Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení zákona ze dne 1. července 1926,
č. 139 Sb., o finanční podpoře elektrisace
venkova, ve znění předpisů jej měnících
a doplňujících, se mění a doplňuje
takto:
1. Ustanovení § 1 zní:
"Na podporu soustavné elektrisace venkova, pokud takto
podporované stavby jsou v souladu se zásadami celostátního
plánování, povolují se na rok 1946
částka 16,000.000 Kčs, na rok 1947 částka
80,000.000 Kčs, na rok 1948 částka 100,000.000
Kčs a pro léta 1949 - 1956 částky
podle skutečné potřeby. Tyto částky
buďtež zařazovány do rozpočtu ministerstva
průmyslu."
2. V § 2, odstavec 1, první věta zní:
"Povolené roční částky
se použije:"
3. Ustanovení § 2, odst. 3 zní:
"Při udělování příspěvků
a podpor budiž v první řadě přihlíženo
k územím, postiženým okupací
nebo válkou, k chudým horským a hospodářsky
zaostalým oblastem a ke krajům, které se
osidlují nebo v nichž by se elektrisací dosáhlo
zvýšení zaměstnanosti a výroby
zemědělské nebo živnostenské."
4. V § 3 se připojuje nový odstavec tohoto
znění:
"(3) Na stavby elektrovodných zařízení
v územích postižených okupací
nebo válkou může býti poskytnut stavební
příspěvek až do výše 75%
stavebního nákladu."
5. § 5 se zrušuje.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a platí v zemích
České a Moravskoslezské; provede jej ministr
průmyslu v dohodě s ministry financí a zemědělství.
Elektrisací venkova rozumí se výstavba elektrovodných
sítí ve venkovských obcích spolu s
dodávkou elektřiny jednotlivým konsumentům,
a to jak pro účely osvětlovací, tak
pro potřebu motorovou v drobných živnostech
a při pracích zemědělských.
K elektrisaci venkovských obcí dojde zpravidla buď
usnesením místních národních
výborů nebo založením místních
družstev pro rozvod elektrické energie, které
rozepíší veřejnou soutěž
na stavbu zařízení, opatří
úvěr k úhradě nákladů
a sjednají s elektrickým podnikem, v jehož
zásobovací oblasti jsou podmínky o dodávce
elektrické energie.
Hned od počátku rozvoje elektrisace v našem
státě bylo zřejmo, že náklady,
spojené s výstavbou elektrovodného zařízení,
jsou pro venkovské obce zcela neúnosné a
že bez vnější podpory by nemohl náš
venkov používati dobrodiní, které jest
nejen samozřejmou výslednicí pokroku, ale
i nezbytnou nutností pro rozvoj hospodářského
života vůbec a zvýšení zemědělské
a živnostenské výroby zvláště.
Proto položil náš stát základní
pilíř k elektrisaci venkova zákonem ze dne
1. července 1926, č. 139 Sb., o finanční
podpoře elektrisace venkova, jehož platnost byla pak
- protože se ukázala potřeba - prodlužována
zákony ze dne 28. června 1928, č. 112 Sb.,
ze dne 22. března 1929, č. 46 Sb. a ze dne 19. května
1932, č. 72 Sb. Podle těchto zákonů,
doplněných příslušným
prováděcím nařízením
ze dne 29. prosince 1928, č. 226 Sb., poskytoval stát
jednotlivým obcím a družstvům, pokud
o to zažádaly a splnily předepsané podmínky,
státní podpory na stavbu elektrovodného zařízení
do výše 50% skutečného nákladu.
Zásluhou těchto opatření mohl náš
venkov rychle doháněti zpoždění,
které měl za jinými státy v Evropě,
které tohoto systému již dříve
používaly. Během okupace byly pro elektrisaci
získávány prostředky jednak z titulu
likvidace bývalých závazků, jednak
jako části úspor v některých
položkách bývalého ministerstva hospodářství
a práce. V roce 1944 podařilo se obnoviti zajištění
této důležité složky národního
hospodářství vládním nařízením
ze dne 10. července 1944, č. 161 Sb., kterým
byla povolena na podporu elektrisace venkova v zemích České
a Moravskoslezské v letech 1944 až 1946 částka
6,000.000 K ročně. V době okupace, kdy jakékoliv
podnikání jiné než pro účely
válečné bylo velmi brzděno, stačila
tato částka právě na podpory těch
málo obcí, kterým se přes všechny
nesnáze podařilo uskutečniti elektrisaci.
Osvobozením našeho státu byl však dán
povel k práci pro zvelebení všeho hospodářství
a zvýšení životní úrovně
racionalisováním výroby, také výroby
zemědělské a živnostenské. Ze
všech krajů se hlásí živý
ruch v oboru elektrisace a obce naléhavě žádají
o udělení podpor. Již z tohoto důvodu
se jeví částka 6,000.000 Kčs, povolená
na rok 1946 naprosto nedostatečnou. Dnešní
potřebu prostředků k podpoře elektrisace
venkova v zemích České a Moravskoslezské
lze rozvrhnouti na dvě skupiny, a to:
1. Obce elektrisované nebo ty, jichž elektrovodná
zařízení nebyla dosud dokončena,
2. obce neelektrisované.
Podle dnešního stavu jest v zemích České
a Moravskoslezské 150 obcí, které elektrisaci
buď právě dokončily, nebo mají
zařízení ve stavbě a kterým
dosud nebyla podpora vyplacena, a to buď zcela nebo zčásti.
Průměrný náklad na stavbu elektrovodného
zařízení venkovských obcí dosáhl
zvýšení cen materiálu i zvýšením
mezd oproti nákladům předválečných
částek o 250 - 300% vyšších. Lze
tedy předpokládati, že výstavba elektrovodného
zařízení jedné obce bude státi
průměrně 300.000 Kčs. Střední
procento státních podpor až dosud udělovaných
se pohybuje kolem 40%. A tak pro obce, jejichž zařízení
jest ve stavbě nebo bylo právě dokončeno,
jeví se potřeba 18,000.000 Kčs. Vzhledem
k tomu, že z úvěru pro rok 1945 bylo použito
ke splátkám na zmíněná zařízení
částky 2,000.000 Kčs, snižuje se tím
potřebná kvota pro uvedené podpory na 16,000.000
Kčs. To jest částka, které jest nevyhnutelně
zapotřebí pro rok 1946, aby obce, které se
rozhodly pro elektrisaci za okupace nebo krátce po ní,
se neoctly v kritické finanční situaci. Pro
zvýšenou potřebu k udělování
podpor na elektrisaci venkova, jež v rozpočtu ministerstva
průmyslu na rok 1946 má úhradu pouze částkou
6,000.000 Kčs, bude použito úspor rozpočtu
kap. 13 "Ministerstvo průmyslu" na rok 1946 ve
výši skutečné potřeby, nejvýše
však do částky 10,000.000 Kčs.
Dále zbývá ještě v zemích
České a Moravskoslezské asi 4.100 obcí
a osad nezelektrisovaných. V rámci budovatelského
programu vlády bude elektrisace v příštích
dvou letech obzvláště urychlena, takže
lze počítati, že za předpokladu koordinace
všech ostatních hospodářských
složek, bude v roce 1947 zelektrisováno 510 obcí
a osad a v roce 1948 540 obcí a osad. Pro další
leta jest však třeba uvážiti, že
elektrisační práce se poněkud zpomalí,
neboť se bude jednati o případy stále
obtížnější a nákladnější.
Lze však v každém případě
počítati, že během 10 let bude elektrisace
státu dokončena - s výjimkou zcela odlehlých
a technicky i hospodářsky těžko zvládnutelných
případů.
Při průměrném nákladu 300.000
Kčs na výstavbu elektrovodného zařízení
jedné obce nebo osady by bylo zapotřebí na
podporách obcím pro rok 1947 částky
61,000.000 Kčs, pro rok 1948 částky 65,000.000
Kčs.
Průměrná délka jedné primérní
přípojky, ať již ve formě vlastní
přípojky nebo primérního vedení
samého, jest 2,5 km. Při ceně 100.000 Kčs
za 1 km primérního vedení a průměrné
podpoře 15 - 30% ze skutečného nákladu
jest částka, která bude poskytnuta na výstavbu
primérních přípojek pro rok 1947 19,000.000
Kčs, pro rok 1948 35,000.000 Kčs.
Bylo by tudíž třeba počítati
pro elektrisaci venkova s výdajem pro rok 1947 80,000,000
Kčs, pro rok 1948 100,000.000 Kčs. Pro leta 1949
- 1956 bylo by zařazovati vždy příslušnou
částku do rozpočtu toho kterého roku
podle skutečné potřeby.
Pokud jde o finanční úhradu nákladů,
spojených s prováděním navrhovaného
zákona, nelze doporučiti zavedení zvláštních
dávek v nově elektrisovaných obcích
vzhledem k výdajům, které poplatníci
těchto obcí budou nuceni v souvislosti s elektrisací
obce přímo uhraditi; zvýšení
daňového břemene nelze vzhledem k povaze
věci rovněž doporučiti. Elektrisací
nových obcí nastane však všeobecné
zvýšení životní úrovně
všech poplatníků těchto obcí
a tím i přiměřené zvýšení
výnosu všech přímých i nepřímých
daní. Rovněž tak zvýšená
výroba proudu zvýší daňovou poplatnost
elektráren. Rozvodem elektrické energie do širokých
venkovských oblastí se dosáhne hospodárnějšího
využití energetických zdrojů a úspory
ve spotřebě uhlí a pohonných látek,
což jest s hlediska národohospodářského
žádoucí.
Osnova navrhovaného zákona se omezuje na země
Českou a Moravskoslezskou, neboť pro Slovensko je
potřebné zmocnění k poskytování
příspěvku státní správy
na podporu soustavné elektrisace obcí na Slovensku
dáno podle § 1, zákona č. 12/1942 Sl.
z. a příspěvek na rok 1946 je zajištěn
čl. IV finančního zákona republiky
Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1946.