Ústavodárné národní shromáždění republiky Československé 1948.

5. zasedání.

1091.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne......................................1948,

jímž se obnovuje účinnost retribučního dekretu a nařízení o lidovém soudnictví a mění některá jejich ustanovení.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

§ 1.

Účinnost dekretu presidenta republiky ze dne 19. června 1945, č. 16 Sb., o potrestání nacistických zločinců, zrádců a jejich pomahačů a o mimořádných lidových soudech, ve znění předpisů jej měnících a doplňujících (dále jen retribuční dekret), se obnovuje, při čemž se ustanovení hlavy II. retribučního dekretu mění a doplňují takto:

a) Konati hlavní přelíčení o činech trestných podle retribučního dekretu a rozhodovati o návrzích na obnovu řízení o takových činech přísluší výlučně mimořádnému lidovému soudu.

b) Mimořádný lidový soud soudí ve tříčlenných senátech, složených z předsedy, jímž je soudce z povolání, a ze dvou soudců z lidu; skončilo-li však předchozí řízení (§ 2) rozsudkem, soudí v senátech pětičlenných, složených z předsedy, jímž je soudce z povolání, a ze čtyř soudců z lidu.

c) Přednosty mimořádných lidových soudů, jejich náměstky a soudce z povolání ustanovuje ministr spravedlnosti ze soudců v činné službě. Soudce z lidu jmenuje ministr spravedlnosti ze seznamů sestavených okresními národními výbory.

d) Veřejné žalobce mimořádných lidových soudů jmenuje ministr spravedlnosti ze státních zástupců, ze soudců v činné službě nebo z osob zapsaných v seznamu obhájců.

e) O delegaci platí obdobně ustanovení § 62 tr. ř.; rozhodnutí zemského soudu o delegaci je konečné.

§ 2.

Řízení pro činy trestné podle retribučního dekretu lze na návrh veřejného žalobce zahájit nebo v něm pokračovat i bez podmínek a formálností obnovy, bylo-li před nabytím účinnosti tohoto zákona zastaveno nebo skončilo-li rozsudkem zprošťujícím anebo sice rozsudkem odsuzujícím, bylo-li však upuštěno od potrestání nebo byl-li trest snížen pod dolní hranici zákonné trestní sazby.

Čl. II.

§ 1.

Na Slovensku obnovuje sa účinnosť nariadenia Slovenskej národnej rady zo dňa 15. mája 1945, č. 33 Sb. n. SNR vo znení predpisov ho meňacich a doplňujúcich, o potrestání fašistických zločincov, okupantov, zradcov a kolaborantov a o zriadení ľudového súdnictva (ďalej nariadenie o ľudovom súdnictve) s týmito zmenami a doplňkami:

a) Konať hlavné pojednavanie o činoch trestných podľa nariadenia o ľudovom súdnictve a rozhodovať o návrhoch na obnovu trestného konania prisluchá výlučne ľudovému súdu.

b) Ľudový súd súdí v trojčlenných senátoch, složených z predsedu, ktorý je sudca z povolania, a zo dvoch súdcov z ľudu.

c) Ak skončilo predcházajúce rozhodnutie rozsudkom, súdia v senátoch pätčlenných, složených z predsedu, ktorý je sudca z povolania, a zo čtyroch súdcov z ľudu.

d) Ľudové súdy sa zriaduju v sidlach krajských súdov; ich prednostov, námestníkov a súdcov z povolania ustanovuje na návrh povereníka spravodlivosti minister spravodlivosti zo súdcov v činnej službe. Súdcov z ľudu menuje povereník spravodlivosti zo soznamov, sostavených okresnými národnými výbormi (správnými komisiami).

e) Verejných obžalobcov ľudových súdov menuje minister spravodlivosti na návrh povereníka spravodlivosti zo štátných zástupcov, zo súdcov v činnej službe alebo z osob zapísaných v sozname advokátov.

f) O trestnom konaní platia ustanovenia Trestného poriadku (zák. č. XXXIII/1896) s tou odchýlkou, že sa proti rozhodnutia ľudových súdov nepripúšťa riadný opravný prostriedok.

§ 2.

Konanie pre činy trestné podľa nariadenia o ľudovom súdnictve možno na návrh verejného obžalobcu zaviesť alebo v ňom pokračovať bez podmienok a formálností obnovy, ak bolo nadobudnutím účinnosti tohto zákona trestné konanie odopreté podľa § 6, ods. 3, písm. a) vykonávacího nariadenia Sboru povereníkov Slovenskej národnej rady zo dňa 5. júna 1945, č. 55 Sb. n. SNR, k nariadeniu Slovenskej národnej rady č. 33/1945 Sb. n. SNR o potrestaní fašistických zločincov, okupantov, zradcov a kolaborantov a o zriadení ľudového súdnictva, alebo zastavené, alebo ak skončilo rozsudkom oslobodzujúcim alebo síce rozsudkom odsuzujúcim, ak bolo však upustené od potrestania alebo ak bol uložený neprimerane mierný trest pre mylne použitie § 6 nariadenia o ľudovom súdnictve, a u trestných činov podľa § 3 nariadenia o ľudovom súdnictve okrem toho aj v prípadech, ak uložený trest na slobode nepresahuje 5 rokov.

§ 3.

Trest smrti uložený ľudovým súdom vykoná sa do dvoch hodín po vyhlášeni rozsudku. Na výslovnú žiadosť odsúdeného može byť lehota predlžená o ďalšiu hodinu. Ak sa konalo konanie v neprítomnosti obžalovaného, vykoná sa trest smrti do 24 hodín po dopadnutí odsúdeného. Výkon trestu treba však na primeraný čas odložiť, ak to žiada verejný obžalobca z doležitého verejného záujmu.

Čl. III.

§ 1.

Účinnost retribučního dekretu a nařízení o lidovém soudnictví se končí dnem 31. prosince 1948.

§ 2.

(1) Zrušují se:

a) ustanovení čl. III, § 2 zákona ze dne 18. prosince 1946, č. 245 Sb., jímž se mění a doplňují dekrety presidenta republiky o mimořádném lidovém soudnictví a prodlužuje jejich účinnost,

b) ustanovení §§ 1, 5, 6, odst. 1 a 3 nařízení Slovenské národní rady ze dne 19. prosince 1947, č. 88 Sb. n. SNR, kterým se upravuje trestní řízení pro trestné činy podle nařízení č. 33/1945 ve znění vyhlášky č. 58/1946 Sb. n. SNR o potrestání fašistických zločinců, okupantů, zrádců a kolaborantů a o zřízení lidového soudnictví, neskončené za jeho platnosti.

(2) Ustanovení §§ 2, 3, 4, 6, odst. 2 a § 7 nařízení uvedeného v odstavci 1, písm. b) platí však obdobně v řízení upraveném v čl. II.

Čl. IV.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej ministři spravedlnosti, vnitra a národní obrany.

Důvodová zpráva.

Jedním z programových bodů Gottwaldovy vlády bylo urychleně ukončiti očistu našeho národního a veřejného života od kolaborantů a zrádců a rychle potrestati provinivši se Němce a Maďary.

Řízení pro činy trestné podle retribučního dekretu nebylo dosud v četných případech přes opětovné prodloužení účinnosti dekretu č. 16 a 17/1945 Sb. skončeno, a to zejména z toho důvodu, že praxe nedbala mnohdy náležitě ustanovení § 25, odst. 1 retr. dekr., že pro retribuční řízení platí zásady řízení před soudy stannými.

Kromě toho došlo v některých případech z nepochopení intencí obou dekretů k zastavení řízení nebo k nadměrnému použití ustanovení § 16, odst. 2 retr. dekr. a zejména k jeho nesprávnému výkladu jako okolnosti polehčující, neboť ustanovení § 16 jest zcela výjimečné.

Účelem tohoto zákona jest jednak rychle skončiti (čl. I, § 1) případy vlekoucí se povětšině více než dva roky, jednak zjednati v křiklavějších a veřejnost pobuřujících případech možnost revise řízení, resp. výměry trestu.

K čl. I, § 1.

Příslušnost mimořádných lidových soudů jest výlučná; přísluší jim tedy souditi o činech trestných podle retr. dekretu, zejména i v těch případech, kdy se trestní řízení toho času vede u řádných soudů (resp. dosud nebylo pravoplatně skončeno).

V případech, kde udání bylo odloženo (§ 90 tr. ř.), aniž bylo s určitou osobou jednáno jako s podezřelým resp. obviněným a kde vyhledávání neb vyšetřování bylo zastaveno (§§ 90, 112 tr. ř.), provede řízení tříčlenný senát (pružnější rozhodování ve tříčlenných senátech a možnost snazšího jich sestavení bude zajisté napomáhati rychlejšímu skončení věci těmto senátům přidělených).

Naproti tomu v ostatních revisi podléhajících případech (čl. I, § 2) t. j. zejména tam, kde dříve mimořádný lidový soud (Národní soud) neb soudy uvedené v §§ 25, odst. 2, 26, odst. 2, 31, odst. 4 retr. dekr. a nebo řádný soud zmíněný čl. III, § 2 zák. č. 245/1946 Sb., již vynesl rozsudek, budou fungovati mimořádné lidové soudy - neboť účinnost dekretu č. 17/1945 Sb., o národním soudu se neprodlužuje - v senátech pětičlenných jako dříve. Důvodem k ponechání pětičlenných senátů v těchto případech jest ohled na zásadu, aby sbor o menším počtu členů nerevidoval rozhodnutí sboru početnějšího.

O návrzích na obnovu řízení a v řízení obnoveném rozhodují mimořádné lidové soudy jen ve tříčlenných senátech.

Aby pak nedocházelo ku průtahům při znovuzřizování senátů mimořádných lidových soudů, bylo svěřeno ustanovování (jmenování) soudců a veřejných žalobců u mimořádných lidových soudů ministru spravedlnosti.

Ustanovením čl. I, písm. e) se vylučují pochybnosti o tom, zda je v řízení před mimořádnými lidovými soudy přípustná delegace. Za "důležitý důvod" ve smyslu § 62 tr. ř. bude nepochybně považovati i potřebu urychleného provedení řízení, jak se ostatně v judikatuře nejvyššího soudu přijímá. Účelům urychlení řízení bude sloužiti zejména i takové opatření, jímž se věc odejme přetíženému soudu a přikáže mimořádnému lidovému soudu, jenž je méně pracovně zatížen. Pro účely sledované osnovou se nepovažuje za nutné přikazovati věci z obvodu jednoho zemského soudu do druhého.

K čl. I, § 2.

Činem trestným podle retribučního dekretu ve smyslu tohoto ustanovení jest rozuměti každé jednání, jež naplňuje skutkovou podstatu některého činu trestného podle hlavy I. retribučního dekretu, i když snad byl skutek nesprávně právně kvalifikován.

Případy, jež chce zákon postihnouti tímto ustanovením, jsou (jak již shora naznačeno) tyto: 1. řízení bylo zastaveno po té, co s určitou osobou bylo jednáno jako s podezřelým, resp. obviněným (§§ 90, 112 tr. ř.), 2. řízení skončilo rozsudkem osvobozujícím (§ 259 tr. ř.), 3. řízení skončilo sice rozsudkem odsuzujícím, ale buď bylo upuštěno od potrestání (§ 16, odst. 2 retr. dekr.) nebo byl vyměřen trest pod dolní hranici zákonné trestní sazby uvedené v hlavě I retr. dekr., a to i cestou § 410 tr. ř.

Revisi budou podléhati též případy, kdy udání bylo veřejným žalobcem odloženo (§ 90 tr. ř.) nebo přípravné vyhledávání zastaveno (§ 90 tr. ř.), aniž s určitou osobou bylo jednáno jako s podezřelým, resp. obviněným (§ 363, č. 1 tr. ř.).

K čl. II.

Také na Slovensku přes prodloužení nařízení o lidovém soudnictví nebylo v mnohých případech trestní řízení skončeno, a to zejména proto, poněvadž se nepokračovalo podle ustanovení o stanném řízení ale analogicky podle trestního řádu.

Kromě toho v mnohých případech lidové soudy nestíhaly pachatele nebo vynesly zprošťující rozsudky, či rozsudky mírné proto, že nepochopily dobře intenci ustanovení § 6 nařízení o lidovém soudnictví, které je jen ustanovením výjimečným.

Z uvedených důvodů se přizpůsobuje úprava řízení před lidovými soudy na Slovensku úpravě řízení na území mimo Slovenska.

K čl. III, § 2.

Ježto nová úprava řízení pro činy trestné podle retribučního dekretu a nařízení o lidovém soudnictví jest v rozporu s ustanoveními citovanými v čl. III, § 2, odst. 1, bylo tato ustanovení zrušiti.

Provedení zákona si nevyžádá zvláštních nákladů.

V Praze dne 12. března 1948.

Předseda vlády:

Gottwald v. r.

Ministr spravedlnosti:

Dr. Čepička v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP