Neprošlo opravou po digitalizaci !

"Jen pro úřední potřebu"

Národní shromáždění republiky Československé 1953.

I. volební období. 12. zasedání.

731.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1953

o bytové výstavbě, udržování a správě bytového majetku a jejich financování.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Účel zákon a.

účelem zákona je umožnit a zajistit v rámci státního plánu rozvoje národního hospodářství stálé zlepšování bytových podmínek pracujících a finančně zajistit bytovou výstavbu a řádné hopodaření s bytovým majetkem. V souladu s potřebami budování socialistického hospodářství zajišťuje stát výstavbu vhodných a zdravých bytů pro pracující. Stát též podporuje individuální výstavbu rodinných domků pro vlastní bydlení pracujících.

Část I.

O bytové výstavbě, udržování a správě

bytového majetku.

§ 2.

Bytový majetek. Bytovým majetkem podle tohoto zákona jsou nemovitosti sloužící výhradně nebo převážně bytovým účelům, jakož i jejich součásti a příslušenství.

§ 3.

Bytová výstavba. (1) Bytovou výstavbu ve svých obvodech organisují národní výbory.

(2) Bytovou výstavbu provádějí podniky socialistického sektoru, zejména národní podniky a podniky místního průmyslu a komunálního hospodářství pro ubytování svých zaměstnanců; národní výbory pak a bytová družstva také pro ubytování ostatních pracujících. Bytovou výstavbu mohou provádět též ústřední úřady a jiné orgány státní správy.

(3) Výstavbu rodinných domků pro vlastní bydlení mohou provádět též jednotlivci; při výstavbě těchto domků poskytuje stát pracujícím pomoc.

§ 4.

Hospodaření s bytovým majetkem.

(1) Správci národního bytového majetku, jakož i vlastníci (poživatelé) ostatního bytového majetku jsou povinni hospodařit s ním s péčí řádného hospodáře, zejména včas zajišťovat a provádět generální a běžné opravy.

(2) Pokud není stanoveno jinak, hospodaří podniky socialistického sektoru a státní orgány s národním bytovým majetkem podle předpisů, které pro ně platí při hospodaření s ostatním národním majetkem.

§ 5. Odpovědnost.

(1) Jednotliví ministři a vedoucí ústředních úřadů odpovídají v oboru své působnosti za bytovou výstavbu a za hospodaření s národním bytovým majetkem.

(2) Ministr místního hospodářství a národní výbory odpovídají za bytovou výstavbu a za hospodaření s bytovým majetkem, který patří k bytovému hospodářství národních výborů.

(3) Ministr místního hospodářství a národní výbory odpovídají dále za dozor na bytovou výstavbu socialistických právnických osob, jejichž majetek není ve státním vlastnictví, a na výstavbu bytového majetku osobního, jakož i za dozor na hospodaření s ním a na hospodaření s bytovým majetkem soukromým; dále odpovídají za dozor při zajišťování a provádění běžných a generálních oprav u veškerého bytového majetku.

Bytové hospodářství národních

výborů; zřízení místních

bytových správ.

§ 6.

(1) K bytovému hospodářství národního výboru patří bytový majetek, který byl podle předpisů o tom platných svěřen národnímu výboru nebo jím převzat do správy.

(2) Národní výbory zruší bytové komunální podniky a převezmou správu jejich bytového majetku. Rovněž převezmou správu bytového majetku dosavadních bytových hospodářství komunálních podniků. Pokud práva a závazky zrušených podniků nepřevedou souhrnně na jiný subjekt, provedou likvidaci těchto podniků, řídíce se směrnicemi ministerstva místního hospodářství vydanými v dohodě s ministerstvem financí.

§ 7.

(1) Vláda stanoví, za kterých podmínek v městech a obcích městského typu místní národní výbor zřídí pro řízení svého bytového hospodářství místní bytovou správu. Ke zřízení místní bytové správy je třeba souhlasu krajského národního výboru.

