Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Hladký, Komzala.
Zapisovatelé Štětka, dr Falťan.
Členové vlády: předseda vlády
Gottwald; náměstkové předsedy
vlády Laušman, Široký,
Zápotocký; ministři dr Čepička,
dr Dolanský, E. Erban, Ďuriš,
Fierlinger, dr Gregor, inž. Jankovcová,
V. Kopecký, Krajčír, dr Nejedlý,
dr Neuman, Nosek, Petr, Plojhar, arm.
gen. Svoboda, dr inž. Šlechta, dr Šrobár;
státní tajemníci dr Clementis, dr
Ševčík.
Předseda Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
251 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
Předseda (zvoní): Zahajuji 94. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Tato schůze byla svolána podle jednacího
řádu a byli do ní řádně
a včas pozváni všichni členové
ústavodárného Národního shromáždění.
K prohlášení podle § 61 jedn. řádu
přihlásil se ministr vnitra Václav Nosek.
Prosím ho, aby se ujal slova. (Poslanci povstávají.)
Ministr vnitra Nosek: Slavná sněmovno!
S hlubokým smutkem v srdci předstupuji dnes před
slavnou sněmovnu, abych, plně svou povinnost jako
ministr vnitra, oznámil truchlivou zprávu, že
ministr zahraničních věcí dr h. c.
Jan Masaryk není již mezi námi a že
v oktávu 98. narozenin svého velkého otce,
presidenta Osvoboditele, k zármutku celého národa
Čechů a Slováků, své rodiny
i všech svých slovanských bratří
a přátel ukončil dobrovolně svůj
život.
Život plný práce pro národ a stát
i pro blaho pracujícího lidu.
Ministr Masaryk, o kterém mohu jistě prohlásit,
že v našem národě neměl nepřátel,
svým nedávným výrokem, že jde
vždycky s lidem, vyjádřil jen to, čeho
si byl pracující lid vědom a proč
jej miloval.
Na základě prvních výsledků
zahájeného šetření mohu již
říci, že jde o dobrovolnou smrt za těchto
okolností:
Ještě včera dopoledne se zúčastnil
slavnostního přijetí pana polského
velvyslance Olszewského u pana presidenta republiky v Sezimově
Ústí. Jak známo, bylo toto přijetí
velmi srdečné. Jak mně sdělil kancléř
presidenta republiky dr Smutný, zdržel se ministr
Masaryk ještě po ukončení přijetí
v přátelské a srdečné společnosti
u pana presidenta, odkud pak odjel zjevně ve spokojné
náladě.
Během odpoledne i večera projevoval ministr Masaryk
svůj obvyklý optimismus a osoby, které s
ním přišly do styku, nepostřehly žádných
známek sklíčenosti.
V důsledku zhoršující se nemoci nastala
v noci u ministra Masaryka nervová krise.
Bylo zjištěno, že v posledních dnech trpěl
nespavostí, a podle zanechaného množství
nedopalků z cigaret lze usuzovat, že tomu tak bylo
i této noci.
Kolem 6. hod. ranní nastalo u ministra Masaryka
vyvrcholení dostavením se prudké ranní
deprese, která se stupňovala až do náhlého
pominutí smyslů. Mezi zanechanými věcmi,
kterými se obíral této poslední noci,
jsou i telegramy bývalých přátel z
Anglie a Ameriky, obsahující výtky a zklamání
nad jeho mužným a vlasteneckým postojem ve
dnech vládní krise.
To vše společně vedlo k tomu, že v nekontrolovatelném
duševním stavu dnes kolem 6. hod. ranní se
odebral z ložnice do sousední koupelny, z jejíhož
okna vyskočil na nádvoří Černínského
paláce, kde asi za půl hodiny byl nalezen již
mrtev.
Další šetření jakož i soudní
pitva se provádí.
Slavná sněmovno! Dámy a pánové!
S ministrem Janem Masarykem odchází z našeho
politického a řekl bych lidského života
osobnost, se kterou jsou spjaty dějiny našich národů,
jejich dvou zápasů za svobodu i za novou, lepší
a spravedlivější společnost. V Janu
Masarykovi ztrácí celé lidstvo velikého
bojovníka za spolupráci mírumilovných
národů a Československá republika
svého stálého, všeobecně uznávaného
a oblíbeného představitele naší
zahraniční politiky.
Jan Masaryk patřil vždy celému našemu
lidu, měl ho rád a lid měl rád jeho.
Právě proto v nedávných dnech se postavil
tak bez váhání a bez výhrad za hlas
a vůli naší lidové demokracie. Stal
se proto předmětem záštiplných
útoků na západě. Byl zahraniční
reakcí bezohledně napadán a štván
za to, že zůstal věren svému národu,
své vlasti, svému lidu.
Tím bolestněji pociťujeme jeho ztrátu
a zachováme mu čestnou a věčnou památku.
Odešel dobrý člověk a hluboce se klaním
jeho památce.
Předseda: Přerušuji schůzi na
pět minut.
Předseda: Zahajuji přerušenou schůzi.
Než přistoupíme k projednávání
pořadu dnešní schůze sděluji,
že mne došel přípis předsedy vlády
z 27. února t. r.
Přípis zní:
President republiky vyhověl žádostem náměstků
předsedy vlády dr Petra Zenkla, Msgra dr Šrámka,
dr Štefana Kočvary a Františka Tymeše a
zprostil je listy ze dne 25. února 1948 jejích úřadu.
Dále vyhověl president republiky žádostem
ministra zahraničního obchodu doc. dr Huberta Ripky,
ministra školství a osvěty univ. prof. dr Jaroslava
Stránského, ministra spravedlnosti dr Prokopa Drtiny,
ministra dopravy dr Ivana Pietora, ministra techniky inž.
Jana Kopeckého, ministra pošt konsist. rady Františka
Hály, ministra zdravotnictví prof. dr Adolfa Procházky,
ministra výživy Václava Majera, ministra pro
sjednocení zákonů dr Mikuláše
Franeka a státního tajemníka v ministerstvu
národní obrany Jána Lichnera a zprostil je
listy ze dne 25. února 1948 jejich úřadu.
Dále zprostil president republiky listy ze dne 25. února
1948
1. poslance a ministra univ. prof. dr Zdeňka Nejedlého
řízení ministerstva sociální
péče a pověřil jej řízením
ministerstva školství a osvěty,
2. poslankyni a ministryni inž. Ludmilu Jankovcovou řízení
ministerstva průmyslu a pověřil ji řízením
ministerstva výživy,
3. poslance a ministra dr Alexeje Čepičku řízení
ministerstva vnitřního obchodu a pověřil
jej řízením ministerstva spravedlnosti.
Konečně jmenoval president republiky listy ze dne
25. února 1948 tyto nové členy vlády,
které si vám dovoluji představiti:
Náměstky předsedy vlády jmenoval posl.
Bohumila Laušmana a Antonína Zápotockého,
ministry:
posl. dr Antonína Gregora, jehož pověřil
řízením ministerstva zahraničního
obchodu,
posl. Zdeňka Fierlingra, jehož pověřil
řízením ministerstva průmyslu,
posl. Františka Krajčíra, jehož pověřil
řízením ministerstva vnitřního
obchodu,
posl. Aloise Petra, jehož pověřil řízením
ministerstva dopravy,
vysokoškolského prof. dr inž. Šlechtu, jehož
pověřil řízením ministerstva
techniky,
posl. dr Aloise Neumana, jehož pověřil řízením
ministerstva pošt,
posl. Evžena Erbana, jehož pověřil řízením
ministerstva sociální péče,
posl. Josefa Plojhara, jehož pověřil řízením
ministerstva zdravotnictví,
dr Vavro Šrobára, jehož pověřil
řízením ministerstva pro sjednocení
zákonů,
státním tajemníkem v ministerstvu národní
obrany posl. dr Jána Ševčíka. (Zvoní.
)
Přistoupíme k projednáváni pořadu,
na němž je
Prohlášení předsedy vlády
Klementa Gottwalda.
Prosím pana předsedu vlády, aby se ujal slova.
Předseda vlády Klement Gottwald (uvítán
hlučným potleskem a povstáním):
Slavné ústavodárné Národní
shromáždění!
Dne 20. února 1948 podali demisi členové
vlády za stranu národně socialistickou, lidovou
a demokratickou. Tím byla vyvolána otevřená
vládní krise. Dne 25. února 1948 přijal
president republiky demisi zmíněných členů
vlády a potvrdil naše návrhy na doplnění
a rekonstrukci vlády. Tím byla vládní
krise překonána. Dnes předstupuje doplněná
a rekonstruovaná vláda před ústavodárné
Národní shromáždění s
programovým prohlášením. Schválením
programového prohlášení vlády
ústavodárným Národním shromážděním
bude řešení vládní krise potvrzeno
i parlamentně.
Dříve než přejdu k výkladu o
vlastním programu vlády, řeknu něco
o podstatě krise, jíž jsme v poslední
dny prošli. Kořeny, z nichž krise vyrostla, jakož
i cíle, které osnovatelé krise sledovali,
musíme znát už proto, abychom se napříště
podobných věcí vyvarovali anebo je zavčas
předešli. Pominu proto zevní průvodní
zjevy krise a pokusím se jít na samý kořen
věci.
V předmnichovské republice vládla a rozhodovala
u nás vrstva velkofinančních, velkoprůmyslnických
a velkostatkářských magnátů.
To ví dnes každý prostý člověk,
Čech i Slovák. V ústavě sice stálo,
že zdrojem veškeré moci je lid - ve skutečnosti
však lid cítil na své kůži a na
každém kroku, že zdrojem veškeré
moci byl peněžní žok. Jinými slovy:
pod pláštíkem formální parlamentární
demokracie byla v předmnichovské republice nadvláda
velkých a svým majetkem mocných pánů.
Tato vrstva velkých a mocných pánů
odůvodňovala svoji nadvládu mezi jiným
také tvrzením, že jen ona je schopna řídit
naše národní hospodářství.
Výsledky jejího hospodaření - periodické
hospodářské krise, trvalá nezaměstnanost,
zbídačení na jedné a hromadění
bohatství na druhé straně - však dokázaly,
že velkokapitalističtí magnáti nejsou
schopni říditi hospodářství
ve prospěch celku.
Velcí a mocní páni předmnichovské
republiky dále ujišťovali, že jedině
oni jsou povoláni správně vésti a
spravovati národní věci Čechů
a Slováků a státní záležitosti
Československa. Že prý jedině pod jejich
vedením mohou si naše národy zajistit národní
svobodu a státní nezávislost. Avšak
právě v těchto životních věcech
národa a státu byly výsledky velkoburžoasní
nadvlády pro národ a stát nejzhoubnější,
nejstrašnější, nejkatastrofálnější.
Aby udržela svoje třídní panství
a výsady, spolčila se česká a slovenská
buržoasie nejprve s vnitřními rozbíječi
republiky, s německými a maďarskými
fašisty. Z těchže sobecky třídních
důvodů kapitulovala česká a slovenská
velkoburžoasie ve dnech Mnichova a odmítla vojenskou
pomoc, nabízenou Československu Sovětským
svazem. A opět v zájmu peněžního
měšce a majetku obětovali čeští
a slovenští páni národní a státní
věc dne 15. března 1939, přijali potupný
protektorát a odtržení Slovenska od českých
zemí a postavili se úplně a otevřeně
do služeb Hitlera, ačkoliv věděli, že
v případě vítězství
je hitlerovské Německo odhodláno rozprášit
Čechy a Slováky a vyhubit je jako národy.
Tak se tedy česká a slovenská velkoburžoasie
ukázala ne dobrým správcem, nýbrž
bídným zrádcem naší národní
a státní věci. Tak v době historických
zkoušek byli čeští a slovenští
páni zváženi - a ukázali se lehkými.
Poznání této skutečnosti proniklo
do vědomí velké části českého
a slovenského lidu už za dob cizácké
okupace. To se dělo tím rychleji, neboť všichni
viděli: zatím co se lid okupantům pasivně
i aktivně bránil, páni s okupanty kolaborovali
a na německé válce a bídě národa
spoluvydělávali. Stávalo se proto stále
jasnějším, že po vyhnání
německých okupantů se nemůžeme
vrátit do poměrů předmnichovských.
Stávalo se stále jasnějším, že
po Němcích musí býti od politické
moci odehnáni i jejich čeští a slovenští
pomahači a že musí býti sáhnuto
také na kořen jejich moci, to jest na jejich velké
majetky, nahromaděné dlouholetým vykořisťováním
lidu. Prostě bylo jasné, že v osvobozené
republice musí mít rozhodující slovo
lid. Ne na papíře, nýbrž ve skutečnosti.
A tak po osvobození Československa sovětskou
armádou došlo k tomu, že jsme znárodnili
peněžnictví a těžký a velký
průmysl; že jsme odsunuli Němce a dali dříve
jim patřící půdu, banky a fabriky
ne do rukou českých a slovenských pánů,
nýbrž do rukou českých a slovenských
zemědělců, dělníků a
živnostníků, do rukou národa; že
jsme dále odstranili policejně byrokratický
systém a zřízením národních
výborů jsme zlidověli veřejnou správu;
že jsme nepřipustili obnovení předmnichovských
reakčních politických stran, které
byly přímými politickými nástroji
české a slovenské velkoburžoasie; že
jsme vytvořili vládu Národní fronty,
která měla být výkonným orgánem
svazku dělníků, rolníků, živnostníků
a inteligence. Tím vším byla dříve
vládnoucí vrstva skutečně odsunuta
od rozhodující politické moci a postižena
na svém nejcitlivějším místě,
na majetku. A v nové lidově demokratické
republice se začalo uskutečňovat, že
zdrojem veškeré moci je lid.
Přitom byl lid k bývalým neomezeným
vládcům velkomyslný. Znárodnil jejich
majetek pouze zčásti a za znárodněné
jim zaručil náhradu. Ponechal v rukou soukromých
mnoho průmyslových a jiných podniků
a znárodněním vůbec nezasáhl
do oblasti velkoobchodu domácího, jakož i do
vývozu a dovozu. Kapitalistům zůstala tedy
i nadále možnost vydělávat, obchodovat
a hromadit zisky. A kapitalisté toho plně využili.
Vrhli se v první řadě na obory, které
byly s hlediska ziskového nejvýnosnější,
při čemž v honbě za ziskem se pramálo
starali o zákon, mravnost a čisté ruce. Lid
to vidí názorně tak: při měnové
reformě na konci roku 1945 každý formálně
začal s pěti sty korunami. Dnes však má
spousta kapitalistů na hotovosti miliony a miliony. Je
jasné, že toho nemohli nabýti čestnou
a poctivou vlastní prací, nýbrž nečestným
vykořisťováním a šmelinařením.
Výsledek tohoto, ,vývoje" pak je, že majetková
základna buržoasie, zúžená a oslabená
znárodněním, začala se opět
rozšiřovat a sílit.
Avšak nejen to. Ponechali jsme po osvobození dřívějším
pánům a vládcům všechna občanská
politická práva. Byli jsme svědky, jak se
souzení zrádců a kolaborantů zvrhlo
v přímý výsměch právnímu
a mravnímu cítění našeho lidu.
Jak zrádci a kolaboranti byli šmahem osvobozováni
nebo trestní řízení proti nim zastavováno
a jak pouze nepatrná část z nich byla - a
to ještě většinou mírně
- postižena. Není divu, že jim tedy velmi brzy
opět narostl hřebínek. Plně využili
či lépe řečeno zneužili politických
práv, která jim byla velkomyslně ponechána.
Vstupovali sami nebo posílali své agenty do legálních
politických stran a legálních zájmových
organisací. Prosazovali na vedoucí místa
v těchto stranách a organisacích sami sebe
nebo své lidi a z pozadí, z tajných konventiklů
řídili jejich práci. Na tom, jak některé
strany dřívější Národní
fronty postupovaly ve vládě, v parlamentě,
v národních výborech, v zájmových
organisacích, v tisku, na schůzích a ve veřejném
životě vůbec - na tom všem se dalo přímo
nahmatat, jak tyto strany postupně podléhají
reakční nákaze a jak nakonec se úplně
zvrhají v nástroj reakce. Výsledek tohoto,
"vývoje" pak byl, že po květnu 1945
velkoburžoasie, odsunutá od politické moci,
zesílila i politicky, že její vliv sahal až
do vlády a že tento vliv nemohl být jiný
než reakční. Jinými slovy: v květnu
1945 jsme ze zasedací síně vlády vyhodili
reakci dveřmi a v únoru 1948 se ukázalo,
že nám tam reakce vlezla oknem.