Pan kol. Firt vytýká ministru financí,
že veřejnosti předčasně oznámil
své úmysly, odkud chce čerpat úhradu
na zemědělské příplatky, a
tím prý umožnil ukrýti vysoké
důchody a majetky z nadměrných zisků.
Jsem nucen odmítnouti co nejrozhodněji tuto výtku
a naopak činiti zodpovědnými za daňový
únik při nadměrných ziscích
a milionářském majetku ty politické
činitele, kteří zdržováním
a protahováním vyřešení otázky
úhrady vědomě a záměrně
milionářům poskytli a poskytují čas,
aby se mohli připravit na daňové defraudace.
Jestliže pan kol. Firt hovoří o tom,
že se máme ve společném úsilí
sejíti, abychom vyřešili těžké
problémy doby, bylo by především povinností
všech odpovědných politiků dbáti
toho, abychom co nejrychleji uzákonili milionářskou
dávku, zdanili nadměrně zisky a důchody
a umožnili tak pomoc rolníkům. Volá-li
p. kol. Firt o pomoc státním zaměstnancům,
nechť laskavě také uváží,
že účinná pomoc státním
zaměstnancům - podle jeho zásady: šetřit
a hospodařit, o níž s takovou oblibou ustavičně
hovoří - je přece na prvním místě
otázkou úhrady. A tak, chce-li doopravdy státním
zaměstnancům pomoci a nemá-li jeho řeč
býti pouze lacinou a líbivou frází,
založenou na partajní licitaci, měl by pomoci
ministru financí nalézti co nejrychleji vskutku
účinnou úhradu, která, jak jsme dokázali,
je nejlépe národohospodářsky odůvodněna
v jednorázovém zdanění milionářských
majetků. Toto zdanění vyhovuje po všech
stránkách řádné finanční
politice. Nutno ovšem míti na paměti, že
ani milionářská dávka nám nepomůže
na trvalo vyřešit otázku státních
zaměstnanců, neboť úhradový pramen,
i když bude bohatý, bude pouze jednorázový.
Otázkou pomoci státním zaměstnancům
je nutno se zabývati důkladněji a bez politické
licitace. Doufám, že pan posl. Firt nejenom
v zájmu zemědělců, nýbrž
i v zájmu brzké pomoci státním zaměstnancům
- i když by nyní byla tato pomoc jen jednorázová
a okamžitá - bude nám se svými klubovními
kolegy při prosazování dávky na milionáře
účinně pomáhati.
Náš požadavek, ať platí 35.000 milionářů,
je správný a nutný. Nejde o politickou agitaci
a licitaci. Je to požadavek i vlastenecký, který
odpovídá duchu Národní fronty a přání
našeho lidu. Každý, kdo jeho uskutečnění
brání, kdo dnes přichází s
různými demagogickými návrhy a při
tom má na vše recept: "Ať úhrada
jde ze státní pokladny", dokazuje jen, že
to se státní pokladnou a tím i s republikou
nemyslí dobře, že nemá zájmu
na uspořádaných poměrech, klidu a
spokojenosti občanstva, nýbrž na zmatku, bídě,
nespokojenosti a rozvratu. Každý takový musí
však počítati s tím, že se proti
této destruktivní snaze postavíme a za souhlasu
lidu a s jeho pomocí ji odrazíme. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Udeľujem slovo ďalšiemu
rečníkovi, ktorým je pán posl. Hořínek.
Posl. Hořínek: Paní a pánové!
Je mým úkolem, abych za stav podnikatelský,
zejména za stav obchodnický, promluvil několik
slov k rozpravě o prohlášení pánů
ministrů. Během této rozpravy zde učinili
někteří páni poslanci velmi a velmi
mnoho útoků a velmi ostře napadli stav podnikatelský,
zejména obchodnický, jako by to byli jediní
a hlavní šmelináři a jediní,
kteří nesou vinu na potížích
zásobovacích, vracím se k projevu pana posl.
Klíchy, který ve své obzvláště
temperamentní řeči použil slova šmelinář
přes padesátkrát. Nebyl bych se zabýval
tímto jeho thematem, poněvadž každý
z nás, všechny politické strany Národní
fronty a celý parlament, stavíme se ostře
proti každé šmelině a proti šmelinářům
jsme odhlasovali zákon. Záleží na příslušných
resortních ministerstvech, aby jej dodržovala. Ale
dotklo se mne, že právě pan posl. Klícha
na konci své řeči doporučuje zastavení
živností těchto šmelinářů,
a tu je jasno, že tím mínil živnostníky.
Ve své řeči se zmínil, kolik jest
vinen obchodník a kolik druhý sektor, to jsou sběrny
a trhové svazy.
Okupanti ve své chamtivé a dobyvačné
choutce zničili u nás obchod, z obchodníků
udělali vykupovače, nakupovače, rozdělovače,
distributéry atd. Obchodníci nebyli v pravém
slova smyslu obchodníky a také dodnes jimi nejsou.
A to je velká škoda pro celý náš
stát. Neříkejte, že nepotřebujeme
obchod! My jej potřebujeme, velmi nutně jej potřebujeme,
a to schopný, průbojný, podnikavý
a ovšem v plné míře poctivý.
Podívejme se na ty velké, bohaté, zámožné
národy, které obchodem a poctivou prací,
výrobou dosáhly dnešní zámožnosti!
My nepotřebujeme národ žebráků,
my potřebujeme národ zámožných
občanů. Potřebujeme takový obchod,
který by dovedl výhodně prodat naše
výrobky do zahraničí a zase naopak velmi
levně nakoupit potřebné zboží
pro nás. A tu jest si přáti, aby takovýto
poctivý, zdatný obchod byl podporován a ne
ničen, jak se to záměrně provádí.
Věřte, každý se hodí k tomu,
čemu rozumí, a k obchodování se hodí
výhradně vyučený praktický
obchodník. Je-li u nás vyživovací situace
kritická, je to proto, že obchodování
dělají diletanti, amatéři, neschopní
a neodborní lidé, kteří jsou na místech,
kam nepatří, a je nutné je nahradit dobrými
a schopnými odborníky. Proto také celá
naše distribuce hodně a hodně pokulhává,
protože obchod byl vyřazen ze své funkce a
byli tam nasazeni lidé byrokratičtí. Nebude
lépe ani pro spotřebitele, dokud obchod nebude opět
zapojen do distribuce poživatin. Pak opět nastane
dostatek zboží a nastane i láce.
Veškerá distribuce poživatin byla svěřena
tak zvaným trhovým svazům, pozůstatkům
z doby okupace. Podívejme se, jak to tyto trhové
svazy dělají. Poněvadž se to děje
pod patronancí ministerstva výživy, spadá
také odpovědnost na toto ministerstvo. Vezmeme si
Svaz pro dobytek, maso a ryby. U tohoto svazu činí
věcné a osobní výdaje 60 milionů
korun ročně. Osob zaměstnaných má
asi 800. Je zajímavé, že tento svaz má
také velmi značné fondy. Fondy vyrovnávací
činí 3 miliony, povinných dodávek
7 milionů, zvelebovací 1 milion, porážkový
1 milion a přebytkový 24 miliony. Celkem 36 milionů
fondů, to je peněz z kapes poplatníků.
A přes to se se zemědělcem, o kterého
tady jde, dodavatelem dobytka, masa pro naše spotřebitele,
když prodává svůj dobytek, který
s velkou obtíží vypěstoval, jedná
na jatkách takovým způsobem, že to není
naprosto demokratické a není to ani slušné.
Sám jsem byl svědkem příhonu dobytka
na jedny velké jatky, kde rolníci, kteří
tam dobytek dodali, byli pátým kolem u vozu. Několikačlenná
přijímací komise byla vlastně kývacím
materiálem a odhad prováděl jeden úředník,
v jehož kompetenci to ani nebylo, a ostatní členové,
bohužel také zástupci rolnictva, řezníků
a obchodníků, mlčky přihlíželi
oceňování dobytka. Zemědělec,
který tam dobytek dodal, stál vzadu, přizván
nebyl, nikdo se ho nezeptal, zda chce dobytek za tu neb onu cenu
prodat, zda souhlasí nebo nesouhlasí s příslušnou
třídou klasifikace. A když se ten zemědělec
ozval, bylo mu striktně řečeno, že do
toho nemá co mluvit. Tak jsem zvědav, jak dlouho
takovéto poměry u nás budou trvat. Řezníci
a živnostníci, kteří jsou vyučeni
v odborném zpracování masa, dnes jen fasují,
ti totiž nesekají, neporážejí -
oni do toho také nemají co mluvit.
Je nutno se také zmínit o tom, že zemědělec,
který hovězí dobytek vypěstuje, nemá
nárok na žádný příděl
hovězího masa, neboť jeho náležitost
se odčítá pouze z domácích
zabijaček vepřového dobytka. A tak se stává,
že celý Boží rok nemá zemědělec
hovězí maso.
Pan ministr zemědělství ve svém exposé
navrhuje, "aby ministerstvo výživy zabezpečilo
odber dobytka pre verejné zásobovanie predovšetkým
od zemedelských družstiev, ktoré poskytujú
záruku, že stanovené výkupné
ceny jatečného dobytka budú dodŕžané,
čo má veľký význam práve
teraz, keď platné úradné ceny sú
snižované súkromnými obchodníkmi
dobytkom." Kdyby zde byl pan ministr zemědělství
přítomen, dovolil bych si mu přečíst
výstřižek z jedněch novin. On totiž
má zásadu, že soukromý obchodník
dobytkem je šmelinář, že musí být
vyřazen z obchodování dobytkem, přestože
zemědělec si přeje, aby zde byla konkurence,
aby zde kromě hospodářských družstev
byl také soukromý sektor obchodní, poněvadž
tím se zemědělci dostane výhodnějších
cen z důvodů konkurenčních. A tak
když pan ministr zemědělství zde ve
svém exposé toto prohlásil, dovolil bych
si mu přečíst výstřižek
z jednoho časopisu: Dne 29. 7. 1947 prodal Josef Záruba
ze Třtice na Novostrašecku prostřednictvím
novostrašeckého hospodářského
družstva v Tuchlovicích společnosti VDS Praha
jednoho vepře živé váhy 30 - 33 kg za
605 Kčs. Číslem závěrečného
listu a serií mohu posloužit. Tento rolník
je však také řezníkem. A téhož
dne, t. j. 29. 7. 1947, koupil jakožto majitel živnosti
řeznické tentýž kus od VDS Praha na
novostrašeckých jatkách - tržním
uzávěrkovým listem mohu také posloužit
- za pouhých 1011.50 Kčs. Zkráceně:
dodal na jatky vepře za 605 Kčs a tentýž
kus koupil téhož dne jako řezník za
1.011 Kčs. Cenový rozdíl - maličkost
506 Kčs. Na 30 kg vepře tedy 16 Kčs na 1
kg.
Slavné shromáždění, suďte
sami, jak to vypadá, když se doporučuje a zvýhodňuje
pouze jeden sektor. Bylo zde také mnoho řečí
o velké nabídce selat. Jak je vám známo,
jsou soukromí obchodníci z distribuce vyřazeni.
Nesmějí kupovat. Sdružení obchodníků
dobytkem podalo tyto dny příslušným
ministerstvům a vládě návrh, že
jest ochotno vykoupit 30.000 kusů selat od zemědělců
za dosud platné ceny, tedy za ceny zvýšené,
a umístit je v místech, kde je selat nedostatek.
Domnívám se, že tento návrh, který
obchodníci dobytkem učinili vládě,
bude nutno akceptovat a že pan ministr zemědělství
bude muset zrušit svoji nedemokratickou, diktátorskou
vyhlášku, která zakazuje obchodníkům
výkup dobytka.
Dále navrhuji, - když nyní na podzim bude zvýšena
nabídka hovězího dobytka - aby bylo spotřebitelům
vydáno větší množství masa
předem, pokud je to únosné, aby si je mohli
zavařit pro dny, kdy bude masa nedostatek. My víme,
že chladicí zařízení a mrazírny
nejsou dosud v tak velké míře vybaveny, aby
zdolaly nyní očekávaný nával
hovězího dobytka na jatky.
Dále máme Svaz pro mléko a tuky. Tam je osobních
a věcných výdajů 44 miliony, zaměstnaných
osob je 400. Jeho fondy vyrovnávací u mléka,
sádla a loje činí 23 miliony; celkem je to
43 mil. Uvážíme-li, že mlékárny
- a mám zjištěna fakta - přispívají
na Svaz pro mléko a tuky až 100.000 Kčs měsíčně
z peněz dodavatelů mléka, tedy našich
zemědělců, je tato situace velmi těžká
a prekérní a je nutno také provést
určitou reorganisaci. V jedné margarince byla příslušnými
orgány Tukosvazu a ministerstvem výživy vykonána
revise, která dopadla pro margarinku velmi nepříznivě.
Osazenstvo, závodní rada a ředitelé
tohoto podniku pozvali nás, poslance Národní
fronty, abychom se na místě přesvědčili
o tom, co oni tvrdí, že revise byla nespravedlivá,
nevěcná a že skreslovala. Při této
revisi bylo totiž zjištěno, že v této
továrně schází 5000 kg tuženého
tuku, 18 vagonů máku, 17 vagonů řepky
a celkové manko olejů jedlých v této
továrně za jeden rok činí 65.000 kg.
Toto tam našla revisní zpráva. Proto nás,
poslance Národní fronty, volala závodní
rada a ředitelstvo, aby nám dokázali, že
to není pravda. Domnívali se totiž, že
my, laici, tomu nerozumíme, že jim přikývneme,
že jim to schválíme a podepíšeme
a že tu revisní zprávu nebudou muset vzít
na vědomí, čímž se lehce vyhnou
odpovědnosti. Dokonce generální ředitel
z Tukosvazu nám tvrdil, že manko bylo způsobeno
tím, že zemědělci dodávají
makové a řepkové semeno tak znečištěné,
že to dělá až 70 %. Slavné shromáždění,
já jako vykupovač olejnatin dovoluji si tvrditi,
že to je tak nehorázná lež a že se
skutečně stydím za to, že v čele
generálního ředitelství Tukosvazu
jsou takoví neodborníci a ignoranti, že nám
poslancům a veřejnosti něco podobného
tvrdí. (Potlesk.) A takovýto generální
ředitel bere statisíce ročního příjmu
za své vědomé klamání veřejnosti!
(Potlesk.) Jako praktický vykupovač mohu
říci, že nejvyšší procento
nečistoty u olejnatých semen činí
nejvýše 3 % a ne 70 %, poněvadž kdyby
činilo víc než 3 %, tak se olejnatiny nevykoupí
a vrátí se tomu zemědělci. My však
nemáme takové nepoctivé zemědělce,
kteří by šidili naše zásobování
a naše margarinky. (Potlesk.) Přikloňuji
se ke stížnosti oné margarinky, že žádala
několikrát ministerstvo výživy, aby
tam byla provedena revise hned po dnech osvobození, avšak
tehdy se tak nestalo. Apeluji proto na ministerstvo výživy,
aby učinilo okamžitě pořádek
nejen v oné margarince, ale ve všech margarinkách
vůbec, poněvadž máme zjištěno,
že margarinky činí nesprávná
hlášení.
Bylo nám také řečeno, že manka
jsou zaviněna špatným výpočtem
olejnatosti semen; dělají asi 2 %, takže ta
2 % jsou onen úbytek přes 50.000 kg. Na to jsou
odborníci, my laici tomu nemůžeme dosti dobře
rozumět. Záleží na ministerstvu výživy,
aby celou tuto věc uvedlo do pořádku a aby
nám předložilo výsledky kontrol u všech
margarinek v našem státě, poněvadž
tam skutečně je možno ušetřit,
když správně vytěžený olej
bude hlášen a nebude s ním šmelinařeno.
(Předsednictví převzal místopředseda
Petr.)
Dále máme Svaz pro hospodaření obilím.
Je to svaz nejdůležitější, poněvadž
tam jde o náš chléb. Tam je věcného
a osobního vydání 56 milionů, osob
zaměstnává asi 600. Fondů je tam velmi
málo, poněvadž na obilí doplácí
stát jen asi půl milionu. Ale je tam jiná
důležitá otázka: jak budou naši
spotřebitelé zásobeni dovozem z ciziny. Bylo
zde mnoho řečeno o tom, že obilí, které
dovážíme ze zahraničí, stojí
tolik a tolik, dokonce zde byla řečena čísla,
která neodpovídají pravdě. Šel
jsem po tom a zjišťoval jsem na příslušných
úřadech, jak to vlastně vypadá, kolik
platíme za dovezené obilí. My totiž
máme právo to vědět. A zajímavé,
že jsem zjistil jednu věc. Tak, jako bylo svého
času v zásobovacím a živnostensko-obchodním
výboru konstatováno, že jednotlivá ministerstva
nemají přesné údaje, a bylo jim dokonce
vytýkáno, že projevují snahu, poslance
Národního shromáždění
klamat nebo obelhávat, tak i zde jsem zjistil něco
podobného. Ministerstvo výživy Československé
republiky na můj dotaz odpovědělo takto:
v roce 1946 bylo k nám z Kanady dovezeno asi 33.000 tun
pšenice, jejíž cenová kalkulace je tato:
při dopravě via Aschaffenburg je cena pšenice
v Kanadě za 100 kg v našich penězích
276,92 Kčs, dopravné lodí 74,76 Kčs,
dopravné po Rýně, Rotterdam - Aschaffenburg,
31,20 Kčs, dopravné železnicí Aschaffenburg
- Milbach, staniční hranice 18,10 Kčs, dopravné
Milbach - Praha 32,10 Kčs. Činila by tedy cena pšenice
loňského roku podle výkazu ministerstva výživy
433,08 Kčs. To by nebylo tak mnoho. Podle dalšího
propočtu jinou cestou také z Kanady: cena pšenice
stejná, 276,92 Kčs, dopravné lodí
do Hamburku 88,88 Kčs, dopravné vlakem Hamburg -
Praha Holešovice přístav 39,70 Kčs -
nakoupili jsme tedy pšenici celkem za 405,50 Kčs.
Kdyby to bylo pravda, tedy jsme skutečně nakoupili
pšenici hodně lacino. Uvážíme-li,
že loni byla cena pšenice 360 Kčs, s příplatkem
20 Kčs 380 Kčs, nebyl by to žádný
velký rozdíl a my bychom mohli klidně nakupovat
pšenici v zahraničí a nemusili bychom ani našim
zemědělcům připláceti. Poněvadž
jsem však této zprávě ministerstva výživy
nedůvěřoval, zašel jsem na jiné
ministerstvo, na ministerstvo zahraničního obchodu,
kde jsem si dal předložit přesné doklady
a kalkulace. Tedy zač se vlastně nakupuje obili
v cizině? Bylo mně tam řečeno něco
jiného. Pšenici USA franko loď - odesílací
přístav nakupujeme ne za 276 Kčs, nýbrž
za 350 Kčs, některé partie za 420 Kčs,
z Kanady pak některé partie za 435 Kčs a
jiné za 520 Kčs. Z ruské zony v Německu
jsme nakupovali za 430 Kčs i za 500 Kčs, a snad
i výše, plus dopravné po moři, dovozné
z přístavu na hranice a z pomezí do Prahy,
které činí 150 - 200 Kčs za 100 kg,
přišla tedy pšenice na 600 - 700 Kčs.
Slavné shromáždění! Tvrdí-li
nám jedno ministerstvo, že nakupujeme franko republika
za 400 Kčs a druhé 600 - 700 Kčs, to je skoro
o 100 % výše, nevím, jaká to vlastně
máme ministerstva a jak si to tato ministerstva představují.
(Potlesk.) To jsou, prosím, data, která mi
byla řečena úředně.
Letošního roku máme nakupovat - poněvadž
cena obilí i v zahraničí stoupla - asi za
tyto ceny: Z Ameriky, USA, cena pšenice na místě
547 Kčs, některé 488 Kčs, některé
562 Kčs za 100 kg, plus dovozné, přijde přibližně
asi na 700 Kčs, t. j. platíme mnohem více,
než za ni dostane náš zemědělec.
Žito ve Spojených státech přijde na
místě 676 Kčs až 726 Kčs, plus
dovozné, přijde cca na 800 Kčs. Ječmen
stojí ve Spojených státech asi 460 Kčs,
v Argentině asi 600 Kčs. Z Iranu se nám nabízí
ječmen, t. j. už od překupníka, za 850
Kčs, takže s dovozem k nám by to přišlo
na cca 900 Kčs za 100 kg. Mouka se nám nabízí
ze Spojených států na místě,
z tvrdé pšenice asi 645, 662 a 695 Kčs, plus
dovozné; tedy přijde na 1000 Kčs za 100 kg.
Kukuřice, ta kukuřice, která má býti
dána zemědělcům jako krmivo v náhradu
za odevzdané obilí, se nám nabízí
z Brazilie za 433 Kčs, z USA za 410 až 460 Kčs,
takže s dovozem přijde asi na 610 až 630 Kčs.
Bude-li mít zemědělec platit tolik peněz
za kukuřici, jistě si to rozmyslí, což
značí, že bude muset opět hradit část
těchto cen stát a dodat to našim zemědělcům
levněji. Oves se nám nabízí z USA
za 368 Kčs, plus dovozné, takže přijde
asi na 500 Kčs. Pokrutiny, to jest krmivo, které
náš zemědělec zejména pro tučnost
svých dojnic potřebuje, se nám nabízejí,
ale jen nekvalitní, poněvadž kvalitní
lněné nejsou vůbec na světovém
trhu k dostání; jsou k dostání jen
palmojádrové, slunečnicové, řepkové
nebo makové, které nás přijdou franko
sem na 700 Kčs. Ale tyto pokrutiny mají tučnosti
jen asi 1 až 1,5 %.
Když teď na podzim zemědělec po sklizni
osévá svá pole zeleným, tedy na zelené
krmení, potřebuje hrách. Dostali jsme nějaké
partie velkozrnného zeleného hrachu z Holandska.
U nás byla prodejní cena od 8 do 10 Kčs za
1 kg, podle vzdálenosti od stanice železniční.
My jsme však platili v Holandsku za tento hrách na
místě 11 až 12 Kčs, takže s dovozem
k nám přišel na 12 až 13 Kčs za
1 kg. Všude a všude náš stát doplácí,
všude a všude se subvencuje, poněvadž jinak
to není únosné a možné. A domnívám
se, že kdyby se upravila zemědělcům
cena za jejich výrobky hned před zasetím,
že by se zemědělec snažil zasít
ty plodiny, které nejvíce a nejnutněji potřebujeme.
Ovšem nemá význam přikazovat sít
řepku a mák v krajích, kde to blýskáčci
sežerou, kde se to urodí jen jednou za 5-6 roků;
takovou divnou politiku je nutno odmítnout.
Zajímavá je ještě jedna věc.
Rozdíly při výkupu obilí, jak je vám
známo, přes usnesení zemědělského
výboru dosud u obilí platí, takže jsou
u zemědělce nad 20 ha srážky a nad 50
ha také. Stal se však jeden zajímavý
případ: Našla se rodina, která v dnešní
tak kritické situaci zemědělského
podnikání si pronajala hospodářství.
Připouštím, že aby obešla toto nespravedlivé
a nedemokratické nařízení o srážkách
z výkupních cen podle výměry půdy,
rozdělila toto své hospodářství
tak, aby na každého člena rodiny připadla
výměra pod 20 ha. A teď přišla
revise, která tvrdila, že je to nesprávné,
že je to protizákonné a že to nesmí
být. A zemědělce, kteří obhospodařovali
toto hospodářství ve výměře
přes 40 ha, pokutovala proto, že obcházejí
nařízení, a bylo zjištěno, že
tato rodina dostala 5.000 Kčs pokuty. Ale na druhé
straně bylo zjištěno, že z tohoto hospodářství,
které rodina obhospodařovala vcelku, dodala loňského
roku o 98 centů pšenice více, než měla
stanovený kontingent. Tato hospodářská
rodina ušetřila státu 30.000 Kčs na
předaném svém obilí-pšenici,
ale přesto byla pokutována Svazem pro hospodaření
obilím částkou 5.000 Kčs. Jsem toho
názoru, že tito dodavatelé, tito zemědělci
měli být vyznamenáni za to, že dodali
o vagon pšenice více než měli, a ne pokutováni
byrokratickým Svazem pro hospodaření obilím.
To není spravedlivé a tak nedosáhneme zvýšených
dodávek pšenice u nás.