Neprošlo opravou po digitalizaci !

Národní shromáždění republiky Československé 1951.

I. volební období. 8. zasedání.

597.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne............................................1951

o organisaci národohospodářské evidence.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

O) K plánování a řízení národního hospodářství je třeba jednotné soustavy národohospodářské evidence.

(2) Jednotnou soustavu národohospodářské evidence tvoří evidence operativně-technická, evidence účetní a statistika.

§ 2.

(1) Organisovat jednotnou soustavu národohospodářské evidence patří do působnosti vlády.

(2) Orgánem vlády pro obor statistiky jest státní úřad statistický, který též usměrňuje operativně — technickou evidenci v resortech.

V čele státního úřadu statistického je před-

sedá, kterého jmenuje president republiky na návrh vlády.

(3) účetní evidenci řídí ministerstvo financí. Typové vzory účetní evidence, typové výkazy a směrnice k jejich používání schvaluje ministerstvo financí v dohodě se státním úřadem statistickým.

§ 3.

(1) Státní úřad statistický a orgány jemu podřízené tvoří jednotnou centralisovanou soustavu. Jako orgány státního úřadu statistického se zřizují slovenský statistický

úřad a krajská a okresní služba státního úřadu statistického. Slovenský statistický úřad je přímo podřízen státnímu úřadu statistickému.

(2) Všechny orgány státního úřadu statistického jsou ve své činnosti nezávislé na orgánech lidové správy.

§ 4.

Státní úřad statistický předkládá vládě včas správné a vědecky zdůvodněné zprávy a rozbory o plnění jednotného hospodářského plánu, o rozvoji národního hospodářství a kultury, o stavu hmotných zdrojů národního hospodářství a o jejich využití a o reservách umožňujících překračování plánu.

% 5.

O) Závody, podniky, úřady, organisace, instituce, majitelé soukromých hospodářství nebo závodů, jakož i všichni obyvatelé jsou povinni. podávat správně, pravdivě a včas všechny údaje a zprávy, které od nich budou požadovat orgány evidence a statistiky k účelům národohospodářské evidence.

(2) Orgány evidence a statistiky mají v oboru své působnosti právo ověřovat si správnost podaných údajů i zpráv.

§ 6.

Všechny orgány národohospodářské evidence, jsou povinny ve své činnosti zachovávat státní a služební tajemství.

§ 7.

Předseda vlády může zřídit při státním úřadě statistickém samostatně hospodařící orgány pro zvláštní úkoly souvisící s činností státního úřadu statistického.

§ 8.

Podrobnější předpisy k provedení tohoto zákona vydá vláda nařízeními, ve kterých stanoví také úkoly státního úřadu statistického a ministerstev v oboru evidence a statistiky.

§ 9.

(1) Zrušuje se platnost, po případě použivatelnost všech předpisů odporujících tomuto zákonu, zejména:

. 1. zákona č. 49/1919 Sb., o organisaci statistické služby, a předpisů jej provádějících; 2. zákona č. 235/1922 Sb., o nové úpravě statistiky zahraničního obchodu, a předpisů jej provádějících;

3. zákona č. 47/1927 Sb., o sčítání lidu, a předpisů jej provádějících;

4. vládního nařízení č. 186/1940 Sb,, jímž se doplňuje a mění zákon ze dne 28. ledna 1919 č. 49 Sb., o organisaci statistické služby, a předpisů toto nařízení měnících a doplňujících;

5. zákona č. 330/1940 Sb., o státní statistické službě;

6. zákona č. 116/1946 Sb., o jednotné organisaci podnikového početnictví, a předpisů jej provádějících;

7. ustanovení § 3 odst. 2, § 6 a § 15 odst. 3 zákona č. 60/1949 Sb., o hospodářském plánování (plánovacího zákona);

8. zákona č. 65/1949 Sb., o oceňování, a předpisů jej provádějících.

(2) v případech uvedených pod č. 2, 4, 6 a 8 odstavce l postupuje se však až do vydání příslušných prováděcích předpisů podle předpisů dosavadních.

(3) Dosavadní působnost státního úřadu plánovacího ve věcech podnikového početnictví a oceňování přechází dnem, kdy tento zákon nabude účinnosti, na ministerstvo financí.

§ 10.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej předseda vlády v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva.

A. část všeobecná.

Dosavadní úprava československé statistiky pochází z r. 1919, to jest z doby kapitalismu.

Za kapitalismu sloužila statistika zájmům vládnoucí vykořisťovatelské třídy, a jejím hlavním úkolem bylo zastírat třídní rozpory kapitalistické společnosti.

Přechodem politické a hospodářské moci do rukou pracujícího lidu vedeného dělnickou třídou se vytvořily podmínky pro vybudování socialistické evidence a statistiky na vědeckém základě marx-leninismu.

Osnova přihlíží v plném rozsahu ke změnám v našem hospodářském, sociálním i kulturním životě.

Budování socialismu v naší zemi posílilo značně význam evidence a statistiky, bez níž není možná žádná budovatelská práce. Důležitost evidence a statistiky pro socialistické přetváření společnosti vyjadřují nejlépe tato

slova J. V. Stalina: "... žádná budovatelská práce, žádná státní práce, žádná plánovací práce není myslitelná bez správné evidence. A evidence není myslitelná bez statistiky. Evidence bez statistiky se nepohne ani o krok kupředu. "

Základní principy socialistické statistiky jsou obsaženy ve třech zásadách vyslovených V. I. Leninem v nařízení o státní statistice ze dne 25. července 1918:

1. Ve státě musí existovat jednotná, zdola až nahoru centralisovaná soustava státních statistických orgánů.

2. Vedle státní statistiky musí existovat statistika resortní, kterou metodologicky řídí statistika státní.

3. Státní statistika se musí zabývat metodickým studiem národního hospodářství jako jednotného celku.

Základem nové úpravy je spojení statistiky a evidence v jednotnou soustavu národohospodářské evidence a zřízení centralisované soustavy statistických orgánů v čele se státním úřadem statistickým, který se stává přímým orgánem vlády pro obor statistiky. Krajské a okresní orgány státního úřadu statistického nejsou ve své činnosti závislé na národních výborech, nýbrž podléhají přímo státnímu úřadu statistickému.

Zavádí-li se však na jedné straně přísná centralisace statistiky, pokud jde o její organisování, řízení a kontrolu, provádí se na druhé straně v duchu uvedených Leninových zásad i neméně rozsáhlá její decentralisace. Jako nový důležitý orgán státní statistiky vystupují zde ministerstva se svými podřízenými složkami, čili resortní statistické orgány, jež budou napříště vykonávat velkou část statistických prací, které až dosud vykonával státní úřad statistický.

Význam národohospodářské evidence je zdůrazněn i tím, že se její organisovat vyhrazuje vládě.

Z provádění tohoto zákona nevzniknou státní pokladně podle odhadu, který je možno učinit, ani výdaje ani příjmy.

Počet zaměstnanců státního úřadu statistického v ústředí se sice sníží, ale rozšíří se opět počet zaměstnanců krajské a okresní služby státního úřadu statistického, úsporou, jež vznikne snížením počtu1 zaměstnanců v ústředí, budou přibližně kryty zvýšené výdaje na oblastní statistickou službu.

Ve věcných nákladech nedojde rovněž k podstatnějším změnám.

Orgány, jež budou zřízeny podle § 7 osnovy, nepřinesou státní pokladně žádné zatížení, neboť se u nich počítá s vlastními příjmy za prováděnou činnost. Prozatím nelze ovšem ani předpokládat, že by tyto příjmy převyšovaly podstatněji výdaje spojené s provozem.

B. část zvláštní. K§ 1.

Tímto ustanovením se sjednocuje veškerá evidence a statistika v jednotnou soustavu národohospodářské evidence. Jednotlivé úkoly budou sice vykonávat nejrůznější orgány, ale jejich činnost bude jednotně usměrňována, a koordinována.

K §2:

Státní úřad statistický se vyjímá z podřízenosti předsedovi státního úřadu plánovacího (§ 6 zák. č. 60/1949 Sb. ) a stává se bezprostředním orgánem vlády.

K § 3:

Tímto ustanovením se provádí zásada centralisace veškeré statistické služby. Slovenská statistická služba se odděluje od služby plánovací a přenáší se na zvláštní slovenský statistický úřad podřízený státnímu úřadu statistickému. Krajská a okresní služba státního úřadu statistického se vyjímá podle § 124 odst. 2 ústavy z pravomoci orgánů lidave správy a podřizuje se rovněž bezprostředně státnímu úřadu statistickému.

K § 4:

Hlavním účelem tohoto ustanovení je, aby byla naznačena nová funkce evidence a statistiky v socialistickém plánovaném hospodářství.

K § 5:

Zavádí se všeobecná povinnost, poskytovat státnímu úřadu statistickému a orgánům, jejichž prostřednictví státní úřad statistický použije, veškeré údaje a zprávy, jichž bude třeba, aby bylo zajištěno splnění úkolů, jež státnímu úřadu statistickému tento zákon ukládá.

K § 7:

Na základě tohoto ustanovení může předseda vlády zřídit při státním úřadě statistickém zvláštní samostatně hospodařící orgány.

Jedním z nich by byl orgán pro mechanisaci evidence, druhým pak orgán, který by vydával formuláře statistických výkazů, jakož i literární práce o statistické theorii a praxi.

Mají to být orgány vybavené samostatnou hospodářskou pravomocí, neboť budou za úplatu pracovat i pro evidenční a statistické orgány mimo státní úřad statistický, takže jejich činnost bude mít povahu hospodářského podnikání. Budou organisovány formou národního podniku nebo zařízení státní správy, podle toho, která z těchto dvou forem bude tomu nebo onomu zvláštnímu účelu lépe vyhovovat.

V Praze dne 4. prosince 1951.

Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.

Státní tiskárna, n. p., 01 — 5542-5l


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP