Neprošlo opravou po digitalizaci !

Národní shromáždění republiky Československé 1950.

I. volební období. 5. zasedání.

493.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1950

o zrušení Národního pozemkového fondu při ministerstvu zemědělství a fondů pozemkových reforem a o sloučení jejich jmění.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Národní pozemkový fond při ministerstvu zemědělství (dále jen "Fond") se svými pobočkami se zrušuje.

(2) Působnost Fondu a jeho poboček přejde na ministerstvo zemědělství a na národní výbory nejpozději dnem 1. ledna 1951.

(3) Dosavadní působnost Fondu a jeho poboček vykonává, jeho majetkovou podstatu spravuje a přechod působnosti na ministerstvo zemědělství a na národní výbory podle odstavce

2, jakož i sloučení fondů podle § 2 připraví

zmocněnec, kterého jmenuje vláda na návrh ministra zemědělství.

(4) Bližší předpisy k provedení odstavců l až 3 vydá ministerstvo zemědělství v dohodě s ministerstvem vnitra vyhláškou v příslušném úředním listě, při čemž stanoví též, v jakém rozsahu se přenáší obdobná působnost pověřenectva zemědělství na národní výbory.

§ 2.

Zrušují se uplynutím dne 31. prosince 1950:

a) náhradový fond, vytvořený ustanovením

části VIII zákona č. 329/1920 Sb., o převzetí

a náhradě za zabraný majetek pozemkový (náhradový zákon), ve znění zákona č. 220/

1922 Sb.,

b) státní kolonisační fond a fond československých legionářů pro pozemkovou reformu, zřízené podle § 18 zákona ě. 166/1920 Sb., o úvěrové pomoci nabyvatelů půdy (zákon úvěrový),

c) Fond pro zaopatření zaměstnanců velkostatků, zřízený ustanovením § 73 náhradového zákona a vládním nařízením č. 29/

1923 Sb., o zřízení Fondu pro zaopatření zaměstnanců velkostatků,

d) fond pro pozemkovou reformu, zřízený podle § 50 zákona č. 46/1940 SI. z., o pozemkové reformě, a

e) slovenský pozemkový fond, zřízený podle § 18 nařízení Slovenské národní rady č. 104/ 1945 Sb. n. SNR, o konfiskaci a urychleném rozdělení některého zemědělského majetku.

§ 3.

Jmění fondů zrušených podle §§ l a 2 se slučuje dnem 1. ledna 1951 se všemi právy a závazky bez likvidace jednotlivých fondů v majetkovou podstatu pozemkových reforem (dále jen "majetková podstata"), která je účelovým jměním státu a kterou spravuje ministerstvo zemědělství podle zásad hospodářského plánování.

§ 4.

Ústav náhradové banky pro pozemkovou reformu, vytvořený vládním nařízením č. 360/ 1922 Sb., o náhradových knihách a náhradových bankách, a vládním nařízením č. 361/ 1922 Sb., kterým se rozšiřuje obor působnosti poštovního úřadu šekového o službu náhradové banky, spolu s náhradovou knihou se zrušuje a jeho práva a závazky přecházejí bez likvidace na majetkovou podstatu uplynutím dne 31. prosince 1950.

§ 5. (1) Majetková podstata slouží pro

a) finanční provádění pozemkových reforem podle příslušných předpisů a

b) vypořádání závazků zrušených fondů (§§ l a 2) a ústavů náhradové banky pro pozemkovou reformu (§4).

(2) Přebytek majetkové podstaty vplyne do státní pokladny.

(3) Příslušnými předpisy o pozemkových reformách se rozumějí předpisy o první pozemkové reformě a její revisi, o konfiskaci zemědělského majetku a o nové pozemkové reformě.

§ 6.

Podrobné předpisy, zejména o správě a o přenesení finanční a náhradové služby majetkové podstaty, jakož i o převodu zaměstnanců Fondu, vydá nařízením ministr zemědělství v dohodě s ministrem financí, a pokud jde o zaměstnance Fondu, též v dohodě s ministrem práce a sociální péče.

§ 7.

Zrušuje se platnost, po případě použivatelnost všech předpisů, které odporují tomuto zákonu.

§ 8.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr zemědělství v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva.

A. část všeobecná.

Finanční operace souvisící s prováděním pozemkových reforem v našem státě byly, resp. jsou podle dosavadního zákonného uspořádání svěřeny několika finančním orgánům.

Pro finanční službu v oboru konfiskace zemědělského majetku (srov. dekrety č. 12/1945 Sb. č. 28/1945 Sb. a nařízení č. 104/1945 Sb. n. SNR ve znění předpisů je měnících a doplňujících) byl zřízen pro země české podle § 6 odst. l dekretu č. 12/1945 Sb., resp. vládního nařízení č. 70/1945 Sb., Národní pozemkový fond při ministerstvu zemědělství, nadaný samostatnou právní subjektivitou.

Úkolem tohoto fondu je, aby

a) spravoval konfiskovaný majetek do jeho rozdělení (přidělení),

b) ocenil přidělený majetek a předepsal úhrady (přídělové ceny) jeho nabyvatelům,

c) vypořádal práva a závazky na tomto majetku váznoucí,

d) provedl knihovní pořádek na přidělené půdě,

e) schvaloval právní disposice s přiděleným majetkem,

f) prováděl dozor na řádné hospodaření přídělců.

Shora uvedené úkoly mají povahu jednak úkolů přechodných [písm. a)—c)], jednak dlouhodobých [písm. d)—f)]. Z povahy těchto úkolů také vyplývá dvojí funkce Fondu, a to jako úřadu a jako fondu. Na Slovensku vykonává tuto působnost Národního pozemkového fondu pověřenectvo zemědělství.

Finanční uspořádání otázek souvisících s prováděním první pozemkové reformy (zákon č. 215/1919 Sb. ) a její revise (zákon č. 142/ 1947 Sb. ve znění zákona č. 44/1948 Sb. ) nebylo, resp. není napojeno na finanční službu zmíněného Fondu. Zákon o revisi první pozemkové reformy totiž převzal pro úpravu finančního uspořádání otázek souvisících s prováděním revise první pozemkové reformy v podstatě beze změny dosavadní předpisy o první pozemkové reformě. To znamená, že zůstala zachována všechna finanční zařízení z první pozemkové reformy, t. j. náhradový fond, státní kolonisační fond, Fond pro zaopatření zaměstnanců velkostatků, fond československých legionářů a náhradová banka.

Náhradový fond (viz zákon č. 329/1920 Sb. ve znění zákona č. 220/1922 Sb. ) je státním účelovým jměním, které slouží jako provozovací kapitál pro finanční opatření souvisící s převzetím půdy získané při první pozemkové reformě a její revisi, jakož i s přídělem této půdy.

Státní kolonisační fond (srov. zákon č. 166/ 1920 Sb. ) má rovněž povahu státního jmění účelového. Jde o zařízení úvěrové, neboť z něho byl poskytován úvěr k zaplacení přídělové ceny u půdy a budov získaných přídělem z první pozemkové reformy nebo její revise a dále byl z něho poskytován úvěr provozovací k opatření živého a mrtvého inventáře. Sloužil také k plnění úkolů sociálních (na př. uhrazování platů byv. zaměstnancům na majetku dotčeném první pozemkovou reformou).

Fond pro zaopatření zaměstnanců velkostatků (viz zákon č. 329/1920 Sb. — náhradový

zákon — a vládní nařízení č. 29/1923 Sb. ) má právní subjektivitu a jeho jmění je určeno k vyplácení zaopatřovacích požitků některých osob dotčených prováděním první pozemkové reformy a její revise.

Fond československých legionářů pro pozemkovou reformu (viz zákon č. 166/1920 Sb. — zákon úvěrový) je účelovým jměním, které slouží pro úvěrovou podporu čs. legionářů, vdov a sirotků po padlých nebo nezvěstných legionářích v jejich hospodářství na přidělené půdě podle zákona přídělového nebo na půdě získané koupí podle zákona záborového.

Náhradové bance byly rovněž svěřeny určité finanční operace při první pozemkové reformě. Zřízení této banky opírá se o ustanovení zákona úvěrového a zákona náhradového. Službu náhradové banky podle dalších předpisů vykonává Poštovní spořitelna. Působnost náhradové banky spočívá zejména v tom, že spravuje pohledávky byv. vlastníků převzatého majetku. Pohledávky tyto jsou zapsány do t. z v. náhradové knihy a tvoří kmenové jmění banky. Tohoto kmenového kapitálu, umořovaného vůči byv. vlastníkům převzatého majetku ročně půl procentem, bylo použito k poskytování dlouhodobých zápůjček přídělcům. Funkce náhradové banky se vydáním zákona o revisi první pozemkové reformy rovněž nezměnila.

Pokud jde o provádění knihovního pořádku na půdě získané při první pozemkové reformě a její revisi, schvalování právních disposic s takto získanou a přidělenou půdou a o provádění dozoru na řádné hospodaření přídělců, přísluší působnost v těchto směrech Národnímu pozemkovému fondu, a to na celém státním území (srov. § 14 zák. č. 142/1947 Sb. ).

Vyplácením náhrad za vykoupenou půdu podle zákona č. 46/1948 Sb., o nové pozemkové reformě, a přijímáním přídělových cen jest pověřen Národní pozemkový fond, a to na celém státním území (viz § 9 odst. 4 a 6 zák. č. 46/1948 Sb. ). Pokud jde o vypořádání práv a závazků váznoucích na vykoupené půdě, platí přiměřeně ustanovení zákona náhradového (viz § 11 zák. č. 46/1948 Sb. ).

Z uvedeného je zřejmo, že po květnu 1945 na tomto poli našeho lidově demokratického zákonodárství je sledována sice tendence soustředění finanční služby, že však k úplnému soustředění zatím nedošlo.

V souvislosti s důsledným zdokonalováním a zhospodárněním činnosti národních výborů, jakožto orgánů veřejné správy, dochází k postupného rušení některých samostatných úřadů a k přenášení jich působnosti na tyto výbory. V oboru zemědělství projevila se tato tendence na př. při zrušení byv. státních ob-

vodových úřadoven pro pozemkovou reformu (viz vyhlášku č. 191/1949 Sb. ).

Pokud jde o činnost Národního pozemkového fondu, lze říci, že některé z jeho původních úkolů byly již úplně dokončeny nebo stojí před dokončením.

Z důvodu odstranění dvojkolejnosti a zhospodárnění veřejné správy jeví se proto účelným zrušiti zmíněný Fond. Jeho působnost jako úřadu bude přenesena na ministerstvo zemědělství a na národní výbory. Při tom je zdůrazniti, že ministerstvu zemědělství budou ponechány hlavně řídící a dohlédací funkce, po případě ony, které pro svoji povahu vyžadují ústředního vedení (na př. závěrečné práce oceňovací a likvidace národních správ na zkonfiskovaném zemědělském majetku). Jiná působnost pak přejde na krajské nebo okresní národní výbory.

Se zrušením Národního pozemkového fondu souvisí otázka další existence fondů první pozemkové reformy a slovenského pozemkového fondu, jakož i náhradové banky. Po zrušení Národního pozemkového fondu bude jeho peněžní majetek převzat od 1. ledna 1951 do správy ministerstva zemědělství. Nebylo, by účelné při tomto uspořádání ponechávati nadále jiná finanční zařízení z oboru pozemkových reforem. Proto se navrhuje sloučení všech fondů jak z první pozemkové reformy, tak i fondu slovenského se jměním Národního pozemkového fondu v jednu majetkovou podstatu. Tato majetková podstata bude spravována podle zásad hospodářského plánování a bude míti povahu odděleně spravovaného účelového jmění státního. Její rozpočet bude přílohou rozpočtu ministerstva zemědělství. Výhoda tohoto opatření spočívá v tom, že se nevytváří na místo zmíněných fondů nový samostatný fondovní orgán, který by vyvíjel vedle veřejné administrativy samostatnou působnost v tomto směru.

Aby provedení organisačních změn týkajících se Národního pozemkového fondu bylo usnadněno, navrhuje se sloučení jeho jmění se jměním ostatních fondů s účinnosti od 1. ledna 1951. Tímto způsobem se umožní hladké uspořádání otázek souvisících s přechodem působnosti Národního pozemkového fondu, jakož i obdobné působnosti pověřenectva zemědělství, na orgány lidové správy.

B. část zvláštní. K § 1:

Pokud se zde mluví o pobočkách, je třeba poukázati na ustanovení § 8 vládního nařízení č. 70/1945 Sb. a na vyhlášku ministra zemědělství č. 952/1946 Ú. 1. I. V období ode dne vyhlášení zákona do 1. ledna 1951 spravuje majetkovou podstatu zrušeného Fondu vládní zmocněnec; Nejpozději do 1. ledna 1951 bude vykonávati také dosavadní působnost Fondu a jeho poboček, dokud nebude přenesena na ministerstvo zemědělství a na národní výbory.

K § 3:

Poukazuje se na všeobecnou část důvodové zprávy.

Majetková podstata vytvořená sloučením jmění fondů první pozemkové reformy, slovenského pozemkového fondu a Národního pozemkového fondu nemá právní subjektivitu a je účelovým jměním státu, účel, jemuž má tato podstata sloužiti, je vytyčen v § 5 osnovy. Správu této majetkové podstaty je třeba vésti centrálně, úkoly vyplývající ze správy této podstaty bude na Slovensku vykonávati pověřenectvo zemědělství, u něhož se pro tento účel zřídí zvláštní účet. úprava této otázky bude provedena nařízením vydaným podle § 6 osnovy.

K §5:

Pod pojmem finančního provádění pozemkových reforem se rozumí zejména vybírání úhrady (ceny přídělové) za přidělený majetek a hrazení nákladů spojených s prováděním předpisů o pozemkových reformách.

K§ 6:

Zákon je normou rámcovou. Vyřešení otázek o správě a přenesení finanční a náhradové služby majetkové podstaty a o převodu zaměstnanců Fondu, jakož i úprava jiných podrobností k jednotlivým ustanovením se proto ponechává prováděcímu nařízení. O úpravě převodu zaměstnanců Fondu si ministr zemědělství vyžádá předem vyjádření ústřední rady odborů.

K § 7:

Jde zejména o ustanovení §§ 12 a 13 zákona č. 142/1947 Sb., o revisi první pozemkové reformy.

Zbývající ustanovení osnovy nevyžadují bližšího odůvodnění. Provedení tohoto zákona si nevyžádá zvýšení rozpočtu.

V Praze dne 27. června 1950.

Úřadující náměstek předsedy vlády: V. Široký v. r.

Ministr zemědělství: J. Ďuriš v. r.

Státní tiskárna v Praze. — 2986-50


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP