Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Úkoly péče o mládež podle
tohoto zákona provádějí okresní
a zemské národní výbory, na Slovensku
okresní národní výbory a pověřenectvo
sociální péče, zvláštními
komisemi.
(2) Tyto komise se zřídí s názvem
"okresní péče o mládež"
v sídle každého okresního soudu pro
jeho obvod,
"zemská péče o mládež"
v sídle každého zemského národního
výboru pro jeho obvod, na Slovensku "slovenská
péče o mládež" v sídle sboru
pověřenců.
(3) Vláda se zmocňuje, aby stanovila nařízením
a) odchylnou úpravu v organisaci komisí uvedených
v odstavci 2 podle místní potřeby,
b) rozvrh působnosti mezi orgány péče
o mládež uvedené v odstavci 1,
c) organisaci péče o mládež při
místních národních výborech.
(1) Členy komisí "okresní péče
o mládež" zvolí okresní národní
výbor podle platných organisačních
předpisů ze svých členů, z
odborníků a z dobrovolných pracovníků
v oboru péče o mládež. Mocí svého
úřadu jsou členy těchto komisí
přednosta okresního soudu, okresní lékař
a okresní školní inspektor, kteří
jsou oprávněni určiti si zástupce.
(2) Členy komise "zemská péče
o mládež" zvolí zemský národní
výbor podle platných organisačních
předpisů ze svých členů, z
odborníků a z dobrovolných pracovníků
v oboru péče o mládež. Na Slovensku
jmenuje předsedu komise a její členy sbor
pověřenců na návrh pověřence
sociální péče.
(3) V sídlech komisí podle § 1 se zřizují
pro jejich potřebu úřadovny okresních
a zemských národních výborů,
na Slovensku úřadovny okresních národních
výborů a pověřenectva sociální
péče.
(4) Bližší předpisy o organisaci a působnosti
komisí uvedených v § 1 stanoví vláda
nařízením.
(1) Náklady na výkon péče o mládež
hradí stát, pokud jejich úhrada není
zabezpečena jinak.
(2) Dary, odkazy, dědictví a jiná věnování
pro účely péče o mládež,
pokud nejsou určeny pro určitý ústav
nebo určité zařízení, plynou
do zvláštního účelového
jmění, které spravuje a kterým nakládá
ministerstvo sociální péče, po případě
orgány jím pověřené. Toto účelové
jmění se povede účetně zvláště
v patrnosti v rámci jednotného hospodářství
příslušného orgánu podle směrnic,
jež stanoví ministerstvo sociální péče
v dohodě s ministerstvy vnitra a financí a nejvyšším
účetním kontrolním úřadem.
(1) Odborní zaměstnanci, přidělení
úřadovnám podle § 2, odstavce 3 k výkonu
péče o mládež, tvoří samostatný
osobní stav.
(2) Ústředním úřadem, příslušným
v osobních věcech zaměstnanců uvedených
v odstavci 1, je ministerstvo sociální péče.
(3) Osobním úřadem zaměstnanců
uvedených v odstavci 1 je příslušný
zemský národní výbor, na Slovensku
pověřenectvo sociální péče.
(4) Zaměstnanci spolků, jmenovaných v §
5, odstavec 1, mohou býti přijati v rámci
platných předpisů o přijímání
nových sil do služeb státních. Takto
přijatí zaměstnanci budou zpravidla zařaděni
do příslušných kategorií státních
zaměstnanců. Zařadění těchto
zaměstnanců provede ministerstvo sociální
péče podle platných předpisů
v dohodě s ministerstvy vnitra a financí, na Slovensku
též na návrh příslušných
pověřenectev.
(5) Zaměstnanci ústavů a zařízení
spolků, jmenovaných v § 5, odstavec 1, mohou
býti přijati v rámci platných předpisů
o přijímání nových sil do služeb
obcí, okresů, po případě země.
Takto přijatí zaměstnanci budou zpravidla
zařaděni podle platných předpisů
do příslušných kategorií zaměstnanců
obcí, okresů, po případě zemí.
(1) Spolky "Okresní péče o mládež",,.Zemské
ústředí péče o mládež
v Praze", "Česká zemská péče
o mládež v Brně",..Zemská ústředna
péče o mládež v Opavě",
"Slovenské ústředí péče
o mládež v Bratislavě",,.Svaz péče
o mládež v Brně", "Zemská
prázdninová a ozdravná péče
v Brně", "Zemská prázdninová
a ozdravná péče v Moravské Ostravě"
a "Ústředí prázdninové
a ozdravné péče v Praze" se zrušují
dnem, který stanoví vláda a její předseda
vyhlásí tento den ve Sbírce zákonů
a nařízení. Po vyhlášení
tohoto zákona mohou tyto spolky činiti opatření,
přesahující rámec běžné
správy, jen v případech nezbytně nutných
a to po předchozím souhlasu ministerstva sociální
péče, nebo orgánu, který toto ministerstvo
zmocní k udělení souhlasu.
(2) Ústavy a zařízení spolků
uvedených v odstavci 1 přecházejí
do vlastnictví
a) obcí, nepřesahuje-li jejich okruh činnosti
obvod obce,
b) okresů, nepřesahuje-li jejich okruh činnosti
obvod okresu,
c) zemí, nepřesahuje-li okruh jejich činnosti
země, které jsou povinny je dále provozovati.
(3) Na Slovensku přecházejí ústavy
a zařízení uvedené v odstavci 2, písm.
c) do vlastnictví státu; spravuje je slovenská
péče o mládež.
(4) Ostatní majetek spolků uvedených v odstavci
1 přechází na stát a použije
se ho pro účely péče o mládež.
Tím nejsou dotčena platná ustanovení
o vrchním řízení a dozoru ministerstva
zdravotnictví ve věcech ústavů léčebných
a ošetřovacích.
(5) Všechny korporace, spolky a sdružení jakkoliv
zúčastněné na péči o
mládež jsou povinny vyvíjeti činnost
v oboru péče o mládež podle směrnic,
které vydá ministerstvo sociální péče
v dohodě se zúčastněnými ministerstvy
a pokud jde o péči zdravotní ministerstvo
zdravotnictví v dohodě s ministerstvem sociální
péče a ostatními zúčastněnými
ministerstvy.
(1) Při úřadě předsednictva
vlády se zřizuje stálá "koordinační
komise pro péči o mládež".
V této komisi jsou zastoupeny úřad předsednictva
vlády, ministerstva sociální péče,
vnitra, zdravotnictví, školství a osvěty,
informací a spravedlnosti a příslušná
pověřenectva. Podle povahy předmětu
jednání lze do této komise přizvati
i zástupce jiných ústředních
úřadů. Do působnosti této komise
náleží zejména starati se o jednotné
provádění péče o mládež.
(2) Při ministerstvu sociální péče
zřizuje se poradní sbor pro péči o
mládež složený z lékařů,
sociálních pracovníků, pedagogů
a jiných odborníků v oboru péče
o mládež. Jeho členy jmenuje ministr sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
ministry, pokud jde o slovenské členy na návrh
pověřence sociální péče,
který se dohodne se zúčastněnými
pověřenci. Členství v tomto sboru
je čestné.
(1) Komise jmenované v § 1 jsou povolány i
k úkolům, kterými podle dosud platných
právních předpisů v oboru péče
o mládež mohou býti pověřeny
spolky uvedené v § 5, odstavci 1; pověření,
která již byla podle těchto právních
předpisů uvedeným spolkům skutečně
udělena, přecházejí na komise, jmenované
v § 1.
(2) Pokud tento zákon nestanoví jinak, zůstávají
nedotčeny dosavadní právní předpisy
upravující péči o mládež.
Právní jednání, písemnosti
a úřední úkony, jichž je třeba
k provádění tohoto zákona, jsou osvobozeny
od daní, poplatků a dávek za úřední
úkony ve věcech správních.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
členy vlády.
Péče o mládež prošla již od
svých počátků několika vývojovými
obdobími, jejichž fáze, které bylo možno
měřiti zprvu desítkami let, se v poslední
době vyvíjely mnohem rychleji, díky jednak
většímu pochopení pro důležitost
těchto úkolů, jednak pod tlakem ostatních
reforem, s nimiž se vzájemně dotýkají
a prolínají. Tak od prvotního almužnictví
dochází se k užším pojmům
chudinství a péči sirotčí.
Tu se již po roce 1904 setkáváme se snahou
o vytvoření pomocných orgánů
(okresní komise pro péči o mládež),
z nichž dalším vývojem vznikají
spolkové útvary Okresní a Zemské péče
o mládež. Jejich agenda se rozrůstá
úměrně s pokrokem sociálních
reforem a nových názorů na úkoly péče
o mládež, neúměrně však
s jejich spolkovým charakterem a skutečností,
že rozsáhlé úkoly jim svěřené
plní tu pracovníci dobrovolní. Jakmile síť
Okresních péčí o mládež
ve všech soudních okresech byla úplná
a jejich spolupráce s veřejnou správou uspokojivá,
bylo s nimi počítáno stále v širším
okruhu pracovním a byly jim postupně svěřovány
úkoly, které by jinak musil svými orgány
obstarávati sám stát.
Velmi širokou součinností s orgány státu
pověřil tak zákonodárce Okresní
a Zemské péče o mládež při
provádění zákona o dozoru na děti
v cizí péči a děti nemanželské
(zákon č. 256/1921 a vl. nař. č. 29/1930
Sb.), zákona o trestním soudnictví nad mládeží
(zákon č. 48/1931 a vl. nař. 195/1931 Sb.)
a zákona o hromadném poručenství (zákon
č. 7/1946 Sb.). K tomu přistupuje ještě
rozsáhlá spolupráce, pramenící
z administrativní, zákonnými normami dosud
neupravené činnosti centrálních úřadů,
které se pravidelně obracejí při jejím
provádění na jmenované své
polooficiální pomocné orgány a svěřují
jim převážnou většinu těchto
úkolů. Tímto způsobem je do značné
míry vyrovnána i nedostatečnost zastaralých
předpisů chudinských, které vázány
na právo domovské a konstruované za jiných
předpokladů, než pro novodobou živou fluktuaci
obyvatelstva, dnešní názory na míru
nedostatečného sociálního zabezpečení
a příkrý rozdíl finančních
možností velkých i malých obcí,
jsou zcela neúnosné.
Dosavadní téměř kuriosní stav,
za něhož veřejná správa pro provádění
i nejdůležitějších úkolů
v péči o mládež nemá jiné
opory, než dobrovolnou spolupráci útvarů
spolkových, je neudržitelný. Avšak
i v kruzích pracovníků Okresních a
Zemských péčí o mládež,
pracovníků, kteří ochotně na
sebe brali dobrovolnou a čestnou povinnost práce
v dalších a dalších nových úsecích
péče o mládež, panuje jednotný
názor, že dnešní rozsah i intensita provádění
všech těchto úkolů převyšuje
jejich síly, a sami se jednomyslně,přimlouvají
za zveřejnění orgánů, péči
o mládež provádějících.
Tato osnova není prvním pokusem a vyřešení
problémů péče o mládež,
nýbrž již koncem roku 1936 došlo v ministerstvu
sociální péče k vypracování
osnovy zákona o veřejné péči
o mládež. Tato osnova si vytkla za úkol nejen
unifikovati rozdílnou formu péče o mládež
v zemích českých a na Slovensku, ale i zajistiti
zákonný podklad pro všechny úseky péče
o mládež, prováděné dosud cestou
administrativní a konečně postarati se též
o řádné výkonné orgány
pro tuto působnost. Rozsáhlost těchto úkolů,
které si ona osnova vytkla, obtíže vzniklé
z dalšího ponechání polooficiálních
organisací (Okresních a Zemských péčí
o mládež) ve formě spolkové a téměř
nezvládnutelné připomínkové
řízení, které návrh vyvolal,
měly za následek, že ona osnova uvázla
na mrtvém bodě. Proto je nyní problém
řešen etapově, při čemž
první etapou je předložená osnova a
druhou etapou má býti zákon o veřejné
péči o mládež, který by dokončil
kodifikaci celého souboru problémů péče
o mládež. Z uvedeného je rovněž
patrno, proč se v nově navržené osnově
setrvává výhradně na zřízení
orgánů péče o mládež a
nestanoví se současně též jejich
úkoly a rozsah působnosti.
Při jednotnosti v názoru, že zveřejnění
je nutné, je však důležitá jeho
forma. Byly proto pečlivě uváženy návrhy
z kruhů na péči o mládež interesovaných
i všechny možnosti a požadavky, které se
stanoviska ministerstva sociální péče
přicházely v úvahu. Třeba tu uvésti,
že zvláštní pozornost byla věnována
alternativě počítající s vybudováním
okresních a zemských úřadů
ochrany práce a sociální péče.
K vytvoření těchto instančních
stupňů v oboru provádění sociální
politiky a sociální péče dojde jistě
v brzké budoucnosti, jako k nutné složce veřejné
správy. Je třeba podati vysvětlení
k event. námitce, proč této příležitosti
nebylo použito pro položení základu k
jejich vybudování, když zatím již
nabyl účinnosti jejich druhý významný
prvek - úřady ochrany práce (vládní
nařízení ze dne 4. června 1945, č.
13 Sb.), s nímž by mohly úřady péče
o mládež tvořiti dobrý základ
pro celkovou konstrukci úřadů I. a II. stolice
pro úkoly obstarávané v III. stolici ministerstva
sociální péče.
Důvody jsou tyto: Úřady ochrany práce
nemají zatím vybudovánu úplnou síť
úřadoven ve všech okresech politických,
nýbrž jejich působnost vztahuje se většinou
na oblasti krajové a v místech naléhavé
potřeby je nedostatku odpomáháno zřizováním
poboček v jednotlivých okresech politických.
K vybudování jednotné sítě
úřadoven ve všech okresech politických
dojde patrně teprve během několika let. Ostatní
odbory ministerstva sociální péče
nejsou v organisaci své působnosti směrem
dolů ještě tak daleko, aby již nyní
mohlo býti rozhodnuto o rozsahu správního
aparátu. Naproti tomu organisace v péči o
mládež jest již prakticky vyzkoušena a jejím
základním předpokladem.jest podmínka,
aby správní orgány byly objektům své
působnosti (mládeži) co nejblíže,
tedy v okresech soudních. Dalším důvodem,
proč úřady péče o mládež
mají býti zřízeny ve všech soudních
okresech je okolnost, že dosavadní Okresní
péče o mládež jsou v nejužší
spolupráci s poručenskými soudy. Jsou pomocným
zařízením okresních soudů při
provádění úkolů hromadného
poručenství, ochrany dětí v cizí
péči, při trestním soudnictví
nad mládeží atd. Poněvadž pak zveřejnění
těchto orgánů nelze odkládati až
do doby možné jednotné úpravy, byla
pro ně navržena zatím úprava samostatná,
a to takové formy, že by ji bylo možno kdykoliv
v budoucnu bez obtíží včleniti do organisace
všeobecné. Navrhované úřady péče
o mládež mohly by se v budoucnu státi pobočkami
jednotných úřadů ochrany práce
a sociální péče I. stolice, vybudovaných
pro oblast okresů politických.
Rovněž byl uplatňován názor,
že péče o mládež je jedním
z úkolů, které přísluší
obstarávati okresním a zemským národním
výborům a že ji chystaná osnova z jejich
kompetence odnímá. Péče o mládež
je dosud obstarávána, až na úsek veřejné
péče o děti opuštěné na
Slovensku, pouze dobrovolnými institucemi spolkového
charakteru a nelze proto mluviti o tom, že by tento obor
činnosti byl odnímán působnosti národních
výborů. Vládní program přijatý
na první schůzi vlády v Košicích
praví sice, že všechny veřejné
záležitosti budou spravovány národními
výbory, avšak přímo z jeho dikce je
patrno, že je tu míněn výkon veřejné
správy, která se vkládá do rukou lidu.
V tomto případě nejde o správu ve
vlastním slova smyslu, nýbrž o péči,
která nad prvky správními naprosto převažuje.
Ve vládním programu se však též
výslovně praví, že "v popředí
sociální péče bude státi vydatná
péče o matku a dítě", jakož
i že "na širokou základnu bude postavena
péče o naši dorůstající
generaci". Takovouto základnou měly býti
právě navrhované úřady, jako
zvláštní aparát, který by byl
oproštěn od různorodé běžné
agendy správní a mohl se svému významnému
poslání plně věnovati. Nebyla rovněž
odůvodněna obava, že by se tyto úřady
vymkly součinnosti a přímé kontrole
lidu a že by neměly žádoucího kontaktu
s nejširšími vrstvami národa. V osnově
bylo totiž výslovně stanoveno, že úřady
péče o mládež zřídí
správní výbory, které se ustaví
z řad zástupců okresního (zemského)
národního výboru, z odborníků
a dobrovolných pracovníků v péči
o mládež. Vedle toho bylo počítáno
s nejširší spoluprací občanstva
při obstarávání jednotlivých
úkolů péče o mládež. Šlo
tudíž ve skutečnosti o orgány, stojící
přímo k disposici národním výborům.
Proti této původní konstrukci byly v meziministerském
připomínkovém řízení
a v následujících na to jednáních
vládních činitelů na osnově
interesovaných vzneseny námitky a vysloveny návrhy,
aby organisace péče o mládež byla ještě
úžeji zapojena do rámce okresních a
zemských národních výborů.
Ustupujíc těmto požadavkům vypracovalo
ministerstvo sociální péče nový
návrh osnovy, která organisaci péče
o mládež řeší zřízením
zvláštních komisí okresních a
zemských národní výborů. V
obvodu okresních národních výborů
je ovšem počítáno se zvláštní
komisí pro každý okres soudní, z důvodů
uvedených již výše.
Pokud jde o náklady na provádění péče
o mládež, byly dosud kryty jednak příspěvky,
které poskytovaly Zemským a Okresním péčím
o mládež činitelé veřejní,
jednak prostředky, které tyto spolky získaly
jinak (viz přílohu důvodové zprávy).
Bylo tedy možno značnou část nákladů
krýti z prostředků, pramenících
z veřejné dobročinnosti, z darů, odkazů,
různých věnování a pod. Je
nežádoucí - již s hlediska ulehčení
státní pokladně - vylučovati do budoucnosti
možnost získání těchto prostředků,
které ve formě zvláštního účelového
jmění mohou vydatně přispěti
ke krytí rozpočtové potřeby. Zmíněné
akty veřejné dobročinnosti, projevující
se tímto ušlechtilým způsobem, mají
však v sobě i důležitý prvek mravní
a etický a nutno si ceniti i jejich výchovného
vlivu na ostatní spoluobčany. O prostředky
takto získané se dále zmenší
rozdíl ve výši nákladů uvedený
v příloze.
Osnova je projednávána za účasti příslušných
činitelů slovenských, takže nová
organisace může míti účinnost
celostátní. To má velký význam
pro jednotnost postupu ve věcech zásadních
i praktického provádění jednotlivých
úseků péče. Třeba si však
připomenouti, že na Slovensku nedochází
tímto zákonným opatřením k
prvnímu kroku ve zveřejnění péče
o mládež, nýbrž že tam již od
počátku republi.ky (resp. již od r. 1903 -
zák. čl. VIII a XXI/1901 a vládní
nařízení I /Vc-1903) fungují státní
dětské domovy, které se starají o
všechny děti do 15 let, prohlášené
poručenským soudem za "opuštěné".
Slovensko má již tedy v tomto směru výhodu
vžité formy veřejné péče
o mládež a dlouholetou pracovní tradici.
Pro dokončení kodifikace celého souboru problémů
péče o mládež (zákon o veřejné
péči o mládež, zákon o mládeži
mravně ohrožené) je zřízení
orgánů péče o mládež nutným
předpokladem a nezbytnou základnou, o niž se
budou moci další zákonná ustanovení
opříti a jež zaručí, že
ustanovení ta nezůstanou na papíře,
nýbrž že je bude skutečně možno
prakticky prováděti. Nezůstanou pak též
pouhým heslem výroky a přesvědčení,
že řádná péče o mládež
je přednostním úkolem našeho státu,
obzvláště nyní po okupaci, která
právě v řadách naší mládeže
natropila škody nejcitelnější.
Zřízení komisí "okresní
péče o mládež" pro obvod každého
soudního okresu a "zemská péče
o mládež" pro obvod každé země
jest vlastně jen kodifikací stavu, který
dnes již prakticky existuje. V každém soudním
okresu a pro každou zemi funguje spolek "Okresní
péče o mládež", pokud se týče
"Zemská péče o mládež".
Zřizování komise "okresní péče
o mládež" pro obvod celého okresu politického
nejeví se účelným vzhledem k rozsáhlosti
obvodů těchto správních jednotek.
Naopak malá rozlehlost soudních okresů dává
možnost bezprostředního úředního
styku, v péči o mládež nezbytného.
Odchylné úpravy od normálního umístění
komisí "okresní péče o mládež"
do sídel a obvodů okresních soudů
bude třeba jednak při organisaci péče
o mládež v hlavním městě Praze,
kde je nutno přihlédnouti k odchylné potřebě
a charakteru péče o mládež v lidnatém
městě, jednak v dalších velkých
městech. Dále pro případy, že
by některý ze soudních okresů dosáhl
takové lidnatosti, že by jediná komise nemohla
úkoly péče o mládež zvládnouti,
anebo pro případ, kde komunikační
a dopravní nedostatky brání hladkému
a rychlému styku s úřadem. Mimo to bude třeba
odchylné úpravy také na Slovensku, kde se
působnost některých okresních soudů
vztahuje na území více správních
okresů, nebo jejich částí. Zvláštní
úprava ohledně zřízení komise
"slovenská péče o mládež"
na Slovensku jest odůvodněna skutečností,
že na Slovensku není zemského národního
výboru.
Textace tohoto ustanovení jest formulována se zřetelem
na znění prozatímního organisačního
řádu zemských a okresních národních
výborů ze dne 18. ledna 1946, č. B-2000-21/1145-II/2
(Úřední list I z 29. ledna 1946, č.
299). Tento prozatímní organisační
řád má v §§ 13 a 29 ustanovení
o komisích při zemských a okresních
národních výborech. V odst. 1 cit. paragrafů
mluví se o komisích, které mohou národní
výbory zříditi pro obor jednotlivých
referátů podle potřeby. V odstavci
2 citovaných paragrafů mluví se naproti tomu
o komisích, jichž zřízení je
předepsáno zvláštními
předpisy. O takovouto zvláštní komisi
jde v tomto případě. Komise ta bude míti
zvláštní působnost, odlišnou od
ostatních komisí národních výborů,
je proto třeba vybaviti ji členy zvlášť
kvalifikovanými, aby byla schopna samostatné práce,
předepsané jí zvláštními
předpisy. Rovněž zde bylo však nutno přihlédnouti
ke zvláštní úpravě pro Slovensko
při zřízení komise "zemská
péče o mládež", jak bylo již
uvedeno ve vysvětlivce k § 1.
Zřízení zvláštních úřadoven
okresního národního výboru pro výkon
péče o mládež bylo diktováno
skutečností, že tyto komise budou z velké
části mimo sídlo okresního národního
výboru, t. j. v sídlech okresních soudů,
jež se nekryjí se sídly okresních národních
výborů, nýbrž je svým počtem
značně převyšují. Dále
přichází v úvahu důležitá
okolnost, že nejde o výkon správy ve vlastním
smyslu, nýbrž o výkon péče, jejíž
orgány musí býti objektům své
působnosti co nejblíže.
K odst. 1: Ustanovení tohoto odstavce je rázu přechodného
a definitivní úprava úhrady nákladů
spojených s výkonem péče o mládež
bude řešena zákonem o veřejné
péči o mládež. Je jisto, že veřejná
správa bere tu na sebe úkoly značného
finančního dosahu, ale i zde bylo doposud nutno
dosavadním spolkům poskytovati velmi značné
subvence, aby byly s to plniti všechny úkoly péče
o mládež, které jsou podle dnešního
nazírání na tento úsek sociální
péče nezbytné.
K odst. 2: Tvořením zvláštního
účelového jmění má se
zajistiti, aby ani v budoucnu nedošlo ke ztrátě
příjmových zdrojů plynoucích
z veřejné dobročinnosti. Státní
pokladna bude při tom ušetřena výdajů,
které by šly k její tíži.
Nutnost zřízení zvláštního
osobního stavu pro odborné zaměstnance jest
odůvodněna tím, že jde o síly,
jež kromě normálního vzdělání
školního a úřední prakse musí
býti odborně vzdělány pro speciální
účely péče o mládež. Je
žádoucno uchovati tyto odborné síly
pro jejich vlastní poslání a nedopustiti
ztráty z jejich malého počtu rozptýlením
ve všeobecném osobním stavu a používáním
jich v jiných úsecích veřejné
správy.
K odst. 1: Ustanovení toto jest změnou toliko formální.
Spolkové útvary, provádějící
doposud péči o mládež zanikají
a na jejich místě vznikají orgány
veřejné, které budou pokračovati v
dosavadní činnosti jmenovaných spolků,
avšak za lepších možností a na pevné
veřejnoprávní základně. Dosavadním
spolkům se dostává jistoty, že jejich
majetek bude sloužiti úkolům, pro něž
byl věnován, opatřen a určen.
K odst. 4: Tato osnova se netýká zdravotních
poraden, jejichž právní poměry upravuje
osnova zákona o poradenské zdravotní péči.
Z ustanovení § 5, odstavec 4 plyne, že zrušenými
spolky (§ 5, odstavec 1) provozované porodnice, útulky
pro rodičky, kojenecké ústavy a ozdravovny,
pokud mají povahu ústavů léčebných
a ošetřovacích, podléhají vrchnímu
řízení a dozoru ministerstva zdravotnictví.
K odst. 5: Toto ustanovení má za úkol zabezpečiti
jednotnost provádění péče o
mládež.
K odst. 1: Při provádění péče
o mládež vyskytnou se úkoly, jichž řádné
řešení a provádění bude
se kromě ministerstva sociální péče
a pověřenectva sociální péče
dotýkati též jiných resortů.
Stálá koordinační komise má
zabezpečiti, aby tyto úkoly byly řešeny
jednotně, úsporně, účelně
a v plné dohodě všech zúčastněných
ústředních úřadů.
K odst. 2: Zřízení poradního sboru
pro péči o mládež při ministerstvu
sociální péče skýtá
možnost, aby při řešení jednotlivých
důležitých problémů v péči
o mládež, plánování další
účelné práce a přípravě
nových zákonných norem bylo možno použíti
znalostí a zkušeností odborníků
a předních pracovníků v péči
o mládež.
Není třeba zvláštního odůvodnění.
V roce 1937 činila vydání Okresních
a Zemských péčí o mládež
v zemích Českých (vydání osobní,
věcná a na udržování ústavů
a zařízení) okrouhle částku
Kčs 43,000.000.-. Ta byla kryta z prostředků
vlastních 70% a subvencemi veřejných činitelů
30 %.
V roce 1944 činila tato vydání Kčs
172,000.000.-. Byla kryta z vlastních prostředků
551/2 % a subvencemi veřejných činitelů
441/2 %. Vtom nejsou zahrnuty výdaje na Okresní
péče o mládež v pohraničí
a ve Slezsku, od státu tehdy odtržené.
Na rok 1947 jeví se úhrnný rozpočet
s přihlédnutím k rozšířené
působnosti na celou oblast zemí českých,
k novým úkolům a k dnešní cenové
hladině, okrouhle takto:
a) osobní výdaje (40 %) | Kčs 280,000.000. |
b) věcné výdaje (60%) | Kčs 420,000.000. |
úhrn (100 %) | Kčs 700,000.000. |
Úhrada:
a) z vlastní činnosti (55.5%) | Kčs 388,500.000. |
b) z veřejných prostředků (44.5 %) | Kčs 311,500.000. |
Kčs 700,000.000. |
Potřeba se týká vydržování
úřadoven, poraden, všeobecné a ústavní
péče; úhrada z vlastní činnosti
zahrnuje v sobě: prameny veřejné dobročinnosti,
příspěvky rodičů a příbuzných,
nositelů nemocenského pojištění,
sirotčí důchody, chudinské podpory,
alimenty, různé příjmy a účetní
náhrady.
Po provedeném zestátnění lze očekávati
zvýšení osobních výdajů
asi o 1/10 dosavadního stavu v důsledku
převedení zaměstnanců do veřejných
služeb a snížení úhrady z vlastní
činnosti asi o 1/4 dosavadního
stavu v důsledku určitého zmenšení
pramenů veřejné dobročinnosti. Ostatní
položky při stejném pracovním programu
nedoznají podstatné změny. Jeví se
tudíž rozpočtová rozvaha po zestátnění
takto:
Potřeba:
a) osobní výdaje (44%) | Kčs 308,000.000. |
b) věcné výdaje (60%) | Kčs 420,000.000. |
úhrn (104%) | Kčs 728,000.000. |
Úhrada:
a) z vlastní činnosti (40.4 %) | Kčs 294,000.000. |
Schodek:
jejž nutno krýti (59.6%) veřejnými prostředky | Kčs 434,000.000 |
Na Slovensku je poměr výdajů krytých
vlastními prostředky a příspěvky
veřejných činitelů jiný, neboť
jest tam již převážná část
péče o mládež prováděna
státem přímo (zák. čl. VIII
a XXI z r. 1901), takže rozdíl, o nějž
by výdaje veřejných činitelů
stouply, by činil jen menší zlomek rozdílu,
než s jakým je počítáno v zemích
českých.
Poněvadž však osnova ustanovením §
3, odstavec 2 dává možnost i nadále,
aby výdaje na péči o mládež mohly
býti kryty též z pramenů veřejné
dobročinnosti (účelové jmění),
sníží se schodek vyplývající
z výše uvedené rozvahy o výnos tohoto
účelového jmění, jehož
výši nelze ovšem předem odhadnouti.
Zkušenosti získané při některých
veřejných akcích poslední doby, při
nichž bylo apelováno na pochopení nejširších
kruhů občanstva, byly velmi uspokojivé, i
když se na občanstvo obracely nikoliv jen dobrovolné
instituce, nýbrž i národní výbory,
nebo jiné veřejné orgány (pomoc východnímu
Slovensku, pomocná akce pro Slezsko, akce získání
hostitelských rodin pro děti slovenské a
pod.), možno proto očekávati, že rozdíl
nákladů, připadající při
nové úpravě v organisaci péče
o mládež na veřejné činitele,
bude prostředky plynoucími do účelového
jmění podstatně snížen.
Na podporu činnosti korporací, spolků a sdružení,
jimž bude povoleno podle § 5, odst. 3 osnovy vyvíjeti
činnost v péči o mládež, jakož
i na různá jiná sociální opatření
v péči o mládež mimo rámec úkolů
určených osnovou (na př. subvencování
spolků, zabývajících se péčí
o mládež vedle státní péče,
podporování ústavů pro mládež
normální, nebo tělesně a duševně
vadnou, které nebudou postátněny, rekreační
akce, prováděná mimo státní
péči, ale pod jejím dozorem různými
svazky a sdruženími, vzájemná výměna
mládeže k rekreačnímu pobytu s přátelskými
státy a pod.) dlužno počítati s roční
potřebou Kčs 105,000.000.-. Tím dosahuje
celková potřeba na všeobecnou péči
o mládež v roce 1947 úhrnné částky
539,000.000 Kčs.