Předseda dr John.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala, dr Polanský, dr Procházka,
Valo, David, Žiak.
Členové vlády: náměstkové
předsedy vlády Fierlinger, dr Ševčík;
ministr-předseda Státního úřadu
plánovacího dr Dolanský, ministři
arm. gen. dr Čepička, Kopřiva, dr
Rais, Kopecký, Kliment, Krajčír,
dr inž. Šlechta, dr Neuman, Plojhar,
dr Šrobár.
Předseda NÚKÚ dr Friedmann.
255 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstkové dr Ramajzl, dr Rattinger.
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu (tisk 509) občanského
zákoníka (tisk 519).
2. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 510)
o konaní v občianskych právnych veciach (občiansky
súdny poriadok) (tlač 520).
3. Zpráva výborů hospodářského
a ústavně-právního o vládním
návrhu zákona (tisk 511), kterým se mění
a doplňuje zákon o národních dopravních
podnicích (tisk 517).
4. Společná zpráva výborů hospodářského
a ústavně-právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 508) o úpravě
a bezpečnosti provozu vnitrozemní plavby (tisk 516).
5. Zpráva výboru hospodářského
o vládním návrhu zákona (tisk 518),
kterým se mění a doplňuje zákon
o Československé poště, národním
podniku.
6. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 512) o upravování
vysvětlivek k celnímu sazebníku.
7. Zpráva výboru sociálně-politického
a zdravotnického a výboru rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 515)
o jednorázovém mimořádném přídavku
za rok 1950 k důchodům z národního
pojištění a k zaopatřovacím požitkům
válečných poškozenců.
8. Zpráva výboru sociálně-politického
a zdravotnického k vládnímu návrhu
zákona (tisk 514) o placené dovolené na zotavenou
v roce 1951.
9. Doplňovací volba členů výborů
Národního shromáždění.
Předseda (zvoní): Zahajuji 49. schůzi
Národního shromáždění.
Paní a pánové! (Poslanci povstávají.)
Dne 27. září t. r. zemřel v Brně
místopředseda a dlouholetý poslanec Národního
shromáždění RČS Ferdinand Richter.
Vzpomínajíce v dnešní schůzi
památky zesnulého uvědomujeme si, jak bohatý
a činorodý byl jeho život. Můžeme
s úctou konstatovat, že Ferd. Richter byl upřímný
vlastenec, že byl pokrokový člověk a
že ve všech rozhodujících dobách
stál poctivě a přesvědčeně
na straně našeho pracujícího lidu. Tak
tomu bylo v době prvé světové války,
kdy byl aktivním účastníkem boje proti
Rakousko-Uhersku; tak tomu bylo v době Mnichova, kdy jasně
a rozhodně vystoupil proti politice kapitulantství
a zrady, a tak tomu bylo i v únoru 1948, kdy se opět
postavil proti zrádným a pučistickým
záměrům reakce naší i zahraniční.
Dovolte, abych připomenul jenom tyto dvě věci.
Ani po mnichovské kapitulaci nepřihlížel
Ferd. Richter nečinně k hanebné záplavě
temna, jež tehdy zavalila naši zrazenou vlast. Stal
se významným účastníkem boje
našeho lidu za nové osvobození a organisoval
zejména moravský odboj. Byl zatčen v Praze
ve svém ilegálním bytě a odsouzen
k trestu smrti. Vytrpěl hrůzy fašistického
mučení opravdu až na samé jejich dno,
i když později mu byl trest smrti přeměněn,
tak jako ostatním, na 15 let žaláře.
Ferd. Richter byl upřímným obdivovatelem
Sovětského svazu. Miloval tuto zemi socialismu,
jež mu byla v nejtěžších dobách
nejenom oporou, ale vždy také bezpečnou jistotou
osvobození našich národů. A Ferd. Richter
byl prvý z koaličních poslanců předmnichovské
republiky, který se na půdě našeho Národního
shromáždění domáhal uznání
Sovětského svazu de jure.
Je jistě velmi nesnadné shrnouti v několika
málo větách mnohotvárný život
muže tak aktivního, jako byl Ferd. Richter.
Snad se nám to přece jenom podaří,
když si připomeneme jeho slova, která řekl
při prvém výročí naší
Ústavy 9. května. Tehdy zdůraznil, že
naše nová československá ústava
je realisací velkých myšlenek, které
už od jednoho století hýbají myslemi
lidstva, toužícího po lepším životě
pro všechny, toužícího po životě
důstojném a spravedlivém, a především
pro každého pracujícího člověka
důstojném a spravedlivém. Jsou to ty velké
myšlenky - řekl tehdy dále - jež neseny
proletariátem Sovětského svazu rozbily myšlenky
i hmotný kapitalistický krunýř, dusící
celý svět, a jež došly převtělení
ve skutečnost ve státním zřízení
Svazu SSR. l naše ústava má své kořeny
v této události - pokračoval - a že
se tyto kořeny mohly v našem prostoru uchytit a vyrůst
v strom, nesoucí dobré plody - i to bylo umožněno
pomocí, kterou nám v době pro nás
osudové přinesli bratři z východu,
vrátivší nám ztracenou svobodu.
Pro celý život, pro jeho velkou životní
práci zachová Národní shromáždění
RČS svého místopředsedu a poslance
v čestné paměti.
Děkuji Vám. (Poslanci usedají.)
Národní shromáždění
svoláno k podzimnímu zasedání.
Sděluji, že došel dopis pana předsedy
vlády ze dne 24. října 1950, jímž
se oznamuje, že pan president republiky prohlásil
rozhodnutím ze dne 23. října 1950 jarní
zasedání Národního shromáždění
za skončené dnem 25. října 1950.
Dále došel dopis pana předsedy vlády
ze dne 24. října 1950, kterým oznamuje, že
pan president republiky svolal rozhodnutím ze dne 23. října
1950 Národní shromáždění
k podzimnímu zasedání do Prahy na den 25.
října 1950.
Sděluji, že posl. Bedřich Klein oznámil
přípisem ze dne 26. srpna 1950, že se vzdal
svého poslaneckého mandátu. (Č. j.
112 6/9-50-S.)
Dále sděluji, že posl. dr Stanislav Palát
přípisem ze dne 2. října 1950 oznámil,
že se vzdal svého poslaneckého mandátu
(č. j. 112 3/ 10-50-B).
Užší předsednictvo se usneslo dne 19.
října 1950 na návrhu denního pořadu,
který byl již členům NS rozeslán.
Užší předsednictvo se dále usneslo,
aby byly na pořad dnešní schůze dány
ještě tyto body:
5. Zpráva výboru hospodářského
o vládním návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon o Československé
poště, národním podniku (tisk 524).
6. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona o upravování vysvětlivek
k celnímu sazebníku (tisk 521).
7. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotnického
a výboru rozpočtového k vládnímu
návrhu zákona o jednorázovém mimořádném
přídavku za rok 1950 k důchodům z
národního pojištění a k zaopatřovacím
požitkům válečných poškozenců
(tisk 523).
8. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotnického
k vládnímu návrhu zákona o placené
dovolené na zotavenou v roce 1951 (tisk 522).
9. Doplňovací volba členů výborů
Národního shromáždění.
Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu?
(Nebyly.)
Námitek není. Dám tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s navrženým pořadem dnešní
schůze, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Navržený pořad je
tedy schválen.
Přistoupíme k projednávání
prvého bodu denního pořadu, jímž
je
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu občanského
zákoníka (tisk 519).
Podle usnesení užšího předsednictva
navrhuji, aby jednání o této předloze
se sloučilo s jednáním o druhém bodu
denního pořadu, jímž je
2. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona o konaní
v občianskych právnych veciach (občiansky
súdny poriadok) (tlač 520).
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučení těchto bodů pořadu?
(Nebyly.)
Není jich. Projednávání bude tedy
podle návrhu sloučeno.
Dávám slovo zpravodaji k vládnímu
návrhu občanského zákoníka,
posl. dr Bartuškovi.
Zpravodaj posl. dr Bartuška: Pane předsedo,
paní poslankyně, páni poslanci!
Vláda republiky Československé předkládá
Národnímu shromáždění
návrh občanského zákoníka ke
schválení. Plní tak úkol nejen závažný
a obtížný, ale také úkol skutečně
významného státního dosahu. A tento
význam tkví především v tom,
že nový občanský zákoník
je vítězstvím pracujícího lidu
vedeného dělnickou třídou i na poli
práva a právní vědy, že nový
občanský zákoník je obecným
vyjádřením vůle pracujícího
lidu, který ukáže v řeči právních
norem všechny ekonomické podmínky a přednosti
nové, vznikající naší společnosti.
Jeho význam tkví dále v tom, že jím
odstraňujeme právní dualismus a zavádíme
jednotné občanské právo na celém
území republiky. A konečně: nový
občanský zákoník je dílem,
které doprovodí naše národy na dosud
nejšťastnějším úseku jejich
dějin - při budování socialismu.
V dějinách lidské společnosti je spojen
vývoj občanského práva s vývojem
hospodářství vyrábějícího
zboží. Občanské právo má
nejblíže k hospodářské základně.
A poněvadž právo vůbec musí odpovídat
hospodářské základně, je jasné,
že právě v této oblasti hospodářský
vývoj neustále láme vžité a ustálené
právní normy, láme celou soustavu práva
a přizpůsobuje ji zájmům hospodářské
základny. A proto pracujícímu lidu u nás
od květnové revoluce 1945, především
však od vítězného února 1948
bylo jasné, že zásadní změny
politické, velké revoluční změny
v hospodářské základně státu
a změny ve společenském životě
vůbec nemohou zůstat bez výrazu v oblasti
právního řádu, zejména v oblasti
práva občanského.
Lidově demokratický stát, kde státní
a politickou moc si pod vedením své dělnické
třídy v čele s KSČ vydobyl pracující
lid, kde velké revoluční změny v hospodářské
základně státu způsobily změny
třídní struktury naší společnosti
a vzájemného poměru třídních
sil a vytvořily zcela nové vztahy mezi lidmi, nemůže
se řídit právní úpravou, která
dobře hověla nejen vykořisťovatelským
třídám první republiky, ale i vrstvám
feudálních a kapitalistických vykořisťovatelů
z dob apoštolských císařů rakousko-uherské
monarchie.
Právo a stát se nedá od sebe oddělit.
Souvisí spolu a vznikají současně.
Proto bylo třeba nové právní úpravy,
vztahující se na zcela nové společenské
poměry, upravující zcela nový typ
společenského vlastnictví, upravující
zcela nové vztahy mezi lidmi, kde pracovní síla,
člověk, nejcennější kapitál
lidské společnosti, přestává
být zbožím. Proto bylo třeba odstranit
starou vykořisťovatelskou právní úpravu,
proto boj proti buržoasii od r. 1945 a boj proti pokusům
o obnovu kapitalismu byl také bojem proti buržoasnímu
právu, bojem za lidově demokratický řád.
Které jsou hlavní zásady nového občanského
zákoníka, z nichž se vyšlo při
kodifikačních pracích, vidíme-li souvislost
nového občanského zákoníka
s celkovou politickou, hospodářskou a sociální
strukturou lidově demokratické republiky, s dosavadním
právním vývojem a s jeho další
tendencí? Za prvé je to nový typ vlastnictví,
socialistické vlastnictví, které se stává
základem a páteří nového občanského
práva. Za druhé je to nový obsah občanských
práv a občansko-právních vztahů,
tak odlišný za socialismu od kapitalismu. Jeden z
hlavních pilířů občanského
zákoníka je tedy obsah občanských
práv a občansko-právních vztahů,
s nimiž především se budu v tomto referátě
podrobně zabývat.
Občanská práva jsou vždy bezprostředním
výrazem ekonomických vztahů společnosti.
Proto také základní občanská
práva a jejich pravý obsah vyplývají
z třídní struktury společnosti a z
třídní povahy státu jako politické
organisace společnosti. Lze proto učiniti závěr,
že v normách občanského práva
vykořisťovatelských společností
jsou v tom nebo onom stupni obecné rysy, vyjadřující
obecné podmínky výroby a směny zboží
v celém průběhu jejího vývoje.
Starý občanský zákoník, který
dnes definitivně pochováváme, byl tvořen
v době, kdy v Rakousku-Uhersku se drala k moci nová
buržoasie proti vládnoucí třídě
feudálů. Sahá tedy svými kořeny
do dob Marie Terezie, slouží po celé století
vládnoucí šlechtě a buržoasní
absolutistické habsburské monarchii a stává
se věrným pomocníkem a třídním
nástrojem v rukou české buržoasie. Není
náhodou, že česká buržoasie mohla
převzít a po celou dobu první republiky používat
tohoto zákona, vytvořeného pro despotickou
éru rakouského císařství. Není
také náhodou, že když se jednalo o novelisaci
tohoto zákona v parlamentě první republiky,
nenašel se kromě komunistických poslanců
ani jediný, který by k němu zaujal kritické
stanovisko, ba naopak, všichni tak zvaní demokraté
jej chválili a vynášeli do nebes. Tak na př.
posl. Ostrý, jeden z tehdejších měšťáckých
politiků, prohlašuje: "Je nesporné, že
občanský zákon z r. 1811 je vcelku důkladné
velké dílo. Uvážíme-li, že
bylo děláno před 125 lety a může-li
dnes demokratická republika celou hlavní část
ustanovení tohoto zákona přijmout do svého
vlastního občanského zákoníka,
je jistě chvalitebné, že v této době
bylo tak veliké dílo uděláno."
Mohla-li demokratická Československá prvá
republika přijmout za svůj zákon, který
byl svého času vytvořen pro rámec
a potřebu rakouského císařství,
pak nám to ukazuje na jednu skutečnost: že
ustanovení tohoto zákona, že jeho třídní
obsah byl takový, aby sloužily vládnoucí
třídě, třídě vykořisťovatelů
proti vykořisťovaným i v období prvé
republiky. A na této skutečnosti se v podstatě
nic nezměnilo, stejně jako se nezměnilo nic
podstatného na občansko-právních vztazích
v údobí císařské monarchie
a demokratické prvé republiky. Společenský
vykořisťovatelský řád zůstává
nezměněn a změnilo-li se něco, pak
jen to, že místo kapitalistických vykořisťovatelů,
halících se původně do knížecích
a baronských titulů, nastoupili vykořisťovatelé,
zahalení do demokratických a republikánských
frásí se zlepšenými a zmodernisovanými
formami vykořisťování. A proto mohl
starý občanský zákon zůstat
i nadále věrným služebníkem staronových
pánů za první republiky. § 1 starého
občanského zákona stanoví: "Souhrnné
zákony, které upravují práva i povinnosti
občanů ve státě, tvoří
jeho občanské právo." Jinými
slovy říká, že občanský
zákoník se zabývá právy a povinnostmi
mezi občany. Opírajíc se o toto ustanovení
tvrdila buržoasie, že starý občanský
zákon byl nadtřídní, poněvadž
prý upravuje nejen práva všech občanů
bez rozdílu, ale také povinnosti z těchto
jednání vzešlé jsou prý stejně
závazné jak pro bohaté, tak pro chudé.
Podvádět a klamat drobný pracující
lid bylo a je specifickou vlastností vykořisťovatelů.
A to provádí buržoasie na všech úsecích
lidského počínání, tedy i na
úseku práva. A je naším úkolem,
abychom odhalili, jakých podvodů se dopouštěla
buržoasie na zájmech pracujících právě
na úseku občanského práva, jak pod
rouškou vzletných frází, a snôšky
paragrafů prováděla své bezuzdné
vykořisťování, abychom v pravém
světle ukázali všechna ta vychvalovaná
občanská práva a občanské svobody,
o nichž buržoasie tak ráda hovoří.
Buržoasie při každé příležitosti
zdůrazňuje, jak široká občanská
práva jsou přiznána každému bez
rozdílu. Vyzdvihuje naprostou rovnost mezi občany
a z toho vyplývající svobodu a volnost v
jednání a podnikání, což prý
umožňuje každému bez rozdílu zařídit
si svůj život po svém. Ať bohatý
či chudý, ať pán či sluha, ať
průmyslník, dělník, rolník
či úředník, všichni mají
stejná práva a stejné možnosti. Prostě
každý je strůjcem svého osudu, svého
štěstí, říká buržoasie.