Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Přirážky svazků územní
samosprávy (zemské, okresní a obecní)
k přímým daním státním
na rok 1946, 1947 a 1948 nelze vybírati.
(1) Všechny platby na přirážky
svazků územní samosprávy k přímým
daním státním na berní rok 1945 a
léta předchozí plynou od 1. ledna 1946 do
státní pokladny.
(2) K dani z vyššího služného
se vyberou v zemích České a Moravskoslezské
přirážky svazků územní
samosprávy na berní roky 1943 a 1944 sazbami pro
dotčený rok usnesenými (povolenými)
a na berní rok 1945 sazbami roku 1944 rovněž
ve prospěch státní pokladny.
(1) Předpisování a vybírání
obecních přirážek k přímým
daním na berní rok 1945 a léta předchozí
přísluší od 1. ledna 1946 výhradně
berním úřadům.
(2) Obce na Slovensku, které vypočítávaly,
předpisovaly a vybíraly obecní přirážky
k přímým daním na berní rok
1945 nebo léta předchozí vlastními
orgány, odevzdají berním úřadům
nedoplatky a přeplatky na obecních přirážkách
za rok 1945 a léta předchozí zjištěné
ke dni 31. prosince 1945, dále předpisy a odpisy
na obecních přirážkách za rok
1945 a léta předchozí provedené v
roce 1946 a platby na obecní přirážky
přijaté v roce 1946. Způsob, jakým
berní úřady převezmou od obcí
tyto částky, určí ministr financí,
na Slovensku po slyšení pověřence financí.
(3) Bilanční výsledky okresních
a obecních přirážek na Slovensku, vyplynuvší
ve výroční bilanci daňového
účtu na rok 1945, jsou konečným vyúčtováním
všech druhů přirážek na rok 1945
a léta předchozí mezi státní
pokladnou a svazky územní samosprávy.
Příspěvky podle §§ 25 a 26 zákona
ze dne 12. srpna 1921, č. 329 Sb., o přechodné
úpravě finančního hospodářství
obcí, nebudou za léta 1946, 1947 a 1948 vyměřovány
a vybírány berními úřady. Tyto
příspěvky předpisuje místní
národní výbor a vybírá je svými
orgány.
(1) Na místě přirážek,
uvedených v § 1, obdrží na každý
z roků 1946, 1947 a 1948 ze státní pokladny:
a) země Česká náhradový příděl
411,300.000 Kčs a země Moravskoslezská náhradový
příděl 163,000.000 Kčs;
b) okresy a obce (jejich části) v zemích
České a Moravskoslezské, na něž
se nevztahuje ustanovení písm. c), náhradové
příděly ve výši přídělů,
poskytovaných podle platných ustanovení na
místě odpadnuvších a do státní
pokladny plynoucích přirážek na rok
1945 (po zkrácení ve prospěch zemí
pro příspěvky finančně slabým
okresům a obcím);
c) okresy a obce (jejich části) v zemích
České a Moravskoslezské, obsazené
v roce 1938 cizí mocí nebo vyklizené v době
nesvobody pro vojenské nebo jiné účely
okupantů, náhradové příděly
ve výši, kterou určí ministr vnitra
v dohodě s ministrem financí, a to pokud jde o svazky
v roce 1938 obsazené, na podkladě jejich přirážkových
základen podle posledních statistických dat
pro ně známých, a pokud jde o svazky za nesvobody
vyklizené, podle posledně známé přirážkové
základny, jinak však podle obdoby zásad stanovených
pro určování přídělů
obcím a okresům v těchto zemích na
rok 1945;
d) okresy a obce (jejich části) na Slovensku, na
něž se nevztahuje ustanovení písm. e),
náhradové příděly vypočtené
z přirážkových základen přímých
daní podrobených přirážkám,
stanovených na berní rok 1945, a to pokud jde o
obce, sazbami přirážek platnými pro
rok 1945, byly-li tyto sazby oznámeny berním úřadům
do 30. září 1945, jinak sazbami posledně
známými, a pokud jde o okresy, sazbami 70% u daně
činžovní a 180% u ostatních daní
přímých. Tyto příděly
se zkracují ve prospěch finančně slabých
okresů a obcí, a to o 10% u okresů, o 7 %
u města Bratislavy (a u města Košic - písm.
e) a o 5% u ostatních obcí;
e) okresy a obce (jejich části) na Slovensku, obsazené
v letech 1938 a 1939 cizí mocí, náhradové
příděly vypočtené z přirážkových
základen přímých daní podrobených
přirážkám, stanovených na berní
rok 1937, a to pokud jde o obce sazbami 100% u daně činžovní
a 300% u ostatních daní přímých,
a pokud jde o okresy, sazbami 70% u daně činžovní
a 180% u ostatních daní přímých.
Pokud jde o město Košice, vypočte se příděl
sazbami 170% u daně činžovní a 480%
u ostatních daní přímých. Nelze-li
přirážkovou základnu pro některou
obec nebo některý okres zjistiti, vypočte
se výše přídělu na podkladě
přirážkové základny svazku, známé
podle posledních statistických dat. Ustanovení
písm. d), poslední věty platí obdobně.
(2) Náhradový příděl
poukazuje svazku územní samosprávy, po případě
zúčtuje v jeho prospěch, finanční
správa v měsíčních lhůtách
pozadu splatných, činí-li roční
částka přídělu aspoň
6.000.- Kčs; je-li však nižší, poukazuje
(zúčtuje) finanční správa náhradový
příděl čtvrtletně pozadu. Na
Slovensku se odečtou od ročních náhradových
přídělů přirážkové
podíly, které byly na rok 1946 již vyplaceny.
(3) Částky, o něž se náhradové
příděly okresů a obcí zkracují,
poukazuje (zúčtuje) finanční správa
ve čtvrtletních, pozadu splatných lhůtách
příslušné zemi, na Slovensku Fondu státních
přídělů při pověřenectvu
vnitra.
(1) Zemím České a Moravskoslezské
se poskytuje na správní rok 1946 a 1947 celkový
příděl ze státní pokladny 270,000.000
Kčs ročně, z něho přísluší
zemi České 120,000.000 Kčs a zemi Moravskoslezské
150,000.000 Kčs. Příděl na rok 1948
určí ministr vnitra v dohodě s ministrem
financí.
(2) Tyto příděly obdrží
země na místě dosavadních přídělů
z výnosu daně z piva.
(1) Celá splatná daň domovní,
předepsaná v obci na berní rok 1946, 1947
a 1948, se přiděluje v těchto letech těm
obcím, které byly v letech 1938 a 1939 obsazeny
cizí mocí. Ostatním obcím se přiděluje
tato daň jen tehdy, bylo-li jim povoleno vybírati
na rok 1944 více než 250% obecních přirážek.
(2) Ustanovení čl. III, odst. 7 finančního
zákona na rok 1946 pozbývá platnosti.
(1) Na příspěvky finančně
slabým okresům a obcím (§ 11, odst.
2 zákona ze dne 15. června 1927, č. 77 Sb.,
o nové úpravě finančního hospodářství
svazků územní samosprávy, ve znění
zákona ze dne 9. dubna 1935, č. 69 Sb.) jsou povinny
použíti země Česká a Moravskoslezská
na každý z roků 1946, 1947 a 1948 vedle částek,
jichž se jim dostává krácením
náhradových přídělů
okresů a obcí a jako náhradového přídělu
na místě části bývalých
obecních přirážek k všeobecné
a zvláštní dani výdělkové,
též z přídělů poskytovaných
podle § 6 pro každý z roků 1946 a 1947
země Česká nejméně 66,000.000
Kčs a země Moravskoslezská nejméně
33,000.000 Kčs a na rok 1948 nejméně částky,
které stanoví ministr vnitra v dohodě s ministrem
financí.
(2) Fondu státních přídělů
při pověřenectvu vnitra se poskytuje ve prospěch
finančně slabých okresů a obcí
na Slovensku příděl ze státní
pokladny na rok 1946 60,979.800 Kčs, na rok 1947 75,000.000
Kčs a na rok 1948 částkou, kterou stanoví
ministr vnitra v dohodě s ministrem financí po slyšení
pověřenců vnitra a financí. Příděl
je splatný ve stejných splátkách koncem
každého kalendářního čtvrtletí.
Mimo to se dostane Fondu státních přídělů
částek, o něž byly zkráceny náhradové
příděly okresů a obcí na Slovensku
[§ 5, odst. 1, písm. d) a e)]. Příděly,
uvedené v ustanovení věty prvé a třetí,
obdrží Fond státních přídělů
na místě všech dosavadních přídělů.
Ustanovení § 21, odst. 3, věty třetí
zák. č. 77/1927 Sb. ve znění zákona
č. 69/1935 Sb. pozbývá platnosti.
(1) Ministr vnitra může v dohodě
s ministrem financí zemím České a
Moravskoslezské a okresům a obcím v obvodu
těchto zemí, pokud by se jejich nejnutnější
potřeba řádného rozpočtu na
rok 1947 nemohla uhraditi podle platných předpisů,
na řádně odůvodněný
návrh příslušného zemského
národního výboru, poskytnouti na úhradu
schodku řádného rozpočtu na rok 1947
zálohy do celkové výše 2.000,000.000
Kčs.
(2) Pokud jde o okresy a obce na Slovensku, může
tak učiniti pověřenec vnitra v dohodě
s pověřencem financí podle pokynů
ministra vnitra udělených v dohodě s ministrem
financí, a to do celkové výše záloh
300,000.000 Kčs na úhradu schodku řádného
rozpočtu na rok 1946 a do celkové výše
záloh 400,000.000 Kčs na úhradu schodků
řádného rozpočtu na rok 1947.
(3) Podle obdoby ustanovení předchozích
odstavců lze poskytnouti svazkům územní
samosprávy též zálohy na úhradu
schodku řádného rozpočtu na rok 1948
do celkové výše, kterou stanoví ministr
vnitra v dohodě s ministrem financí, a to pokud
jde o okresy a obce na Slovensku, po slyšení pověřenců
vnitra a financí.
(4) Podmínky vrácení záloh
do státní pokladny budou stanoveny zvláštním
zákonem.
(1) Na úpravu dluhů finančně
slabých okresů a obcí (čl. III, §
1 zák. č. 69/1935 Sb.) přiděluje stát
ze svých prostředků pomocnému fondu:
a) pro zemi Českou v roce 1946 115,000.000 Kčs a
v roce 1947 100,500.000 Kčs, b) pro zemi Moravskoslezskou
v roce 1946 49,000.000 Kčs, v roce 1947 59,000.000 Kčs,
c) pro Slovensko na místě dosavadních přídělů
v roce 1946 33,339.000 Kčs, v roce 1947 40,000.000 Kčs
a v roce 1948 částku, kterou určí
ministr vnitra v dohodě s ministrem financí, a to
pokud jde o Slovensko, po slyšení pověřenců
vnitra a financí.
(2) Finanční prostředky, uvedené
v předchozím odstavci, jsou splatné ve stejných
splátkách koncem každého kalendářního
čtvrtletí.
(1) V letech 1947 a 1948 může obec vybírati
obecní dávky a poplatky podle pravidel odpovídajících
vzorným pravidlům, pokud jde o sazby vyjádřené
měnovými jednotkami, jen nejvyššími
sazbami uvedenými ve vzorných pravidlech.
(2) V obcích, které již vybírají
platně obecní dávky a poplatky podle pravidel
odpovídajících vzorným pravidlům,
avšak v sazbách nižších než
jsou nejvyšší sazby podle vzorných pravidel
vyjádřené měnovými jednotkami,
zvyšují se počínajíc 1. lednem
1947 sazby těchto dávek a poplatků na tuto
nejvyšší sazbu přímo ze zákona.
(3) O povinnosti obecních orgánů
k náhradě škody, vzniklé obci porušením
ustanovení předchozích odstavců, rozhoduje
nadřízený národní výbor
(úřad). Ustanovení § 19, odst. 5, vět
páté až sedmé zák. č.
77/1927 Sb. ve znění zákona ze dne 27. listopadu
1930, č. 169 Sb., platí obdobně. Na Slovensku
užije se obdobně zvláštního ustanovení
o náhradě škody způsobené okresu
v oboru finančního hospodaření.
(4) Povolení k vybírání
obecních dávek a poplatků platná v
roce 1946, jakož i schválená pravidla o jejich
vybírání nepozbudou platnosti před
koncem roku 1948, nezruší-li obec sama pravidla o
vybírání dávek (poplatků) nebo
nenahradí-li je jinými pravidly.
(1) Příslušné národní
výbory musí se usnésti o rozpočtech
svazků územní samosprávy na rok 1948
tak včasně, aby byly předloženy ke schválení
nejpozději do 15. června 1947. Do téže
neprodlužitelné lhůty nutno předložiti
řádně doložené žádosti
za příspěvek pro finančně slabé
okresy nebo obce (§ 8).
(2) Rozpočet školní obce na rok
1948 budiž zaslán s potřebnými výkazy
a vysvětlivkami příslušnému místnímu
národnímu výboru nejpozději do 15.
května 1947.
(3) Příslušný orgán
(úřad) jest povinen rozhodnouti o schválení
rozpočtu svazku územní samosprávy
na rok 1948 nejpozději do 31. srpna 1947. To platí
obdobně pro rozhodování o odvolání
z usnesení o rozpočtu svazku územní
samosprávy, o odvolání proti školnímu
rozpočtu nebo rozvrhu jeho schodku, jakož i o žádosti
za příspěvek na rok 1948 (§ 8).
(4) Dosavadní předpisy o schvalování
rozpočtů svazku územní samosprávy,
jimž se dostává náhradových přídělů,
zůstávají v platnosti s odchylkou, že
rozpočet podléhá schválení
jen tehdy, poskytuje-li se svazku náhradový příděl
na místě přirážek, k jejichž
vybírání by jinak bylo třeba povolení.
(5) O náhradě škody, vzniklé
svazku územní samosprávy porušením
ustanovení odstavce 1, 2 nebo 3, platí obdobně
ustanovení § 11, odst. 3.
(1) K přímým daním se nevybírají
na léta 1946, 1947 a 1948 školní přirážka,
zdravotní přirážka, přirážka
obchodních a živnostenských komor, zvláštní
přirážka k pozemkové dani ve prospěch
živelních fondů, přirážka
k pozemkové dani jako příspěvek pro
jednotné svazy zemědělců, jakož
i cestní přirážka pro Fond vicinálních
cest.
(2) Ustanovení § 2 a § 3, odst. 3
platí obdobně.
(3) V zemích České a Moravskoslezské
se vybere na berní léta 1943, 1944 a 1945 přirážka
školní a přirážka zdravotní
k dani z vyššího služného rovněž
ve prospěch státní pokladny.
(1) Na místě přirážek,
uvedených v § 13, obdrží na každý
z roků 1946, 1947 a 1948 ze státní pokladny:
a) Fond pro stavbu a podporu nemocnic a jiných ústavů
léčebných a humanitních náhradový
příděl 32,000.000 Kčs;
b) Ústředna obchodních a živnostenských
komor v Praze náhradový příděl
100,000.000 Kčs, obchodní a průmyslové
komory na Slovensku náhradové příděly
v celkové částce 20,000.000 Kčs, z
níž připadá na obchodní a průmyslovou
komoru v Bratislavě 14,500.000 Kčs, obchodní
a průmyslovou komoru v Banské Bystrici 3,200.000
Kčs a obchodní a průmyslovou komoru v Košicích
2,300.000 Kčs;
c) Živelní fond v Brně náhradový
příděl 6,240.000 Kčs, Živelní
fond v Bratislavě náhradový příděl
1,900.000 Kčs;
d) Jednotný svaz českých zemědělců
náhradový příděl 104,000.000
Kčs a Jednotný svaz slovenských rolníků
náhradový příděl 30,000.000
Kčs;
e) Fond vicinálních cest náhradový
příděl 150,000.000 Kčs.
(2) Ustanovení § 5, odst. 2, poslední
věty a § 5, odst. 3 platí obdobně s
tou odchylkou, že náhradový příděl
jednotným svazům zemědělců
je splatný vždy patnáctého každého
měsíce.
(1) Na místě přirážek,
uvedených v §§ 1 a 13, se vyberou na berní
léta 1946, 1947 a 1948 tyto náhradní přirážky,
jejichž výnos plyne do státní pokladny:
a) k dani činžovní v Praze, Brně a Bratislavě
200%, v ostatních místech 300%;
b) k dani všeobecné výdělkové,
domovní třídní, rentové přímo
vybírané a z vyššího služného
800%;
c) k dani pozemkové 1000%;
d) ke zvláštní dani výdělkové
2%.
(2) Náhradní přirážka
ke zvláštní dani výdělkové
[odstavec 1, písm. d)] se vybírá jen od poplatníků
této daně, kteří platili podle dosavadních
předpisů komorní přirážku.
Výše přídělů na správní
rok 1948 podle §§ 6, 9 a 10 se určí se
zřetelem na skutečnou potřebu v rámci
příslušných položek státního
rozpočtu na rok 1948.
Do lhůt o promlčení obecních dávek,
poplatků a příspěvků se nevčítají
léta 1939 až 1945.
Zrušuje se použivatelnost ustanovení čl.
I vládního nařízení ze dne
3. července 1943, č. 203 Sb., o změně
zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 329 Sb., o přechodné
úpravě finančního hospodářství
obcí, a ustanovení čl. II nařízení
ministra vnitra ze dne 18. května 1943, č. 128 Sb.,
o dávce ze zábav.
Ustanovení předpisů o finančním
hospodářství svazků územní
samosprávy (§ 1) a jiných osob veřejného
práva (§§ 13 a 14), pokud neodporují tomuto
zákonu, zůstávají nedotčena.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1946, s výjimkou ustanovení §
18, které nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitra
v dohodě s ministrem financí, a pokud jde o ustanovení
části druhé a třetí, ministr
financí v dohodě se zúčastněnými
ministry.
K provedení dvouletého hospodářského
plánu je třeba upraviti na přechodnou dobu,
než se uskuteční daňová reforma,
také některé úseky finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy a jiných osob veřejného
práva. Vzhledem k tomu se osnova zabývá především
otázkami z oboru finančního hospodářství
zemí, okresů a obcí (část prvá).
V části druhé se upravují jen příjmy
jiných osob veřejného práva, zejména
subjektů samosprávy zájmové.
Podstatná část osnovy se týká
finančního hospodářství územní
samosprávy. I tu jde především o dočasnou
úpravu příjmů zemí, okresů
a obcí z různých přídělů,
při čemž třeba řešiti též
některé naléhavé otázky z oboru
práva dávkového a rozpočtového.
Co se týče zdrojů příjmů
svazků územní samosprávy, zavádí
osnova na místě samosprávných přirážek
systém náhradových přídělů
na přechodnou dobu tří let. V letech 1946
až 1948 nelze totiž vybírati vůbec žádných
přirážek k přímým daním
státním ve prospěch svazků územní
samosprávy, jakož i jiných subjektů
veřejného práva. Na místě těchto
přirážek se zavádí jednotné
náhradní přirážky, jejichž
výnos plyne do státní pokladny (část
třetí). Na místě výnosu odpadnuvších
přirážek dostane se svazkům územní
samosprávy a jiným subjektům veřejného
práva náhradových přídělů.
Nehledíc k tomu, že jde o úpravu časově
velmi omezenou, třeba zdůrazniti, že myšlenka
svéodpovědnosti svazků územní
samosprávy v oboru finančního hospodaření
zůstává dále živým základem,
na němž třeba budovati. Neupouští
se zejména zásadně od instituce dávek
(přirážek) územní samosprávy.
Výnos z přirážek k daním přímým
tvořil vždy velmi významnou složku příjmů
svazků územní samosprávy vedle ostatních
dávek, poplatků a příspěvků
a vedle příjmů z vlastního jmění.
V době nesvobody se udržela přirážková
soustava jen na Slovensku, kdežto v zemích České
a Moravskoslezské byla nahrazena na území
tak zv. býv. Protektorátu soustavou náhradových
státních přídělů, zatím
co v pohraničním území, obsazeném
cizí mocí, došlo v důsledku přímé
recepce říšskoněmeckých norem
k naprosto odlišné úpravě příjmů
svazků územní samosprávy. Tento stav
potrval na území republiky do konce roku 1945. Pokud
jde o dobu po 1. lednu 1946, přiznal finanční
zákon na rok 1946 (čl. III, zák. č.
59/1946 Sb.) svazkům územní samosprávy
v zemích České a Moravskoslezské pro
rok 1946 státní příděly na
místě bývalých příjmů
z přirážek, jejichž výnos má
plynouti do státní pokladny. Tím došlo
k jednotné úpravě u všech okresů
a obcí v zemích České a Moravskoslezské.
Naproti tomu se nic nezměnilo na soustavě obecních
a okresních přirážek na Slovensku.
Na tento stav navazuje osnova, v níž se navrhuje časově
omezená úprava dotčených otázek.
Vzhledem k velkým proměnám v hospodářských
poměrech, zejména vývojem znárodněného
průmyslu, přemisťováním průmyslových
závodů, odsunem Němců a se zřetelem
na rostoucí úkoly územní a zájmové
samosprávy po obnovení ústavních poměrů
a na chystané změny v oboru státních
daní jeví se účelným prozatím
nahraditi přirážkovou soustavu příděly
ze státních prostředků. Tyto příděly
mají značnou výhodu, neboť jsou pevným
příjmem, s nímž mohou dosavadní
příjemci přirážek bezpečně
počítati při svém hospodaření.
Odpadá nejistota a kolísání přímých
přirážek, jejichž výnos by měl
při proměnlivé přirážkové
základně nyní spíše tendenci
klesající. Výše přídělu
je stanovena tak, aby se svazkům územní i
zájmové samosprávy, jakož i fondům
dostalo v zásadě ekvivalentní náhrady
za přirážky.
Osnova pamatuje také na dotaci prostředků
určených pro příspěvky finančně
slabým okresům a obcím přiměřeným
zkracováním náhradových přídělů
okresům a obcím a ukládá zemím,
kolik mají věnovati na tyto příspěvky
z přídělů jim poskytovaných
ze státní pokladny. Na Slovensku jest úkol
poskytovati příspěvky finančně
slabým okresům a obcím svěřen
Fondu státních přídělů
při pověřenectvu vnitra. I tomuto fondu se
dostává státního přídělu
osnovou určeného vedle oněch částek,
které vyplývají z přiměřeného
snížení náhradových přídělů
okresům a obcím.
Kromě toho umožňuje osnova poskytnouti svazkům
územní samosprávy, pokud by se jejich nejnutnější
potřeba řádného rozpočtu nemohla
uhraditi podle platných předpisů, na úhradu
schodku řádného rozpočtu zálohy
ze státních peněz.
Stanoví se též příděly
pomocným fondům pro úpravu dluhů okresů
a obcí.
Osnova upravuje hospodářské a finanční
věci zásadní důležitosti, potřebné
k zabezpečení stejných podmínek hospodaření
a podnikání, při čemž přihlíží
ke správním poměrům vytvořeným
v jednotlivých částech státu. Její
působnost se proto vztahuje na území celého
státu. Tato celostátní úprava jest
v přímém zájmu státní
administrativy vykonávané národními
výbory, jakož i v zájmu harmonického
vývoje finančního hospodářství
svazků územní i zájmové samosprávy
na území celého státu. Náhradovými
příděly se zjednoduší také
agenda svazků územní samosprávy, pokud
zejména si dosud předpisovaly a vybíraly
přirážky samy.
Stěžejní význam osnovy tkví v
úseku národohospodářském a
finančně politickém, neboť je předpokladem
úpravy směřující k stejnoměrnému
zatížení poplatnictva na místě
různě rozvrstveného přirážkového
břemene.
Osnova řeší všechny otázky, jejichž
zákonnou úpravu předpokládá
finanční zákon na rok 1946, jakož i
úkoly předpokládané v přípravě
budovatelského programu vlády v tomto oboru.
Toto ustanovení vyslovuje zásadu, že svazky
územní samosprávy nebudou v období
osnovou časově vymezeném vybírati
ani samy ani berními úřady přirážky
k přímým státním daním
přirážkám podrobeným. Tato zásada
se vztahuje na všechny přirážky svazků
územní samosprávy bez rozdílu, kterým
právním předpisem jsou upraveny. Nelze tedy
počínajíc berním rokem 1946 vybírati
ani přirážku k dani domovní v zemském
hlavním městě Brně podle zákona
ze dne 25. ledna 1888, č. 26 z. z. mor., k úhradě
nákladů na přechodné ubytování
vojska.
Počínajíc rokem 1943 odpadly na území
tak zv. Protektorátu přirážky ke zvláštní
dani výdělkové, k dani rentové přímo
vybírané a k dani z vyššího služného
(§ 1 vl. nař. č. 38/1944 Sb. ve znění
čl. III, vl. nař. č. 22/1945 Sb.). Přirážky
ke zvláštní dani výdělkové
nejsou již přípustny (oddíl 1, č.
10, č. 7 dekretu presidenta republiky č. 97/1945
Sb.).