Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zřizuje se Československý ústav práce
(dále pouze ústav) jako samostatná právnická
osoba. Jeho sídlem je Praha. Činnost na Slovensku
vykonává ústav prostřednictvím
odbočky v Bratislavě.
Úkolem ústavu jest:
1. zkoumati předpoklady a přispívati k vytváření
podmínek pro nejlepší účinnost,
hospodárnost a bezpečnost práce ve všech
složkách hospodářského i veřejného
života badáním v oborech psychologie, fysiologie,
sociologie a ekonomie práce, 2. vyšetřovati
předpoklady a vypracovati návrhy pro stanovení
směrnic spravedlivého hodnocení a odměňování
práce tělesné i duševní.
(1) Ústav řídí představenstvo,
skládající se z 33 členů, z
nichž jmenuje ministr sociální péče
v dohodě se zúčastněnými ministry
po dvou členech z oborů veřejné správy,
zemědělství a průmyslu, po jednom
členu z oborů dopravy, distribuce, veřejnoprávního
sociálního pojištění, zdravotnictví,
stavebnictví, řemesla a výživy. Čtyři
členy jmenuje sbor pověřenců. Ústřední
rada odborů jmenuje 16 členů, z nich 4 ze
Slovenska. Za každého člena se jmenuje 1 náhradník.
V čele představenstva stojí předseda
ústavu, kterého zastupuje jeho náměstek.
Předsedu a jeho náměstka jmenuje ministr
sociální péče z členů
představenstva; je-li předsedou Čech je jeho
náměstkem Slovák a naopak.
(2) Členství v představenstvu trvá
3 roky a je funkcí čestnou. Jmenování
může býti kdykoli odvoláno.
(3) Ministr sociální péče vydá
v dohodě s ministrem financí na návrh představenstva
jeho jednací řád a služební řád
pro přijímání, zaměstnávání
a propouštění zaměstnanců ústavu.
(4) Ústav spravuje podle směrnic udělených
představenstvem ředitel a dva jeho náměstci,
z nichž jeden spravuje odbočku ústavu v Bratislavě.
Ředitel a jeho náměstci tvoří
ředitelství ústavu. Ředitele a jeho
náměstky jmenuje ministr sociální
péče na návrh představenstva ústavu,
a to náměstka, který má býti
pověřen správou odbočky ústavu
v Bratislavě, po slyšení pověřence
sociální péče.
(5) Členové ředitelství jsou zaměstnanci
ústavu. Pracovní a platové poměry
zaměstnanců ústavu se řídí
předpisy platnými pro zaměstnance v soukromoprávním
poměru.
(1) Náklady ústavu se hradí:
a) z vlastních příjmů,
b) z příspěvků ministerstva sociální péče,
c) z jiných dobrovolných příspěvků,
darů a pod.
(2) Za práce pro soukromé, družstevní
a národní podniky a pro zařízení
veřejné správy smí ústav požadovati
úhradu nákladů podle směrnic a sazebníku,
schválených ministerstvem sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady, a pokud jde
o Slovensko, po slyšení příslušných
pověřenectev.
(3) Rozpočet ústavu podléhá schválení
ministerstev sociální péče a financí,
kterým přísluší též
schvalovati jeho účetní závěrku.
Představenstvo ústavu i ředitelství
jsou povinna hospodařiti podle schváleného
rozpočtu s péčí řádného
hospodáře. Jejich členové odpovídají
za škodu, jež by vznikla zanedbáním těchto
povinností.
(4) Ústav podléhá dozoru ministerstva sociální
péče.
(1) Úřady a jiné orgány veřejné
správy, odborové a zájmové organisace,
orgány podniků národních, soukromých
i družstevních, jakož i orgány zájmových
zastupitelstev zaměstnanců jsou povinny ústav
v jeho činnosti podporovati. Zejména jsou povinny
podávati na vyzvání ústavu informace
o všech skutečnostech, spadajících do
oboru jeho působnosti, a dovoliti orgánům
ústavu, pověřeným ministerstvem sociální
péče nebo pověřenectvem sociální
péče prováděním šetření
a zkoumání, prohlídku všech svých
zařízení a provozu, pokud je jí nezbytně
třeba k plnění úkolů ústavu.
Ústav i jeho orgány jsou povinny zachovávati
úřední a obchodní tajemství,
jakož i naprostou mlčenlivost o všem, čeho
se při výkonu své činnosti dovědí.
Tato povinnost trvá i po vystoupení z pracovního
(služebního) poměru nebo po skončení
činnosti. Při úkonech podle tohoto paragrafu
jest nutno šetřiti ústavního zákona
ze dne 19. dubna 1920, č. 293 Sb., o ochraně svobody
osobní, domovní a tajemství listovního,
jakož i ustanovení §§ 15, 16 a 17 zákona
ze dne 23. března 1923, č. 60 Sb., o telegrafech,
pokud jde o zachování telegrafního a telefonního
tajemství. Ustanovení zákona ze dne 13. května
1936, č. 131 Sb., o obraně státu, zůstávají
nedotčena.
(2) Jednání a opomenutí osob, uvedených
v předchozím odstavci, příčící
se jeho ustanovením, trestá, pokud nejde o čin
trestný soudem, okresní národní výbor
jako správní přestupek pokutou do 100.000
Kčs nebo vězením do 30 dnů nebo oběma
těmito tresty. Byla-li uložena pokuta, budiž
pro případ nedobytnosti vyměřen zároveň
náhradní trest vězení, a to podle
míry zavinění, do 30 dnů.
Ústav přejímá práva i závazky
Ústavu lidské práce v Praze. Přejímá
dále práva i závazky Revolučního
odborového hnutí, týkající
se Ústavu pro pracovní normy při Ústřední
radě odborů v Praze za podmínek, jež
budou stanoveny vládním nařízením
vydaným podle § 7.
Vláda vydá nařízením bližší
předpisy k provedení tohoto zákona, zejména
o organisaci ústavu, o působnosti představenstva
a ředitelství a o zřizování
a působnosti jejich pomocných orgánů.
Zrušuje se použivatelnost vládního nařízení
ze dne 18. září 1942, č. 333 Sb.,
o Ústavu lidské práce.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
členy vlády.
Výzkum lidské práce provádějí
dva ústavy v Praze. Ústav lidské práce
zřízený nařízením č.
333/1942 Sb. a Ústav pro pracovní normy, zřízený
v rámci Ústřední rady odborů.
Prvý z nich se věnuje více činnosti
theoretické (v oborech psychologie, fysiologie a sociologie
práce), druhý převážně
činnosti praktické (vyšetřuje předpoklady,
podle nichž se stanoví podklady směrnic pro
spravedlivé hodnocení práce). Na Slovensku
pracuje Psychotechnický ústav v Bratislavě,
zřízený v rámci zemského úřadu
ochrany práce. Úhrn činnosti těchto
ústavů je důležitý s hlediska
organisace i ochrany práce do té míry, že
je naléhavým požadavkem, aby jejich činnost
byla soustředěna a podepřena jak finančně
tak i jinak, hlavně propůjčením právní
subjektivity. K tomu cílí ustanovení §
1 osnovy.
Základem našeho hospodářského
řádu je organisovaná součinnost všech
pracujících. Na organisovanost této součinnosti
se při tom klade zvláštní důraz.
Plánovitá práce i účelné
řízení a pořádání
vědeckými metodami jsou základem nového
hospodářského myšlení. Vědecké
metody jest nutno uplatňovati jak při organisaci
výrobních prostředků a pracovních
postupů (organisace věcná), tak i při
dělbě práce a vedení lidí (organisace
osobní). Bude se proto ústav zabývati všemi
problémy osobní a věcné organisace
práce ve správě, ve výrobě
i v distribuci. Spadají sem pracovní, časové
i pohybové studie, otázky podnikového plánování
a přípravy práce, nejvhodnějších
pracovních postupů, úpravy pracoviště,
zábrany úrazové, potírání
únavy, organisace podnikové zdravotní a sociální
péče, hygienická opatření v
závodech, rekreace, boj proti pracovním a materiálovým
ztrátám atd.
Úhelným kamenem nového hospodářského
řádu je spravedlivé řešení
otázky mzdové. Mzda sama o sobě je jedním
z nejvýznačnějších pořádajících
a organisačních elementů hospodářského
řádu, zejména pak pracovního úsilí
člověka. Otázky hodnocení práce
bude ústav řešiti vypracováním
výkonnostních norem, mzdových soustav, soustav
pracovních prémií, mzdového katalogu
atd., jež pak budou podkladem pro státní řízení
mzdové politiky.
Organisovaná součinnost jest založena na dělbě
práce. Jednotlivé pracovní úkony,
obory a povolání vyžadují od těch,
kdož je mají zastávati, odlišné
schopnosti. Při tom je žádoucí, účelné
a hospodárné, aby každý podle možnosti
vykonával takovou práci, ke které se svým
tělesným i duševním založením
nejlépe hodí. Účelná organisace
schopností našeho národa je už proto mimořádně
důležitá, že v těchto schopnostech
jest uloženo naše nejvýznačnější
hospodářské bohatství. Tento úsek
organisačních zásahů do distribuce
pracovních sil a zejména do volby povolání
našeho dorostu má u nás už dobrou tradici.
Psychotechnický ústav a jeho přebudováním
vzniklý Ústřední psychotechnický
ústav se zabýval převážně
otázkami výběru a z tohoto ústavu
vznikl pak rozšířením činnosti
Ústav lidské práce. V součinnosti
s ministerstvem sociální péče jest
třeba budovati urychleně naše poradenství
pro volbu povolání, odborně vycvičit
potřebný počet poradců, vypracovati
vhodné výběrové metody a pomůcky
a přispět k zlepšení výběru
žactva na všechny školy, zejména však
na školy odborné, střední a vysoké.
Důležitým úkolem je také vzbuzovati
a podněcovati u mládeže vhodnými prostředky
zájem o taková povolání a pracovní
obory, které hospodářský plán
a rozvoj nutně potřebuje.
Zvláštní pozornost je třeba věnovati
také otázce výběru pracovníků
v podnicích. Podnik má nejen své spolupracovníky
zaměstnávati, nýbrž má dbáti
také o to, aby každý ze spolupracovníků
konal takové úkoly a práce, kde se jeho schopnosti
nejlépe uplatní, při čemž jest
třeba přihlížeti k přirozenému
rozvoji pracovních schopností a odborných
znalostí. Myšlenka trvalého výběru
schopných pracovníků, zásada, že
každému je třeba poskytnouti příležitost
k nejlepšímu rozvinutí sil a schopností,
musí ovládat celý náš hospodářský
a kulturní život.
Návrh propracování metod a vyškolení
odborníků pro řešení výběrových
zásad bude jedním z předních a trvalých
úkolů Ústavu práce stejně jako
zkoumání předpokladů účelné
organisace odborného školení a pracovního
výcviku dorostu.
Důležitý úkol, který bude třeba
vyřešit, je také taková výchova
k práci, která by vedla k překonání
nezdravé přehrady mezi prací manuální
a prací duševní, zejména pak neúčelné
nadhodnocování úřednických
povolání. To je ovšem záležitost
správné výchovy k práci již počínajíc
obecnou školou a také na všech ostatních
stupních školní docházky. I zde může
Ústav práce nemálo přispět
ke zpracování a řešení všech
sem spadajících úkolů.
Odborné školení a praktický výcvik
netýkají se však jen dorostu. Stejný,
ne-li větší význam má i školení
a systematické převádění zkušeností
u ostatních pracovníků ve všech podnicích
a institucích. Zde se činnost ústavu blízce
dotýká činnosti Revolučního
odborového hnutí, zejména činností,
které odbory vykonávají svými školami
práce. Ústav práce má býti
v tomto směru přínosem a může
theoreticky podložit a odborně prohloubit praktické
působení škol práce.
Ústav práce má být institucí
výzkumnou i aplikační, která ve své
části praktické je dostatečně
pružná a pohotová, která však na
druhé straně nezanedbává theoretický
výzkum a získávání theoretických
podkladů pro praktickou aplikaci.
Takto bude ústav význačnou složkou československého
výzkumnictví, která nabývá
zvláštní důležitosti svým
zaměřením k lidskému činiteli
- pracujícímu člověku. Sovětský
svaz vybudoval již dávno před válkou
výzkumné ústavy práce a podle jejich
vzoru byl již v roce 1936 koncipován Ústav
lidské práce. Návrh zákona důsledně
sleduje tehdy započatý vývoj a má
na mysli vybudování instituce, která by soustředila
všechny odborníky, kteří se zabývají
výzkumem práce, na jednom místě v
instituci po stránce osobní i věcné
dokonale vybavené.
Ústav bude míti vlastní právní
subjektivitu, čímž nabude samostatnosti potřebné
ke zdolání úkolů uložených
mu v § 2. Z těchto důvodů nebyla volena
forma nesamostatného ústavu bez vlastní právní
osobnosti, přičleněného k ministerstvu.
Úkoly v § 2 vytčené charakterisují
ústav jako výzkumnou a aplikační instituci.
Složení představenstva (§ 3) má
zajistiti splnění všech shora udaných
požadavků zastoupením nejvíce dotčených
hospodářských složek a Ústřední
rady odborů z důvodů vyplývajících
též ze zákona ze dne 16. května 1946,
č. 144 Sb., o jednotné odborové organsaci.
Členy představenstva jmenuje ministr sociální
péče, jemuž ústav podléhá
podle § 4, odst. 4 osnovy, v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Finančně má být ústav zajištěn
v rozpočtu ministerstva sociální péče,
kterému je také proto vyhražen vliv na kontrolu
finančního hospodaření ústavu.
Ústav však má mít také vlastní
příjmy, a po této stránce má
se jeho hospodaření přiblížit
hospodaření samostatného národního
podniku. Roční finanční náklad
jest toho času odhadován asi na patnáct milionů
Kčs. Kromě toho bude třeba přistoupiti
k stavbě vhodné budovy pro ústav.
V § 5 je zajištěna ústavu možnost
získávati údaje potřebné pro
jeho práci, a zároveň zakázáno
zneužívání dat takto získaných.
Převzetí závazků, obsažené
v § 6, cílí k dosažení finančního
pořádku v instituci vzniklé splynutím
několika podstat.
Zákon je rámcový, k jeho provedení
bude zapotřebí bližších předpisů,
k jejichž vydání je potřebné
zmocnění obsaženo v § 7. Pamatuje se zejména
na to, že bude třeba utvořiti pracovní.
komise pro jednotlivé úseky činnosti ústavu.