(2) V ostatních případech spravují národní výbory bytový majetek, patřící k jejich bytovému hospodářství, v rámci svého ostatního hospodářství.

§ 8. úkoly místních bytových správ.

(1) úkolem místní bytové správy je pečovat za široké účasti pracujících, aby bytový majetek sloužil co nejlépe svému společenskému poslání.

(2) Místní bytová správa řídí bytové hospodářství národního výboru a zároveň vykonává dozor nad ostatním bytovým majetkem v obci, pečujíc při tom o provádění jeho běžných a generálních oprav.

§ 9. Domovní správy.

(1) K výkonu správy a zajišťování běžných a generálních oprav a stavebních úprav bytového majetku zřizuje si místní bytová správa pro skupiny domů domovní správy.

(2) Zřizování domovních správ přísluší místní bytové správě pro bytový majetek, jehož správa a udržování náleží do působnosti národních výborů.

(3) Socialistické právnické osoby, po případě úřady a orgány státní správy mohou zřizovat domovní správy pro bytový majetek, který spravují; mohou též výkonem správy tohoto majetku pověřit ve vzájemné dohodě místní bytovou správu podle směrnic, které vydá ministerstvo místního hospodářství v dohodě s ministerstvem financí a zúčastněnými ministerstvy.

§ 10.

Technické složky bytového

hospodářství a údržbářská

služba.

(O Ve městech, kde práce na generálních i běžných opravách a jiných technických službách pro bytové hospodářství dosahují značných rozměrů a nákladů, může ministr místního hospodářství v dohodě s ministrem financí začlenit jako technické složky bytového hospodářství do soustavy bytových správ a jim podřídit podniky komunálního hospodářství, po případě rozpočtové organisace národního výboru, sloužící převážně potřebám bytového hospodářství.

(2) U větších domovních správ může místní bytová správa zavést službu pohotovostních údržbářů k rychlému odstraňování drobných poškození bytového majetku.

§ 11. účast pracujících.

K zajištění kontroly a pomoci širokých mas občanstva při plnění úkolů bytových a domovních správ budou při domovních správách vytvořeny občanské komise (komise pro údržbu, komise hospodářsko-finanční, komise osvětová a pod. ).

§ 12.

Okresní a krajské bytové správy.

(1) Podle potřeby může okresní národní výbor zřídit se souhlasem krajského národního výboru okresní bytovou správu.

(2) Krajský národní výbor zřídí krajskou bytovou správu.

§ 13. Prováděcí předpisy.

(1) Vláda upraví podrobnosti o právním postavení, organisaci a úkolech bytových a domovních správ.

(2) Vláda také

1. blíže vymezí pojem bytového majetku a stanoví, který bytový majetek nebo v jakém rozsahu je určitý bytový majetek vyňat z působnosti tohoto zákona;

2. učiní opatření, podle něhož by byl umožněn postupný převod domovnických prací v dómech na stálé zaměstnance domovních správ a určí ppvinnosti nájemníků, pokud jde o správu domu nebo o provádění drobných oprav v bytech;

3. vydá předpisy o způsobu ochrany obytných domů při obraně vlasti;

4. určí, jaká opatření lze učinit, jestliže stavebníci nepokračují řádně v bytové výstavbě nebo obnově;

5. stanoví, za jakých podmínek lze zrušovat bytová sdružení a převádět jejich bytový majetek na stát nebo na některé okresní bytové družstvo se současnou úpravou právních poměrů vyplývajících z členství ve zrušeném sdružení.

(3) Národní výbory mohou vydávat všeobecně závazné předpisy, jimiž se upravuje občanské soužití obyvatelů v obytných domech (domovní řády) a povinnost čištění chodníků, podle Směrnic ministra místního hospodářství.

Část II.

Financování bytové výstavby a hospodaření s bytovým majetkem.

§ 14. Národní bytový majetek.

