Neprošlo opravou po digitalizaci !

Národní shromáždění republiky Československé 1952.

I. volební období. 10. zasedání.

685.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1952

o místních poplatcích.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ L

Místní poplatky (dále jen "poplatky") spravují místní národní výbory jako své rozpočtové příjmy.

§ 2.

(1) Druhy poplatků, které jsou místní národní výbory povinny vybírat, stanoví vláda a předpisy o těchto poplatcích vydá ministr financí; v nich se upraví také věcné ručení, osvobození od poplatků a úlevy, následky nesplnění poplatkové povinnosti, promlčení, řízení, kontrola a dohled.

(2) Ministr financí může v předpisech o jednotlivém poplatku stanovit, že jej spravují jako svůj rozpočtový příjem okresní nebo krajské národní výbory.

(3) Vláda také stanoví, kdy může upravovat sazby poplatků v dohodě s ministerstvem financí ministerstvo, jehož působnosti se poplatky týkají, anebo kdy podle směrnic těchto ministerstev určí sazby poplatků národní výbory.

(4) Splatné a nezaplacené poplatky se vymáhají správní nebo soudní exekucí.

§ 3.

Národní výbory, které poplatky spravují, mohou

a) ke zmírnění nebo odstranění tvrdostí snížit nebo prominout poplatek v jednotlivých případech;

b) povolit splátky nebo lhůtu k zaplacení poplatku, jestliže by neprodlené zaplaceni bylo pro poplatníka spojeno s vážnou újmou.

§ 4.

Poplatníci jsou oprávněni a povinni spolupůsobit při kontrole, poskytnout kontrolním orgánům vysvětlení a důkazní prostředky, předložit písemnosti a pomůcky týkající se skutečností rozhodných pro vyměření poplatku a učinit vše, co je k usnadnění a urychlení kontroly potřebné.

§ 5.

(1) Předpisy a opatření upravující věci, na které se vztahuje tento zákon, zůstávají v platnosti, dokud nebudou nahrazeny předpisy vydanými podle tohoto zákona.

(2) Dávku z přírůstku hodnoty nemovitostí a přirážku ke státnímu poplatku z převodu nemovitostí mezi živými vybírají národní výbory prozatím nadálé podle dosavadních předpisů.

§ 6.

Zrušují se

1. ustanovení § 14 zákona č. 152/1950 Sb., o úpravě a bezpečnosti provozu vnitrozemní plavby, a předpisy podle něho vydané;

2. ustanovení § 11 odst. 2 a 3 a § 16 odst. 4 zákona č. 187/1950 Sb., o zdokonalení živočišné výroby, a předpisy podle nich vydané.

§ 7.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1953; provede jej ministr financí V dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva.

Všeobecná část.

Typickým znakem kapitalistického státního zřízení do roku 1945 u nás bylo rozdělení veřejné správy na státní správu a samosprávu. Tomu odpovídalo také rozdělení veřejných daní a dávek na státní a samosprávné. Systém bývalých samosprávných dávek, které se nyní vybírají jako t. zv. vlastní dávky a poplatky národních výborů, opírá se o zákon č. 329/

1921 Sb. a prováděcí nařízení k němu č. 143/

1922 Sb. Tyto předpisy, změněné a doplněné celou řadou pozdějších norem, upravují jednak

dávky povinné, které se vybírají ve všech obcích, jednak dávky a poplatky nepovinné, jichž je celá řada.

Systém dosavadních dávek je proto nepřehledný, nejednotný a nehospodárný. U některých dávek je vybírání obtížné, u jiných je výnos malý, takže náklady na vybírání a kontrolu nejsou přiměřené.

Možnost vybírat jednotlivé nepovinné dávky buď podle vzorných pravidel vydaných vládním nařízením nebo podle vlastních pravidel národních výborů způsobila, že se v jednotlivých obcích vybírají dávky a poplatky nejednotně a že zatížení poplatníků je proto nerovnoměrné.

Zákon má rámcovou povahu, aby bylo možno v této složce veřejných příjmů pružně se přizpůsobovat potřebám národních výborů.

Poplatky se stanou organickým doplňkem jednotné daňové soustavy. Je účelné, aby byly rozpočtovým příjmem národních výborů; tím bude zachován a podnícen zájem národních výborů na jejich vybírání a tak náležitě využity tyto zdroje. Jednotnou úpravou těchto poplatků pro celé státní území se zlepší práce národních výborů.

Při nové úpravě se již nezavedou dávky a poplatky, které pozbyly v lidově demokratickém zřízení svého odůvodnění, odstraní se dvojí zdanění téhož předmětu, pokud se tak nestalo již jinými zákonnými opatřeními; rovněž se nebudou vybírat drobné dávky a poplatky, jejichž výnos není přiměřený nákladům na vybírání a kontrolu.

Sazby se určí jednotně ve všech obcích nebo aspoň v obcích stejné skupiny; tím se docílí, že zatížení poplatky bude v obcích téže skupiny stejné.

V nové soustavě budou upraveny tyto poplatky: poplatek ze psů, poplatky z hospodářských zvířat, poplatky z míst, poplatky hřbitovní, poplatek přístavní a poplatky za služby (na př. poplatek za odvoz odpadků a splašků, poplatek za vážení, poplatek za odstraňování látek živočišného původu a poplatky od účastníků veřejných zařízení). Tyto poplatky zbudou z dřívějšího souboru asi 35 druhů dávek, poplatků a příspěvků.

Zvláštní část. K § 2:

V předpisech podle § 2 bude stanoveno zejména, z čeho nebo za co se poplatky platí, podle jakých sazeb se vybírají, po případě jak se sazby určí, kdo je povinen poplatky platit anebo je od poplatníků vybírat a odvádět, kdy se poplatky platí bez vyměření a kdy po vyměření, jakým způsobem se vyměřují, kdy jsou splatné, jak se platí a za jakých podmínek lze poplatek vrátit. Orgány státní správy budou od poplatků osvobozeny.

Rovněž můře být stanoveno, kdy je poplatník nebo jiná osoba povinna ohlásit skutečnosti zakládající poplatkovou povinnost nebo změnu této povinnosti, kdy a od koho lze žádat zajištění, kdo nebo které věci za poplatek ručí, jaké jsou následky nesplnění poplatkové povinnosti a zda se může poplatek přesunout na jiného.

Sazby poplatků budou stanoveny jednotně ve všech obcích stejné skupiny; přitom se přihlédne k nákladům, s nimiž je spojena příslušná služba nebo výkon, po případě k udržovacím výdajům na příslušná zařízení, k míře zvláštního prospěchu účastníka nebo k účelu, který se poplatkem sleduje. Sazby některých poplatků budou stanoveny také rámcově nejnižší a nejvyšší hranicí, při čemž se národní výbory zmocní, aby v této hranici sazby samy určily. Nelze-li sazby poplatků stanovit ani rámcově, mohou být národní výbory zmocněny, aby samy stanovily výši poplatků.

Pokud jde o řízení, bude zejména stanoveno, kdo je oprávněn podat odvolání a v jaké lhůtě, kdo o odvolání rozhoduje a že odvolání nemá odkladného účinku.

Předpisy o poplatcích budou obsahovat také přechodná ustanovení, pokud jich bude u některých poplatků třeba.

K § 5 odst. 2:

Dávka z přírůstku hodnoty nemovitostí a přirážka ke státnímu poplatku z převodu nemovitostí mezi živými budou zrušeny při nové úpravě nemovitostního poplatku.

K § 6:

Dřívější předpisy o dávkách, poplatcích a příspěvcích národních výborů zrušil již zákon č. 279/1949 Sb., o finančním hospodaření národních výborů, ponechal však vládě, aby rozhodla, do kterého dne budou národní výbory vybírat dosavadní dávky, poplatky a příspěvky (§ 42). Zákon o rozpočtech národních výborů, jehož osnova se projednává, zruší zákon č. 279/1949 Sb. v celém rozsahu, tedy také jeho ustanovení cit. § 42. Proto ustanovení o zrušení předpisů cit. zákona, které se vztahují na dávky, poplatky a příspěvky, není pojato do této osnovy.

V Praze dne 5. prosince 1952.

Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.

Ministr financí: J. Kabeš v. r.

Státní tiskárna, n. p., 01 — 4200-52.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP