Posl. Monczka: V uplynulém
roce došlo v resortu hornictví k významným
opatřením. Již v období před
XIII. sjezdem strany se sešli vedoucí hospodářští
pracovníci, straničtí a odboroví funkcionáři
na dvou celoresortních aktivech, aby ve smyslu tezí
k sjezdu a na základě provedených analýz
společně promysleli program, který by zajistil
zásadní obrat v dosavadním
převážně extenzívním vývoji
hornictví. Závěry z těchto aktivů
a další práce po sjezdu vyústily ve
zpracování "Programu hlavních úkolů
a cílů ministerstva hornictví na léta
1966 až 1970 k zabezpečení výsledků
XIII. sjezdu KSČ", který vytyčil základní
ekonomický cíl - odstranit ztrátovost resortu
ve všech létech 4. pětiletky. To znamená
zlepšit ve staré metodice a starých cenách
hospodářský výsledek resortu ve všech
létech pětiletky nad rozpis směrnic celkem
o více než 3 mld Kčs.
Úkoly programu jsou zaměřeny
na splnění ekonomických cílů
resortu, na urychlení realizace zdokonalené soustavy
řízení, na rozvoj vědy a techniky,
na hlavní úkoly v péči o člověka
a na rozvoj spolupráce s národními výbory.
První rok naplňování Programu
přinesl dobré výsledky, přestože
vývoj na úseku zásobování národního
hospodářství a obyvatelstva palivy byl pro
resort hornictví ve srovnání s předchozími
léty kvalitativně odlišný. Poprvé
od roku 1945 se vytvořil v pevných a plynných
palivech v r. 1966 trh odběratele, což si vyžádalo
strukturální změny ve výrobě
a v zaměření řídící
práce, zejména v přesunu těžiště
z výrobní problematiky na otázky ekonomické
a obchodní. Hlavní ukazatelé plánu
na rok 1966 byly překročeny,
což také umožnilo vysoko překročit
závazek resortu na zlepšení tvorby zisku. Proti
původním záměrům ve výši
559 mil. Kčs bylo dosaženo zlepšení plánovaného
zisku za resort ve výši 969 mil. Kčs, čímž
se začal plnit cíl založený v "Programu"
ministerstva - vracet prostředky,
které společnost do resortu v minulém období
vkládala.
Podařilo se realizovat záměry v růstu
produktivity práce. I při postupném zkracování
pracovní doby, která byla proti předchozímu
roku o cca 4,5 % nižší,
vzrostla produktivita práce na pracovníka proti
roku 1965 o 5 %. Pronikavý byl zejména růst
důlních a celkových výkonů
za směnu v uhelných dolech. Zatímco v letech
1961-1965 činil meziroční růst celkových
výkonů v průměru 1,2
%, vzrostly v uplynulém roce tyto výkony
za uhelný průmysl celkem o 13
%. Je přitom důležité, že
náš největší kamenouhelný
revír v Ostravě docílil v roce 1966 oproti
roku 1965 růst výkonů o 1,5
%, což je prakticky na úrovni celoresortního
meziročního růstu výkonů. Obdobného
růstu výkonů, který se pohybuje kolem
resortního, docílily všechny obory řízené
ministerstvem hornictví vyjma oborového ředitelství
Sokolov, kde růst výkonů činil 6,1
%, a to vlivem postupného uvádění
do provozu nové kapacity ve Vřesové. Vlivem
růstu produktivity práce v organizacích resortů
došlo k úspoře přes 9 tis. pracovníků.
Rok 1966 znamenal tedy z tohoto hlediska zlom v dosavadním
převážně extenzívním vývoji
hornictví a uvolnění značného
počtu pracovních sil pro ostatní odvětví
národního hospodářství.
V souladu s růstem produktivity
práce byly dodrženy i úkoly v růstu
průměrných měsíčních
výdělků, které byly vyšší
proti roku 1965 za revír o 2,9 %.
Přispěla k tomu zejména organizační
a racionalizační opatření realizovaná
na základě prohlubujícího se vnitropodnikového
řízení. Zároveň byla nastoupena
cesta k postupné denivelizaci výdělků
podle množství, kvality a společenského
významu práce, a to i v oblasti podílů
na hospodářských výsledcích.
Tento vývoj průměrných výdělků
pokračuje v l. čtvrtletí roku 1967, kde
například v OKR růst výdělků
oproti stejnému období 1966 dosahuje 5,1
%, a to v důsledku dalšího snížení
počtu pracovních sil oproti roku 1966 zhruba o 3500
zaměstnanců. Růst průměrného
výdělku, založený na nižší
potřebě živé práce, je v plném
souladu s usnesením vlády k plánu a státnímu
rozpočtu na rok 1967. Příznivý vývoj
ekonomických ukazatelů při plném uspokojování
požadavků národního hospodářství
a obyvatelstva na výrobky resortu umožnili výrobním
hospodářským jednotkám nejen splnit
stanovené odvody do státního
rozpočtu v roce 1966, ale navíc přidělit
do podnikových fondů 555 mil. Kčs, jež
svým objemem vytvářejí potenciální
sílu pro letošní rok, kdy nová soustava
řízení působí již s převahou
prvků cílového řešení.
Na vysokou tvorbu zisku a překračování
ostatních ekonomických ukazatelů měla
významný vliv nová soustava řízení,
a to jak ve stadiu sestavování plánu, tak
i při jeho realizaci, a to nejen z hlediska uplatňování
obchodních vztahů, ale i dovedení nové
soustavy do sféry vnitropodnikového řízení
se zdůrazněním
hmotné zainteresovanosti pracovníků na zlepšení
hospodářských výsledků.
V resortu hornictví byly zavedeny pro prémiování
pracovníků ukazatele kvalitativní, především
hodnotové, jako například snížení
nákladů, zlepšení hospodářského
výsledku apod. Současně byly zavedeny výplaty
podílů za hospodářské výsledky,
individuální odměňování
jednotlivců nebo pracovních kolektivů v porubech,
přípravnách a ostatních pracovištích.
Při odměňování pracovníků
se používá v resortu tzv. fond revírníka
(mistra), který prakticky
posiluje zájem pracujících na efektivním
rozvoji podniku. Zvýšená zainteresovanost pracujících
na základních kvalitativních parametrech
podniku nebo hospodářského střediska
je rozhodujícím krokem pro vývoj efektivnosti
provozů, posiluje zainteresovanost
na množství a kvalitě vykonané práce
a je prvním krokem k rozhodnějšímu uplatňování
denivelizace mezd.
Složitá situace, která se vloni v resortu hornictví
vytvořila, se promítla do výsledků
dosažených za I. čtvrtletí letošního
roku. Obtížná je odbytová situace zejména
v uhelných revírech vlivem nasycenosti trhu pevnými
palivy. Následkem toho byla odbytová těžba
uhlí celkem splněna za první tři měsíce
roku na 99,1 % a těžba
uhlí poklesla proti stejnému období loňského
roku o 1897 tis. tun, tj. o 7,3 %.
Největší pokles je v hnědouhelných
revírech, jejichž těžba se snížila
o 9,1 %, z toho v sokolovském
revíru o 12,7 %.
Přes tuto ztíženou situaci byla plánovaná
hrubá výroba za I. čtvrtletí splněna
za resort celkem na 103 % a pokles objemu
výroby proti loňskému roku činí
pouze 1 %. Zásluhu na tom
má především příznivější
vývoj generálního ředitelství
Rudné doly a magnezitové závody, kde hrubá
výroba stoupla proti loňskému roku o 8,3
% a v plynárenských podnicích,
kde růst činil 9,7 %. Relace
mezi indexy vývoje hrubé výroby a
těžby uhlí však svědčí
zároveň o zlepšení kvality těžených
a dodávaných paliv v našich uhelných
revírech.
V počtu pracovníků a v produktivitě
práce pokračuje i letos příznivý
vývoj, který započal v minulém
roce. Plánovaná produktivita práce byla za
první tři měsíce roku splněna
na 104,8 % a stoupla proti loňskému
roku o 3,5 %. Tento vývoj
umožnil ušetřit ve srovnání s plánem
3335 pracovníků. Pokračující
růst produktivity práce, zlepšování
kvality výrobků a důslednější
hospodaření s výrobními prostředky
spolu s jinými vlivy se projevily v plnění
finančních ukazatelů. Za první tři
měsíce roku byl vytvořen hrubý důchod
ve výši 3484 mil. Kčs, což představuje
27,9 % návrhu ročního
plánu. Ve srovnání s alikvotním
podílem ročního plánu to znamená
překroční plánovaného ročního
hrubého důchodu o 365 mil. Kč. Tyto výsledky
ukazují, že v předložených
návrzích plánu a ve vnitřních
zdrojích resortu jsou ještě značné
rezervy.
Přesto je nutno v dalším průběhu
vývoje resortu hornictví v letošním
roce a v dalších letech počítat s nárůstem
vážných obtíží a problémů,
k jejichž včasnému a cílevědomému
řešení je třeba ve zvýšené
míře zaměřit úsilí pracovníků
resortu na všech stupních řízení.
Jde zejména o tyto úkoly:
- zabezpečit ve sféře hornictví dynamickou
rovnováhu mezi zdroji a potřebami národního
hospodářství včetně potřeb
zahraničního obchodu
- udržet dosavadní příznivý vývoj
ekonomiky hornictví i ve zhoršujících
se podmínkách, a to především
širším uplatňováním progresivní
techniky, využíváním všech nástrojů
a předností nové soustavy a účelnými
strukturálními změnami ve výrobě
- urychlit omezování a zastavování
neefektivních provozů a vyřešit sociálně
politické problémy s tím spojené
- vytvářet prostředky pro rychlejší
růst mezd, aby se staly účinným podnětem
pro další růst společenské produktivity
práce
- stanovit optimální rozsah a zaměření
investic.
Společným předpokladem a základem
pro úspěšné vyřešení
těchto problémů je spolehlivé stanovení
perspektivních trendů vývoje spotřeby
pevných a plynných paliv a ostatních výrobků
hornictví.
V rámci upřesňování 4. pětiletého
plánu provedlo ministerstvo hornictví přehodnocení
vývoje potřeby tuhých paliv a projednalo
s hlavními odběratelskými resorty a VHJ očekávané
dlouhodobé dodávky uhlí. Výsledky
těchto prací ukázaly, že proti původně
uvažovaným odbytovým těžbám
na léta 1967-1970 je nutno počítat s průměrným
ročním snížením zhruba o 10 mil.
tun, to znamená, že odbytová
těžba uhlí celkem se má zvýšit
v roce 1970 proti roku 1966 nikoli o 9,8
% jak bylo původně uvažováno,
nýbrž jen o 2,8 %. Přitom
přes 60 % tohoto snížení
připadá na vrub hnědouhelných revírů.
Tak vysoké snížení odbytových
těžeb musí vést uhelné revíry
k hledání nových cest při zabezpečování
ekonomických ukazatelů za podmínek působení
zdokonalené soustavy řízení. Zdůrazňuji
obtížnost zajištění potřebných
ekonomických parametrů při tak podstatném
snížení těžeb. Resort hornictví
musí hledat nejvhodnější
strukturu těžeb tuhých paliv na základě
nejnižší nákladovosti na jednotlivých
národních podnicích a v jednotlivých
VHJ.
V souvislosti se snižováním odbytových
těžeb na léta 1968-1970 oproti vládnímu
usnesení č. 175/65 bude vhodné upřesnit
i výši dovozu černého energetického
uhlí ze Sovětského svazu a Polské
lidové republiky a hnědouhelných briket z
NDR.
Podle smluv se zmíněnými státy má
být dovezeno v letech 1968-70 následující
množství černého uhlí a hnědouhelných
briket v mil. tun:
celkem v roce 1968 | 6,9 mil. tun. |
v roce 1969 | 7,16 mil. tun. |
v roce 1970 | 7,6 mil. tun. |
Snížení dovozů pomůže resortu
hornictví účinněji řešit
ekonomickou situaci i sociálně politické
problémy vznikající při urychleném
tempu omezování a zastavování neefektivních
provozů.
Sociálně politické problémy spojené
s přechodem resortu hornictví z extenzívního
způsobu hospodaření na intenzívní
způsob nemohou podniky resortu vyřešit samy.
Bude třeba do tohoto procesu zapojit veškeré
orgány moci a správy ve státě, počínaje
orgány centrální sféry řízení.
Jednou z možností řešení uvedených
problémů je plné uplatnění
horizontální a vertikální integrace.
V těžbě paliv docházelo již v podmínkách
kapitalistického hospodářství k vysokému
stupni koncentrace. Integrační proces
kapitalistických těžařstev se rozvíjel
především vertikálním způsobem,
protože těžba paliv byla spojena se značným
podnikatelským rizikem, s vysokými náklady
na investice a podnikatelé se tedy snažili nižší
rentabilitu těžby paliv vyrovnat podnikáním,
navazujícím na tuto
těžbu, kde bylo možno dosáhnout relativně
vysokých zisků. Typickou ukázkou takové
vertikální integrace byla Báňská
hutní společnost.
Po znárodnění průmyslu se integrační
proces sektoru paliv rozvíjel jednostranně horizontální
cestou. Tato horizontální integrace měla
své ekonomické opodstatnění, které
spočívalo v lepším využití
těžebních kapacit, zjednodušení
dopravního systému, omezování neefektivních
provozů, snižování správního
a řídícího aparátu apod. Tento
horizontální integrační proces
nelze ještě považovat za ukončený,
avšak v našem resortu neměl by se omezovat jen
na horizontální cesty, protože na těžbu
paliv navazuje bezprostředně další výroba,
a to tak, že ve společném areálu hospodaří
několik podniků s výrobním pro- gramem
na sebe úzce navazujícím.
Např. v podmínkách OKR existuje několik
takových seskupení, kdy těsně vedle
sebe působí důl, koksovna a elektrárna.
Takové seskupení existuje v areálu koksovny
a elektrárny dolu ČSA v Karvinné, Vítězný
únor v Ostravě, Šverma v Ostravě, Důl
a elektrárna 1. máj v Karviné, Důl
a elektrárna Dolní Suchá atd. a jsou i v
jiných oborových ředitelstvích našeho
resortu. Ve výrobním komplexu
dolu, koksovny a elektrárny ČSA v Karviné
představují náklady koksovny v 70
% náklady na výrobu koksu z titulu vsázky
uhlí, dodávaného dolem. Také elektrárna
v tomto areálu nakupuje značnou část
proplastku z dolu ČSA. Přitom postavení těchto
3 výrobních organizací je nestejné
povahy. Důl je samostatným národním
podnikem, koksovna je závodem n. p. Ostravsko-karvinské
koksovny a elektrárna závodem n. p. Ostravsko-karvinské
elektrárny. Důl a koksovna jsou články,
řízenými v rámci VHJ OKD v sektoru
ministerstva hornictví, elektrárna pak článkem
řízeným sektorem Ústřední
správy energetiky. Mezi těmito třemi výrobními
organizacemi existuje celá řada společných
ekonomických i mimoekonomických zájmů
a pro našeho řadového pracovníka a funkcionáře
je dosti nepochopitelná otázka, proč na společném
dvoře hospodaří současně tři
kohouti.
V takových podmínkách jsou zřejmě
dány předpoklady pro integrační proces
vertikálním směrem, přičemž
výhody plynoucí z takového směru se
dají snadno vyčíslit. Je to koncentrace dílen
a ostatních povrchových provozů, větší
možnost manipulace a využívání
mechanizace, koncentrace materiálových služeb
a skladu, snížení počtu pracovníků
řídícího a správního
aparátu, možnost přesunu pracovní síly
z dolu, hlavně osob se sníženou pracovní
schopností, do pracovního procesu ostatních
dvou organizací, společné vystupování
vůči všem celospolečenským orgánům
a snížení ceny finálních výrobků.
Právě tento konečný efekt vertikální
integrace má hlavní význam.
Kromě této formy vertikální integrace
v našem sektoru lze uvažovat též o návaznosti
mezi podniky vyrábějícími důlní
zařízení a výrobky, sloužící
pro důlní činnost, jako výztuž
apod. I když to nová soustava řízení
skutečně vyžaduje a začíná
se projevovat tlak zdola vzhledem k snižování
nákladů a vyšší efektivnosti, nikdo
z nadřízených orgánů nepřistupuje
k urychlené realizaci, ale všichni si dávají
při řešení
těchto choulostivých problémů čas.
Extenzívní rozvoj celého našeho národního
hospodářství při budování
těžkého průmyslu vedl k tomu, že
v oblastním průřezu zaostával lehký
průmysl, a to do značné míry v oblastech,
kde je prováděna těžba uhlí a
jiných nerostných surovin. Přechod národního
hospodářství na intenzívní
rozvoj vytváří v jednotlivých oblastech,
kde se nachází těžební průmysl,
takové problémy, že v základním
průmyslu se jeví nyní částečná
přezaměstnanost, kterou nelze vždy likvidovat
pro nedostatek vhodných pracovních
příležitostí v ostatních odvětvích
národního hospodářství v příslušné
oblasti.
K odstranění tohoto stavu mohou přispět
jednak výše uvedené návrhy, ale také
i potřebné sdružování finančních
prostředků na výstavbu lehkého průmyslu
s žádoucí výrobou pro tuzemsko i zahraničí.
Vzhledem k tomu, že potřeby pracovních sil
v resortu hornictví mají klesající
tendenci, a např. v OKD se uvolňuje část
bytového fondu, který sloužil k ubytování
přechodných pracovníků, bylo by možno
při vhodném soustředění finančních
prostředků podniků a oborů pod vedením
oblastního plánování SPK, KNV a příslušných
resortů provést adaptace těchto zařízení,
vedoucí k urychlenému zahájení výroby.
Sdružení finančních prostředků
podniků a oborů příslušné
oblasti by vedlo k tomu, že
státní rozpočet by nemusel být zatěžován
novými investičními náklady a při
realizaci výroby by v odvodech dostával svůj
podíl.
Takto vybudované podniky by pracovaly na smluvních
zásadách mezi zúčastněnými
stranami. Myslím si, že uvedení v život
těchto a jiných návrhů pomůže
zlepšit stávající situaci především
v ostravské aglomeraci a přičiní se
k řešení otázek redistribuce pracovních
sil a možnosti zaměstnanosti žen, k jejíž
problematice byla na minulém zasedání vznesena
interpelace. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Monczkovi. Nyní promluví posl. Pružinec.
Posl. Pružinec: Vážené
Národní shromáždění, podávám
interpelaci jménem 21 poslanců, v níž
bychom chtěli ukázat, jak se plýtvá
penězi, které by státní rozpočet
potřeboval.
Podle zásad práce a usnesení NS se má
NS vyjadřovat k zásadním otázkám
ekonomického, politického a kulturního života
naší republiky.
Jsme přesvědčeni o tom, že 2 filmy,
které jsme viděli a které podle Literárních
novin mají mít premiéru v tomto měsíci,
ukazují "zásadní cestu našeho kulturního
života", po které žádný poctivý
dělník, rolník a inteligent jít nemůže
a nepůjde. Protože dva filmy "Sedmikrásky"
a "O slavnosti a hostech" natočené v čs.
ateliérech na Barrandově nemají s naší
republikou, socialismem a ideály
komunismu nic společného.
Žádám proto ministra kultury a informací
s. Hoffmanna, kulturní výbor NS a Ústřední
komisi lidové kontroly a vůbec celé NS, aby
se radikálně zabývaly touto situací
a vyvodily patřičné závěry
proti všem, kteří tyto filmy připravovali
a zejména proti těm, kteří byli ochotni
tyto zmetky zaplatit. Ptáme se režiséra Němce
a Chytilové, jaké pracovní, politické
a zábavné poučení přinesou
tyto zmetky našemu pracujícímu lidu v továrnách,
na polích, na stavbách a na ostatních
pracovištích. My se ptáme z tohoto místa
všech těchto "také kulturních pracovníků",
jak dlouho ještě všem poctivě pracujícím
budete otravovat život, jak dlouho budete ještě
šlapat po socialistických vymoženostech, jak
dlouho si budete hrát s nervy dělníků
a rolníků a vůbec, jakou demokracii
zavádíte? My se vás ptáme, proč
myslíte, že máme pohraniční stráž,
která plní těžký bojový
úkol, aby se k nám nedostali nepřátelé,
zatímco my, soudruhu ministře národní
obrany a soudruhu ministře financí, platíme
královské peníze
vnitřním nepřátelům, necháváme
je šlapat a ničit, soudruhu ministře zemědělství
a výživy, v našich plodech práce.