Ústavodárně Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) V zájmu zabezpečení výživy
národa musí býti veškerá zemědělská
půda obdělána podle zemědělského
výrobního plánu za vzájemné
spolupráce zemědělců a za pomoci úřadů.
(2) K trvalé přeměně orné
půdy na půdu jinak obhospodařovanou, na př.
na louky, pastviny, lesy nebo rybníky, je třeba
souhlasu okresního národního výboru.
Nemůže-li vlastník obdělati zemědělskou
půdu pro nedostatek pracovních sil nebo potřebných
provozních zařízení (na př.
živého nebo mrtvého inventáře),
takže musí věděti, že by zůstala
zcela nebo zčásti ležeti ladem, jest povinen
oznámiti to místnímu národnímu
výboru, v jehož obvodu tato půda leží,
se žádostí, aby mu byla poskytnuta vhodná
pomoc; oznámení jest povinen učiniti včas,
aby místní národní výbor mohl
zaříditi výpomoc při obdělávání.
Místní národní výbor přezkouší
oznámení a shledá-li je odůvodněným,
učiní neprodleně potřebná opatření,
a to především podle zásad dobrovolné
sousedské výpomoci, nebo podle ustanovení
části II.
(1) Neobstaral-li vlastník úmyslně
nebo z nedbalosti obdělání zemědělské
půdy zcela nebo zčásti, ač ji podle
svých osobních poměrů obdělati
mohl, zjedná místní národní
výbor z úřední moci výpomoc
podle ustanovení části II, nebo přikáže
neobdělanou zemědělskou půdu na dobu
3 let jiným zemědělským podnikatelům
v obci do povinného pachtu; zemědělský
podnikatel jest povinen přijmouti zemědělskou
půdu do povinného pachtu v rozsahu, v jakém
ji může svými prostředky, po případě
za použití ustanovení uvedených v části
II, obdělati a na ní řádně
hospodařiti bez újmy pro svůj vlastní
podnik.
(2) Jinak může býti opatření
podle odstavce 1 učiněno, požádá-li
o to vlastník, který sám nemůže
obdělání zemědělské
půdy obstarati.
(1) Na návrh místního národního
výboru určí při přikázání
zemědělské půdy do povinného
pachtu (§ 3) okresní národní výbor
v mezích platných předpisů výši
ročního pachtovného a dobu jeho splatnosti.
Při tom uváží všechny okolnosti,
zejména stav půdy dané do povinného
pachtu, tak, aby jeho rozhodnutí odpovídalo zásadám
slušnosti, jak se zřetelem na povinného pachtýře,
tak i se zřetelem na osobu, jejíž majetek se
dává do povinného pachtu. Roční
pachtovné nelze však v žádném případě
stanoviti menší částkou, než kolik
činí u půdy, přikázané
do povinného pachtu, daň pozemková i s přirážkami
a obecní dávky v roce, který předcházel
rok, v němž se povinný pacht zřídí.
(2) Povinný pachtýř je povinen
pozemek, daný do povinného pachtu, obdělávati
a hospodařiti na něm. Jest povinen zejména
pozemek hnojiti podle pravidel obvyklého hospodaření
a zjednati i ostatní předpoklady k řádnému
jeho užívání. Jest povinen dále
odváděti ve stanovenou dobu propachtovateli pachtovné,
které bylo určeno.
(3) Změny ve vlastnictví k zemědělské
půdě, daně do povinného pachtu, se
nedotýkají práv povinného pachtýře.
Je-li podle poměrů v obci možné, aby
i nezemědělské půdy, které
ani zemědělsky ani jiným způsobem
není hospodářsky využito (na př.
stavební pozemky), bylo využito k pěstování
užitečných rostlin, může místní
národní výbor po slyšení vlastníka
dáti takovouto půdu způsobilým osobám,
které to potřebují, na př. též
chovatelům drobného hospodářského
zvířectva, podle okolností i do bezplatného
užívání, při čemž
jeho dobu stanoví tak, aby užití pozemku k
původnímu účelu (na př. ke
stavbě) nebylo ztíženo.
Ustanovení §§ 1 až 4 o vlastníku
zemědělské půdy platí přiměřeně
i o poživatelích, pachtýřích
a jiných uživatelích zemědělské
půdy, jakož i o osobách, které jsou
za správu zemědělské půdy odpovědny.
(1) Aby mohla býti provedena účinně
opatření podle § 2, jsou držitelé
zemědělských movitých provozních
zařízení (dále jen "zařízení"),
na př. nářadí, strojů a zvířat,
povinni, a to i když sami nejsou zemědělci,
přenechati tato zařízení k použití
jiným osobám k provedení nutných zemědělských
prací, nemohou-li si je tyto osoby včas opatřiti
jiným způsobem, a to ani dobrovolnou sousedskou
výpomocí. Tato povinnost se nevztahuje na držitele
nových zařízení, která jsou
ve skladech výrobců nebo obchodníků
(včetně družstev), a na držitele zemědělských
strojních stanic. Zemědělskými strojními
stanicemi podle tohoto zákona se rozumějí
stanice, zřízené ministerstvem zemědělství,
na Slovensku Ústavem pro mechanisaci zemědělské
výroby při pověřenectvu zemědělství
a pozemkové reformy.
(2) Držitelé zařízení
jsou povinni svými zařízeními provésti
nutné zemědělské práce na pozemku
jiné osoby, jestliže by tím, kdyby tyto práce
nebyly provedeny, mohla vzniknouti podstatná újma,
pokud jde o splnění zemědělského
výrobního plánu.
(3) Pokud držitelé sami nutně potřebují
svých zařízení pro provoz vlastního
podniku, nebo nemohou práce podle odstavce 2.vykonati bez
újmy pro svůj podnik, jsou zproštěni
povinností stanovených v předcházejících
odstavcích.
Jsou-li zařízení v poškozeném
stavu, může místní národní
výbor naříditi jejich vlastníku, aby
je uvedl do stavu způsobilého k užívání.
Této povinnosti se může vlastník zbaviti,
nabídne-li poškozená zařízení
ke koupi za úřední cenu osobám, které
požádaly o jejich použití pro zemědělské
práce.
(1) Vydávati rozhodnutí a činiti
opatření podle §§ 7 a 8 náleží
místnímu národnímu výboru obce,
v níž jsou zařízení.
(2) Nelze-li zařízení potřebná
k provedení nutných zemědělských
prací opatřiti v obvodu téže obce, určí
příslušný okresní národní
výbor, v které obci jeho obvodu mají býti
zařízení opatřena. Dotčená
obec je povinna potřebná zařízení
opatřiti podle odstavce 1.
(3) Nemohou-li býti zařízení
potřebná k provedení nutných zemědělských
prací opatřena ani v obvodu téhož okresního
národního výboru, určí zemský
národní výbor, na Slovensku pověřenectvo
zemědělství a pozemkové reformy, který
okresní národní výbor učiní
opatření podle odstavce 2.
Místní národní výbor stanoví
na návrh účastníků za přenechání
zařízení a za práce provedené
podle ustanovení § 7, odst. 1 a 2 náhradu v
přiměřené výši podle platných
cenových a mzdových předpisů. Náklady,
které vznikly uvedením zařízení
do stavu způsobilého k užívání
(§ 8), rozvrhne místní národní
výbor na návrh vlastníka přiměřeně
na vlastníka a na osoby, které žádaly
za použití, přihlížeje k hospodářskému
významu opravy pro všechny zúčastněné
a k rozsahu, v jakém těchto zařízení
bylo nebo bude jimi užíváno.
Ustanovení §§ 7 až 10 lze přiměřeně
použíti též na stodoly nebo jiná
zařízení určená k úschově
sklizené úrody, a není-li námitek
z veterinárně-policejních důvodů,
na zemědělské stáje, jestliže
se těchto nemovitých zařízení
neužívá nebo, užívá-li se
jich k jinému než původnímu účelu,
jich není účelně využito a jich
užití ke sklizni, po případě
k chovu dobytka, je se zřetelem na splnění
výrobního plánu v obci nutné.
Právní poměry, které vzniknou prováděním
ustanovení §§ 3 až 5 a 7 až 11 jest
posuzovati, pokud není jinak stanoveno, přiměřeně
podle ustanovení obecného práva občanského.
Přikázání zemědělské
půdy, která jest již propachtována,
do povinného pachtu se však nedotýká
smluvního pachtovního poměru a povinnosti
pachtýře platiti pachtovné.
(1) Nedotčeny zůstávají
předpisy, podle nichž hospodaření na
zemědělské půdě nebo nakládání
s ní je podrobeno zvláštnímu dozoru
nebo schválení úřadů nebo veřejných
orgánů; zejména zůstávají
nedotčeny:
a) zákon ze dne 30. ledna 1920, č. 81 Sb., kterým
se podle § 10 zákona ze dne 16. dubna 1919, č.
215 Sb., vydávají ustanovení o přídělu
zabrané půdy a upravuje právní poměr
k přidělené půdě (zákon
přídělový),
b) zákon ze dne 27. května 1931, č. 93 Sb.,
kterým se mění a doplňují předpisy
o právním poměru k přidělené
půdě (malý zákon přídělový),
c) zákon ze dne 29. března 1940, č. 90 Sl.
z., o povinné úpravě společných
pastvin a o pastvinových kontech, a vládní
nařízení ze dne 4. října 1940,
č. 250 Sl. z., o úpravě povrchu a půdy
pastvin,
d) dekret presidenta republiky ze dne 21. června 1945,
č. 12 Sb., o konfiskaci a urychlenému rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa, dekret
presidenta republiky ze dne 20. července 1945, č.
28 Sb., o osídlení zemědělské
půdy Němců, Maďarů a jiných
nepřátel státu českými, slovenskými
a jinými slovanskými zemědělci, a
nařízení Slovenské národní
rady ze dne 23. srpna 1945, č. 104 Sb. n. SNR, o konfiskaci
a urychleném rozdělení zemědělského
majetku Němců, Maďarů, jakož i
zrádců a nepřátel slovenského
národa, ve znění nařízení
ze dne 14. května 1946, č. 64 Sb. n. SNR,
e) dekret presidenta republiky ze dne 25. října
1945, č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského
majetku a Fondech národní obnovy.
(2) Národní výbory, vykonávajíce
svoji pravomoc podle ustanovení části I,
rozhodnou po schválení úřadu (orgánu),
kterému podle předpisů uvedených v
odstavci 1 náleží zvláštní
dozor nebo schvalování, pokud by tato pravomoc vydaným
rozhodnutím byla dotčena.
Při vydávání rozhodnutí a opatření
podle tohoto zákona postupují národní
výbory v součinnosti s příslušnými
složkami Jednotných svazů zemědělců.
Při tom platí na Slovensku přiměřeně
vládní nařízení ze dne 13.
ledna 1928, č. 8 Sb., o řízení ve
věcech náležejících do působnosti
politických úřadů (správním
řízení).
Kdo přemění bez souhlasu (§ 1, odst.
2) ornou půdu na půdu jinak obhospodařovanou,
nebo nesplní oznamovací povinnost podle § 2,
bude potrestán pro správní přestupek
okresním národním výborem pokutou
do 5000 Kčs a v případě, že pachatel
byl již pro takový čin potrestán, nebo
že vzešla z jeho jednání značná
škoda, pokutou do 20.000 Kčs. Pro případ
nedobytnosti pokuty budiž vyměřen náhradní
trest vězení podle míry zavinění
do 2 měsíců.
(1) Použivatelnost vládního nařízení
ze dne 22. února 1940, č. 140 Sb., o využití
pozemků k pěstování užitečných
rostlin, a vládního nařízení
ze dne 29. dubna 1940, č. 159 Sb., o zajištění
řádného provozu zemědělských
podniků, ve znění vládního
nařízení ze dne 25. ledna 1943, č.
41 Sb., se zrušuje.
(2) Nařízení s mocí zákona
ze dne 13. října 1942, č. 203 Sl. z., o povinnosti
řádně obdělávati zemědělskou
půdu, a opatření předsedy nejvyššího
úřadu pro zásobování ze dne
26. listopadu 1942, č. 526 Úr. n., kterým
se provádí nařízení č.
203/1942 Sl. z., se zrušují.
(3) Pravoplatná rozhodnutí, učiněná
podle předpisů uvedených v odstavci 1 nebo
2 před účinností tohoto zákona,
zůstávají nedotčena.
Tento zákon nabývá účinnosti
7. dnem po vyhlášení a platí do 31.
prosince 1948; provede jej ministr zemědělství
v dohodě se zúčastněnými ministry.
Splnění dvouletého budovatelského
plánu v zemědělství vyžaduje,
aby byly plně zmobilisovány pro zemědělskou
výrobu a dostatečně využity veškeré
výrobní prostředky, jak movité tak
i nemovité, což předpokládá nejužší
spolupráci úřadů a zemědělců
za účelem zjednání bezodkladné
nápravy a pomoci všude tam, kde toho bude třeba.
S vládním nařízením č.
140/1940.Sb., jehož použivatelnost se zrušuje v
§.16 osnovy, nelze vystačiti pro změněné
poměry z toho důvodu, že v nejbližší
budoucnosti půjde především o půdu
dosud zemědělsky užívanou, méně
již o půdu, která měla býti využita
podle cit. vl. nař. č. 140/1940 Sb., a o níž
pojednává § 5 osnovy. Pohybem obyvatelstva
do pohraničí totiž se uvolňuje zemědělská
půda ve vnitrozemí, zejména půda daná
do pachtu. Nejde jen o případy uvolňování
té půdy, kterou podle § 7 zákona č.
126/1946 Sb. opouštějí národní
správci, resp. přídělci, ale ve velkém
měřítku i o ostatní do pachtu danou
půdu, u které je přechodně větší
nabídka než poptávka. Že tím může
býti nepříznivě dotčeno nejen
splnění dvouletého plánu, ale i zajištění
nynější úrovně vyživování
obyvatelstva, není třeba zvláště
zdůrazňovati. O této situaci je ministerstvo
zemědělství v poslední době
zpravováno místními i okresními národními
výbory, které jí za nynějšího
právního stavu mohou jen nedokonale čeliti.
Proto je nutno dáti ustanovení, aby ve veřejném
zájmu každý, kdo má v užívání
- ať z jakéhokoliv právního titulu -
zemědělskou půdu, musel se postarati o její
obdělávání ať vlastními
silami a prostředky, nebo jejím propachtováním
a pod. Je samozřejmé, že není zamýšleno
postaviti pod dozor zemědělce, kteří,
jak známo, již tradičně prokázali
svoji věrnost k půdě a smysl pro důležité
zájmy národohospodářské. Jde
však o to, aby se zemědělcům poskytla
pomoc v případech, kdyby zemědělskou
půdu nemohli obdělati pro nedostatek pracovních
sil, a aby místní národní výbory
měly možnost zjednati nápravu též
v těch případech, kdy neobdělání
zemědělské půdy zavinil nedbalostí
nebo úmyslně vlastník, resp. ten, kdo drží
tuto půdu. Z důvodu nedostatku pracovních
sil dochází k překotnému a nesystematickému
přeměňování zemědělské
půdy na jiný, méně pracný způsob
užívání, zejména na louky a pastviny.
Dochází tím ke snižování
ploch pro pěstování obilnin a okopanin. I
tato skutečnost souvisí s prováděním
a se zajištěním dvouletého plánu
a se zajištěním výživy obyvatelstva.
Je proto nutno postarati se o regulaci, aby takové přeměny
se děly v souhlasu s hospodářskými
a vyživovacími poměry a potřebami a
aby též nedocházelo k zakládání
luk, pastvin, lesů a pod. na takové půdě,
která se pro tento způsob hospodaření
nehodí. Tuto otázku řeší §
1 v odstavci 2. Vzhledem k ustanovení § 13, odst.
1 zůstává ovšem nedotčeno rozhodování
o přeorientování zemědělské
výroby podle § 6 dekretu č. 28/1945 Sb. Jak
zřejmo, musela býti zvolena, pokud jde o část
I osnovy, konstrukce, která se podstatně liší
od dosud použivatelného vládního nařízení
č. 140/1940 Sb. Všeobecně se zde vychází
ze zásady, že každý, kdo z jakéhokoliv
právního důvodu disponuje zemědělskou
půdou, jest osobně odpověden za její
řádné využití pro československé
národní hospodářství a zemědělský
výrobní plán a teprve, nemůže-li
tuto svoji odpovědnost pro nepřekonatelné
objektivní překážky splniti, má
možnost a současně i povinnost, o jejíž
dodržování je postaráno v § 15
osnovy, přenésti ji na nejbližší
celek, kterým bude obec, v níž leží
pozemky, resp. půda, o kterou jde, a její obyvatelstvo.
Podle § 2 osnovy v případě nedostatku
pracovních sil zjedná místní národní
výbor nápravu,ve smyslu ustanovení části
II za součinnosti místní organisace Jednotného
svazu zemědělců. Jenom v tom případě,
kdyby neobdělání pudy se stalo úmyslně
anebo z nedbalosti, má místní národní
výbor podle § 3 možnost vedle ustanovení
části II zjednati nápravu také tím,
že neobdělanou půdu dá do povinného
pachtu. Bylo nutno zvoliti dobu tříletého
povinného pachtu proto, aby povinný pachtýř
měl možnost pozemky řádně obdělati,
vyhnojiti a tyto investice normálně hospodářsky
využíti. Při stanovení výše
pachtovného při těchto pachtech je nutno
vycházeti ze skutečnosti, že pachtýři
bude hospodaření na pozemcích vnuceno a že
obdělávání půdy, která
by jinak zůstala ležeti ladem, zabraňuje jinak
nutnému jejímu zaplevelení a zpustnutí
a udržuje tak pro vlastníka půdy její
reálnou hodnotu a další použivatelnost.
Naproti tomu nebylo by možno na propachtovateli, který
by sice jinak neměl vůbec žádného
užitku, žádati, aby povinný pacht byl
bezúplatný, takže by musel ze svého
platiti i pozemkovou daň s přirážkami
i obecní dávky. Ustanovení § 3 také
umožní, že se plně využije v zemědělských
podnicích všech sil a všech zařízení,
takže provoz podniku, doplněného o pozemky
přikázané do povinného pachtu, se
stane teprve tím plně rentabilní.
Je též zřejmě, že v budovatelském
plánu může míti význam i jinak
nevyužitá zemědělská půda,
jako jsou stavební parcely a pod., které mohou býti
podle místních poměrů plně
využity, na př. též tím, že
na nich najde obživu drobně hospodářské
zvířectvo, chované bezzemky, čímž
se zase zmírní páchání polního
pychu, jehož jest mnohdy chov tohoto zvířectva
příčinou. Nutno ještě uvésti,
že úspěšné provádění
navrhovaných opatření předpokládá,
aby pozemky přikázané pachtýři
do povinného pachtu, nebyly počítány
do velikostních skupin, podle nichž se v poslední
době určují různé ceny zemědělských
výrobků. Tento předpoklad bude splněn
zvláštním opatřením, které
bude v oboru úpravy cen vydáno.
V části II přidržuje se osnova těsně
dosud použivatelného vl. nař. č. 159/1940
Sb. Do osnovy bylo vloženo nově ustanovení
§ 11, poněvadž podle zkušeností se
nedostává v častých případech
možnosti k provedení řádné sklizně
úrody a též nevyužité stáje
pro dobytek je třeba zajistiti v zájmu zvýšení
živočišné výroby. Ustanovení
části II osnovy jsou nutná proto, že
dosud není všude dostatek zemědělských
strojů ani potahů. Pro omezenou možnost provádění
stavebních prací je nedostatek stodol a jiných
zařízení pro úschovu sklizené
úrody (kolny a pod.) a pro ustájení dobytka.
Dvouletý plán, jak známo počítá
se zvýšením produkce rostlinné i živočišně.
Je proto nutno zajistiti k tomuto účelu všechny
prostředky, které jsou po ruce. Nebylo by nic platné,
kdyby zemědělec více vyrobil, avšak
nemohl výsledky své práce vhodně ošetřiti.
I z naší zahraničně-obchodní
bilance je zřejmé, jak je důležité,
aby výsledky zemědělské práce
nepřicházely na zmar pro nedostatek v krytí
některých potřeb, které ještě
není možno jinak ukojiti. Těmto všem potřebám
se snaží osnova vyhověti v §§ 7 až
11. Platí zde ovšem totéž, co již
bylo v podstatě uvedeno shora v důvodové
zprávě k části I, že totiž
nebude používáno zákonných ustanovení
proti těm, kteří s porozuměním
pro věc jsou ochotni poskytnouti dobrovolně nutnou
sousedskou výpomoc. Přenecháním k
použití těch zařízení,
o nichž osnova v části I a II jedná,
vzniknou právní poměry, které se svojí
povahou srovnávají s nájemním (pachtovním)
poměrem podle občanského práva. Mohou
však přijíti v úvahu i jiné soukromoprávní
důsledky, na př. nahrazení způsobené
škody. Proto osnova poukazuje v § 12 všeobecně
na ustanovení obecného práva občanského.
Část III obsahuje závěrečná
a přechodná ustanovení. K § 14 nutno
uvésti, že správní řízení
u obcí v Čechách a v zemi Moravskoslezské
je upraveno použivatelným nařízením
č. 150/1944 Sb., podle něhož s určitými
obměnami byly převzaty pro obecní správní
řízení zásady a ustanovení
všeobecného správního řádu,
daného vládním nařízením
č. 8/1928 Sb. Na Slovensku ovšem nařízení
č. 150/1944 Sb. nelze používati. Naproti tomu
je nutno, aby při provádění osnovy
bylo na celém státním území
postupováno podle jednotných zásad. Bylo
proto vloženo do osnovy ustanovení, kterým
se použití zásad všeobecného správního
řízení umožňuje i na Slovensku
v řízení u místních národních
výborů. Jen tím způsobem lze zajistiti,
že budou ve všech konkrétních případech
slyšeny strany a provedeny důkazy jimi nabízené
a že celá skutková podstata věci bude
moci býti náležitě zjištěna
a učiněno spravedlivé rozhodnutí,
které má osnova na mysli.
Kromě případů trestních sankcí
uvedených v § 15 osnovy nebylo třeba stanoviti
sankce pro jiné případy, poněvadž
veškeré zákroky národních výborů
budou vynutitelny politickou exekucí podle vl. nař.
č. 8/1928 Sb.
Účinnost zákona v § 17 se omezuje na
dobu dvouletého plánu; bude-li toho třeba,
bude ji možno prodloužiti novým zákonným
opatřením na další dobu, kterou bude
možno podle nových poměrů odhadnouti.
Osnova jest navrhována jako norma celostátní.
I když ve zvláštních poměrech na
Slovensku, které jsou proti poměrům v zemích
českých příznivější,
zejména pokud jde o pracovní síly, nepřijde
použití jejích ustanovení tak často
v úvahu jako v zemích českých, přece
jest nutno čeliti situaci, která jest v podstatě
pro celé státní území stejná.
Osnova nevyžaduje žádných nákladů
ze státní pokladny.