Neprošlo opravou po digitalizaci !

Národní shromáždění republiky Československé 1950.

I. volební období. 6. zasedání

536.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne.... ........1950

o zrušení Fondu národní obnovy.

Národní shromáždění republiky česko slovenské usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Fond národní obnovy v Praze a Fond národní obnovy v Bratislavě (dále jen "Fondy") se zrušují dnem 1. července 1951.

§2.

(1) Ministr financí se zmocňuje, aby učinil opatření o právech a povinnostech Fondů a jiná opatření souvisící se zrušením Fondů a s jejich likvidací.

(2) Opatření všeobecné povahy vyhlásí ministerstvo financí v úředním listě; stejným způsobem vyhlásí v dohodě s ministerstvem vnitra opatření o přenesení některých úkolů Fondů na národní výbory a jiné orgány veřejné správy.

(3) Likvidaci zrušených Fondů provede ministerstvo financí a odvede likvidační přebytky do státní pokladny.

§ 3.

Pro urychlené provádění opatření nutných ke zrušení a k přípravě likvidace Fondů (§2 odst. 1) jmenuje ministr financí pro každý z Fondů zmocněnce. Na zmocněnce přechází také působnost dosavadních orgánů Fondů (§ 3 odst. 2 dekretu presidenta republiky č. 108/

1945 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy).

§ 4.

(1) Fondům nepřísluší úhrada za konfiskovaný majetek, který byl nebo bude svěřen orgánům veřejné správy nebo na ně smluvně převeden; totéž platí o konfiskovaném majetku, který byl nebo bude úředním výrokem svěřen do správy národním a komunálním podnikům.

(2) Ministerstvo financí může stanovit, ve kterých případech Fondům nepřísluší úhrada za konfiskovaný majetek smluvně převedený na národní a komunální podniky.

(3) Fondy nevracejí úhrady, které za konfiskovaný majetek již obdržely od orgánů veřejné správy a od národních a komunálních podniků.

(4) Ustanovení odstavců l až 3 o národních a komunálních podnicích platí i pro Ústředí pro hospodaření se zemědělskými výrobky a pro Velkodistribuční podnik.

§ 5.

Zrušují se všechny předpisy, které odporují tomuto zákonu.

§ 6.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr financí v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva.

část všeobecná.

S majetkem, jehož stát nabyl konfiskací nepřátelského majetku v roce 1945, bylo nutno naložiti ve shodě se zájmy našeho pracujícího lidu. Tímto úkolem byly, pokud jde o majetek konfiskovaný dekretem č. 108/1945 Sb., pověřeny Fondy národní obnovy. Vedle rozdělení statků pro osobní potřebu šlo též o správu a rozdělení těch konfiskovaných podniku, které nebyly znárodněny v prvé etapě. Politický boj o tento majetek, kterého chtěla reakce použít pro nové posílení kapitalistického podnikání, prodloužil zatímní správu vykonávanou Fondy a způsobil, že byl ve Fondech vybudován rozsáhlý správní aparát.

Teprve v poslední době byly provedeny masové akce, jimiž převážná část nepřátelského majetku byla převedena do rukou definitivních hospodářů. Dokončení těchto prací bylo na základě zákona č. 18/1950 Sb., o zrušení osidlovacích úřadů, svěřeno národním výborům. Přesto je likvidací konfiskovaného majetku

v ústředích Fondů, v likvidačních střediscích konfiskovaných peněžních ústavů, v souhrnných likvidačních správách konfiskovaných podniků a jinde dosud zaměstnáváno asi 1700 osob.

Osnova uzavírá tento vývoj tím, že zrušuje Fondy národní obnovy a přináší podstatné administrativní zjednodušení (a tím uvolnění značného počtu zaměstnanců, pracujících v agendě nakládání konfiskovaným majetkem, pro úkoly budovatelské) a dále konečnou úpravu finančních problémů s tímto majetkem souvisících s hlediska dnešního stavu našeho hospodářství.

Vyjasnění a vyčíslení složitých právních a majetkových vztahů, které jsou zakotveny namnoze v zákonných a jiných předpisech dnes již zcela překonaných, zatěžují často nejenom aparát Fondů, ale též národní a komunální podniky jakož i veřejnou správu. Pokud se tato problematika vztahuje na socialistický sektor našeho hospodářství, stala se zbytečnou a bude

tímto zákonem odstraněna. V poměru k soukromému sektoru nemá však valná většina těchto složitých otázek závažného finančního rozsahu a zmocnění ministra financí umožňuje jejich pružné řešení s hlediska sociálního a třídního. Není nadále únosné, aby pět let po vydání konfiskačních norem, nebo ještě v dalších letech, v době, kdy pociťujeme všestrannou potřebu nových pracovních sil pro úkoly budovatelské, byl udržován nadále veliký aparát Fondů, který v podstatě přestává sloužit našemu hospodářství. Je proto nutné, aby bylo připraveno a provedeno zrušení Fondů, jehož podmínky jsou zčásti již dány, zčásti budou ještě zjednány prováděním tohoto zákona.

Koncepce, podle které by bylo použito k náhradě škod, které utrpěla naše finanční soustava, i výtěžku toho nepřátelského majetku, který byl převeden na národní a komunální podniky nebo na veřejnou správu, je překonána politickým a hospodářským vývojem. Je nutno, aby tato změna byla respektována při finančním uspořádání otázek týkajících se konfiskovaného majetku. Není hospodářsky odůvodněno, aby socialistický sektor našeho hospodářství odváděl — přímo nebo nepřímo z prostředků státního rozpočtu — značné částky Fondům národní obnovy a tím Likvidačnímu fondu měnovému.

Osnova dává tudíž podklad k tomu, aby bylo upuštěno od zúčtování a placení konfiskovaného majetku mezi socialistickým sektorem a Fondy, které zprošťuje účasti na oceňování a na kontrole přechodu konfiskovaného majetku do správy orgánů veřejné správy a národních a komunálních podniků. Práce spojené s oceňováním, zúčtováním a placením způsobují dnes často již zbytečné a značné administrativní zatížení socialistického sektoru a jsou obzvláště vážnou překážkou pro rychlou likvidaci Fondů. Administrativní zjednodušení nebude ovšem na úkor evidence a pořádku, jelikož správné zacházení národního majetku v účetnictví národních a komunálních podniků a u orgánů veřejné správy upravily již ústřední úřady (státní úřad plánovací, ministerstvo financí, příslušná ministerstva atd. ) jinými normami "a věnují této otázce znovu v poslední době zvýšenou pozornost.

Část zvláštní. K § 2:

Ministru financí se dává zmocnění, aby zejména mohl rozhodovat o způsobu vypořádání pohledávek a závazků Fondů.

Zmocnění dané ministru financí zákonem č. 18/1950 Sb., aby mohl přenést některé úkoly

Fondů na jiné orgány, se dále rozšiřuje. Bude nutno, aby ministr financí převedl některé úkoly trvalého rázu na jiné úřady nebo orgány, obzvláště na národní výbory.

V likvidaci některých finančně méně významných položek (na př. splátky na nedoplatky přídělových cen) bude patrně pokračováno i po zrušení Fondů. Nebude účelné, aby finanční pro středky takto ještě připlynuvší byly nadále, zároveň s ostatními zbytkovými výnosy a hotovostmi Fondů, spravovány odděleně od ostatních prostředků veřejné správy.

K § 3:

Odpovědnost za vyřešení všech materiálních a administrativních otázek fondovní agendy do 1. července 1951 vyžaduje, aby ministru financí se dostalo plné a bezprostřední ingerence ve věcech Fondů. Zmocněnci jmenovaní ministrem zastupují též Fondy navenek.

Zákonem č. 18/1950 Sb. byly zrušeny některé orgány Fondů (stálé poradní sbory). Okolnost, že zbývající orgány Fondů (předseda a místopředseda) jsou jmenovány vládou, neodpovídá již hospodářskému významu Fondů, který klesá zejména v důsledku převádění některých agend na orgány lidové správy.

K § 4:

Konfiskovaným majetkem se rozumí též majetek, který Fondy spravují podle zákona č. 148/1947 Sb., o opatřeních k provedení československo-maďarské dohody o výměně obyvatelstva.

Úředním výrokem se rozumějí obzvláště opatření příslušných ministrů (začlenění), opatření osidlovacích úřadů, Fondů národní obnovy a krajských národních výborů (příděl a odevzdání) a opatření, kterými orgány veřejné správy převzaly správu nepřátelského majetku.

Smluvními převody se rozumějí prodeje provedené orgány Fondů (sklady Fondů, firmou Komisa, likvidačními správami a pod. ). Zmocnění ministra financí je obzvláště nutné pro případy, kdy pohledávky vznikly z prodejů investičních statků, při přechodu živností do vyšších forem hospodářského podnikání a pod.; podniky zpravidla nebudou zproštěny povinnosti platit za suroviny a zboží, které dále zpracovávají nebo prodávají.

Při opatřeních týkajících se práv a povinností socialistického sektoru bude i nadále postupováno ve spolupráci s příslušnými ministerstvy.

K § 5:

Ustanovením tohoto paragrafu, který je nutno vykládat v souvislosti s celým obsahem osnovy, jsou zejména dotčeny:

a) dnem vyhlášení zákona: § 52 zák. č. 103/1950 Sb., o národních podnicích průmyslových;

b) dnem 1. července 1951: ustanovení dekretu č. 108/1945 Sb. týkající se zřízení a působnosti Fondů; § 15 odst. l č. l věta druhá zák. č. 134/1946 Sb., o dávce z majetkového přírůstku a o dávce z majetku.

V Praze dne 5. prosince 1950.

Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.

Ministr financí: J. Kabeš v. r.

Státní tiskárna v Praze. — 5472-50


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP