Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo pí posl. Bátková-Žáčková.
Posl. Bátková-Žáčková:
Slavná sněmovno!
V souhrnu nových daní, kterými má
býti zabezpečena rovnováha rozpočtu
na r. 1938, je to jistě skupina daní spotřebních,
k nimž se upírá pozornost hlavně těch,
kteří budou spotřebními daněmi
postiženi, to jest pozornost všech našich spotřebitelů.
Podíváme-li se na příjmovou stránku
našeho rozpočtu, seznáváme na první
pohled, že jsou to daně nepřímé,
daně spotřební, které vynesou státní
pokladně přes 3 1/2 miliardy Kč; počítáme-li
v to výnos cel, výnos daně obratové,
která rovněž je započtena do ceny výrobků,
a připočteme-li výnos tabákové
režie, je to suma přes 5 1/2 miliardy Kč, které
čsl. spotřebitelé zaplatí do státní
pokladny.
My, kdo jsme dostali do rukou úhradové předlohy,
povšimli jsme si jistě, že i nové spotřební
daně postihnou nejvíce nejchudší vrstvy
lidové právě proto, že v nejchudších
vrstvách lidových, počtem dětí
nejsilnějších a nejpočetnějších,
nejvíce se musí kupovati a zkonsumovati těch
životních potřeb, které jsou novými
daněmi postiženy. Každá nová daň
znamená nové vydání a nové
zvětšené starosti. Je však potřebí
vyzvednouti jednu pravdivou skutečnost, a to s hlediska
zájmů státu potěšitelnou, že
letos nové spotřební daně jsou všemi
spotřebiteli posuzovány hlavně s hlediska
naléhavé účelnosti. Jistě mi
nebude upíráno právo k prohlášení,
že jsou to hlavně ženy-hospodyně a ženy-matky,
které ve zvýšených nákladech
na obranu státu vidí především
zvýšení jistoty, že mír, jehož
upevnění si přejí, bude také
jejich obětí podepřen.
My všichni, kdo jsme měli příležitost
referovati na konferencích o nově zaváděných
spotřebních daních, setkali jsme se s řadou
projevů souhlasných i nesouhlasných, v nichž
bylo zdůrazňováno, že chudí lidé
jsou si vědomi, že stát k úhradě
svých výdajů a hlavně k úhradě
zvětšených výdajů na obranu státu
také potřebuje i zvětšené příjmy.
Naše ženy dovedou dobře posouditi, co znamená
dokonalá armáda státu, co znamená
její technická výzbroj, co znamená
výzbroj našeho letectví atd., potřeby,
kterými se mír našeho státu zabezpečuje.
Proto také chudí lidé mají smysl pro
potřeby státu. Sledovali jsme velmi pozorně
diskusi, která se rozpředla o kytici nových
daní, a tu je třeba zdůrazniti, že příslušníci
nemajetných a nejchudších vrstev lidových
projevili mnohem více smyslu pro potřeby státu
než vrstvy majetnější, jejichž representanti
nestyděli se prohlašovati před svými
příslušníky, že se jim podařilo
příslušníky svých vrstev od povinnosti
příspěvku k obraně státu zbaviti.
Konstatujeme znovu, že spotřebitelé jsou nejlepšími
poplatníky státu. Bylo tu už přede mnou
zdůrazněno, že daň spotřební
je nejlépe vybíratelná, a že právě
proto spotřebitelé jako poplatníci bývají
nejčastěji předmětem pozornosti státní
pokladny, hlavně když jde o získání
nových, snáze vybíraných příjmů.
A tu se domnívám, že je třeba zdůrazniti
důležitost spotřebitele jako poplatníka
státu, že také státní správa
má si důležitosti spotřeby a spotřebitelů
náležitým způsobem povšimnouti.
Pan zpravodaj dr Novák tu mluvil včera velmi
případným způsobem o tom, že
by bylo třeba, aby spotřebitelům se dostalo
za to, že jsou dvojnásobným způsobem
zatíženi, jednak zvýšenou daní
důchodovou, příspěvkem na obranu státu
a také daněmi spotřebními, alespoň
nějaké útěchy. Domnívám
se, že projev platonické útěchy, uznání
spotřebitelům, tentokráte opravdu nestačí.
Význam spotřeby je v našem hospodářském
životě opravdu důležitý. O spotřebitelích
se s tohoto místa velmi často mluví. Mluvilo
se o nich zejména v době, kdy zásady řízeného
hospodářství měly uplatniti v praksi
také zásady hospodářské demokracie.
V knize Zdeňka Fierlingera "O hospodářském
plánování" se na několika místech
citují výroky význačných činitelů
našeho politického i hospodářského
života o tom, že řízené hospodářství
má zavésti v hospodářském životě
spravedlnost s ohledem na zájmy výroby, obchodu
a spotřeby. Tak, jak se řízené hospodářství
u nás uplatňuje, dopadlo to nejhůře
ve prospěch spotřebitelů, kteří
při provádění řízeného
hospodářství k praksi, mám-li to tak
lidově říci, opravdu v pravém slova
smyslu pohořeli.
Dovolím si proto něco říci o tom,
co znamená spotřeba pro náš hospodářský
život a jak my, představitelé a zástupci
spotřebitelů, se na úkol a význam
spotřeby v našem hospodářském
životě díváme. Mluví se mnoho
o významu výroby a jiných složek hospodářského
života, a tu se domnívám, že právě
u příležitosti projednávání
osnov úhradových je nutno význam spotřebitelů
a spotřeby pro náš hospodářský
život zvláště podtrhnouti. Je velmi často
našimi odborníky národohospodáři
tvrzeno, že první místo v našem hospodářském
životě zaujímá výroba. Také
zástupci obchodu mají stejné mínění
a zde toto tvrzení také velmi často opakují.
Jistě, že nikdo nebude význam těchto
složek pro hospodářský život popírati.
Ale naše tvrzení a tvrzení národohospodářů-ekonomiků
je, že nejdůležitější složkou
našeho národohospodářského života
je spotřeba.
Při posuzování důležitosti musí
se položiti jedna otázka. Co je prostředkem
a co je cílem našeho hospodářského
podnikání? Tvrdíme, že se vyrábí
jedině za tím účelem, aby se spotřebovalo,
konstatujeme, že pivo, které je dnes zatíženo
novou daní, se nevyrábí proto, aby rostly
zisky pivovarů, že se vyrábí proto,
aby se vypilo, že se cukr nevyrábí proto, aby
se zvyšovaly dividendy cukrovarů, nýbrž
že se vyrábí proto, aby se s ním mohlo
sladiti. Šaty, boty, chléb, všechny životní
potřeby se vyrábějí jedině
s toho hlediska zájmu potřeby a spotřeby.
Proto tedy dovolujeme si tvrditi, že nejdůležitější
složkou našeho hospodářského života
je především spotřeba. Nebudu zde opakovati
výroky Charlesa Gida, ale ocituji jen několik prostých
vět dr Brabce, který říká (čte):
"Účelem, proč hospodaříme
a podnikáme, je spotřeba a spotřebitelé."
Vytváříme hospodářské
hodnoty za účelem jejich použití a spotřeby
a hodnota statků je dána jejich směrem k
lidem, to je tím, jak jsou důležité
pro spotřebu. Smím snad prohlásiti, že
spotřebitelé za to, že odvedou státu
přes 5 1/2 miliardy Kč daní, mají
také právo dožadovati se určité
protihodnoty. (Předsednictví převzal místopředseda
dr Markovič.) Je třeba zkoumati, jakou protihodnotu
dostávají spotřebitelé za to, že
tak značným dílem přispívají
k uhrazení běžných výdajů
naší státní pokladny. Vidíme,
že průmysl i živnosti dovedly si vyinkasovati
za to, že platí daně, značnou ochranu
svých zájmů ve státní administrativě.
Vidíme, že všechny ostatní složky
hospodářského života mimo spotřebu
mají vedle řady ministerstev, k jejich ochraně
určených, také značnou exekutivní
moc v řadě instancí, zřízených
na základě zásad řízeného
hospodářství. Podívejme se na zákon
o kartelech, na kritisovaný zde zákon o obilním
monopolu a na řadu jiných institucí. Zde
na tomto místě prohlásila moje sněmovní
kolegyně posl. Zeminová, že je hanbou
pro spotřebitele, že v poradních cenových
sborech se konají jenom neplodné a plané
debaty ve prospěch spotřebitelů. Mohu to
sama jako člen poradního cenového sboru při
ministerstvu vnitra dotvrditi, že po 5 nebo 6 schůzí
jsme nedělali nic jiného, než se debatovalo
se zástupci výroby, se zástupci obchodu,
o tom, je-li možno probírati kalkulace, mají-li
spotřebitelé snad právo znát kalkulaci
či nemají. Ochrana spotřeby byla roztříštěna
po zrušení ministerstva pro zásobování
lidu mezi ministerstvo soc. péče, ministerstvo vnitra,
ministerstvo zdravotnictví a ministerskou radu k naprostému
neprospěchu našich spotřebitelů.
Jediným pozůstatkem z dob působení
ministerstva pro zásobování lidu je zásobovací
výbor posl. sněmovny. V jednacím řádu
posl. sněmovny jsem bohužel marně pátrala
po ustanovení, že zásobovací výbor
posl. sněmovny má menší pravomoc než
výbory jiné. Zdá se to být pravdě
nepodobné, ale skutečnost je taková, že
ve sněmovní praksi se usnesení zásobovacího
výboru posl. sněmovny nepřikládá
vůbec žádná důležitost,
a máme dojem, že zásobovací výbor
posl. sněmovny je považován za určité
trpěné zlo. Dokazuje to zejména poslední
případ s resolucí zásobovacího
výboru posl. sněmovny o snížení
ceny cukru, která byla před rokem postoupena příslušným
vládním činitelům k jednání,
ale nemohla býti postoupena plenu sněmovny k projednání
přes to, že tak může učiniti každý
jiný výbor posl. sněmovny. I to je doklad,
že zájem spotřeby je opomíjen a že
se mu nepřikládá takový význam
i na odpovědných státních místech,
jak tomu má býti.
V souhrnu úhradových osnov je také osnova
o zvýšené dani z umělých sladidel,
kterou se licenční poplatek a dávka z 1 Kč
zvyšuje na 6 Kč, a státní pokladně
má tento monopol vynésti o 16 mil. Kč více
než v minulých letech. Při jednání
o resoluci zásobovacího výboru bylo poukazováno,
že vysokým konsumem sacharinu a cukerinu je připravována
státní pokladna o 100 mil. Kč, které
unikají konsumem sacharinu a cukerinu na dani cukerní.
Ministerstvo financí nám prohlásilo, že
učiní všechny kroky za tím účelem,
aby konsum sacharinu a cukerinu byl snížen na nejmenší
míru. Souhlasíme s tím, aby všechny
náhražky potravin, kterými se lidské
tělo jen šidí, byly z naší výroby
postupně odstraňovány, ale souhlasíme
s tím jedině ze zdravotních důvodů,
protože víme, jaké škody na dětském
a lidském organismu to napáchá. Ale tím,
když zvýšíme daň z umělých
sladidel, škodu na lidském zdraví páchanou
neodstraníme. Lid na Podkarpatské Rusi, na Slovensku,
na Českomoravské vysočině a v severních
Čechách se neodnaučí spotřebě
sacharinu a cukerinu do té doby, dokud nebude dána
možnost, aby si mohl koupit dostatek levného cukru.
My, kteří jezdíme na vesnice, zejména
na Česko-moravskou vysočinu, vidíme každou
neděli od 9 do 12 hodin jezdit vozíček s
malými krabičkami cukerinu a sacharinu, které
si hospodyně z nejchudších vrstev lidových
kupují jako laciné sladidlo. Problémem naší
výživy je, aby se lidu dala možnost nakoupení
laciného cukru.
Slavná sněmovno! V posledním čísle
"Hospodářských rozhledů"
bylo uveřejněno, že Schoellerovy cukrovary
zvyšují dividendu na 8%. To znamená, že
přiznávají otevřeně, že
z hospodaření z minulého roku měly
větší zisky, než kdo očekával.
Považujeme toto zvednutí dividendy za provokaci nejchudšího
lidu právě v době, kdy se zvyšuje daň
z umělých sladidel, t. j. ze sacharinu a z cukerinu.
Daň z umělých sladidel vynese o 16 mil. Kč
více a cukrovary ve formě zvýšené
daně obratové zaplatí pouze o 18,320.000
Kč více. To, co si ponechává státní
pokladna do 70 mil. Kč, to je refundovaná daň
a úlevy na tarifech, které dostávaly cukrovary
a zejména kartel cukrovarnický na podporu svého
podnikání. Proto se nemůžeme spokojiti
s prohlášením a odporem představitelů
cukerního průmyslu, že se o ceně cukru
a o snížení ceny cukru již jednati nebude,
a budeme se snažiti, aby resoluce zásobovacího
výboru posl. sněmovny se na pořad jednání
také dostala.
Vyslovuji podivení své a také klubovních
kolegů nad tím, že úhradové osnovy
nebyly také předloženy k projednání
zásobovacímu výboru posl. sněmovny.
Úhradové osnovy o nových spotřebních
daních pojednávají o zvýšení
cen důležitých životních potřeb.
Proto snad by bylo na místě, když mohla říci
své mínění o navrhovaných jiných
daních výroba, obchodnictvo a živnostnictvo,
aby také spotřeba mohla říci své
slovo. Ale tak to bohužel je, že výroba a obchod
mají oprávnění říci
jasně své mínění o tom, co
se jejich zájmů dotýká, ale spotřeba
musí mlčet. Je to charakteristický doklad,
že náš hospodářský život
není řízen státní správou,
nýbrž je ovládán příliš
silnými vlivy výroby a interesovaného kapitálu.
Slavná sněmovno, domnívám se, že
je třeba říci otevřeně, že
spotřeba má právo domáhati se protihodnoty
ve formě zvýšené ochrany svých
zájmů, alespoň ochrany cenové a ochrany
jakosti potravin. (Potlesk.) Jde o maso, chléb,
cukr, mléko, droždí, pivo, líh, textilie
a všechny druhy potravin, u nichž se platí obratová
daň; jsou to vesměs potraviny, které se denně
ocitají na stole každého z nás.
Nejlepší protihodnotou za to, že právě
potraviny lidské potřebě sloužící
jsou zatíženy daní, byla by náležitá
péče státních orgánů
o to, aby byla zvýšena péče o jejich
jakost a ceny, t. j. ochrana před falšováním
potravin, ochrana před znehodnocováním potravin
a také ochrana před zdražováním.
Neboť dostane-li spotřebitel falšovanou a znehodnocenou
potravinu, kupuje fakticky zdraženou potravinu, protože
je přesvědčen, že kupuje potravinu plné
hodnoty za cenu, jaká je za plnohodnotnou potravinu stanovena.
Když jsem zde řekla, že jsou to hlavně
hospodyně, které pociťují tíhu
spotřebních daní, tož považuji
za svoji povinnost zdůrazniti, že hospodyně
v Československé republice nesmí býti
přehlíženy. Podle posledního sčítání
lidu máme u nás 3,192.000 hospodyní (Slyšte!),
3,192.000 žen, jejichž nákupními taškami
procházejí miliardy československých
korun ročně. Vezme-li se průměr, že
každá domácnost řízená
hospodyní vydá ročně za potraviny
a životní potřeby 10.000 Kč, je to úctyhodná
částka 31.920 mil. Kč ročně,
které dávají československé
hospodyně do oběhu, kterými tak řídí
směr naší výroby v našem státě.
Třikráte tolik, kolik činí celý
státní rozpočet, projde rukama milionů
těch poctivých, pilných a pracovitých
žen, a ty si snad za to, že dávají tomu
hospodářskému tělu našeho národa
tolik krve - peněz, zaslouží, aby měly
ochranu v té chvíli, kdy toho také potřebují.
Jeden z významných potravinářských
expertů řekl, že kuchyně je důležitější
nežli lékárna. Myslím, že ten,
kdo pocítil sám, co znamenají žaludeční
a žlučníkové potíže, co
znamenají potíže zažívání,
mně přizná, že toto heslo, že kuchyně
je nejlepší lékárnou, je jistě
pravda. Proto snad máme právo se dožadovati,
abychom měly ochranu jakosti potravin, aby se na náš
stůl, do naší kuchyně dostávaly
výrobky nejlepší jakosti. Mám sama možnost
stejně jako každý z mých kolegů
slýchati nářek na to: Nevím, z čeho
mě bolí žaludek, vždyť jsem nejedl
nic nežli buchty, nevím, proč mám potíže,
vždyť jsem nic nepil než trochu svařeného
mléka, nevím, co je mně, snědl jsem
jen kousek masa, svádí vinu na kuchařku,
hospodyni, na kuchaře, ale pravou příčinou
je to, že jídlo bylo uvařeno z méněcenných
falšovaných potravin, do kterých byly přimíchány
součástky lidskému zdraví nebezpečné.
Veřejná péče o výživu
lidu je též zároveň veřejnou
péčí o zdraví lidu, a tomu podle našeho
skromného mínění měla by býti
opravdu věnována náležitá pozornost.
Výživa lidu je dnes zabezpečena na tolik, že
vyrábíme tolik produktů, že by si jich
opravdu mohl každý koupit aspoň tolik, kolik
potřebuje ke svému živobytí. To nám
říkají zemědělci, říká
nám průmysl, že přece výroba
vyrábí všechno, co ke svému živobytí
potřebujeme. To je zcela správné a my to
také s díky konstatujeme, ale jednu otázku
si musíme položiti, zda je umožněno všem
našim občanům, aby si těch výrobků
mohli kupovati tolik, kolik ke svému živobytí
potřebují, a tu si musíme doznat, že
se vyrobí hodně statků, ale jejich cena je
taková, že je někdy nedostupná pro příslušníky
širších vrstev lidových.
Řekla-li jsem již, že u nás není
dostatečně postaráno o ochranu potravin lidu
proti falšování potravin, opírala jsem
své tvrzení o fakta zjištěná
ze zpráv státních úřadů
pro zkoumání potravin a také o čísla
a statistiky vydané výzkumnými ústavy
zemědělskými a městskými.
Základem ochrany jakosti potravin před falšováním
je potravinářský zákon čís.
89 z r. 1897. Všeobecné státní ústavy
ke zkoumání potravin jsou také podle toho
a ve smyslu tohoto zákona oprávněny provádět
zkoumání potravin tak, jak to říká
§ 1 tohoto zákona. Podle smyslu tohoto zákonného
nařízení je vlastně úkol ústavů
zkušebních i úředních orgánů
v tom, že mají sloužiti především
úřadům veřejným a veřejné
péči o potraviny a že teprve ve druhé
řadě slouží zájmům soukromým.
Je tedy v zájmu spotřebitelů, aby tyto směrnice
byly co nejpřísněji dodržovány,
neboť dnešní stav veřejné péče
o potraviny je naprosto nedostatečný. Soukromý
zájem má v pokročilé době dostatek
prostředků, aby mohl o potraviny pečovati.
Máme řadu laboratoří v průmyslových
podnicích, máme laboratoře při obchodních
a živnostenských komorách, máme výzkumné
ústavy při vysokých školách,
výzkumné ústavy zemědělské,
soukromé autorisované laboratoře a možnost
samostatných zkoumání, což všechno
v r. 1896 a 1897, kdy se tvořil zákon o potravinách,
tu ještě nebylo. Zákon o potravinách
je 40 let starý. Je sice ve své podstatě
dobré konstrukce, ale potřebuje vzhledem k dnešní
době jiných opěrných bodů.
Vyslovujeme své hluboké politování
nad tím, že pan ministr zdravotnictví, když
předložil nový zdravotnický zákon,
nedoplnil jej také zároveň moderním
potravinářským zákonem, který
je součástí zdravotního zákona.
Slavná sněmovna ví, že moje klubovní
kolegyně pí. posl. Zeminová již
10 let zde stále v této sněmovně a
na řadě významných projevů,
při řadě zákroků u významných
činitelů se domáhala, aby byl co nejdříve
vydán moderní potravinářský
zákon, který by byl zárukou řádné
péče o ochranu jakosti potravin a ochranu před
falšováním. (Výborně!) Naše
ochrana potravin je také ztěžována tím,
že máme fakticky dvojí kolej zákonných
předpisů na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Na Slovensku a Podkarpatské Rusi platí ještě
starý uherský zákon, který dovoluje
míchání některých součástek
do potravin, kteréžto míchání
je u nás zakázáno. Někdy se potom
stane, že na Moravě vyrobená potravina je pozastavená
na Slovensku a také naopak. Proto bylo také třeba,
aby zde už došlo k předložení potravinářského
zákona, aby se naši spotřebitelé mohli
dočkati a dočkali se ochrany, po které už
hodně dlouho volají.