Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Působnost notářské komory v Praze
se vztahuje na obvod zemského soudu v Praze.
(2) Působnost notářské komory v Brně
se vztahuje na obvod zemského soudu v Brně.
Na území, které bylo po 29. září
1938 přechodně odloučeno od území
zemí České a Moravskoslezské, rozšiřuje
se použivatelnost předpisů upravujících
notářství, které byly v době
nesvobody (čl. I, odst. 2, věta druhá ústavního
dekretu presidenta republiky ze dne 3. srpna 1944, č. 11
úř. věst. čsl. [příloha
vyhlášky č. 30/1945 Sb.], o obnovení
právního pořádku vydány pro
ostatní území jmenovaných zemí
s výjimkou předpisů, jichž použivatelnost
se tímto zákonem zrušuje.
(1) Notářem může býti jmenován
a notářský úřad vykonávati
jen československý státní občan.
(2) Do seznamu kandidátů notářství
může býti zapsán jen československý
státní občan. Notářská
komora může odmítnouti zápis do seznamu
kandidátů notářství, i když
jsou splněny všechny zákonné podmínky,
je-li obava, že by byl dotčen veřejný
zájem. Byl-li zápis odepřen proto, že
by tím byl dotčen veřejný zájem,
může si žadatel stěžovati u notářské
komory v 15 dnech od doručení rozhodnutí
k ministerstvu spravedlnosti.
(1) Notář, který byl na notářské
místo jmenován se závazkem platiti ve prospěch
svého předchůdce důchod, je povinen
uhraditi notářské komoře dávku,
připadající na jednotlivý kalendářní
měsíc, nejdéle posledního dne měsíce
předchozího.
(2) Důchodce má nárok na výplatu důchodových
dávek vůči notářské
komoře; nároku na jednotlivou měsíční
dávku nabývá, dožije-li se prvního
dne měsíce, na který dávka připadá.
Notářská komora je povinna platiti dávku
jen, pokud obdržela úhradu od notáře.
(3) Úhradu vymáhá notářská
komora; její výkazy o dlužných dávkách
a o zákonných úrocích, opatřené
doložkou vykonatelnosti, kterou podepíše president
komory nebo jeho zástupce (§ 130 not. ř.),
jsou exekučním titulem a mohou býti vykonány
soudní exekucí.
(4) Závazek platiti důchod trvá až do
úmrtí důchodce. Dokud závazek trvá,
přechází na notáře jmenovaného
nebo přeloženého na místo povinného
notáře, jakož i na náměstka tohoto
notářského místa dnem, kdy nastoupil
svůj úřad. Okolnost ta budiž výslovně
uvedena v soutěži o notářské
místo.
(5) Změní-li se podstatně poměry,
může ministerstvo spravedlnosti na odůvodněnou
žádost důchodce nebo notáře povinného
platiti důchod po konaném šetření
o jejich majetkových poměrech a po slyšení
notářské komory nově upraviti výši
důchodu nebo nepotřebuje-li důchodce důchodu
na úhradu životních potřeb pro sebe
a příslušníky rodiny, o něž
podle zákona pečuje, zprostiti povinného
na určitý nebo neurčitý čas
placení důchodu. Důchodce i notář
povinný platiti důchod jsou povinni sděliti
k účelům šetření podrobnosti
o majetkových poměrech (o jmění a
o důchodech) vlastních i členů rodiny,
zejména uvésti i podrobnosti o sjednaných
smlouvách o životním pojištění
s údajem pojišťovny, pojistky, výše
kapitálu nebo důchodu a dospělosti pojistných
nároků, a předložiti originály
nebo ověřené opisy všech platebních
rozkazů (původních i dodatečných)
na daň důchodovou, všeobecnou daň výdělkovou
a daň z obratu a opisy přiznání k
dani důchodové za posledních 5 let, popřípadě
originály nebo ověřené opisy rozhodnutí
o opravných prostředcích proti výměře
těchto daní. Byl-li povinný zproštěn
na neurčitý čas, může ministerstvo
spravedlnosti na odůvodněný návrh
důchodce po konaném šetření a
po slyšení notářské komory placení
důchodu znovu uložiti.
(6) Vyjde-li ještě za úřadování
notáře platícího důchod najevo
jmění důchodcovo, které tu již
bylo v době, kdy bylo rozhodováno o obsazení
místa se závazkem platiti důchod, a to tak
velké, že kdyby bylo bývalo dříve
zjištěno, nebylo by došlo k obsazení místa
se závazkem platiti důchod, může ministerstvo
spravedlnosti na návrh notářské komory
závazek k placení důchodu zrušiti. Důchodce
je pak povinen vrátiti přijaté důchodové
dávky.
(1) Notář může svěřiti
kandidátu notářství, konajícímu
u něho praxi, přípravu svých prací,
i sepisování úmrtních zápisů,
inventování a zapečetění pozůstalostí,
jakož i provádění dražeb věcí
movitých a zastupování stran před
soudy a úřady.
(2) Kandidát, který vykonal praktickou zkoušku
potřebnou k ustanovení notářem nebo
který má aspoň dvouletou notářskou
praxi, může býti na žádost notáře
(náměstka podle §§ 119 a 120 not. ř.),
u kterého koná přípravnou praxi, komorou
zmocněn, aby zastupoval notáře (náměstka),
je-li zaneprázdněn nebo nepřítomen,
při osvědčení podle § 76 not.
ř., při dobrovolných odhadech, při
dražbách nemovitostí a v soudním komisařství.
O tomto zmocnění vydá komora kandidátovi
listinu a uvede v ní dobu, na kterou je zmocnění
dáno. Toto zmocnění oznámí
komora presidiu příslušného krajského
soudu a přednostům všech okresních soudů
v jeho obvodu.
(3) Protokoly a jiné spisy sepsané podle odstavců
1 a 2 a osvědčení podepíše kandidát
s dodatkem poukazujícím na jeho zmocnění.
Notář je povinen úkon provedený kandidátem
přezkoumati a protokol a jiné spisy jím sepsané,
pokud zůstanou v úřední úschovně
notáře, spolupodepsati. Notář odpovídá
za škodu vzešlou jednáním nebo opominutím
kandidáta.
Je-li táž obec určena za přední
sídlo dvou nebo několika notářů,
může ministerstvo spravedlnosti po slyšení
notářské komory ustanoviti i místní
okrsky rozhodné pro jejich sídelní povinnost;
může povoliti výjimku z této sídelní
povinnosti, vyžaduje-li to veřejný zájem.
Za notářskou praxi předepsanou pro jmenování
notářem a pro připuštění
k notářské zkoušce může
ministerstvo spravedlnosti až do konce roku 1950, jsou-li
tu závažné důvody, na žádost
a podle volného uvážení v jednotlivých
případech uznati zcela nebo zčásti
právní službu, kterou konal žadatel u
notáře, nejsa zapsán v seznamu kandidátů
notářství.
Ustanovení § 31, odst. 1 not. ř. bude zníti:
Notář se musí usaditi v místě
jemu vykázaném a mimo toto místo nesmí
míti stálou úřadovnu. Jsou-li tu závažné
důvody, může ministerstvo spravedlnosti povoliti
na dobu potřeby výjimku z této sídelní
povinnosti.
Rozhodnutí a opatření, která byla
vydána v době od 5. května 1945 do vyhlášení
tohoto zákona pro území přechodně
odloučené od území zemí České
a Moravskoslezské podle předpisů, upravujících
notářství na ostatním území
těchto zemí, považují se za rozhodnutí
a opatření vydaná v rámci platných
předpisů. Podobně se považují
za úkony provedené v rámci platných
předpisů úkony, které byly v téže
době na území přechodně odloučeném
provedeny notáři nebo jejich náměstky
podle předpisů platných na ostatním
území jmenovaných zemí.
(1) Zrušuje se použivatelnost ustanovení opatření
Stálého výboru ze dne 16. listopadu 1938,
č. 285 Sb., kterým se mění některá
ustanovení o notářských komorách
a notářích, vládního nařízení
ze dne 17. prosince 1938, č. 348 Sb., o sloučení
notářských sborů v zemi Moravskoslezské
a o místních okrscích notářů,
a vládního nařízení ze dne
23. května 1940, č. 215 Sb., o obsazování
některých notářských míst
se závazkem platiti důchod ve prospěch předchůdce.
(2) Zároveň se zrušuje použivatelnost
říšskoněmeckých právních
předpisů upravujících notářství
které byly v době nesvobody vydány pro území
zemí České a Moravskoslezské.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a platí v zemích
České a Moravskoslezské; provede jej ministr
spravedlnosti.
Před okupací pohraničního území
byly zřízeny v zemi České notářské
komory v Praze, Liberci, Mostě-Litoměřicích
a v Chebu. Odtržením pohraničního území
byl ztracen celý obvod notářské komory
v Chebu a větší díl notářské
komory v Liberci a Mostě-Litoměřicích
a část obvodu notářské komory
v Praze.
V zemi Moravskoslezské působily notářské
komory v Brně, Olomouci a v Opavě. Okupací
pohraničního území odpadla největší
část obvodu notářské komory
v Opavě. Opatřením Stálého
výboru č. 285/1938 Sb. byly zbytky notářské
komory v Liberci a v Mostě-Litoměřicích
připojeny k obvodu notářské komory
v Praze a zbytek notářské komory v Opavě
k obvodu notářské komory v Olomouci. Vládním
nařízením č. 348/1938 Sb. byl pak
obvod notářské komory v Olomouci spojen s
obvodem notářské komory v Brně. Navrženou
úpravou se působnost notářské
komory v Praze a v Brně rozšiřuje na obvod
zemského soudu v Praze a v Brně. Toto organizační
uspořádání odpovídá
potřebám justiční správy i
zájmům notářského stavu.
Po okupaci pohraničního území byl
v něm zaveden dnem 1. května 1939 německý
notářský řád ze dne 13. února
1937, ř. z. I, str. 191, a zároveň byly zrušeny
všechny dosavadní předpisy týkající
se notářství, tedy také notářský
řád č. 75/1871 ř. z. s doplňujícími
předpisy: Zrušením použivatelnosti říšskoněmeckých
právních předpisů (§ 10 osnovy)
obnovu je se v pohraničním území právní
stav platný před okupací, je však nutno
rozšířiti tam i předpisy vydané
v době nesvobody na ostatním území
zemí České a Moravskoslezské. Jsou
to ustanovení vládního nařízení
ze dne 21. dubna 1942, č. 168 Sb., kterým se mění
předpisy o zjišťování totožnosti
účastníků a svědků při
notářském a soudním osvědčování,
vládního nařízení ze dne 19.
ledna 1943, č. 77 Sb., o zjednodušení řízení
v oblasti práva osvědčovacího, a vládního
nařízení ze dne 12. září
1944, č. 205 Sb., o používání
prozatímní pečeti notářů.
Notářský řad nemá výslovného
ustanovení, že notářem může
býti jmenován jen československý státní
občan. Tato podmínka byla stanovena pouze pro zápis
do seznamu kandidátů notářství
opatřením Stálého výboru č.
285,/ 1938 Sb. Proto se nyní zavádí tato
podmínka i pro jmenování notářem
a pro vykonávání notářského
úřadu.
Protože pak kandidát notářství
zastupuje notáře jednak při četných
notářských úkonech (§ 5 osnovy),
jednal jako náměstek podle notářského
řádu, je důsledné žádati,
aby při zápisu do seznamu kandidátů
notářství bylo zkoumáno, zda tu nejsou
překážky z důvodu veřejného
zájmu.
Odchylkou od dosavadního ustanovení je připuštěn
opravný prostředek proti rozhodnutí, kterým
byl odepřen zápis do seznamu kandidátů
notářství z důvodu veřejného
zájmu, k ministerstvu spravedlnosti. Tato úprava
je v souladu s obdobnou úpravou při odepření
zápisu do seznamu kandidátů advokacie.
Opatřením Stálého výboru č.
285/1938 Sb. byla mimo jiné zavedena věková
hranice 65 let pro zánik notářského
úřadu. Ministr spravedlnosti byl zmocněn
povoliti notáři, který dosáhl věkové
hranice a nebyl se svou rodinou dostatečně zajištěn,
další výkon notářského
úřadu. Vládní nařízení
č. 215/1940 Sb. pak umožňovalo, aby notářské
místo bylo obsazeno se závazkem nového notáře
platiti ve prospěch předchůdce důchod,
jestliže notář, dosahnuvší věkové
hranice, nebyl materiálně zajištěn.
Zkušenosti ukázaly, že účinnost
ustanovení o věkové hranici byla nepatrná,
neboť od jejího zavedení, až na dva případy,
byl všem přestárlým notářům
povolen další výkon notářského
úřadu. Nesplnil se také předpoklad,
za kterého byla věková hranice pro notáře
zavedena, totiž pensijní pojištění
notářů. Proto se věková hranice
ruší a zároveň s ní také
ustanovení o obsazování notářských
míst se závazkem platiti důchod. Pro důchodce,
pobírající od notáře důchod,
bylo nutno převzíti dosavadní ustanovení,
kterými byl upraven poměr notáře jmenovaného
na notářské místo se závazkem
platiti důchod a notáře, v jehož pro
spěch je důchod placen.
Z ustanovení opatření Stálého
výboru č. 285/1938 Sb. se přejímají
ustanovení o t. zv. malé substituci kandidátů
notářství, při čemž rozsah
substitučního oprávnění je
upraven v souladu s osnovou notářského řádu.
Ustanovení tohoto paragrafu je převzato z §
2 vl. nař. č. 348/1938 Sb.
Po uzavření českých vysokých
škol bylo některým posluchačům
právnické fakulty, kteří již
dosáhli absolutoria na univerzitě, znemožněno
vykonati druhou státní zkoušku, která
je podmínkou pro zápis do seznamu kandidátů
notářství. Někteří z
těchto posluchačů nastoupili do právní
služby u notářů a konali tam právnické
práce, které vykonávají kandidáti
notářství. Navržené ustanovení
umožňuje, aby tato právní služba
byla uznána za přípravnou notářskou
praxi potřebnou k ustanovení notářem
a k připuštění k notářské
zkoušce, a to podle okolností případu
zcela nebo zčásti. V rámci tohoto ustanovení
bude možno uznati také právní službu
žadatelů, kteří pod tlakem okupace,
např. z důvodů rasových opatření
nemohli býti formálně zapsáni do seznamu
kandidátů notářství.
Toto ustanovení umožní, aby ministerstvo spravedlnosti
na dobu dočasné potřeby, jsou-li tu závažné
důvody, povolilo, aby notář mohl úřadovati
v jiném místě než ve svém úředním
sídle. Tato výjimka ze sídelní povinnosti
se ukázala žádoucí při organizování
notářství v pohraničním území
v těch případech, kde nedošlo ještě
k aktivování okresního soudu v místě,
kde je sídlo notáře.
Po osvobození republiky bylo nutno ustanoviti v pohraničním
území substituty pro obstarávání
notářské agendy, kteří úřadovali
podle předpisů platných pro notářství
na ostatním území zemí České
a Moravskoslezské. Navržené ustanovení
má za účel zajistiti zákonitost vydaných
rozhodnutí a opatření a zákonnost
a platnost notářských úkonů
provedených v době od 5. května 1945 do vyhlášení
tohoto zákona.
V tomto paragrafu se zrušuje použivatelnost ustanovení
opatření Stálého výboru č.
285/1938 Sb., dále vládního nařízení
č. 348/1938 Sb. a č. 215/1940 Sb. Zároveň
se zrušuje použivatelnost říšskoněmeckých
právních předpisů, týkajících
se notářství, které byly zavedeny
v době nesvobody jednak v pohraničním území,
jednak v t. zv. protektorátu; zejména se tedy ruší
říšskoněmecký notářský
řád ze dne 13. února 1937, ř. z. I,
str. 191, zavedený v pohraničním území
nařízením ze dne 26. dubna 1939, ř.
z. I, str. 845 a v t. zv. protektorátu nařízením
ze dne 14. dubna 1939, ř. z. I, str. 752.
Provedení tohoto zákona nevyžaduje žádných
zvláštních finančních nákladů
ze státní pokladny.