Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
(1) Účelem podpory podle tohoto zákona je
umožniti výstavbu bytů podle § 4, písm.
a) zákona ze dne 25. října 1946, č.
192 Sb., o dvouletém hospodářském
plánu, pokud nebudou opatřeny podle zákona
ze dne 12. dubna 1946, č. 86 Sb., o stavební osnově.
(2) Podporu lze poskytnouti jen na obytné stavby, pojaté
do stavebního programu bytové výstavby v
rámci dvouletého hospodářského
plánu.
(3) V případech hodných zvláštního
zřetele lze poskytnouti podporu i na obytné stavby,
prováděné mimo stavební program uvedený
v odstavci 2, avšak jen za podmínek stanovených
v § 6, odst. 3 zákona č. 192/1946 Sb.
(1) Podpora může býti poskytnuta
1. na novostavby nebo úplné přestavby domů
s malými byty a malými provozovnami podle §
136 zákona o přímých daních
a prováděcího nařízení
k němu vydaného, a to
a) rodinných domků podle § 4,
b) nájemních domů podle § 5,
c) svobodáren a nocleháren podle § 7;
2. na nástavby a přístavby nebo částečné
přestavby, zřídí-li se jimi malé
byty podle obdoby § 136, odst. 3 zákona o přímých
daních;
3. na úpravy celých budov dosud neobytných
nebo neobytných částí budov k účelům
obytným, zřídí-li se jimi malé
byty podle obdoby § 136, odst. 3 zákona o přímých
daních;
4. na stavby (úpravy) obytných domů zničených
nebo poškozených živelní pohromou;
5. na stavbu budov, obsahujících nezbytná
příslušenství skupinového zastavění,
jde-li o nová sídliště.
(2) Na stavby uvedené v odstavci 1, č. 1 a 5 lze
také poskytnouti podporu, jsou-li zřízeny
podle práva stavby.
Stavby a úpravy, které mají býti předmětem
podpory, buďtež prováděny podle novodobých
zásad stavitelství, podle požadavků
stavební a bytové hygieny a jen způsobem
trvalým (nikoli nouzovým). Budiž dbáno
toho, aby stavby ani po stránce architektonické
ani svými rozměry a tvarem neporušovaly ráz
nebo účelný a ladný vzhled místa
nebo krajiny anebo okolí historických nebo uměleckých
památek. Stavby a úpravy buďtež vybaveny
tak, jak to dovolují technické vymoženosti
a jejich pokrok. Nebude-li pro nedostatek potřebných
hmot zatím možno plně vyhověti tomuto
požadavku, budiž stavba nebo úprava připravena
a provedena tak, aby chybějící zřízení
bylo lze později snadno doplniti.
Rodinný domek je dům o jednom nebo dvou bytech,
z nichž v jednom bydlí vlastník nebo, je-li
vlastníkem obecně prospěšné bytové
sdružení, nájemník, s nímž
sdružení sjednalo o domku podmíněnou
trhovou smlouvu (čekatel). Výjimečně
může rodinný domek obsahovati i třetí
byt, lze-li jej zříditi nepatrným nákladem
využitím přirozeného svahu staveniště.
Nájemním domem se rozumí dům o jednom
nebo více bytech, u něhož není splněna
podmínka § 4.
S podporou na stavbu (úpravu) rodinného domku může
býti poskytnuta podpora také na stavbu (úpravu)
nutných budov (místností) hospodářských,
je-li dům určen pro malého zemědělce,
nebo na stavbu (úpravu) malé provozovny, je-li dům
určen pro malého živnostníka.
(1) Svobodárny a noclehárny jsou domy, vyhovující
podmínkám odstavců 2 a 3 prováděcího
nařízení k § 136, odst. 2 zákona
o přímých daních.
(2) Ve svobodárnách a noclehárnách
musí býti osoby různého pohlaví
ubytovány v odděleních úplně
od sebe odloučených.
Podpora záleží
1. ve státní záruce za hypotekární
(komunální) zápůjčku, poskytnutou
na úhradu stavebního nákladu;
2. ve státním příspěvku na
úhradu výdajů s domem spojených.
Podporu lze poskytnouti
1. obcím a okresům na stavby a úpravy uvedené
v § 2, odst. 1 s výjimkou domků určených
k převodu do vlastnictví fysických osob (§
4);
2. obecně prospěšným bytovým
sdružením na stavby a úpravy uvedené
v § 2, odst. 1;
3. zaměstnavatelům na stavby a úpravy uvedené
v § 2, odst. 1, č. 1 až 3 a 5, zřizují-li
se jimi byty pro vlastní zaměstnance a nejsou-li
určeny k převodu do vlastnictví fysických
osob (§ 4);
4. fysickým osobám na stavby a úpravy uvedené
v § 2, odst. 1, č. 1, písm. a) a č.
4.
Státní záruka může býti
převzata za hypotekární zápůjčku
v takové výši, aby tato zápůjčka
dohromady s nezaručenou hypotékární
zápůjčkou jí knihovně předcházející
činila nejvýše
1. 100% stavebního nákladu v případech
uvedených v § 9, č. 1;
2. 95% stavebního nákladu v případech
uvedených v § 9, č. 2;
3. 80% stavebního nákladu v případech
uvedených v § 9, č. 3 a 4.
(1) Do stavebního nákladu, z něhož se
podle § 10 vyměřuje zaručená
zápůjčka, lze započítati
1. náklad na stavební pozemek, ale jen jde-li o
novostavby uvedené v § 2, odst. 1, č. 1 a 5;
2. náklad na stavbu (úpravu);
3. výdaje spojené s opatřením úvěru.
(2) Zbytek stavebního nákladu, který nebude
uhrazen podle ustanovení § 10 zaručenou a knihovním
pořadím předcházející
nezaručenou zápůjčkou, je stavebník
povinen uhraditi vlastními prostředky.
(1) Státní záruka záleží
v tom, že se stát, zastoupený ministerstvem
sociální péče, zaručí
věřiteli za zápůjčku, a to
za zúročení, úmor a vedlejší
platy a za splacení zápůjčky s příslušenstvím,
jak je stanoveno v dlužním úpise, bera na sebe
závazek, že
1. zaplatí nedostávající se částku
i s úroky z prodlení až do skutečného
zaplacení a náklady spojené s vymáháním,
nesplní-li dlužník, ač byl doporučeným
dopisem upomenut, povinností uložených mu dlužním
úpisem;
2. zaplatí schodek i s úroky z prodlení až
do zaplacení a náklady spojené s vymáháním,
bude-li na dům uvalena vnucená správa a nestačí-li
její výnos k úhradě závazků
převzatých podle dlužního úpisu;
3. zaplatí zaručenou zápůjčku
i s úroky z prodlení až do skutečného
zaplacení a s jinými vedlejšími platy
nebo tu její část s příslušenstvím,
která vyjde na prázdno při rozvrhu nejvyššího
podání, bude-li dům prodán nucenou
dražbou a nevydraží-li ho věřitel
zaručené zápůjčky, leč
by byl poskytl i předcházející nezaručenou
zápůjčku.
(2) Závazek státu podle odstavce 1, č. 1
vznikne uplynutím 30. dne počítajíc
ode dne, kdy věřitel oznámil ministerstvu
sociální péče dlužníkovo
prodlení.
(3) Zaručené zápůjčky mají
sirotčí jistotu.
(1) Státní záruku lze převzíti
jen tenkráte,
1. je-li zápůjčka umořitelná
pravidelnými ročními splátkami (anuitami)
nejvýše o 1% vyššími nad úrok
z počáteční jistiny a
2. zaváže-li se věřitel, že
a) uvědomí ministerstvo sociální péče
o tom,
aa) že dlužník nedostál povinnostem, uloženým
mu dlužním úpisem, ač byl upomenut;
bb) že zamýšlí postoupiti zaručenou
zápůjčku nebo její část;
cc) že dlužník vypověděl nebo splatil
zaručenou zápůjčku nebo její
část;
b) neposkytne nové zápůjčky v mezích
nevymazaného zástavního práva za splacenou
část zaručené zápůjčky;
c) nevypoví zápůjčku bez svolení
ministerstva sociální péče, nebo že
ji na výzvu ministerstva vypoví nebo bude podle
dlužního úpisu žádati za její
splacení bez výpovědi a bude ji soudně
vymáhati;
d) požádá na výzvu ministerstva sociální
péče za hotové zaplacení zaručené
zápůjčky, dojde-li k nucené dražbě.
(2) Zaručená zápůjčka musí
býti na domě zajištěna zástavním
právem, a to zpravidla v druhém knihovním
pořadí, a musí býti při ní
poznamenána státní záruka. Výjimečně,
ale jen jde-li o komunální zápůjčku,
lze od tohoto zajištění upustiti.
Zaručená zápůjčka se vyplácí
podle postupu stavby (úpravy) jako stavební úvěr.
Správnost výkazu o postupu stavby (úpravy)
potvrdí příslušný stavební
úřad. Zaručenou zápůjčku
lze takto vyplatiti až do výše 90%; zbytek smí
věřitel vyplatiti teprve po určení
konečné výše zápůjčky
(§ 22, odst. 2) na poukaz ministerstva sociální
péče.
Zaplatí-li stát z důvodu záruky zaručenou
zápůjčku, jest uspokojený věřitel
povinen vydati ministerstvu sociální péče
všechny právní pomůcky a zajišťovací
prostředky, které má, a kvitanci o zaplacení
zaručené zápůjčky, opatřenou
jeho ověřeným podpisem, podle níž
se vloží do pozemkové knihy převod zástavního
práva s věřitele na stát.
Státní záruka může býti
převzata za zápůjčky do úhrnné
výše 5 miliard Kčs.
(1) Státní příspěvek záleží
v tom, že stát, zastoupený ministerstvem sociální
péče, přispívá na úhradu
ročních výdajů s domem spojených
(§ 18) částkou, o kterou jsou tyto výdaje
vyšší než dosažitelný roční
výnos domu (§ 19).
(2) Státní příspěvek, vyměřený
podle odstavce 1, se snižuje.
1. u fysických osob o částku, o kterou důchod
vlastníka domu přesahuje 120.000 Kčs;
2. u jiných osob výdělečně
činných o částku, o kterou výtěžek
přesahuje částku potřebnou jednak
k 2.5% zúročení kapitálu uloženého
v podniku, jednak k poskytnutí podílu na čistém
zisku závodní radě podle § 24, odst.
1 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 104 Sb., o závodních a podnikových
radách.
(3) Důchodem podle odstavce 2, č. 1 se rozumí
důchod domácnosti podle § 5 zákona o
přímých daních, zdaněný
důchodovou daní na berní rok, předcházející
kalendářnímu roku, na který se poskytuje
příspěvek, jakož i služební
požitky příslušníků této
domácnosti, a to jak zdaněné důchodovou
daní, vybíranou srážkou nebo vyměřovanou
podle zákona ze dne 25. října 1946, č.
202 Sb., jímž se mění některá
ustanovení o dani důchodové, samostatně,
tak osvobozené od daně podle uvedeného zákona.
Při zjišťování důchodu se
přihlíží k § 15, č. 1, písm.
d) zákona o přímých daních.
(4) Výtěžkem podle odstavce 2, č. 2
je ryzí výtěžek, zdaněný
všeobecnou nebo zvláštní daní výdělkovou
na berní rok uvedený v odstavci 3; u osob podléhajících
zvláštní dani výdělkové,
se odečítá od zdaněného ryzího
výtěžku zvláštní daň
výdělková, započtená do základu
daně. Kapitálem uloženým v podniku se
rozumí ukládací kapitál podle §
83, odst. 10 zákona o přímých daních.
(5) Podklady potřebné podle odstavců 2 až
4 oznámí finanční úřady,
jež jsou povinny spolupůsobiti. § 18.
Ročními výdaji s domem spojenými jsou
zejména:
1. roční splátky (úrok, úmor
a jiné vedlejší platy) ze zápůjček,
poskytnutých na stavbu (úpravu) domu;
2. daně s přirážkami a jiné veřejnoprávní
platy z nemovitosti, pokud je podle zákona povinen je hraditi
vlastník;
3. udržovací a správní výdaje;
4. 4% úmor vlastních prostředků, nejde-li
o rodinný domek (§ 4);
5. stavební plat, byla-li stavba zřízena
podle práva stavby;
6. jde-li o obecně prospěšná bytová
sdružení, též příděly
předepsaným fondům, zpravidla v celkové
roční výši 0.75% stavebního nákladu;
7. jiné výdaje, pokud byly řádně
prokázány.
Dosažitelným ročním výnosem domu
se rozumí nájemné (nájemní
hodnota), stanovené podle platných cenových
předpisů.
(1) Státní příspěvek se poskytuje,
pokud dosažitelný roční výnos
domu (§ 19) nestačí na úhradu ročních
výdajů s domem spojených (§ 18).
(2) Státní příspěvek se sníží
nebo zastaví, lze-li vhodnými opatřeními
snížiti roční výdaje s domem
spojené (§ 18).