V roce 1968 bude dosaženo nejvyššího tempa
růstu osobní spotřeby obyvatelstva za uplynulé
desetiletí - pres 9 %. Příjmy obyvatelstva
se za tento rok zvyšují o 18,2 miliardy Kčs
proti 3-5 mld. v průměru řady předcházejících
let. A co je významné - jsou plně realizovány
neobvykle vysokým vzestupem maloobchodního obratu
o 12 %. Přitom absolutní výše letošního
přírůstku maloobchodního obratu je
téměř čtyřnásobná
proti průměru let 1960 až 1965. Současně,
jak známo, bylo započato s realizací pětidenního
pracovního týdne, jsou uskutečňována
významná sociální opatření,
např. cestou zvýšení nízkých
důchodů, řeší se dlouholeté
a nespravedlivé zaostávání mezd v
dopravě, spotřebním a potravinářském
průmyslu atd. Je možno konstatovat pronikavý
vzestup naší zemědělské výroby
za poslední dvě léta, rychlý vzestup
dodávek průmyslových výrobků
pro vnitřní trh, značný růst
stavební výroby, vzestup dodávek pro zahraniční
obchod.
Nicméně nejsme a nemůžeme být
s tímto stavem spokojeni. Efektivnost ekonomiky je nadále
neuspokojivá. Na trhu se projevují velmi vážné
sortimentní nedostatky, dále zaostává
bytová výstavba apod.
Proto praktický hospodářský program
příštího roku, vyjádřený
v hospodářské směrnici vlády,
jde cestou zvyšování ekonomického tlaku
na výrobu. Citelně se zvyšují odvody
podniků státu, zpřísňuje se
politika dotací a subvencí, jsou zajišťovány
předpoklady pro plně vyrovnaný rozpočet.
S cílem vytvoření předpokladů
pro bytovou výstavbu a omezení vysoké rozestavěnosti
se zostřuje celkový investiční limit
pro nově zahajované stavby v průmyslu. Počítá
se i s určitými cenovými opatřeními.
Všechny tyto praktické kroky jsou nezbytné,
chceme-li realizovat vládou garantovaný vzestup
reálných mezd o 2,5 % v příštím
roce a chceme-li současně dosáhnout výstavby
alespoň 95000 bytů, dále zabezpečit
vzestup příjmů dodávkami potravin
a průmyslového zboží, zajistit splnění
našich cílů po linii zahraničního
obchodu.
Přes mimořádnou náročnost těchto
úkolů je nutno konstatovat, že naše socialistické
podniky a družstva mají značný prostor
i podmínky k iniciativnímu řešení
problémů spojených se zvyšováním
výroby, její kvality a sortimentu, rentability i
vývozu. Značné rezervy existují ve
využití kapacit, zhodnocení surovin a materiálů
i ve využití pracovního času. Velké
možnosti máme též v rozvíjení
hlubší a účinnější
hospodářské kooperace se zeměmi socialistického
tábora, zejména v RVHP. Hodláme proto i nadále
projednat náměty schválené vládou
ČSSR a jinými vládami členských
zemí této organizace, směřující
k posílení její efektivnosti. Při
zachování priority obchodu se členskými
státy RVHP existují rovněž předpoklady
k rozvíjení odpovídající spolupráce
s vyspělými kapitalistickými zeměmi,
zejména západní Evropy.
Soudružky a soudruzi, v politickém životě
naší republiky se od podpisu a zejména od ratifikace
smlouvy, jejíž text je předložen dnešní
schůzi Národního shromáždění,
budeme setkávat s faktem legálního dočasného
pobytu sovětských vojsk v Československu.
Pro život žádného státu není
přítomnost jiných než vlastních
vojsk jednoduchá.
Poslanci Národního shromáždění
i celá československá veřejnost pochopí
fakt, že je třeba vojska Sovětského
svazu, která budou podle navrhované dohody umístěna
v Československu, považovat za vojska našeho
spojence, za vojska socialistické země, jehož
národy přinesly největší oběti
v boji proti fašismu za druhé světové
války. Sovětský svaz, jak je všeobecně
známo, přispěl rozhodující
měrou v roce 1945 k osvobození naší
republiky. Tato dějinná fakta nelze přejít
ani bagatelisováním ani taktickým mlčením.
V dnešních dobách reálná situace
musí být totiž řešena. Rozumně,
s důvěrou a s plnou odpovědností před
národními dějinami, s plnou odpovědností
za osudy našich dalších generací, za osudy
socialismu a míru ve světě. Tomu chceme my,
Češi a Slováci i ostatní národnosti
naší země, znovu přispět svým
postojem k vzniklé situaci.
Postoje orgánů všech stupňů by
měly z tohoto jedině možného zorného
úhlu vycházet. Je věcí našeho
pracujícího lidu i našich funkcionářů
a zástupců, jak bude upraveno konkrétní
společenské postavení sovětských
vojsk. Společenský poměr zejména k
velitelskému a důstojnickému sboru bude určen
i jeho vztahem k československému lidu, naší
politice i politickým představitelům tohoto
lidu. Přál bych si, aby v zájmu našich
dlouhodobých cílů byly tyto styky dobré
a odpovídaly kulturní i politické vyspělosti
našich národů a národností.
Do přirozené roviny určené možnostmi
naší doby se budou muset uvést také
zejména celkové československo-sovětské
vztahy. Příslušné státní,
ale i společenské organizace by jim měly
věnovat opět pozornost. Vzájemné styky
mezi socialistickými zeměmi by měly vycházet
z přirozených pracovních a zájmových
hledisek, měly by být založeny na principech
rovnoprávné ekonomické, kulturní a
politické spolupráce.
Jestliže jsem využil svého vystoupení
k ratifikaci smlouvy o dočasném pobytu vojsk Sovětského
svazu v Československu k tomu, abych objasnil některé
naléhavé otázky našeho nejbližšího
vývoje, jak jsou již formulovány ve vládním
programu z 13. září 1968, chtěl bych
se v závěru vrátit ještě jednou
ke smyslu smlouvy.
Vážení poslanci, soudružky a soudruzi,
je jistě teoreticky možné si představit
nějaké jiné řešení vzniklé
situace v Československu. Budete však se mnou jistě
souhlasit, když prohlásím, že pro odpovědnou
politiku bylo v kritických okamžicích vývoje
státu k disposici jen řešení jediné.
Rozložením světového poměru sil
i společné zájmy socialistických zemí
včetně Československa nám předem
určují jisté závazky a povinnosti,
kterých se nelze lehkomyslně zříci.
Vláda vám, poslancům, a tím vlastně
všemu pracujícímu lidu naší země
předkládá dokument, o němž je
přesvědčena, že znamená pro zúčastněné
země postupné východisko ze vzniklé
situace.
Dohoda o podmínkách dočasného pobytu
části sovětských vojsk na našem
území se tak stává důležitým
nástrojem normalizace vztahů mezi socialistickými
státy a základem jejich další spolupráce.
Dovolte mi proto, abych vás požádal o souhlas
s tímto významným krokem naší
vlády v pevné víře, že je to
jak v zájmu celého socialistického společenství,
tak i v nejvlastnějším zájmu šťastné
budoucnosti Československé socialistické
republiky. (Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Děkuji předsedovi
vlády Inž. Černíkovi. Prosím
nyní společného zpravodaje výboru
ústavně právního, branného
a bezpečnostního a zahraničního posl.
Jana Němce, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Zpravodaj posl. dr. Jan Němec: Vážený
soudruhu presidente, soudružky a soudruzi poslanci, sešli
jsme se dnes k projednání vládního
návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
ČSSR k projevu souhlasu smlouva mezi vládou ČSSR
a vládou SSSR o podmínkách dočasného
pobytu sovětských vojsk na území ČSSR,
podepsaná v Praze dne 16. října t. r.
Naše jednáni se opírá o 40. článek
prvního odstavce ústavy, podle nějž
Národní shromáždění jedná
a usnáší se o základních otázkách
vnitřní a zahraniční politiky státu,
a o článek 42 ústavy, podle nějž
dává souhlas k mezinárodním smlouvám
politickým, hospodářským smlouvám
obecné povahy a takovým smlouvám, k jejichž
provedení je třeba zákona.
Smlouva o dočasném pobytu sovětských
vojsk na našem území, kterou za Československou
socialistickou republiku podepsal předseda vlády
s. Černík a za Svaz sovětských socialistických
republik s. Kosygin, vychází z tradičního
přátelství, spolupráce a spojenectví
mezi Sovětským svazem a Československem,
ze snahy o jejich další upevnění, jak
je uvedeno v preambuli smlouvy a jak to odpovídá
zájmům lidu obou států. Vychází
ze smlouvy o přátelství, vzájemné
pomoci a poválečné spolupráci, uzavřené
12. prosince 1943, uprostřed druhé světové
války, v době velkých osvobozovacích
bojů sovětské armády, v době,
kdy náš lid odsouzený německými
fašisty k fyzické likvidaci viděl v Sovětském
svazu a jedině tam záruku svého osvobození
i perspektivu svého budoucího života v novém
socialistickém uspořádání.
Prozíravost signatářů smlouvy o přátelství,
vzájemné pomoci a poválečné
spolupráci z r. 1943, prodloužené protokolem
z 27. listopadu 1963, vyplývá zejména z třetího
článku, v němž byla již tehdy před
25 lety předvídána obnova dobyvačné
německé politiky pod známým heslem
"Drang nach Osten", obnova revanšistických
a militaristických sil tak, jak je zaznamenáváme
již delší dobu v Německé spolkové
republice.
Bratislavská dohoda ze 3. 8. 1968, podepsaná československými
vládními, státními a stranickými
činiteli, spolu s představiteli pěti zemí
socialistického společenství, znovu upozornila
na nebezpečí temných reakčních
sil světového imperialismu, na nebezpečí
jejich úderného oddílu v Evropě, na
revanšistické síly Německé spolkové
republiky, které vynakládají soustavně
veškeré úsilí na to, aby psychologicky
rozkládaly jednotu socialistického společenství
a jež jsou připraveny ve vhodné chvíli
použít i vojenské síly. Ne náhodou
věnovaly a věnují právě tyto
revanšistické síly v NSR takovou zvláštní
pozornost Československu, jak vzhledem k jeho strategické
pozici, tak i k existenci protisocialistických sil, jejichž
působnost byla v projevech vedoucích soudruhů
potvrzena a které se přiživovaly na obrodném
demokratizačním procesu, zahájeném
lednovým plénem ústředního
výboru Komunistické strany Československa
s nijak neskrývanými protirevolučními
snahami.
Jestliže obě vlády, naše i sovětská,
zdůrazňují úsilí o ochranu
vymožeností socialismu a o posílení
míru a bezpečnosti v Evropě a na celém
světě, vycházejí beze sporu z důkladné
analýzy současné mezinárodní
situace v dnešním rozděleném světě,
ze základního světového třídního
rozporu mezi socialistickou a kapitalistickou soustavou.
Smlouva již projednáváme, se opírá
o ujednání dosažená mezi československou
a sovětskou delegací v Moskvě ve dnech 23.-26.
srpna a 3.-4. října t. r. Tato ujednání
oboustranně směřují k plné
politické i hospodářské normalizaci
poměrů v naší zemi. Není jistě
sporu o tom, že právě Smlouva o dočasném
pobytu sovětských vojsk na československém
území je jedním z aktivních kroků
jak ze sovětské, tak i z československé
strany k této normalizaci přispět a ji také
urychlit. Vždyť právě otázka pobytu
sovětských vojsk je živou otázkou naší
veřejnosti, její byť i zatím jen dílčí
a dočasné řešení odpovídá
zájmům a přáním našeho
lidu.
Předseda vlády s. Černík podrobně
zdůvodnil jednotlivé články Smlouvy,
její politicky význam i skutečnost, že
jde o dokument, který aktivně a pozitivně
přispívá k normalizaci života naší
země, otevírá nové možnosti a
reálné perspektivy jejího rozvoje. Jde přece
o to, aby prostor, který moskevská ujednání
vytvořila pro pokračování polednové
politiky, nebyl zužován, ale naopak rozšiřován
právě v zájmu dalšího rozvoje
všech těch pozitivních jevů společenského
pohybu po lednu, ale i v zájmu vymýcení všech
negativních stránek, jichž bohužel také
nebylo pomálu. Bylo by dobře, abychom se právě
nad touto otázkou zamysleli, abychom se zamysleli nad možnostmi
rozšíření prostoru pro polednovou politiku
naší komunistické strany i našeho Československého
státu, nad jejími pozitivními aspekty, jejichž
smyslem bylo účelně a vhodně spojit
obecné společné zásady a cíle
komunistického hnutí s revolučními
a demokratickými tradicemi českého a slovenského
národa, abychom právě z tohoto hlediska přistupovali
k otázce, kterou dnes projednáváme.
Smlouva, kterou projednáváme, je částečnou
realizací pátého článku moskevského
protokolu z 26. srpna tohoto roku, a současně také
dílčím příspěvkem ke
splnění 15. článku, v němž
bylo vyjádřeno oboustranné rozhodnutí
vedoucích představitelů Komunistické
strany Československa i Komunistické strany Sovětského
svazu věnovat veškeré úsilí prohloubení
tradičního a historického přátelství
mezi našimi národy. Bohužel i u nás jsou
ještě síly, které nepochopily tento
smysl základní orientace naší socialistické
výstavby, které nemají zájem přispívat
ke splnění moskevských protokolů,
kalí vodu a nijak nepřispívají pro
obnovu dobrých vztahů v celém socialistickém
společenství a zejména v československo-sovětských
vztazích. Jaký mohou mít takovéto
síly zájem? Komu slouží? Co přejí
tomuto lidu, který žije v této zemi? Konflikty,
těžkosti? Jestliže ano, bude třeba se
zeptat, v jakých jsou službách a jaké
hájí zájmy?
Československý lid nejednou v historii prokázal
své vysoké internacionální uvědomění,
jež bylo vždy v souladu s jeho revolučními
i národními tradicemi, v souladu s progresívním
rozvojem země a zejména se zajištěním
bezpečnosti státu proti staletému nepřátelství,
jež hrozilo vždy a tradičně jen z jedné
a to západní světové strany.
Smlouva v článku dvě výslovně
konstatuje, že pobyt sovětských vojsk na našem
území nenaruší suverenitu našeho
státu, že sovětská vojska se nevměšují
do vnitřních záležitostí naší
republiky a že příslušníci těchto
vojsk i osoby k nim příslušející
a členové rodin budou zachovávat právní
řád platný v Československé
socialistické republice.
Vůbec otázky jurisdikce řešené
i v článku 9 a stejně tak materiálně
právní otázky odpovídají plně
požadavkům československé vládní
delegace a jsou po právní stránce daleko
precisněji formulovány, než je tomu v obdobných
smlouvách jiných zemí.
Soudružky a soudruzi, měl jsem možnost prostudovat
si dohodu mezi stranami Severoatlantické smlouvy o statutu
příslušníků jejich ozbrojených
sil, převážně amerických, a také
dohodu, která byla uzavřena podle článku
6 Smlouvy o vzájemné spolupráci a bezpečnosti
mezi Japonskem a USA, týkající se zřízení
oblastí a statutu ozbrojených sil USA v Japonsku,
v nichž je právně zakotvena absolutní
výlučnost amerického práva nebo přinejmenším
jeho naprostá priorita.
Je třeba proto konstatovat, že vláda naší
republiky věnovala těmto závažným
otázkám, které jsou rozhodující
i pro pojem suverenity, mimořádnou pozornost a dosáhla
takových formulací, které nás mohou
plně uspokojit. Jsem přesvědčen, že
vláda Národní fronty při jednání
o této Smlouvě vyvinula maximální
úsilí a snahu dosáhnout co nejpříznivějšího
řešení v dané době, v dané
situaci a v daných možnostech, a to plně v
duchu vládního prohlášení projednávaného
12. a 13. září letošního roku
na schůzi našeho Národního shromáždění,
a myslím, že si zaslouží plnou naší
podporu a důvěru. Společná schůze
výborů ústavně právního,
zahraničního, branného a bezpečnostního
došla v neformální diskusi, jež se dotýkala
Smlouvy jako celku i jednotlivých dílčích
otázek a v níž zazněly i protichůdné
názory a nejedna pochybnost, k názoru podpořit
vládní návrh v zájmu dalšího
socialistického rozvoje naší země, štěstí
jejího lidu a uložila mi předložit a doporučit
ke schválení plénu Národního
shromáždění podle čl. 42 Ústavy
návrh schvalovacího usnesení tohoto znění:
Národní shromáždění ČSSR
souhlasí se Smlouvou mezi vládou ČSSR a SSSR
o podmínkách dočasného pobytu sovětských
vojsk na území ČSSR podepsanou v Praze dne
16. října 1968.
Doporučuji po diskusi toto schvalovací usnesení
přijmout.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji soudruhu
zpravodajovi a ptám se, zda někdo z poslanců
má dotazy k předneseným zprávám
a to jak k návrhu a zprávě předsedy
vlády, tak i ke zprávě soudruha zpravodaje.
Jsou dotazy? Dotazy nejsou. Ptám se, zda se někdo
hlásí do rozpravy k předloženému
návrhu. Poslankyně soudružka Čakrtová-Sekaninová.
Posl. dr. Sekaninová-Čakrtová: Soudruhu
presidente, soudruzi a soudružky. Budu ve svém vystoupení
co nejvěcnější a co nejstručnější.
Národní shromáždění mělo
na projednání této smlouvy velmi málo
času. Jak je nám všem známo, uplynuly
od podpisu smlouvy do dnešního pléna dva dny.
Když, také ve velké časové tísni,
posuzovali československý podklad k jednání,
kladlo mnoho poslanců velký důraz na to,
aby dočasná přítomnost vojsk a jejich
částečný odsun byly pojaty jedině
v organické souvislosti s úplným odchodem
vojsk z našeho území. Přihlíželi
jsme přitom ke znění moskevského protokolu
ze srpna t. r., který v příslušném
bodě stanoví, že o podmínkách
pobytu a úplného odchodu spojeneckých vojsk
bude uzavřena smlouva - smlouva jedna.
Ačkoliv jsme pokládali za velmi žádoucí
a naléhavé, aby byl přesně dodržen
tento závazek o takovéto náplni jedné
smlouvy, uvažovaly výbory také jiné
alternativy k řešení tohoto životně
důležitého problému, například
uzavřít souběžně dvě dohody
nebo alespoň do smlouvy upravující otázky
dočasného pobytu vojsk zakotvit závazek,
že do určitého blízkého termínu
bude uzavřena dohoda o termínovaném úplném
odsunu všech vojsk z našeho území.
Do smlouvy, která byla našemu plénu dnes předložena,
však nebylo možno žádné podobné
ustanovení zařadit, a to dokonce ani ne v nejslabší
uvažované formě, totiž v článku,
který by zněl, že tato dohoda má dočasnou
platnost do doby uzavření dohody o úplném
odchodu sovětských vojsk.
Myslím, soudruzi a soudružky, že zde jde o vážnou
otázku, jak se zřetelem na znění samotné
dohody a také z hlediska širšího, zásadního.
Smlouva totiž mluví v názvu i v textu o dočasném
pobytu sovětských vojsk na našem území.
Bylo by zcela samozřejmé, myslím, jak po
stránce obsahové, tak i z hlediska smluvní
praxe, aby obsahovala ustanovení o době platnosti
smlouvy, která výslovně upravuje otázky
dočasné, když takováto ustanovení
mají všechny smluvní instrumenty, jejichž
trvání si smluvní partneři naopak
přejí a předpokládají vzhledem
k jejich náplni na dobu co nejdelší. Tak je
tomu také u základního dokumentu našich
mezinárodních vztahů, u Smlouvy o přátelství,
vzájemné pomoci a poválečné
spolupráci se SSSR.