Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Správním úřadům národní
bezpečnosti náleží úkol chránit
lidová práva a svobody, zaručené ústavou,
jakož i bezpečnost osoby a bezpečnost veřejného
i soukromého majetku, a bdít nad veřejným
pořádkem a veřejnou mravností, tak
aby každý občan mohl žíti v klidu
a bez obav.
(1) Správními úřady národní
bezpečnosti jsou: okresní národní
výbory (okresní správní komise, okresní
komisaři), v statutárních městech
a v městech se zřízeným magistrátem
místní (ústřední) národní
výbory; zemské národní výbory;
pověřenectvo vnitra; ministerstvo vnitra.
(2) Působnost správních úřadů
národní bezpečnosti v jednotlivých
jejich stolicích je upravena zvláštními
předpisy.
(3) Působnost jiných úřadů
a orgánů v oboru národní bezpečnosti
(§ 1), stanovená zákonem nebo předpisy
vydanými na podkladě zákona, zůstává
nedotčena. Zejména zůstává
nedotčena působnost místních národních
výborů jako orgánů obcí, s
omezením plynoucím z ustanovení § 31.
(4) Zvláštními předpisy je
stanoveno, jak se správní úřady národní
bezpečnosti účastní obrany státu.
(1) Je-li nebezpečí v prodlení
a vyžaduje-li veřejný nebo naléhavý
soukromý zájem neodkladného rozhodnutí,
učiní onen člen příslušného
národního výboru (správní komise),
jemuž podle vnitřní organisace náleží
obstarávati dané úkoly národní
bezpečnosti, v mezích působnosti tohoto národního
výboru všechna potřebná opatření,
i když by k nim jinak bylo potřebí usnesení
sborového orgánu. Nemůže-li tak učiniti
pro překážky faktické nebo právní,
náleží učiniti tato opatření
předsedovi.
(2) Žádá-li toho povaha věci,
může orgán národního výboru
(správní komise), jemuž podle vnitřní
organisace náleží obstarávati úkoly
národní bezpečnosti, pověřiti
některého člena nebo přiděleného
úředníka, aby jménem příslušného
národního výboru v určité věci
rozhodl nebo vykonával určité opakující
se úkony nebo provedl nějaký úkol.
(3) Ve všech těchto případech
(odstavec 1 a 2) buď příslušnému
orgánu bez zbytečného odkladu podána
zpráva o učiněném rozhodnutí
nebo opatření.
(1) U správních úřadů
národní bezpečnosti první stolice
buďtež úkoly národní bezpečnosti
obstarávány v jediném referátě.
Ministr vnitra vymezí směrnicemi, a to, pokud jde
o Slovensko, po vyjádření pověřence
vnitra, rozsah působnosti tohoto referátu.
(2) V statutárních městech a v
městech se zřízeným magistrátem
se pro věci národní bezpečnosti zřizují
úřadovny národní bezpečnosti
příslušných národních
výborů. Je-li to účelné pro
usnadnění styku s obyvatelstvem, může
místní (ústřední) národní
výbor takového města zříditi
se souhlasem ministerstva vnitra - na Slovensku pověřenectva
vnitra - též pobočné úřadovny
národní bezpečnosti.
(3) Úřadovnám národní
bezpečnosti v statutárních městech
a v městech se zřízeným magistrátem
přidělí potřebné zaměstnance
státní správa ze stavu zaměstnanců
státní služby národní bezpečnosti.
Zůstávají i nadále státními
zaměstnanci a státní správa hradí
též jejich osobní náklady. Ministr vnitra,
na Slovensku pověřenec vnitra podle jeho směrnic,
stanoví, které orgány rozhodují v
osobních věcech těchto zaměstnanců.
(1) Zřizuje se sbor národní bezpečnosti
jako výkonný orgán správních
úřadů národní bezpečnosti
(v dalším "Sbor"). Jeho úkolem je
chrániti na celém území Československé
republiky v rámci právních předpisů
a podle příkazů správních úřadů
národní bezpečnosti veřejné
zájmy, jež náleží do tohoto oboru
(§ 1). K úkolům Sboru náleží
tudíž zejména: služba bezpečnostní
a pořádková; střežení
státních hranic; boj proti zločinnosti; výkonná
služba k zajištění Československé
republiky před útoky na její svrchovanost,
samostatnost, celistvost a demokraticko-republikánskou
státní formu, bezpečnost a obranu, dále
k zajištění osobní bezpečnosti
ústavních činitelů, jakož i získávání,
shromažďování a zpracovávání
zpráv z těchto oborů; šetření
o trestných činech soudních (úkony
přípravného řízení podle
trestních řádů).
(2) Zvláštními předpisy je
stanoveno, jak se Sbor účastní obrany státu.
(3) Sbor je orgánem státní správy.
Náklady spojené s jeho zřízením
a udržováním se hradí z prostředků
státních.
(4) Předpisů o Sboru podle tohoto zákona
se přiměřeně použije tam, kde
se v platných předpisech mluví o orgánech,
kterým dosud příslušely jeho úkoly
(o četnictvu nebo o policejních strážních
sborech).
(1) Sbor se tvoří:
1. z přijatých účastníků
národního boje za osvobození;
2. z příslušníků:
a) četnictva,
b) sboru uniformované státní policie,
c) kriminální služby,
d) obecní výkonné policie;
3. ze zaměstnanců, vykonávajících
službu kriminální nebo státně
bezpečnostní, které jednotlivě určí
ministerstvo vnitra, na Slovensku pověřenectvo vnitra
se schválením ministerstva vnitra.
(2) Sbor "Národná bezpečnosť",
vytvořený na Slovensku, stává se součástí
Sboru podle odstavce 1.
(3) Členy Sboru se mohou státi jen českoslovenští
státní občané české,
slovenské nebo jiné slovanské národnosti,
kteří jsou se zřetelem k úkolům
služby státně a národně spolehliví
a mravně bezúhonní. Zvláštním
zákonem bude stanoveno jakým způsobem se
přezkoumá, zda osoby, které se stávají
členy Sboru podle odstavců 1 a 2, vyhovují
těmto podmínkám.
(1) Sbor je vojensky organisován. Jeho členové
podléhají vojenským soudům a vojenským
trestním zákonům (včetně ustanovení
o vojenských zločinech a o vojenských přečinech)
a platí pro ně vojenský služební
řád. Jejich domovské právo se řídí
týmiž předpisy jako domovské právo
vojenských osob. Kárné a kázeňské
předpisy pro členy Sboru budou vydány zvláštním
zákonem. Do vydání uvedeného zákona
stanoví je ministr vnitra s přihlédnutím
ke kárným a kázeňským předpisům
vojenským.
(2) Ve vzájemném poměru mezi Sborem
a vojskem jsou členové Sboru postaveni na roveň
osobám vojenským stejné hodnosti.
(3) Služební čas ztrávený
ve Sboru se započítává jeho členům
do služební povinnosti ve vojsku. Členové
Sboru jsou s výhradou ustanovení §§ 13
a 14 po dobu své činné služby zproštěni
služby vojenské.
(4) Členové Sboru budou podrobeni mravněpolitické
a osvětové výchově.
(1) Sbor je jednotný a podléhá
ve všech svých složkách jednotnému
velení.
(2) V čele Sboru stojí hlavní
velitel, jemuž přísluší pečovati
o udržení vojenského pořádku
a kázně a dále o výcvik a vyučování
a o mravněpolitickou a osvětovou výchovu
členů Sboru. Hlavní velitel Sboru má
svého zástupce. Hlavního velitele i jeho
zástupce jmenuje a odvolává president republiky
na návrh vlády. Je-li hlavním velitelem Čech,
budiž jeho zástupcem Slovák, a naopak.
(3) Ministr vnitra stanoví, zda a pokud orgány
Sboru, určené pro vykonávání
zvláštních úkolů národní
bezpečnosti v ministerstvu vnitra, podléhají
pravomoci hlavního velitele.
Ke Sboru se přičleňuje bezpečnostní
letectvo. Jeho vnitřní organisace a vztah ke Sboru
budou upraveny směrnicemi ministra vnitra v dohodě
s ministrem národní obrany.
(1) Ministr vnitra stanoví, a to pokud jde o
Slovensko, po vyjádření pověřence
vnitra, podrobnosti organisace Sboru, přihlížeje
k organisaci správních úřadů
národní bezpečnosti; vymezí blíže
služební určení jednotlivých
složek Sboru podle jejich úkolů a stanoví
podmínky pro přeřaďování
členů Sboru z jedné složky do druhé;
dále určí, jak mají býti členové
Sboru rozčleněni, vycvičeni a vyškoleni
k vykonávání služby po odborné
stránce, jak se má konati služba a jak bude
ve Sboru obstarávána služba osvětová.
O důležitých otázkách organisace
Sboru, pokud mají význam pro obranu státu,
a o tom, jak mají být členové Sboru
vystrojeni a vyzbrojeni a jak mají být vycvičeni
k vojenským úkolům, rozhoduje ministr vnitra
vždy v dohodě s ministrem národní obrany.
(2) Pro stanovení hlavních zásad
organisace Sboru (odstavec 1) si ministr vnitra opatří
souhlas vlády.
Pro přechodné ubytování členů
Sboru v případě jejich soustředění
platí předpisy o přechodném ubytování
vojska. Stálé ubytování členů
Sboru bude upraveno zvláštními předpisy.
Nežli se tak stane, bude se přiměřeně
používati dosavadních předpisů
o četnictvu.
Ministerstvo vnitra zabezpečí v dohodě s
ministerstvem národní obrany vše, čím
může Sbor přispěti k odvrácení
vnějšího nebezpečí pro stát.
Za tím účelem je přidělen ke
Sboru jeden vyšší důstojník československého
vojska, určený ministerstvem národní
obrany. Ve věcech výzbroje má důstojník
vojska právo, aby občasnou inspekcí provedl
potřebná zjištění. Nemá
však práva nařizovacího, nýbrž
pouze podává ministerstvu národní
obrany zprávy o závadách, jež za své
přehlídky shledal. Ministerstvo národní
obrany projedná pak věc s ministerstvem vnitra.
Za účelem výcviku v polní službě
bezpečnostní a součinnosti s vojenskými
velitelstvími budou členově Sboru do onoho
roku svého věku, do kterého by jinak podle
ustanovení branného zákona byli povinni k
vojenským cvičením, povoláváni
ministerstvem národní obrany v dohodě s ministerstvem
vnitra v určitých lhůtách k vojenským
cvičením, pokud to bezpečnostní služba
připouští, a budou po dobu cvičení
podléhati vojenským zákonům a předpisům.
V případě válečného
stavu přechází část členů
Sboru, určená k bezpečnostní polní
službě dohodou mezi ministerstvem vnitra a ministerstvem
národní obrany, pod přímé velení
vojska.
Správní úřad národní
bezpečnosti první stolice je představeným
úřadem pro útvary Sboru, určené
pro vykonávání služby výhradně
v jeho obvodu; jemu přísluší řízení
služby těchto útvarů a dohled na její
vykonávám. Pokud jde o útvary Sboru, určené
pro vykonávání služby ve více
takových obvodech, je jejich představeným
úřadem příslušný vyšší
úřad národní bezpečnosti. Jde-li
však o útvary se zvláštním určením,
stanoví ministr vnitra, který vyšší
úřad národní bezpečnosti je
jejich představeným úřadem.
(1) Sbor je ve věcech vykonávání
své služby a služebního použití
podřízen svému představenému
úřadu a nadřízeným správním
úřadům národní bezpečnosti.
(2) Ve věcech výcviku, vyučování,
mravněpolitické a osvětové výchovy,
kázně a kontroly služby, dále pak ve
věcech správních, hospodářských
a účetních je Sbor podřízen
svým velitelům a v poslední instanci ministerstvu
vnitra.
(3) Je-li obava, že by veřejný pořádek
mohl býti porušen, mohou správní úřady
národní bezpečnosti soustřediti členy
Sboru svého obvodu na ohrožené místo
a upraviti jejich službu tak, jak toho okolnosti vyžadují.
(1) Soudy a úřady veřejné
žaloby jsou, pokud jde o výkon trestní pravomoci
soudů, oprávněny požadovati přímo
služeb Sboru. V jiných oborech působnosti se
soudy mohou dožadovati činnosti Sboru jen prostřednictvím
správních úřadů národní
bezpečnosti; tímtéž způsobem
dožadují se činnosti Sboru ostatní civilní
a vojenské úřady státní, jakož
i orgány samosprávné. Toliko kdyby bylo nebezpečí
v prodlení, jsou členové Sboru povinni poskytnouti
pomoc na přímé dožádání
těchto úřadů a orgánů.
(2) Správní úřady národní
bezpečnosti určují, pokud má Sbor
spolupůsobiti při úkolech národní
bezpečnosti, spadajících do působnosti
místních národních výborů.
Pečují však o to, aby tím netrpěla
bezpečnostní služba Sboru.
(1) Členové Sboru jsou povinni vykonati
bezpodmínečně a bez průtahu příkazy,
jež jim byly dány. Jen tehdy, kdyby se příkaz
zjevně příčil povinnostem, jež
na sebe členové Sboru vzali přísahou,
nebo kdyby příkazem bylo nařízeno
vykonání činu, jenž je zapověděn
trestním zákonem, mají členové
Sboru, uvážíce všecky okolnosti, upustiti
od výkonu příkazu, musí však
tento případ ihned ohlásiti svému
velitelství.
(2) Za obsah příkazu je odpověden
úřad, který ho dal; členové
Sboru jsou odpovědni jen za přesné provádění
služby podle platných zákonů a nařízení.
(3) Členové Sboru mají právo
žádati písemný příkaz
i tehdy, když to zákonem není předepsáno.
(1) Člen Sboru konající službu
má zákonem stanovená práva stráže
civilní, a koná-li službu v uniformě,
i práva stráže vojenské, ale smí
užít zbraně, šetře opatrnosti podle
okolností případu potřebné,
jen v těchto případech:
1. v případě nutné obrany, aby odvrátil
násilný útok, jenž na něho byl
učiněn, nebo který mu bezprostředně
hrozí, nebo jímž se ohrožuje život
jiné osoby;
2. jestliže se nebezpečný zločinec,
proti kterému člen Sboru zakročuje, na jeho
vyzvání nevzdá nebo se zdráhá
opustiti svůj úkryt;
3. nelze-li jinak překonati odpor směřující
k zmaření jeho služebního výkonu;
4. aby zamezil útěk nebezpečného zločince,
jehož nemůže jiným způsobem zadržeti;
5. aby odvrátil nebezpečný útok, který
ohrožuje střežený objekt, po marné
výzvě, aby bylo upuštěno od útoku;
6. v celním pohraničním pásmu za stavu
zvýšeného ohrožení republiky nebo
zvýšeného ohrožení života,
majetku nebo svobody státních občanů,
vyhlášeného ve Sbírce zákonů
a nařízení ministrem vnitra, jestliže
osoba, která po opětovné výzvě
se nezastaví, nýbrž se dá na útěk,
nemůže být jinak zadržena;
7. při výkonu služby letecké, aby přinutil
k přistání letadlo, které neuposlechne
nebo zřejmě nehodlá uposlechnout výzvy
k přistání, dané podle platných
předpisů;
8. při výkonu bezpečnostní služby
na pohraničních vodách, aby přinutil
k přistání plavidlo, které neuposlechne
nebo zřejmě nehodlá uposlechnout výzvy
k přistání, dané podle platných
předpisů;
(2) Zakročují-li členové
Sboru semknutě pod jednotným vedením a velením
při shluknutích a sroceních, platí
o použití zbraní příslušné
předpisy pro vojsko.
(3) Kdykoli člen Sboru ve své službě
proti někomu zakročuje, má užít,
připouštějí-li to okolnosti, slov "Jménem
zákona"; v takovém případě
je každý, i osoba vojenská, povinen uposlechnout
jeho vyzvání, může si však potom
na jeho jednání stěžovat. Nedotčeny
zůstávají předpisy o způsobu,
jímž člen Sboru dává pokyny a
výzvy při vykonávání zvláštních
služeb (na př. při řízení
dopravy nebo při službě letecké).
Člen Sboru má právo při vykonávání
svých služebních povinností žádat
součinnost každého orgánu veřejné
služby, zvláště úřadů
civilních, jiných sborů strážných
a jejich členů, místních národních
výborů a velitelství i úřadů
vojenských.
(1) Mužstvo Sboru se doplňuje přijímáním
dobrovolně se hlásících uchazečů.
Uchazeč se přijímá nejprve jako člen
Sboru na zkoušku.
(2) Za člena Sboru na zkoušku může
být přijat jen ten, kdo
a) je československým státním občanem
české, slovenské nebo jiné slovanské
národnosti a je se zřetelem k úkolům
služby státně a národně spolehlivý
a mravně bezúhonný,
b) je svéprávný a duševně způsobilý,
c) překročil 21 a nedosáhl ještě
30 let věku,
d) je svobodný nebo bezdětný vdovec,
e) je tělesně způsobilý a má
přiměřenou výšku,
f) prokáže se vzděláním, jakého
se nabývá na měšťanské škole,
g) má vojenský výcvik, konav službu
vojenskou se zbraní nejméně po tu dobu, kterou
stanoví branný zákon pro normální
presenční službu.
(3) Ministerstvo vnitra - na Slovensku pověřenectvo
vnitra - může prominouti podmínky uvedené
v odstavci 2, písm. c), d) a f).
(4) Do Sboru mohou býti přijímány
i ženy. Není však podmínkou přijetí,
aby se žadatelka předem podrobila vojenskému
výcviku. Ostatní předpisy o členech
Sboru platí obdobně i pro ženy.
(5) Na dobu dočasné potřeby, zejména
v případě mobilisace, může ministerstvo
vnitra v dohodě s ministerstvem národní obrany
doplniti Sbor osobami vojenskými bez ohledu na to, zda
hořejším požadavkům plně
vyhovují.
(6) Ustanovení zákona ze dne 8. dubna
1927, č. 54 Sb., o umísťování
déle sloužících poddůstojníků,
ve znění zákona ze dne 18. května
1938, č. 118 Sb., zůstávají nedotčena.
Důstojnictvo Sboru se doplňuje:
1. ustanovováním z řad gážistů
Sboru mimo služební třídy,
2. přestupem aktivních důstojníků
vojska,
3. přijímáním uchazečů
s hodností důstojníka v záloze, vyhovujících
všeobecným podmínkám (§ 21, odstavec
2) a splňujících zvláštní
podmínky pro ustanovení v příslušné
služební kategorii.
(1) Každý člen Sboru musí
sloužit dva roky na zkoušku a má během
této doby vykonat odbornou zkoušku před komisí,
složenou z důstojníků Sboru a z úředníků
správní služby národní bezpečnosti.
Vykoná-li zkoušku později, prodlužuje
se zkušební doba o dobu, o niž byla zkouška
později vykonána.
(2) Každý člen Sboru se musí
při vstupu zavázat k čtyřleté
povinné službě. Zkušební doba (odstavec
1) se mu do ní započítává.
(3) Členové Sboru vykonají při
svém vstupu služební přísahu,
kterou se zavazují, že budou věrně sloužit
Československé republice a její vládě
podle zákonů a podle nařízení
svých představených. Text přísahy
stanoví vláda nařízením.
Člen Sboru se ze Sboru propustí:
1. ukáže-li se během služby na zkoušku,
že není k službě způsobilý;
2. stane-li se tělesně k službě nezpůsobilým,
aniž nabyl nároku na výslužné;
3. uznal-li soud, odsoudiv ho pro zločin nebo přečin,
na ztrátu hodnosti;
4. bylo-li na jeho propuštění uznáno
v řízení disciplinárním;
5. žádá-li za propuštění;
před uplynutím čtyřleté povinné
služby lze žádosti vyhovět jen se souhlasem
ministerstva vnitra (na Slovensku pověřenectva vnitra),
které jej udělí, jsou-li pro to závažné
důvody.
Člen Sboru, který je služebně přidělen
správnímu úřadu národní
bezpečnosti, nepřestává proto býti
příslušníkem Sboru.
Členové Sboru mohou být přemisťováni
jen z důležitých služebních důvodů
nebo na vlastní odůvodněnou žádost,
po slyšení představeného úřadu
(§ 15, odst. 1).
Členové Sboru smějí uzavřít
sňatek, obdrželi-li k tomu povolení příslušného
velitelství.
Ministr vnitra stanoví, pokud jde o Slovensko po vyjádření
pověřence vnitra, který orgán je služebním
a který osobním úřadem pro členy
Sboru.
Ostatní služební poměry, jakož
i služební a odpočivné (zaopatřovací)
platy členů Sboru, po případě
pozůstalých po nich, upraví zvláštní
předpisy. Do jejich vydání platí přiměřeně
v zemích České a Moravskoslezské dosavadní
předpisy o četnictvu, na Slovensku předpisy
o členech sboru "Národná bezpečnosť".
Vládním nařízením mohou býti
stanoveny podrobnosti.
Úřady a orgány, oprávněné
vykonávati působnost v oboru národní
bezpečnosti (§ 2, odst. 3), mohou zřizovat
výkonné bezpečnostní sbory jen podle
zákonných předpisů.
(1) Místní národní výbory
nemohou napříště zřizovat a udržovat
bezpečnostní sbory (stráže bezpečnosti)
pro své všeobecné úkoly národní
bezpečnosti. Právo místních národních
výborů zřizovat a udržovat jednotlivé
bezpečnostní orgány nebo bezpečnostní
orgány (sbory) pro zvláštní úkoly,
jako tržní dozorce, polní a lesní hlídače
a pod., není tím dotčeno.
(2) Místní národní výbory
v obcích, v nichž se příslušníci
dosavadní obecní výkonné policie včleňují
podle tohoto zákona do Sboru [§ 6, odst. 1, č.
2,.písm. d)], jsou povinny odevzdat státu do vlastnictví
bezplatně jejich výzbroj a výstroj, a za
přiměřenou náhradu věcná
zařízení, dále dát za přiměřené
nájemné do užívání budovy
a místnosti, jež v den počátku účinnosti
tohoto zákona byly převážně určeny
pro úřední potřeby příslušných
orgánů při jejich službě v oboru
národní bezpečnosti.
(3) Ministr vnitra může k provedení
těchto ustanovení vydati závazné směrnice
pro místní národní výbory,
a to, pokud jde o Slovensko, po vyjádření
pověřence vnitra.
(1) Státní policejní úřady
se zrušují. Jejich působnost přechází
podle všeobecných předpisů na správní
úřady národní bezpečnosti první
stolice a na místní národní výbory.
(2) Aby byl zajištěn přechod do
nových právních poměrů, může
ministr vnitra naříditi na přechodnou dobu,
aby určitý správní úřad
národní bezpečnosti první stolice
vykonával zcela nebo zčásti též
ony úkoly národní bezpečnosti, jež
by jinak podle všeobecných předpisů
(odstavec 1) přešly na místní národní
výbory.
Osoby, které se stávají členy Sboru
podle § 6, odst. 1 a 2 a nebyly předtím odvedeny,
pokládají se za odvedené dnem, kdy byly do
bezpečnostního sboru přijaty. Jejich služba,
vykonaná v bezpečnostním sboru ode dne počátku
účinnosti tohoto zákona, počítá
se jim do presenční služby nebo vojenského
výcviku. Podrobnosti stanoví ministr národní
obrany v dohodě s ministrem vnitra.