Řečníci se zmínili o tom, že
ministerstvo spravedlnosti zasahovalo do retribuce různými
výnosy, a to způsobem ne vždy vhodným.
Nevytýkáme nijak vedoucím úředníkům
na ministerstvu spravedlnosti, že vyvíjeli aktivitu,
nýbrž uznáváme a vítáme,
že ministerstvo tu postupuje iniciativně, poněvadž
je jeho úkolem zajišťovat řádný
chod soudnictví. Je však samozřejmým
předpokladem, aby vysvětlivky, jež vydá
ministerstvo k jednotlivým zákonům, odpovídaly
duchu doby a skutečnému úmyslu našich
zákonodárných orgánů. Poukazujeme
v této souvislosti na vysvětlivky, které
ministerstvo vydalo k t. zv. restitučnímu zákonu
a které tomuto požadavku naprosto nevyhovují,
ba odporují. Právě to, že soudcové
byli instruováni nedostatečně, a pokud byli
instruováni, instrukce nebyly vypracovány tak, aby
skutečně bylo zajištěno hladké
provádění zákona, právě
to bylo jednou z příčin, proč při
aplikaci restitučního zákona došlo k
takovým událostem, jako se odehrály ve Varnsdorfu
a jinde. Všech těchto případů
bylo politicky využito proti národním výborům
a ty byly paušálně obviňovány,
že porušily zákony. Nutno však zdůraznit,
že to nejsou národní výbory, které
vyvolávají chaos, nýbrž že to je
činnost některých soudců, která
v těchto případech naráží
na pochopitelný odpor lidu, poněvadž si vykládají
literu zákona po svém způsobu, nikoli tak,
jak ji chápe lid a jak ji zamýšleli také
zákonodárci lidem zvolení. Souvisí
to úzce s personálními poměry na ministerstvu
spravedlnosti, poněvadž ve většině
případů se setkáváme s týmiž
osobami, které odpovídají za obsah výnosů
a vysvětlivek, jež jsou doručovány soudům.
Došlo i k tomu, že zástupce ministerstva spravedlnosti,
p. dr Srb, dokonce na půdě parlamentu vystoupil
proti úmyslu vlády, což jistě není
a nesmí být jeho úkolem jako referenta ministerstva
spravedlnosti. Vnáší se tím určitý
element právní nejistoty v naše soudnictví,
když úředníci zodpovědní
za výklad zákona jej vykládají způsobem,
který odporuje duchu zákona. Bylo by záhodno,
kdyby pan ministr spravedlnosti i v tomto bodě zjednal
nápravu. Přispělo by to značně
ke zvýšení autority soudů, přispělo
by to značně ke spravedlnosti, které se zde
stále každý poslanec dovolává.
Výsledek retribuce a zjištěné nedostatky
v justiční správě nabádají
k tomu, aby byly odstraněny rušivé zásahy
vedoucích úředníků ministerstva
do soudní správy a nepřímé
ovlivňování soudů cestou administrativních
opatření.
Přispělo by velmi k uklidnění poměrů,
kdyby si pan ministr spravedlnosti všiml těchto otázek
a kdyby personální politika ministerstva spravedlnosti
byla vedena tak, aby podporovala všechny demokratické
a pokrokové živly mezi soudci a znemožnila uplatnění
těch, kteří se za okupace neosvědčili
a mají odmítavé stanovisko k lidově
demokratickému režimu, za který pan ministr
také bojoval. Pak bude plně zaručeno, že
všechny body vládního programu, na jejichž
splnění je zúčastněna justiční
správa, budou skutečně prováděny
do všech důsledků, nikoli z velké části
jen formálně, jako se stalo při provádění
retribuce.
Tolik jsem jenom chtěl říci, poněvadž
nemám máslo na hlavě, nebyl jsem s Háchou
fotografován a mohu se každému směle
podívat do očí. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Přerušuji
projednávání tohoto odstavce pořadu
a tím i pořadu dnešní schůze.
Před ukončením schůze sděluji,
že jsem dal dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu
na dnešní schůzi posl. Slívovi,
Janu Novotnému, Hatinovi, Stan. Novákovi,
Zvěřinovi, Brojanovi, inž. Sochorcovi,
Kaletovi Půčkovi, na dnes a zítra
posl. Juliu Klimkovi, na tento týden posl. Doleželovi,
dr Bernardovi, Bezděkovi, dr Vlad. Procházkovi.
Posl. Vilím žádá o dovolenou
do 24. t. m. k cestě do ciziny. Navrhuji udělení
této dovolené.
Kdo s mým návrhem souhlasí, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Dovolená se uděluje.
Sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby se
příští schůze konala dnes ve
středu dne 11. června 1947 o 13. hodině
1. Pokračování v rozpravě o prohlášení
ministra spravedlnosti dr Drtiny o činnosti a výsledcích
retribučního soudnictví, učiněném
v 55. schůzi dne 29. května t. r.
2. Společná zpráva výborů živn.-obchodního
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 475), kterým se zrušují
poplatky z obchodních a živnostenských knih
a z knih notářských (tisk 620).
3. Zpráva výborů právního a
rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 511) o plnění závazků
znějících na říšské
marky na Slovensku a v poměru mezi zeměmi Českou
a Moravskoslezskou a Slovenskou (tisk 628).
4. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 477), kterým se zrušuje
Zvláštní fond pro zmírnění
ztrát povstalých z poválečných
poměrů a kterým se upravují některé
právní poměry všeobecného fondu
peněžních ústavů v republice
Československé (tisk 636).
5. Zpráva výborů branného a právního
o vládním návrhu zákona (tisk 505)
o úpravě některých právních
poměrů důstojníků, rotmistrů
a poddůstojníků aspirantů v záloze
(tisk 637).
6. Zpráva výboru soc.-politického o vládním
návrhu zákona (tisk 554) o jednorázových
mimořádných přídavcích
k důchodům z veřejnoprávního
sociálního pojištění pro rok
1946 (tisk 638).
Končím schůzi.