Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo svůj denní pořad.
Přistoupíme k projednání prvního
bodu pořadu, kterým je
1. Zpráva výboru mandátového o
ověření platnosti volby nově zvolených
poslanců.
Zprávu přednese předseda mandátového
výboru poslanec Harus.
Žádám, aby se ujal slova.
Předseda mandátového výboru posl.
Harus: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Mandátový výbor Národního shromáždění
mě ve své dnešní schůzi pověřil,
abych vám podal zprávu o přezkoušení
platnosti volby nově zvolených poslanců Národního
shromáždění a to:
Dušana Špálovského,
Jozefa Lenárta,
prof. MUDr. Pavla Macúcha a
Oldřicha Voleníka.
Úmrtím poslance Ladislava Waita se uprázdnilo
místo poslance Národního shromáždění
ve volebním obvodu č. 142 Brno V., v kraji Jihomoravském.
Úmrtím místopředsedy vlády
a předsedy Slovenské národní rady
s. Rudolfa Strechaje se uprázdnilo místo
poslance NS ve volebním obvodu č. 290 Kosice II
- jih, v kraji Východoslovenském.
Vzdáním se funkce poslance s. Jozefem Lenártem
a s. Veronikou Majtánovou se uprázdnila místa
poslanců Národního shromáždění
ve volebních obvodech č. 214 Bratislava - Staré
Město, Karlova Ves - Děvín, v kraji Západoslovenském
a č. 178 Krnov, v kraji Severomoravském.
Bylo proto třeba provést doplňovací
volby ve shora uvedených obvodech. Předsednictvo
Národního shromáždění
usnesením ze dne 18. května 1962 stanovilo doplňovací
volby ve volebním obvodu č. 142 Brno V. na neděli
dne 5. srpna 1962, usnesením ze dne 8. srpna 1962 stanovilo
doplňovací volby ve volebním obvodě
č. 290 Košice II - jih na neděli dne 21. října
1962, usnesením ze dne 12. září 1962
stanovilo doplňovací volby ve volebním obvodu
č. 214 Bratislava - Staré Město, Karlova
Ves - Děvín na neděli dne 18. listopadu 1962
a konečně usnesením ze dne 27. září
1962 stanovilo doplňovací volbu ve volebním
obvodu č. 178 Krnov na neděli dne 2. prosince 1962.
V doplňovacích volbách ve volebním
obvodu č. 142 Brno V. byl zvolen poslancem NS Dušan
Špálovský, krajský tajemník
Čs. strany socialistické, aktivní veřejný
i politický pracovník.
Ve volebním obvodu č. 290 Košice II - jih byl
zvolen poslancem NS Jozef Lenárt, člen předsednictva
ÚV KSČ, člen předsednictva a sekretariátu
ÚV KSS a předseda Slovenské národní
rady, dlouholetý veřejný a politický
pracovník. Je nositelem několika státních
vyznamenání.
Ve volebním obvodu č. 214 Bratislava - Staré
Město, Karlova Ves - Děvín byl zvolen poslancem
NS prof. MUDr. Pavel Macúch, ředitel Oblastního
ústavu hygieny v Bratislavě a vedoucí katedry
hygieny Ústavu pro doškolování lékařů
v Bratislavě.
Dále ve volebním obvodu č. 178 Krnov byl
zvolen poslancem NS Oldřich Voleník, vedoucí
tajemník KV KSČ v Ostravě, dlouholetý
veřejný a politický pracovník.
Ústřední volební komise pro doplňovací
volby do Národního shromáždění
předložila doklady, týkající
se těchto doplňovacích voleb, a to:
1. Přihlášky kandidátů k registraci
a písemné prohlášení kandidátů,
že kandidaturu přijímají.
2. Zápisy obvodních volebních komisí
o registraci kandidátů.
3. Zápisy obvodních volebních komisí
o sčítání hlasů.
4. Zápis Ústřední volební komise
pro doplňovací volby do Národního
shromáždění.
Mandátový výbor ve své schůzi
dne 19. prosince 1962 přezkoumal uvedené doklady
a zjistil, že doplňovací volby ve všech
uvedených volebních obvodech byly provedeny v plném
souladu se všemi zákonnými předpisy,
týkajícími se voleb do Národního
shromáždění.
Mandátovému výboru také nedošly
žádné zprávy nebo stížnosti
na porušení těchto zákonných
ustanovení.
Z předložených dokladů mandátový
výbor zjistil, že ve volebním obvodu č.
142 Brno V. z počtu 28 775 odevzdaných platných
hlasů bylo 28 774 odevzdáno pro navrženého
kandidáta.
Ve volebním obvodu č. 290 Košice II - jih bylo
všech 29 170 platných hlasů odevzdáno
pro navrženého kandidáta.
Ve volebním obvodu č. 214 Bratislava - Staré
Město, Karlova Ves - Děvín z počtu
18 653 odevzdaných platných hlasů bylo 18
647 odevzdáno pro navrženého kandidáta.
Konečně ve volebním obvodu č. 178
Krnov z počtu 17 201 odevzdaných platných
hlasů bylo 17 180 odevzdáno pro navrženého
kandidáta.
Vysoký počet. odevzdaných hlasů pro
kandidáty - pro posl. Špálovského, Macúcha
a Voleníka téměř 100% a pro posl.
Lenárta plných 100% odevzdaných hlasů
- vyjadřuje naprostou důvěru, kterou politice
našeho státu a Národní fronty projevují
všichni naši pracující. Výsledky
voleb vyjadřují také důvěru
kandidátům, o nichž jsou voliči přesvědčeni,
že jako poslanci Národního shromáždění
budou dbát vůle a zájmů lidu, řídit
se ústavou a ostatními zákony republiky a
pracovat k tomu, aby byly uvedeny v život a přispívat
tak k uskutečnění velkých cílů
při budování naší vyspělé
socialistické společnosti a pro zachování
míru ve světě.
Poněvadž doplňovací volby byly provedeny
v plném souhlasu se zákonnými předpisy
o volbách do Národního shromáždění
a není tedy důvodu pro zrušení platnosti
těchto voleb, doporučuje mandátový
výbor, aby Národní shromáždění
podle čl. 55 ústavy a § 50 zákona č.
27/1954 Sb., o volbách do Národního shromáždění,
volbu poslance Dušana Špálovského,
Jozefa Lenárta, MUDr. Pavla Macúcha
a Oldřicha Voleníka ověřilo.
(Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Děkuji poslanci Harusovi za přednesenou zprávu.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení tak, jak
je obsaženo ve zprávě mandátového
výboru, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo zprávu mandátového
výboru a ověřilo tak platnost volby poslanců
Dušana Špálovského, Jozefa Lenárta,
prof. MUDra Pavla Macúcha a Oldřicha Voleníka.
Poněvadž se jmenovaní poslanci dostavili do
dnešní schůze, přistoupíme k
vykonání poslaneckého slibu podle článku
56 ústavy.
Sděluji, že dosud nevykonali slib již dříve
zvolení poslanci akad. František Šorma
Josef Korčák, jejichž platnost volby
ověřilo Národní shromáždění
ve své schůzi dne 5. července 1962, jíž
se tito poslanci nemohli z vážných důvodů
zúčastnit.
Přistoupí tudíž k vykonání
poslaneckého slibu i poslanec akademik František Šorma
Josef Korčák.
Slib bude proveden tím způsobem, že bude přečten
ústavou předepsaný poslanecký slib,
poslanci Dušan Špálovský, Jozef
Lenárt, prof. MUDr. Pavel Macúch,
Oldřich Voleník, akademik František
Šorma Josef Korčák ke mně
přistoupí a vykonají slib podáním
ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a jmenované poslance žádám,
aby ke mně přistoupili vykonat slib.
(Vedoucí Kanceláře NS čte slib;
poslanci přistupují k předsedovi a slovem
"slibuji" a podáním ruky skládají
poslanecký slib.)
Tím je vyřízen první bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednání druhého
bodu pořadu, kterým je
2. Společná zpráva výborů
pro plán a rozpočet, průmyslového,
ústavně právního a zemědělského
k vládnímu návrhu zákona (tisk 100)
o hospodářské arbitráži (tisk
108).
Zpravodajem je posl. Matějička, dávám
mu slovo.
Posl. Matějička: Soudružky, soudruzi
poslanci!
Návrh nového zákona o hospodářské
arbitráži náleží již do souboru
legislativních opatření, jimiž má
být zvýšena aktivní úloha práva
při řízení rozvoje našeho národního
hospodářství. Základní úlohou
arbitrážních orgánů v tomto směru
je pečovat o to, aby právní úprava
hospodářských vztahů mezi socialistickými
organizacemi aktivně a kladně ve směru rozvoje
hospodářství skutečně působila.
Jde zde na prvním místě o plné využívání
hospodářských smluv jako důležitého
nástroje spolupráce socialistických organizací
na plnění plánovaných úkolů
s co nejmenším vynakládáním živé
i mrtvé práce, tj. i plnění plánovaných
úkolů s maximální úsporou materiálu,
energie, strojů a nástrojů a konkrétní
práce. Toto základní poslání
hospodářské arbitráže na úseku
dodavatelsko-odběratelských vztahů zdůrazňuje
již úvod k zákonu o hospodářské
arbitráži. Ostatní navrhovaná ustanovení
tohoto zákona vytvářejí pak předpoklady
k tomu, aby hospodářská arbitráž
mohla tuto svou základní funkci co nejlépe
splnit.
Návrh zákona o hospodářské
arbitráži, který dnes projednáváme,
upravuje proto nově pravomoc a organizaci orgánů
hospodářské arbitráže a řízení
před těmito orgány s cílem přebudovat
hospodářskou arbitráž na ještě
účinnější a cílevědomější
nástroj pro organizování, kontrolu a úpravu
hospodářskoprávních vztahů
mezi socialistickými organizacemi.
K otázce pravomoci hospodářské arbitráže
je třeba říci toto:
Základem činnosti hospodářské
arbitráže zůstává i nadále
její pravomoc rozhodovat v hospodářských
sporech mezi socialistickými organizacemi a pomáhat
je odstraňovat a řešit specifickými
prostředky, které zákon dává
hospodářské arbitráži.
Takovým prostředkem je především
rozhodování sporných záležitostí
státním arbitrem za účasti a spolu
se zástupci organizací, mezi nimiž spor vznikl.
To dává možnost, aby zájmy všech
zúčastněných byly zváženy,
konfrontovány podnikové, popřípadě
resortní zájmy se zájmy celospolečenskými
a bylo přijato rozhodnutí, které odpovídá
zájmům rozvoje národního hospodářství
stanoveným zejména ve státním plánu.
Návrh zákona vychází z toho, že
nedojde-li na tomto základě k dohodě socialistických
organizací, rozhodne státní arbitr spornou
záležitost sám.
Na rozdíl od dosavadního stavu vytváří
vládní návrh zákona možnost projednávání
sporných záležitostí v arbitrážních
komisích. To znamená, že kromě státního
arbitra a zástupců socialistických organizací,
mezi nimiž je spor, zúčastní se přímo
na projednávání i rozřešení
sporné záležitosti též zástupci
pracujících, vybraní z řad vynikajících
pracovníků, zejména zlepšovatelů,
členů brigád socialistické práce
apod. Dochází tím k dalšímu prohloubení
socialistické demokracie, k dalšímu zesílení
účasti pracujících na řízení
národního hospodářství. Pro
arbitrážní řízení samotné,
znamená tato nová úprava veliké možnosti
využití znalostí a zkušeností předních
pracovníků, zejména pokud jde o posuzování
kvality výrobků a prací, pokud jde o posuzování
kapacitních rezerv jednotlivých podniků a
vůbec pokud jde o prohlubování socialistických
soudružských vztahů kolektivů pracujících
jednotlivých socialistických organizací na
plnění společných úkolů.
Počítá se také s možností,
že členové arbitrážních
komisí budou na základě svých zkušeností
z arbitrážních jednání na svých
pracovištích ještě důslednějšími
nositeli úsilí o rozvoj, správné zaměření
a zvyšování účinnosti systému
hospodářských smluv a podřizování
chozrasčotních podnikových zájmů
zájmům celé společnosti.
V podstatě z těchže důvodů požaduje
také návrh zákona, aby hospodářská
arbitráž prováděla arbitrážní
jednání a jeho vyhodnocení v některých
případech přímo na pracovištích
a aby arbitrážního jednání bylo
využito k výchovnému působení
na hospodářské pracovníky za účelem
zlepšení jejich práce.
Návrh zákona o hospodářské
arbitráži dává dále socialistickým
organizacím možnost, aby si pro rozhodnutí
rozporů, které mezi sebou mají, zvolily rozhodce,
ke kterému mají důvěru a který
vzhledem ke svým zkušenostem, kvalifikaci a společenské
odpovědnosti může rozhodnout spornou záležitost
z hledisek technických i ekonomických tak, že
obě organizace uznají jeho rozhodnutí pro
sebe za závazné. Bude proto třeba vést
socialistické organizace k tomu, aby této možnosti
odpovědně využívaly a řešily
své rozpory za přispění odpovědných
rozhodců. V tomto směru budou na pomoc organizacím
k dispozici seznamy vybraných odborných hospodářských
pracovníků, techniků i ekonomů, pracovníků
výzkumných ústavů, odborných
institucí apod.
Je třeba uvést, že v tomto směru čerpal
návrh zákona a zejména připravovaná
pravidla pro rozhodování sporů rozhodci ze
sovětských zkušeností, kde instituce
rozhodců byla zavedena již asi před 3 léty.
Upevnění centrálního řízení
a zvýšení autority státního plánu
promítá se v předkládaném návrhu
zejména tím, že hospodářské
arbitráži je přímo uloženo prosazování
celostátních hospodářských
zájmů proti zájmům podnikovým,
resortním popřípadě i místním.
Hospodářská arbitráž má
uloženu povinnost upozorňovat příslušné
orgány na rozpory mezi opatřeními prováděnými
socialistickými organizacemi a zásadami hospodářské
politiky našeho státu. Orgán, který
je na takový rozpor upozorněn, má podle zákona
povinnost do 30 dnů sdělit, co zařídil
k odstranění závady nebo podat žádané
vysvětlení. Toto právo kontroly hospodářských
vztahů zdůrazněné přímo
v zákoně má posílit autoritu hospodářské
arbitráže a působit k důslednému
dodržování socialistické zákonnosti
a státní disciplíny.
Kromě rozhodovací činnosti je dalším
závažným úkolem hospodářské
arbitráže organizování a rozvíjení
hospodářských vztahů mezi socialistickými
organizacemi. Základem je zde zevšeobecňování
poznatků z arbitrážní činnosti,
usměrňování činnosti socialistických
organizací, rozhodovací praxí, preventivními
konzultacemi, instruktážemi apod. Hospodářskoprávních
vztahů má tak být využíváno
k aktivnímu působení na vlastní výrobu,
technický pokrok i rozdělování.
Tato funkce hospodářské arbitráže
je pak dovršována ještě tím, že
Státní arbitráži ČSSR jako ústřednímu
arbitrážnímu orgánu se ukládá
připravovat a předkládat přímo
vládě rozbory jednotlivých hospodářských
otázek s návrhy na opatření, dále
se jim dává právo schvalovat základní
podmínky dodávky, pečovat o řádné
a včasné smluvní zajišťování
důležitých úkolů stanovených
vládou a pomáhat svou činností k jejich
plnění. Státní arbitráž
ČSSR vydává také obecné směrnice
a instrukce pro činnost všech arbitrážních
orgánů a řídí jejich práci.
Návrh zákona o hospodářské
arbitráži upravuje také řízení
před orgány hospodářské arbitráže.
Je třeba zdůraznit, že kromě ustanovení
zákona nemají být o arbitrážním
řízení vydávány již žádné
další právní předpisy. Hlavními
zásadami, z nichž arbitrážní řízení
vychází je jednoduchost, neformálnost, pružnost
a rychlost. To samozřejmě nemá být
na újmu co nejdůkladnějšímu zjištění
skutečného stavu v každé sporné
záležitosti mezi socialistickými organizacemi
a na újmu vysoké úrovně rozhodování
státních arbitrů, arbitrážních
komisí, případně zvolených
rozhodců. Takové rozhodování má
být právě umožněno neformálností
a jednoduchostí řízení, což ovšem
klade vysoké požadavky na vedení celého
arbitrážního jednání ze strany
státního arbitra nebo rozhodce, který musí
sám iniciativně a s potřebným rozhledem
vést všechny účastníky jednání
k tomu, aby co nejúspornějším způsobem
byla zjištěna podstata sporu a nalezen způsob
řešení ve shodě s právními
předpisy a zásadami hospodářské
politiky státu.