Místopředseda Košek (zvoní):
Dále má slovo pan posl. dr Wolf.
Posl. dr Wolf (polsky): Slavná sněmovno!
Slib pana předsedy vlády pronesený při
projednávání rozpočtu, že co
nejdříve bude pozván dorozumívací
komitét polských politických stran, aby se
s ním projednalo, jak vyříditi požadavky
polské menšiny, a to, že mi byla sdělena
konkrétní lhůta této konference, béřu
s uspokojením na vědomí a chci to považovati
za jitřenku lepší budoucnosti našeho polského
lidu a jeho národních a občanských
práv.
Postavení našeho lidu je těžké,
neboť se s ním dosud zachází jako s
občany druhého řádu, žádá
se od něho, aby plnil všechny povinnosti ke státu,
ale naopak se mu upírají práva, která
mu patří podle ústavy a zákonů
Československé republiky. Nejbolestnější
jest, že naše národnost v tomto státě
stále více klesá počtem, polská
država se zmenšuje a náš lid jest stále
více odstrkován ode všech práv.
Příčinou toho je, že se věc naší
menšiny dostala do začarovaného kruhu opačných
zájmů rozličných činitelů.
Nejde tu o zájmy státu, neboť zájmem
státu jak navenek, tak i uvnitř jest jednati tak,
aby se se všemi občany bez ohledu na národnost
jednalo stejně, spravedlivě, aby měli stejně
rovná práva jako povinnosti. A my nic jiného
nechceme.
Příčinou nespokojenosti naší
menšiny, a zřejmě i jiných menšin
v tomto státě jest špatně pochopený
český národní zájem. České
organisace a jiní národní činitelé
uznali za zájem svého národa nejen výlučně
vládnouti v tomto státě, nýbrž
také vládnouti tak, aby na útraty zájmů
jiných národností v tomto státě
žijících upevnili a zesílili svůj
národ. Ovšem tyto jiné národnosti nemohou
souhlasiti s takovým vládnutím. Nutnost je
přiměla, aby hájily zájmy svého
národa. Protože však čeští
činitelé ztotožňují ve své
mentalitě tento mylně pochopený zájem
svého národa se zájmem státu, proto
vystoupení proti těmto choutkám o zesílení
českého národa tímto způsobem
prohlašují za vystoupení proti zájmům
státu a proti státu samému.
Tento názor pronikl již do tak širokých
vrstev českého národa, že my, kteří
neděláme nic jiného než jen z nutnosti
bráníme svou národnost a její zájmy,
jsme považováni nejen neoficielně, nýbrž
i oficielně za nepřátele státu. Splnění
našich požadavků se považuje za ústupek
nepřátelům státu, za poškozování
zájmů státu.
Proto kdykoliv se ukáží - bohužel řídké
hlasy českých státníků a politiků,
uznávající, že je potřebí
změniti zacházení s naším lidem,
místní čeští činitelé
jednomyslně protestují.
Za takového stavu věcí lze vysvětliti,
že se přes dobrou, jak zřejmo, vůli
pana předsedy vlády toto postavení dosud
nezměnilo. Ale nemůže to býti omluveno,
neboť u našich požadavků nejde o milost,
nejde o výsady nebo dary, jde pouze o spravedlnost a právo.
Stát musí míti tolik síly, aby bylo
provedeno to, co jest jeho základem a zásadou. Raduji
se z toho, že pan předseda vlády takto
tomu porozuměl ve svém prohlášení
ze dne 18. února 1937 a usiluje o to, aby byla provedena
změna.
Nebudu zde vypočítávati naše požadavky,
jelikož však pan předseda vlády mluvil
o provedení některých z nich, rád
bych osvětlil tuto věc s našeho hlediska. Vyřízeni
těch věcí, o kterých se mluvilo, to
jest přeložení železničářů
na jejich dřívější místa,
zestátnění gymnasia a jiných škol,
považovali jsme za jakýsi sám sebou se rozumějící
úvod, za předpoklad celého spravedlivého
vyřizování našich věcí
a pochopení jich.
Přeložení železničářů,
otců četných rodin do cizích krajin
z důvodů pouze národnostních a jiných
důvodů přes rozličná tvrzení
nebylo, neboť jsem žádal a žádali
i oni sami, aby bylo proti nim zavedeno soudní nebo kárné
řízení, marně - považovali jsme
za chybu a chtěli jsme, aby tato chyba byla uznána
tím, že železničářům
bude dáno plné dostiučinění.
Dovídám se, že všichni polští
železničáři budou přeloženi
zpět podle možnosti na místa, kde dříve
konali službu. Příznivé vyřízení
této věci, třebaže po tak dlouhé
době strádání a utrpení těch
železničářů, vezme náš
lid radostně na vědomí. Mou povinností
jest poděkovati za to panu předsedovi vlády
a pronésti prosbu, aby pokud možno byly těmto
železničářům přiměřeně
nahrazeny škody, které utrpěli.
Druhou věcí, kterou pan předseda vlády
slíbil vyříditi pro polskou menšinu,
jest zestátnění polského gymnasia
a několika soukromých škol obecných
a měšťanských. Jest to určitě
znamení změny k lepšímu a panu předsedovi
vlády náleží vděčnost
za to, že hodlá učiniti to, co se mělo
udělati již dávno a co jest dosud odepřením
spravedlnosti polské menšině.
Na území Těšínska, t. j. dvou
okresů, českotěšínského
a fryštátského, kde jest asi 50 % polského
lidu, máme nyní až 5 českých
středních škol, vydržovaných státem
nebo z jeho prostředků, máme také
dokonce státní střední školu
německou, ale jediné polské gymnasium jest
dosud vydržováno ze soukromých prostředků
polského spolku "Macierz Szkolna".
Pro český lid v těchto obou okresech bylo
od r. 1921 zřízeno asi 100 škol rozličného
druhu a postaveno ze státních prostředků
několik desítek nových školních
budov a staví se stále. Ale pro polský lid,
který tvoří asi 50 % obyvatelstva těchto
okresů, nebyla postavena ani zřízena do poslední
doby ani jediná zvláštní škola,
určená jen pro polské školství.
Byly sice zřízeny dvě státní
menšinové školy obecné a jedna měšťanská,
ale aby se to stalo, musil spolek "Macierz Szkolna"
odevzdati na potřebu těchto škol soukromě
postavené školní budovy. Stejně nyní,
aby stát vyhověl potřebám polského
lidu, pokud jde o střední školu, musí
chudé polské společenství odevzdati
školní budovu, aby jí mohl užívati
stát. Tytéž podmínky pro zestátnění
klade stát také, pokud jde o zamýšlené
zestátnění obecných a měšťanských
škol.
Tu musíme ještě upozorniti, nač bylo
v našich obcích postaveno tolik českých
škol. V některých obcích je po několika
českých obecných školách, v každé
části obce jedna, aby děti měly do
ní blízko, aby řádně soutěžila
se starou polskou školou. Nejde tu o české
děti, nýbrž o polské. Aby se tyto české
školy, postavené za tak veliké peníze
ze státní pokladny, naplnily, vykonává
se nátlak na rodiče, nátlak hospodářský,
ale také politický tím, že se na ně
působí nejrozmanitějšími hrozbami
a sliby. Tento nátlak se vykonává opatrně.
Ale přece tu a tam, také u soudu, vyjdou najevo
věci, které vrhají světlo na skutečný
stav. Tak to bylo ve sporu p. Wojtyły, školního
ředitele v Hrušově, kde bylo dokázáno,
že inženýři na jámě činili
nátlak, aby polské děti byly posílány
do českých škol.
V druhé polovici loňského roku bylo zahájeno
pro stejnou věc trestní řízení
s p. Františkem Stecem, krejčím v Konské
č. 291. Státní zastupitelství ho obžalovalo
pro přečin podle §u 18, odst. 2 a 3 zákona
na ochranu republiky spáchaný tím, že
dne 11. června 1936 veřejně rozhlásil,
že po vesnicích chodí četní čeští
terorističtí agenti a že rozličnými
sliby a vyhrožováním lákají a
donucují rodiče, aby zapisovali své děti
do českých škol.
Příslušný trestní spis krajského
soudu v Mor. Ostravě má číslo Tk VI
1879/36. (Posl. Kučera: Nesmíte paušalisovat
a generalisovat!) Já negeneralisuji, nýbrž
uvádím fakta soudně prokázaná.
Obviněný uvedl prozatím jen 23 svědků.
Tito svědkové, to jsou většinou závislí
lesní dělníci, hutníci a horníci
a jejich manželky. Jejich odpovědi byly skoro stereotypní.
Když se blížily školní zápisy,
přicházel k nim český učitel,
nebo nějaký významný člen Matice
osvěty lidové, lesník nebo hajný,
a vyptával se, kam posílají děti,
případně požadoval, aby byly děti
posílány do české školy, a sliboval
při tom práci pro otce, vydržování
pro děti, výpomoci, nebo dával na srozuměnou,
že osud zaměstnaného otce nebo jiného
člena rodiny závisí na tom, bude-li dítě
choditi do české školy či nikoliv. Bohužel
k rozsudku nedošlo, k úžasu samého obviněného,
neboť amnestií bez jeho návrhu a bez dotázání
bylo toto řízení zastaveno. Škoda, neboť
zde již bylo jasně prokázáno, že
přes popírání vládních
činitelů nátlak a teror existuje.
Po této stránce máme na svém území
také mnoho jiných případů,
ve kterých učitelé a dělníci
jen proto, že hájili polskou državu a pěstovali
polskou kulturu, byli udáni místními českými
činiteli. Na základě udání
byli uvězněni, seděli ve vyšetřovací
vazbě, ačkoliv byli nevinní. Svou nevinnost
však nemohli u soudu prokázati, neboť přišla
amnestie. Ale v takovém případě správa
hutí v Třinci vyhodila obviněné dělníky
z práce, a potom je již nepřijala, neboť
tvrdila, že sice byli amnestií osvobozeni, ale přece
jistě spáchali nějaký nebezpečný
zločin proti státu.
Mohl bych tu přednésti ještě mnoho a
mnoho bolestných záležitostí a křivd
polského lidu a tím prokázati, že za
těchto poměrů nemohu hlasovati pro rozpočet,
ale domnívám se, že na konferencích
s panem předsedou vlády bude vlastně o těchto
věcech jednáno a že také díky
jeho dobré vůli a energii budou pro náš
lid vyřízeny tak, jak toho vyžaduje spravedlnost
a právo.
Béřu také s dostiučiněním
na vědomí, že vláda, vlastně
pan předseda vlády uznal, že zástupci
polského lidu jsou tímto lidem zvolení zástupci
polských politických stran sdružení
v dorozumívacím komitétě polských
politických stran v Československu. (Posl. Kučera:
Vy jste se však polepšil!) Když mne pan předseda
vlády ujišťuje, že se bude konati konference
a tam mu přednesu tyto věci, nebudu je zde uváděti.
Ale musím se zde dotknouti ještě jednoho projevu
malichernosti, to jest, že výtka neloyálnosti,
která se nám činila na každém
kroku, stala se již frází beze smyslu. U nás
jest jen jediná neloyálnost, ke které se
přiznáváme, a to jest obrana naší
polské državy a pěstování polské
národní kultury. Jiná neloyálnost
u nás neexistuje. Každý z nás koná
své povinnosti ke státu a ani soudy nám nikdy
nedokázaly, že by domácí polský
lid byl ke státu neloyální. Měli jsme
řadu procesů podle zákona na ochranu republiky,
ale tyto procesy měly pouze stále jedno a totéž
pozadí, totiž urážku českého
národa nebo česských místních
činitelů při hájení polského
hlediska. K jiným procesům, které by ukazovaly,
že mezi naší menšinou se pěstuje
vlastizrada, nedošlo. A to všechno, co se říká
o iredentismu a o neloyálnosti polského lidu v Československu,
jest jen zbožné přání těch
všech českých a komunistických činitelů,
kteří pracují na našem území
a kterým záleží na tom, aby národnostní
nenávist mezi Poláky a Čechy stále
více vzrůstala.
Faktem jest, že naše styky s českým obyvatelstvem
na našem území jsou mrazivé, že
také vůči vládě stojíme
na oposičním stanovisku, ale může tomu
býti za těchto poměrů jinak?
Až nejen vláda, nýbrž až také
místní státní úřady
a činitelé uznají naše práva
a provedou je, až náš lid pozná, že
vláda a stát jest pro něho a jeho národnost
nejen vymáhající přesilou, nýbrž
také upřímným a dobrým poručníkem,
pak nebude míti republika lepší občany,
jí oddané, a pak také jejich zástupci
budou moci zanechati oposice a hlasovati pro rozpočet vlády.
Doufám, že k tomu přispěje akce, kterou
nyní zahájil pan předseda vlády dr
Hodža. (Posl. Uhlíř: Dělejte
politiku Prahy, a ne Varšavy, a potom se dorozumíme!)
Vy děláte politiku Moskvy nebo Berlína.
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, kterým je pan posl. Wollner.
Posl. Wollner (německy): Slavná sněmovno!
Hrozně rychlé promrskání státního
rozpočtu nedovoluje, abych k jednotlivým kapitolám
sociální politiky zaujal takové stanovisko,
jakého vyžaduje pocit odpovědnosti zástupců
sudetskoněmecké strany. Proto mohu zaujmouti se
zřetelem k množství materiálu stanovisko
jen k věcem zásadním a ukázati, kde
je kořen všech chyb, které vlastně zavinily
nouzi a bídu v naší sudetskoněmecké
domovině. Je však nemožno stále jen okraj
nouze fušersky léčiti sliby, ujednáními
a resolucemi, aniž by se učinil pokus podívati
se jednou na toto nebezpečí zblízka. Je to
neudržitelný stav pro nás sudetské Němce,
především pro zaměstnance. Musíme
konečně jíti na původce této
příčiny. Při tom je zcela lhostejné,
zda zjistím příčiny, jež toto
zlo způsobují, dnes nebo zítra. Podstatným
je vědomí, že se nemůže zjednati
náprava, nebudou-li tyto příčiny odstraněny.
Dělníci a zaměstnanci poskytují státu
hlavní zdroj tvořivých sil. Jsou však
také hlavní masou spotřebitelů, hlavní
masou přímých a nepřímých
poplatníků a poskytují také vedle
sedláků hlavní kontingent vojáků.
Pravdivost mých zjištění dokazují
čísla úředně provedeného
sčítání lidu v r. 1930. Podle něho
je ze 14,479.565 obyvatel 6,537.384 výdělečně
činných, t. j. 45.14% a z těchto je zase
4,246.426 dělníků a zaměstnanců
včetně zemědělství a lesního
hospodářství a státních zaměstnanců,
t. j. že tedy 64.96% všech osob v zaměstnání
činných patří do sociální
kategorie zaměstnanců. To znamená pro každého
odpovědného státníka, že musí
v zájmu vrcholného hospodářského
výkonu státu, v zájmu největšího
daňového výnosu pro státní
finance, v zájmu zdravých, t. j. tělesně
zdatných a politicky spokojených vojáků
dělati takovou sociální a hospodářskou
politiku, která odpovídá životním
zájmům státu, ale i jeho veškerého
obyvatelstva.
Jako dělník musím konstatovati, že způsob,
jakým se v této zemi prováděla a provádí
sociální politika, není naplněn onou
odpovědností, jíž by vyžadovaly
shora zmíněné skutečnosti. Pro povrchní
stanovisko vládní většiny k nejdůležitějším
otázkám státu a tudíž i k otázce
sociální je příznačné
již to, jak silně byla okleštěna řečnická
lhůta pro zástupce lidu. Mohu-li tedy svá
konstatování jen stručně a všeobecně
odůvodniti, je za to konec konců odpovědna
povrchnost, s jakou se jedná o těchto podstatných
otázkách právě při příležitosti
státního rozpočtu, který klade na
zchudlou masu obyvatelstva největší požadavky.
Je-li tato vládní politika těžkým
břemenem pro český národ, nutno ji
pro sudetské Němce při jejich nezaměstnanosti,
nouzi a bídě, jež jsou důsledky vašeho
systému, označiti nejen za velice tíživou,
nýbrž přímo za katastrofální.
Tím více nutno odsouditi, že nejen zástupci
dělnictva, nýbrž i zástupci německého
dělnictva na př. posl. Jaksch a Schütz
se účastní takové politiky, neboť
ze zchudlých sudetských Němců a především
z pracujícího lidu se vymačkávají
nové prostředky, ačkoliv se největší
části sudetskoněmeckého dělnictva
nezajistil ani chléb ani práce. Jaký význam
má sudetskoněmecký dělník i
pro státní zájmy a jak nenávistně
se dnešní vládní systém chová
k sudetskoněmeckému zaměstnanci, dokazují
tyto skutečnosti: Z přibližně 6 1/2
milionu osob výdělečně činných
je 1,622.110 výdělečně činných
sudetských Němců, t. j. 24.81%, tedy o 2.5
% více než odpovídá národnostnímu
klíči. Z těchto osob výdělečně
činných je 1.093.913 dělníků
a zaměstnanců včetně polního
a lesního hospodářství a státní
služby, pokud lze vůbec mluviti o státní
službě, t. j. 66.2 %. To znamená, že sudetskoněmecký
zaměstnanec má pro stát jako spotřebitel,
jako nepřímý, ale i jako přímý
poplatník a jako voják ještě větší
význam než poměrně ostatní zaměstnanci
ve státě. (Předsednictví převzal
místopředseda Taiub.) Naproti tomu dokazuje
již statistika nezaměstnanosti i přes své
známé vady, jak vládní systém
a i jeho sociální politika odstrkuje a zanedbává
především sudetskoněmeckého dělníka.
Podle úřední statistiky nezaměstnanosti
bylo v okresech s německou většinou koncem
října t. r. 124.844 nezaměstnaných.
Ježto v okresech s německou většinou je
málo českých nezaměstnaných
a ježto ani četní němečtí
nezaměstnaní v okresech s českou většinou
nejsou do tohoto čísla pojati, můžeme
dnes říci, aniž bychom přeháněli,
že v okresech s německou většinou více
než 80 % je nezaměstnanost 7 až 8krát
větší než v okresech českých.
Vezmeme-li za podklad můj výpočet, vyplývá
z toho, že 11.41% všech německých zaměstnanců
je bez práce, na české straně je jich
jen 3.57 %. Tuto skutečnost, že totiž nezaměstnanost
mezi sudetskými Němci je nepoměrně
vyšší, nepopírá ani pan ministr
Nečas. Ale odůvodňuje tuto nezaměstnanost
jen tím, že sudetskoněmecké území
je krajem výlučně průmyslovým
a české území krajem výlučně
zemědělským. My ze sudetskoněmecké
strany nemůžeme toto prosté tvrzení
vzíti prostě na vědomí. Musím
právě připomenouti, že kdysi při
mírových jednáních jste si činili
nárok na sudetskoněmecké území
v zájmu státu, protože má vysoce vyvinutý
průmysl. Je pro nás proto nepochopitelné,
proč jste se během 19leté hospodářské
a obchodní politiky rovněž v zájmu státu
nepostarali o ně tak, jak jste se postarali o česká
průmyslová území. Především
jste měli lépe zacházeti s německým
průmyslem, abyste jej mohli udržeti, protože
sudetskoněmecký průmysl je pro stát
a státní zájmy svrchovaně důležitý.
Naproti tomu jste přes trvalé a ostré protesty
sudetských Němců dělali obchodní
politiku, která nebrala skoro vůbec zřetele
na výrobky a výrobu sudetskoněmeckého
průmyslu. Nejen že jste přihlíželi,
ale dokonce jste podporovali, aby v četných průmyslových
oblastech v sudetskoněmeckém území
se zastavila výroba a aby byla přenesena z části
do české oblasti. Poskytovali jste trvale státní
dodávky a veřejné práce českým
podnikatelům a tím jste přispívali
k nezaměstnanosti sudetsko-německých zaměstnanců.
Při provádění státních
prací v sudetskoněmeckém území
byli zaměstnáváni a připouštěni
především čeští dělníci,
zatím co po léta nezaměstnaných sudetských
Němců nebylo použito. Sudetskoněmečtí
zaměstnanci jsou skoro vyřazeni ze zbrojařského
průmyslu, který má dnes vysoké zisky,
ačkoliv při vypisování půjčky
na obranu státu se nikdo neptal, zda peníze pocházejí
od loyálních občanů či nikoliv.
Rovněž je dnes sudetský Němec směrodatným
činitelem pro státní zájem jako poplatník.
Pročež nemůže se zvýšená
nezaměstnanost v sudetskoněmeckém území
omlouvati, jak to činí ministr Nečas,
následky hospodářské krise, ale její
příčina tkví v národnostně
sobecké expansivní politice vládní
většiny prováděné v uplynulých
19 letech, která odporuje všem zásadám
demokracie a humanity a která nebéře ohledu
na masu sudetskoněmeckých dělníků.
Tuto národnostně sobeckou politiku dokazují
také tyto skutečnosti: podle úředního
sčítání lidu v roce 1921 bylo v uzavřeném
německém území 249.245 Čechů.
Při tom je třeba dbáti toho, že od roku
1918 až do roku 1921 byly desetitisíce Čechů
posílány do sudetskoněmeckého území
jako vojenští a státní zaměstnanci,
ale i jako pracovní síly následkem pozemkové
reformy, takže v r. 1919 můžeme, aniž bychom
přeháněli, počítati podle opatrných
odhadů se 150.000 Čechů v sudetskoněmeckém
území.
Sčítání lidu v r. 1930 vykazuje již
361.447 Čechů v uzavřeném německém
území. Od té doby až do dnešního
dne byly jako četníci, státní policisté
a ostatní státní úředníci
usazeny další desetitisíce Čechů
v sudetskoněmeckém území, takže
dnes je v sudetskoněmeckém území nejméně
400.000 Čechů, t. j. podle opatrných odhadů
o 250.000 Čechů více než v r. 1919.