Je mým přesvědčením, že
by bylo těžkou politickou chybou německých
zástupců, kdyby tvrdošíjně setrvali
na zákonné úpravě národnostní
otázky a současně zamítali a limine
úpravu této otázky cestou administrativní.
(Předsednictví převzal místopředseda
dr Markovič.) Mám o tom přinésti
důkaz? Poukazuji na ustanovení šesté
hlav ústavní listiny, tam je jasně upraveno
naše menšinové právo. Jak to vypadá
v praksi? Kdo nám za to ručí, kdybychom připustili
existenci druhého případu, že praktický
vývoj nepůjde podobnými cestami? A potom:
nesejde na tom, jaké návrhy se činí
v parlamentě, ale směrodatné je, co se z
těchto návrhů také prakticky uskuteční.
Nejkrásnější osnovy zákonů
se rovnají známým kuchyňským
předpisům, v nichž stojí tak krásně
psáno: "Vezme se, vezměmež", a nikde
nestojí, odkud se to má vzíti. (Posl.
Kundt [německy]: Totéž platí o resolucích!)
I o nich to platí. Na základě těchto
úvah obracím se vášnivě - prosím,
nyní poslouchejte, pane kolego - proti znehodnocování
18. února pro stranickou nepřízeň.
Stejnou měrou se obracím proti znehodnocování
požadavku, aby národnostní práva byla
zakotvena v zákonech, nebo proti jeho bagatelisování.
Usnesení vlády ze dne 18. února budou tím
účinnější, čím
jednotněji a sevřeněji se německý
národ a jeho političtí zástupci postaví
za tato usnesení, čím více bude sledovati
s čistým srdcem, jak se zachovávají,
a jejich splnění důsledně vynutí.
Zdá se mi dále velikou politickou chybou, utvrzuje-li
někdo široké masy našeho lidu v naivní
víře, že národnostní otázka,
o níž předevčírem kol. Sandner
prohlásil, že je starší než stát
sám, by mohla býti odstraněna jedním
rázem, jak řekl kolega posl. dr Rosche loni
v rozpočtové debatě v rozporu se Sandnerem,
jedním administrativním škrtnutím pera.
(Posl. Kundt [německy]: Záleží na
obsahu onoho škrtnutí pera!) Varujeme před
takovou agitací. Politika je soustředěný
život a život se jednou provždy nedá vtěsnati
do mrtvých paragrafů. To by bylo ustrnutí,
to by nebyl život, to by byla smrt.
Podle mého názoru bude vždy třeba řešiti
národnostní otázky. I tehdy, když by
otázka se upravila administrativní cestou beze všech
stížností, a i tehdy, kdyby naše právní
nároky byly zaručeny zákonem. Proto je a
zůstane pro řešení nerozřešených
národnostních otázek rozhodnou neomylná
a nezlomná vůle řešiti tyto otázky
přátelsky, poctivě a se vzájemnou
důvěrou. Tuto vůli má německá
křesť. sociální strana lidová.
Je nyní na druhé straně, na českém
táboře, aby jako většinový národ
ve státě měl tuto vůli a stále
ji dokazoval.
Varujeme v tuto hodinu před chybným pojetím
německého aktivismu. Německý aktivismus
není kulisou pro cizinu. Německý aktivismus
nemůže býti kulisou pro cizinu. Německý
aktivismus musí býti aktivní, ve stejné
míře aktivní pro národ a pro stát,
v němž sudetskoněmecký národ
žije. Kdo očekává anebo se snaží
jen o státní aktivismus, který by byl pro
stát aktivním, ale pro národ pasivním,
podceňuje nás a prohřešuje se nejen
na životních právech našeho národa,
nýbrž prohřešuje se i na tomto státě.
Toto zdravé a reálné pojetí německého
aktivismu musí nalézti uznání a ocenění.
Těšíme se, že na české straně
na př. Msgr. Stašek našel v rozpočtové
debatě pro tento náš postoj pochopení.
Němci a Češi se mohou nalézti a naleznou
se. Ale nenaleznou se ve znamení sovětské
hvězdy, nenaleznou se také ve znamení pana
Ježka, nenaleznou se také ve znamení
fašistického znaku, ať je jeho nositelem kterákoliv
národnost, ale naleznou se ve znamení spravedlnosti
a lásky, jež je uskutečněna v kázání
na hoře. (Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším rečníkom je paní
posl. Jurnečková-Vorlová. Dávam
jej slovo.
Posl. Jurnečková-Vorlová: Slavná
sněmovno!
Letošní rozpočet byl charakterisován
jako rozpočet obrany státu. Bylo by žádoucno,
aby se tato skutečnost, že je to rozpočet obrany
státu, projevila nejen v položkách ministerstva
nár. obrany, nýbrž také v rozpočtu
ministerstva soc. péče, zdravotnictví a školství.
Avšak není tomu tak. Přes to, že rozpočet
ministerstva soc. péče neobsahuje velkou řadu
položek, kterých bychom si velmi přáli,
byl tento rozpočet včerejšího dne panem
posl. Dubickým podroben řadě kritických
poznámek.
Pan posl. Dubický zejména prohlásil,
že povahu sociální péče má
také rozpočet ministerstva zdravotnictví
a tělesné výchovy, který činí
167 mil. Kč, a že prý do kapitoly sociální
dlužno započísti též odpočivné
a zaopatřovací platy preliminované 1.038
mil. Kč. Dohromady tyto položky představují
2.396 mil. Kč, což činí bezmála
1/5 celkového rozpočtu, z čehož pan
posl. Dubický usuzoval, že na sociální
péči se u nás vydávají částky
snad příliš veliké.
Je ovšem třeba upozorniti, že rozpočet
ministerstva veř. zdravotnictví je zařazen
v samostatné rozpočtové kapitole a že
výdaje tam preliminované jsou určeny k účelu
jinému než k péči sociální
ve vlastním slova smyslu. Rovněž odpočivné
a zaopatřovací platy nepatří do kapitoly
sociální a jsou samostatně preliminovány
v kapitole 18, se kterou hospodaří ministerstvo
financí. Do rozpočtu ministerstva soc. péče
jsou zařazeny výdaje, které v jiných
státech jsou preliminovány samostatně, případně
v rozpočtech jiných ministerstev. Třeba tu
zvláště poukázati na výdaje na
péči o válečné poškozence,
které jsou do rozpočtu na r. 1938 zařazeny
částkou 332 mil. Kč. Do rozpočtu ministerstva
nár. obrany by patřil výdaj na státní
příspěvek podle §u 176 zákona
o pensijním pojištění zaměstnanců
ve vyšších službách, který
činí 20 mil. Kč, poněvadž jde
o započtení vojenské služby válečné
pro výměru důchodů z pensijního
pojištění.
Ministerstvo soc. péče platí ze svého
rozpočtu dále pojistné za vojíny,
konající vojenskou presenční službu.
Výdaj k tomuto účelu v rozpočtu preliminovaný
činí za vojíny, kteří by podléhali
zákonu o pojištění pro případ
nemoci, invalidity a stáří, tedy dělnickému
pojištění, 9,750.000 Kč a pojistné
za vojíny, kteří by podléhali pensijnímu
pojištění zaměstnanců ve vyšších
službách, tedy úřednickému pojištění,
4 mil. Kč. Odečteme-li tyto výdaje z rozpočtu
ministerstva soc. péče, přicházíme
k celkové částce 520 mil. Kč. Tedy
pan posl. Dubický se velmi mýlí, když
za počítává všecky tyto položky
jenom na účet sociálních potřeb
tohoto ministerstva. Náklad na státní příspěvek
k důchodům podle zákona o sociálním
pojištění dělnickém a ostatní
výdaje sociálního pojištění
činí po odečtení shora uvedených
položek 129 mil. Kč a náklad na výplaty
státních starobních podpor 60 mil. Kč.
tedy celkem 190 mil. Kč. Tento výdaj by mohl býti
podobně jako rozpočet na odpočivné
a zaopatřovací platy státních zaměstnanců
zařazen v samostatné kapitole, případně
v kap. 19 státního rozpočtu.
Vlastní rozpočet ministerstva soc. péče
činil by po odečtení všech těchto
položek asi 329 mil. Kč. Na péči o nezaměstnané
z důvodu mimořádných hospodářských
poměrů jest v čl. III. finančního
zákona na r. 1938 stanovena částka do výše
300 mil. Kč, která je vyhrazena k disposici vládě
na podpory, vyplácené nezaměstnaným
odborovými organisacemi, a k zmírnění
následků nezaměstnanosti vůbec. Z
peníze určeného na péči o ne
zaměstnané snaží se ministerstvo soc.
péče především umožniti
pracovní příležitost, po které
pan posl. Dubický tolik volal, pracovní příležitost
pro nezaměstnané osoby podporováním
prací prováděných z titulu t. zv.
produktivní péče o nezaměstnané.
K tomuto účelu vyplatilo ministerstvo soc. péče
od r. 1925 do konce r. 1936 249 mil. Kč. Z pro středků
na péči o nezaměstnané vyplácí
se každoročně 12 mil. Kč na podporu
našich ne zaměstnaných příslušníků
v Německu podle příslušného ujednání
s německou vládou.
Z prostředků určených na péči
o nezaměstnané se provádí dále
řada akcí směřujících
hlavně k záchraně a obživě dětí
nezaměstnaných. Sluší tu připomenouti
mléčnou akci pro děti nezaměstnaných,
ošacovací a stravovací akci, ochrannou akci
pro nezaměstnaný dorost a ozdravovnou akci a pod.
Pan posl. Dubický se také dotkl t. zv. státních
záruk a sdělil, že státní záruky
činily do konce r. 1936 12.214,666.000 Kč. Záruky
tyto se dělí na dvě skupiny, a to na záruky
ze zákonů o stavebním ruchu a záruky
ve vlastním slova smyslu. Pokud se týče záruk
podle zákonů o stavebním ruchu, třeba
upozorniti, že podle posledních zákonů
o podpoře stavebního ruchu z r. 1927, 1928, 1930
a 1936 došlo na př. v r. 1936 k realisaci záruk
celkovou částkou 19,183.000 Kč. Nejde tedy
o výdaje, na které by bylo lze pohlížeti
jako na zvlášť značné zatížení
státní pokladny.
A ještě jednu poznámku k tomu, co říkal
pan posl. Dubický. Neuvědomil si vůbec,
že na základě zákona o stavebním
ruchu byla do konce roku 1934 poskytována také zemědělcům
podpora. Samostatným zemědělcům bylo
poskytnuto podpor celkem ve výši 10 3/4 % všech
podpor a zemědělským dělníkům
3.49 %, tedy celkem přes 14 % podpor do řad zemědělců.
S podporou státu si vystavěli samostatní
zemědělci do konce r. 1934 3.783 rodinných
domků a zemědělští dělníci
1.236 rodinných domků, čili zemědělci
celkem 5.019 domků.
Tolik k námitkám p. posl. Dubického,
pokud jsou založeny na nesprávných nebo skreslených
údajích. Jinak je fakt, že on má k rozpočtu
ministerstva soc. péče jiné stanovisko. My
se díváme na tento rozpočet s hlediska potřeb
oněch vrstev, které se uchylují pod jeho
ochranu a které v této době jsou volány
ke zvýšené brannosti v zájmu státu.
Vážená sněmovno! Vůle lidu k
obraně státu spočívá na mravní,
kulturní, sociální a zdravotní úrovni.
Nedostatky v tomto směru nebudou a nemohou býti
nahrazeny přednostmi technické obrany státu.
Brannost národa vyžaduje především
lidí mladých, zdravých, silných tělesně
i mravně. Životní otázky mládeže
mají proto v této době nový a daleko
větší význam. Je potřeba podívati
se znovu právě v těchto dobách s tohoto
hlediska na situaci, v jaké dnes žijí mladí
lidé, které voláme k obraně. Bylo
zde už mnohokrát poukázáno, jak zhoubně
působí nezaměstnanost na mladé lidi,
tedy lidi ve věku od 14 do 24 let. Hospodářské
oživení přineslo sice určité
zlepšení, ale nezaměstnanost mladých
trvá dále. Nezaměstnaným se dnes stává
hoch nebo dívka, když se vyučí. Propouštění
vyučenců po skončení učební
doby je dnes tak všeobecné a má tak zhoubné
následky, že by mělo již býti bezodkladně
přikročeno ke stanovení zákonné
povinnosti zaměstnávání vyučenců
nejméně rok po skončení doby učební.
Poměry jsou dnes takové, že učeň
a jeho rodiče dnes s obavou očekávají
den, kdy se skončí učební doba. Neboť
propuštění z práce znehodnotí
vše, co bylo získáno v době učení
na řemeslné dovednosti i na schopnostech.
Taková je, vážené shromáždění,
situace mladých lidí, pokud měli to štěstí,
že se vůbec dostali do učení. Ostatní,
na něž se nedostalo učňovských
míst, rozmnožují kádr nekvalifikovaných
dělníků, jejichž údělem
je nezaměstnanost. Mluví se o nedostatku mladých
kvalifikovaných sil a naproti tomu je prokázáno,
že čtvrtina všech nezaměstnaných
jsou mladí lidé do 24 let. Ptáme se, odkud
tato nesrovnalost? Náklady na vyučení hocha
nebo děvčete stouply tak vysoko, že mnoha rodičům
je dnes naprosto nemožné dáti dítě
do učení. Drobné živnosti jsou v tísni,
učňové se neberou již na byt a stravu,
jako tomu bylo dříve. Rodiče musí
učně živiti, šatiti, platiti mu byt, sociální
pojištění a mnohdy mistrovi i učebné.
Znám případy, že za přijetí
učně na mechaniku na 4letou dobu učební,
kdy rodiče sami ponesou celý náklad, zaplatili
rodiče kromě toho ještě hotově
3.000 Kč. To jsou podmínky naprosto nesplnitelné
dělnickým nebo nemajetným rodičům,
a tak zůstává nám mnoho schopných
hochů a dívek úplně vyřazeno
z učení. Učňovský zákon,
pokračovací školství, domovy pro učně,
prodloužení školní docházky, přeškolení,
poradenství pro volbu povolání - to nejsou
jen otázky sociální, které se týkají
pouze nás, to jsou naléhavé potřeby
národního hospodářství. Jejich
řešení má velký význam
a každý odklad zveličuje hospodářské
škody, které z toho vznikají. Ministerstvo
soc. péče podniklo v letech hospodářské
tísně řadu akcí na pomoc nezaměstnané
mládeži, práce nebyla marná, ale celá
šíře problému nemůže býti
vyřešena v kompetenci jednoho ministerstva. Ministerstvo
školství, také ministerstvo průmyslu,
obchodu a živností je zejména dotčeno
těmito otázkami. Dožadujeme se velmi naléhavě,
aby ministerstvo průmyslu, obchodu a živností
věnovalo těmto otázkám pozornost a
svoji podporu.
Stejné potíže, anebo snad ještě
větší než s umístěním
dítěte do učení, mají rodiče
při vstupu dítěte do školy střední
nebo odborné. Desetitisíce rodičů
prožívá každoročně utrpení
při přijímacích zkouškách,
když vidí své dítě mezi stovkami
zkoušených ostatních uchazečů,
z nichž několik málo bývá přijato.
Ovšem z několika málo vyvolených, jimž
se dostane přijetí, prožije většina
později dodatečně tytéž stavy
deprese, když po ukončení studií marně
se ucházejí o místo. Jsou to zoufalé
stavy, ve kterých se vystudovaný hoch nebo děvče
marně shání, marně dopisuje a posílá
žádosti a shledává, že svět
nepotřebuje jeho mladých sil, jeho práce,
jeho přičinění. A musím k tomu
připojiti, že situace dívek je v tomto směru
ještě daleko horší nežli situace
hochů. Děvče, které absolvovalo střední
nebo vysokou školu, chodí-li po zaměstnání,
dostává na otázku, proč pro ni není
místa, stereotypní odpověď: Protože
jste žena. Vážené shromáždění,
představte si, jak působí tato odpověď
na děvče, které léta věnovalo
studiu, domnívajíc se, když mělo přístup
ke školení, že má snad právo ucházet
se o nějaké zaměstnání, ať
v soukromé nebo veřejné službě.
Vžijte se do situace rodičů, když nakonec,
když mají skoro dorostlého člověka
v rodině, uvědomují si, že mají
jen děvče, pro které není nikde místa.
Tak vypadají dnešní poměry! A prosím,
při tom se ukládají těmto mladým
ženám povinnosti v obraně státu. I s
těmi ženami počítá náš
stát, naše veřejnost, počítáme
všichni, aby jednou se postavily na svá místa.
Vážení pánové, dnes je velmi
naléhavou otázkou, kterou se zabývalo už
několik řečníků přede
mnou, otázka populace. Dovolte mi, abych k tomu řekla
jenom stručně, že všechny snahy o zvýšení
populace zůstanou prázdnými řečmi,
pokud nebudou provázeny skutečnými činy
na podporu mateřství, podporu dítěte
a rodiny. Volá se po zvýšení populace,
a při tom je strašlivý nedostatek lůžek
pro rodičky. Nezajistí-li se ministerstvu zdravotnictví
vyšší částka na zřizování
lůžek pro rodičky, dojde jednou k tomu, že
ministerstvo nár. obrany bude museti přispěti
na tento účel ze svých prostředků.
Porodní asistentky se léta dožadují
úpravy svých existenčních poměrů,
ale s takovým výsledkem, že jejich volání
je marné. Máme, prosím, poměry, že
v některých okresích není vůbec
odborné pomoci při porodu. Následkem toho
je vysoká úmrtnost kojenců. Slyšeli
jsme zde řadu čísel o úmrtnosti kojenců.
Nebudu se proto dále touto věcí zabývati.
Na nebezpečí populace se upozorňuje řadu
let. Přes to všecko došlo v posledních
letech ke zhoršení mateřského pojištění
dělnic vládním nařízením
z 15. června 1934 č. 112. Do tohoto vládního
nařízení bylo pojato ustanovení, že
lhůta 180 dnů, která podmiňuje nárok
těhotných a šestinedělek na dávky
v mateřství, může býti prodloužena
až na 270 dnů. Mnoho pojišťoven použilo
této zákonné možnosti a poskytuje dávky
v mateřství jen tenkrát, když žena
byla za posledních 12 měsíců před
porodem pojištěna 270 dnů.
V době hospodářské tísně,
kdy ženy jsou přímo postiženy nezaměstnaností,
nemohly splniti tuto zákonnou podmínku a octly se
bez podpory při zrození dítěte. Poměry
tyto přivodily ještě další pokles
porodů. Dovolte, prosím, abych tuto skutečnost
ukázala na číslech. Když se vezme za
základ r. 1929 a 100 porodů, klesl r. 1936 počet
porodů v celém státě na 81. Ale počet
porodů dělnických pojištěnek
klesl až na 77, o celé 4 body níže. Je
tedy patrno, že porodnost v dělnických vrstvách
se zhoršila více než u ostatního obyvatelstva.
Mimořádný pokles jeví se od r. 1934,
kdy bylo vydáno zmíněné vládní
nařízení, kdy byly tedy zhoršeny podmínky
k dosažení dávek a kdy také dávky
byly sníženy.
Důsledky zhoršení je také vidět
na výši celkové částky, která
byla vyplácena na jeden porod. Až do r. 1932 podpory
ponenáhlu stoupaly, a to na 668 Kč, které
byly vypláceny průměrně na jeden porod.
Od r. 1932 pomalu klesá toto číslo až
do r. 1935/1936, kdy průměrná částka,
vyplacená na jeden porod, činila 632 Kč.
Vládní nařízení způsobilo
velké zhoršení mateřského pojištění
a mnohé dělnice byly vůbec vyloučeny.
Nemohly totiž splnit zákonem stanovenou podmínku.
Toto zhoršení postihlo však i ty, které
vyhověly přísnějším podmínkám,
neboť jim způsobilo snížení dávek.
Při tom uvažte, že počet všech porodů,
které jsou zajištěny dávkami v mateřství
z nemocenského pojištění, činí
u nás pouze 13 % všech porodů ve státě.
Většina ostatních stává se matkami,
aniž by měla nárok na jakékoliv jiné
pojištění. Je zde určitá skupina
žen, která má léčebný
fond, ale to je celkem skupina nevelká, takže musíme
počítat s tím, že mimo těch 13
% zde zůstává značná skupina
žen, které nemají při zrození
dítěte žádné podpory.
Pan ministr zdravotnictví uvedl ve svém výkladu
o opatřeních proti poklesu populace také
zdokonalení zákonné ochrany matek. Předkládám
mu tyto skutečnosti s prosbou, aby prvním krokem
na cestě zákonné pomoci matkám bylo
odstranění zhoršení mateřského
pojištění podle vládního nařízení
č. 112 z r. 1934. Bylo by žádoucí, aby
pak následovala rychle další opatření.
Máme mnohá ustanovení, která jsou
přímo v rozporu se zájmy populace a znamenají
vlastně trest za manželství a mateřství.
Je to nynější platový systém
veřejných zaměstnanců s nízkými
platy mladých lidí v době, kdy by mohli a
měli založit rodinu a mít děti, dále
vychovávací příspěvek jen na
2 děti, srážky s činovného manželských
dvojic veřejných zaměstnanců atd.
Bez systému rodinných mezd těžko se
v budoucnosti obejdeme a bylo by žádoucí použíti
vyrovnávacích pokladen, jaké se již
v mnoha státech osvědčily, k doplnění
mezd a platů zvláštními dávkami
podle početnosti rodiny.
Dovolte mi ještě, abych na konec v souboru otázek,
které přicházejí v úvahu při
problému populace, připomněla velmi důležitou
otázku, která se týká právního
základu rodiny, jak má býti zajištěn
rodinným právem. Slyšeli jsme v této
debatě v předešlých dnech od dvou řečníků
a dnes od dalšího představitele jedné
politické strany vyjádření k rodinnému
právu, a všichni se shodují v tom, že
dosavadní rodinné právo neuspokojuje, že
by se mělo stát přísnějším
zejména k těm, kdož používají
rozvodu a rozluky. Se svého stanoviska dodávám
k dřívějším prohlášením,
že v novém rodinném právu musí
býti především zajištěna
výživa, výchova a existence dětí
pro případ, že dochází k rozchodu
manželů. Je třeba zabránit neblahému
vlivu rodinného rozvratu na dítě a při
prvním pokusu o rozvod manželský vycházeti
od existence dítěte. Také zajištění
ženy, která ztrávila léta v manželství
a v domácnosti, musí býti upraveno s větší
jistotou. I důvody rozvodu a rozluky budou znovu posuzovány
s hlediska zkušeností, které máme za
18 let platnosti rozlukového zákona. Nutno však
připomenouti, že při projednávání
rozlukového zákona r. 1919 bylo zdůrazňováno,
že požadavek rozlučitelnosti manželství
mají ve svém programu všechny pokrokové
strany. Pro katolíky je manželství dogmatem
a toto stanovisko nesmějí opustiti, chtějí-li
zůstati katolíky. Je jenom v zájmu věci,
když církev katolická bude v řadách
svých příslušníků působiti
k tomu, aby toto dogma bylo skutečně zachováno.
(Posl. Řičář: Ona působí!)
Církev má vůči svým věřícím
dosti prostředků, aby na ně působila
pro zachování této zásady.