Hospodaření s národním bytovým majetkem a jeho výstavba se financují, pokud není stanoveno jinak, podle předpisů, podle nichž je financována socialistická právnická osoba nebo státní orgán, které spravují bytový majetek nebo provádějí bytovou výstavbu.

§ 15.

Družstevní bytový majetek.

Bytová družstva hradí náklady na hospodaření se svým bytovým majetkem, na jeho výstavbu a na generální opravy zásadně z vlastních prostředků. Na bytovou výstavbu a generální opravy může jim být poskytnut dlouhodobý úvěr.

§ 16. Osobní bytový majetek.

Jednotlivci hradí náklady na stavbu a opravy svých rodinných domků zásadně z vlastních prostředků. K úhradě nákladů na stavbu rodinných domků může jim být poskytnut dlouhodobý úvěr.

§ 17.

Bytový majetek ve správě domovních správ.

(1) Hospodaření s bytovým majetkem národním, který spravují domovní správy, financuje se podle § 5 zákona č. 83/1952 Sb., o rozpočtech národních výborů. Podrobnosti upraví vláda.

(2) Vláda upraví také hospodaření s jiným bytovým majetkem než národním, který spravují domovní správy; při tom může stanovit, že soukromí vlastníci, kteří užívají vlastního bytového majetku spravovaného domovní správou jako národním správcem, jsou povinni přispívat, pokud nestačí jeho výnos, na úhradu provedených oprav a jiných nákladů skutečně vynaložených na tento majetek, národní správou, a to až do výše, jež odpovídá v místě obvyklému nájemnému z objektů jimi užívaných.

§ 18.

Soukromý bytový majetek.

(1) Náklady na běžné a generální opravy a na stavební údržbu bytového majetku v soukromém vlastnictví hradí vlastník (poživatel) zásadně z vlastních prostředků.

(2) U soukromého bytového majetku, jehož vlastníci jsou podle zákona č. 80/1952 Sb., o domovní dani, povinni odvádět nájemné peněžnímu ústavu, hradí se náklad na běžné a generální opravy a na stavební úpravy též z částek, které převedou peněžní ústavy ze zvláštního účtu nájemného na účet oprav.

§ 19.

Poskytování úvěrů a podpor a zajištění placení nájemného. Vláda

1. stanoví podmínky pro poskytování dlouhodobých úvěrů bytovým družstvům (§ 15) a jednotlivcům na osobní bytový majetek (§ 16);

2. stanoví, že může být poskytnuta podpora bytovým družstvům na úhradu provozních nákladů a jednotlivcům na úhradu nákladů spojených se stavbou rodinných domků, jakož i podmínky těchto podpor;

3. upraví právní poměry mezi národními podniky a vlastníky rodinných domků, jejichž výstavba nebo obnova byla financována Fondem bytového hospodářství;

4. stanoví, jaké penále mohou požadovat subjekty socialistického sektoru jako pronajimatelé bytového majetku za dlužné nájemné, jež se stalo splatným po účinnosti tohoto zákona.

část III.

Zrušení Fondu bytového hospodářství

a vypořádání podpor na bytovou výstavbu

a obnovu.

§ 20.

(1) Fond bytového hospodářství (dále jen "Fond" se zrušuje.

(2) Dnem zrušení Fondu přecházejí na stát práva a závazky podle zákona č. 41/1947 Sb., o státní podpoře na obytné stavby, a podle zákona č. 86/1946 Sb., o stavební obnově, ve znění předpisů tyto zákony měnících a doplňujících, jakož i podle § 19 nařízení sboru pověřenců č. 128/1945 Sb. n. SNR, o výstavbě měst a obcí na Slovensku. Týmž dnem přechází na stát rovněž právo na úhradu z důvodů podpor poskytnutých na bytovou výstavbu před r. 1945.

(3) Vláda upraví vypořádání ostatních práv a závazků Fondu, jakož i vypořádání ostatních právních poměrů, jež vyplynou z jeho zrušení.

(4) Likvidační přebytky Fondu se odvedou do státního rozpočtu.

§ 21.

Vláda stanoví,

1. které podpory poskytnuté na bytovou výstavbu a obnovu a v jakém rozsahu se zrušují, jakož i které náhrady, za jakých podmínek, v jakém rozsahu a jakým způsobem budou vybírány od vlastníků domů vystavěných s podporou státu;

2. za jakých podmínek a v jakém rozsahu lze ještě poskytnout podporu na bytovou obnovu.

§ 22.

Příslušné částky záloh poskytnutých na obnovu rodinných domků a zemědělských usedlostí na Slovensku z veřejných prostředků považují se za podpory poskytnuté podle zákona č. 86/1946 Sb. ve znění předpisů jej měnících a doplňujících a podle § 19 nařízení sboru pověřenců č. 128/1945 Sb. n. SNR.

Část IV.

Společná a závěrečná ustanoveni. § 23.

Zrušují se předpisy, které odporují tomuto zákonu, zejména zákon č. 110/1950 Sb., o organisaci bytového majetku a o Fondu bytového hospodářství.

§ 24.

Opatření učiněná před počátkem účinnosti tohoto zákona ve shodě s ním považují se za učiněná podle tohoto zákona.

§ 25.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej ministr místního hospodářství a ministr financí v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva.

Všeobecná část.

1. Připravovaný zákon se má stát jedním z nástrojů při uskutečňování politické linie strany a vlády, jež směřuje k zvýšenému uspokojování neustále rostoucích potřeb obyvatelstva. Ve vládním prohlášení ze dne 15. září 1953 oznámila vláda též zvýšení bytové výstavby, jež názorně ilustruje vážnost jejích snah a velkorysost jejích cílů též v oboru bytového hospodářství. Vláda se rozhodla odevzdat ještě v tomto roce k užívání nejméně 30. 000 bytů, začít s výstavbou alespoň 6. 000 bytových jednotek a učinit opatření, aby v roce 1954 mohlo být dáno k užívání dalších 40. 000 nových bytů. Kromě toho stanovila vláda, že bude v roce 1953 rozvinuta výstavba 5. 000 rodinných domků, v roce 1954 pak dalších 10. 000 rodinných domků v rámci individuální bytové výstavby podle typisovaných projektů za pomoci státního úvěru a zabezpečení výstavby potřebným materiálem.

Dále vláda rozhodla, aby bylo podstatně zvýšeno a zlepšeno provádění údržby a oprav závodních a komunálních domů, zejména údržby a opravy střech a fasád a zlepšováno příslušenství bytů. Již v letošním roce bude tato akce široce rozvinuta v Praze, Brně, Bratislavě, Ostravě, Plzni, ústí nad Labem, Mostě a Kladně.

Ve schůzi konané dne 21. září učinila pak vláda další rozhodnutí k zajištění a konkrétnímu provedení akce výstavby rodinných domků svépomocí. Tato opatření umožní pracujícím pořídit si svépomocí za výhodných podmínek a vydatné podpory státu vlastní rodinné domky.

2. Pokud jde o financování bytové výstavby, údržby a správy bytového majetku, je nutné i tu nastoupit v lidové demokracii cestu novou.

Předmnichovská republika podporovala kapitalistické bytové hospodářství jednak soustavou přímých finančních podpor na stavbu obytných domů, jednak nepřímo dlouhodobým osvobozením staveb domů s malými byty a malými provozovnami od domovní daně a přirážek k ní vybíraných a od obecní dávky z nájemného.

Od roku 1945 stupňuje se potřeba nově upravit organisaci národního bytového majetku, hospodaření s ním a jeho další výstavbu. K tomuto účelu byl také vydán zákon č. 110/ 1950 Sb., o organisaci bytového majetku a o Fondu bytového hospodářství.

Zákon měl upravit organisaci národního bytového majetku a bytového majetku bytových sdružení. Národní bytový majetek, který slouží

výhradně k ubytování zaměstnanců národních podniků a bytový majetek podnikových bytových sdružení měl být svěřen do správy národním podnikům. Všechen ostatní národní bytový majetek měl být pokud možno svěřen do správy komunálním bytovým podnikům a bytový majetek jiných bytových sdružení než podnikových soustředěn v každém okrese v rukou okresního bytového družstva.

Hospodaření s bytovým majetkem takto nově organisovaným mělo být finančně zabezpečeno prostřednictvím Fondu bytového hospodářství. Za tím účelem byly národní a komunální podniky povinny vytvořit z bytového majetku samostatné hospodářské celky, t. zv. bytové hospodářství. Tím se rozdělila hospodářská činnost těchto podniků na dva hospodářské úseky: na bytové hospodářství, jehož finanční základnou je bytové jmění, a na ostatní provoz podniku, t. zv. podnikové hospodářství, jehož finanční základnu tvoří kmenové jmění. U komunálních podniků, které se zabývají výhradně správou národního majetku bytového, záležela jejich veškerá hospodářská činnost v bytovém hospodářství. Bytová hospodářství byla zapojena na Fond bytového hospodářství, kdežto podniková hospodářství zprvu na Fond znárodněného hospodářství a později přímo na státní rozpočet.

Při úpravě bytového jmění přešly na Fond bytového hospodářství závazky investiční povahy, které zatěžovaly investiční bytový majetek nebo k němu patřily; z ostatních závazků zatěžujících investiční bytový majetek nebo k němu patřících některé Fond převzal. Výsledky hospodaření s bytovým majetkem, zbaveným takto téměř všech závazků, šly pak ve prospěch nebo na vrub Fondu. To znamená, že bytová hospodářství odváděla Fondu vedle odpisů investičního bytového majetku plánovaný zisk a naopak Fond hradil jejich plánované ztráty. Ztráty neplánované a ty plánované ztráty, k nimž docházelo proto, ze podnik vybíral nižší nájemné než v místě obvyklé, hradila bytovým hospodářstvím hospodářství podniková.

1 V jejich prospěch šel pak z druhé strany neplánovaný zisk bytových hospodářství. Jinak tomu bylo u komunálních bytových podniků. U těchto podniků nebylo totiž stanoveno, na čí vrub jdou ztráty, jež nahradí Fond, takže tyto jejich ztráty za léta 1951 a 1952 nejsou dosud uhrazeny.

Fond vedle toho poskytoval bytovým hospodářstvím prostředky na úhradu skutečné pořizovací ceny bytových investic.

Prostředky k plnění svých úkolů získával

Fond jednak z odvodů bytových hospodářství, jednak z přídělů ze státního rozpočtu.

Podle zákona měla být takto zapojena na Fond bytového hospodářství též jednotná zemědělská družstva; k provedení tohoto ustanovení však v praxi nedošlo, ježto tomu bránila organisační struktura těchto družstev. Působnost Fondu mohla být podle zákona rozšířena i na okresní bytová družstva; k tomuto rozšíření rovněž nedošlo.

Fond bytového hospodářství nesplnil své poslání. Příčinu dlužno hledat především v jeho centralismu a v tom, že prakticky za hospodaření s tímto majetkem neodpovídal ministr, do jehož oboru působnosti patřil podnik, který bytový majetek spravoval. Nedostatek takové osobní odpovědnosti je v rozporu se zásadami socialistického hospodaření s rozpočtovými prostředky. Mimo to fondové hospodářství neodpovídá principu socialistického rozpočtu.

3. účel navrhovaného zákona je tento:

A. V oboru výstavby bytového majetku, jeho správy a udržování zákon má

a) určit a přiměřeně rozdělit odpovědnost ministrů za bytovou výstavbu, správu bytového majetku a jeho udržování;

b) určit, kdo má výstavbu a údržbu bytového majetku provádět;

c) určit, kdo je povinen provádět stavební úpravy a nutné vybavení soukromých obytných domů pro potřebu jejich trvalé ochrany (CO);

d) zřídit místní bytové správy a domovní správy v souvislosti s prováděnou reorganisací podniků místního hospodářství; při tom se přihlíží i k široké účasti pracujících v těchto správách;

e) zřídit dozorčí a koordinační orgány stejného typu u krajských a podle potřeby u okresních národních výborů;

f) podložit zákonným ustanovením zřizování technických složek bytového hospodářství a údržbářských služeb pro provádění rychlých a levných oprav v domech ve spojení se svépomocí nájemníků;

g) zmocnit vládu, aby vydala podrobné pokyny o organisaci bytových správ, učinila opatření o převodu domovnických prací na stálé domovní zaměstnance (v SSSR dvorníky), určíc při tom zároveň podíl nájemníků na správě domu a rozsah povinností k provádění drobných oprav na vlastní náklad;

zároveň mají být vydány předpisy o způsobu ochrany obytných domů pro případ obrany vlasti (CO).

B. Pokud pak jde o zrušení Fondu bytového hospodářství, jeho nezbytné důsledky a příští úpravu financování bytové výstavby a hospodaření s bytovým majetkem vůbec, vychází osnova z těchto zásad:

a) Fond bytového hospodářství se zrušuje. Bytová výstavba a hospodaření s národním bytovým majetkem se financuje z týchž zdrojů, z nichž se financuje hospodaření s ostatním národním majetkem téhož subjektu.

b) Družstva hradí náklady na bytovou výstavbu a na generální opravy z vlastních prostředků a dlouhodobého úvěru; na úhradu provozních nákladů jim může být povolena státní podpora.

c) Jednotlivci hradí náklady na výstavbu rodinných domků a jejich opravy z vlastních prostředků, zejména ze svých úspor; v případech stanovených vládou může jim být poskytnut též dlouhodobý úvěr, po případě podpora.

d) Bude provedena revise podpor poskytnutých na bytovou výstavbu a obnovu a stanoveno, které podpory se zrušují a jaké náhrady budou vybírány od vlastníků domů vystavěných s podporou státu.

Nový způsob financování bytové výstavby a hospodaření s bytovým majetkem zajišťuje další rozvoj a zlepšování bydlení pracujících s využitím finančních zdrojů a iniciativy pracujících v souladu s růstem národního hospodářství ve státě.

Kromě v zákoně už vyznačených úkolů bude nutné provést ještě některá jiná administrativní opatření, která jsou uvedena ve zvláštní části této zprávy.

Finanční dosah osnovy.

A. V bytovém hospodářství se počítá se zrušením dosavadních bytových podniků a se zavedením domovních správ místo nich. V nynějších bytových podnicích bylo k 30. září 1953 celkem 398. 180 bytových jednotek, na jejichž správu podniky zaměstnávaly 1. 412 administrativních zaměstnanců a 272 techniků, celkem tedy 1. 684 zaměstnance. Na jednoho zaměstnance připadá 237, 86 bytových jednotek.

Navrhované domovní správy mají mít 400 až 500 bytových jednotek a dva administrativní zaměstnance. Lze počítat s tím, že zde by se shora uvedený ukazatel nezhoršil. Nová organisace bytového hospodářství si ovšem vyžádá určitého aparátu na národních výborech (bytové správy).

Na místních národních výborech bude zřízeno při nové organisaci bytového hospodářství 117

bytových správ s celkovým počtem 600 zaměstnanců.

Náklady budou činil

 

Mzdy ......

10, 080. 000 Kčs

Národní pojištění..

1, 008. 000 Kčs

Věcné náklady..

5, 500. 000 Kčs

Celkem na místních národních výborech.

16, 588. 000 Kčs za rok.

Propočet nákladů je jen odhadový; potřeba pracovníků a jejich funkce a náklady na jejich platy u národních výborů určí systemisace.

O organisaci' okresních bytových správ bude definitivně rozhodnuto po vydání nového zákona o národních výborech. Podle nynějších odhadů půjde prozatím o nepatrný počet případů. Proto se finanční dosah zde neuvádí a bude vyčíslen při reorganisací národních výborů.

Krajské bytové správy budou organisovány z dosavadního aparátu, který řídí bytové hospodářství. Bude-li třeba v některých případech zvýšení (podle odhadu může jít v celém státě dohromady asi o 60 pracovníků), bude projednáno při návrhu na organisaci referátů místního hospodářství krajských národních výborů, který se připravuje. Teprve v této souvislosti bude možno posoudit, kolik z těchto pracovníků může být přesunuto z jiných funkcí na VIII. referáte.

Zvýšení správních nákladů bude plně vyváženo v budoucnu

a) možností celkového plánování a zajištění generálních oprav a údržby bytového majetku v obcích,

b) zhospodárněním stavebních úprav,

c) skutečným prováděním generálních oprav i běžné údržby, jímž by se zamezilo pokračování dalších ztrát na bytovém majetku národním,

d) stálou a spolehlivou kontrolou všech těchto opatření za účinné spolupráce širokých mas občanů.

Kromě toho bytové správy zajistí tyto úkoly:

a) hospodaření s prostředky na zvláštních účtech nájemného u soukromých nájemních domů (zákon č. 80/1952 Sb. ),

b) některé úkoly byv. technických referátů národních výborů, na př. dozor nad udržováním veškerého bytového majetku v obci.

Tyto úkoly nemohly národní výbory za dosavadního stavu náležitě plnit a jejich řádné plnění by si vyžádalo zřízení zvláštního aparátu.

Finanční prostředky pro bytovou výstavbu a generální opravy odpovídající plánu rozvoje národního hospodářství budou zajišťovány ve finančních plánech národních podniků a podniků místního průmyslu a komunálního hospodářství, ve státním rozpočtu a v rozpočtech národních výborů.

Rozsah finančních prostředků na výstavbu družstevního bytového majetku a na jeho generální opravy, jakož i na výstavbu rodinných domků jednotlivců, pokud náklad na tyto stavební práce neuhradí družstva a jednotlivci vlastními prostředky, bude se řídit státním úvěrovým plánem. Podpory družstvům na úhradu jejich nrovozních nákladů budou v r. 1953 vyžadovat asi 32 mil. Kčs.

B. Ve spojitosti se zrušením Fondu bytového hospodářství bude nutno vypořádat

1. závazky zatěžující bytový majetek nebo k němu patřící, které při úpravě bytového jmění národních a komunálních podniků přešly na Fond bytového hospodářství nebo které Fond převzal;

2. pohledávky, které při úpravě bytového jmění postoupily národní a komunální podniky Fondu;

3. plánované ztráty bytových hospodářství a komunálních bytových podniků za rok 1952, pokud vyplývají z toho, že vybíraly nižší nájemné než v místě obvyklé;

4. plánované ztráty komunálních bytových podniků, pokud nevyplývají z toho, že vybíraly nižší nájemné než v místě obvyklé;

5. závazky z podpor, jež byly poskytnuty z veřejných prostředků na obnovu rodinných domků a zemědělských usedlostí na Slovensku.

Ze závazků uvedených pod č. 1 nebudou uhrazeny závazky vůči soukromým věřitelům, dokud nebude učiněno všeobecné opatření o jejich vypořádání.

Prostředky potřebné pro všechny uvedené účely jsou zajištěny; při tom vypořádání podpor poskytnutých na obnovu na Slovensku si vyžádá částky 32 mil. Kčs.

Až dosud závazky zatěžující bytový majetek národních a komunálních podniků nebo k němu patřící přecházely na Fond bytového hospodářství nebo je Fond při úpravě bytového jmění převzal. Na rozdíl od tohoto stavu nestanoví osnova, že by při začlenění nového bytového majetku do podniku přecházely takovéto závazky na stát nebo že by je stát převzal. V budoucnu se vypořádají tyto závazky? bude-li toho snad potřebí, z rozpočtových po-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP