Předseda NS s. Smrkovský: Vážené
Národní shromáždění, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, paní a pánové.
Zahajuji 23. schůzi Národního shromáždění,
svolanou podle usnesení předsednictva Národního
shromáždění ze dne 17. dubna 1968.
Dovolte, abych nejprve jménem Národního shromáždění
uvítal mezi námi co nejsrdečněji presidenta
Československé socialistické republiky soudruha
Ludvíka Svobodu. (Potlesk, poslanci povstávají.)
Dále vítám srdečně delegaci
Slovenské národní rady, vedenou místopředsedou
Slovenské národní rady s. inž. Markem.
(Potlesk.) Vítám rovněž srdečně
všechny vážené hosty.
Na schůzi je do této chvíle přítomno
242 poslanců, je tedy Národní shromáždění
schopné usnášení. Na první den
schůze je omluven posl. Sopr, na celou schůzi jsou
omluvení poslanci: Karlovská, David, Škoda,
Panster, Koscelanský, Kriegel, Mockovčiak, Korčák,
Černý, Štáfek, Rejnart, Čanda,
Jakubcová, Zemanová, inž. Svoboda, Galaba,
Josef Němec a tito ministři neposlanci: Štancel,
Hájek, Pavlovský, Řehák a Kadlec.
Předsednictvo Národního shromáždění
navrhuje tento pořad schůze:
1. Prohlášení vlády, které přednese
její předseda s. inž. Oldřich Černík.
2. Vládní návrh zákona o změnách
v organizaci a působnosti některých ústředních
orgánů a společná zpráva výborů
NS.
3. Zpráva předsednictva Národního
shromáždění o činnosti předsednictva
a výborů Národního shromáždění
od 19. schůze Národního shromáždění.
4. Doplňovací volby členů výborů
Národního shromáždění.
Ptám se, zda má někdo z poslanců připomínky
k navrženému pořadu schůze. Není
tomu tak. Děkuji. Dám tedy hlasovat. Kdo souhlasí
s navrženým pořadem schůze, ať
zvedne ruku. (Děje se.) Děkuji. Je někdo
proti? Není. Děkuji. Národní shromáždění
schválilo pořad jednání.
Než přistoupíme k projednávání
pořadu, upozorňuji z pověření
předsednictva NS, že dnes večer, půl
hodiny po přerušení schůze, která
bude pokračovat zítra, se sejdou zde ve Španělském
sále na společné schůzi výbor
pro plán a rozpočet, výbor průmyslový
pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu a výbor pro investiční výstavbu
a stavebnictví.
Na pořadu této schůze večer bude vládní
návrh zákona o změnách v organizaci
a působnosti některých ústředních
orgánů a příprava společné
zprávy výborů NS. Řízením
této schůze byl v dohodě s předsedy
výborů NS pověřen poslanec akad. Knapp,
předseda ústavně právního výboru
NS.
Této večerní schůze se mohou, pokud
budou mít zájem, zúčastnit i poslanci
ostatních výborů NS, kromě těch,
které byly jmenovány.
Přistoupíme k prvnímu bodu pořadu,
kterým je
1. Prohlášení vlády.
Prosím předsedu vlády s. inž. Černíka,
aby vládní prohlášení přednesl.
Předseda vlády s. inž. Černík:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté!
Vláda Národní fronty předstupuje před
Národní shromáždění v
období, kdy národy naší země
vykročily po cestě, kterou ukázala a otevřela
poslední zasedání ÚV KSČ. Je
to cesta socialismu uplatňujícího demokratická
práva občanů a řešícího
životní potřeby obou našich národů,
Čechů a Slováků.
Vycházejíc z akčního programu Komunistické
strany Československa, vedoucí síly naší
socialistické společnosti, chce vláda naplňovat
a dále rozvíjet zejména ty jeho části,
které jsou obsahem její činnosti. Činí
tak proto, že v tomto akčním programu jsou
všestranně vyjádřeny zájmy a
potřeby všech občanů státu, obou
našich národů, všech tříd
a vrstev společnosti. V tomto smyslu je jeho naplnění
věcí celé Národní fronty i
vlády republiky, která jej chápe jako významný
politický dokument této etapy rozvoje naší
socialistické společnosti.
Pro toto období je příznačný
mimořádný vzrůst aktivity společenského
a politického života a vysoká angažovanost
občanů, kteří nejen sledují
s velkou pozorností vnitropolitický vývoj,
ale zároveň aktivně přispívají
svými podněty a připomínkami k formování
společenskopolitických rozhodnutí. Shodně
s názory široké veřejnosti vláda
soudí, že základním smyslem současného
dění je konstruktivně rozvíjet všechny
společenské, politické i ekonomické
články našeho socialistického života
a současně plně uplatňovat práva,
svobody a zájmy všech občanů státu.
První krok k tomu znamená překonat vážné
deformace, vzniklé v minulém období. Vláda
přitom chce svou činností zachovat a dále
rozvíjet pozitivní hodnoty, které byly vytvořeny
v uplynulých letech, podporovat růst hmotného
a kulturního bohatství společnosti, upevňovat
mezinárodní postavení státu. Může
při tom vycházet z toho, že předchozí
etapa našeho společenského vývoje byla
obdobím, v němž jsme konsolidovali státní
moc pracujícího lidu, vybudovali socialistické
společenské zřízení a dosáhli
mnoha úspěchů v rozvoji ekonomiky státu
i v kulturní oblasti. Na to vše chce vláda
navázat svým programem, který považuje
za krátkodobý vzhledem k rozsahu úkolů,
jež musí naše společnost na své
socialistické cestě řešit.
V dosavadním systému nebyly dostatečné
záruky proti působení osobní moci
a jeho centralistické direktivní metody řízení
nepříznivě ovlivňovaly rozvoj společnosti
a hospodářství. Tento systém zkresloval
socialistický charakter státních a společenských
orgánů a neumožňoval pracujícím
dostatečně uplatnit schopnosti a tvůrčí
iniciativu a vyvolal jejich občanskou pasivitu.
V tomto systému ani vláda republiky neplnila všechny
své ústavní funkce. Neuplatňovala
vždy svou samostatnou pravomoc a odpovědnost, ve vládní
politice se málo uplatňovala politická role
Národní fronty. Důsledkem tohoto stavu bylo,
že se nevytvářely správně ani
vztahy mezi vládou a Národním shromážděním.
Nyní jde o to, spojit v socialismu vědeckotechnický
pokrok s demokracií a humanismem tak, jak to odpovídá
dobrým tradicím našeho lidu. V tomto úsilí
celé naší společnosti považuje
vláda za nutné zdůraznit, že za vývoj
socialistické společnosti v naší republice
cítí svou odpovědnost především
před vlastním lidem, jemuž je vlastní
hluboké internacionální cítění.
Tomuto snažení odpovídá i struktura
a složení vlády. Nová vláda je
skutečně vládou Národní fronty.
Ve své další činnosti bude vláda
ve spolupráci s orgány Národního shromáždění
a Národní fronty usilovat o to, aby se do její
práce intenzívněji zapojily ostatní
politické strany a všechny naše společenské
organizace a skupiny. Je třeba dát další
možnosti politickým stranám, společenským
skupinám i občanům bez stranické příslušnosti
podílet se na vládě. V nejbližší
době budou k tomu učiněny první kroky.
Budou jmenováni do funkcí noví náměstci
ministrů vybrání již podle těchto
principů.
Vláda bude plně vykonávat všechny své
ústavní pravomoci a cítí se před
Národním shromážděním
také odpovědna za plnění svých
povinností, jež vyplývají z postavení
a funkcí nejvyššího výkonného
orgánu státní moci, které jí
ukládá ústava a ostatní zákony.
Vláda bude svým podílem působit na
to, aby se socialistický stát rozvíjel jako
demokratický řád, v němž základní
pravidla určují socialistické vymoženosti
lidu, zákony a právo. Bude plně dbát
ústavních práv a svobod občanů
i postavení podniků zaručeného právními
normami. Ve své politice se bude řídit zásadou,
že nestačí práva jen deklarovat, ale
že je nezbytné je také náležitými
prostředky chránit a umožňovat jejich
prosazování. Za důležité záruky
toho, že rozhodování státních
orgánů nebude ovlivňováno subjektivismem,
neodborností, libovůlí nebo prvky anarchie
a neodpovědnosti, považuje vláda zásadu
rozdělení pravomoci a zásadu vzájemné
kontroly státních orgánů.
Vláda vítá oživení činnosti
Národní fronty. Je si vědoma, že Národní
fronta sdružuje všechny politické strany a dobrovolné
společenské organizace na společném
programu socialistické výstavby, reprezentuje všechny
sociální vrstvy a zájmové skupiny,
oba naše národy a všechny národnosti v
naší společnosti. Ve své činnosti
bude vláda zabezpečovat celkové zájmy
a potřeby naší socialistické společnosti
tak, aby v nich našly uplatnění dílčí,
skupinové zájmy a aby byly respektovány potřeby
občanů a chráněna jejich práva.
Rozvoj socialistické společnosti je podmíněn
angažovanou činností tříd a společenských
skupin. Předpokládá to, že politická
a sociální práva dělnické třídy,
družstevního rolnictva a inteligence budou uplatněna
ve větší šíři.
Budeme vytvářet všechny politické a
hospodářské předpoklady pro spravedlivé
a rovnoprávné postavení jednotlivých
tříd a sociálních skupin obyvatelstva,
které odpovídá jejich úloze v naší
společnosti, jakož i podmínky pro upevňování
jejich vzájemné spolupráce a demokratické
jednoty.
Vláda je si vědoma historického významu,
který v nynější etapě přísluší
dělnické třídě. Na její
angažovanosti, uvědomění, na jejím
pracovním úsilí i politické vyspělosti
závisí další socialistický vývoj
této země. Jde o to, aby dělnická
třída splnila svůj úkol v revoluční
přestavbě společnosti a aby uplatnila své
skutečné zájmy. Dělníci jsou
spjati s úsilím o novou techniku, o pokrok a efektivnost
ve výrobě, jsou bezprostředně zainteresováni
na změně svých životních a pracovních
podmínek. Jejich zájmem je pokrok nejen ve výrobě,
ale v celé naší společnosti. Vláda
počítá s tím, že dělnická
třída se politicky i společensky aktivizuje,
že odborové organizace plně uplatní
svou úlohu a kolektivy pracujících posílí
demokratický vliv na řízení výroby.
V našem společenském životě i v
našem hospodářství musí najít
své místo a plné uplatnění
také družstevní rolnictvo, které spojuje
s dělnickou třídou řada svazků.
Při úsilí o zrovnoprávnění
zemědělství s průmyslem se budeme
opírat o družstevní rolníky a v souladu
se závěry Vll. sjezdu JZD budeme podporovat vznik
celostátní družstevní zemědělské
organizace a počítat s ní jako s významným
partnerem. Vláda vytvoří všechny nezbytné
podmínky pro jistotu a stabilitu družstevního
podnikání a pro zvýšení jeho
prosperity. Přednosti pokrokové družstevní
velkovýroby jsou nesporné a vláda se za její
další rozvoj postaví vždy se vší
svou autoritou.
V životě našich národů příslušelo
vždy významné místo inteligenci. Platí
to tím více o dnešku, kdy se naše inteligence
stala inteligencí lidovou, socialistickou. Na všech
úsecích života naší společnosti,
ve výrobě, kultuře, v péči
o život člověka, o jeho zdraví i vzdělání,
všude má inteligence své důležité
místo a poslání. Vláda plně
oceňuje společenský význam její
práce, a chce proto vytvářet pro tvůrčí
aktivitu inteligence nejlepší podmínky a podporovat
jednotu mezi inteligencí a ostatními pracujícími.
Tato jednota se vytváří jak v procesu výroby,
tak i všude tam, kde se uplatňují skutečné
společenské zájmy a společenský
pokrok.
Ke všem třídám a sociálním
skupinám naší společnosti patří
mladí lidé, ať již jako jejich součást
nebo jejich budoucí směna. Vláda cítí
svoji odpovědnost za přípravu mladých
lidí i za to, v jakých podmínkách
mladí lidé žijí a vstupují do
života.
Vážnou pozornost bude vláda věnovat
společenskému postavení žen. Jsme si
vědomi, že ani u nás není vše v
pořádku, přestože rovnoprávnost
žen je zakotvena v ústavě.
Aby se tato stěžejní zásada skutečně
naplnila, je nutno stále přijímat a provádět
praktická opatření na nejrozmanitějších
úsecích státní a společenské
činnosti. Vláda proto připraví především
koncepci společensky a ekonomicky žádoucí
aktivity žen a bude se zabývat zejména správným
územním rozložením pracovní příležitosti.
Uvážíme i některé dosahy pracovněprávních
předpisů, jejichž některá ustanovení
- jak se ukazuje - byť dobře myšlená,
se v praxi obracejí proti oprávněným
zájmům některých skupin pracujících
žen.
Vláda je si vědoma, že pracujícím
ženám a matkám připadá kromě
jejich pracovních závazků valná část
starosti o rodinu a výchovu dětí, proto žádá
všechny státní orgány a instituce, především
pak národní výbory, aby ke všem připravovaným
opatřením, která se mohou dotknout zájmů
pracujících žen a matek, si vyžadovaly
stanoviska Čs. svazu žen a spolu s ním hledaly
řešení, která pomohou postupně
zlepšovat skutečné postavení žen
v naší společnosti. Vláda sama bude
v tomto duchu úzce spolupracovat s ústředním
výborem Čs. svazu žen.
Ve svých opatřeních bude vláda usilovat
v rámci svých možností o zlepšení
materiálního zabezpečení starých
lidí, které jim umožní důstojný
a zasloužený odpočinek. Velkou péči
budeme věnovat zlepšení materiálního
zabezpečení aktivních účastníků
odboje, jimž patří vděčnost a
úcta našich národů.
V práci státních orgánů se
musí spojovat demokratismus s odborností a vědeckým
řízením. Vláda přitom bude
důsledně čelit byrokratizaci státních
orgánů a administrativní monopolizaci moci.
Bude dbát kritiky a podnětů, které
se obrážejí ve veřejném mínění.
Zároveň bude zabezpečovat plnou a pravdivou
informovanost veřejnosti o vládních pracích,
aby si každý mohl vytvořit správný
úsudek a aby se veřejné mínění
nevytvářelo na základě nesprávných
nebo neúplných informací. Vláda se
obklopí kvalifikovanými odborníky z Akademie
věd, vysokých škol, ústavů a
z praxe. Bude svá opatření opírat
o výsledky jejich práce i o pokrokové zkušenosti
odborných pracovníků a funkcionářů
ze všech oblastí společenského života.
Vrcholným orgánem, jemuž vláda za svou
práci odpovídá, je Národní
shromáždění. Vláda bude vyvíjet
takové metody a formy své práce, aby nejvyšší
zastupitelský sbor mohl celou její činnost
plně kontrolovat. Vůči Národnímu
shromáždění bude vláda více
než dosud vystupovat jako kolektiv, zejména při
přípravě návrhů zákonů.
Vláda bude častěji než dosud předstupovat
před Národní shromáždění
se zprávami o závažných otázkách
vnitřní i zahraniční politiky, s prohlášeními
k celkové linii vládní politiky, aby mohl
nejvyšší zastupitelský sbor lidu reálně
působit na řešení koncepčních
otázek. Vládní návrhy, zejména
návrh státního rozpočtu, bude vláda
připravovat tak, aby Národní shromáždění
mělo možnost rozhodnutí opravdu ovlivnit.
Odpovědnost vlády i jednotlivých jejích
členů Národnímu shromáždění
je hlavní formou odpovědnosti vlády občanům,
lidu.
Všechny tyto zásady bude vláda důsledně
uplatňovat ve své práci při plnění
úkolů, s nimiž předstupuje v tomto svém
programovém prohlášení před všechen
čs. lid.
Především považuje vláda za nutné
uvést v život opatření, která
umožní důslednou demokratizaci života
naší společnosti, nově upraví
státoprávní vztahy na základě
důsledného uplatnění rovnoprávnosti
obou našich národů, opatření,
jež budou chránit demokratická práva
a svobody občanů, posílí záruku
zákonnosti, právní jistoty a socialistické
spravedlnosti a budou chránit veřejný pořádek
a bezpečnost občanů i republiky.
Vláda pokládá za svůj přední
úkol výrazně přispět podle
své pravomoci a odpovědnosti k novému uspořádání
státoprávních vztahů mezi oběma
našimi národy. Základními principy společného
státu dvou rovnoprávných národů
- Čechů a Slováků - jsou rozvoj národů
a národnosti, socialismus a jednota. Rozbor dosavadního
vývoje státoprávního uspořádání
vztahu Čechů a Slováků ukazuje, že
nynější asymetrické uspořádání
nevytvořilo pro oba národy stejné záruky
rovnoprávné účasti ani na řešení
vlastních záležitostí, ani na řešení
záležitostí společných. To, že
národní orgány byly vytvořeny jen
na Slovensku a že celostátní orgány
plnily zároveň funkci českého národního
orgánu, znemožňovalo v samém základě
uplatnit zásadu rovný s rovným. K tomu ještě
přistupovala nesprávná praxe, která
vytvářela nedorozumění a ovzduší
nedůvěry. To vše oslabovalo vztah k centrálním
institucím společného státu, ochuzovalo
oba naše národy, obě naše národní
kultury.