V § 12, o zastupování před soudy, se
praví, že podnik se může dáti zastupovati
finanční prokuraturou i v jiných věcech
v řízení soudním nebo právním.
Toto ustanovení dává možnost, aby státní
prokuratura zastupovala podniky dál a nebylo třeba
zřizovati a udržovati nová oddělení
právní, která by byla ve!mi nákladná
a podniky zatěžovala, zatím co prokuratura
má dostatek zapracovaných právníků.
Rozpočtový výbor ve své schůzi
dne 15. prosince 1948 projednal a jednomyslně schválil
osnovu ve znění přijatém výbory
zemědělským a ústavně-právním
a proto jménem rozpočtového výboru
navrhuji slavné sněmovně, aby předloženou
osnovu zákona schválila. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: K tejto veci sú prihlásení
řečníci. Započneme preto rozpravu.
Ako prvý je prihlásený pán posl. Smrkovský.
Udeľujem mu slovo.
Posl. Smrkovský: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Projednáváme osnovu zákona o přeměně
státních lesů a statků na dva samostatné
národní podniky, a to na podnik Československé
státní lesy a Československé státní
statky. Končí se tím dosavadní pestrá,
ale ne vždy radostná cesta vývoje tohoto obrovského
majetku, velkého, živého to organismu. Určujeme
cestu novou, na níž státní lesy a statky
musí sehrát - a jistě sehrají - velkou
roli v hospodářství státu, v jeho
průmyslu, v jeho zemědělské a vyživovací
politice, v regulaci a ve zlepšování klimatu
naší přírody. Nebudou však jen
velkým hospodářským faktorem našeho
národního hospodářství, ale
i - hlavně ve svém polním a vodním
sektoru - velkým pomocníkem našeho zemědělství,
našich malých a středních rolníků.
Od osobního majetku císaře a krále
a jeho rodiny z dob Habsburků prošel tento majetek
- sice v menších rozměrech než má
dnes - vlastnictvím kapitalistického státu
v době předmnichovské, aby za okupace republiky
se dostal plně do rukou Němců, kterým
sloužil k jejich válečným a kolonisačním
účelům. Důkladně zplundrován
ve své lesní části a rozvrácen
a vyrabován v části polní byl dán
Rudou armádou r. 1945 zpět do rukou českých
a slovenských, kdy pro tento podnik nastala doba velkého
růstu a rozmachu, o jakém se nikdy nikomu ani nezdálo.
Další lesní a polní plochy, které
dnes patří státu, až do nedávných
měsíců z velké své části
byly majetkem zčásti feudálů, kteří
jako zapomenutý přežitek středověku
žili z těchto latifundií a lesů,
zčásti pak patřily kléru, kterému
bylo tímto hmotařským břemenem ztěžováno
vykonávání jeho původního poslání,
a zčásti pak statkářům, kteří
byli obdařeni tímto národním majetkem
po první světové válce. Dnes je již
vše srovnáno a vyrovnáno a dnes tyto lesy,
statky a rybníky patří národu, státu.
Jestliže po návratu svobody do našich zemí
v r. 1945 měl podnik Státní lesy a statky
celkem 778.000 ha veškeré půdy, pak dnes s
radostí a i s hrdostí konstatují, že
výměra lesů, polí a rybníků,
patřící našemu státu, se přiblížila
výměře 2,500.000 ha a tuto číslici
po dokončení pozemkových reforem a po převzetí
majetků zemských překročí.
takže v rukou státu bude více než 18%
veškeré lesní, polní a rybniční
půdy. Komunistická strana a ministr zemědělství
Julius Ďuriš šli v zemědělské
politice správnou cestou. neboť když řešili
a rozřešili celou řadu životních
problémů našich rolníků, nezapomněli
přitom ani na potřeby státu. Před
únorovou bouří našeho lidu to byl úkol
zvlášť těžký neboť odpůrci
naší lidové republiky a socialismu byli ochotni
v kramářské licitaci roztrhat a rozdat naše
národní lesy a zlikvidovat i statky, aby si tak
získali spojence a pomocníky na rozbití lidové
republiky vůbec.
Když jsme rozřešili vlastnické záležitosti
tohoto majetku a soustředili jej v rukou státu pro
náš lid, přišla etapa další,
a to zmodernisovat a na nové principy postavit jeho organisaci
a správu, nově zaměřit a určit
jeho poslání a výrobu a na novou základnu
postavit jeho hospodaření finanční.
Vydělá si podnik na sebe čí nevydělá?
Je jeho výrobní program a výrobní
program každé jeho jednotky založen na moderních
zásadách přesného výrobního
plánu, rozpočtu a na zásadách obchodního
podnikání? To dříve mnohé správce
tohoto státního majetku příliš
nezajímalo. Co vyděláme, odvedeme státu.
Co proděláme, to státní pokladna zaplatí.
A tak podle tohoto receptu se hospodařilo. Je to i jeden
z důvodů, proč státní statky
nebyly v oblibě u našeho lidu. Z lesů, kde
se plundrovalo, byly sanovány statky a na těch se
pak dělalo to, co bylo nejjednodušší:
obilnařilo se a nepařilo. Odpovídalo to kapitalistickému
řádu, který byl řádem státním.
Mnohé se změnilo od května 1945, a zvláště
po únoru 1948 se vyvětralo všude, ale dokončení
přichází nyní. Změna organisace
podniku Státní lesy a statky bude znamenat nejenom
to, že zmizí všechny zbytky staré vrchnosti,
ale tato nová organisace musí býti od základní
bilanční jednotky až po ústřední
ředitelství jednoduchá, účinná,
založená na osobní odpovědnosti, na
plánu a jeho kontrole.
Ústřední ředitelství se budou
zabývat plánováním výroby,
kontrolou výrobního plánu investičního
a finančního, činností zvelebovací
a organisací práce, jakož i výchovou
kádrů. Pro zajištění stálého
a účinného spojení ústředního
ředitelství se základními finančními
jednotkami podniku budou působit v jednotlivých
krajích u statků krajští provozní
kontroloři a účetní revisoři,
u lesů zmocněnci - jen tolik, kolik jich bude nezbytně
třeba. Základní bilanční jednotka
státních lesů bude celek o výměře
10-15 ha plochy, u státních statků statek,
jehož minimální výměra bude stanovena
tak, aby tato jednotka mohla být vybavena potřebným
odborným personálem, a naproti tomu nejvyšší
výměra tak, aby dovolovala přijmout osobní
odpovědnost vedoucích lidí za veškerý
provoz bez prostředníků. V čele každé
základní bilanční jednotky bude stát
ředitel. Všechny nadbytečné články
mezi základní jednotkou a ústředním
ředitelstvím zmizí, neboť chceme znát
jen a jen hospodáře, pěstitele lesa, pěstitele
a chovatele na stanicích, hospodáře rybniční,
agronomy, zootechniky, mechanisátory, organisátory,
účetní a pod. a nikoho jiného. Pro
správu a řízení lesního, polního
a rybničního hospodářství na
Slovensku budou mít ústřední ředitelství
svá oblastní ředitelství pro Slovensko
se sídlem v Bratislavě.
Jestliže po zásluze kritisuji vady i nedostatky tohoto
podniku v době minulé, neznamená to nikterak,
že v minulosti bylo všechno špatné. Mám
na mysli minulost nedávnou, kdy velmi mnozí pracovníci
jak státních lesů, tak státních
statků splnili své úkoly na místech
jim svěřených čestně. Vzpomínám
na personál naších lesů, který,
ač v počtu nedostatečném, šel
po revoluci v r. 1945 do pohraničních lesů,
aby je střežil, aby v nich hospodařil, a to
za podmínek, kdy velmi často bylo třeba riskovat
v nejvyšší míře i bezpečnost
života. A přece tito skromní naši pracovníci
svůj úkol splnili. Stejně tak známe
celou řadu státních statků, které
byly vyznamenány v národní soutěži
za vysokou produkci mléka, za vysoké hektarové
výnosy. Známe statky, kde za několik málo
týdnů byly vybudovány velké a krásné
chovy prasat, o nichž se odborníci vyslovují
s velkým uznáním. Všem těmto
dobrým pracovníkům na našem státním
majetku patří uznání a náš
dík i s tohoto místa parlamentní tribuny.
Jejich příklad nechť slouží všem
ostatním, a chci věřit, že bude ctižádostí
všech zápolit o prvenství.
Státní statky dostávají i nové
poslání. Obilnaření a řepaření
jako výlučné anebo převažující
výrobní programy patří minulosti.
Na program se dostávají věci jiné,
v politice státu progresivní, průkopnické.
Především je to živočišná
výroba vůbec a v té na místě
významném velkochovy prasat. V živočišné
výrobě půjde o to, aby státní
statky byly zdrojem plemenného materiálu s vysokou
užitkovostí, aby se mohlo pomáhat rolnickým
chovům k ozdravění a zkvalitnění
jejich stavu a aby též statky pomáhaly podstatně
výživě obyvatelstva, především
velkoměstům. Produkce prasat má být
již v r. 1949 - a jsem přesvědčen, že
také bude - 26krát vyšší než
byla v r. 1948. Statky mají vyrobit 24.000 tun vepřového
masa a sádla. Kromě toho dávají statky
dosud celých 10% své plochy pro pěstování
olejnin, budou hlavním a rozhodujícím množitelem
semen a sádí, zásobárnou zeleniny,
ovocných stromů, keřů atd. Státní
statky budou též ve spojení s rolnickými
školami učilištěm pro veškeren náš
zemědělský dorost, který projde odborným
školením, a státní statky mu musí
umožnit, aby se v jejich praxi seznámil se zemědělskou
vědou, technikou a pokrokem. To se týká nejen
dorostu, ale i všech naších domkářů
a chalupníků, kteří u statků
a státních strojních stanic musí nalézt
a naleznou i praktickou pomoc ve svém úsilí
o vyšší produktivitu práce na polích
i ve stájích. Toto poslání státních
statků musí pochopit všichni jejich vedoucí,
a proto na politické uvědomění vedoucích
kádrů státních statků i lesů
bude kladen nemalý důraz. Není neskromné,
když řeknu, že státní statky musí
být ohniskem socialistického pokroku v úsilí
o výnosnější způsoby zemědělského
podnikání.
Zákon o změně podniku Státní
lesy a statky na národní podniky přináší
ředitelům a účetním státních
statků i lesů další starost, a to v
oblasti finanční. Tato starost bude velmi zdravá
a ředitelům i podnikům velmi prospěšná.
Nebude již totiž možné uvažovat a hospodařit
tak, že to nakonec, kdyby to špatně dopadlo,
někdo zaplatí. Tuto pohodlnou filosofii dnes pochováváme
a zákonem určujeme, že si musí každý
na sebe vydělat a kromě toho vzkázat úspory,
z každé vydané koruny skládat účet,
stejně jako z toho, proč nesplnil výrobní
plán, jestliže byl správně vytyčen.
(Potlesk.) Budou se o to starat nejen ústřední
ředitelství a jejich stálí provozní
a účetní revisoři v krajích,
ale též banky, a to banka provozní i banka
investiční, s kterými jednotlivé bilanční
jednotky budou ve finančním styku. Vysoké
produktivitě práce na polích, ve stájích,
v lese i na vodě musí být věnována
největší péče, právě
tak jako šetření všech provozních
zařízení. Bude proto třeba - a já
s tohoto místa o to prosím - aby všichni veřejní
činitelé a zvláště pak odborová
organisace dělnická a lidové orgány
pomáhaly státním statkům při
vstupu do nového života. Každá zemědělská
i lesní bilanční jednotka bude mít
svůj provozní roční rozpočet
i finanční plán investiční,
a to jak krátkodobý, tak i dlouhodobý. Všechny
tyto zásady, které jsou obsaženy v zákoně
o přeměně podniku SLS na dva národní
podniky, vejdou v platnost dnem 1. ledna 1949, kdy i národní
podnik Československé státní lesy
a národní podnik Československé státní
statky vykročí do života. Jsem přesvědčen,
že právě tak jako byly dosud zdolány
všechny jiné, mnohdy velmi obtížné
úkoly v zemědělské politice, bude
se zdarem zdolán a vyplněn i tento úkol.
V souvislosti se zahájením velkochovu a s výkrmem
prasat na státních statcích byla stažena
clona s jeviště naší veterinární
služby v naší republice. Obraz, který
jsme uviděli, nás přivedl k přesvědčení,
že jej musíme důkladně předělat,
aby vypadal jinak. Především se nám
nelíbí, že veterinářská
praxe byla příliš zaměřena na
konstatování nemocí a na pád dobytka
včetně prasat, kde se však často odbyla
napsáním potvrzení, že dobytče
zašlo nebo muselo být poraženo. Postižený
rolník zaplatil veterináři taxu a tím
se vše skončilo. My však potřebujeme něco
jiného než toto; potřebujeme, aby veterinář
bojoval proti onemocněním a pádům.
Jen na konstatování, že něco pošlo
anebo že se to má zabít, nepotřebujeme
lidi zvlášť studované a vzdělané.
Postavení veterinářů je dosud řešeno
tak, že na př. největší příjmy
má veterinář tehdy, když to ve stájích
nejvíc marodí a chcípá. Tak o tom
mluví naši rolníci. Je to řeč,
myslím, pro každého velmi srozumitelná.
My však potřebujeme opak, a proto jsme dospělí
k přesvědčení, že budeme muset
zestátnit veškerou veterinární službu
(Potlesk.), aby veterináři byli zaměstnanci
státu, a největší plat bude mít
veterinář, v jehož obvodě to bude nejméně
marodit a nejméně chcípat. (Potlesk.)
Druhá věc s tím souvisící je
stav našich vědeckých a výzkumných
ústavů veterinární oblasti. Na této
frontě je až na vzácné výjimky
úplné závětří, zatím
co by tam měla být ofensiva v plném proudu.
Je zde obrna a chřipka prasat, nemoci hovězího
dobytka, koní a drůbeže, je zde přízrak
kulhavky a slintavky dobytka ze západního Německa,
kde řádí a u nás na frontě
veterinární a výzkumné činnosti
je naprostý k!id. Budeme muset provětrat toto závětří
a učinit opatření, abychom nemuseli volat
o veterinární pomoc k naším přátelům
do jiných zemí. Musíme vytvořit podmínky,
aby se naše bohatá věda mohla především
sama vypořádat s problémy řádění
dobytčích nemocí v naší republice.
Nespokojenost našich rolníků s veterinární
službou a stamilionové roční národohospodářské
ztráty, způsobené nemocemi, jsou už
takové, že tyto věci nesnesou odkladu.
Projednávání zákona o přeměně
státních lesů a statků mi dává
příležitost, abych se několika slovy
zmínil o dalším problému zásadního
významu v naší zemědělské
politice. Od r. 1945 uvolňuje stát ohromné
finanční částky a masy pracovních
sil na výrobu mechanisačních prostředků
pro naše rolníky. Traktory a jiné stroje jdou
proudem do vesnic, kde mají sloužit a pomáhat
především malým a středním
rolníkům, poněvadž ti je především
potřebují. Tyto stroje jsou určeny místním
strojním družstvům, leč ti staří
chytráci jimiž beze sporu jsou naši statkáři
a vesničtí boháči nalezli do těchto
družstev a mnohde je ovládli. Traktory si sami zaplatili,
to je pravda, a ti malí jim dali podmínku, že
"jako" jsou také v tom družstvu. Ale za
práci traktorů musejí platit statkáři
a na něm jsou pak závislí. Bohatí
zase jednou ošmekli chudé, jenomže pouze nakrátko.
Neděláme traktory pro bohaté, nýbrž
především pro chudé, a proto traktory
a ostatní mechanisační prostředky
půjdou zpátky z rukou bohatých do rukou chudých
(Potlesk.) a ve strojních družstvech budou
vládnout domkáři a chalupníci, a ne
boháči a statkáři. Zákon, kterým
tuto věc rozřešíme, jsme už připravili
a brzy jej předložíme.
V této souvislosti chci se krátce zmínit
o družstvech na vesnici vůbec. V každé
obci je jich celá řada. Vymyslely si je a mnohé
z nich založily už minulé generace. Teď
je čas, aby generace současná přispěla
něčím novým k družstevní
myšlence a dala jí trochu nový obsah. Soudíme,
že všechna vesnická družstva mají
být spojena v jedno družstvo, které bude mít
pro tu či onu činnost speciální odbor.
To proto, že velký počet družstev, množství
funkcionářů a legitimací již
ubíjí rolníky a je brzdou družstevnictví;
dále pak musí dostat trochu nový obsah. Soudíme,
že sjednocená, jednotná vesnická družstva
se mají zapojit do plánování zemědělské
výroby v obcí, do rozpisu kontingentů a těž
do výkupu. Kromě toho soudíme, že tato
jednotná vesnická družstva mají dostat
též právo, aby sama za technické pomoci
geometrů prováděla scelování
půdy. (Předsednictví převzal místopředseda
Komzala.)
Scelovací zákon, který byl přijat
parlamentem 21. března t. r., při použití
v praxi totiž ukázal, že je ještě
zamořen takovými administrativními a byrokratickými
komplikacemi, že scelování podle něho
by musely dokončovat ještě naše děti.
Proto ministerstvo zemědělství požádá
vládu a parlament o novelisaci tohoto zákona. Pak
budou mít rolníci sami a jejich jednotná
vesnická družstva scelování úplně
ve svých rukou.
Už několikrát bylo v Národním
shromáždění mluveno v souvislosti se
zemědělskou a vyživovací politikou o
potřebě konkretních opatření
proti suchu a rapidnímu zhoršování vodních
poměrů u nás vůbec. Pro jižní
Moravu, Slovensko, žitný ostrov a část
Čech od Prahy na západ až pomalu k hranicím
je to už věc v pravém slova smyslu existenčního
významu. V Sovětském svazu takové
starosti měli a mají též a přistoupili
k jejich řešení opravdu sovětským
stylem, velkoryse a důkladně. My musíme učinit
naše opatření se zřetelem na naše
možnosti, ale přistoupit k takovému řešení
musíme též. a to hned, neboť i nákladné
investice budou jen zlomkem toho, co ztrácíme ročně
chronickým suchem v těchto oblastech.
Byly zde dosud v cestě tři překážky.
První z nich je, že této věci nebyla
věnována dostatečná pozornost, protože
proces, který se vyvíjí několik desítiletí,
uniká obecné pozornosti, ale rub této věci
pak ovšem znamená, že celá desítiletí
další se věci musejí napravovat, pokud
se někdy vůbec dají napravit. Tu mám
na mysli likvidaci lesů ve slovenských horách,
kde životadárnou prsť, odplavenou dešti
po vykácení lesů, už nikdo nevytvoří.
Druhá potíž spočívá a
spočívala v tom, že péče o tyto
věci patří několika ministerstvům
a mnoha jiným úřadům a tady dnes praxe
učí, že když se o něco stará
mnoho institucí, tak se nakonec o ni pořádně
nestará nikdo. A poslední překážka
je ta, že půda, která je potřebná
pro vodní, rybniční a větrolamové
lesní pásy, patří tisícům
jednotlivců, z nichž nikdo ji nechce dát k
disposici, třebaže by mu byla zaplacena. A tak nám
nezbývá, než abychom celý tento problém
vzali pořádně do rukou a řešili
jej v celé šíři, a to zákonem.
Určíme plán, jeho realisaci i věci
majetkoprávní, pokud jde o potřebnou půdu.
Pětiletka zásadně s tím počítá
a proto věc budeme řešit.
Nakonec bych chtěl říci ještě
několik slov o našem zemědělském
pohraničí. Tam po usilovných třech
letech byl zvládnut problém zajištění
zemědělské výroby. V poslední
době si nepřátelská propaganda a nepřátelé
republiky vybrali pohraničí jako předmět
své pozornosti a šíří tam divoké
řečí o válce a o návratu Němců.
Zjistili jsme případy, že v důsledku
této propagandy slabí a neuvědomělí
lidé vrátili vlastnické dekrety a z pohraničí
odešli. Je samozřejmé, že nám to
nemůže být lhostejné. Nepřipustíme,
aby kdokoli rozvracel hospodářství státu.
S těmi, kteří takovou propagandu provádějí
a šíří, si poradí ministerstvo
vnitra a spravedlnosti. Pak to přestane rázem, jako
přestaly protistátní letáky, které
se začaly vyrábět a šířit
letos v létě. A těm občanům,
kteří by nakonec chtěli věřit
západním řemeslným válečným
štváčům a emigrantům z londýnského
a amerického rozhlasu více než své vládě,
musím říci, že o jejich novém
pracovním působišti nebudou rozhodovat oni
sami, ale úřady práce. Nemůžeme
si dovolit luxus, aby tříletá práce
ohromného aparátu úředníků
a jiných činitelů byla nyní stavěna
na hlavu, aby zaknihované usedlosti byly vraceny a to jen
proto, že se popřeje sluchu válečným
paličům a jejich propagandě.
Celá věc je malou ukázkou pravé tváře
československé emigrace. Ti lidé ve své
nenávisti k lidově demokratickému řádu
naší republiky se spojují s kdejakými
čerty a též s kdejakými fašistickými
a hitlerovskými ničemy, žvanění
o nově válce je vedle shánění
peněz jejich jediný zájem, neboť ve
válce vidí pro sebe jedinou možnost návratu
a klesli jíž tak hluboko, že Němcům
slibují české pohraničí. Leč
zbožná i bezbožná přání
této společnosti zůstanou jen přání.
Moc a síla velkého společenství míru
na čele se Sovětským svazem pouhou svou existencí
je zárukou, že půda pohraničí,
vrácená českému a slovenskému
lidu Rudou armádou, nikdy nikomu jinému již
nebude patřit. (Potlesk.) Proto nikomu nedovolíme
rušit mírovou a budovatelskou práci a úsilí
o provedení první československé Gottwaldovy
pětiletky, do které za 10 dní vykročíme.