Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

305.

Návrh

poslanců dr Dolanského, dr Pešky, dr Púlla, dr Řehulky, dr Šípa a dr Kočvary

na vydání ústavního zákona,

kterým se schvalují a prohlašuji za zákon dekrety presidenta republiky.

Podepsaní navrhují: Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé rač se usnésti na tomto ústavním zákoně:

Ústavní zákon

ze dne ............................................,

kterým se schvalují a prohlašují za zákon dekrety presidenta republiky.

Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto ústavním zákoně:

Článek I.

(1) Prozatímní Národní shromáždění schvaluje a prohlašuje za zákon ústavní dekrety a dekrety presidenta republiky, vydané na základě § 2 ústavního dekretu presidenta republiky ze dne 15. října 1940, číslo 2 Úř. věst. čsl. (č. 20/1945 Sb.), o prozatímním výkonu moci zákonodárné, a to včetně právě uvedeného ústavního dekretu, pokud se tak již nestalo.

(2) Veškeré dekrety presidenta republiky jest považovati od jich počátku za zákon; ústavní dekrety buďtež považovány za zákon ústavní:

(3) Územní a časová platnost předpisů, v předcházejících odstavcích uvedených, zůstává beze změny.

Článek II.

Tím se provádí a mění článek 5, odstavec 1 a 2 ústavního dekretu presidenta republiky ze dne 3. srpna 1944, číslo 11 úř. věst. čsl. o obnovení právního pořádku ve znění zákona ze dne 19. prosince 1945, číslo 12 Sb. z roku 1946, jímž se schvalují, doplňují a mění předpisy o obnovení právního pořádku.

Článek III.

(1) Ústavní dekrety a dekrety presidenta republiky, uvedené v článku I budou uveřejněny do 18 měsíců jako příloha Sbírky zákonů a nařízení republiky Československé, pokud nebyly v této sbírce již otištěny.

(2) Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej všichni členové vlády.

Důvodová zpráva.

Po skončeném již řízení v Prozatímním Národním shromáždění o ústavním zákonu, kterým se schvalují a prohlašují za zákon dekrety presidenta republiky, vyskytla se pochybnost, zda-li ustanovení tohoto zákonodárného usnesení byl ve článku I, odst. 2 zahrnut i ústavní dekret presidenta republiky č. 2/1940 úř. věst. Ústavně-právní výbor Prozatímního Národního shromáždění, kterému byla tato otázka předložena, nepovažoval tyto pochybnosti za opodstatněné a zdůraznil, že jeho úmyslem bylo tento dekret uvedeným ustanovením postihnouti a že tento jeho úmysl byl i zřetelně v zákoně vyjádřen. Podle jeho názoru jest tato otázka povahy ryze akademické, bez jakéhokoliv důsledku jak právního tak politického.

Vedeni však přáním, aby ono ustanovení bylo stylisováno tak, aby i pro budoucnost byly jakékoliv pochybnosti v tomto směru vyloučeny, navrhují podepsaní novou stylisaci tohoto ustanovení. Při tom jsou si podepsaní vědomi toho, že jde o pouhou změnu stylisace, nikoliv změnu ve věci samé. Současně podepsaní navrhují, aby byla přijata připojená resoluce.

Resoluce.

Prozatímní Národní shromáždění žádá pana presidenta republiky, aby vrátil zákonodárné usnesení Prozatímního Národního shromáždění ze dne 28. února 1946 o ústavním zákoně, kterým se schvalují a prohlašují za zákon dekrety presidenta republiky, poněvadž novým usnesením Prozatímního Národního shromáždění v téže věci, byla tato věc nově upravena.

V Praze dne 26. března 1946.

Dr Dolanský, dr Peška, dr Púll, dr Řehulka, dr Šíp, dr Kočvara,

Hladký, dr Múdry-Šebík, dr Ivan Horváth, Kazimour, dr Bureš, Görner, dr John, dr Roháľ-Iľkiv, dr Burian, Limpouch, dr Vošahlík, dr Pátková, dr Hájek, dr Husák, dr Zibrín, dr Hobza, dr Drgoň.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP