Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Likvidaci t. zv. vládního vojska,
zřízeného vládním nařízením
ze dne 25. července 1939, č. 216 Sb., jímž
se zřizuje vládní vojsko Protektorátu
Čechy a Morava, provádí po stránce
osobní i věcné ministerstvo národní
obrany, které je osobním úřadem zaměstnanců
t. zv. vládního vojska (odst. 2), jakož i pozůstalých
po nich.
(2) Po stránce osobní likvidace vztahuje
se tento zákon na
a) uniformované příslušníky,
jimiž se rozumějí osoby, které v t.
zv. vládním vojsku byly:
důstojníky,
vojenskými úředníky,
gážisty mimo služební třídy,
osobami z počtu mužstva;
b) občanské zaměstnance, jimiž se rozumějí
osoby, které v t. zv. vládním vojsku byly:
pragmatikálními úředníky (část
prvá, díl I. zákona ze dne 24. června
1926, č. 103 Sb., o úpravě platových
a některých služebních poměrů
státních zaměstnanců (platový
zákon),
zaměstnanci v pomocné kancelářské
službě (vládní nařízení
ze dne 7. července 1926, č. 113 Sb., o úpravě
služebních a platových poměrů
státních zaměstnanců v pomocné
kancelářské službě),
zřízenci (část prvá, díl
II. zákona č. 103/1926 Sb.),
pomocnými zřízenci (vládní
nařízení ze dne 7. července 1926,
č. 114 Sb., o úpravě služebních
a platových poměrů pomocných zřízenců).
Zaměstnanecký poměr osob uvedených
v § 1, odst. 2 zaniká dnem skutečného
propuštění z tohoto poměru, za které
se pokládá také:
a) povolání do činné služby vojenské
podle zákona ze dne 6. března 1946, č. 72
Sb., o úpravě některých právních
poměrů důstojníků a rotmistrů
z povolání a o převzetí některých
osob do československé branné moci,
b) přijetí za déle sloužícího
poddůstojníka,
c) nastoupení presenční služby (vojenského
výcviku příslušníků náhradní
zálohy),
d) převedení do některé jiné
státní nebo veřejné služby,
e) opatření podle § 3, odst. 2.
(1) Nebudou-li uniformovaní příslušníci,
na které se vztahuje zákon č. 72/1946 Sb.,
povoláni do činné služby vojenské,
převedou se s výjimkou těch, u nichž
se v kárném řízení vysloví
omezení podle § 6, odst. 2, do jiných státních
nebo veřejných služeb a jejich platové
a služební poměry se upraví přiměřeně
podle zásad vládního nařízení
ze dne 7. listopadu 1930, č. 163 Sb., o převzetí
zaměstnanců samosprávných korporací
do státní služby a o jejich zařadění.
(2) Osoby, které nebudou povolány do
činní služby vojenské ani převedeny
podle odstavce 1, budou přeloženy podle předpisů
platných pro vojenské gážisty
a) do výslužby, mají-li alespoň 10 let
započitatelných pro nárok na výslužbě
a jeho výměru,
b) do zálohy s odbytným, nemají-li alespoň
10 takových let.
(3) Doba ztrávená v t. zv. vládním
vojsku je plně započitatelná pro zvýšení
služného a pro nárok na zaopatřovací
platy (odbytné) a jejich výměru.
(4) Pro výměru zaopatřovacích
platů (odbytného) platí ustanovení
čl. V, § 3, odst. 3 zákona ze dne 16. května
1946, č. 139 Sb., jímž se zatímně
upravují platové a některé služební
poměry vojenských a četnických gážistů.
(1) Uniformovaným příslušníkům,
kteří dne 29. září 1938 byli
déle sloužícími poddůstojníky
a v tomto poměru se zaváží k další
činné službě vojenské, započte
se doba služby v t. zv. vládním vojsku, jakož
i činná služba vykonaná po 5. květnu
1945 pro stanovení náležitostí a zaopatřovacích
náležitostí podle předpisů platných
pro déle sloužící poddůstojníky
tak, jako by to byla doba ztrávená v poměru
déle sloužícího poddůstojníka.
Stali-li se důstojníky (vojenskými úředníky)
nebo strážmistry t. zv. vládního vojska,
může jim ministerstvo národní obrany
při ustanovení důstojníkem nebo rotmistrem
z povolání započítati dobu služby
v t. zv. vládním vojsku v poměru důstojníka
(vojenského úředníka) nebo strážmistra
dvěma třetinami pro zvýšení služného.
(2) Nebudou-li umístěni v činné
službě vojenské jako vojenští gážisté
z povolání nebo déle sloužící
poddůstojníci, převedou se do jiných
státních nebo veřejných služeb
a jejich platové a služební poměry se
upraví přiměřeně podle zásad
vládního nařízení č.
163/1930 Sb. Doba ztrávená v t. zv. vládním
vojsku bude jim započítána jako doba ztrávená
v poměru déle sloužících poddůstojníků.
Nebude-li možno umístiti je tímto způsobem,
přeloží se ti, kteří mají
podle předpisů platných pro déle sloužící
poddůstojníky alespoň 10 let započitatelných
pro nárok na výslužné a jeho výměru,
do výslužby a obdrží odpočivné
platy podle předpisů platných pro déle
sloužící poddůstojníky; ti pak,
kteří nemají alespoň 10 takových
let, budou propuštěni s odbytným, které
činí až do pěti započitatelných
služebních let jednoroční, při
více než pěti takových letech dvouroční
částku posledního služného (měsíční
prémie).
(1) Uniformovaní příslušníci,
kteří nejsou vojenskými osobami podle branného
zákona, jsou povinni podle svého ročníku
narození splniti brannou povinnost.
(2) Těm z nich, kterým bude umožněno,
aby se stali vojenskými gážisty z povolání,
nebo kteří se zaváží k další
činné službě jako déle sloužící
poddůstojníci, může ministerstvo národní
obrany presenční službu (vojenský výcvik
příslušníků náhradní
zálohy) přiměřeně zkrátiti
nebo zcela prominouti podle délky služby v t. zv.
vládním vojsku. Doba služby po 5. květnu
1945 se jim plně započítá do zákonité
presenční služby (vojenského výcviku
příslušníků náhradní
zálohy). Dobu služby ztrávené v t. zv.
vládním vojsku v poměru důstojníka
(absolventa důstojnické školy) může
ministerstvo národní obrany započítati
pro zvýšení služného při
ustanovení důstojníkem z povolání
dvěma třetinami. Stejně je postupovati při
zhodnocení doby služby pro stanovení náležitostí
v poměru déle sloužícího.
(1) Občanští zaměstnanci
budou převzati do osobního stavu občanských
zaměstnanců ministerstva národní obrany.
(2) Nebude-li možno zaopatřiti je podle
odstavce 1 a mají-li alespoň 10 let započitatelných
podle předpisů pro ně platných pro
nárok na výslužné a jeho výměru,
budou přeloženi do výslužby; nemají-li
alespoň 10 započitatelných let pro nárok
na výslužné a jeho výměru, budou
propuštěni s odbytným ve výši dvouročního
služného, pokud mají pět nebo více
započitatelných let, nebo ve výši jednoročního
služného, mají-li méně než
pět započitatelných let.
Ministerstvo národní obrany se zmocňuje,
aby v dohodě s ministerstvem financí a vnitra odstranilo
platové nesrovnalosti, které by mohly vzniknout
při provádění tohoto zákona.
Pokud zaměstnancům t. zv. vládního
vojska vznikla podle příslušných zákonných
ustanovení práva jako příslušníkům
národního odboje, zůstávají
tímto zákonem nedotčena.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 5. května 1945 a platí v zemích České
a Moravskoslezské; provede jej ministr národní
obrany v dohodě se zúčastněnými
ministry.
I. Všeobecně:
Dnem 5. května 1945 pozbylo t. zv. vládní
vojsko zřízené vl. nařízením
č. 216/1939 Sb. svého právního podkladu.
Citované vládní nařízení,
jako předpis z doby nesvobody, odporuje demokratickým
zásadám čs. ústavy a je je pokládat
podle čl. 2, odst. 1 dekretu presidenta republiky ze dne
3. srpna 1944 o obnově právního pořádku
za nepouživatelné. Citovanému vládnímu
nařízení nelze přiznat použivatelnost
ani na dobu přechodnou. Třeba proto t. zv. vládní
vojsko likvidovat.
II. K jednotlivým ustanovením:
K § 1, odst. 2.
Výraz "uniformovaný příslušník"
je volen z důvodů stylistických, poněvadž
vedle důstojníků, voj. úředníků,
gážistů mimo služební třídy
a osob z počtu mužstva konali v t. zv. vládním
vojsku službu i zaměstnanci občanští
a při jednotlivých ustanoveních osnovy je
mezi těmito skupinami rozlišovat.
K § 2.
Není třeba vysvětlení.
K § 3.
Osnova vychází ze zásady, že uniformovaným
zaměstnancům nemá se dostat při převodu
z titulu příslušnosti k t. zv. vládnímu
vojsku výhod proti těm zaměstnancům
vojenské správy, kteří byli převedeni
do státních nebo jiných veřejných
služeb podle vl. nař. č. 139/1939 Sb. Nelze
však vyloučit ze započítání
dobu ztrávenou v t. zv. vládním vojsku pro
výměru zaopatřovacích platů
(odbytného) a pro zvýšení služného.
Z převodu jsou vyloučeni ti uniformovaní
příslušníci, u nichž bude v kárném
řízení zavedeném podle § 6 zákona
č. 72/1946 Sb., vysloveno omezení podle odstavce
2 právě citovaného předpisu.
K §§ 4 a 5.
Mnozí z uniformovaných zaměstnanců,
o nichž mluví §§ 4 a 5 osnovy, osvědčili
se v t. zv. vládním vojsku jako výborní
instruktoři a nižší velitelé. Dává
proto zákon ministerstvu národní obrany oprávnění,
aby těmto osobám umožnilo znovu se státi
důstojníky a započísti jim při
ustanovení důstojníkem z povolání
dobu ztrávenou v t. zv. vládním vojsku v
poměru důstojníka (vojenského úředníka
nebo strážmistra) pro zvýšení služného.
Zhodnocení doby ztrávené v poměru
déle sloužících poddůstojníků
řídí se ustanoveními platnými
pro déle sloužící poddůstojníky.
K § 6.
Občanští zaměstnanci budou všichni
převzati do osobního stavu ministerstva národní
obrany. Nebude-li možno je převzíti, dává
zákon ministerstvu národní obrany možnost
přeložiti je do výslužby nebo propustiti
je s odbytným.
K § 7.
Jak bylo "K § 3" dovoděno, nemá se
při převodu podle této osnovy dostat uniformovaným
zaměstnancům výhod z titulu příslušnosti
k t. zv. vládnímu vojsku. Je však spravedlivé,
aby převedení nebyli na tom hůře než
zaměstnanci vojenské správy převedení
podle vl. nař. č. 139/1939 Sb. Proto může
nesrovnalosti odstranit ministerstvo národní obrany
v dohodě s ministerstvem financí a vnitra.
K §§ 8 a 9.
Není třeba vysvětlení.