Pokud pak jde o výsledek činnosti mimořádných
lidových soudů, dovolte, paní a páni
poslanci, abych se ještě jednou než skončím,
dovolal úsudku presidenta republiky, který o tom
podle zprávy Československé tiskové
kanceláře řekl deputaci Svazu osvobozených
politických vězňů toto:
"Ale dodávám upřímně,
že jsem nečekal, že retribuční
zákon bude uplatňován v takové míře
a poměrně celkem dobře a bez větších
politických sporů. Čekal jsem křivd
daleko více a čekal jsem také daleko více
chyb, denunciací jedněch proti druhým a všechno,
co je s tím spojeno. To všechno jsou věci,
které přinášívá nutně
katastrofa tak veliká, jakou byla poslední válka.
Vždyť se pamatujeme, jak na nás i tyto věci
měli Němci dobře promyšlené a
připravené. Myslím, že jenom málo
národům se podařilo vyoperovat z národa
všechny ty přečiny a zločiny z doby
války a potrestat je, a to exemplárně. Myslím,
že jsme to vcelku udělali dosti slušně,
a to jak v našem táboře československém,
tak zejména i mezi Němci. Vždyť při
žádném trestu nejde jen o to, aby se každému
naměřilo spravedlivě na sto procent, nýbrž
především o to, aby byla dána výstraha
všem pro budoucnost a aby druzí byli navždycky
varováni. A to se nám - jak aspoň myslím
- vcelku podařilo. Takto se snad na věc můžete
dívat i vy, političtí vězni. Já
sám jako president soudím, že bylo v celku
učiněno zadost spravedlnosti, pokud to vůbec
je v lidské možnosti. Tento pocit mám a soudím,
že retribuce byla tudíž vcelku provedena poměrně
slušně."
Myslím, že tato slova muže, jenž neváhal
na sebe vzít spoluodpovědnost za retribuční
dekrety, patří též do naší
diskuse, i když jsou to slova hlavy státu. Také
ona nám mohou pomoci najít správnou odpověď
na otázku, zda byl či nebyl splněn onen úsek
vládního programu, pod nějž retribuce
spadá.
Zdržel-li jsem vás, paní a pánové
poslanci, dnes tolik, mám na svou omluvu ten důležitý
argument, že touto parlamentní diskusí končíme
úkol rovněž zcela mimořádný
a - jak jsem řekl již ve svém exposé
- úkol vpravdě historický. Úkol, který
bude posuzován nejen dneškem a s hlediska dnešních
našich starostí i rozporů, ale který
bude posuzován i naší budoucností. Byl
jsem si toho vždy vědom a snažil jsem se podle
toho postupovat, i když mně to často vynášelo
někde neporozumění i mnoho politických
a někdy i osobních útoků. Nedal jsem
se tím mýlit. Dnes, kdy kapitola našeho vládního
programu o potrestání válečných
vin začíná být pomalu již kapitolou
historickou, mám pocit, že kdybych byl znovu postaven
před tuto odpovědnost, že bych v principu nemohl
náš společný úkol chápat
jinak, než jak jsem jej chápal. Předseda poslaneckého
klubu, k němuž i já patřím, František
Langr, řekl ve svém projevu v debatě
jednu velmi důležitou větu, která jde
dle mého mínění na kořen sporů,
jež mezi námi o retribuci vznikly. Pravil: "Nemohli
jsme nikdy také spojovat retribuci se svým bojem,
který vedeme za lepší a spravedlivější
společenský řád." Ano, pání
a pánové, my jsme skutečně nemohli
trestání válečné viny spojovat
s tímto bojem. A základ našich rozporů
tkví právě v tom, že někteří
v této sněmovně retribuci se svým
bojem za nový sociální řád
spojovali a spojují. Ale to může dělat
jen ten, kdo věcný výklad zákona může
pokládat za "pochybnou cestu jakési úzkostlivé
spravedlnosti." Slavná sněmovno, taková
slova by ve sněmovní síni, jež nese
ve svém čele desku s nápisem "T. G.
Masaryk zasloužil se o stát", vůbec odeznít
neměla. Pro nás žádná cesta,
která směřuje k úzkostlivé
spravedlnosti, nemůže být cesta pochybná.
Neboť je jen jedna spravedlnost, a to spravedlnost úzkostlivá,
která v rukou chybujících lidí vždycky
je ještě dost omylná, než aby její
úzkostlivost jí dopomohla k dokonalosti. Ale není
žádná spravedlnost neúzkostlivá,
neboť spravedlnost, která není úzkostlivá,
to již není spravedlnost, to je nespravedlnost. Tomáši
Masarykovi stačil jen jediný ubohý
človíček, jeden ubohý žid Hilsner
k tomu, aby šel po této cestě úzkostlivé
spravedlnosti, třeba i proti mínění
zdrcující většiny celého národa.
Ti, jimž osud takového ubohého člověka
nestál za cestu úzkostlivé spravedlnosti,
ti nakonec došli až k plynovým pecím na
spalování celých milionů takových
ubohých bezbranných lidí. Pro nás
není v tomto protikladu výběru. Pro nás
může být jen jedna jediná cesta. Masarykova
cesta úzkostlivé spravedlnosti. Dík tomu
pak, že jeho působením a jeho výchovou
celých generací dnes tuto cestu sdílí
převážná většina našeho
lidu, je to pro nás též cesta snadná,
protože jsme si jisti, že dnes již je většinou
národa přijímána a schvalována.
Kéž by náš národ ani dnes, ani
v budoucnosti se s této cesty masarykovsky chápané
spravedlnosti nikdy neuchýlil. Sám jsem se ve své
vládní odpovědnosti za činnost mimořádných
lidových soudů snažil postupovat tak, abych
pomohl úzkostlivou spravedlnost hledat, ne se jí
vysmívat. Nevím, zda se mně to vždy
podařilo, ale předkládám-li nyní
ústavodárnému Národnímu shromáždění
účty z této práce, prosím,
aby mému postupu takto rozumělo a aby chápalo,
proč při plnění úkolů
mimořádného lidového soudnictví
jsme ani já, ani československá justice nemohli
postupovat jinak. (Dlouho trvající potlesk.)
Místopředseda Petr: K věcné
poznámce je přihlášen pan posl. dr Kokeš.
Uděluji mu slovo.
Posl. dr Kokeš: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Budiž mi, prosím, dovoleno, abych se dotkl ještě
několika otázek, které pan ministr spravedlnosti
rozebral ve svém doslovu. My komunističtí
poslanci jsme u příležitosti exposé
pana ministra provedli věcnou kritiku retribučního
soudnictví. Naše snaha, jak zde již bylo zdůrazněno,
vedla k tomu, abychom panu ministru spravedlnosti pomohli odstranit
věci, se kterými nesouhlasíme, a aby bylo
dosaženo nápravy. My jsme v naší věcné
kritice snesli mnoho případů, se kterými
jsme nemohli souhlasit a se kterými také nesouhlasíme.
Dnešní doslov pana ministra spravedlnosti nikterak
nevyvrátil naši kritiku, argumenty a fakta, která
jsme snesli. Pan ministr spravedlnosti se dnes obšírněji
zabýval zákonem shromažďovacím
z roku 1867 a článkem 7 a 8 trestní novely
č. 6 z roku 1863. Jádro věci leží
v tom, že my komunisté spatřujeme v zákonu
shromažďovacím zákon, který nyní
v lidové demokracii měl být použit ministrem
vnitra ve prospěch republiky proti těm, kteří
se snaží tuto republiku poškodit, po případě
rozbít. A naproti tomu článek 7 a 8 trestní
novely čís. 6 z roku 1863 sloužil ve prospěch
kolaborantů a vedení kampaní ve prospěch
zrádců národa.
Dále se pan ministr spravedlnosti dotkl otázky partyzánů.
Kvitujeme s radostí prohlášení pana
ministra spravedlnosti a jsme rádi, že naší
kritikou byl přiveden k tomu, aby zahájil šetření
a provedl nápravu. Konstatujeme jenom, že naše
věcná kritika přispěla k nápravě
věci. - Dále zde pan ministr spravedlnosti mluvil
o gestapismu. Z jeho prohlášení jasně
vysvítá, že nejde o nějaké zjevy,
které jsou líčeny v novinách jako
zjevy masové, ale že jde jenom o několik případů,
z nichž dokonce teprve u 4 došlo k odsouzení.
Podle našeho názoru jde o obvyklé přehmaty
některých jednotlivců, které my samozřejmě
odsuzujeme. (Potlesk.)
Dále zde mluvil pan ministr spravedlnosti o tom, že
ten, kdo seje vítr, klidí bouři. Z úst
pana ministra znějí tato slova divně. Je
to vlastně výhrůžka a mohla by se nadhodit
otázka, komu se vyhrožuje. Mohl by vzniknouti mylný
výklad, že se dokonce snad vyhrožuje těm,
kteří zde na půdě parlamentu provedli
věcnou kritiku. My bereme prohlášení
pana ministra jako přeřeknutí (Veselost.)
a doufáme, že takováto mluva zde v parlamentě
nebude zaváděna, poněvadž by to mělo
nedozírné následky.
Dále zde mluvil pan ministr spravedlnosti ještě
o otázce tak zvané úzkostlivé spravedlnosti.
Je mylně vykládána, věty jsou vytrženy
ze souvislosti, neboť posl. dr Gregor ve své
řeči jasně uvedl, jaký je jeho názor
na tuto věc. My jsme rovněž pro úzkostlivou
spravedlnost, ale jsme proti methodě vykládat zákony
úzkostlivě ve prospěch kolaborantů
a zrádců. (Potlesk komunistických poslanců.)
A nakonec mi, paní a pánové, dovolte, abych
jménem komunistické strany prohlásil, že
jako členové Národní fronty máme
nejvyšší zájem na tom, aby spolupráce
v Národní frontě pokračovala, abychom
se v Národní frontě opravdu vystříhali
všech věcí, které by nás rušily,
a naopak abychom věcnou kritikou prohlubovali naši
práci. Bereme proto na vědomí prohlášení
pana ministra spravedlnosti a přes nedostatky, které
jsme kritisovali, prohlašuji jménem komunistické
strany Československa, že budeme pro výklad
pana ministra hlasovat, dávajíce tím najevo,
jak veliký význam přikládáme
byť i nedostatečné očistě aniž
bychom tím kryli nebo zastírali velké nedostatky,
které retribuce vykazuje. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Podle § 65 jednacího
řádu jest rozpravu o vládním prohlášení
ukončiti hlasováním, zda sněmovna
prohlášení schvaluje.
Budeme tudíž hlasovati.
Národní shromáždění jest
způsobilé se usnášeti.
Kdo souhlasí s tím, aby Národní shromáždění
schválilo prohlášení pana ministra spravedlnosti
dr Drtiny o činnosti a výsledcích
retribučního soudnictví, učiněné
v 55. schůzi dne 29. května 1947, nechť pozvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Prohlášení pana
ministra spravedlnosti je schváleno. (Potlesk.)
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Přistoupíme k přerušenému projednávání
třetího odstavce pořadu, jímž
je
Ad 3. Zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 619)
o Likvidačním fondu měnovém (tisk
702) - pokračování.
Zpravodaj posl. Janouš již promluvil.
K této věci jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Přihlášeni jsou pp. posl.: dr Novák,
Cígler, Souček, dr Neuman,
Valo a dr Josko.
Uděluji slovo prvnímu z nich, panu posl. dr Novákovi.
Posl. dr Novák: Slavné Národní
shromáždění!
V předposlední schůzi rozpočtového
výboru pronesl jeden poslanec skeptický dotaz, zda
dostanou vkladatelé, jejichž vklady byly obstaveny,
buď ve formě uvolněných peněz
nebo ve formě papírů všecko, co jim
bylo zadrženo. A pan ministr financí důrazně
a řekněme i trochu rozhořčeně
na to odpověděl, že nikdo nebude - přirozeně
číselně - zkrácen na vkladech, že
tedy dostane všecko buď v penězích anebo,
jak výslovně užil výrazu, v hodnotných
cenných papírech.
Vezmeme-li toto prohlášení pana ministra financí
jakožto výsledek naší snahy o odstranění
měnové zkázy, kterou jsme prošli, a
necháme-li současně před svými
zraky promenovat způsoby, jakými měnovou
zkázu odstraňovaly ostatní evropské
státy, uvážíme-li, že na příklad
Jugoslavie znehodnotila téměř všecko
svoje oběživo způsobem lineárním,
podobně tak Polsko, že Rumunsko prožívá
křeče inflace, že - jak to vidíme na
kursu francouzského franku - i Francie těžko
zápolí s obtížemi měnovými,
a postavíme-li naproti tomu výsledek naší
snahy, že naši vkladatelé dostanou všecko
buď v uvolněných vkladech nebo v hodnotných
cenných papírech, pak se domnívám,
že můžeme býti hrdi na to, že náš
stát způsobem důstojným spořádaného
státu, a řekl bych, skoro státu v mírových
poměrech se s tímto těžkým problémem
vypořádal. V tomto směru máme už
několik zákonů, které tuto otázku
řeší ne lineárně, t. j. stroze,
nespravedlivě a vůči mnohým nesociálně.
Všecky zákony jsme zaměřovali tak, abychom
byli právi spravedlnosti a sociálním potřebám,
jak se o tom také zmínil pan zpravodaj, ale také
abychom si nezničili hospodářskou strukturu
našeho státu.
O co tu běží? Běží tu o
zájmy vkladatelů, o jejich úspory, o výsledek
jejich práce. A tu se domnívám, že bychom
této příležitosti projednávání
zákona o Likvidačním fondu měnovém
měli použíti k tomu, abychom u této
části našich občanů - a není
jich málo, vždyť těch přihlášek
je 31/2 milionu, týká se to
tedy velké části našeho občanstva
- vzbudili přesvědčení, že náš
stát s občany zachází slušně
a že se o jejich blaho hospodářské i
sociální poctivě stará. Bylo by to
důležité proto, poněvadž ve vrstvách
vkladatelů nejvíce kolují různé
zprávy, které nejsou právě příznivé
státnímu myšlení občanů
a poměru občana k vlastnímu státu.
Vkladatelé se musejí dovědět - a rád
bych, aby to bylo alespoň s tohoto místa, z řečnické
tribuny parlamentu - jak veliké dílo se pro ně
dělá, jakož i to, že bez pomoci státu
by byli nejenom poškozeni, ale že by byli mnozí
úplně hospodářsky i sociálně
ruinováni. (Potlesk.) To je hezké, když
tleská i p. posl. Zápotocký, jsem
za to velice vděčen. Chci odůvodnit, proč
to máme dělat. Když začala válka,
měli jsme 60 miliard vkladů a 10 miliard oběživa
a všecko to bylo kryto hodnotnými aktivy, poněvadž
jsme měli měnu vyrovnanou, podloženou, kdy
za každou korunou stála plná její hodnota
věcná podle tehdejší úrovně
cenové. A když jsme po válce, po okupaci provedli
zúčtování té katastrofy, toho
tajfunu, který se přes nás převalil,
zjistili jsme, že je zde přes 250 miliard - nebudeme
se o nějakou tu miliardu hádat - vydaných
peněz, a že hodnoty, které je kryjí
nebo mají krýti, nejenom že nejsou větší
než byly v dobách mírových, nýbrž
že dokonce během války zmizely a že podle
zjištění, které bylo provedeno v peněžních
ústavech, činí 60 miliard korun. Tedy proti
250 miliardám vkladů stály hodnoty v ceně
kolem 60 miliard vkladů. Proč to všecko bylo?
Když tu Němci vládli, všecko rabovali.
Rabovali suroviny, které odváželi, rabovali
práci, za kterou musela naše Národní
banka podle jejich rozkazu vydávat ony nekryté,
a řekl bych, hospodářsky nesprávně
vydávané bankovky nebo peníze, které
tím nadouváním celého volumenu ztrácely
na ceně, takže nakonec měly pomalu menší
cenu než papír, na kterém byly natištěny.
Velevážení, zjistili jsme, že jsme po
válce podle Ignáta Herrmanna u snědeného
krámu. Kdybychom měli posuzovat a řešit
tento problém nápravy měny nebo vyrovnání
podle občanského zákoníka, pak bychom
vůbec ani vyrovnání nemohli provést,
poněvadž náš stát, pokud se týče
měnové stránky, byl by ve stavu konkursu,
a také hodnoty, které by tady zbyly, by téměř,
bojím se, nestačily ani na výlohy konkursního
řízení. Velevážení, uvědomme
si, že kdyby náš stát nezakročil,
znamenalo by to, že by cena peněz nebyla taková,
jak ji stanovíme, nevím, měla-li by cenu
jedné desetiny dřívější
reálné hodnoty. Nebudu se rozšiřovat
o tom, co by se stalo dále, že by to znamenalo zničení
všech peněžních ústavů bez
rozdílu, že by tyto peněžní ústavy
byly konkursní jeden vedle druhého, že by přestala
vůbec důvěra k peněžním
podnikům a že bychom si tady asi do daleké
budoucnosti podvrátili svůj hospodářský
systém, který hodně byl vybudován
na exploitování vkladů našich střádalů.
Nechci ani rozvíjet dál - jsou to věci obecně
známé - že by provedením konkursu anebo
snížením ceny koruny až na ty mizerné
částky staly se ilusorními všechny naše
sociální zákony, sociální pojištění,
pojištění soukromá a vše to, co
s tím souvisí. Aby se toto nestalo, přistupuje
sem stát, a to ne jako správce konkursní
podstaty - o tuto funkci prý byla vždycky snaha aby
se advokát stal správcem konkursní podstaty,
poněvadž měl tady možnost spravovat to
tak dlouho, dokud tam nějaká hodnota byla - nýbrž
jako rukojmí a plátce. Musíme tomuto slavnému
sboru i vkladatelům říci, že je to sice
groteskní, že my musíme ručit za Německo
a přistoupit na jeho místo, když Německo
zaplatit nemůže, ale náš stát z
povinnosti a ze správného chápání
funkce státu tady přistupuje jako takový
generální prokurátor nebo vyrovnávací
správce, který převzal ručení
za vyrovnávací koty. To je obrázek k tomu
asi nejlépe vhodný.
Ještě bych chtěl hned v úvodu říci
- zmínil jsem se o tom také v rozpočtovém
výboru - že pokládám tento zákon
v hospodářském životě za zákon
konsolidační, který se obrací k věcem
starým, k těm ssutinám, které tady
zbyly po válce, a snaží se materiálu,
který tady je, použít k novému hospodářskému
budování, třeba už podle nových
revolučních plánů, které jsme
si v hospodářském i sociálním
zákonodárství, ať o znárodněném
průmyslu, ať o tom ostatním, vybudovali.
Nyní bude snad dobře, když si uvědomíme
modus procedendi, t. j. způsob, jak má býti
zajištění měny a vrácení
ceny naší koruně provedeno, a to i té
staré koruně, těm vkladům, které
jsou vázány. Nebudu mluvit o pasivech. Pasiva jsou
vždycky přesně spočtena a vždycky
jistá. Ta neutekou. Takové je to vždy při
vyrovnání. S aktivy už je to často povážlivé,
tam už to tak jisté není. Musím prohlásit,
že tak, jak je to u vyrovnání obyčejného,
je to, bohužel, i u tohoto našeho velkého vyrovnání,
které za patronance státu má provésti
Likvidační fond. Tedy co je tady jistého?
My tady máme ke krytí vázaných vkladů
hodnoty domácí. Máme je zjištěny
přesně, poněvadž jsou uloženy a
zachyceny v peněžních ústavech jako
jejich hodnotná aktiva. Jsou to zápůjčky,
které byly poskytnuty našim lidem, jsou to nemovitosti,
které vlastní peněžní ústavy,
jsou to cenné papíry a akcie, naše domácí
hodnoty, které budou v dalším vyrovnávání
také přeměněny na hotové peníze.
Prosím, já vím, že toto je jisté.
Peněžní ústavy těch 60 nebo 61
miliard zaplatí a já jako správce jednoho
takového ústavu opět poctivě s tohoto
místa vznáším apel na ministerstvo financí,
aby ve spolku s Likvidačním měnovým
fondem tato likvidace, která se bude provádět
mezi peněžními ústavy a Likvidačním
fondem, byla prováděna tak, aby peněžní
ústavy mohly přejít klidně do nových
poměrů, kterýžto přechod skýtá
dnes některé obtíže. Hodnotná
aktiva budeme muset zaplatit. Tedy aby se nehartusilo příliš
na rychlé zaplacení, aby zúročení
pohledávky, kterou bude mít Likvidační
fond měnový vůči peněžním
ústavům, mohu-li o to žádat, bylo provedeno
bezúročně nebo za nějaké uznávací
procento, aby z výnosu toho mohly se obtíže
vyrovnat a přejít do mírových poměrů.