Je obecně uznáno, že naše nová
ústava má být ústavou lidové
demokracie a že nemůže být ničím
jiným než ústavou lidové demokracie.
Lidovou demokracií rozumíme vyšší
typ demokracie, jak si jej lid obou našich národů
vybojoval v závěru druhé světové
války svou národní a demokratickou revolucí
a k němuž položil základ nadšenou
prací na budování osvobozené republiky.
Uskutečněním lidové demokracie se
přiřazujeme do skupiny států s moderním
společenským zřízením - států,
které vznikly na podkladě společného
boje proti imperialismu a které byly vysvobozeny z německé
okupace slavným vítězstvím Rudé
armády. Jsou to právě státy, s nimiž
nás pojí nejužší bratrské
a spojenecké svazky.
Tvoříme-li novou ústavu Československé
republiky, musíme si uvědomit, jaký je náš
poměr k její první ústavě,
k ústavní listině z r. 1920. Tato ústava
znamenala pro nás velmi mnoho. Byla právním
vyjádřením skutečnosti, ze si oba
naše národy vybojovaly za první světové
války opět svou národní nezávislost
a samostatnost a že místo polofeudální
monarchie rakousko-uherské mohly zřídit jednotný
stát - demokratickou republiku Československou.
Avšak první ústava byla ústavou pouhé
politické demokracie, kterou považujeme za nedostatečnou,
a byla odrazem společensko-hospodářského
zřízení (kapitalistického), které
povazujeme za zhoubné a překonané a ke kterému
se již nikdy nechceme vrátit.
Proto se již v průběhu druhé světové
války uznávalo mezi pracovníky domácího
i zahraničního odboje obecně, že předmnichovské
poměry jsou překonány, že se k nim nevrátíme
a že osvobozená republika musí mít novou
ústavu. Podobně soudili i pracovníci domácího
odboje. Někteří z nich platili svobodou a
životem za to, že již za války pracovali
na návrzích ústavy osvobozené republiky.
Převratné změny, které s sebou přinášela
druhá světová válka a které
zasáhly hluboce do struktury naší ústavnosti,
vedly k tomu, že se naše zahraniční vláda
v Londýně neomezovala ve svých zákonodárných
aktech jen na úpravu ve vojenských věcech,
ale že již za války v dohodě s druhou
hlavní skupinou zahraničního odboje, moskevskou,
činila zásadní rozhodnutí velikého
významu. To jsou na příklad dekrety presidentovy
o národních výborech, o obnově právního
pořádku, o potrestání válečných
zločinců a zrádců národa. Vrcholným
vyjádřením této touhy po přebudování
veškerého státního a národního
života byl pak slavný Košický program,
na němž se dne 5. dubna 1945 - tedy ještě
před koncem války shodly všechny skupiny odboje.
A z těchto skupin odboje vzešla pak v našem osvobozeném
státě představitelka naší nové
politické soustavy - Národní fronta Čechů
a Slováků.
V prvním oddílu Košického programu se
prohlašuje:
"Vláda v Košicích vytvořená
a Prozatímní Národní shromáždění
připraví a provede pak v nejkratší možné
lhůtě všeobecné, tajné a přímé
volby do ústavodárného Národního
shromáždění, které vypracuje
novou ústavu Československé republiky a položí
její budoucnost na pevný ústavní základ."
Tento slib byl splněn přijetím ústavního
zákona ze dne 11. dubna 1946, č. 65 Sb., o ústavodárném
Národním shromáždění,
podle něhož pracuje nynější naše
Konstituanta.
Úkoly Ústavodárného Národního
shromáždění, pokud se vztahovaly k uzákonění
nové ústavy, rozvedl podrobněji budovatelský
program Gottwaldovy vlády ze dne 8. července 1946,
schválený jednomyslně všemi stranami
Národní fronty ve vládě i v parlamentě.
Na tomto podkladě začalo také Ústavodárné
Národní shromáždění pracovat,
když mu dne 2. října 1946 byly v dohodě
s vládou svěřeny i všechny přípravné
práce od samého počátku - tedy postup
v historii tvoření ústav dosti neobvyklý.
Proto bylo nutno zajistit nejprve zvláštním
zákonem (č. 197/46 Sb.), aby ústavní
výbor naší Konstituanty mohl vypracovat a plenu
sněmovny předložit návrh ústavy,
neboť platný jednací řád takový
postup nepřipouštěl.
Ústavodárné Národní shromáždění
pracovalo na návrhu ústavy celkem 14 měsíců.
V průběhu této práce se však
projevoval faktor, který byl rozhodující
i pro všechnu ostatní součinnost Národní
fronty. Reakční živly, které se vetřely
až do vedení některých stran Národní
fronty, nejprve zdržovaly a pak i mařily práci
na nové ústavě, takže se jednání
koncem roku 1947 octlo na mrtvém bodě. Teprve únorové
události, kdy náš lid vystoupil rázně
na obranu lidově demokratických řádů,
zjednaly jasno v tom, že je nutno vytvořit ústavu
v plném slova smyslu lidovou - ústavu lidové
demokracie. Poněvadž již od konce r. 1947 převzala
jednání o ústavě Národní
fronta, předložil zpravodaj návrh, který
nově vypracoval po rozřešení vnitropolitické
krise, obrozené Národní frontě. Ústřední
akční výbor jej dne 14. dubna 1948 vzal za
svůj a předložil jej všemu lidu k veřejné
rozpravě.
Budovatelský program klade nové ústavě
dva hlavní úkoly. Nová ústava má
jednak"navázat na demokratické zásady
ústavy dosavadní, má však především
vycházet z výsledků boje proti okupantům,
jehož hlavní tíži nesl náš
lid, jakož i z poměrů, jak se vyvíjely
při dosavadní výstavbě osvobozené
republiky, kdy byl lid a je hlavním nositelem státotvorné
a budovatelské práce". Jinak řečeno:
těžiště nové ústavy je v
zakotvení výsledků národní
a demokratické revoluce lidu obou národů.
Tuto direktivu si vykládáme tak, že je třeba
rozšířit demokracii z pouhé demokracie
politické, parlamentární, do všech oborů
společenského života, zejména ve směru
hospodářském, správním a sociálním.
Směrnice budovatelského programu znamená
dále, že přejímáme výsledky
odboje obou našich národů za první světové
války, že chceme vyplnit to, co si náš
lid přál již v letech 1918 až 1920, a
že takto shrnujeme výsledky obou našich národních
a demokratických revolucí v jeden celek.
Výsledkem našeho odboje za první světové
války byla především národní
samostatnost, jednotný stát a demokratické
politické zřízení. Výsledkem
našeho boje za osvobození v druhé světové
válce je nová hospodářská soustava,
dále zlidovění správy a konečně
nový poměr Čechů a Slováků.
Podle směrnic budovatelského programu bude tedy
naše nová ústava obsahovat dvě složky:
jednu starší, tu, kterou přejímáme
z první ústavy, pokud ovšem její ustanovení
vyhovují dnešním poměrům, a druhou,
která je zcela nová a je založena na vymoženostech
národní a demokratické revoluce z roku 1944
a 1945. Těžisko leží zajisté v
těchto nových partiích; ovšem také
starší partie ústavy dostanou jimi nový
smysl.
Pokud jde o složku, převzatou z první ústavy,
odpadají po naší smlouvě se Sovětským
svazem přirozeně všechna ustanovení
o někdejší Podkarpatské Rusi. Dále
pak po převratné, přímo historické
změně, která nastala v naších
zemích odsunem Němců, odpadají ustanovení
šesté hlavy staré ústavy o menšinových
právech i jazykový zákon, který byl
součástí ústavní listiny z
roku 1920. Tyto věci byly nám nadiktovány
mírovou smlouvou st. germainskou a je přirozené,
že je nepřejímáme.
Hlavní věc, kterou přejímáme
ze staré ústavy, je státní zřízení
a vzájemný poměr oněch tří
nejvyšších ústavních činitelů,
kterými jsou parlament, president republiky a vláda;
dále pak tradiční demokratická práva
občanů. Přejímáme tedy vlastně
celý podstatný obsah staré ústavy.
Ovšem i zde provádíme důležité
změny, které těmto starším ustanovením
dávají nový smysl. Zavádíme
na příklad jednokomorový systém parlamentní,
protože se již za předmnichovské republiky
ukázalo, že je druhá sněmovna, totiž
senát, úplně zbytečná.
Ale to není vše - provádíme i jiné,
podstatnější změny. Především
zavádíme kontrolu volených zástupců
lidem a jejich odpovědnost lidu, a to nejen u národních
výborů, kde již je to vlastně provedeno
a kde je to téměř samozřejmé,
ale i pro parlamentní sbory, které jsou u nás
dva, Národní shromáždění
a Slovenská národní rada. Národní
shromáždění se podle nové ústavy
stává opravdu nejvyšším orgánem
ve státě. Odstraňujeme všechny zvláštní
orgány, které byly více méně
byrokratické povahy a které fakticky stály
nad Národním shromážděním.
Mám na mysli především ústavní
soud. Naše koncepce vychází z představy,
že tyto tři orgány, t. j. parlament, president
a vláda, mají spolupracovat jako orgány jednotné
lidové moci, nikoli pracovat proti sobě jako představitelé
nějakých zvláštních mocí.
Proto zavádíme v kapitole Národní
shromáždění, t. j. v kapitole druhé,
velmi důležitou novinku: rozšiřujeme totiž
velmi značně funkci předsednictva Národního
shromáždění. K funkci, kterou vykonávalo
dosud, k řízení schůzí, přidáváme
funkci dřívějšího Stálého
výboru a k tomu ještě funkci bývalého
ústavního soudu. Účelem této
důležité změny je pružnější
a rychlejší legislativa a užší spolupráce
mezi vládou a parlamentem.
V kapitole o vládě, t. j. v kapitole čtvrté,
provádíme důsledněji než v první
ústavě zásadu, že každé
úřadující vláda musí
mít plnou důvěru Národního
shromáždění. Podle příslušných
ustanovení návrhu je možnost úřednické
vlády vyloučena. Z téhož důvodu
pružnosti a účelnosti legislativy zavádíme
kromě dosavadních vládních nařízení
také nařízení jednotlivých
ministrů a v důsledku toho ovšem kromě
kolektivní odpovědnosti vlády také
individuální odpovědnost ministrů.
Kapitola o presidentu republiky zůstává v
té podobě jako v první ústavě,
kromě snad nepřímých reflexů,
které vyplývají ze změn v jiných
kapitolách.
To vše je zřízení, které jsme
již měli a které jen dostává
nový význam. Jádro lidové demokracie
a její ústavy je ovšem v druhé složce,
totiž v té nové. V ní jsou platněny
některé vedoucí principy,které ostatně
vyplývaly již z vrcholné zásady demokracie,
o které se už mluvilo v prvé naší
ústavě, ale která tam nebyla provedena, totiž
o lidu jako jediném zdroji veškeré moci ve
státě. V ní jsou důsledně uplatněny
principy, vyplývající z vrcholné zásady
demokracie:
"Lid je jediným zdrojem veškeré moci ve
státě."
Tuto zásadu hlásala ve svém § 1 již
naše první ústava (poněkud jinak formulovanou),
provedla ji však jen v oboru "moci" zákonodárné,
nikoli v oboru "moci" výkonné a soudní.
Novou ústavou bude tato zásada provedena do všech
důsledků. Vycházíme především
z principu jednotné lidové moci. V nové ústavě
provádíme zásadu, že moc ve státě
je jen jedna, totiž moc svrchovaného lidu. Lid je
tedy u nás nositelem suverenity, jediným suverénem.
S tohoto stanoviska odmítáme theorii o dělbě
státní moci na tři "moci" kvalitně
od sebe odlišné, na zvláštní moc
zákonodárnou, výkonnou a soudní. Považujeme
ji za pozůstatek monarchie a starších režimů;
pro nás existuje ve státě jen jedna moc,
moc lidu. A tuto moc vykonává lid, jak praví
základní článek IV. nové ústavy,
především zastupitelskými sbory, které
jsou lidem voleny, lidem kontrolovány a lidu odpovědny.
Pravomoc všech ostatních orgánů veřejné
moci je odvozena od těchto zastupitelských, volených,
kontrolovaných a lidu odpovědných sborů.
Tento princip je uskutečněn v celé ústavě
a zejména ovšem v kapitole šesté, o národních
výborech, které jsou novými orgány
a tedy založeny již zcela na tomto principu. Kromě
toho je tento princip uskutečněn také změnami,
které jsme provedli v kapitole sedmé, v kapitole
o soudnictví, kde jsou otevřeny příštímu
zákonodárci všechny brány, aby bylo
možno naše soudnictví pronikavě zlidovět.
To je velmi důležitá věc: rozšiřujeme
demokracii, jak dosud byla uplatněna jen ve sféře
zákonodárné, také do sféry
správy i do sféry nalézání
práva, a to podle zásady, která je pro nás
jednou z vedoucích zásad, že
"lid si prostřednictvím svých volených
zástupců zákony nejen dává,
ale je prostřednictvím svých volených
zástupců také sám vykonává."
Druhým vedoucím principem nové ústavy
je zásada, že všechno hospodářství
má sloužit lidu, jak je to stanoveno v základním
článku XII. Tímto způsobem chceme
dojít pokojnou cestou k socialismu, jak hlásá
závěr úvodního prohlášení
naší nové ústavy. Předpoklady
k tomu, abychom mohli vložit tento princip do ústavy,
nám zjednala naše národní a demokratická
revoluce; naše ústava je v tomto směru jen
zakotvením výsledků, které si lid
sám vybojoval.
Hlavní pilíře naší nové
hospodářské soustavy jsou rovněž
vytčeny v základním článku
XII. Je to znárodnění, nový poměr
k půdě založený na práci a ochrana
drobného a středního podnikání.
To je řečeno v odstavci 1 uvedeného článku
a v odstavci 2 jsou tyto tři sloupy naší nové
hospodářské soustavy sepjaty zásadou
jednotného hospodářského plánu.
Princip, který znamená rozšíření
demokracie plně i do sféry hospodářské,
je pak podrobněji rozveden do právních předpisů
v kapitole osmé. Tato velmi důležitá
kapitola má být právním rámcem
naší příští budovatelské
činnosti, oporou budování našeho nového
hospodářského života. Je tedy vlastně
vyvrcholením celé ústavy.
Třetím základním principem nové
ústavy je nová úprava poměru obou
bratrských národů, Čechů a
Slováků. Tuto předůležitou otázku
neřešíme žádnou formou známou
z učebnic státovědy, nemůžeme
své řešení nazvat ani federací,
ani autonomií nebo podobně, ale řešíme
tyto věci z konkretní situace a na základě
konkretních zkušeností, jak jsou dány
naší národní a demokratickou revolucí,
zejména také Slovenským národním
povstáním, a tříletými zkušenostmi
při budování osvobozené republiky,
ovšem opět na podkladě principů vyhlášených
v košickém a budovatelském programu. Jsou to
v krátkosti hlavně dva principy, a oba jsou provedeny
v páté kapitole návrhu. Jedním je
these, že slovenské národní orgány
mají být zachovány jako představitelé
národní svébytnosti slovenského národa;
druhým, že státní jednota má
být nejen zajištěna, ale ještě
více upevněna. Je však třeba zdůraznit,
že i v této věci - v otázce poměru
Čechů a Slováků vycházíme
ze základního principu jednotné lidové
moci. To lze vyčísti již ze základních
článků. Článek I., kde se mluví
o lidu jako o jediném zdroji veškeré moci ve
státě, mluví jen o jediném lidu. Také
úvodní prohlášení začíná
slovy "My, československý lid". Na této
demokratické platformě jsme tedy jedním a
týmž lidem.
V článku II. se zdůrazňuje, že
je jednotný stát, ale dva národy. Je to vyjádřeno
také v základních článcích
VIII. a IX., kde se Slovenská národní rada
a Sbor pověřenců jakožto slovenské
národní orgány definují nejen jako
představitelé svébytnosti slovenského
národa, nýbrž zároveň jako nositelé
a vykonavatelé státní moci na území
Slovenska, t. j. jednotné státní moci československé,
nebo ještě lépe jednotné lidové
moci československé. Zejména s tohoto hlediska
je třeba posuzovat dosti složitá ustanovení
páté kapitoly.
Jádro nové ústavy leží tedy v
třech kapitolách: v kapitole osmé, o hospodářství,
v kapitole šesté, o národních výborech
a v kapitole páté, o slovenských národních
orgánech. Bylo by však omylem se domnívat,
že rozšíření demokracie do sfér
správy a hospodářství je změna
jen kvantitativní. Je to zároveň změna
kvalitativní, jakostní. Je to velmi názorný
příklad, jak se změnou kvantity může
změnit i kvalita. Rozšíření demokracie
je u nás tak pronikavé a dalekosáhlé,
že, ačkoliv lidová demokracie není ještě
socialismem, je to podstatně jiný režim a jiná
soustava než ta, kterou známe z předmnichovské
doby nebo v západních státech.
V nové ústavě se tedy, jak bylo řečeno,
organicky slučují výsledky dvou odbojů,
což znamená také dvojí vrstvu, dvojí
složku materiálu. Velmi vhodným příkladem,
jak jsou obě tyto vrstvy spojeny v jeden celek, jak se
tyto různé partie navzájem spínají,
jsou ustanovení o rovnosti občanů a o jejich
svobodách. V první ústavě - a to byla,
nezapomínejme, přes všechnu demokratičnost,
ústava státu s kapitalistickým hospodářským
zřízením - byla to ustanovení, která
měla více méně jen formální
význam. Vždyť formální "rovnost
před zákonem" mezi kapitalistou a proletářem
a osobní, domovní nebo dokonce "výdělková"
svoboda nezaměstnaného dělníka, který
již léta nemůže najít práci
a jehož rodina umírá podvýživou,
mnoho neznamená.
Nyní ovšem, když všem občanům
přiznáváme sociální práva
- v tomto případě právo na práci
a právo na zaopatření v případě
nemožnosti obživy - nabývají ustanovení
o občanské rovnosti a demokratické svobody
občanů teprve reálného smyslu. Avšak
zaručení sociálních práv občanů
by zůstalo prázdnou frází, kdyby hospodářské
zřízení zůstalo nadále kapitalistickým,
kdyby právní řád a ústava byly
nadále ovládány kapitalistickými principy.
Teprve novou hospodářskou soustavou, která
umožňuje plánové hospodářství,
budou státu dány reálné prostředky,
aby mohl svým občanům zaručit sociální
práva a tím dát demokratickým svobodám
opravdu reálný podklad. A naopak, jen svobodní
občané v tomto smyslu, to jest občané
zajištění proti nezaměstnanosti a bídě
v případě neschopnosti k práci, mohou
úspěšně pracovat v takové hospodářské
soustavě, kde je nejvýš třeba tvůrčí
iniciativy všeho lidu, aby bylo možno vyplnit velký
budovatelský plán.
Ústava je především zákon - základní
zákon státu. Je však také politickým
dokumentem veliké důležitosti. Naše nová
ústava musí plnit obě tyto funkce, poněvadž
musí býti chartou těch práv, která
si vybojoval lid, a to lid obou našich národů.
Jejím úkolem je také proto zjednat mezi oběma
těmito národy správný poměr
ve společném, jednotném státě.
Ústava je tedy jakýmsi shrnutím dosavadního
vývoje a přesahuje daleko svým významem
tu omezenou funkci, kterou jí chtěla přisoudit
právní theorie, u nás dosud vládnoucí:
aby byla jen jakýmsi "jednacím řádem
pro tvorbu zákonů".
Ústava je tedy základním zákonem státu,
významným politickým dokumentem a chartou
lidových práv. Ve všech těchto funkcích
má ústava především vyjádřit
právní formou to, co jest; nemá tedy zásadně
jít dále, nemá vyjadřovat tendence
sahající do daleké budoucnosti, nelze ji
směšovat s politickým programem. To znamená,
že ústava má v právní formě
vyjádřit společenskou situaci v dané
etapě vývoje. Má tedy na příklad
vyjádřit poměry hospodářské,
zejména tím, že určí vlastnické
vztahy k výrobním prostředkům a právní
formy hospodářského podnikání.
Ústava má také nepřímo vyjádřiti
vztahy mezi různými společenskými
třídami a vrstvami; to činí zejména
tím, že dává garancie pro tu nebo onu
činnost, charakteristickou pro tu neb onu třídu
nebo vrstvu.
Jako lidová demokracie jsme státem, jehož zřízení
je na přechodu k socialismu. Proto musí nová
ústava zachytit též hlavní tendence
tohoto vývoje, neboť i tyto tendence jsou stejnou
realitou jako situace v přítomném okamžiku.
To znamená, že ústava musí být
nejen právním podkladem dnešních poměrů,
ale i rámcem, v němž by se plynule a bez otřesů
uskutečňovala hlavní vývojová
tendence lidové demokracie, totiž cesta k socialismu.
Ústava se musí stát podnětem a podporou
rozvoje hmotných i duševních sil obou národů,
nikoli jeho poutem.
V lidové demokracii se tedy přeměňuje
sama role práva ve společnosti. Z prvku konservativního,
retardačního, ba reakčního se stává
faktorem vývoje, pokroku a budovatelského úsilí.
Nová ústava má být lidová nejen
v tom smyslu, že bude chartou lidových práv,
ale i v tom smyslu, že bude lidovou chartou, to jest dokumentem,
kterému by lid rozuměl a který by se mu stal
blízkým a známým. K tomu má
napomáhat nejen její povšechná srozumitelnost
(což je u právních norem namnoze velmi obtížné),
ale i vnější forma, která je při
této ústavě pojata zcela novým způsobem.
Podle návrhu se bude nová ústava skládat
ze tří částí:
1. úvodní prohlášení;
2. základní články;
3. podrobná ustanovení.
První část má především
úlohu politického dokumentu. V tomto úvodním
prohlášení si uvědomuje lid své
stanovisko vůči sobě samému i vůči
ostatnímu světu. Druhá část
pak obsahuje výtah hlavních zásad i norem,
tedy jakousi "československou státovědu
v kostce", nebo jakési "republikánské
dvanáctero". Tato druhá část
by měla být známa každému občanu
republiky a jejím účelem je také,
aby v něm probudila zájem o další obsah
ústavy. Teprve v třetí části
jsou tyto základní články rozvedeny
do podrobností.
Tyto tři části ústavy tvoří
však jeden celek. To je výslovně řečeno
v prvním odstavci § 171, který je jejím
hlavním interpretačním pravidlem. Pro budoucí
zákony dává směrnici § 172, odstavec
2, což je ustanovení obvyklé ve většině
psaných ústav. Provádění tohoto
ustanovení je zajištěno podle § 65 jednou
z funkcí, kterou nová ústava přikazuje
předsednictvu Národního shromáždění.
Pro zákony vydané do účinnosti nové
ústavy je směrnicí § 173, odstavec 2;
zde bude zárukou činnost soudů, zejména
sjednocující judikatura nejvyšších
soudů. Proto je třeba v této souvislosti
čísti zároveň základní
článek XI, odstavec 3, podle kterého jsou
soudcové vázáni právním řádem
lidové demokracie, a § 143, podle kterého soudcové
slibují, že budou vykládat zákony v
duchu ústavy i lidově demokratického zřízení.
Zde zavádí nová ústava různé
pojmy, které nutno poněkud vyložit. Především
pojem "lidově demokratické zřízení".
Tímto termínem má nová ústava
na mysli faktické vztahy mezi lidmi, jak vznikly v důsledku
obou našich národních a demokratických
revolucí (z první a druhé světové
války) a jak také odpovídají právnímu
přesvědčení lidu. Soudce má
přihlížet nejen k liteře zákona,
ale i k těmto faktickým poměrům. Druhým
pojmem je ústava jako základ právního
řádu lidové demokracie. Ústava je
pojem užší, znamená základní
zákon, jemuž nesmí odporovat podle § 172,
odstavec 2, žádný obyčejný zákon.
Právní řád lidové demokracie
je pojem širší, v němž je ústava
obsažena. Je to soubor všech platných právních
norem, který se v konečné fázi vývoje
(až se nám podaří přebudovat
novou legislativou veškerý právní řád)
bude opírat o ústavu jako o svůj podklad.
Za dnešní situace obsahuje tento právní
řád prozatímně i staré normy
(předmnichovské a rakouské i uherské),
ale po odečtení těch norem, které
podle § 173, odstavec 2, je považovat za zrušené
novou ústavou. Ostatní starší normy
je pak nutno od chvíle účinnosti nové
ústavy aplikovat v správném výkladu
podle § 171, odst. 3 (v souladu s ústavou).
Z uvedeného jest zřejmé, jak důležitý
bude napříště výklad nové
ústavy. Nová ústava bude především
směrnicí pro budoucího zákonodárce
k vybudování jednotného nového právního
řádu, dále prostředkem pro sjednocení
starých i nových zákonů v jednom duchu,
pokud vybudování celkového nového
řádu nebude ještě provedeno, a konečně
východiskem k zlidovění práva, k jeho
sblížení se životem.
