Podstata poslání dnešní družstevní
bytové výstavby je zcela jiné. Nestavíme
družstevní domy proto, abychom čelili spekulaci
soukromých majitelů činžáků,
ale abychom organizovanou svépomocí občanů
za maximální pomoci státu vyřešili
jeden z největších problémů kapitalistického
dědictví. Výhody, které náš
stát poskytuje družstevníkům při
stavbě, jsou všestranné a maximální.
Vedle 30 % státní subvence a řady jiných
výhod poskytuje stát ve snaze, aby se družstevní
výstavby mohly zúčastnit co nejširší
vrstvy obyvatelstva, i možnost, že těm, kdož
nemají dostatek finančních prostředků
na složení členského podílu,
může být poskytnuta podnikem, kde je zaměstnám,
bezplatná půjčka. Jestliže podnik nemá
volné prostředky k tomuto účelu, poskytuje
stát zúročnou půjčku za výhodných
podmínek. Soudruh zpravodaj k návrhu zákona
už ukázal, kolik všestranných výhod
poskytuje stát těm občanům, kteří
se rozhodli pro družstevní bytovou výstavbu.
Sotva lze poskytovat výhody další. Zde se může
však vyskytnout jen jedna námitka, aby stát
zvýšil subvenci na výstavbu družstevních
bytů. Uznávám, že přes tyto značné
výhody a pomoc, kterou stát poskytuje, finanční
podíl člena družstva je dosti značný
a ne každý může členský
podíl, který činí 40 % stavebních
nákladů, okamžitě složit. Sám
jsem několikrát slyšel názory občanů,
zda by stát neměl poskytnout ještě větší
subvenci na krytí stavebních nákladů,
než se předpokládá v návrhu zákona.
Soudím, že státní subvenci nelze zvyšovat,
že je přiměřená k daným
úkolům a možnostem našeho hospodářství.
Státu jde nejen o finanční účast
družstevníků, i když i ona v rozpočtu
státu hraje svou roli, ale hlavní je, aby osobním
zainteresováním stavebníka, aby jeho aktivní
prací, osobním zájmem na zhospodárnění
bytové výstavby došlo k snížení
nákladů na výstavbu i k zrychlení
tempa bytové výstavby. A toho lze dosáhnout
právě tím, že stavebník bude
na výsledcích a průběhu stavby osobně
co nejvíce zainteresován. A v tom je podstata návrhu
zákona o družstevní bytové výstavbě.
Nutno přiznat, že jsme si všichni zvykli na to,
že stát až dosud s výjimkou nevelké
soukromé bytové výstavby stavěl byty
výlučně z vlastních prostředků.
Byty se pronajímaly a dosud pronajímají za
nájemné, které je často v rozporu
se skutečnými náklady. Jen proto je naše
nájemné nejnižší na světě
a ne proto, že bychom stavěli levně. Není
žádné tajemství, že stát
již dnes ročně doplácí na nájemné
a údržbu bytů 1400 miliónů Kčs,
tj. 1461 Kčs průměrně na jeden byt
ročně. I při předpokládané
družstevní bytové výstavbě jen
v letech třetí pětiletky vydá stát
ze společných prostředků pracujících
na výstavbu a údržbu bytů zhruba 10
% národního důchodu. V tom je započítána
i částka 2323 mil. Kčs, s nimiž se počítá
jako se subvencí na družstevní bytovou výstavbu.
Žádný jiný stát na světě
mimo socialistických zemí nevěnoval a nikdy
nebude věnovat tolik prostředků na to, aby
lidé dobře a důstojně bydleli. A jestliže
máme do 12 let zlikvidovat bytový problém
a postavit pro celou třetinu obyvatelstva nové moderní
byty, je přirozené, že stát musí
počítat s účastí a svépomocí
těch, kdož chtějí lépe a kulturněji
bydlet. Mnozí z občanů, protože dříve
nebylo možnosti družstevní výstavby, šetřili
peníze na jiné potřeby, jako jsou např.
auta. Nyní se ovšem budou muset rozhodnout co dříve,
zda auto, nebo lépe bydlet. Nepochybuji, že budou
chtít především lépe bydlet a
proto lze očekávat, že zájem o družstevní
bytovou výstavbu po uveřejnění zákona
dál rychle poroste.
Jak draho přijde nájemné v družstevních
bytech?
To záleží na stavebních nákladech,
na tom, do jaké míry se členové družstva
aktivně výstavby zúčastní.
V úvodu svého vystoupení jsem uvedl příklad
občanů z Prahy 4, kteří vzali věc
za správný konec a náklady na bytovou jednotku
podle jejich předpokladu nepřesáhnou 60 000
Kčs, ačkoliv průměrné náklady
na výstavbu bytů dnes se pohybují stále
kolem 80 000 Kčs. Důležité je, že
návrh zákona podněcuje takovouto iniciativní
činnost členů družstev, že státní
subvence bude poskytována ne ze skutečných
nákladů, ale z průměrných nákladů
na výstavbu bytů ve státě. Vezměme
takový příklad: jestliže průměrné
stavební náklady, uznané ministerstvem financí
na jeden byt budou činit průměrně
75 000 Kčs, družstvo, které pořídí
v důsledku široce organizované svépomoci
bytovou jednotku jen za 60 000 Kčs obdrží 30
% státní subvence ne ze 60 000 Kčs, ale ze
75 000 Kčs. Tím se sníží podíl
člena ze 30 000 Kčs zhruba na 20 500 Kčs
a částka státního úvěru
připadajícího na člena zhruba na 17
000 Kčs, pokud ovšem představenstvo družstva
o vzájemném poměru členského
podílu a půjčky nerozhodne jinak. To je názorný
příklad, jak snižovat jak cenu bytů,
tak cenu nájemného a o to státu a společnosti
nyní jde.
Nájemné z družstevních bytů nemusí
být o nic vyšší než ve státních
bytech, neboť bude krýt jen prostou reprodukci a náklady
na provoz a údržbu domu, které mohou být
při dobré organizaci družstevní svépomoci
minimální.
Naskýtá se další otázka, zda
mohou všichni občané stavět družstevně?
Myslím, že nemohou. Jsou rodiny s nižšími
příjmy a rodiny s vysokým počtem dětí,
kde můžeme sotva očekávat, že by
měly pohotově prostředky na složení
členských podílů. Právě
pro tyto rodiny s nižším příjmem
a více dětmi a také pro rodiny těch
pracovníků, které je třeba získat
pro práci v dolech, hutích a jiných důležitých
výrobních odvětvích, především
pro ně je určena státní bytová
výstavba. Státní bytová výstavba
i při mohutném rozvoji družstevní a
podnikové výstavby i výstavby soukromé
zůstane rozhodující a nejvýznamnější
formou bytové výstavby. Rozumně si počínají
ty národní výbory, které si uvědomují
tyto skutečnosti a začaly s prověřováním
seznamů žadatelů o byty a zařazují
do nich jen ty, kdož se z výše uvedených
důvodů na družstevní výstavbě
zúčastnit nemohou. Je to správné a
odpovídá to směrnici XI. sjezdu KSČ
a usnesení ústředního výboru
KSČ o preferování rodin s nižšími
příjmy a rodin převážně
s více dětmi.
Proč nestavíme družstevní rodinné
domky?
Zájemců o tuto formu stavby by bylo jistě
dost. Na danou otázku je možno odpovědět
v celku stručně. Nároky na stavební
materiál u rodinných domků jsou náročnější
než při výstavbě vícepodlažných
domků jsou náročnější
než při výstavbě vícepodlažních
domů a u stavebního materiálu, jak známo,
nadbytek nemáme. Výstavba rodinných domků
je také velmi náročná na plochy půdy,
které máme velmi málo, pouze 0,37 ha na 1
obyvatele a její plochu, žel i přes velké
přednosti socialistického zřízení
zvětšovat nemůžeme. Konečně
obyvatelé rodinných domků, zejména
v sídlištích při městech, si
po dostavění svého domku činní
zpravidla nároky na všechny vymoženosti moderního
bydlení, jako jsou dobře upravené cesty,
vodovod, plynovod, kanalizace, osvětlení ulice,
blízkost pouliční dopravy atd. To jsou požadavky,
jejichž uskutečnění stojí stát
mnoho peněz. Dokonce i v městských čtvrtích,
kde je bytová výstavba soustředěná,
tvoří náklady na tzv. inženýrskou
síť značný podíl z toho, co bylo
věnováno na výstavbu bytů. To jsou
myslím přesvědčivé důvody,
proč návrh zákona o družstevní
bytové výstavbě s výstavbou družstevních
rodinných domků, nepočítá.
Kdo chce stavět rodinné domky, může
tak činit jen v rámci soukromé výstavby.
V diskusích o problémech likvidace bytového
problému bylo slyšet i takové hlasy, že
by družstevní výstavba bytů byla pro
občany přitažlivější, jestliže
by se byt stal přímým vlastnictvím
člena družstva. Pro tento návrh mluví
na příklad předpokládaná zvýšená
péče o vlastní byt. A to je jenom jedna stránka
věci. Nutno zvážit i jiné negativní
činitele, jako na příklad otázku,
kdo by měl být majitelem společných
zařízení, jako jsou sklepy, chodby apod.
Nutno počítat s možností bytové
spekulace atd. Pocit bezprostředního vlastnictví
bytů je v podstatě věc velmi relativní,
neboť když člen družstva a nájemník
družstevního bytu v bytě bydlí, je a
zůstává v rámci družstva jeho
plným vlastníkem. Toto vlastnické právo
je zajištěno zákonem, zejména pokud
jde o návratnost členského podílu
nebo jeho převoditelnost na osobu jinou, jestliže
z vážných důvodů rodinných
nebo zaměstnaneckých se dotyčný člen
družstva musí přestěhovat do jiného
místa. Mám dokonce za to, že společné
vlastnictví bytu je i osobně pro družstevníka
výhodnější než vlastnictví
soukromé, zejména když vezmeme v úvahu
vývoj v budoucích letech.
Za zmínku stojí ještě otázka
využití možnosti nástaveb bytů
v družstevních a státních domech, kde
je možno nástavbou, či jinou stavební
úpravou rozmnožit za podstatně nižší
náklady stávající bytový fond.
Této iniciativy se ujímají už některá
dosud stávající bytová družstva,
zejména na Hradecku. Je třeba, aby podobná
pozornost této otázce byla věnována
i v ostatních krajích a městech, kde jsou
pro to podmínky.
Soudruzi poslanci, tím končím své
poznámky k navrhovanému zákonu o družstevní
bytové výstavbě. Jsem přesvědčen,
že při správném pochopení ducha
a obsahu tohoto zákona a za předpokladu, že
národní výbory spolu s naší pomocí
jako poslanců správně vysvětlí
občanům obsah tohoto zákona a pomohou k jeho
konkrétní realizaci, podaří se našemu
lidu pomocí družstevní bytové výstavby
splnit smělou směrnici naší komunistické
strany, tj. do roku 1970 zabezpečit každé rodině
této země přiměřený
byt. (Potlesk.)
Předseda: Přerušuji nyní jednání
na 15 minut.
Podpredseda Valo: Otváram prerušenú
schôdzu. Pokračujeme v jednaní. Ďalším
prihláseným rečníkom je poslanec Šebík.
Dávam mu slovo.
Poslanec Šebík: Vážené súdružky
poslankyne a súdruhovia poslanci!
Významné uznesenie Komunistickej strany Československa
o dovŕšení výstavby socializmu v Československej
republike je výsledkom neustálej starostlivosti
ľudovodemokratického štátu o rozvoj pracovných
síl a o blaho človeka. Jednou zo základných
zložiek starostlivosti o človeka je starostlivosť
o jeho bývanie. Iba slepý nevidí, že
v tejto starostlivosti sme dosiahli nebývalé úspechy,
že v podstate sme prekonali neblahé dedičstvo
minulých období a hlavne obdobia kapitalizmu a že
dnes dávame našim občanom v takom množstve
a v takej kvalite byty, že hrdo sa môžeme držať
podľa oficiálnych údajov kapitalistických
krajín na piatom mieste v Európe. No, uskutočnením
veľkej a náročnej úlohy odstrániť
v podstate nedostatok bytov do roku 1970 dostaneme sa ďaleko
pred toto piate miesto, budeme azda jednou z prvých krajín
v Európe, pokiaľ ide o štandard a bytovú
kultúru vôbec.
Socialistický štát uskutočňuje
svoje veľkolepé budovateľské dielo na
základe plánovitosti a proporcionality. Domnievam
sa, že plánovitosti treba pripisovať osobitne
veliký význam pri bytovej výstavbe, pretože
materiály z ktorých dnes staviame, sú takého
charakteru, že z nich postavené byty pretrvajú
stáročie, ba azda niekoľko storočí.
Doterajšie skúsenosti z výstavby našich
miest ukazujú, že v minulosti nie dosť starostlivo
sme sa zaoberali územným plánovaním,
čomu i Národné zhromaždenie dalo výraz
tým, keď koncom uplynulého roku prijalo novelu
zákona o územnom plánovaní. Tomuto
zákonu treba pripisovať kľúčový
význam pri výstavbe našich miest, pri dodávaní
stále kvalitnejších bytov našim občanom.
V kapitalistickom systéme štátu mestá
vyrastali živelne. Niektoré štvrte obývané
hornými vrstvami vykorisťovateľskej spoločnosti
boli prepychove vybavené. Zato však štvrte chudoby
- proletariátu - trpeli nevybavenosťou technickou
i hygienickou. To je a bol typický rys kapitalistickej
spoločnosti. Živelný vývin kapitalizmu
viedol k tomu, že územné plány obcí
alebo továrenských sídlisk ostávali
buď na papieri, alebo sa uskutočňovali iba
v takej miere, v akej uprednostnili záujem v mieste prevládajúceho
kapitalistického podnikania pred záujmami konkurencie.
U nás likvidovanie vykorisťovateľských
tried, odstránenie vykorisťovania človeka človekom
a pozdvihnutie robotníka a pracujúceho človeka
na ľudskú úroveň, vyžaduje si územné
plánovanie celkom nového druhu, vyžaduje si
socialistické plánovanie miest a dôsledné
uskutočňovanie územných plánov.
Nemožno povedať, že by sa na tomto poli nebolo
urobilo nič, alebo iba málo. Treba však povedať,
že sa neurobilo dosť, ako si to vyžaduje táto
náročná úloha - odstrániť
bytový nedostatok. Návrh a zákon o bytovej
výstavbe pamätá na toto a je ďalším
organickým článkom v reťazi noriem,
ktorými pracujúci ľud plní svoju zákonitú
povinnosť a svoju pevnú vôľu, vybudovať
socialistickú spoločnosť. Doteraz však
iba málo miest a ešte menej obcí má
vypracované a schválené územné
plány. To znamená, že iba v malom počte
miest a obcí a iba v nepatrnej časti nášho
vidieka sú splnené základné predpoklady
pre dôsledné uskutočňovanie veľkorysej,
správnej, ekonomicky uváženej a preto i politicky
domyslenej bytovej výstavby.
Domnevam sa, že jednou z prvoradých a nejsúrnejších
úloh našich národných výborov
bude urýchliť vypracovanie územných
plánov našich miest, našich obcí a vidieckych
sídlisk, aby veľkolepá bytová výstavba,
ktorá je zakotvená v návrhu zákona
o bytovej výstavbe, mohla sa uskutočňovať
správne v zhode so zásadami socialistického
územného plánovania, čo nesmierne
ovplyvňuje i celkové náklady bytovej výstavby
a život budúcej socialistickej spoločnosti.
Najmä náš vidiek trpí nedostatočnými
prípravami územného rozmiestnenia bytovej
výstavby. Vláda našej republiky niekoľkokrát
v minulosti sa musela vrátiť k tejto téme.
Spomeniem otázku obostavania výpadových hradských.
Vedľa štátnej cesty Nitra-Topoľčany
je na kvalitnej ornej pôde postavených mnoho rodinných
súkromných domkov. Je to chybou krajského
a okresného národného výboru a tiež
aj občanov, ktorí takto neuvážene stavali
bez ohľadu na spoločenské záujmy a koniec
koncov i v neprospech ich vlastnej rodiny. Vzdialená dochádzka
detí do školy, nemožnosť zavedenia kanalizácie,
plynofikácie, budú robiť pre budúcnosť
týmto rodinám také ťažkosti, ako
v minulých rokoch robilo zavádzanie elektrifikácie
na našich roztrúsených osadách. V otázke
nesprávneho zaberania poľnohospodárskej pôdy
pre výstavbu, v otázke nesprávneho umiestnenia
hospodárskych objektov živočíšnej
výroby v našich jednotných roľníckych
družstvách, musia národné výroby
dôsledne dodržovať a uplatňovať naše
vládne uznesenia. Ešte i dnes naše mestá,
ktoré majú vypracované smerné územné
plány a pre niektoré časti i podrobné
územné plány, nie vždy uskutočňovali
správne zásady umiestnenia a územného
plánovania, čo v podstate spomaľuje a zdržuje
výstavbu. Po skúsenostiach na mojom pracovisku,
ústrednom národnom výbore v Bratislave, som
tej mienky, že nemožno pripúšťať
rozmiestnenie bytovej alebo občianskej výstavby
a tým menej priemyselnej výstavby bez správne
uvážených a prísne posúdených
územných podkladov. Pred 5 rokmi sme od Bratislavy
na 5 km postavili sídlisko Krasňany s 1000 bytmi.
Vybavenie neuspokojivých inžinierskych sietí,
dopravy a kanalizácie, robí nám ešte
dnes hodne starostí, i keď tieto činili viac
ako 50 % celkového investičného nákladu
na postavené byty. Takto draho poučení i
z hľadiska nedostatkov umiestňovania občianskej
a bytovej výstavby sme v minulom roku okrem iných
sídlisk začali stavať sídlisko na ulici
Februárového víťazstva, kde možno
právom komentovať správnosť uplatnenia
územne plánovacích zásad pri bytovej
a občianskej výstavbe. V tých prípadoch,
kde niet ešte schválených územných
plánov, bude treba sa postarať o ich urýchlené
vypracovanie, o ich dôsledné posúdenie podľa
najprísnejších hľadísk a ich schválenie.
Tuná však práve národným výborom
musia pomôcť jednotlivé rezorty a ministerstvá,
ktoré sa musia postarať o správne uplatnenie
rozmiestnenia a rozšírenia priemyslu a svoje požiadavky
zavčasu s perspektívou 15 rokov uplatniť u
národných výborov, aby neboli brzdou pri
vypracovávaní územných plánov.
Je tomu tak ešte i v samotnej Bratislave s nejasným
rozširovaním závodu Bes-ky, Kovosmaltu, i Matodorky
a ďalších.
Kde nemôžeme predbehnúť toto prísne
a dôsledné schvaľovacie pokračovanie,
bude treba pracovať s výhľadovými štúdiami,
zastavovacími štúdiami a inými metódami,
ktoré vyriešia dôsledne aspoň lokálne
tie problémy, ktoré definitívne majú
vyriešiť územné plány. Chcem sa
ešte zmieniť o niektorých dôležitých
otázkach, u ktorých riešenie územných
plánov má podstatný vplyv na život obyvateľstva.
Je to napríklad otázka umiestnenia bytovej výstavby
vo vzťahu k pracovisku.