Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Tento zákon upravuje placenou dovolenou
na zotavenou (v dalším jen "dovolenou")
zaměstnanců v roce 1947.
(2) Kde tento zákon mluví o zaměstnancích,
rozumějí se tím i učňové,
pokud výslovně není stanoveno jinak.
(1) Zaměstnanci, který je nepřetržitě
zaměstnán v témž podniku nebo u téhož
zaměstnavatele alespoň 6 měsíců,
náleží v kalendářním roce
placená dovolená na zotavenou, nejde-li o činnost
vykonávanou se zřetelem k jinému jeho zaměstnání
jako zaměstnání vedlejší nebo
o zaměstnání příležitostné.
(2) Zaměstnanci mladšímu 18 roků
náleží dovolená po tříměsíčním
zaměstnání, splňuje-li ostatní
podmínky odstavce 1.
(3) Přerušení pracovního
poměru kratší 6 týdnů staví,
ale nepřerušuje dobu uvedenou v odstavci 1 a 2, pokud
zaměstnanec po tuto dobu nebyl zaměstnán
jinde.
(1) Dovolená činí zásadně
2 kalendářní týdny v roce.
(2) Dovolená podle odstavce 1 se prodlužuje
o další kalendářní týden
zaměstnancům:
a) mladším 18 roků,
b) starším 50 roků,
c) jejichž pracovní poměr po dosažení
18. roku trvá v témž podniku nebo u téhož
zaměstnavatele, po případě v témž
oboru nebo v téže skupině povolání,
déle než 5 roků.
(3) Dovolená podle odstavce 1 se prodlužuje
o 2 kalendářní týdny zaměstnancům,
jejichž pracovní poměr po dosažení
18. roku trvá v témž podniku nebo u téhož
zaměstnavatele, po případě v témž
oboru nebo v téže skupině povolání,
déle než 15 roků.
(4) Ministr sociální péče
stanoví v dohodě se zúčastněnými
ministry vyhláškou v Úředním
listě, za jakých podmínek se prodlužuje
dovolená horníkům pracujícím
v podzemí a zaměstnancům konajícím
práce zdraví zvlášť škodlivé
o další kalendářní týden,
při čemž zároveň stanoví,
které druhy práce jsou zdraví zvlášť
škodlivé.
Pokud délka dovolené závisí podle
ustanovení § 3 na zaměstnancově věku
nebo trvání jeho pracovního poměru
v témž podniku, nebo u téhož zaměstnavatele,
po případě v témž oboru nebo
skupině povolání, rozhoduje stav ke dni 1.
května kalendářního roku.
Do doby rozhodné pro délku dovolené podle
§ 3 se započítává také
doba, po kterou zaměstnanec nemohl býti zaměstnán,
protože konal vojenskou službu v československé
nebo spojenecké armádě a doba, po kterou
nemohl býti za doby nesvobody zaměstnán z
důvodu národnostního, rasového nebo
politického útisku.
(1) Nemohl-li zaměstnanec konati práce
v kalendářním roce nepřetržitě
po 3 měsíce pro důležitou příčinu
týkající se jeho osoby, kterou nezpůsobil
úmyslně nebo hrubou nedbalostí, zejména
pro nemoc, úraz nebo vojenskou službu, zkracuje se
mu dovolená podle § 3 za každý další
celý zameškaný měsíc o jednu
dvanáctinu.
(2) Zaměstnanci nepřísluší
dovolená, poskytl-li mu ji celou v kalendářním
roce jiný zaměstnavatel. Poskytl-li jiný
zaměstnavatel zaměstnanci v kalendářním
roce část dovolené, přísluší
zaměstnanci po splnění podmínek uvedených
v § 2 u nového zaměstnavatele v témž
roce zbytek dovolené podle výměry rozhodné
pro nové pracovní místo. Zaměstnanec
je povinen prokázati novému zaměstnavateli,
že mu dosud nebyla poskytnuta dovolená nebo její
část, ani náhrada za ni. Dřívější
zaměstnavatel nebo zaměstnavatelé jsou povinni
potvrditi mu tuto okolnost písemně, požádá-li
o to.
(1) Pracovní doba, která byla po vyčerpání
předešlé dovolené zaměstnancem
zanedbána bez důležité příčiny
(§ 6, odst. 1), se odečte bez náhrady od příští
dovolené.
(2) Toto odečtení provede zaměstnavatel
po slyšení zaměstnance a po projednání
se závodním zastupitelstvem zaměstnanců.
(3) Ustanovení předchozích odstavců
platí obdobně pro nároky učňů
na dovolenou, nenavštěvují-li řádně
bez důvodné omluvy základní odbornou
školu.
Čas, který zaměstnanec zameškal v důsledku
léčebné péče poskytnuté
mu nositelem veřejnoprávního sociálního
pojištění, nezapočítává
se do doby dovolené.
(1) Zaměstnanci přísluší
po dobu dovolené všechny peněžité
požitky a přídavky k nim, kromě náhrady
hotových výloh tak, jako kdyby pracoval. Za základ
výpočtu peněžitých požitků
po dobu dovolené u zaměstnance pracujícího
v úkolu nebo podle prémiové soustavy, jakož
i u jakýchkoliv jiných proměnlivých
přídavků, na které by měl zaměstnanec
nárok, kdyby po dobu dovolené pracoval, bere se
průměrný týdenní výdělek
dosažený v posledních 3 měsících
před nástupem dovolené, po které pracoval.
U zaměstnance, který část svých
požitků nebo všechny požitky pobírá
jako provisi, bere se za základ jejich výpočtu
po dobu dovolené průměrný týdenní
výdělek dosažený v posledních
6 měsících před nástupem dovolené,
po které pracoval.
(2) Změnila-li se za dovolené výše
služebních požitků zaměstnancových,
vztahuje se tato změna i na peněžité
požitky příslušející zaměstnanci
po dobu dovolené, a to ode dne, kdy ke změně
došlo.
(3) Po dobu dovolené náleží
zaměstnanci i veškeré naturální
požitky, pokud jich může užívati.
Za stravu a jiné naturální požitky s
výjimkou bytu, světla a otopu, pokud těchto
požitků nemůže užíti, náleží
mu náhrada v penězích. Výše této
náhrady se řídí příslušnými
předpisy vydanými k účelům
veřejnoprávního sociálního
pojištění, pokud zvláštní
předpisy pro jednotlivé pracovní obory nemají
ustanovení příznivější.
(4) Peněžité požitky a náhrada
naturálních požitků připadající
na dobu dovolené jsou splatny při nastoupení
dovolené, pokud zaměstnanec o to požádá,
jinak v obvyklých výplatních dnech. Tím
však nejsou dotčeny předpisy o srážení
daně důchodové podle výplatních
období.
(5) Po dobu dovolené se platí nezkráceně
příspěvky veřejnoprávního
sociálního pojištění.
(1) Zaměstnanci, u něhož jsou splněny
podmínky § 2, je zaměstnavatel povinen v kalendářním
roce poskytnouti dovolenou, kromě případů
uvedených v odstavci 4. Dovolená má býti
zásadně nepřetržitá.
(2) Zaměstnavatel určuje za spolupůsobení
závodního zastupitelstva zaměstnanců,
kdy jednotliví zaměstnanci nastoupí dovolenou.
Při tom přihlédne jak k potřebě
podniku, tak k oprávněným zájmům
zaměstnancovým. Zaměstnavatel je povinen
oznámiti zaměstnanci den, kdy má nastoupiti
dovolenou, alespoň 14 dní před jejím
nastoupením.
(3) Zaměstnancům povinným návštěvou
učňovských škol, musí býti
poskytnuta dovolená v době, kdy se na těchto
školách nevyučuje.
(4) Výjimečně lze zaměstnanci
poskytnouti dovolenou nebo její část za kalendářní
rok také po jeho uplynutí, požádá-li
o to, nebo nemohl-li ji vyčerpati do konce kalendářního
roku z důvodu naléhavé potřeby podniku.
V takových případech musí zaměstnanec
nastoupiti dovolenou tak, aby skončila nejpozději
do 31. března příštího kalendářního
roku. Nestalo-li se tak, pozbývá zaměstnanec
nároku na dovolenou.
(1) Udělí-li se v závodě
hromadná závodní dovolená, mají
zaměstnanci, kterým v době této dovolené
nepřísluší buď vůbec nárok
na dovolenou, nebo kterým přísluší
nárok jen na dovolenou kratší, než je
hromadná závodní dovolená, po celou
dobu této dovolené nárok na všechny
požitky podle ustanovení § 9, i když nemohou
býti po dobu hromadné závodní dovolené
přiměřeně zaměstnání.
Nabudou-li tito zaměstnanci dodatečně v kalendářním
roce nárok na dovolenou, nebo nárok na vyšší
dovolenou, započte se jim do jejich dovolené doba
hromadné závodní dovolené, po kterou
byli placeni a nepracovali. Jinak jsou zaměstnanci povinni
konati na zaměstnavatelovu žádost bezplatně
náhradní práce po dobu, rovnající
se pracovní době, za kterou dostali požitky
podle ustanovení první věty v době
hromadné závodní dovolené.
(2) Vláda může nařízením
omeziti možnost poskytovati hromadné závodní
dovolené.
(1) Poskytování peněžité
náhrady za nevyčerpanou dovolenou je kromě
případů uvedených v tomto zákoně
zásadně nepřípustné.
(2) Nemohl-li zaměstnanec vyčerpati dovolenou
nebo její část z příčin
uvedených v § 6, odst. 1 nebo z důvodu naléhavé
potřeby podniku ani do 31. března příštího
kalendářního roku, má nárok
na peněžitou náhradu za dovolenou, která
by mu náležela podle § 3, odst. 1 až 3,
po případě podle § 6, nebo za její
nevyčerpanou část.
(3) Vláda může nařízením
buď všeobecně nebo pro určité obory
omeziti vyčerpání dovolené v celé
délce stanovené tímto zákonem a upraviti
právní poměry s tím související.
(4) Peněžitá náhrada za dovolenou
se rovná peněžitým požitkům
připadajícím na dobu dovolené včetně
naturálních požitků podle § 9.
(5) Peněžitá náhrada za dovolenou
se nepovažuje za mzdu (plat) podle předpisů
o veřejnoprávním sociálním
pojištění a nepodléhá dani důchodové.
(1) Dá-li zaměstnanec sám před
nastoupením dovolené výpověď,
má nárok na poměrnou část dovolené.
(2) Dostane-li zaměstnanec před nastoupením
dovolené výpověď nebo bude-li pracovní
poměr rozvázán vzájemnou dohodou stran,
má nárok na celou dovolenou, byl-li v kalendářním
roce alespoň 6 měsíců v pracovním
poměru. Trval-li pracovní poměr v kalendářním
roce méně než 6 měsíců,
přísluší mu poměrná část
dovolené.
(3) Byl-li pracovní poměr zrušen
před nastoupením dovolené bez výpovědi
zaměstnavatelem bez důležitého důvodu
nebo zaměstnancem z důležitého důvodu
zaviněného zaměstnavatelem, náleží
zaměstnanci náhrada v penězích za
poměrnou část dovolené.
(4) Zaměstnanci nenáleží
ani dovolená, ani náhrada v penězích,
byl-li jeho pracovní poměr před nastoupením
dovolené zrušen z důležitého důvodu
jím zaviněného, nebo zrušil-li zaměstnanec
pracovní poměr bez důležitého
důvodu.
(5) Zruší-li zaměstnanec nebo zaměstnavatel
před nastoupením dovolené pracovní
poměr bez výpovědi z důležitého
důvodu druhou stranou nezaviněného, přísluší
zaměstnanci náhrada za poměrnou část
dovolené.
(6) Zruší-li zaměstnanec pracovní
poměr bez důležitého důvodu po
vyčerpání dovolené před uplynutím
kalendářního roku, za který mu byla
poskytnuta dovolená, nebo je-li propuštěn z
důležitého důvodu jím zaviněného,
může zaměstnavatel požadovati náhradu
v penězích za poměrnou část
dovolené, připadající na zbývající
část roku. Zaměstnanec je povinen dáti
si započítati tuto částku při
poslední výplatě peněžitých
požitků.
(7) Poměrná část dovolené
se stanoví tak, že se poskytne za každý
měsíc trvání pracovního poměru
jedna dvanáctina dovolené, jež by zaměstnanci
příslušela podle § 3 po splnění
podmínek uvedených v § 2, odst. 1 a 2.
(1) Skončil-li pracovní poměr
dříve než zaměstnanec vyčerpal
dovolenou, náleží mu za nevyčerpanou
její část náhrada v penězích.
(2) O určení náhrady v penězích
platí ustanovení § 12, odst. 4.
(1) Domáckým dělníkům
a domáckým živnostníkům, kteří
zaměstnávají nejvýše 2 cizí
pomocné síly, přísluší
za dovolenou poslední den kalendářního
roku peněžitá náhrada, a to:
za dovolenou 2 kalendářních týdnů
4%,
za dovolenou 3 kalendářních týdnů
6% a
za dovolenou 4 kalendářních týdnů
8%
částky rovnající se pracovní
odměně dosažené v posledních
bezprostředně předcházejících
12 kalendářních měsících.
Skončí-li pracovní poměr před
31. prosincem, platí pro výměru peněžité
náhrady za dovolenou obdobně ustanovení §
13.
(2) Pracovní odměnou se rozumí
hrubá odměna bez příplatku za hotová
vydání.
(3) Podnikatelé domácké práce
jsou povinni nahraditi zprostředkovatelům domácké
práce částky, které tito vyplatili
domáckým dělníkům a jim na
roveň postaveným domáckým živnostníkům
podle ustanovení odstavce 1.
(4) Peněžitá náhrada podle
odstavce 1 se nepovažuje za mzdu (plat) podle předpisů
o veřejnoprávním sociálním
pojištění.
U zaměstnanců zemědělských
a lesních, kteří za trvání
pracovního poměru nekonají nepřetržitě
práci, se tento pracovní poměr nepovažuje
za zaměstnání vedlejší podle
§ 2, odst. 1, pracovali-li u téhož zaměstnavatele
aspoň 150 dní v kalendářním
roce. Doba rozhodná pro délku dovolené podle
§ 3 se zjistí součtem kalendářních
let, ve kterých zaměstnanec pracoval aspoň
150 dní.
(1) Zaměstnancům přijatým
na práce sezónní a kampaňové,
které podle své povahy netrvají 6 měsíců,
poskytne se místo dovolené za každý
měsíc trvání pracovního poměru
peněžitá náhrada ve výši
jedné dvanáctiny požitků, které
by jim příslušely za dovolenou podle §
3, po splnění podmínek uvedených v
§ 2. Doba rozhodná pro délku dovolené
se zjistí součtem dob, po které trvaly jednotlivé
pracovní poměry.
(2) Peněžitá náhrada podle
odstavce 1 se nepovažuje za mzdu (plat) podle předpisů
o veřejnoprávním sociálním
pojištění.
Vláda stanoví nařízením, jak
se poskytují dovolené a platí mzdy za dobu
dovolené zaměstnancům ve stavebních
a vedlejších stavebních živnostech podléhajícím
zákonu ze dne 9. října 1924, č. 221
Sb., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří,
ve znění předpisů jej měnících
a doplňujících, s výjimkou učňů,
a stanoví povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců
vyplývající z této úpravy.
Tento zákon se nevztahuje na zaměstnance státu
a svazků zájmové a územní samosprávy,
jejich ústavů, podniků a fondů, jakož
i ústavů, podniků a fondů jimi spravovaných,
jichž platové poměry jsou upraveny zvláštními
zákonnými předpisy nebo služebními
řády podle § 210, odst. 1 zákona ze
dne 24. června 1926, č. 103 Sb., o úpravě
platových a některých služebních
poměrů státních zaměstnanců
(platového zákona) nebo podle obdoby těchto
předpisů.
Dnem, kdy tento zákon nabývá účinnosti,
zrušuje se platnost, po případě použivatelnost,
všech předpisů a ustanovení, které
všeobecně upravují věci placené
dovolené na zotavenou, pokud nejsou pro zaměstnance
příznivější.
Ujednání odporující tomuto zákonu
jsou neplatná.
(1) Pokud ministr sociální péče
všeobecně upraví podle předcházejících
ustanovení některou věc, učiní
tak pro Slovensko po vyjádření pověřence
sociální péče, který se po
případě dohodne se zúčastněnými
pověřenci. Vyjádření musí
býti podáno v přiměřené
lhůtě podle povahy věcí.
(2) Ministr (ministerstvo) sociální péče
vykonává svou působnost podle tohoto zákona
na Slovensku zásadně prostřednictvím
pověřence (pověřenectva) sociální
péče, který se při tom řídí
směrnicemi vydanými ministrem (ministerstvem) sociální
péče.
(3) Vyhlášky ministra sociální
péče v Úředním listě
ve věcech upravených tímto zákonem
uveřejní pověřenec sociální
péče též v Úředním
věstníku (Úradnom vestníku).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1947; provede jej ministr sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
členy vlády.
Vládní nařízení č. 23/1945
Sb. stanovilo pro rok 1945 délku dovolené odchylně
od dříve platných předpisů
a pozměnilo také některé podmínky
nároku na dovolenou. Pro ostatní poměry,
které nebyly tímto nařízením
upraveny, měla býti rozhodnými ustanovení
dřívějších právních
předpisů o placené dovolené, pokud
neodporovala tomuto nařízení (§ 10,
odst. 1). Podle toho mohly býti subsidiárně
používány předpisy o dovolené
obsažené ve vládním nařízení
č. 33/1942 Sb., pokud byly použivatelné.
V roce 1946 byla placená dovolená na zotavenou upravena
vyhláškou ministra ochrany práce a sociální
péče ze dne 5. června 1946, č. 1388
o placené dovolené na zotavenou ve znění
vyhlášky ministra sociální péče
ze dne 18. července 1946, č. 1553 (Úřední
list, částka 97 a 131 z roku 1946). Vyhláška
zachovala výměru dovolené, jakou zavedlo
vládní nařízení č. 23/1945
Sb.
Osnova zachovává v zásadě úpravu
dovolené tak, jak ji zavedla vyhláška ze dne
5. června 1946, č. 1388 Ú. l. i pro rok 1947.
K jednotlivým ustanovením osnovy se uvádí:
Osnova je časově omezena a její ustanovení
platí pouze pro rok 1947, protože v době hospodářské
obnovy nelze bezpečně posouditi, jakou výměru
dovolené naše výroba snese. Zkušeností
s prováděním tohoto zákona bude s
úspěchem použito pro přípravu
trvalé úpravy dovolené.
Podmínkou nároku na dovolenou je splnění
čekací doby. Podmínku tu stanovil již
zákon č. 262/1921 Sb. Čekací doba
je obsažena také ve většině norem,
upravujících nárok na dovolenou v jiných
evropských státech. (Podle čl. 1 nařízení
RLK SSSR, ÚV VKS/b) a VÚRO ze dne 28. prosince 1938
nabývají dělníci a úředníci
práva na řádnou dovolenou po uplynutí
11 měsíců nepřetržité
práce v určitém podniku nebo úřadě).
V našem právu byla šestiměsíční
čekací doba nejprve stanovena pro zaměstnance
ve vyšších službách a to zákonem
č. 154/1934 Sb. (§ 26, odst. 1). Vlád. nařízení
č. 237/1940 Sb. (čl. I) a vládní nařízení
č. 91/1941 Sb. (čl. I) zavedlo šestiměsíční
čekací dobu pro učně a mladistvé
zaměstnance do 16 let, po případě
do 18 let. Pro ostatní zaměstnance byla šestiměsíční
čekací doba zavedena teprve vládním
nařízením č. 33/1942 Sb. (§ 1,
odst. 2). Vládní nařízení č.
23/1945 Sb. zkrátilo čekací dobu u zaměstnanců
mladších 18 let na 3 měsíce (§
2). Vyhláška ze dne 5. června 1946, č.
1388 Ú. l., zavedla všeobecnou čekací
dobu šestiměsíční (§ 1,
odst. 1) a zvláštní čekací dobu
tříměsíční pro zaměstnance
a učně mladší 18 let (§ 3). Toto
ustanovení o čekací době převzala
i osnova.
Nárok na dovolenou nevzniká podle doslovu §
2, odst. 1 osnovy zaměstnanci, který vykonává
činnost se zřetelem k jinému svému
pracovnímu poměru jako zaměstnání
vedlejší. Naproti tomu není na újmu
nároku na dovolenou taková činnost, která
je vedlejším zaměstnáním toliko
podle předpisů o sociálním pojištění.
Osnova převzala též ustanovení §
1, odst. 1 vyhlášky ze dne 5. června 1946,
č. 1388 Ú. l., že nárok na dovolenou
nevzniká zaměstnanci, jde-li o zaměstnání
příležitostné.
Nejmenší výměra dovolené (s výjimkou
zaměstnanců a učňů mladších
18 let, kterým přísluší minimální
dovolená 3 týdenní) stanoví se podle
vzoru vládního nařízení č.
23/1945 Sb. a vyhlášky ze dne 5. června 1946,
č. 1388 Ú. l. dvěma kalendářními
týdny. Minimální sazba dvoutýdenní
dovolené byla uzákoněna i v jiných
státech (SSSR, Švédsko).