Při výkladu ústavy bude zejména důležitý
vzájemný poměr mezi třemi částmi
ústavy.
Věc je jasná, pokud jde o třetí část
"Podrobná ustanovení". To jsou zřejmě
právní normy a jako takové všem právníkům
běžné. Druhou část "Základní
články", je třeba chápat rovněž
jako právní normy; jde jen o jejich poměr
k normám části třetí. Zde je
třeba uvésti několik vysvětlivek:
1. Některé normy zásadní povahy jsou
obsaženy jen v základních článcích.
To jsou zejména články I. a II.
2. Některé základní články
jsou společné základní normy k několika
kapitolám části třetí. To je
na příklad článek IV. o výkonu
moci lidem. Jeho odstavec 2 obsahuje obecné zásady
volebního práva. K němu se pak vztahují
podrobná ustanovení v dalších obyčejných
zákonech, o nichž mluví § 40, pokud jde
o Národní shromáždění,
§ 98, pokud jde o Slovenskou národní radu a
§ 127, pokud jde o národní výbory
3. Některé základní články
jsou vlastně úvodní ustanovení k té
či oné kapitole, jež by mohla být umístěna
v jejím čele (někde se i z redakčních
důvodů opakují). To jsou na příklad
články V., VI., VII., IX., X., XI., a částečně
i článek VIII. (odstavec 1). Jiné základní
články jsou jakýmsi výtahem z obsahu
celé kapitoly. To jsou články III. a XII.
V pochybnostech je nutno postupovat podle pravidla, že základní
článek je lex generalis, k němuž tvoří
podrobná ustanovení příslušná
kapitola - lex specialis. Přitom lze základních
článků použít současně
jako interpretační pomůcky co do tendence
oněch podrobných ustanovení.
Úvodní prohlášení není
ovšem právní normou v běžném
slova smyslu. Je politickou proklamací, bude však
pro novou ústavu její nejdůležitější
interpretační pomůckou. To se chce říci
dikcí § 171, odstavce 1, kde se praví, že
všechny části této ústavy (tedy
i prohlášení) platí jako celek. K takové
interpretaci může posloužit zejména jeho
úvodní a závěrečná část,
především jasné prohlášení,
že náš lid obou národů chce jít
po cestě lidové demokracie k socialismu.
To, co bylo řečeno o výkladu ústavy,
ukazuje, jaké důležité funkce má
plnit naše nová ústava - ústava lidové
demokracie. Pravíme-li, že nová ústava
má být základem právního řádu
lidové demokracie, znamená to, rozvedeme-li věc
podrobněji, aspoň tyto tři věci:
1. Nová ústava má být ohniskem příští
legislativy, směrnicí pro budoucího zákonodárce.
2. Nová ústava má být zároveň
kritickým měřítkem (sudidlem) dosavadního
právního řádu.
3. Nová ústava má být jedním
z mocných prostředků k zlidovění
veškerého našeho právního řádu.
Nová ústava má tedy sehrát důležitou
roli i v přeměně samotné role práva
ve společnosti. Z prvku konservativního, retardačního,
ba reakčního se v lidové demokracii stává
právo prvkem vývoje a pokroku a faktorem budovatelského
úsilí. A také k tomuto vývoji má
významným způsobem přispět
nová ústava.
