Místopředseda Košek (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je p. posl. J. Sedláček. Dávám
mu slovo.
Posl. J. Sedláček: Slavná sněmovno!
Při předkládání státního
závěrečného účtu nejvyšším
účetním kontrolním úřadem
nevycházíme od r. 1930 z rozčarování.
Toto rozčarování není, bohužel,
jen rázu hospodářského, nýbrž
řadí se k němu logicky i rozčarování
rázu politického, jehož kořeny tkví
ve špatně řešených nebo nevyřešených
věcech naší vnitřní i zahraniční
politiky od převratu. Mnohé věci naší
vnitřní politiky, ať už hospodářské
nebo jakékoliv jiné, jsme nevyřešili
správně nebo jsme je nevyřešili vůbec,
protože mnozí naší politikové chytali
do plachet svých rozumů různé mezinárodní
větry a v důsledku toho také leccos řešili
velmi špatně nebo leccos nevyřešili vůbec.
Věci naší zahraniční politiky
jsme nevyřešili, bohužel, dobře také
často vinou našich přátel a našich
spojenců. Zatím co jiní budovali svou vnitřní
i zahraniční politiku velmi prakticky, přihlíželi
k přátelství a nepřátelství
tak, jak toho vyžadoval zájem jejich národů
a států, pěstovali jsme u nás politiku
ideovou, politiku světovou, politiku kolektivní
bezpečnosti, a teď jsme se teprve přesvědčili,
že politika kolektivní bezpečnosti není
vůbec žádnou bezpečností, právě
tak jako kolektivní odpovědnost ve státním
hospodaření není vůbec žádnou
odpovědností.
Taková kolektivní odpovědnost vlastně
není nic jiného nežli na jedné straně
zástěra pro ty, kteří nechtějí
domýšleti, kteří jsou pohodlní,
na druhé straně je to zase dobrá clona pro
ty, kteří chtějí za touto clonou spřádati
nerušeně různé své pikle a leccos,
co není v zájmu národa a co není ani
v zájmu národů. A právě ve
chvíli, kdy bychom měli býti připraveni,
v této těžké chvíli, kterou náš
stát prožívá, kdy bychom měli
býti zbaveni všech hospodářských
starostí, bohužel musím říci,
že naše hospodářské starosti jsou
nejtěžší. A proč? Poněvadž
nám utekla základní individuální
odpovědnost, poněvadž nám utekla odpovědnost
za osud státu, za osud národa, neboť, kdo hospodářství
státní podrývá a kdo hospodářství
státní nemá v pořádku, ten
nejvíce oslabuje stát v těžké
chvíli tam, kde je nejzranitelnější.
Mohli bychom míti všechno, jen prosím chtít,
ale to bychom museli myslet, myslet až mozek praští
a nebát se žádné odpovědnosti,
poněvadž vše, co na světě stojí,
je budováno jen na odpovědnosti individuální,
nikoli na odpovědnosti kolektivní. Individuální
odpovědnost je ta, která je si vědoma odpovědnosti
za každý čin, za každé slovo, za
každou práci, ale má na zřeteli kolektivní
dobro, dobro státu a dobro národa. (Předsednictví
převzal místopředseda Vávra.)
Kdyby u nás v parlamentě bylo více pocitu
odpovědnosti, věřte mi, že by nebylo
možno, aby nám byl každý rok předkládán
rozpočet vyrovnaný, avšak abychom na konci
roku byli rozčarováni tím, že se rozpočet
a státní uzávěrka rozcházejí
přímo o miliardy. V odpovědné demokracii
by z toho musily býti vyvozeny nejtěžší
důsledky. V odpovědné demokracii by museli
býti pohnáni ti, kteří zavinili tento
způsob hospodaření, k odpovědnosti
a musili by býti případně trestáni
a nahrazeni lidmi schopnějšími a odpovědnějšími.
Běda demokracii, nepochopí-li hospodářský
základ národa a státu, nebude-li odpovědnou,
běda jí, neboť taková neodpovědná
demokracie připravuje chaos, nedůvěru, připravuje
živnou půdu pro extremní směry, ať
levé nebo pravé, připravuje půdu pro
rozvrat a bídu, pro boj člověka s člověkem
a pro boj všech proti všem.
Nemůžeme a nesmíme snášeti, abychom
byli uváděni v omyl nesprávnými čísly
rozpočtu, a při zúčtování
příjmů a vydání vždycky
s kyselým obličejem stáli nad závratnými
schodky našich státních uzávěrek.
Dnes právě, v jubilejním roce naší
Československé republiky, bychom měli provésti
revisi všeho a měli bychom projeviti jednotnou vůli
k pořádku a to co není správné,
by nemělo nacházeti nikdy a za žádných
okolností opory a jakékoliv omluvy.
Slavná sněmovno, uvažte, že r. 1935 končilo
naše hospodářství schodkem 3.044 mil.
Kč a r. 1936 podle uzávěrky, která
nám byla předložena, končí státní
hospodářství zase schodkem 2.316.9 mil. Kč.
Ministr financí má všechny schodky od r. 1930,
které dělají 11 1/2 miliardy Kč, uhraditi
úvěrovými operacemi. A tak, dámy a
pánové, tady vlastně rozšiřujeme
a rozmnožujeme státní dluh pouhým stravováním
státního majetku a vlastně majetkové
podstaty všeho našeho lidu. Na tyto schodky státního
hospodářství se musí dříti
a pracovati každý občan Československé
republiky, ať bohatý nebo chudý, ať zaměstnavatel
nebo zaměstnanec. Všichni musí pracovati, aby
schodky byly nějak uhrazeny, a samozřejmě
se musí starati, dříti a omezovati své
živobytí, aby stát mohl konati povinnosti,
které na sebe vzal.
Odpovědnost za dobré i špatné hospodářství
jest jenom na parlamentu a na politických činitelích.
Nemůžeme exponovati snad už více ministra
financí, naše finanční úřady,
poněvadž těžce vybírají
daně a poplatky od našich poplatníků,
kteří sami často velmi sténají
a klesají pod tíhou toho, co se všechno na
ně valí. Je nutno uvážiti, že když
koncem r. 1935 bylo nedoplatků přes 4 1/2 miliardy
Kč a koncem r. 1936 zůstal zase značný
nedoplatek, je jistě správné, když finanční
správa a také parlament chce, aby tu nastalo jasno,
aby byla provedena podle možnosti depurace, aby nastala opět
důvěra mezi poplatníkem a státními
činiteli.
Když dobrý hospodář vidí, že
mu hospodářství nějak kolísá,
provede nejdříve revisi svého hospodářství
a přesvědčí se, zdali mu někde
prostředky zbytečně neunikají nebo
zda všechny prostředky má náležitě
zachyceny. A pak teprve přikročuje k tomu, k čemu
bohužel naše vláda přistupuje často:
Totiž naše vláda jde bohužel vždycky
cestou nejlehčího myšlení a cestou nejmenšího
odporu. Snižují se platy zaměstnanců
na jedné straně a na druhé straně
se prostě zvyšují daně, dávky
a poplatky. Studuji již od r. 1935 velmi pečlivě
jak státní rozpočty, tak zejména státní
účetní uzávěrky a mohu tu říci
s klidným svědomím, že všechny
schodky našeho stát. hospodářství
jsou docela zbytečné, že při dobré
vůli a větší odpovědnosti by
bylo možno všechny schodky odstraniti. Když minulého
roku na jaře jsem zde kritisoval za národní
sjednocení státní hospodářství,
bylo na nás útočeno, ale již na podzim,
jak předseda našeho klubu zde správně
poznamenal, se nám dostalo satisfakce, poněvadž
všechny strany v této sněmovně jednomyslně
mluvily o tom, že je opravdu nutno provésti revisi
všeho našeho hospodářství, ale
nejen provésti revisi, nýbrž také reorganisaci
a provésti důsledky z našeho hospodaření.
U nás se považuje hospodářství
podnikové, hospodářství sanační,
subvenční a jiné podobné jaksi za
hospodářství vedlejší, za hospodářství,
které je přiděleno určitým
resortům. Ale musím tu říci, že
je to vlastně Achillova pata celého našeho
stát. hospodářství. Bude-li někdo
chtíti provést reorganisaci a nápravu ve
stát. hospodářství, musí jíti
krok za krokem, od podniku k podniku, od položky k položce,
musí se snažiti, aby byla u nás změněna
mentalita, aby byla změněna mentalita nazírání
na všechno hospodářství subvenční,
sanační, zálohové, zárukové
a zvláště také hospodářství
fondovní, ale stejně aby se změnilo nazírání
na veškeré hospodářství t. zv.
privilegované, ať jde o hospodářství
syndikátní nebo jakékoliv jiné, družstevní
nebo konsumní.
V dobách míru a v dobách normálních
je povinností státu, aby dbal rovnováhy ve
všem dění, ať hospodářském
nebo sociálním. Avšak stát se také
musí připraviti na dobu těžkou, na dobu
nenormální, po případě na dobu
války. A pánové, myslím, že stát
po této stránce příliš toho bral
na sebe, předčasně bral na sebe risika, která
patřila soukromému podnikání, která
patřila docela jiným nežli státu. My
jsme od převratu sledovali a sledujeme s určitou,
řekl bych, nevrlostí a s určitou přímo
úzkostí, jak právě tím, že
máme na hospodář tví státní
názory často dosti podivné, ztrácíme
náskok proti nepřátelské cizině,
jak jsme ztráceli přátele, jak jsme ztráceli
základ veškerého svého podnikání.
Na to všechno jsme hleděli přímo s úzkostí,
poněvadž jsme viděli, že právě
proto, že hospodářství nemáme
vždycky v nejlepším pořádku, nemůžeme
konati všechno pro obranu státu tak, jak bychom byli
potřebovali a jak to dnes v těchto chvílích
zvláště potřebujeme. Prostředky
státu musí býti pro veřejné
účely vždy a všude zachyceny a především
jest si nutno uvědomiti, že státní podniky
nejsou samy sobě účelem, že nejsou tu
dokonce pro to, aby snad poctiví občané na
pasivní hospodářství státních
podniků musili se dříti a musili na ně
vydělávati.
Uvědomte si, že základní jmění
všech státních podniku činí přes
25 miliard Kč. Bilanční hodnota veškerého
jmění podniků je 211 miliardy Kč.
A jak bylo toto hospodářství neprozíravým,
uvažte, že toto ohromné jmění má
na fondech pouze 183,846.000 Kč. A z toho ještě
patří poštovní spořitelně
127,895.000 Kč. A já se ptám, kde jsou ty
ostatní fondy, kde jsou fondy pensijní, kde jsou
fondy provozovací, kde jsou fondy obnovovací? Z
celého tohoto hospodářství je viděti,
že se prostě žije z ruky do huby, že se
pracuje a hospodaří bez plánu. Odečteme-li
čistý výtěžek tabákové
režie jakožto státního monopolu v částce
1.182 mil. Kč, musíme s hrůzou vzíti
na vědomí, že další majetek téměř
24 miliardy Kč, nejenže státu nenese ani haléře,
ale naopak v r. 1936 strávil veškeré výtěžky
aktivních podniků, výtěžky monopolů,
značnou část výtěžku státní
tabákové režie, neboť vznikl schodek téměř
1/2 miliardy Kč.
Kdyby se takovým způsobem hospodařilo dál,
pak opravdu musili bychom se tázat, k čemu má
stát státní podniky. A ta these, že
podniky jsou tu proto, aby pomáhaly nésti státu
a občanstvu veřejná břemena, by byla
na hlavu poražena. Podniky jsou tu opravdu jen na to, aby
pomáhaly hospodařit, nést obtíže,
nést veřejné povinnosti a část
povinností přebírat samy na sebe, ale nejsou
tu proto, aby byly samy sobě dokonce účelem,
aby způsobovaly dokonce ještě celému
státnímu hospodářství potíže.
Mohl bych tu mluviti ještě o nesprávné
personální politice. Je to vidět na cifrách.
Když u státních podniků r. 1936 věcné
výdaje činily 3.826 mil. Kč a osobní
výdaje 3.728 mil. Kč a z toho je pensí 1.150
mil. Kč, tu se tážete, je-li tento poměr
správný. Podíváte-li se však
ještě dále, zjistíte, že na př.
u tabákové režie se na pensích vyplatilo
104,699.000 Kč, kdežto na aktivních platech
pouze 103,399.000 Kč. Když se pak podíváte
na naše železnice, kde se na aktivních platech
vyplatilo 1.467 mil. Kč a na pensích téměř
800 mil. Kč, ptáte se, jaký je ten poměr
zde, jak se zachovává poměr mezi aktivními
a pensijními platy. U všech resortů dohromady
činily osobní výdaje 4.099 mil. Kč
a z toho pense pouze 930 mil. Kč. A vytýkáme-li
státu nesprávnou personální politiku,
pak jistě především tuto politiku vytýkáme
státním podnikům, kde nejvíce řádilo
a bohužel dodnes řádí také stranictví.
O té věci bychom mohli mluviti velmi mnoho. Tu právě
prováděla se nešťastná restrikční
politika státu, kde mladí lidé byli posláni
do pense, a dnes se pak vytýká pensistům,
že berou pense. Ti přece za to nemohou, že se
prováděla nesprávná hospodářská
a personální politika v tom nebo onom podniku. Musil
bych tu ještě dále ukázati na řadu
věcí, které tu způsobují velikou
nesouměrnost mezi aktivními a pensijními
platy. Mladí lidé nemohou zůstati bez práce,
jdou do soukromého zaměstnání. Minulého
roku jsem tu uváděl případ, kdy u
pošty byl zaměstnán zřízenec,
který od téže pošty měl také
plnou pensi. Tento případ byl napraven, ale rád
bych slyšel od referenta, zda také byla provedena
revise všech podobných případů
jak u pošt, tak u drah, poněvadž mně bylo
sděleno, že takových případů
je bohužel víc, kdy zaměstnanec má od
téhož podniku plný plat a také pensi.
Na druhé straně velmi těžce neseme,
že právě u státních a polostátních
podniků provádí se bohužel tlak na určité
zaměstnance, kteří nechtějí
přispívati na záchranu t. zv. španělské
demokracie. Mám zjištěny případy,
kdy zaměstnanec v polostátním podniku odmítl
dáti příspěvek na záchranu
španělské demokracie a do měsíce
byl na dlažbě. Takových případů
je u různých podniků víc. To všechno
samozřejmě nepřispívá ani k
důvěře v demokracii, ale nejméně
už to prospívá státním a polostátním
podnikům, nejméně to přispívá
k vzájemné důvěře občanstva
ve všechno, co stát dělá a podniká.
Jsem rád, že v sociálně-politickém
výboru bylo kdysi usneseno, že má býti
o těchto věcech provedena debata, a přál
bych si, aby ta debata provedena byla, aby tu bylo už jednou
jasno a čisto na všechny strany, aby nastala také
důvěra právě tam, kde má býti,
speciálně ve státních a polostátních
podnicích.
Pokud se týká hospodářství
státních lesů a statků v r. 1936,
to je už poněkud zajímavější,
poněvadž tyto podniky už odvedly státu
11,460.000 Kč, avšak uvážíme-li,
že hodnota majetku státních lesů a statků
činí 2.714 mil. Kč, tedy musíme říci,
že i to je dosti málo a je to zase o 20.5 mil. Kč
méně, nežli bylo uvedeno v rozpočtu
na r. 1936. Dostal jsem do ruky data o hospodářství
polských státních lesů. V r. 1935
polské lesy státní ve výměře
2.8 mil. ha vynesly téměř přes 200
mil. Kč čistých, kdežto naše státní
lesy ve výměře 1.03 mil. ha spolu se všemi
statky prodělaly v témže roce přes 14
mil. Kč. V r. 1936 vydělaly polské lesy 225
mil. Kč čistého, kdežto u nás
vydělaly 11.5 mil. Kč. (Posl. Dubický:
Ale co jsme my musili investovat na cesty, stavby hájoven
a platili za příděl lesů v pohraničí!)
Pane kolego, ti druzí museli investovat také.
Myslím, že v každém případě
by bylo třeba, aby se provedla revise v celém hospodářství,
aby bylo hospodařeno co nejlépe a aby výsledek
byl zaručen. Polský stát musel také
v těch blatech investovat, my to všechno víme
a jsme rádi, že za r. 1936 máme jakés
takés aktivum, i když toto aktivum rozchází
se proti rozpočtu o 20 mil. Kč.
Stejně je nutno, aby došlo k revisi a reorganisaci
našeho lázeňského hospodářství.
Lázně mají hodnotu základní
119,253.000 Kč a skončily v r. 1936 zase schodkem
2,096.000 Kč. Takhle to ovšem dále nejde.
A nejzajímavější kapitolou hospodářství
státních podniků jsou státní
báňské a hutnické závody, v
nichž je zahrnuto celkem 14 samostatně účtujících
podniků, z nichž opět jako v předešlých
letech 7 je aktivních a 7 pasivních. Nejpasivnější
z podniků jsou zase státní železárny
a ocelárny v Podbrezové částkou 15,600.996
Kč. Státní železárny a ocelárny
jsou právě odstrašujícím příkladem
našeho státního hospodářství,
které jako ten pohádkový bumbrlíček
polykají stamiliony. Říká se, že
od převratu polkly 750 mil. Kč, a polykají
stále a stále další částky.
Při tom však se pozastavujeme rok co rok nad jedním:
Že právě v tomto podniku a v těchto
podnicích, přes to, že jsou pasivní,
vyplácejí se odměny a remunerace, tak jako
by podnik byl bůhví jak aktivní. Za r. 1936
máme v účtech vykázáno, že
v Podbrezové si vyplatili na odměnách 647.680
Kč, v ústředí 843.142 Kč a
u Státních báňských a hutnických
závodů si vyplatili celkem 3,801.165 Kč.
To snad proto, aby měli větší odvahu
vydržeti všechny ty výtky, které se na
jejich hlavu sypou, a k tomu ještě aby měli
odvahu k zakládání nových a nových
státních podniků. Co to bylo svého
času křiku o Dubové! Nechci se o ní
šířiti, ačkoliv bychom rádi věděli
pravou příčinu založení tohoto
podniku a také způsob hospodaření
v Dubové. Ale myslím, že hospodářství
i této rafinerie nemůže skončiti jinak,
než jak skončilo hospodářství
pánvového solivaru na Piesku, o kterém výslovně
stojí v závěrečném účtu,
že "proti očekávání"
skončilo schodkem. Také bychom rádi slyšeli,
je-li pravda, co se vykládá, že státní
železárny a ocelárny v Podbrezové nevyhověly
včas státní správě, nedodaly
materiál armádě a pro práce na účely
obranné. Kdyby to mělo býti pravdou, věřte,
to by byl velký skandál, a bylo by potřeba
provésti řádnou revisi, řádný
pořádek a vymetání v tomto státním
hospodářství, poněvadž státní
hospodářství má předcházeti
dobrým příkladem, a když soukromník
se snaží vyhověti v těžké
chvíli státu za každou cenu a za všech
okolností, musí to býti především
státní podnik, který armádě
a státu vyhoví na plno. (Tak jest!) Tato
věc by jistě měla býti hodně
kontrolována a měla by tu býti zjednána
náprava. Nechceme, aby snad tyto podniky byly rušeny.
Nechceme to z důvodů sociálních a
dnes také i z důvodů opravdu státně
obranných. Ale pořádek musí býti
všude, a myslím, že by neuškodilo, kdyby
v těchto podnicích po provedení řádné
reorganisace bylo provedeno zakcionování celého
podniku, třeba za účasti státu, kdyby
řízení bylo odevzdáno nějaké
společnosti, která by konečně zbavila
stát tohoto nešťastného schodkového
hospodářství, které je velmi špatným
příkladem pro ostatní. A jestli by se ještě
někdo našel v této sněmovně nebo
kdekoliv, kdo by chtěl zestátniti ještě
další podniky, které dobře prosperují,
nebo kdo by chtěl zakládati další podniky
v oborech, kde je dostatečně postaráno o
občanstvo i o stát, myslím, že by měl
býti postaven pod veřejnou kontrolu jakožto
člověk veřejnému hospodářství
a lidu nebezpečný.
Také účast státu na různých
podnicích není vždycky šťastná.
Je nutno uvážiti, že vlastní státní
správa má vloženo v soukromých podnicích
různých společností 657,536.730 Kč
a že tato účast vynesla státu 14,996.000
Kč. Odečteme-li účast na Národní
bance a na Zbrojovce v částce 189,213.200 Kč
s výtěžkem 12,169.188 Kč, pak nám
zbývá na ostatní kapitálovou účast
státu na soukromých podnicích částka
468,323.530 Kč s výtěžkem 2,800.578
Kč. To je, slavná sněmovno, necelých
0.6 %! Na druhé straně mají státní
po niky vloženo v ostatních soukromých podnicích
podle státní uzávěrky 80 1/2 mil.
Kč, bilančně 94.5 mil. Kč, a výnos
činí 3,051.187 Kč. Z toho však připadá
1,300.000 Kč na zisk Ostravsko-karvínské
montanní společnosti. Zde by nás zajímalo,
v čem tkví rozdíl mezi rokem 1935 a r. 1936,
poněvadž v r. 1935 byla oceňována účast
státních podniků na soukromém hospodaření
částkou 133,950.680 Kč, kdežto nyní
máme pouze částku 80 mil. 592.000 Kč.
Zajímalo by nás, v čem tento rozdíl
tkví a jak je vykázán.
Státní správa by měla býti
také rozhodně opatrnější v poskytování
státních záruk. Uvažte, že do r.
1936 poskytl stát záruk na částku
12.214,666.304 Kč, z čehož je 4.065,000.000
Kč záruk, vyplývajících ze
zákonů o stavebním ruchu, 3,966.406 Kč
záruk dělnickým a pracovním družstvům
v oboru ministerstva soc. péče. V oboru ministerstva
financí je záruk za 7.225 mil. Kč: za vývozní
úvěry, samosprávné úvěry,
za půjčku rakouské vládě -
a zde se nám jaksi vštěpuje myšlenka,
kdo bude tento úvěr na konec platiti - za fondy
pro zúročení ztrát poválečných,
za závazky vzniklé z úvěrů
poskytnutých peněžními ústavy
sanovaným bankám částka 758,839.271
Kč atd. Jsou tu ovšem ještě další
záruky, za úvěry silničnímu
fondu, za úvěry za elektrárny, splavnění
řek, družstvům živnostenským a
zemědělským a pod. Na tyto všechny záruky
zaplatil stát v r. 1936 561,561.462 Kč. Je nutno
tu uvážiti, že vlastní státní
dluh je rozmnožen o dalších 12.214 mil. Kč,
na kterýžto dluh stát v r. 1936 zaplatil 561,561.462
Kč. To znamená, že to je dluh úrokovaný
více než 4 1/2%. A stejně by bylo potřeba
provésti revisi všech ve státním závěrečném
účtu vykazovaných aktiv, vyplývajících
z titulu pohledávek, poskytnutých záloh,
bezúročných vkladů záručních
a sanačních v částce 16.501,457.163
Kč. Pro německé spořitelny je tu vykázána
částka 22 mil. Kč. V oboru ministerstva financí
je vykázáno 922.5 mil. Kč. Další
částka je 1.013,902.374 Kč jakožto zálohy,
půjčky, bezúročné vklady sanační
u peněžních ústavů a pro peněžní
ústavy, pro velkodružstva, družstva a konsumy,
klusácké spolky atd. Ministerstvo soc. péče
vykazuje všech pohledávek, sanačních
a stavebních zápůjček 262,022.915
Kč, z čehož je 162,862.127 Kč jako zápůjčky
družstvům stavebním, jako podpory dělnického
družstevnictví 2,613.479 Kč, odborovým
organisacím na sanaci fondů 28,447.199 Kč
atd. Zálohy na učitelské platy dosáhly
do konce r. 1936 již závratné částky
11.736 mil. Kč. A rovněž jsou vysoké
i zálohy, které vyplývají ze záloh
na kultus katolický a na kultus evangelický. Myslím,
a všichni jsme přesvědčeni, že
z těchto závratných sum nedostane stát
ani haléře. Ale bylo by už jednou na čase,
aby nebylo skreslováno státní hospodářství,
aby tu byl jednou udělán pořádek a
zejména aby učitelské platy jednou vplynuly
do státního hospodářství v
příjmech a výdajích, aby to nebyla
fiktivní aktiva, která rozhodně nepřispívají
k pořádku a kde může býti každý
uváděn v omyl, poněvadž počítá
s tolika a tolika miliardami aktiv, kdežto ve skutečnosti
nebude míti stát z těchto aktiv rozhodně
ani haléře.