Předseda NS Smrkovský (zvoní):
Vážený soudruhu presidente, vážení
hosté!
Zahajuji 28. schůzi NS.
Vítám srdečně v našem středu
presidenta republiky Ludvíka Svobodu. (Potlesk.)
Jménem celého Národního shromáždění,
Vám soudruhu presidente, upřímně děkuji,
že ve chvíli, kdy Národní shromáždění
stojí před rozhodováním o základních
životních otázkách našeho státu
a našich národů, přicházíte
mezi nás. Vytváří se tak dobrá
demokratická tradice součinnosti nejvyšších
státních orgánů v duchu naší
socialistické ústavy.
Vítám vládu republiky v čele s jejím
předsedou ing. Oldřichem Černíkem.
Našimi milými hosty jsou dále významní
účastníci dnešního zákonodárného
jednání, předsednictvo Slovenské národní
rady a předsednictvo České národní
rady v čele se soudruhem Ondrejem Klokočkem a dr.
Čestmírem Císařem. (Potlesk.)
Na dnešní schůzi Národního shromáždění
jsou dále přítomny delegace všech krajů
republiky, delegace Prahy a Bratislavy; jejich členové,
stejně jako všichni ostatní hosté, jsou
námi srdečně vítáni. (Potlesk.)
Uvědomujeme si, že Národní shromáždění
bude jednat za takto široké účasti poprvé.
Je tím dán výraz mimořádné,
vpravdě historické závažnosti dnešní
schůze, která má rozhodnout o novém
uspořádání československého
státu na principu federace, jak bylo určeno akčním
programem Komunistické strany Československa. Historický
význam dnešní schůze ještě
znásobuje skutečnost, že se scházíme
v předvečer 50. výročí zrodu
samostatné Československé republiky. Zpětný
hodnotící pohled na uplynulých 50 let života
tohoto státu v srdci Evropy, bohatých na světla
i stíny, na bouřlivé i tragické chvíle
v kontextu evropských a světových dějin,
tvoří jakoby předznamenání
pro dnešní jednání, které více
než kdykoliv jindy prožíváme ne samo o
sobě, ale jako součást plynulého toku
historie s vědomím, že zvažujíce
minulost a rozhodujíce o přítomnosti odpovídáme
především za budoucnost této země
a osudy jejích národů. Rád bych, vážené
soudružky a soudruzi, řekl v této souvislosti
k padesátému výročí vzniku
republiky několik slov. Prosím proto, aby řízení
schůze převzal nyní místopředseda
Národního shromáždění
Jozef Valo a aby mi s vaším souhlasem udělil
slovo ještě před tím, než Národní
shromáždění přistoupí
k projednávání pracovního pořadu.
(Předsednictví převzal místopředseda
NS s. Valo.)
Podpredseda NZ Valo: Súdružky a súdruhovia,
budeme pokračovať v rokovaní. V tejto chvíli
je v sále prítomných 213 poslancov, z toho
154 poslancov zvolených v českých krajoch
a 50 poslancov zvolených na Slovensku. Národné
zhromaždenie je preto schopné uznášania.
Na dnešnú schôdzu sa omluvili poslanci: Kosmel,
Lörincz, Rapoš, Brunner, Němec Josef, Flieger,
Baran, Pelikán, Kriegel a Németh. Ďalej sú
omluveni poslanci: Solčányová, Kotlebová,
Krúpalová, Miska, Pašek a Dolanský,
ktorí sú nemocní.
Z členov vlády je omlúvený súdruh
minister Dzúr.
Predsedníctvo Národného zhromaždenia
vám predkladá tento návrh programu:
1. Návrh Českej národnej rady, Slovenskej
národnej rady a vlády na vydanie zákona o
československej federácii a spoločná
správa výborov Národného zhromaždenia.
Novou skutočnosťou, ktorá nie je uvedená
v písomnej pozvánke, je to, že k návrhu
oboch národných rád sa pripojila vláda
republiky v zmysle článku 52, ods. 1 ústavy.
Návrh odôvodní predseda Českej národnej
rady dr. Čestmír Císař, predseda Slovenskej
národnej rady Ondrej Klokoč a menom vlády
jej predseda Ing. Oldřich Černík. Spravodajcom
výborov Národného zhromaždenia je akademik
Viktor Knapp.
2. Vládny návrh ústavného zákona
o postavení národností v Československej
republike a spoločná správa výborov
Národného zhromaždenia.
Menom vlády návrh odôvodní minister
spravodlivosti dr. Bohuslav Kučera, spravodajcom je poslanec
František Garaj.
Kto súhlasí s týmto programom, nech zdvihne
ruku. (Deje sa.)
Kto je proti? (Nikto.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Program dnešnej schôdze je schválený.
Pristúpime k jeho prerokovaniu. Udeľujem slovo predsedovi
Národného zhromaždenia Josefovi Smrkovskému.
Předseda NS Smrkovský: Vážené
soudružky a soudruzi, vážení přátelé,
program, který předsednictvo Národního
shromáždění předkládá
dnešnímu plenárnímu zasedání,
je mimořádně závažný.
Náročná doba, ve které žijeme,
uložila tomuto zastupitelskému sboru úkoly,
jaké snad v dějinách našich zákonodárných
sborů nemají obdoby. Projednání a
přijetí ústavního zákona o
československé federaci patři právě
k takovýmto úkolům. Rozsáhlá
a fundamentální úprava státoprávního
uspořádání vztahů mezi národy
a národnostmi této země dalekosáhle
reorganizuje a mění celé její státní
ústroji a překračuje v této oblasti
dosavadní rámec příslušných
ustanovení ústavy republiky. Zásadní
a pro osudy naší země přímo životní
význam tohoto aktu je nadto ještě podtrhován
mimořádným datem, k němuž se
toto shromáždění schází,
dnem 50. výročí vzniku samostatného
československého státu.
Není to pouhá shoda okolností, která
způsobila, že Národní shromáždění
bylo k projednání tohoto ústavního
zákona svoláno právě v předvečer
28. října. Je to politický záměr,
jímž má být demonstrován duch,
kterým se náš stát řídí
a chce řídit - dát lidu této země
a v tomto případě především
jejím národům takový domov, takovou
vlast, kterou by považovaly za skutečně svou,
v níž by byly naplněny všechny jejich
tužby, a tedy také požadavky národní.
Nová státoprávní úprava národních
vztahů je aktem oné národní spravedlnosti,
kterou vyzdvihl na svůj štít vědecký
socialismus, jehož učením se řídíme.
Nová státoprávní úprava je
i aktem nápravy chyb, které v této oblasti
deformovaly tvář socialistického zřízení,
je dokladem jeho schopnosti rozpoznat vlastní nedostatky
a jeho sil k jejich nápravě.
V tomto případě jde však o mnohem víc:
nejde jen o důkaz schopností našeho socialistického
zřízení poučit se z vlastních
chyb a poučit se ze zkušeností ostatních
socialistických zemí, jde o důkaz schopnosti
našeho zřízení najít nová
tvůrčí řešení, která
by - na základě obecně platných poznatků
vědeckého socialismu a v jejich duchu - odpovídala
podmínkám, tradicím, možnostem, kulturní
vyspělosti a potřebám této země
a jejích národů.
Víme dobře, jak nesnadný byl tento úkol,
jehož řešení vzešlo ze svobodného
rozhodnutí našich národů. Víme
dobře, že v dnešní složité
situaci je nesnadnost tohoto úkolu a naše odpovědnost
dvojnásobná. Přípravě tohoto
zákona bylo věnováno velké úsilí
poslanců, odborníků i široké
veřejnosti, která tuto práci sledovala s
nevšedním zájmem. Na tento zákon soustředily
svou pozornost i obě národní zastupitelstva
- Česká a Slovenská národní
rada, které dodaly přípravným pracím
vskutku reprezentativní charakter a vnesly tak důstojný
podíl v toto obrovské dílo přeměny,
jaké se jen málokdy v dějinách státu
naskýtá. Proto všichni, kdož se tohoto
díla zúčastnili a kdož mu věnovali
své síly, energii a myšlenky, zaslouží
náš dík a ocenění.
Jestliže vysoko oceňujeme všechnu práci,
která byla vykonána, anebo právě proto,
cítíme všichni odpovědnost, jakou na
sebe bere každý, kdo se vydává po nových,
ne dostatečně prozkoumaných cestách.
Přijímáme-li na sebe tuto odpovědnost,
činíme tak u vědomí, že obrat
k novým cestám je naprostou nezbytností.
Neboť stát, jakým je naše republika, a
tím spíše pak stát socialistický,
který si předsevzal vpravdě dějinný
úkol uskutečnit ideály sociální
a národnostní spravedlivosti, nemůže
trvale nést riziko ještě větší,
riziko odklonu od těchto ideálů, nespokojenosti
a pocitů ublížení kterékoli velké
skupiny svého lidu, tím spíše pak složky
tak významné, jakou je dnešní Slovensko
a jeho lid. Nemůžeme jít vpřed s nedůsledným
řešením vztahů mezi Čechy a Slováky
jako bratrských národů.
Myslím, že ona rizika, jež jsou spojena s každou
ještě ne zcela prozkoumanou cestou, nepřijímáme
lehkomyslně a bez rozvahy. Jsem přesvědčen,
že postup, který pro tuto úpravu volíme,
cesta jejího postupného uskutečňování,
dává mnoho možností, abychom se nad
každou součástí této úpravy
mohli zamyslet a nalézt nejvhodnější
a nejprospěšnější formy, kterými
bude uváděna v život.
Dnešní projednání ústavního
zákona o státoprávní přeměně
Československa ve federativní svazek dvou rovnoprávných
a rovnocenných národních republik a v návaznosti
na něj i ústavního zákona o národnostech,
je jistě nejdůležitější
a rozhodující krok celé této reformy.
Avšak přijetím ústavního zákona
práce na státoprávní reformě
republiky nekončí. Nadchází neméně
náročné údobí, v němž
mají být tyto ústavní principy konkrétně
propracovány a uskutečněny. Vážnou
jejich součástí nesporně bude důsledné
a urychlené uskutečňování ekonomické
reformy.
Myslím, že budete se mnou souhlasit, vyjádřím-li
přesvědčení, že všechny
orgány, zúčastněné na těchto
pracích, budou i nadále pracovat s vědomím
nejvyšší odpovědnosti, neboť jim
budou svěřeny otázky pro tento stát
a jeho obyvatelstvo vpravdě životní a existenční.
Zajisté budete se mnou souhlasit, ujistím-li, že
ani Národní shromáždění
nebude dneškem považovat svou účast na
této dalekosáhlé změně za skončenou.
Naopak, Národní shromáždění
projedná celý komplex zásadních federálních
zákonů, jimiž bude dobudována náplň
i struktura československé federace. Národní
shromáždění se tedy bude jejím
průběhem zabývat a vynaloží všechny
své sily, aby tento náš krok byl korunován
úspěchem.
Je zcela zřejmé, že tak dalekosáhlé
změny ve státním ústrojí, které
u nás již nastaly a které budou touto úpravou
ještě rozmnoženy, vyžádají
si nakonec celkovou změnu ústavy, na které
se již začíná pracovat. Jestliže
nejnaléhavější úkoly jsou splněny,
nebude třeba, aby vypracování nové
ústavy bylo poznamenáno chvatem a improvizací.
Dnes vytváříme podmínky, aby se všechny
tyto nejodpovědnější úkoly mohly
splnit v klidu, pečlivě a s nejvyšší
kvalifikací, jak to také ústava vyžaduje
a potřebuje.
Období od přijetí a uskutečnění
dnešního ústavního zákona k vypracování
a přijetí nové ústavy bude pro nás
všechny, pro orgány zákonodárné,
vládní i společenské údobím
zkoušky, která praxí a životem ověří
naše záměry, zjistí jejich dobré
stránky a dá možnost změnit i to, co
se případně neosvědčí.
Toto konstatování nás ovšem nikterak
nezbavuje naší dnešní odpovědnosti.
Její nejvyšší míra je příkazem,
který - jak jsem už naznačil - zdůrazňuje
právě dnešní slavnostní den.
Ještě nikdy v celých padesátiletých
dějinách republiky nemělo výročí
jejího vzniku takový ráz, jako má
dnes. Dnešní zasedání Národního
shromáždění nemá v předcházejících
jubilejích republiky obdoby. Svůj vztah k slavnému
50. výročí vzniku Československa nechceme
vyjádřit jen formální oslavou. Usilujeme
založit novou tradici oslav vzniku republiky, oslav nejen
slovy, ale především činem, zásadním
ústavním a politickým činem obrovského
dosahu, činem, který má napravit slabiny
její národnostní stavby a dodat ji nové
pevnosti a nové síly, aby lépe a pevněji
vykročila do nového padesátiletí svého
života, naplněného tvůrčím
rozvíjením socialismu v pevné spolupráci
se všemi socialistickými a pokrokovými silami
lidstva, aby v něm dokázala ještě více
než dokázala v padesátiletí uplynulém.
Pocity, které všichni prožíváme
při této velké a slavné příležitosti,
nechť nám přinesou odpovědnost, kterou
při našem dnešním konání
máme nejen před lidem této země, před
jejím dneškem a budoucností, ale také
před její minulostí, před jejími
dějinami.
Nechť nám je vzpomínka a hold, který
skládáme všem, kteří se zasloužili
za uplynulých padesát let o blaho a prospěch
tohoto státu, pobídkou a závazkem, abychom
k stavbě naší republiky položili další
kámen, kvádr, který nic nezdolá a
který jí dá větší pevnost
než měla dodnes.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, závěrem
ještě zdůraznit: myšlenka federalizace,
k jejímuž uskutečnění dnes činíme
důležitý krok, je plodem toho nového,
vysoce pozitivního, co se v této zemi objevilo po
lednu letošního roku. Přijetím ústavního
zákona o československé federaci přinášíme
proto československému lidu závažný
konkrétní důkaz naší neochvějné
vůle navázat a rozvíjet všechno to kladné,
co bylo podstatou a vlastní náplní polednové
politiky a co bylo vyjádřeno ve známých
stranických i státních programových
dokumentech. Bude to praktickým důkazem toho, že
polednová politika, zbavená všech jednostranností
a extrémů, představuje jedinou alternativu
rozvoje naší společnosti v duchu Marxova a
Leninova odkazu, společnosti založené na harmonii
ideálů socialismu, demokracie a humanismu pro nás
i pro budoucí. (Potlesk.)
Předsednictví převzala místopředsedkyně
NS Miková:
Děkuji předsedovi Národního shromáždění
za úvodní slovo.
Opravuji údaje o prezenci. V tuto chvíli je přítomno
265 poslanců, z toho poslanců zvolených v
českých krajích 180, poslanců zvolených
na Slovensku 85.
Soudružky a soudruzi poslanci, přistoupíme
k projednání prvního bodu schváleného
pořadu, kterým je návrh České
národní rady, Slovenské národní
rady a vlády na vydání ústavního
zákona o československé federaci a společná
zpráva výborů Národního shromáždění.
Prosím předsedu České národní
rady dr. Čestmíra Císaře, aby přednesl
svou zprávu.
Předseda ČNR Dr. Čestmír Císař:
Vážený soudruhu presidente, vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi!
Připadla mi čest vystoupit na této schůzi
našeho vrcholného zákonodárného
sboru a jménem České národní
rady vám doporučit, abyste posoudili a schválili
návrh ústavního zákona o federativním
uspořádání Československa.
Česká národní rada, zvolená
na červencové schůzi Národního
shromáždění a pověřená
spolu se Slovenskou národní radou vypracovat a předložit
uvedený návrh, snažila se podle svých
sil a podle svého nejlepšího svědomí
podílet se na přípravných pracích
a zaujímat stanoviska k návrhu zákona jako
celku i k jeho jednotlivým částem. Přes
řadu nepříznivých okolností,
mimo jiné opožděně ustavení,
usilovala Česká národní rada správně
pochopit koncepci propracovanou vládní odbornou
komisí na základě návrhů slovenských
orgánů a vnést do ní některé
vlastní pohledy, o jejichž správnosti byla
přesvědčena.
Jsme si plně vědomi, že dílo bylo příliš
složité a lhůty k jeho vypracování
byly příliš napjaté, než aby mohlo
být dokonalé. Jsou však dány všechny
možnosti, abychom podle zkušeností z dalšího
vývoje při dalších legislativních
pracích případné chyby odstranili
a případné mezery vyplnili.
Je všeobecně známo, že ve všech principiálních
otázkách uspořádání
vztahů mezi českým a slovenským národem
bylo dosaženo dohody. Vycházeli jsme z toho, že
předně svébytný slovenský národ
právem požaduje uplatnění práva
na sebeurčení a vytvoření vlastní
národní republiky, že český národ
toto právo uznává a také jemu se otevírá
v české republice široký prostor pro
rozmach národní existence, a že konečně
oba národy trvají na soužití a spolupráci
ve společném státě - v Československé
socialistické republice.
V čem jsme se někdy neshodovali, byly cesty a formy,
jak uskutečnit myšlenku federalizace, jak zabezpečit
hladké fungování příštího
nového systému státní moci a správy,
aby byl životaschopný, účinný,
pružný a hospodárný. V diskusích
bylo patrno, že snaha po racionálním uspořádání
věcí se nemůže vždycky krýt
s požadavkem složité soustavy záruk plné
rovnoprávnosti obou národů a jejich republik.
Je však třeba konstatovat, že tu byla dobrá
vůle najít oboustranně přijatelná
řešení. Významnou roli v nalezení
takového řešení tu sehrála československá
vláda a především nejvyšší
představitelé strany a státu, kteří
projevili citlivě pochopení pro situaci obou národních
rad a pro nutnost dospět ke konečné dohodě.
Česká národní rada na svém
plenárním zasedání 23. a 24. října
podrobně projednala jednotící stanoviska
vlády ke sporným otázkám a plně
se za ně postavila jako za rozumné a v dané
chvíli správné východisko. Byl jsem
pověřen, abych vám toto naše usnesení
tlumočil. Jím jsme zkorigovali iniciativní
návrh, který jsme odeslali Národnímu
shromáždění dne 7. října.