Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ke slovu nie je nikto prihlásený, rozprava je
skončená.
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi pí posl. Kirpalové.
Zpravodaj posl. Kirpalová: Slavná sněmovno!
Ve svém doslovu chci jen krátce podotknouti toto:
Všichni řečníci, kteří
v debatě promluvili, uvítali právě
projednávanou osnovu zákona. Nechci zaujmouti stanovisko
ke všem zde předneseným oprávněným
přáním pp. řečníků,
ježto osnova má jen ten účel, aby zákon
č. 99 z r. 1932 působil se zpětnou platností.
Poukazují na to, že soc.-politický výbor
sám při projednávání osnovy
projevil přání novelisace celého zákona
a předkládá slavné sněmovně
resoluce, o jichž přijetí dámy a pány
žádám. Doplňovací návrh,
aby resoluce čís. 2 byla v odst. 2 doplněna
za slovem "keramiků" zněním "a
zaměstnanců textilních " doporučuji
k přijetí.
K pozměňovacímu návrhu pp. posl. Klimenta,
Döllinga, Procházky a druhů dovoluji si podotknouti,
že doplňky tímto návrhem navržené
netýkají se přímo podstaty osnovy
právě projednávané, poněvadž
předloha, jak jsem již řekla, stanoví
pouze povinné odškodnění ode dne 1.
ledna 1929, kdežto návrhy zmíněných
pp. kolegů žádají různé
změny původního zákona. Vláda
bude zajisté o těchto námětech bedlivě
uvažovati, až přikročí k novelisaci
zákona o nemocích z povolání, event.
k novelisaci zákona úrazového, jehož
novelisace se též žádá v resolucích,
o nichž budeme hlasovati. Zatím však nemohu návrhy,
jež se projednávaného předmětu
týkají jen nepřímo, doporučiti
ke schválení.
Jsme si vědomi, že zdraví, tento největší
statek dělnictva, musí býti chráněno.
Zejména zavazuje stát co nejvíce tragický
osud jáchymovských dělníků,
kteří, jak jsem již podotkla ve svém
referátě, ničí své zdraví
a předčasně umírají při
těžbě jednoho z našich nejcennějších
léčebných prostředků a touto
svou prací si získávají neocenitelné
zásluhy o celé lidstvo. Žádáme
co nejdůrazněji zabraňovací akce k
zamezení nebezpečí nemocí, neboť
i v tomto případě platí heslo: zameziti
nemoc je lacinější než léčení.
Tento požadavek je též vyjádřen
v resoluci navrhované soc. politickým výborem,
o jejíž přijetí slavnou sněmovnu
žádám.
Chceme se starati, aby naše soc. politické zákonodárství
bylo dále a stále vybudováváno.
Navrhuji slavné i sněmovně, aby přijala
osnovu zákona o odškodnění nemocí
ve znění předloženém. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Žiadam o prečítanie podaného návrhu.
Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra
(čte):
Doplňovací návrh posl. Klimenta, Döllinga
a Procházky:
Za § 1 buďtež vsunuty §§ 2 a 3 tohoto
znění:
(1) V §u 3, odst. 3 zák. č. 99/32 Sb. z. a
n. buďtež slova "dvacátým sedmým
týdnem" nahrazena slovy "pátým
týdnem".
(2) V §u 6 zák. č. 99/32 Sb. z. a n. buďtež
slova "do dvou roků" nahrazena slovy "do
pěti let.
(1) V běžném čísle 13 přílohy
k §u 2 zák. č. 99/32 Sb. z. a n. budiž
škrtnuto slovo "těžkými".
(2) V běžném čísle 21 přílohy
k §u 2 zák. č. 99/32 Sb. z. a n. buďtež
škrtnuta slova "těžkými" a "těžké"
a dále silovo "zpravidla".
(3) V běžném čísle 23 přílohy
k i§u 2 zák. č. 99/32 Sb. z. a n. budiž
škrtnuto slovo "těžkou".
(4) V běžném čís. 24 přílohy
k §u 2 zák. č. 99/32 Sb. z. a n. budiž
škrtnuto slovo "těžkým".
(5) V běžném čís. 25 přílohy
k §u 2 zák. č. 99/32 Sb. z. a n. budiž
škrtnuto slovo "těžkých".
(6) § 2 osnovy zákona budiž přečíslován
na § 4 a ostatní pak na §§ 5, 6, 7 a 8."
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Nebude-li námietok, odložím hlasovanie
o tomto odstavci poriadku a pristúpime k prejednávaniu
ďalšieho odstavca. (Námitky nebyly.)
Námietok niet.
Budeme tedy prejednávať ďalší odstavec
poriadku, ktorým je:
2. Zpráva výborů techn.-dopravního,
ústavně-právního a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 1212)
o dopravních značkách pro silniční
dopravu (tisk 1255).
Zpravodajcami sú: za výbor techn.-dopravný
p. posl. Janalík; za výbor ústavneprávny
miesto omluveného posl. dr Dufka p. posl. Pozdílek;
za výbor rozpočtový p. posl. Michálek.
Dávam slovo prvému zpravodajcovi - za výbor
techn.-dopravný - p. posl. Janalíkovi.
Zpravodaj posl. Janalík: Slavná sněmovno!
Silnice a veřejné cesty jsou dnes vedle železnic
nejdůležitějším komunikačním
prostředkem, jehož význam hospodářský
stal se ještě závažnějším
rozmachem automobilové dopravy. Statisíce aut osobních
i nákladních vedle ostatních vozidel používá
silnic a veřejných cest k zprostředkování
dopravy osob a zboží. Zatím však co pro
dopravu železniční již dávno byly
vydány příslušné předpisy
pro zajištění bezpečnosti na tomto komunikačním
prostředku, předpisy o bezpečnosti a ulehčení
dopravy na silnicích byly dosud jen kusé a neúplné.
Ministerstvo veřejných prací již před
lety dalo do připomínkového řízení
návrh zákona o veřejných silnicích
a cestách a řádu silniční a
cestní policie, jehož účelem byla konečná
úprava otázek, týkajících se
dopravy na silnicích a veřejných cestách,
při čemž přihlíženo také
již ke směrnicím, daným mezinárodní
úpravou, z nichž nutno zvláště
uvésti mezinárodní úmluvu o jízdě
motorovými vozidly, uzavřenou v dubnu 1926, a mezinárodní
úmluvu o sjednocení silničních značek,
uzavřenou v březnu 1931 v Ženevě, jež
obě byly naší republikou ratifikovány.
Uskutečnění zmíněné
předlohy se zdrželo jednak obsáhlým
připomínkovým řízením,
jednak ohledy na připravovanou změnu směru
jízdy z dosavadní strany levé na stranu pravou.
Ježto však snahy o povznesení turistiky, zvláště
automobilové, i snahy o zvýšení brannosti
volají naléhavě po zvýšení
bezpečnosti na silnicích a veřejných
cestách, byla z připravované osnovy tak zv.
zákona silničního vyňata část,
týkající se dopravních značek
pro silniční dopravu, a podána jako samostatná
dílčí předloha, kterou právě
dnes projednáváme.
Zatím co většina ostatních států,
podepsavších mezinárodní úmluvu
o sjednocení silničních značek, provedla
již označení svých silnic a veřejných
cest ve mnoha případech způsobem velmi dokonalým,
jako na př. v zemích typického turistického
ruchu ve Švýcarsku a Rakousku, u nás tato úprava
byla odkázána jen na všeobecný zákonný
předpis o označování obcí a
na soukromou iniciativu, která se omezila jen na nejnutnější
značkování na státních silnicích,
prováděné Autoklubem republiky Československé,
Československým autoklubem Moravy i Slezska a jinými,
více méně soukromými sdruženími.
Potřeba řádné úpravy ukázala
se zvláště, když u nás byla rozvinuta
cílevědomější propaganda a organisace
turistického ruchu a snahy o získání
návštěvníků z ciziny pro návštěvu
historických i přírodních krás
naší republiky. Na nedostatek řádného
značkování našich silnic bylo si trpce
stěžováno jak orgány a institucemi provádějícími
tuto propagandu, tak i cizinci samými, čímž
pochopitelně úspěch propagandy byl oslabován.
Jest samozřejmé, že nebylo možno spravedlivě
žádati na soukromé iniciativě, aby ona
vlastním nákladem provedla označkování
silnic a veřejných cest, což vysvitne jasně
z tabulky silniční sítě naší
republiky, kterou si dovoluji přednésti.
Podle stavu z roku 1935 byla délka veřejných
silnic pokud se týče cest v Československé
republice tato: u státních silnic 8669 km, u zemských
silnic v zemi České 23 km, u zemských silnic
v zemi Slovenské a Podkarpatoruské 6608 km, u okresních
silnic v zemi České a Moravskoslezské 47.008
km, u vicinálních cest v zemích Slovenské
a Podkarpatoruské 7510 km, u obecních silnic na
celém území republiky - není přesných
záznamů - asi 10.182 km, tudíž celkem
v celé republice asi 80.000 km.
Proto v právě projednávané osnově
stanovena tato povinnost zřizování a udržování
dopravních značek správám veřejných
silnic, veřejných cest a pokud jde o ulice či
náměstí, obcím.
Textace zákonné osnovy jest poměrně
stručná a není zatěžována
podrobnější úpravou, která zůstává
vyhrazena prováděcímu nařízení.
Byli jsme již v době trvání našeho
státu svědky netušeného rozvoje dopravy
silniční, kterýž není patrně
ještě skončen. Jest proto třeba, aby
úřadům provádějícím
zajištění bezpečnosti silniční
dopravy bylo dáno dostatečně pružné
zmocnění k vydávání vhodných
a naléhavých podrobných předpisů
i do budoucna ve formě prováděcích
nařízení.
Mohu si potěšením konstatovati, že na
prováděcím nařízení
se již pilně pracuje a že nic nebude brániti
tomu, aby v nejbližší době mohlo býti
vydáno a aby celá úprava dopravních
značek, tak naléhavá, mohla býti co
nejrychleji aktivována.
Jde právě o to, aby účel osnovy byl
co nejrychleji splněn.
Otázka finanční byla velmi pečlivě
projednána ve výboru rozpočtovém,
k jehož usnesení se též připojuji.
Předložená osnova zákona o dopravních
značkách pro silniční dopravu jest
nutnou v zájmu zajištění bezpečnosti
na našich silnicích a veřejných cestách,
jest potřebná pro podporu a zvýšení
turistického ruchu a má i svůj určitý
význam po stránce zvýšení brannosti
našeho státu. Ze všech těchto důvodů
navrhuji jménem technicko-dopravního výboru
osnovu zákona o dopravních značkách
pro silniční dopravu slavné sněmovně
k laskavému schválení. (Souhlas). i
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším zpravodajcom, za výbor ústavne-právnny,
je pán posl. Pozdílek. Dávám
jemu slovo.
Zpravodaj posl. Pozdílek: Slavná sněmovno!
Ústavně-právní výbor projednal
podrobně vládní návrh o dopravních
značkách pro silniční dopravu a uznal
plně naléhavou potřebu, aby řádné
a jednotné označení silnic a důležitějších
veřejných cest bylo provedeno s největším
urychlením.
Vzhledem k neobyčejnému významu řádného
označení komunikací nejen pro veřejnou
bezpečnost, nýbrž i pro národní
hospodářství, zejména také
pro povznesení turistického a cizineckého
ruchu, nelze ani se stanoviska ústavně-právního
činiti námitek proti určitým nezbytným
zásahům do soukromého vlastnictví.
Vzhledem pak k velké různotvárnosti nebylo
možno přímo v zákoně definovati
pojem dopravní značky, nýbrž bylo nutno
ponechati tento úkol vládnímu nařízení.
S hlediska právního i s hlediska praktické
účelnosti provedl ústavně-právní
výbor v původním návrhu některé
změny.
Především vložil přímo do
§u 1, odst. 1 ustanovení, že opatření
a umístění značek má býti
provedeno do konce roku 1938. Je to sice lhůta poměrně
krátká, jejíž dodržení předpokládá
rychlé a úsilné jednání všech
zúčastněných orgánů,
ale její uložení jeví se naprosto nutným,
má-li býti účelu zákona dosaženo.
Novou stylisací odst. 2 téhož paragrafu ujasňuje
se jednak povinnost obcí, jednak, pokud jde o t. zv. cesty
vicinální v zemích Slovenské a Podkarpatoruské,
ukládá se povinnost opatření a udržování
dopravních značek okresům. Opatření
toto je účelné vzhledem k tomu, že vicinální
výbory opatřovaly by obtížněji
potřebné prostředky, i vzhledem k tomu, že
připravovaným silniční zákonem
mají býti tyto vicinální cesty přeměněny
na silnice okresní.
V odst. 4 vynechána poslední část,
poněvadž na opatření pro případ
nesplnění povinnosti podle odst. 2 stačí
ustanovení zákona organisačního, zejména
pak vlád. nař. č. 8/1928 o správním
řízení.
V §u 2, odst. 1 vložena přesnější
definice skutkové podstaty přestupků, na
které se tu stanoví trestní sankce. K odst.
1 se organicky připojuje v odst. 2 po jisté změně
ustanovení o náhradě škody, způsobené
pachatelem, kteréžto ustanovení tvořilo
ve vládním návrhu odst. 4.
V §u 5, odst. 1 stanoví se účinnost
zákona dnem vyhlášení. Stalo se tak
jen v zájmu urychleného provedení.
Výbor uvažoval také o tom, aby bylo zajištěno
dosažení účelu dopravních značek,
zejména aby značky tyto nebyly zakrývány
jinými předměty, zvláště
různými reklamami. Došel k přesvědčení,
že ustanovení §u 1, odst. 3 dostačí
k tomu, aby bylo tohoto účelu dosaženo. Za
nemovitosti při veřejných silnicích
a cestách nepovažují se jen nemovitosti bezprostředně
přiléhající k silnici, cestě,
ulici nebo náměstí, nýbrž i nemovitosti
ležící za pozemky přilehlými,
pokud toho vyžaduje dosažení účelu
dopravních značek.
Za pouhé omezení vlastnického práva,
záležejícího v povinnosti trpěti
dopravní značky na nemovitosti, nepřísluší
jejímu majiteli žádné odškodnění.
Pokud by však byla způsobena škoda při
postavení a udržování značek,
má majitel nemovitosti nárok na její náhradu.
Výbor předpokládá, že při
výkonech těchto prací bude úzkostlivě
dbáno, aby škoda vůbec nevznikla, příp.
aby byla co nejmenší. Předpokládá
se také, že o výši škody a její
náhradě dojde pravidelně k dohodě,
takže úřady budou rozhodovati o nich jen výjimečně.
Ústavně právní výbor doporučuje
proto posl. sněmovně, aby přijala tuto osnovu
zákona ve znění, jak bylo usneseno ve výboru
techn. dopravním. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo ďalšímu zpravodaji, za
výbor rozpočtový, p. posl. Michálkovi.
Zpravodaj posl. Michálek: Slavná sněmovno!
Projednávaná osnova zákona o. dopravních
značkách pro silniční dopravu je integrující
součástkou připravovaného silničního
zákona, který se bohužel ještě
nemohl státi předmětem ústavního
projednání z důvodů organisačních
a také z důvodů rozpočtových.
Bylo proto nutno v zájmu přizpůsobení
se našemu zahraničí a státům
s význačným automobilovým provozem
vyrovnati se aspoň v tom směru, aby i u nás
provedeno bylo bezpečnostní a orientační
značkování pro dopravu vůbec. Značné
rozšíření cizineckého ruchu do
Československé republiky, které se neděje
pouze dálkovou dopravou železniční,
nýbrž z valné části také
automobily, nutí nás, aby umožněna byla
náležitá orientace nejen pro dopravu vnitřní,
ale zvláště také cizincům a usnadněn
tak náš styk se zahraničím v tomto úseku.
Urychlené projednání predložené
osnovy zákona je velmi důležité a nutné
už také z toho důvodu, že všechny
okolní státy, mimo východních, tato
opatření již provedly, a nelze proto provedení
dopravních značek jednotného typu nadále
odkládati.
Jde nám o zájem ciziny na našich přírodních
krásách, jakož i o propagaci lázeňského
ruchu a lázeňských zřídel světového
významu, a je proto naší povinností
přizpůsobit se i v tomto směru a učinit
opatření, jež mají sloužiti zvýšenému
zájmu o Československou republiku. Podstatné
rozšíření automobilové dopravy
nejen domácí, nýbrž i ze zahraničí
podmiňuje vedle umisťování značek
orientačních také přesné značkování
bezpečnostní, aby při zvýšeném
provozu nedocházelo ke stížnostem.
Chybou u nás bylo, že jsme hledali vinu provozního
poklesu čsl. státních drah v rozmáhajícím
se provozu automobilismu a že právě na tomto
hospodářském úseku bylo chybně
postupováno. Význam dopravy železniční
nesmí býti podceňován ani se stanoviska
hospodářského, tím méně
vojenského, a musí se drahám přiznat
jejich význam všeobecné prospěšnosti
všemu občanstvu. To však nemělo a nesmí
býti příčinou a důvodem k tomu,
abychom ustrnuli a nepřizpůsobili se novým,
modernějším způsobům dopravy.
Silnice v moderním státě staly se nejdůležitějšími
tepnami hospodářského života. a je proto
nutno, aby jich vybudování, udržování
a úpravě věnována byla pozornost,
které si právem zaslouží.