Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Účinnost dekretu presidenta republiky ze dne 19.
června 1945, č. 16 Sb., o potrestání
nacistických zločinců, zrádců
a jejich pomahačů a o mimořádných
lidových soudech, ve znění předpisů
jej měnících a doplňujících
(dále jen retribuční dekret), se obnovuje,
při čemž se ustanovení hlavy II. retribučního
dekretu mění a doplňují takto:
a) Konati hlavní přelíčení
o činech trestných podle retribučního
dekretu a rozhodovati o návrzích na obnovu řízení
o takových činech přísluší
výlučně mimořádnému
lidovému soudu.
b) Mimořádný lidový soud soudí
ve tříčlenných senátech, složených
z předsedy, jímž je soudce z povolání,
a ze dvou soudců z lidu; skončilo-li však předchozí
řízení (§ 2) rozsudkem, soudí
v senátech pětičlenných, složených
z předsedy, jímž je soudce z povolání,
a ze čtyř soudců z lidu.
c) Přednosty mimořádných lidových
soudů, jejich náměstky a soudce z povolání
ustanovuje ministr spravedlnosti ze soudců v činné
službě. Soudce z lidu jmenuje ministr spravedlnosti
ze seznamů sestavených okresními národními
výbory.
d) Veřejné žalobce mimořádných
lidových soudů jmenuje ministr spravedlnosti ze
státních zástupců, ze soudců
v činné službě nebo z osob zapsaných
v seznamu obhájců.
e) O delegaci platí obdobně ustanovení §
62 tr. ř.; rozhodnutí zemského soudu o delegaci
je konečné.
Řízení pro činy trestné podle
retribučního dekretu lze na návrh veřejného
žalobce zahájit nebo v něm pokračovat
i bez podmínek a formálností obnovy, bylo-li
před nabytím účinnosti tohoto zákona
zastaveno nebo skončilo-li rozsudkem zprošťujícím
anebo sice rozsudkem odsuzujícím, bylo-li však
upuštěno od potrestání nebo byl-li trest
snížen pod dolní hranici zákonné
trestní sazby.
Na Slovensku obnovuje sa účinnosť nariadenia
Slovenskej národnej rady zo dňa 15. mája
1945, č. 33 Sb. n. SNR vo znení predpisov ho meňacich
a doplňujúcich, o potrestání fašistických
zločincov, okupantov, zradcov a kolaborantov a o zriadení
ľudového súdnictva (ďalej nariadenie o
ľudovom súdnictve) s týmito zmenami a doplňkami:
a) Konať hlavné pojednavanie o činoch trestných
podľa nariadenia o ľudovom súdnictve a rozhodovať
o návrhoch na obnovu trestného konania prisluchá
výlučne ľudovému súdu.
b) Ľudový súd súdí v trojčlenných
senátoch, složených z predsedu, ktorý
je sudca z povolania, a zo dvoch súdcov z ľudu.
c) Ak skončilo predcházajúce rozhodnutie
rozsudkom, súdia v senátoch pätčlenných,
složených z predsedu, ktorý je sudca z povolania,
a zo čtyroch súdcov z ľudu.
d) Ľudové súdy sa zriaduju v sidlach krajských
súdov; ich prednostov, námestníkov a súdcov
z povolania ustanovuje na návrh povereníka spravodlivosti
minister spravodlivosti zo súdcov v činnej službe.
Súdcov z ľudu menuje povereník spravodlivosti
zo soznamov, sostavených okresnými národnými
výbormi (správnými komisiami).
e) Verejných obžalobcov ľudových súdov
menuje minister spravodlivosti na návrh povereníka
spravodlivosti zo štátných zástupcov,
zo súdcov v činnej službe alebo z osob zapísaných
v sozname advokátov.
f) O trestnom konaní platia ustanovenia Trestného
poriadku (zák. č. XXXIII/1896) s tou odchýlkou,
že sa proti rozhodnutia ľudových súdov
nepripúšťa riadný opravný prostriedok.
Konanie pre činy trestné podľa nariadenia o
ľudovom súdnictve možno na návrh verejného
obžalobcu zaviesť alebo v ňom pokračovať
bez podmienok a formálností obnovy, ak bolo nadobudnutím
účinnosti tohto zákona trestné konanie
odopreté podľa § 6, ods. 3, písm. a) vykonávacího
nariadenia Sboru povereníkov Slovenskej národnej
rady zo dňa 5. júna 1945, č. 55 Sb. n. SNR,
k nariadeniu Slovenskej národnej rady č. 33/1945
Sb. n. SNR o potrestaní fašistických zločincov,
okupantov, zradcov a kolaborantov a o zriadení ľudového
súdnictva, alebo zastavené, alebo ak skončilo
rozsudkom oslobodzujúcim alebo síce rozsudkom odsuzujúcim,
ak bolo však upustené od potrestania alebo ak bol
uložený neprimerane mierný trest pre mylne
použitie § 6 nariadenia o ľudovom súdnictve,
a u trestných činov podľa § 3 nariadenia
o ľudovom súdnictve okrem toho aj v prípadech,
ak uložený trest na slobode nepresahuje 5 rokov.
Trest smrti uložený ľudovým súdom
vykoná sa do dvoch hodín po vyhlášeni
rozsudku. Na výslovnú žiadosť odsúdeného
može byť lehota predlžená o ďalšiu
hodinu. Ak sa konalo konanie v neprítomnosti obžalovaného,
vykoná sa trest smrti do 24 hodín po dopadnutí
odsúdeného. Výkon trestu treba však
na primeraný čas odložiť, ak to žiada
verejný obžalobca z doležitého verejného
záujmu.
Účinnost retribučního dekretu a nařízení
o lidovém soudnictví se končí dnem
31. prosince 1948.
(1) Zrušují se:
a) ustanovení čl. III, § 2 zákona ze
dne 18. prosince 1946, č. 245 Sb., jímž se
mění a doplňují dekrety presidenta
republiky o mimořádném lidovém soudnictví
a prodlužuje jejich účinnost,
b) ustanovení §§ 1, 5, 6, odst. 1 a 3 nařízení
Slovenské národní rady ze dne 19. prosince
1947, č. 88 Sb. n. SNR, kterým se upravuje trestní
řízení pro trestné činy podle
nařízení č. 33/1945 ve znění
vyhlášky č. 58/1946 Sb. n. SNR o potrestání
fašistických zločinců, okupantů,
zrádců a kolaborantů a o zřízení
lidového soudnictví, neskončené za
jeho platnosti.
(2) Ustanovení §§ 2, 3, 4, 6, odst. 2 a §
7 nařízení uvedeného v odstavci 1,
písm. b) platí však obdobně v řízení
upraveném v čl. II.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej ministři
spravedlnosti, vnitra a národní obrany.
Jedním z programových bodů Gottwaldovy vlády
bylo urychleně ukončiti očistu našeho
národního a veřejného života
od kolaborantů a zrádců a rychle potrestati
provinivši se Němce a Maďary.
Řízení pro činy trestné podle
retribučního dekretu nebylo dosud v četných
případech přes opětovné prodloužení
účinnosti dekretu č. 16 a 17/1945 Sb. skončeno,
a to zejména z toho důvodu, že praxe nedbala
mnohdy náležitě ustanovení § 25,
odst. 1 retr. dekr., že pro retribuční řízení
platí zásady řízení před
soudy stannými.
Kromě toho došlo v některých případech
z nepochopení intencí obou dekretů k zastavení
řízení nebo k nadměrnému použití
ustanovení § 16, odst. 2 retr. dekr. a zejména
k jeho nesprávnému výkladu jako okolnosti
polehčující, neboť ustanovení
§ 16 jest zcela výjimečné.
Účelem tohoto zákona jest jednak rychle skončiti
(čl. I, § 1) případy vlekoucí
se povětšině více než dva roky,
jednak zjednati v křiklavějších a veřejnost
pobuřujících případech možnost
revise řízení, resp. výměry
trestu.
Příslušnost mimořádných
lidových soudů jest výlučná;
přísluší jim tedy souditi o činech
trestných podle retr. dekretu, zejména i v těch
případech, kdy se trestní řízení
toho času vede u řádných soudů
(resp. dosud nebylo pravoplatně skončeno).
V případech, kde udání bylo odloženo
(§ 90 tr. ř.), aniž bylo s určitou osobou
jednáno jako s podezřelým resp. obviněným
a kde vyhledávání neb vyšetřování
bylo zastaveno (§§ 90, 112 tr. ř.), provede řízení
tříčlenný senát (pružnější
rozhodování ve tříčlenných
senátech a možnost snazšího jich sestavení
bude zajisté napomáhati rychlejšímu
skončení věci těmto senátům
přidělených).
Naproti tomu v ostatních revisi podléhajících
případech (čl. I, § 2) t. j. zejména
tam, kde dříve mimořádný lidový
soud (Národní soud) neb soudy uvedené v §§
25, odst. 2, 26, odst. 2, 31, odst. 4 retr. dekr. a nebo řádný
soud zmíněný čl. III, § 2 zák.
č. 245/1946 Sb., již vynesl rozsudek, budou fungovati
mimořádné lidové soudy - neboť
účinnost dekretu č. 17/1945 Sb., o národním
soudu se neprodlužuje - v senátech pětičlenných
jako dříve. Důvodem k ponechání
pětičlenných senátů v těchto
případech jest ohled na zásadu, aby sbor
o menším počtu členů nerevidoval
rozhodnutí sboru početnějšího.
O návrzích na obnovu řízení
a v řízení obnoveném rozhodují
mimořádné lidové soudy jen ve tříčlenných
senátech.
Aby pak nedocházelo ku průtahům při
znovuzřizování senátů mimořádných
lidových soudů, bylo svěřeno ustanovování
(jmenování) soudců a veřejných
žalobců u mimořádných lidových
soudů ministru spravedlnosti.
Ustanovením čl. I, písm. e) se vylučují
pochybnosti o tom, zda je v řízení před
mimořádnými lidovými soudy přípustná
delegace. Za "důležitý důvod"
ve smyslu § 62 tr. ř. bude nepochybně považovati
i potřebu urychleného provedení řízení,
jak se ostatně v judikatuře nejvyššího
soudu přijímá. Účelům
urychlení řízení bude sloužiti
zejména i takové opatření, jímž
se věc odejme přetíženému soudu
a přikáže mimořádnému
lidovému soudu, jenž je méně pracovně
zatížen. Pro účely sledované
osnovou se nepovažuje za nutné přikazovati
věci z obvodu jednoho zemského soudu do druhého.
Činem trestným podle retribučního
dekretu ve smyslu tohoto ustanovení jest rozuměti
každé jednání, jež naplňuje
skutkovou podstatu některého činu trestného
podle hlavy I. retribučního dekretu, i když
snad byl skutek nesprávně právně kvalifikován.
Případy, jež chce zákon postihnouti
tímto ustanovením, jsou (jak již shora naznačeno)
tyto: 1. řízení bylo zastaveno po té,
co s určitou osobou bylo jednáno jako s podezřelým,
resp. obviněným (§§ 90, 112 tr. ř.),
2. řízení skončilo rozsudkem osvobozujícím
(§ 259 tr. ř.), 3. řízení skončilo
sice rozsudkem odsuzujícím, ale buď bylo upuštěno
od potrestání (§ 16, odst. 2 retr. dekr.) nebo
byl vyměřen trest pod dolní hranici zákonné
trestní sazby uvedené v hlavě I retr. dekr.,
a to i cestou § 410 tr. ř.
Revisi budou podléhati též případy,
kdy udání bylo veřejným žalobcem
odloženo (§ 90 tr. ř.) nebo přípravné
vyhledávání zastaveno (§ 90 tr. ř.),
aniž s určitou osobou bylo jednáno jako s podezřelým,
resp. obviněným (§ 363, č. 1 tr. ř.).
Také na Slovensku přes prodloužení nařízení
o lidovém soudnictví nebylo v mnohých případech
trestní řízení skončeno, a
to zejména proto, poněvadž se nepokračovalo
podle ustanovení o stanném řízení
ale analogicky podle trestního řádu.
Kromě toho v mnohých případech lidové
soudy nestíhaly pachatele nebo vynesly zprošťující
rozsudky, či rozsudky mírné proto, že
nepochopily dobře intenci ustanovení § 6 nařízení
o lidovém soudnictví, které je jen ustanovením
výjimečným.
Z uvedených důvodů se přizpůsobuje
úprava řízení před lidovými
soudy na Slovensku úpravě řízení
na území mimo Slovenska.
Ježto nová úprava řízení
pro činy trestné podle retribučního
dekretu a nařízení o lidovém soudnictví
jest v rozporu s ustanoveními citovanými v čl.
III, § 2, odst. 1, bylo tato ustanovení zrušiti.
Provedení zákona si nevyžádá
zvláštních nákladů.