Předseda Josef David.
Místopředsedové Gottier, Tymeš, Petr,
Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé Skaunic, dr Kempný.
Členové vlády: předseda vlády
Fierlinger; náměstkové předsedy
vlády dr Stránský, Široký,
Ursíny; ministři dr Drtina, Ďuriš,
Hála, arm. gen. Hasal, Kopecký, Laušman,
Masaryk, dr Nejedlý, dr Pietor, dr Procházka,
dr Ripka, arm. gen. Svoboda, dr Šoltész,
dr Šrobár; státní tajemníci
dr Clementis, gen. dr Ferjenčík, Lichner.
Předseda nejvyšího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
233 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
Zpráva výboru ústavně-právního
o návrhu poslanců Cvinčka, Hladkého,
inž. Michaliče, dr Nováka, Štětky,
Valo, dr Zenkla a druhů (tisk 237) na vydání
zákona, kterým se 7. březen prohlašuje
státním svátkem v republice Československé
(tisk 248).
(Do slavnostně vyzdobené zasedací síně
vstoupil v 10 hod. 15 min. president republiky dr Edvard Beneš
s chotí a zaujal místo v lóži. Přítomní
povstali se svých míst a přivítali
hlavu státu bouřlivým potleskem.)
Předseda (zvoní): Zahajuji 38. schůzi
Prozatímního Národního shromáždění.
(Zasedací síní zazněla Smetanova
symfonická báseň "Vyšehrad"
ze Smetanova cyklu "Má vlast" přednesená
na varhany prof. B. Wiedermannem.)
Paní poslankyně a páni poslanci!
V dnešní památný den, kdy po prvé
ve své vlasti znovu osvobozené vzpomínáme
vděčně 7. března, dovolávám
se zákona, na kterém se usneslo Národní
shromáždění Československé
republiky ze dne 26. února 1930, zákona, jenž
zní: Tomáš Garrigue Masaryk zasloužil
se o stát.
Jesliže bylo možno zákonem stanoviti největší
zásluhu muže, který se narodil tohoto březnového
dne před devadesátišesti lety, pak vůle
zákonodárců neučinila nic jiného,
než že formulovala přesvědčení
všeho lidu československého a prokázala
tím před celým světem, že československý
lid je si vědom velikého významu osobnosti
Tomáše Garrigua Masaryka. První věta
československé ústavy prohlašuje, že
všechna moc pochází z lidu. Moc a právo
tvořiti zákony jsou s lidu přeneseny na Národní
shromáždění, a proto zákon o
Masarykově zásluze o stát byl vyjádřením
nikoliv pouhé pocty, ale pravdy, v jejímž poznání
je nutno státi pevně a neochvějně
za všech časů, v minulosti, nyní i v
čase budoucím.
Masaryk byl osobností příkladnou ve
všech způsobech svého projevu. Z rodného
Slovácka přinesl si do života energii obdivuhodnou,
vytrvalost a nevyčerpatelnou sílu jít kupředu
stále a stále za novými úkoly. Byl
učencem, myslitelem, filosofem, který svou učenost
a myslitelství nikdy nepokládal za věc katedrovou.
Stál s ní v plném prudkém proudu života,
jsa přesvědčen o tom, že nikoliv spekulace,
ale životné poznání je jedině
správným základem dobré a účelné
práce lidské. Od svého vstupu do veřejného
života českého nepřestal být
zkoumatelem duše českého lidu, lékařem
jeho chorob a ukazovatelem správného vývojového
směru. Hluboce proniknut nejvyššími pravdami,
které vyšly z národního ducha a velké
budovatelské národní vůle, stál
Masaryk příkře proti všemu, co
bylo brzdou národního rozvoje, proti všemu,
co romanticky přehlíželo skutečnosti
a oddávalo se fantasiím sice lákavým,
ale neplodným. "Neuznávám idealismus,
který zapomíná na chléb" - prohlásil
jednou a vyjádřil tak prostě a výrazně
celý svůj postoj k životu národa. Vývojem,
poznáním a přesvědčením
upřímný a nesmlouvavý demokrat, byl
Masaryk zápasníkem proti všem formám
někdejšího feudalismu a ve svém boji
šel cestou důkazů a přesvědčování.
Bylo mu nutností sáhnout na bolavé místo
národního života, chodil uzdravovat podáváním
pravdy, v jejímž neustálém hlásání
nalezl smysl svého života.
Vrcholným činem Masarykovým byla obroda politického
vědomí národa, tak mocná a přesvědčující,
že se ve svém konečném důsledku
projevila znovuvybudováním státu českého
ve smyslu historického státního práva
a tradice a zároveň i vytvoření nové
politické skutečnosti, kterou bylo povznesení
Slováků z jařma maďarského. Československá
republika, která děkuje za svůj vznik především
mocnému politickému vědomí Masarykovu,
byla v čase svého zrození prostoupena velikou
ideologií české národní minulosti
a vědomím demokratického principu, jenž
odedávna byl vůdčí myšlenkou
hospodářské, kulturní a politické
obrody našeho lidu. Masaryk, veliký demokrat,
jenž formátem své osobnosti přesahoval
i nadprůměr evropský, byl člověk,
který přímo s vášní zastával
principy demokratické, neboť svou náboženskou
vírou byl přiveden k víře v člověka
a jeho právo sebeurčení. Při tom vždy
s nesmírnou pozorností sledoval směry a cesty
vývoje a dovedl správně odhadnouti složky,
které byly projevem zdravého rozmyslu, i ty, které
se jevily jako příznaky nemoci společnosti.
Masaryk byl velikým bojovníkem za politické
a sociální požadavky pracujícího
lidu.
Před necelými 40 lety, roku 1907, vzbudil veliký
rozruch jeho smělý výrok, který předvídal
vývoj, ke kterému jsme dospěli teprve po
této světové válce. Pravil: "Socialisace
celého politického a národního života
- toť úkol také nás nedělníků...
Jestliže se v nás to české svědomí
skutečně probudí, pak budeme nejen milovat
bližního, nýbrž láska k bližnímu
se uskuteční sociálními zákony."
Tím vyjádřil Tomáš Garrigue Masaryk
své přesvědčení, tlumočené
již v "České otázce", že
otázka sociální není otázkou
pouze jedné třídy, nýbrž otázkou
českou, otázkou všech.
I ve svém vysokém postavení prvního
občana státu neustal ve zkoumání povahových
složek politických směrů a dovedl pronésti
rozhodné a směrodatné slovo o vývoji
spějícím doleva a neméně rozhodné
slovo o pathologické ssedlině, jakou se mu jevil
zápor demokratického principu, fašismus. I
když funkcí presidentskou octl se mimo přímé
kolbiště politického života, neustal nikdy
ve své snaze po řádném a mravně
i pravdou opodstatněném ovlivňování
politické cesty. Příkaz politiky rozumné
a poctivé, který zdědil po Havlíčkovi,
vštěpoval vždy a za všech okolností
celému národu a zanechal ho i jako odkaz generacím
budoucím.
Československý zákonodárný
sbor nepočítal Tomáše Garrigua Masaryka
mezi své členy. Už první schůze
Revolučního Národního shromáždění
provolala Masaryka presidentem republiky a nově
zvolené sněmovny vždy osvědčovaly
svou víru v Masarykovu osobnost novou volbou až do
chvíle, kdy kmet sám z vlastního rozhodnutí
se vzdal své vysoké funkce. A přece, ač
nebyl členem republikánské sněmovny,
byl Masaryk vždy vzorem poslance, vždy vzorem
zástupce lidu. Dvakrát zasedl ve funkci poslance
v říšském parlamentu vídeňském,
a tam, ač byl zástupcem nejmenší politické
strany, dovedl vytvořiti přímo ideál
a vzor člena zákonodárného sboru.
Jeho neustálá a pozorná účast
na sněmovních jednáních, jeho ostrý
postřeh a schopnost reakce na důležitý
politický podnět, široké vzdělání
a jedinečná schopnost konkrétní formulace
učinily z Masaryka vzor zástupce lidu, před
nímž se i politický a národní
odpůrce skláněl v plném respektu.
A tuto tradici dokonalého poslanectví Masaryk
vštípil i sněmovnám Československé
republiky a všem lidovým zástupcům v
minulosti, v čase přítomném i v čase
budoucím. Důkladná, svědomitá,
demokratickým duchem provanutá práce zákonodárného
sboru může pouze a pouze ve stopách Masarykových
jíti cestou úspěšnou, neboť masarykovské
vědomí odpovědnosti a plnění
povinností má býti dnes i napříště
vzorem dobré práce pro národ i pro naši
drahou Československou republiku.
A nezapomínejme při tom, co napsal politik Masaryk,
jakoby právě pro dnešní naši dobu,
jakoby právě pro nás, členy Prozatímního
Národního shromáždění.
Napsal: "Trpělivosti je v životě třeba!
Ve všem všudy a zejména v politice. Bez trpělivosti
není pravé demokracie, demokrat bude nespokojen,
nebude snadno uspokojen, ale nesmí být netrpělivý.
Trpělivost je zárukou humanity."
Válka větší a brutálnější,
než byla ta, ze které se zrodila Československá
republika, proměnila evropský život podstatně
a změnila i politickou orientaci uvnitř i vně
našeho státu. Zjev Masarykův vznášel
se po celou dobu zlověstné krutovlády nad
národem jako symbol a duchovní ochrana. Tomáš
Garrigue Masaryk v nejtěžší chvíli
naší historie byl československému lidu
vírou a nadějí v šťastnější
dny. Připomínáme si, že Masaryk
již jako mladík zažil velkou éru slovanského
cítění, že z tohoto prvotného
slovanství dovedl se hlubokým studiem slovanských
myslitelů a všeho slovanského lidu dopracovati
k přesvědčení, že v jádru
slovanského lidu žije silný smysl demokratické
spravedlnosti, která bude bojovat za práva svobodného
lidství. Slovanské lidství, které
mocnou silou ubrání své právo na život,
v Masarykově koncepci bylo označeno za svéprávnou
a nezničitelnou jistotu světovou. My, žáci
a následovníci Masarykovi, si na tomto podkladě
uvědomujeme, že nám tu byla naznačena
cesta vývoje ve smyslu pokrevního příbuzenství
národů, že tu byl vytyčen humanitní
ideál demokratické závislosti člověka
na člověku. Nikoliv slova, ale princip Masarykův
stává se proto nám všem, jednotlivcům,
lidu i státu, vodítkem na budovatelské cestě
novodobé slovanské vzájemnosti, která
je a bude zdárnou zárukou budoucnosti všech
slovanských národů. A v tom smyslu skláníme
se dnes před světlou památkou Masarykovou,
znovu si uvědomujeme jeho zásluhu o stát
v čase minulém i nynějším a jeho
jméno píšeme na svůj štít
na znamení, že jeho mravnímu odkazu i příkladu
věrni zůstaneme.
Nevím, jak lépe zakončit tyto naše vzpomínky
než opakováním jeho vlastních slov,
v nichž je přímo prorocké vidění.
Masaryk řekl: Vidím v kosmu plán,
nevěřím v náhodu. Ten plán
se stává v dějinách zřetelným.
Také tento lid zde ve střední Evropě
má svou úlohu. Vykonal něco, udržel
se ve velkých bouřích a obnovil teď
svůj stát: To přece musí míti
smysl. Komponuji si tedy svou filosofii dějin. Obnovení
naší samostatnosti je mi článkem v nejnovějším
vývoji Evropy a světa a odsud jdu dál a snažím
se pochopit smysl tohoto státu: I když je to někdy
těžké, neztrácím mysli - a tedy
vpřed, všichni boží bojovníci!
(Dlouhotrvající hlučný potlesk.)