Výměra dovolené se zvyšuje jednak podle
délky trvání pracovního poměru,
jednak podle stáří zaměstnance. U
zaměstnanců pracujících v témž
podniku nebo u téhož zaměstnavatele, po případě
v témž oboru, nebo v téže skupině
povolání déle než 5 let, zvyšuje
se dovolená o 1 týden, při delším
než 15letém pracovním poměru o 2 týdny
při čemž se doba 5 let, po případě
15 let počítá od dokončeného
18. roku věku. Zaměstnanci, kteří
dosáhli 50 let, mají nárok na zvýšení
dovolené o 1 týden i když jejich pracovní
poměr trval v témž podniku nebo u téhož
zaměstnavatele, po případě v témž
oboru nebo v téže skupině povolání,
méně než 5 let.
Odstupňování výměry dovolené
podle délky trvání pracovního poměru
zavedl již zákon čís. 262/1921 Sb.,
který stanovil hranice 5, 10, 15 let. Zákon č.
67/1925 Sb. měl hranice 10 a 15 let, zákon č.
154/1934 Sb. stanovil hranici 5 a 15 let, vládní
nařízení č. 33/1942 Sb. zná
hranici 5, 10 a 15 let a vládní nařízení
č. 23/1945 Sb. jen hranici pětiletou. Vyhláška
ze dne 5. června 1946, č. 1388 Ú. l. a osnova
přiznává zvýšení dovolené
po 5 a 15letém trvání pracovního poměru.
Zatím co podle zákona č. 67/1925 Sb. a č.
154/1934 Sb. se vyžaduje pro zvýšení dovolené
nepřetržité zaměstnání
v témž podniku (u téhož zaměstnavatele),
rozlišuje vládní nařízení
č. 33/1942 Sb. mezi zaměstnáním v
hornictví a jiným. V hornictví se nevyžaduje,
aby pracovní poměr byl nepřetržitý
a v témž podniku (u téhož zaměstnavatele),
nýbrž postačí, byl-li zaměstnanec
zaměstnán po uvedenou dobu v témž oboru
(t. j. v hornictví).
Vládní nařízení č. 23/1945
Sb. převzalo toto ustanovení všeobecně
a stanovilo, že postačí, byl-li zaměstnanec
zaměstnán v témž oboru nebo skupině
povolání aspoň 5 let. Oborem se rozuměl
obor v širším smyslu, tedy na př. kovoprůmysl,
dřevoprůmysl, zemědělství atd.
Podmínka zaměstnání v téže
skupině povolání byla pak praktickou u zaměstnanců
ve vyšších službách. (Pokud pro ně
neplatila příznivější ustanovení
zákona č. 154/1934 Sb., u nichž obor nebyl
rozhodující.) K zvýšení tedy
docházelo i v případech, kdy zaměstnanec
vykonával práce jako účetní
postupně v různých oborech (na př.
přešel-li jako účetní z kovoprůmyslového
závodu do závodu textilního).
Protože ve velmi četných případech
neodvisí změna zaměstnavatele nebo přestup
zaměstnance z jednoho závodu do druhého od
jeho vůle nebo pracovního výkonu a protože
i při nepřetržitém zaměstnání
u téhož zaměstnavatele může dojíti
ke změně oboru nebo skupiny povolání,
ponechala vyhláška ze dne 5. června 1946, č.
1388 Ú. l. oba předpoklady jako řešení
pro zaměstnance nejpříznivější.
Toto řešení zachovává i osnova.
Úprava podmínek, za jakých se prodlužuje
dovolená zaměstnancům, pracujícím
pod zemí a zaměstnancům, pracujícím
za podmínek zdraví zvlášť škodlivých
byla ponechána vyhlášce ministra sociální
péče, protože určení podmínek
a výpočet prací zdraví zvlášť
škodlivých bude rozsáhlý a osnovu zákona
by zatěžoval.
Zákon č. 67/1925 Sb. stanoví v § 3,
že dnem rozhodným pro výměru dovolené
jest 1. květen (v zemědělství 1. listopad)
příslušného roku; shodné ustanovení
má i vládní nařízení
č. 23/1945 Sb. a v § 1, odst. 5. Vládní
nařízení č. 33/1942 Sb. stanoví
v § 2, odst. 3 pro mladistvé jako rozhodný
den 1. leden, který převzala všeobecně
vyhláška ze dne 5. června 1946, č. 1388
Ú. l.
Osnova vrací se ke dni 1. května po způsobu
zákona č. 67/1925 Sb. a vládního nařízení
č. 23/1945 Sb.
Osnova při stanovení nároku na prodlouženou
dovolenou vychází z trvání pracovního
poměru. Z této zásady činí
výjimku v případech plnění
branné povinnosti, účasti na národním
boji za osvobození a v případech způsobených
mimořádnými poměry v době nesvobody.