Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Aby bylo zabezpečeno nerušené plnění
úkolů stanovených dvouletým hospodářským
plánem podle zákona ze dne 25. října
1946, č. 192 Sb., o dvouletém hospodářském
plánu, poskytuje se trestní ochrana způsobem
uvedeným v dalších ustanoveních.
(1) Kdo se dopustí jednání nebo opominutí
ohrožujícího uskutečnění
dvouletého hospodářského plánu
nebo jeho podstatného úseku v úmyslu, aby
je zmařil nebo ztížil, bude potrestán
pro zločin těžkým žalářem
od šesti měsíců do pěti let;
bylo-li však tím v některém podstatném
úseku uskutečnění tohoto plánu
zmařeno nebo ztíženo, bude potrestán
těžkým žalářem od pěti
do deseti let.
(2) Byl-li čin uvedený v odstavci 1 spáchán
ze zištnosti, budiž vedle trestu na svobodě uložen
peněžitý trest od 1.000 Kčs do 1 milionu
Kčs.
(3) Odsuzuje-li soud pachatele pro zločin uvedený
v odstavci 1, může zároveň vysloviti
vedle trestu na svobodě i ztrátu volebního
práva a v oboru působnosti trestního zákona
zák. čl. V/1878 také ztrátu úřadu.
(1) Kdo se dopustí jednání nebo opominutí
ohrožujícího uskutečnění
dvouletého hospodářského plánu
nebo jeho podstatného úseku, ač ví,
že je tím může zmařiti nebo ztížiti,
bude potrestán pro přečin tuhým vězením
od jednoho do šesti měsíců.
(2) Pokus přečinu uvedeného v odstavci 1
je i na Slovensku trestný.
Kdo se dopustí jednání nebo opominutí,
které se příčí opatřením
učiněným k provedení § 15, odst.
1 nebo ustanovením nařízení vydaných
podle § 16, odst. 1 nebo 3 zák. č. 192/ 1946
Sb., bude potrestán soudem pro přestupek vězením
od osmi dnů do šesti měsíců nebo
peněžitým trestem od 100 Kčs do 100.000
Kčs.
Činem trestným podle §§ 3 nebo 4 není
stávka.
Věci, jimiž byl trestný čin spáchán,
které jím byly získány, nebo které
jsou zřejmě určeny ke spáchání
trestného činu, jakož i neoprávněně
získaný výdělek nebo jiný prospěch,
mohou býti v rozsudku prohlášeny za propadlé
ve prospěch státní pokladny.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej ministři
spravedlnosti a národní obrany v dohodě se
zúčastněnými ministry.
Význam, jaký má splnění dvouletého
hospodářského plánu pro obnovu a výstavbu
hospodářství v republice Československé
a tím i pro zvýšení životní
úrovně lidu, vyžaduje, aby ti, kdo svým
jednáním uskutečnění tohoto
plánu chtějí mařiti, byli přísně
potrestáni.
Podle § 2, odst. 1 má býti trestné jakékoliv
úmyslné jednání nebo opominutí,
které objektivně ohrožuje uskutečnění
dvouletého hospodářského plánu
nebo jeho podstatného úseku, bylo-li předsevzato
v úmyslu, aby uskutečnění tohoto plánu
nebo jeho podstatného úseku bylo zmařeno
nebo ztíženo. Nastal-li skutečně zamýšlený
škodlivý výsledek, je čin přísněji
trestný. Aby byl pachatel postižen právě
v těch svých zločinných sklonech,
z nichž snad jeho zločin vyplynul, má býti
podle § 2, odst. 2 vedle trestu na svobodě uložen
peněžitý trest, byl-li tento čin spáchán
ze zištnosti.
Ustanovením § 3 mají býti postižena
jednání nebo opominutí ohrožující
uskutečnění dvouletého hospodářského
plánu nebo jeho podstatného úseku, jednal-li
pachatel s vědomím možnosti přivoditi
tento škodlivý výsledek.
Vzhledem k mnohotvárnosti hospodářského
života nelze předem odhadnouti a vypočísti
všechny druhy činnosti nebo aspoň typické
činnosti, které by mohly býti prostředkem
ke spáchání činů trestných
podle § 2 nebo § 3. Jednáním, které
by mohlo ohrožovati uskutečnění dvouletého
hospodářského plánu nebo jeho podstatného
úseku, může býti právě
tak úmyslně chybné provedení plánování
určitého hospodářského úseku
osobou k tomu povolanou, jako hromadění zásob
surovin, tovarů a polotovarů nebo prostředků
sloužících k výrobě či
distribuci podle hospodářského plánu.
Mohou jím býti i krádeže v podniku,
který plní dílčí úkol
dvouletého plánu, jsou-li takového rozsahu,
že ohrožují splnění dílčího
úkolu. K této činnosti musí ovšem
přistoupiti ještě úmysl zmařiti
nebo ztížiti uskutečnění hospodářského
plánu nebo jeho podstatného úseku, nebo aspoň
vědomí, že takový výsledek může
z jednání nastati, aby čin bylo možno
kvalifikovati jako zločin podle § 2 nebo přečin
podle § 3.
Jednání a opominutí, která se příčí
povinnostem uloženým opatřeními nebo
nařízeními vydanými k provedení
zákona č. 192/1946 Sb., se trestají jako
přestupky soudem.
Podobně jako § 5 zákona ze dne 18. července
1946, č. 165 Sb., o trestní ochraně národních
podniků, znárodněných podniků
a podniků pod národní správou, stanoví
§ 5 osnovy, že stávka není činem
trestným podle § 3 nebo § 4, tedy jen, jde-li
o přečin nebo o přestupek. Naproti tomu v
případě, že stávka by byla prostředkem,
jímž pachatel chtěl zmařiti nebo ztížiti
uskutečnění dvouletého hospodářského
plánu, nepovažuje se za vhodné přiznati
jí beztrestnost.
Aby věci, která je zřejmě určena
ke spáchání trestného činu,
nebo které již ke spáchání trestného
činu bylo použito, nemohlo býti ke spáchání
trestného činu použito nebo znovu použito,
připouští se v § 6 její propadnutí.
Stejně se může vysloviti i propadnutí
trestným činem neoprávněně
získaného výdělku nebo jiného
prospěchu, neboť obecnému právnímu
cítění by se příčilo,
aby pachateli byl ponechán prospěch trestným
činem získaný.