Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

2. zasedání.

353.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne.........................1947

o státní podpoře na bytovou výstavbu.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Hlava I.

Účel podpory.

§ 1.

(1) Účelem podpory podle tohoto zákona je umožniti výstavbu bytů podle § 4, písm. a) zákona ze dne 25. října 1946, č. 192 Sb., o dvouletém hospodářském plánu, pokud nebudou opatřeny podle zákona ze dne 12. dubna 1946, č. 86 Sb., o stavební osnově.

(2) Podporu lze poskytnouti jen na obytné stavby, pojaté do stavebního programu bytové výstavby v rámci dvouletého hospodářského plánu.

(3) V případech hodných zvláštního zřetele lze poskytnouti podporu i na obytné stavby, prováděné mimo stavební program uvedený v odstavci 2, avšak jen za podmínek stanovených v § 6, odst. 3 zákona č. 192/1946 Sb.

Předmět podpory.

§ 2.

(1) Podpora může býti poskytnuta

1. na novostavby nebo úplné přestavby domů s malými byty a malými provozovnami podle § 136 zákona o přímých daních a prováděcího nařízení k němu vydaného, a to

a) rodinných domků podle § 4,

b) nájemních domů podle § 5,

c) svobodáren a nocleháren podle § 7;

2. na nástavby a přístavby nebo částečné přestavby, zřídí-li se jimi malé byty podle obdoby § 136, odst. 3 zákona o přímých daních;

3. na úpravy celých budov dosud neobytných nebo neobytných částí budov k účelům obytným, zřídí-li se jimi malé byty podle obdoby § 136, odst. 3 zákona o přímých daních;

4. na stavby (úpravy) obytných domů zničených nebo poškozených živelní pohromou;

5. na stavbu budov, obsahujících nezbytná příslušenství skupinového zastavění, jde-li o nová sídliště.

(2) Na stavby uvedené v odstavci 1, č. 1 a 5 lze také poskytnouti podporu, jsou-li zřízeny podle práva stavby.

§ 3.

Stavby a úpravy, které mají býti předmětem podpory, buďtež prováděny podle novodobých zásad stavitelství, podle požadavků stavební a bytové hygieny a jen způsobem trvalým (nikoli nouzovým). Budiž dbáno toho, aby stavby ani po stránce architektonické ani svými rozměry a tvarem neporušovaly ráz nebo účelný a ladný vzhled místa nebo krajiny anebo okolí historických nebo uměleckých památek. Stavby a úpravy buďtež vybaveny tak, jak to dovolují technické vymoženosti a jejich pokrok. Nebude-li pro nedostatek potřebných hmot zatím možno plně vyhověti tomuto požadavku, budiž stavba nebo úprava připravena a provedena tak, aby chybějící zřízení bylo lze později snadno doplniti.

§ 4.

Rodinný domek je dům o jednom nebo dvou bytech, z nichž v jednom bydlí vlastník nebo, je-li vlastníkem obecně prospěšné bytové sdružení, nájemník, s nímž sdružení sjednalo o domku podmíněnou trhovou smlouvu (čekatel). Výjimečně může rodinný domek obsahovati i třetí byt, lze-li jej zříditi nepatrným nákladem využitím přirozeného svahu staveniště.

§ 5.

Nájemním domem se rozumí dům o jednom nebo více bytech, u něhož není splněna podmínka § 4.

§ 6.

S podporou na stavbu (úpravu) rodinného domku může býti poskytnuta podpora také na stavbu (úpravu) nutných budov (místností) hospodářských, je-li dům určen pro malého zemědělce, nebo na stavbu (úpravu) malé provozovny, je-li dům určen pro malého živnostníka.

§ 7.

(1) Svobodárny a noclehárny jsou domy, vyhovující podmínkám odstavců 2 a 3 prováděcího nařízení k § 136, odst. 2 zákona o přímých daních.

(2) Ve svobodárnách a noclehárnách musí býti osoby různého pohlaví ubytovány v odděleních úplně od sebe odloučených.

Hlava II.

Způsob podpory.

§ 8.

Podpora záleží

1. ve státní záruce za hypotekární (komunální) zápůjčku, poskytnutou na úhradu stavebního nákladu;

2. ve státním příspěvku na úhradu výdajů s domem spojených.

Rozsah podpory.

§ 9.

Podporu lze poskytnouti

1. obcím a okresům na stavby a úpravy uvedené v § 2, odst. 1 s výjimkou domků určených k převodu do vlastnictví fysických osob (§ 4);

2. obecně prospěšným bytovým sdružením na stavby a úpravy uvedené v § 2, odst. 1;

3. zaměstnavatelům na stavby a úpravy uvedené v § 2, odst. 1, č. 1 až 3 a 5, zřizují-li se jimi byty pro vlastní zaměstnance a nejsou-li určeny k převodu do vlastnictví fysických osob (§ 4);

4. fysickým osobám na stavby a úpravy uvedené v § 2, odst. 1, č. 1, písm. a) a č. 4.

§ 10.

Státní záruka může býti převzata za hypotekární zápůjčku v takové výši, aby tato zápůjčka dohromady s nezaručenou hypotékární zápůjčkou jí knihovně předcházející činila nejvýše

1. 100% stavebního nákladu v případech uvedených v § 9, č. 1;

2. 95% stavebního nákladu v případech uvedených v § 9, č. 2;

3. 80% stavebního nákladu v případech uvedených v § 9, č. 3 a 4.

§ 11.

(1) Do stavebního nákladu, z něhož se podle § 10 vyměřuje zaručená zápůjčka, lze započítati

1. náklad na stavební pozemek, ale jen jde-li o novostavby uvedené v § 2, odst. 1, č. 1 a 5;

2. náklad na stavbu (úpravu);

3. výdaje spojené s opatřením úvěru.

(2) Zbytek stavebního nákladu, který nebude uhrazen podle ustanovení § 10 zaručenou a knihovním pořadím předcházející nezaručenou zápůjčkou, je stavebník povinen uhraditi vlastními prostředky.

A. Státní záruka.

Obsah státní záruky.

§ 12.

(1) Státní záruka záleží v tom, že se stát, zastoupený ministerstvem sociální péče, zaručí věřiteli za zápůjčku, a to za zúročení, úmor a vedlejší platy a za splacení zápůjčky s příslušenstvím, jak je stanoveno v dlužním úpise, bera na sebe závazek, že

1. zaplatí nedostávající se částku i s úroky z prodlení až do skutečného zaplacení a náklady spojené s vymáháním, nesplní-li dlužník, ač byl doporučeným dopisem upomenut, povinností uložených mu dlužním úpisem;

2. zaplatí schodek i s úroky z prodlení až do zaplacení a náklady spojené s vymáháním, bude-li na dům uvalena vnucená správa a nestačí-li její výnos k úhradě závazků převzatých podle dlužního úpisu;

3. zaplatí zaručenou zápůjčku i s úroky z prodlení až do skutečného zaplacení a s jinými vedlejšími platy nebo tu její část s příslušenstvím, která vyjde na prázdno při rozvrhu nejvyššího podání, bude-li dům prodán nucenou dražbou a nevydraží-li ho věřitel zaručené zápůjčky, leč by byl poskytl i předcházející nezaručenou zápůjčku.

(2) Závazek státu podle odstavce 1, č. 1 vznikne uplynutím 30. dne počítajíc ode dne, kdy věřitel oznámil ministerstvu sociální péče dlužníkovo prodlení.

(3) Zaručené zápůjčky mají sirotčí jistotu.

Podmínky státní záruky.

§ 13.

(1) Státní záruku lze převzíti jen tenkráte,

1. je-li zápůjčka umořitelná pravidelnými ročními splátkami (anuitami) nejvýše o 1% vyššími nad úrok z počáteční jistiny a

2. zaváže-li se věřitel, že

a) uvědomí ministerstvo sociální péče o tom,

aa) že dlužník nedostál povinnostem, uloženým mu dlužním úpisem, ač byl upomenut;

bb) že zamýšlí postoupiti zaručenou zápůjčku nebo její část;

cc) že dlužník vypověděl nebo splatil zaručenou zápůjčku nebo její část;

b) neposkytne nové zápůjčky v mezích nevymazaného zástavního práva za splacenou část zaručené zápůjčky;

c) nevypoví zápůjčku bez svolení ministerstva sociální péče, nebo že ji na výzvu ministerstva vypoví nebo bude podle dlužního úpisu žádati za její splacení bez výpovědi a bude ji soudně vymáhati;

d) požádá na výzvu ministerstva sociální péče za hotové zaplacení zaručené zápůjčky, dojde-li k nucené dražbě.

(2) Zaručená zápůjčka musí býti na domě zajištěna zástavním právem, a to zpravidla v druhém knihovním pořadí, a musí býti při ní poznamenána státní záruka. Výjimečně, ale jen jde-li o komunální zápůjčku, lze od tohoto zajištění upustiti.

§ 14.

Zaručená zápůjčka se vyplácí podle postupu stavby (úpravy) jako stavební úvěr. Správnost výkazu o postupu stavby (úpravy) potvrdí příslušný stavební úřad. Zaručenou zápůjčku lze takto vyplatiti až do výše 90%; zbytek smí věřitel vyplatiti teprve po určení konečné výše zápůjčky (§ 22, odst. 2) na poukaz ministerstva sociální péče.

§ 15.

Zaplatí-li stát z důvodu záruky zaručenou zápůjčku, jest uspokojený věřitel povinen vydati ministerstvu sociální péče všechny právní pomůcky a zajišťovací prostředky, které má, a kvitanci o zaplacení zaručené zápůjčky, opatřenou jeho ověřeným podpisem, podle níž se vloží do pozemkové knihy převod zástavního práva s věřitele na stát.

§ 16.

Státní záruka může býti převzata za zápůjčky do úhrnné výše 5 miliard Kčs.

B. Státní příspěvek.

Obsah státního příspěvku.

§ 17.

(1) Státní příspěvek záleží v tom, že stát, zastoupený ministerstvem sociální péče, přispívá na úhradu ročních výdajů s domem spojených (§ 18) částkou, o kterou jsou tyto výdaje vyšší než dosažitelný roční výnos domu (§ 19).

(2) Státní příspěvek, vyměřený podle odstavce 1, se snižuje.

1. u fysických osob o částku, o kterou důchod vlastníka domu přesahuje 120.000 Kčs;

2. u jiných osob výdělečně činných o částku, o kterou výtěžek přesahuje částku potřebnou jednak k 2.5% zúročení kapitálu uloženého v podniku, jednak k poskytnutí podílu na čistém zisku závodní radě podle § 24, odst. 1 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října 1945, č. 104 Sb., o závodních a podnikových radách.

(3) Důchodem podle odstavce 2, č. 1 se rozumí důchod domácnosti podle § 5 zákona o přímých daních, zdaněný důchodovou daní na berní rok, předcházející kalendářnímu roku, na který se poskytuje příspěvek, jakož i služební požitky příslušníků této domácnosti, a to jak zdaněné důchodovou daní, vybíranou srážkou nebo vyměřovanou podle zákona ze dne 25. října 1946, č. 202 Sb., jímž se mění některá ustanovení o dani důchodové, samostatně, tak osvobozené od daně podle uvedeného zákona. Při zjišťování důchodu se přihlíží k § 15, č. 1, písm. d) zákona o přímých daních.

(4) Výtěžkem podle odstavce 2, č. 2 je ryzí výtěžek, zdaněný všeobecnou nebo zvláštní daní výdělkovou na berní rok uvedený v odstavci 3; u osob podléhajících zvláštní dani výdělkové, se odečítá od zdaněného ryzího výtěžku zvláštní daň výdělková, započtená do základu daně. Kapitálem uloženým v podniku se rozumí ukládací kapitál podle § 83, odst. 10 zákona o přímých daních.

(5) Podklady potřebné podle odstavců 2 až 4 oznámí finanční úřady, jež jsou povinny spolupůsobiti. § 18.

Ročními výdaji s domem spojenými jsou zejména:

1. roční splátky (úrok, úmor a jiné vedlejší platy) ze zápůjček, poskytnutých na stavbu (úpravu) domu;

2. daně s přirážkami a jiné veřejnoprávní platy z nemovitosti, pokud je podle zákona povinen je hraditi vlastník;

3. udržovací a správní výdaje;

4. 4% úmor vlastních prostředků, nejde-li o rodinný domek (§ 4);

5. stavební plat, byla-li stavba zřízena podle práva stavby;

6. jde-li o obecně prospěšná bytová sdružení, též příděly předepsaným fondům, zpravidla v celkové roční výši 0.75% stavebního nákladu;

7. jiné výdaje, pokud byly řádně prokázány.

§ 19.

Dosažitelným ročním výnosem domu se rozumí nájemné (nájemní hodnota), stanovené podle platných cenových předpisů.

§ 20.

(1) Státní příspěvek se poskytuje, pokud dosažitelný roční výnos domu (§ 19) nestačí na úhradu ročních výdajů s domem spojených (§ 18).

(2) Státní příspěvek se sníží nebo zastaví, lze-li vhodnými opatřeními snížiti roční výdaje s domem spojené (§ 18).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP