Chci zase říci, že naši ministři
na tom vinni nejsou. Ministr dr Stránský,
ministr dr Dolanský, ministr Nosek jsou ochotni
tyto věci udělat, ale oni to nemohou za ty úředníky
vyřídit, napsat a expedovat, oni to nemohou udělat
za úředníky v ministerstvu vnitra, kteří
tuto záležitost měří ne na metry,
ale na celé kilometry.
Paní a pánové, chci se zmínit o §
11 retribučního dekretu, který se, žel,
dotýká jedině udavačství okupantům.
Tady se soudilo často smrt za smrt, a správně.
Ale vedle okupantských udavačů jsou zde další
zlovolní udavači našim československým
autoritám, tedy ne ti, kteří udávali
právem, těch se má slova netýkají,
ale zlovolní udavači, kteří udávali
často lidi poctivé z důvodů nikoli
čestných. Na to myslil náš soudruh dr
Bělehrádek, když zamýšlel
doplněk k § 11 retribučního zákona,
aby postihl ty lidské parasity, kteří si
z udavačství vytvořili výnosný
kořistnický obchod anebo nástroj své
pomsty. Tito podlidé žili z lidského neštěstí.
Máme zde o tom celý svazek spisů, jimiž
vás však nechci zdržovat, ze kterých bych
vám mohl prokázat, že to, co říkám,
je plně opodstatněno. Ba my jsme šli tak daleko,
že jsme mnohé lidi přímo svedli, když
jsme i v tisku vykládali, jak žádoucí
je toto udavačství. Někdy se mi zdá,
a nemějte mi to za zlé, že jsme národ,
který miluje zlo, že jsme národ, který
je vytrvale hledá, že jsme národ, který
je šťasten, když najde zlo, že je to kus naší
národní povahy, že nás do toho bahna
znovu dostalo těch šest strašných roků
okupace a že musíme hledět stát se tak
dobrými lidmi, jako jsou oni ruští mužíci,
o kterých jsem četl ve skvělé kapitole
knihy Johna Reeda "Deset dnů, které otřásly
světem ". To je skvělá kniha, však
ji také sám Lenin pochválil za to, jak krásně
vystihla mravní duši ruské revoluce a jaký
je ten ruský člověk docela jiný, než
jak se to jevilo u nás.
Paní a pánové, řekl jsem, že
nemluvím o udání zdůvodněném.
Mně jde o epidemii zlovolného udavačství;
ta je nejhroznějším zjevem, jako to udávání
Němcům, tak konec konců nesprávné
a zlovolné udávání nám.
K tomu se pojí dekret z 8. května 1946 o beztrestnosti
zločinů, učiněných k trestání
těch, kdo pracovali proti republice. Tady je ku př.
plzeňský případ Mazancův. Dělal
to Mazanec proto, aby ztrestal toho kolaboranta, skutečně,
ošklivého kolaboranta, za to, že byl proti republice,
že zrazoval republiku? Nikoli, dělal to proto, poněvadž
se mu chtějí pomstit, že jako jeho nadřízený
v jakési komisi už před časem hlasoval
pro jeho potrestání. Šlo tedy o osobní
pomstu. Proč má zlovolný udavač požívat
výhody trestního zákona s dlouhým
řízením a proč by na něho neměl
platit podobný dekret, podobná norma, jaká
platí v retribučním zákoně?
Nutno si ovšem uvědomit, že až do 25. října
neplatily na zlovolné udavače ani naše trestní
zákony. Sám pan ministr Drtina ukazuje na
některé ty omyly a křivdy revoluce. Nebylo
jednotného a vyrovnaného hlediska při posuzování
viny. Bylo tu již ukázáno soudr. Jelínkem,
jak pro jeden a tentýž čin byl jeden prohlášen
vinným, druhý nevinným. Byla rozdílná
míra pro Slovensko a pro nás. Vynikající
člen tohoto parlamentu prohlásil svého času,
že u nás v Československu lze získat
za 5.000 Kčs na všechno svědka. V prvních
dobách, jak už bylo řečeno, užívalo
se gestapa proti našim lidem a docházelo k takovým
ostudným procesům, jako byl s dr Pospíšilem
v Olomouci. A že retribučního řízení
ve velmi mnohých případech bylo užíváno
k vyřizování osobních účtů,
k pomstě, bylo už také, vážení
pánové a dámy, prokázáno.
A zase chci ukázat na zvláštní věc,
která doprovází celý ten náš
retribuční proces. V ministerstvu školství
známý vlivný úředník
jednoho dne s několika kamarády vyhnal bez jakéhokoliv
oprávnění na 40 svých kolegů
z úřadu. Jednoho z nich vsadil do kriminálu
na Pankrác a ostatní zbavil chleba, cti a všeho,
co s tím souvisí. A přece tento vysoký
úředník nebyl čistý jako lilium.
Za doby okupace učil za německé peníze,
ačkoliv nebyl z němčiny zkoušen - tedy
práce z pilnosti - úředníky ministerstva
školství německému jazyku. (Hlas:
A sedí na ministerstvu dál!) Bohužel, snad
někdo má strach z toho, kdyby ho vyhnal, že
by se na něho jiní hněvali. (Smích.)
V zemské školní radě je jiný
úředník. Četl jsem jeho studii o tom,
že na československých středních
školách musí vládnout duch nacismu.
Já tu studii měl v rukou a odevzdal jsem ji na správné
místo. A vidíte, paní a pánové,
tento vysoký úředník byl povýšen
ještě výše. (Hlasy: To je hanba! -
Není to pravda!) Je to pravda! Pane, Vy se mýlíte,
já to vím lépe než vy. Je zbytečné
takhle popírat něco, o čem nic nevím.
Je to pravda! Právník, který analysoval jeho
německou přednášku, zakončil
svůj rozbor slovy: "Jde o článek nehodný
československého školského úředníka."
A tak jedni za pronacistickou školu byli biti, do krve trestáni,
a druzí odměňováni. Paní a
pánové, tohle není spravedlnost. Jak chcete
vychovávat své děti pro výstrahu z
této tragedie, když jsou zde takové zjevy a
když tady bylo ukázáno na mnoho podobných
případů? Není, paní a pánové,
potřeba připomínat, že kácí-li
se les, lítají třísky. To je samozřejmé.
I u nás lítaly třísky, některým
se zabodly do těla, kvasí v ranách, bolí,
dokonce otravují celý organismus. Nemám za
to, že by bylo zájmem a v zájmu československé
revoluce, nechat bolavé rány dále kvasit
a utrpěné křivdy udržovat. Myslím,
že je naší mravní povinností provést
co nejrychleji nápravu nerovnoměrných rozsudků
a napravovat křivdy.
A zase jedna křivda, která už se nedá
napravit. Jako inspektor v Brandýse n. L. míval
jsem nadřízeného dr Říhu, který
se za okupantů stal pražským primátorem,
protože na něho přišli větší
páni, než byl on sám, a vykládali mu,
že musí přijmout pražské primátorství,
aby tam neposadili Němce a aby nám nebylo ještě
hůř. Dr Alois Říha! Tomuto muži
bylo 70 let, když ho zahnali na Karlovo náměstí
do kriminálu, kde nebylo lože, kde prostál
a proseděl na židličce 30 dnů a kde
byl tento 70letý člověk nelítostně
bit. Je pravda, že byl v Lize proti bolševismu, je pravda,
že se dal jmenovat primátorem, ale já nevím,
zdali všichni ti, kteří se dali do Ligy proti
bolševismu, byli tak biti a utýráni jako on,
že po 30 dnech v kriminále zemřeli. Já
toho člověka znal, znal jsem ho celá dlouhá
léta a srdečně lituji toho, že tento
muž, otec dobrých českých dětí,
musil sejít se světa takovým zlým
způsobem. (Hlas: A k tomu ti hodní Němci
přihlíželi! To udělali ti dobří
Němci!) Nikoli Němci. Ti už tady nebyli,
to už byli všichni právem vyhnáni. To
udělali ti hodní Češi, a neměli
to udělat! (Výkřiky.) Že nebyl
příliš milý ani těm Němcům,
o tom svědčí to, že mu ani orlici nedali.
(Hlas: Ale kdo viděl umírat takového starého,
zasloužilého bratra Patejdla a tisíce jiných
v koncentrácích, ten nebude tak mluvit!) Podívejte
se, milý příteli, já jsem v těch
koncentrácích, jak už jsem řekl, měl
tři nejbližší příbuzné.
Ti tam zahynuli v plynových pecích. Nebudu vám
o nich vyprávět, ale to neznamená, že
bych měl zahmuřovat oči nad případem
dr Říhy. Já jsem a zůstanu proti všem
a proti každému, kdo není napřed člověkem
a teprve potom tím ostatním. (Bouřlivý
potlesk.) A mohu vám říci zase: Váš
primátor dr Vacek byl jedním z těch
lidí, kteří se aspoň k mrtvému
dr Říhovi a k jeho rodině krásně
a čistě zachovali. Nikdy jsem s ním nemluvil,
ale kdybych s ním mluvil, půjdu a srdečně
mu za to poděkuji, protože nemám stranické
nenávisti. Já mám nenávist jenom k
nenávisti a ke špatnosti lidské (Potlesk.),
ne ke komunistům, ani k nikomu jinému. Jsem přesvědčen
o tom, že tuze mnoho nenávisti plodí zase jenom
tuze mnoho nenávisti.
Mohl bych mluvit i o dr Drachovském. Také jsem ho
znal, pracoval jsem 50 let v Péči o dítě
a on tam léta pracoval se mnou. Dopustil se chyby, já
to Vím, ale já tento případ považuji
za jeden z těch, který by musel být okamžitě
řešen, kdyby dekret presidentův připouštěl
opravné řízení, poněvadž
myslím, že je rozsudek nad dr Drachovským nepřiměřený.
Poslala mně Národní rada, ta stará,
Československá Národní rada, nedávno
spis o tom, jak členové Národní rady:
Lány, Eliáš, dr Mainer, Kamil Krofta,
Jaroslav Kvapil, Dérer, Stašek
a jiní pracovali s podzemním hnutím. A mezi
nimi 7krát je uváděn jako zasloužilý
činitel prof. Drachovský.
A uvádím ještě případ
dr Šusty, toho skvělého historika, který
mohl pro nás ještě mnoho vykonat a jehož
kniha o Karlu IV. právě nedávno byla vydána.
Profesor Šusta odešel dobrovolně a s ním
celá řada jiných lidí, kteří
se zase a tuze báli hanby od našich vlastních
lidí.
Mám doma a i s sebou sta dopisů lidí, kteří
se dostali do kriminálů, kteří tak
přišli o jmění, atd. Nenapadá
mi, abych říkal, že jsou nevinni. A přece
nelze jejich nářky kategoricky odmítat. Je
mezi nimi dopis ženy odsouzeného Plzeňáka,
o kterém mně současně jeho advokát,
jeden z nejlepších advokátů města
Plzně a člověk čistého charakteru,
píše: "Nevím, co byste mohl v její
prospěch podniknout, je to však vyložený
justiční omyl." A já mám k tomu
mlčet, když o tom případu vím?
Tomáš Masaryk nám říkal:
Nebuďte lhostejni k cizím bolestem! Lhostejnost je
strašlivá cesta k národní smrti.
Paní a pánové, píše mně
železničář: "Od mládí
jsem pracoval v Pošumaské jednotě, od mladých
let jsem byl pokladníkem v hasičské jednotě,
pěvecké župy, členem Sokola atd. Byla
to má jediná radost pracovat pro národní
cíle. A dnes jsem kolaborant, trestán, bez chleba
a beze všeho.- Neznám ho, nevím, jak dalece
je vinnen, ale já říkám, že jsme
si vinu kolaborantství až příliš
rozmnožili, že jsme zapomněli na to, o čem
jsem mluvil na počátku své řeči,
a že jsme na to zapomenout neměli.
Nechci mluvit o Kolíně, o Mirošově,
Bílině a Kamenici; o tom psali jiní, a já
své mínění povím upřímně;
doufám, že tak loyální a snášenliví
budete, abyste je snesli. Vy nemáte rádi Peroutku,
já ho mám rád. A mám rád i
Michala Mareše. Možná, že se v lecčems
mýlí, ale ta jejich statečnost v tomto prostředí
strachu, který pořád ještě trvá
i po revoluci, ta je krásná a já jim tady
vzdávám za to čest. (Potlesk.)
Paní a pánové, nedávno jsem četl
článek Jiřího Veltruského v
Cíli, ve kterém povídá: "Dokud
tyto zločiny nebudou potrestány, bude na naší
revoluci lpět hanba, skvrna zlodějství a
gestapáctví." Myslí na to zlovolné
udavačství, na činy hanebného násilí,
které šlo za ním, a na všechno, v čem
očista ještě provedena nebyla.
Jsem přesvědčen s panem dr Gregorem,
že očista ještě provedena nebyla. A ovšem,
že bude provedena teprve tehdy, až budeme reparovat
tyto své omyly a až postavíme retribuci na
touhu po spravedlnosti a dáme budoucím pokolením
velkou výstrahu z naši strašné národní
tragedie. (Potlesk.)
Paní a pánové, já vím, že
vy, kolegové komunisté, neradi slyšíte
tyto věci, poněvadž na to máte jiný
názor. Nemohu vám vzít váš názor,
ale upozornil bych vás na knihu Thomase Paina, Rights of
Man. Mluví tam o francouzské revoluci. Když
Edmund Burke, vynikající Angličan, se vrhl
na francouzskou revoluci a pro zločiny, které prováděla,
ji odsuzoval, tenkrát Thomas Paine, také Angličan,
sedl a psal svou slavnou knihu, ve které povídá:
"Neodsuzujte francouzskou revoluci; ta byla ve svých
cílech čistá a krásná, ta byla
veliká, a já ji budu hájit proti každému
právě proto, že měla tak velké
a krásné cíle. To zločinné,
čím se projevila, tím není vinna revoluce.
Tím je vinna doba před revolucí, doba monarchistického
a jiného násilí." On prostě hájil
revoluci, protože to považoval za svou mravní
povinnost; ovšem nehájil a nebránil při
tom zlo, kterým se tak jevila.
O retribucích mluvili dva páni ministři,
pan ministr Nosek v zemském národním
výboru, pan ministr Drtina u nás. Když
jsem sečetl všecký případy, o
kterých mluvili, bylo by jich asi 372.000. Ale počítám
s tím, že o některých případech,
o kterých mluvil pan ministr Nosek, mluvil také
pan ministr Drtina a že je jich tedy značné
méně. Počítám asi 300.000.
A uvažuji dále: Kdyby s každým případem
bylo spojeno jenom pět příbuzných,
otců, matek, synů, dětí, kteří
společně s odsouzeným duševně
trpí, bylo by tu kolem nich 1,500.000 duší.
Jak veliký je mravní otřes a jak veliký
je mravní rozklad, který jde s povodní těchto
nešťastných případů! A já
se ptám: Kolik z nich je nařčeno nevinně,
kolik z nich bylo trestáno nevinně? A ptám
se dále: Můžeme být lhostejni k těmto
věcem? Tady má československá revoluce
- a nikdo jiný - povinnost, aby se zbavila těchto
bolestí a aby se představila národu jako
revoluce, která mu má přinést požehnání.
Mluvil jsem 8. srpna 1945 do chicagského velikého
anglického radia o revoluci v Československu. Jednou
svou přednášku otisknu, aby kdekdo viděl,
jak radostně, jak šťastně jsem se díval
na naši budoucnost. Neomlouval jsem kolaboranty a neomlouvám
je ani dnes, ani mi to nenapadá, nikoli, milý příteli,
ale já se těmto věcem nechechtám,
jsou příliš bolestné, než abych
se jim mohl chechtat. (Potlesk.) Mě při tom
srdce bolí. Jsou to také naši bratři,
i když pobloudili, vždyť mnozí z nich dokonce
ani nepobloudili a přece jsou trestáni. A mám
právo tohle říci. Ani já jsem těch
šest roků nezahálel, já jsem nikdy svou
vlast nezrazoval, a proto i já mám právo
mluvit otevřeně jako muž v demokratickém
státě k demokratickým mužům.
(Potlesk.)
Retribuce měla veliké poslání a buďme
jí za to poslání, pokud je vykonala dobře,
upřímně vděčni. Budou se k
ní vracet naše školy, a všechna naše
školská výchova má, jak jsem řekl,
sloužit naší národní výchově
jako veliká historická výstraha. Pánové,
vy jste vesměs mladší než já, ale
možná, že tu mezi vámi sedí někdo,
kdo jako malý hoch čítával tak jako
já známé verše Jana Erazima Vocela:
"List." Jsem starý chlap a dobře si pamatuji
mnohé ty verše, když tam mluví: "Již
půlnoc se rozložila po táboře českém..."
a nakonec povídá o Milotovi z Dědic, jak
zradil, aby nejenom vlast a krále, i Boha oklamal. Starý
Vocel byl zbožný muž, vlastenecký buditel,
a my jsme mu byli za tu básničku nesmírně
vděčni. Kdykoliv jsme ji citovali a mysleli na Milotu
z Dědic, tu námi prochvívalo něco
nesmírně bolestného, co cítíme
ještě dnes, když se k Vocelovi vracíme.
Paní a pánové, rád bych, aby naše
děti a naše pokolení, až se budou vracet
k těmto retribučním problémům,
mohly se k nim vracet tak, jako my jsme se vraceli k Vocelovu
"Listu". Nemůžeme ovšem omlouvat násilí,
ba, my je omlouvat nesmíme. Jsme malý národ
a nemůžeme žit násilím a nechceme
jím žíti. A proto je tu retribuční
dekret a také s nim spojená diskuse, za niž
jsem hluboce vděčen těm, kteří
ji vyvolali - je-li to pan ministr, tedy panu ministrovi - abychom
zůstali dobrými přáteli, jako lidé,
kteří se nebojí podívat pravdě
do očí bez nenávisti. Já nemám,
Bůh je mi svědkem, nejmenší nenávisti
k žádnému člověku. Jsem už
stár, jakpak dlouho tu budu? Budu sytit a živit svou
duši nenávistí? Není možná.
A myslete si o mně, co chcete! Takový jsem, takového
mě tu máte. (Potlesk.)
Neujímám se kolaboborantů, já se ujímám
revoluce; nejenom ve svém, také ve vašem zájmu.
(Různé výkřiky.) Ano, i ve
vašem zájmu, poněvadž si myslím,
že byste měli stát se mnou na stejném
stanovisku. Budiž, vy myslíte, že se má
trestat přísněji. To je jiná věc!
Ale spravedlivě se má trestat a křivdy a
omyly se mají napravovat. To je jediná věc,
která může být výsledkem - a
měla by být výsledkem - této debaty.
Proto žádám a prosím, aby byla obnovena
všechna řízení, při kterých
došlo v poměru k jiným výrokům
soudním k nesrovnalostem ve výměře
trestu, aby byla provedena zmatečná řízení
všude tam, kde se k tomu ukáží a ukazují
důvody; nakonec, aby cestou milosti byly pokud možno
co nejdříve odčiněny křivdy
na těch, u kterých trest neodpovídá
vině, nebo dokonce nevinně odsouzených. Naproti
tomu žádám, aby byli stíháni
a spravedlivě souzeni zlovolní udavači a
prokázaní násilníci, kteří
se dopouštěli bestiálních činů
na našich spoluobčanech. (Potlesk.) A jestliže
o to žádám, myslím, že by bylo
nejlépe, aby byl vytvořen politický výbor
ze všech stran podle jejich počtu, který by
tento problém projednával, na něj myslel
a vykonal to, čeho je naší retribuci třeba
a za co nám bude svět salutovat. Poláci dali
pardon, Jugoslávci dali amnestii a my tu budeme hýřit
nenávistí, zatím co bychom měli zkoumat
svůj problém se všech stránek, psychologicky,
sociologicky i historicky.
Paní a pánové, věřím,
že jsme tím povinni svým dětem. To žádali
u nás, u sociálních demokratů, naši
právníci, to žádá Jiří
Veltruský, to žádá plzeňský
Nový den, tak jako to žádají jiní,
ku příkladu dr Josef Macek v Naší
době, Občanský klid a mír zajistily
si touto cestou už Polsko a Jugoslavie a podobné výsledky
by to přineslo jistě i nám. Myslím
také, nebylo-li by možno hledat legislativní
cestu k tomu cíli.
Mám k vám otázku, paní a pánové.
Z celého tohoto odpoledne je patrno, že nebylo u nás
spravedlivé retribuce. To se domníváte vy,
a to se domníváme také my, sociální
demokraté, ovšem v jiném smyslu než vy.
(Potlesk. - Projevy posměchu. Hlas: Pochybuji, že
je to mínění celé soc. demokracie.)
Buďte šťastni, že aspoň ona takové
mínění má; když už vy ne,
tož aspoň ona. Buďte tomu rádi! - Paní
a pánové, prosím vás, abyste přemýšleli,
jak by tato hnisající a náš národní
organism otravující rána byla odčiněna.
Když kdysi Jan Neruda psal své hluboce cítěné,
krví psané verše, napsal o československém
národu také tento verš: "Jak bílý
Bůh to národ spravedlivý!" Nebudou to
lidé po skončené retribuci opakovat s ironií,
s krvavou ironií, protože už to není pravda?
A mohla by to být pravda a měla by to být
pravda! Měli bychom se vrátit k této retribuci
v pevném odhodlání napravit omyly a křivdy,
neboť spravedlnost je plamen a oheň očišťující
a jako olej nalitý do lidských, do našich národních
ran. O to vás žádám a o to vás
prosím. (Bouřlivý, dlouho trvající
potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
pí posl. Uhlířové.
Posl. Uhlířová: Pane předsedo,
paní a pánové!
Slyšeli jsme tu teď dvě řeči a
myslím, že není bez zajímavosti je srovnat.
Řeč kolegy Vojty Beneše, která
od a až do zet působila na nás všecky
dojmem opravdu uklidňujícím, řeč
člověka spravedlivého, velkých životních
zkušeností (Tak jest!), který se dovede
dívat i na tyto věci a poměry, jež přinesla
revoluce, s hlediska vyššího, s hlediska člověka
opravdového. (Potlesk.) Já s ním souhlasím
opravdu ve všech bodech jeho řeči a řeknu
vám: tady on uhodil hřebík na hlavičku.
O to tady jde. On mluví o mravním pozdvižení
národa. To je to, čeho jsme chtěli dosáhnout
také retribucí: ozdravit duši českého
lidu, vymýtit z ní poslední zbytky nacismu,
vymýtit ho z našich domovů, odnacisovat náš
veřejný život tak, jako nám řekl
Masaryk po první světové válce
"odrakouštit" to je dnes tentýž smysl.
Vychovat nového člověka! (Potlesk.)
Už jsme o tom tady - a já sama s tohoto místa
- nejednou mluvili. To je to, co chce i president republiky -
a jaká je tu podobnost myšlení těchto
dvou rodných bratrů: nového člověka,
čistého, spravedlivého, takového,
jakého potřebuje osvobozený národ
v druhé republice. (Potlesk.) Zbavit lidi strachu,
zbavit náš veřejný život teroru,
zbavit ho násilí, vzbudit v duši člověka
vědomí spokojenosti, vědomí svobodného
občana, který se nemusí nikoho a ničeho
bát. To je smysl retribuce: vykonat spravedlnost, ale nic
víc než spravedlnost. Aťsi byly případy
špatnosti a zrady, musíme je vzít na vědomí
a trestat. Byly tyto případy i u jiných národů,
protože mravní bída vnesla rozklad morální
do celého světa. Ale, prosím, vezměte
si národ v celé jeho velikosti a většině:
musíme všichni uznat, že jádro československého
lidu zůstalo zdravé, že se nejlépe i
za těchto strašných let zkoušky ukázaly
výsledky výchovy Masarykovy a Benešovy (Potlesk.)
a že se tento národ dovede do poslední písmenky
vypořádat i s tím vším, o čem
tu dnes už od 14 hodin hovoříme. (Předsednictví
převzal místopředseda Tymeš.)