Náš lid zná v překladu
mnoho slavných jmen autorů a jejich děl a
zamiloval si je. Ze sovětské odborné a politické
literatury se učili mnozí naši úderníci
a vynikající pracovníci. Dnes jsou již
statisíce našich pracujících schopny
čerpat poučení přímo z ruského
originálu. Zásluhu na tom má neobyčejně
úspěšná oblast činnosti Svazu
československo-sovětského přátelství
v lidových kursech ruštiny. Toto široké
hnutí je historicky jedinečné nejen v národním,
ale i ve světovém měřítku.
Za 10 let prošlo kursy ruštiny přes dva milióny
tři sta tisíc dospělých posluchačů.
Svědčí to jak o velké
lásce našeho lidu k jazyku osvoboditelů, tak
o snaze co nejblíže se seznámit se sovětským
příkladem. I na našich dosavadních jazykových
školách vývoj vyučování
cizím jazykům jde rychle kupředu. Nastupují
nové metody práce - film, diafilm, gramofonová
deska i nástěnný obraz nepatří
už jen do hudební výchovy, zeměpisu
a přírodopisu, nýbrž i do cizojazyčných
předmětů. V nových krajích
a ve větších okresních celcích
se rozšiřují nová významná
kulturní centra se všemi základními
ohnisky kulturní a umělecké činnosti.
Např. v Havlíčkově
Brodě v našem Východočeském kraji
zájem dětí o umění se rozvíjí
zkvalitněním umělecké tvořivosti
mládeže, rozvojem zájmových kroužků
na školách, zvláště pěveckých,
hudebních a dramatických a zvýšená
pozornost je věnována i výchovným
koncertům pro mládež. Kromě hudební
výchovy je věnována péče i
výtvarné výchově. Školy se stále
ve větší míře zúčastňují
výstav výtvarných děl, kde je účast
spojována s besedami o umění. Činnost
ochotnických divadelních souborů je orientována
i na hry pro mládež. Silný zájem mezi
mládeží je o znalost cizích jazyků,
který je uspokojován postupným zřizováním
zájmových kroužků atd.
Tak nový školský zákon
zabezpečuje nejen dětem a mládeži, ale
i všem pracujícím skutečný všestranný
rozvoj osobnosti. Bezprostředně před námi
stojí úkol vychovávat si nové lidi,
kteří by dovedli tomuto kulturně revolučnímu
procesu se znalostí věcí v krajích
i okresech a na vesnicích napomáhat, řídit
kulturní život a všestranně podporovat
tvůrčí činnost jak profesionální,
tak i lidovou. Naši učitelé musí vložit
do provádění a uskutečňování
nového školského zákona sílu
vědění, revolučnost srdce a oddanost
věci míru, socialismu a komunismu.
Chci se však závěrem
vrátit k tomu hlavnímu: Na jaký úkol
máme my, poslanci, soustředit své síly?
Myslím, že je to úkol, který soudruh
N. S. Chruščov vyzvedl v sovětských
souvislostech, ale jenž stejně platí i pro
nás: povzbuzovat k rozkvětu všechny nejlepší
morální síly našeho svobodného
člověka a vychovávat naše mladé
pokolení tak, aby bylo už dnes hodno revoluční
slávy svých otců a velké komunistické
doby. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala:
Dále je ke slovu přihlášena poslankyně
Šmehlíková. Dávám jí
slovo.
Posl. Šmehlíková:
Soudružky a soudruzi poslanci!
O škole se říká,
že je základem života. Tuto skutečnost
si tím více uvědomujeme, vážíme-li
jak veliké úkoly čekají naše
školy, které nám připravují mládež
i dospělé pro naše zemědělství.
Pro úkoly nového života naší nové
socialistické vesnice, té vesnice, která
mění svou tvářnost nejen na pohled
tím, že vyrostly tisíce nových hospodářských
budov v JZD a STS, kde na místo malých políček
dnes na sta ha lánech se rodí obilí, cukrová
řepa, ale kde také se rodí nový člověk
s novým poměrem k práci, k výrobním
prostředkům, láskou k socialistickému
vlastnictví. Kde se rodí nový život
naší vesnice v ohromném zápase se starým
myšlením, překonáváním
starých předsudků, překonáváním
starých malovýrobních forem ve výrobě.
V zápase o nového člověka odhodlaného
se rvát s přírodou, který si bude
brát od ní vše, co potřebujeme, aby
naše zemědělství rychleji překonávalo
zaostávání za průmyslovou výrobou.
Naše zemědělství se neobejde bez nadšení
přerovských družstevníků, bez
příkladných výsledků soudruhů
Trousila, Lopatníka, Lavrenčíka, bez severomoravských
dojiček, které byly včera přijaty
soudruhem presidentem na Hradě, bez tisíce poctivých
pracovníků v zemědělství,
kteří každým dnem dokazují svými
výsledky práce, že i v zemědělství
to jde, když je chuť a nadšení. Zdůrazňuji
to proto, že ne vždycky je již dnes pochopena správně
nutnost od prvních školních let vychovávat
mládež ke krásným perspektivám
našeho zemědělství.
Po vyjití školy jít na
některou zemědělskou školu je stále
ještě chápáno jako trest, a jakoby rodiče
neviděli v zemědělství perspektivu
šťastné budoucnosti pro své děti.
Svědčí o tom nedobrý
poměr i některých funkcionářů
JZD i národních výborů a zvláště
komisí pro výběr žáků
do učňovského poměru, které
dovolují, aby se do všech oborů průmyslových
škol nábor prováděl nejdříve,
a to u žáků s nejlepším prospěchem,
a nakonec až do zemědělských škol.
Tak se stalo v letošním roce, že odešlo
do učňovských škol zemědělských
obor pěstitel a chovatel jen 51 % žáků,
kteří dokončili osmou třídu
všeobecně vzdělávací školy,
jak o tom svědčí příklad z
okresu Bruntál.
Nejinak je tomu s náborem na jedenáctiletce
pro vysoké školy zemědělské.
Je sice pravda, že v letošním roce se zlepšilo
sociální složení žáků
na vysokých zemědělských školách,
ale 48 % z rodin nedělnických a nezemědělských
je důkazem nedostatečného výběru.
Pak není divu, že v prvních ročnících
vysokých škol odejde ze studia až 40 % posluchačů.
Je nesporné, že se hledá celá řada
důvodů na omluvu, ale nelze pominout, že naše
všeobecně vzdělávací školy,
zvláště pak na vesnicích, musí
učinit všechno, aby již v době prvních
školních let přibližovaly úkoly,
krásu a perspektivu i učily lásce k zemědělské
výrobě.
Výchova mládeže pro zemědělství
na všeobecně vzdělávacích školách
je prováděna v polytechnické výchově
a v zájmových kroužcích. Osvědčují
se tak zvaná pionýrská hospodářství.
Známá jsou v našem Severomoravském kraji
z Příboru, Bílovce, Třemešné.
Např. z Třemešné někteří
členové tohoto hospodářství
se stali v roce 1959 po ukončení povinné
školní docházky zemědělskými
učni a navštěvují učňovskou
školu zemědělskou v Albrechticích. V
Severomoravském kraji máme 21 takovýchto
pionýrských hospodářství.
Velmi dobrá forma, která přispívá
k výchově pro zemědělství je
spolupráce s JZD v rámci polytechnické výchovy
na školách. Touto cestou postupovalo v Severomoravském
kraji na 160 všeobecně vzdělávacích
škol. Velmi dobře si například vedou
na osmiletce v Kylešovicích u Opavy, kde dokonce dělají
i řadu drobných, ale významných pokusů,
například odrůdových, ve spolupráci
s Výzkumnou stanicí ČSAZV.
Stejně tak krásného
výsledku dosáhli naši pionýři
v Jihomoravském kraji, kteří si vzali za
cíl probojovat výsadbu kukuřice v mičurinských
kroužcích, a to i v místech, kde se jí
prý nedaří. Do této akce bylo zapojeno
40 000 pionýrů, kteří pěstovali
kukuřici na 500 ha. Sklidili nejen silážní
hmotu, ale asi 800 q na zrno.
Tak si představujeme přípravu
mládeže na úkoly, které bude ona sama
zabezpečovat v příštích letech,
v letech komunistické společnosti. Tím, že
zdůrazňujeme školám jejich úkoly,
nezbavujeme funkcionáře, členy JZD jejich
povinnosti zjednávat a připravovat podmínky
pro naši mládež. Je nanejvýš na čase,
aby se tito lidé zbavili obavy, kdo bude pracovat v JZD,
odejdou-li mladí lidé na školu. Je třeba,
aby si uvědomili, že vzdělání,
které svým pracovníkům umožní,
se jim bohatě po jejich návratu do práce
vrátí.
To by připomínalo nazírání
na pracovníky v zemědělství z minulé
doby, kdy se hovořilo o tom, že pro zemědělství
není nutné mít vysoké školy.
Při prováděném
sloučení JZD ve větší celky a
státních statků vyvstávají
nové nároky na pracovníky v zemědělství,
kteří se neobejdou bez hlubších poznatků
vědy a techniky. Pracovníkům v zemědělství
se dostávají dnes do rukou nové mechanismy,
nové stroje, které vyžadují vyšší
znalosti k jejich ovládání. Ve velkovýrobních
formách se rovněž rodí nové pracovní
obory, které jsou náročné na znalosti
nové techniky, mechanizace i chemizace.
Jak je důležité, aby
na zemědělské školy se dostávali
studenti přímo z vesnice ukazuje skutečnost,
že i když jsme za posledních 9 let umístili
7580 absolventů vysoké školy zemědělské
a 16 750 absolventů ZTŠ, projevuje se citelný
nedostatek těchto školených pracovníků
přímo v jednotných zemědělských
družstvech a STS. Celostátně připadá
na jednoho zemědělského inženýra
9340 ha zemědělské půdy a jednoho
zemědělského technika 1720 ha půdy.
Přímo v JZD je situace daleko vážnější.
Tak například v okrese Frýdek-Místek
v Severomoravském kraji ze 70 předsedů JZD
nemá ani jeden vysokoškolské vzdělání
a jen dva mají vzdělání středoškolské.
Také žádný jiný pracovník
ve vedení družstva nemá vysokoškolské
vzdělání. Ani v olomouckém okrese
není situace lepší. Tak ze 163 předsedů
JZD mají jen 4 vysokoškolské vzdělání
a 21 vzdělání středoškolské
a u ostatních pracovníků ve vedení
není stav lepší.
Prověrka na školách nám
ukázala, že je třeba nadále zlepšovat
výchovnou práci s posluchači škol již
od prvních ročníků a vést je
k tomu, aby po ukončení studia považovali za
svou samozřejmou povinnost nejen na umístěnku
nastoupit, ale na určeném místě podle
státního plánu skutečně vydržet.
To říkám zvláště na adresu
dívek, které jsou příznivým
procentem zastoupeny na zemědělských školách,
ale bohužel procento těch, které opravdu pak
zůstávají v JZD nebo STS je velmi nízké.
Hledají východisko ve sňatku
jen proto, aby nemusely nastoupit třeba 100 km od Prahy
do JZD.
Do budoucna bude jistě správné,
aby na zemědělské školy byli přijímáni
žáci třeba s nižším prospěchem,
zvláště z pohraničních okresů,
u nichž ale budou záruky, že se do zemědělství
opravdu vrátí. Žáci z pohraničních
okresů by měli být vůbec přijímáni
přednostně. Bylo by žádoucí,
aby studující na vysokých zemědělských
školách i ZTS mohli na praxi přicházet
do toho JZD, kam mají být umístěni
po ukončení školy. Tím by se značně
zlepšil i poměr družstevníků ke
studujícím a rovněž studenti by si postupně
přivykali na pracoviště. Zvláště
by bylo nutné, aby vysoké školy věnovaly
více pozornosti diplomním pracím. Studující
by v nich měli sledovat některé z problémů
družstva, promyslet a propracovat je, aby je po nástupu
do JZD mohli realizovat. Zmínila jsem se o nižším
prospěchu žáků na zemědělských
školách. A to také proto, abych podtrhla náročnost
práce na učitele těchto škol. Tito učitelé
vědomě nerespektují náročná
hlediska náboru jen proto, aby zmírnili nedostatek
školených pracovníků na vesnici. Zvláště
se jedná o učňovské a mistrovské
školy. Většina žáků s nižším
prospěchem nebo průměrným prospěchem
neovládá úspěšně teoretickou
část, ale v praktických cvičeních
vyrůstají z těchto žáků
dobří a oddaní traktoristé, opraváři,
vedoucí skupin, lidé mající rádi
svou práci.
Náš stát vynakládá
nesmírné prostředky na zemědělské
školství. Tak například na jednoho žáka
na vysoké škole zemědělské činí
ročně asi 12 000 Kčs. Na jednoho učně
činí náklad 4600 Kčs ročně
a v letech 1961-1965 vyžádají si věcné
výdaje na plánovaný provoz odborných
učilišť a školených funkcionářů
JZD celkem 1 048 359 000 Kčs. A nejen na věcné
náklady, ale také na zařízení
škol a nové investice je počítáno
nemalými částkami. Ve výstavbě
je například nová zemědělská
škola v Praze. Od letošního roku byla zřízena
pobočka Vysoké školy zemědělské
v Českých Budějovicích. Prakticky
v každém okrese máme dnes jednu zemědělskou
technickou školu, jednu zemědělskou mistrovskou
školu a dvě i více učňovských
škol nebo učilišť.
U zemědělských škol
jsou budovány školní statky, takže náš
stát dává plně záruky všestranného
zabezpečení našim zemědělským
školám. Je nanejvýš žádoucí,
aby prostředků bylo účelně
využíváno a naši studující,
aby měli možnost se seznámit se všemi
poznatky vědy a techniky, mechanizace i chemizace, seznámit
se s novou technologií, aby byli připraveni na úkoly
socialistické velkovýroby.
Bohužel pohovory s žáky
i učiteli nesvědčily o tom, že se můžeme
spokojit se současným stavem. Studující
poukazují ve všech formách studia, že
současné vyučování se příliš
zabývá popisem minulosti a málo učí
o současnosti a budoucích perspektivách zemědělství
a to ve všech předmětech.
Na vysokých školách nenavazuje
učivo na sebe. Studenti se více učí
ke zkouškám, aby obstáli, a nespojují
naučené poznatky s budoucí praxí.
Je třeba se zamyslet, proč
třeba vystudovaný agronom nemůže po
ukončení školy mít současně
řidičský průkaz, opravňující
k řízení mechanizačních prostředků.
Učební plán a osnovy
procentuálně počítají s dostatkem
praktického vyučování. Nelze však
říci, že by spojení školy s praxí
bylo již dostatečné. Závisí to
především na pracovišti a kvalitě
vedení praktického vyučování.
Například dnešní školní
statky nejsou takovými objekty, kde by žáci
viděli vše nejnovější a kde by
viděli vysokou produktivitu práce. Svou velikostí
a možností rozvoje se školní statky stávají
brzdou a doslova konzervárnou malovýroby.
Po této stránce má
dobré možnosti brněnská vysoká
škola, která na vzorném Státním
statku Židlochovice může studenty seznamovat
plně s velkovýrobními formami. Ani pracoviště
JZD nejsou vždy pro žáky dobrým příkladem.
Studující se nesetkávají s novými
věcmi, naopak jsou používáni pro brigády
a na ty práce, kde ještě není dostatek
mechanizace, čili zase jen vidí a účastní
se malovýroby.
Klademe si otázku, jak může
například vysoká škola zemědělská
připravit dobře mechanizátory, když
je nucená si pro své provozovny půjčovat
stroje z JZD pro zvládnutí práce a celková
výroba není spojená s velkovýrobní
technologií. Provozní praxe u mechanizátorů
provádí se na dosavadních typech strojů,
někdy i zastaralých. Nejnovější
stroje do zemědělského provozu zaváděné,
nebo nulté série výroby nejsou v provozní
praxi školy vyzkoušené. Jistě by prospělo
studentům nasazení na praktickou práci ve
výrobních závodech, kupříkladu
v Agrostroji nebo jinde. Zvláště výchově
této části studujících by mělo
ministerstvo zemědělství věnovat zvýšenou
péči a umožnit mechanizátorům
skutečně se seznámit s mechanizací,
s celou organizací a nezůstávat na stavu,
že vychováváme toliko inženýry,
mechanizátory, opraváře. Přece od
mechanizace očekáváme v zemědělství,
že nám pomůže vyřešit otázku
zvýšení produktivity práce, snížení
nákladů na zemědělskou výrobu,
osvobození od nejnamáhavější
dřiny a také bude vyřešen příchodem
mladých lidí nežádoucí věkový
průměr pracovníků v zemědělství.
Velmi vážnou je také
otázka připravenosti učitelů pro úkoly
v zemědělské škole. Například
do letošního školního roku nebyl v pedagogickém
semináři pro přípravu učitelů
zemědělských škol vůbec zařazen
předmět metodika praktického vyučování.
Učitelé se učili vyučovat ve třídě,
nikoliv na pracovišti. Tento předmět je teprve
zařazen letos. Přitom je třeba říci,
že vlastně žádná metodika vedení
praktického vyučování dosud neexistuje.
Existují jen různé pokusy a hledání
cesty. Usnesení ÚV KSČ o těsném
spojení školy se životem podtrhlo nutnost podložit
teoretické vyučování praxí.
Naše všeobecně vzdělávací
školy jsou na tom daleko lépe než zemědělské
školy z hlediska zpracování metodických
plánů, osnov a učebnic vůbec. Zemědělské
školy postrádají učebnice a to i na
vysokých zemědělských školách
a tak studující jsou odkázáni na své
poznámky a učitelé na stará skripta.
Zvláště těžkou situaci mají
dálkově studující na zemědělských
školách, kteří jsou odkázáni
toliko na přednášky a to ne vždycky kvalitní,
někdy jen přečtené a na své
vlastní poznámky, na staré učebnice,
pokud je seženou.
Nepodařilo se dosud probojovat, že
před zahájením každého školního
roku musí být na všech školách
doplněny osnovy o všechno nejnovější,
například v současné době o
otázky splnění pětiletky v zemědělství
za 4 roky, otázky odměňování
v JZD, otázky připravovaného sjezdu JZD,
otázku záhumenkového hospodářství
atd., že to musí být uvedeno v tematických
plánech každého předmětu a u
každého učitele. Současně inspekce
ukazují, že je to neustálá slabina v
práci učitelů zemědělských
škol. Lpí se jen na osnově a na skriptech a
zapomíná se, že nemohou být přece
každým rokem vydávány nové osnovy
a nové učebnice. Učitel by se měl
snažit seznámit se s problémy nejaktuálnějšími
v okrese i v místě, ve kterém se škola
nachází, i ve spolupráci s NV, zemědělskými
komisemi a též i vycházet z poznatků
studujících a těchto problémů
si pak při vyučování všímat.
Dnes na zemědělské
školy přicházejí již dospělí
lidé, různého věku a s různými
znalostmi. To klade nároky na učitele, neboť
takoví pracovníci chtějí znát
spíše to, co bude, než to, co bylo.
Pokud se týká spolupráce
ČSAZV se zemědělskými školami,
dá se hovořit pouze o dílčí
spolupráci a dá se říci, že řeší
jen dílčí úkoly o zavádění
některých výsledku výzkumů
do praxe, a o nějaké větší, hlavně
systematické spolupráci se však nedá
hovořit. Mám na mysli takovou spolupráci,
která by pomohla přímo zemědělským
školám při plnění jejich hlavních
poslání, určováním směru
zemědělské výroby a potřeb
této výroby, se kterými se setkávají
studující v zemědělské praxi.
I když spolupráce ČSAZV s vysokými školami
je lepší, omezuje se převážně
na úkoly profesorů, docentů a asistentů,
kteří se jako osoby podílejí na úkolech
ČSAZV. Dnes na všech zemědělských
školách, mimo nové formy studia vysoké
školy zemědělské s dvouletým
a tříletým studiem, se učí
více než 40 000-45 000 osob. To je jistě velká
armáda, od které se očekává,
že přispěje též na poli kulturní
revoluce na vesnici a dá nám záruky, že
zemědělská výroba v době co
nejkratší zaznamená potřebný
růst.
Nový školský zákon
nám dává záruky dalšího
rozmachu našeho školství, prospěšného
pro všechny naše občany. Zvláště
mladým naznačuje radostný život, v němž
mohou rozvinout všechny své schopnosti ku prospěchu
lidu i sobě.
Tato slova platí i na adresu všem
mladým, kteří budou pracovat na našich
vesnicích. Budeme-li mít na zřeteli všichni
skutečnost, že naše vesnice si vynucuje svým
životem ohromné změny i na poli výchovy
občanů prohlubováním vědomostí
a budeme-li všestranně nápomocni v tom, aby
co nejvíce těch, kteří dnes rozhodují
o zemědělské výrobě přistupovali
ke své práci se všestrannými znalostmi,
pak nám jistě nestojí v cestě žádné
překážky, aby rozvoj zemědělské
výroby se úspěšně rozvíjel.