Návrh ústavního výboru vypracovaný
podle § 3, odst. 1 zákona ze dne 17. října
1946, č. 197 Sb., o ústavním výboru
Ústavodárného Národního shromáždění,
na vydání ústavního zákona:
Ústava Československé republiky, se mění
a doplňuje takto:
1. V článku XII., odst. 1 základních
článků ústavy nahradí se slovo
"přírodního" slovem "nerostného";
2. v § 25, odst. 3 nahradí se slovo "zastupují"
slovem "zastupuje" a slova "závodní
zastupitelstva" slovy "její orgány";
3. a) §§ 51 a 52 se přeřadí před § 65 a přečíslují, takže budou míti čísla §§ 63 a 64;
b) §§ 53 až 64 se přečíslují,
takže budou míti čísla 51 až 62;
4. v § 63, odst. 3 (který bude mít po přečíslování
sub 3 nové číslo 61) se v první větě
mění citace § 60 na § 58;
5. v § 63, odst. 3 (který bude mít po přečíslování
sub 3 nové číslo 61) se v druhé větě
mění citace v závorce z § 61 na §
59;
6. před § 63 (po přeřazení podle
bodu 3 tohoto dodatku) se vkládá nadpis "Předsednictvo
Národního shromáždění";
7. § 63 (po přeřazení podle bodu 3 tohoto
dodatku) se doplňuje odstavcem tohoto znění:
"(3) Předsedu Národního shromáždění
zastupuje některý z místopředsedů
podle ustanovení jednacího řádu.";
8. v § 52 (po přeřazení podle bodu 3
tohoto dodatku), odst. 1 se vypouštějí slova
"nebo některý z místopředsedů";
9. v § 66, odst. 1 se mění citace v závorce:
§ 52, odst. 2 se mění na § 64, odst. 2;
10. § 66, odst. 1 se doplňuje touto větou:
"Pro schůze předsednictva platí v této
době obdobně ustanovení § 55";
11. v § 66, odst. 6, v druhé větě se
mění citace z § 63 na § 61;
12. v § 66, odst. 7 se v první větě
vypou- štějí slova"nebo některý
z místopředsedů";
13. ustanovení § 74, odst. 1, č. 8 se mění
a bude zníti takto: "8. jmenuje všechny vysokoškolské
profesory, dále soudce z povolání počínajíc
V. stupnicí funkčního služného
a důstojníky, jakož i jiné státní
zaměstnance, počínajíc 3. platovou
stupnicí;";
14. v § 81 mění se znění slibu
a bude zníti takto:
"Slibuji na svou čest a svědomí, že
budu věren republice Československé a jejímu
lidově demokratickému zřízení.
Své povinnosti budu plnit svědomitě a nestranně
podle vůle lidů a v zájmu lidu i státu.
Budu šetřit ústavních a jiných
zákonů.";
15. ustanovení § 89, odst. 2, č. 2 se mění
a bude zníti takto:
"2. o jmenování soudců, důstojníků,
jakož i jiných státních zaměstnanců
od 5. platové stupnice, pokud přísluší
ústředním úřadům, nebo
o návrzích na jmenování funkcionářů,
které jmenuje president republiky;";
16. v § 89, odst. 2, č. 5 se mění citace
v závorce z § 60 na § 58;
17. § 90, odst. 3 se mění a bude zníti
takto:
"(3) Zákon a v jeho mezích vládní
nařízení může svěřit
bližší úpravu obecným právním
předpisům ministerstev, národních
výborů, jakož i jiných úřadů.";
18. v § 116 mění se znění slibu
a bude zníti takto:
"Sľubujem, že budem verný republike Československej,
jej ľudovodemokratickému zriadeniu a odkazu Slovenského
národného povstania. Svoje povinnosti budem plniť
svedomite a nestranne podle vôle ľudu a v záujme
ľudu, štátu a slovenského národa.
Budem zachovávať ústavné a iné
zákony, ako aj nariadenia a smernice vlády.";
19. § 121, odst. 4 se mění a bude zníti
takto:
"(4) Působnost sboru pověřenců
a pověřenců podle odstavců 1 až
3 se nevztahuje na jmenování státních
zaměstnanců ve sboru národní bezpečnosti
a v těch oborech, v kterých podle § 95, odst.
1 nepřísluší sboru pověřenců
moc vládní a výkonná, ani na jmenování
státních zaměstnanců u těch
ústředních orgánů, jejichž
působnost se vztahuje na celé území
státu.";
20. v § 126, odst. 1 se ve větě druhé
vypouští slovo "výkonných";
21. v § 128, odst. 1, věta druhá, se vypouštějí
slova: "ústavní a jiné zákony"
a nahrazují se slovy "zákony a nařízení";
22. v § 133 nahrazují se slova "Finanční
hospodářství" slovy "Finační
hospodaření";
23. v § 156 se věta druhá mění
a bude zníti takto:
"Toto hospodářství nebo jeho části
mohou býti organisovány ve formě obdobné
národním podnikům.";
24. v § 172, odst. 1 se mění citace v závorce
z § 56, odst. 2 na § 54, odst. 2;
25. v § 174, odst 3 se mění citace v závorce
z § 53 na § 51;
26. v § 176, odst. 1 se za slova "organisace národních
výborů" vkládá čárka
a slova "jejich jednání a řízení
před nimi".