organizacím a hospodářstvím a odvody a příděly, které pro hospodářské organizace vyplývají z finančních plánů.

V rozpočtech krajů jsou obsaženy jak rozpočty krajských národních výborů, tak i rozpočty národních výborů nižších stupňů.

V celku příznivé výsledky plnění plánu v roce 1964 jsou základem pro další postupné překonávána těžkostí v národním hospodářství, k dosažení cílů vytčených XII. sjezdem Komunistické strany Československa. To je podmíněno soustřeďováním nejen hmotných, ale i finančních zdrojů. Státním rozpočtem na rok 1965 jsou zabezpečovány nutné finanční prostředky na plnění úkolů stanovených státním plánem rozvoje národního hospodářství při žádoucím zvýšení efektivnosti hospodářství a zabezpečení souladu mezi zdroji a potřebami.

Ustanovení o rozpočtovém hospodaření a o zmocněních pro vládu a ministra financí, nutných k zajištění plynulého hospodaření podle státního rozpočtu, jsou obsažena v zákoně č. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky.

V Praze dne 25. listopadu 1964

Předseda vlády:

Lenárt v. r.

Místopředseda vlády a

 

předseda Státní plánovací komise:

Ministr financí:

v z. Dvořák v. r.

Dvořák v. r.

I. náměstek předsedy SPK

 

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP