Místopředseda Sivák (zvoní):
Slovo má ďalej p. posl. Ostrý.
Posl. Ostrý: Slavná sněmovno!
V předvečer jubilejního roku samostatnosti
Československé republiky schází se
Národní shromáždění, aby
odhlasovalo jubilejní rozpočet. Lze jen litovati,
že musíme tento rozpočet nazývat rozpočtem
na obranu státu. Při té příležitosti
chtěl bych říci, že vcházíme
do jubilejního roku s pocity spořádanosti
československého státu a že můžeme
s hrdostí celému světu říci,
že Československá republika budována
byla od prvého počátku na principech a snaze
demokratického zřízení, že celých
20 roků řídí osudy svého národa
a národů bez jakýchkoliv vážných
politických otřesů. My jsme viděli
za dobu 20 let řadu politických, někdy i
srdce drásajících událostí
kolem nás v jednotlivých státech. Všimněme
si jenom politického vývoje v Maďarsku, událostí
v Rakousku, v Italii, v Německu, v Bulharsku a v jiných
státech. Všude jsme viděli, přesto,
že jsou to státy staré, prolévání
krve, hromadné vraždění, zatím
co Československá republika se budovala, vyvíjela
bez jakýchkoliv otřesů.
Naše demokracie má dvojí úkol. Aby řídila
stát spravedlivě ke všem složkám
tohoto státu, ale také aby byla silná vůči
všem událostem. Že pak se nemůže
dopouštět demokracie experimentů, že nemůže
dělati věci, které si mohou dovolit státy
řízené diktaturou, je samozřejmé.
Demokracie naše musí dělati vše, aby byla
republika uchována v demokratickém principu, poněvadž
to přímo určuje složení našeho
státu. (Výborně!) Nemůžeme
proto poslouchat rad a návodů jiných, kteří
by k nám případně rádi vpašovali
metody pro nás se nehodící. Demokracie musí
míti na zřeteli, že vývoj státu
se nemůže díti tak, aby byla vyvolávána
nejistota. Chtěl bych říci, že i když
jsou někdy pocity sympatie k tomu či onomu politickému
dějství za hranicemi, že těmito pocity
nemůže a nesmí býti ovlivňována
republika Československá. Také si nesmíme
dovoliti, abychom třídili občanstvo, které
máme politicky rozvrstvené, na levici nebo pravici,
u nás může býti jenom demokracie rozvržena
na politické strany podle hospodářských
a ideových zájmů; z toho ovšem nemůže
nikdo za hranicemi vyvozovati, i když vyvstanou mezi námi
diference pro tu či onu hospodářskou nebo
politickou otázku, že by se k nám mohly vtírat
metody, se kterými český národ a československý
stát nesrostl, nesroste, poněvadž jsou to pro
něj nepřijatelné metody.
Že někdy vyvstávají otázky, zdali
zahraniční politika našeho státu byla
správná, nebo je správná, nu, to je
samozřejmé, poněvadž v demokracii se
myslí, ale tam, kde rozhoduje jeden člověk,
je mysleti zakázáno. Jestliže v jubilejním
roce můžeme ukázati světu, že jsme
budovali svůj stát, že jsme jej řídili
za obtíží při naprosto hospodářsky
vydrancovaném území, že jsme se snažili
býti hospodářsky a finančně
soběstačnými, že jsme překonali
mnohé a mnohé potíže a že při
tom všem se nesáhlo u nás ke zbrani, že
neměli jsme politických vražd, pak na to může
býti ve světě československý
stát hrdý, hrdý proto, že zde vyniká
vysokou kulturou a vyspělostí. (Potlesk.)
Snad by nebylo dobře, kdyby se při tom nevzpomnělo
velikého zesnulého presidenta Osvoboditele, který
jistě nám byl vůdcem, učitelem a tvůrcem
myšlenky pořádku a svornosti. Jeho následovník
dává národu tutéž záruku
a proto můžeme do jubilejního roku jíti
se sebevědomím, že jsme vykonali to, čím
se žádný stát kolem nás pochlubiti
nemůže, a že jsme odhodláni takto i do
budoucnosti svůj stát vésti a říditi.
Pánové, chtěl bych přece jenom poznamenati,
ač jsem uvažoval, mám-li o tom mluviti čili
nic, že právě před 3, 4 týdny
a ještě snad před 14 dny bylo v německém
národě, a to nejen u nás, nebo lépe
řečeno u našich henleinovců, nýbrž
i za hranicemi v Německé říši
pozorovati silné ofensivní hnutí. Snad jiné
okolnosti hrály roli, ale nemohu se ubrániti dojmu,
že, dovážel-li někdo do demokratické
Francie zbraně, o tom také věděl,
z toho vyvozoval důsledky a očekával, že
přijde doba, udeří hodina, kdy bude moci
býti napodobeno Španělsko. K tomu bych chtěl
připomenouti: Jsou-li u nás poměry tak spořádané,
že se nikdo nemusí o svůj život báti,
pak lze za to děkovati jenom demokracii. Mnohý a
mnohý nechť si uvědomí, kdyby byly u
nás poměry takové, jaké byly nebo
jsou ještě v různých státech,
že by tak mnohý možná už dávno
nebyl na živu.
Toto přece za něco stojí. Domnívám
se, že část německého lidu by
měla velmi dobře uvážiti u nás,
kde žije, s kým žije, jak je s ní nakládáno.
Ví, že v tomto státě, postaví-li
se na půdu republiky otevřeně, také
spolurozhoduje. V žádném státě
není na př. o menšiny tak postaráno,
jako je tomu u nás. Československá republika
dala každému takové početní zastoupení
a někdy i větší, než ve skutečnosti
náleží, jak početná ta která
skupina je. Když se toto všecko uváží,
pak myslím, že by se měly zanechati všechny
postranní cesty a cestičky, že by se mělo
hleděti přímo na naše hlavní
město Prahu a přestati šilhati na jiné
hlavní město.
Já jsem řekl, že demokracie musí býti
silná. V tomto směru naše demokracie bude muset
být zvlášť silná. My nepřipustíme
a nemůžeme připustiti, aby se někdo
opovažoval rozvraceti naši republiku nebo alespoň
aby měl zálusk na to, že by se mu rozvrácení
mohlo podařiti. My jsme příliš dlouho
trpěli pod cizím jhem, než abychom si neuvědomili,
že to, čeho jsme krví, olovem a životy
dosáhli, si za všech okolností a na věčné
časy uchráníme. (Potlesk.) To musí
věděti každý.
Státní rozpočet má býti a teoreticky
je zrcadlem celkového hospodářství
státu. Preliminované státní hospodářství
rozpočtu je pak revidováno a zbilancováno
účetní uzávěrkou hospodářských
výsledků roku. Mezi těmito dvěma činiteli,
činitelem rozpočtovým a činitelem
bilančním, je pravidelně jako mezera údobí
dvou let. Rozpočet děláme na rok 1938. Hospodářské
podklady pro něj čerpáme z r. 1936. Tedy
je zde období dvou let. I když je to v hospodářském
i politickém životě na první pohled
krátká doba, je to přece jen doba značná,
za níž se může mnoho změniti.
Hospodářská deprese nebo konjunktura? Děláme
rozpočet na r. 1938 podle hospodářských
základů r. 1936. Jaká změna hospodářských
poměrů nastala od r. 1936 do r. 1938? Říká
se: Vypiatá konjunktura. Domnívám se, že
tomu tak není. Ale nastalo podstatné zlepšení.
Jde o to, jestli vydrží také v r. 1938. Přihlížíme-li
ke zbrojnímu průmyslu, pak snad ano. Hospodářsky?
To je problém, a musíme vyčkati, jak se vyvine.
Po stránce politické se ve 2 letech mohou
odehráti velké věci a velké změny.
Všimněme si, co se tak asi ve 2 letech stalo:
Okupace Habeše, okupace ohromné části
země vycházejícího slunce, válka
ve Španělsku, trvající 1 1/2 roku, dodávání
zbraní do Francie a bůh ví ještě
kam k vyvolání zdánlivé občanské
války, znepokojování Palestiny, transporty
vojska do Lybie, mísení se do vnitřních
záležitostí států státy
jinými pod rouškou okřídleného
hesla zničení komunismu, k čemuž se
dokonce formuje fronta států, přistupujících
k protikomunistickému paktu. Štvanice proti nám
a našemu státu a mísení se do našich
záležitostí jen proto, že naše policie
považovala za nutné zakročiti v některém
městě z důvodů bezpečnostních
a pořádku. K této věci nutno říci,
že to byly štvanice přímo oficielní.
Společnost národů se nalézá
v agonii, je, dalo by se říci, na smrtelném
loži, i když se o této těžké
nemoci mlčí. A tak bylo by lze pokračovat.
Pod zorným úhlem těchto politických
událostí začínáme jednat o
státním rozpočtu na rok jubilejní.
V jubilejním roce chtěli bychom žít
v naprosté radosti z toho, že jsme svůj národ
osvobodili a že svůj stát poctivě, upřímně,
nerušeně k zdravému jeho vývoji řídíme
a vedeme. Cítíme proto povinnost upraviti náš
státní rozpočet tak, aby vyhovoval našim
naléhavým potřebám. Na tyto potřeby
dáváme 1.600 mil. Kč, zvyšujeme o tuto
částku rozpočet oproti minulému, musí
tedy na tuto částku přispět každý
občan tohoto státu podle svých sil a možností.
Dnešní doba nesnese, aby se někdo uhýbal
povinnostem. Toho jsme si plně vědomi, poněvadž
jsme si vědomi odpovědnosti za osudy tohoto státu
v přítomné i budoucí době.
V konání povinností nesmí občan
cítit křivdu nebo příkoří.
Na oltář vlasti musí položit v tak těžké
a nebezpečné době, jakou právě
prožíváme, vše, co může a
co stát k své obraně potřebuje. On
nebude křivdu nebo příkoří
cítit, bude-li přesvědčen, že
břemena byla spravedlivě a stejnoměrně
rozvržena podle toho, jak ten který občan má
je nésti. Po takovýchto státních opatřeních
musí věděti všichni příslušníci
našeho státu, že děláme vše
k jeho zabezpečení, musí vědět,
také všichni rušitelé míru a znepokojovači
národa, že oběti, které naši občané
přinášejí, jsou toho rázu, aby
jakákoliv vojenská výprava proti nám
nebyla vycházkou nebo výletem do Karlových
Varů anebo jinam, a každý musí vědět,
kdo by se tohoto nerozumného činu dopustil, že
by musil spolykat příliš mnoho olova a železa,
aniž by se mu podařilo dostati se k cíli. (Potlesk.
- Předsednictví převzal místopředseda
Košek.) K nám nemůže býti žádná
procházka. Již jednou jsem s tohoto místa řekl,
že velmi těžko neseme, že rovina na východní
Moravě jest otevřenou branou na Moravské
pole ničím nechráněné. My si
v tomto státě uděláme takové
opatření, aby i tam, kde by mohlo hroziti největší
nebezpečí, byl stát a občanstvo zabezpečeno.
To je to (Výkřiky posl. Gottwalda.), co národ
v tomto státě velice dobře chápe a
pochopí proto také ta těžká břemena,
která mu budou příštího nebo
dalšího následujícího roku uložena,
poněvadž ví, že se to děje z nutných
důvodů - na obranu a zabezpečení státu.
My jenom žalujeme celé civilisaci světa, že
taková opatření musíme dělat
v tom vědomí, že chceme-li mír, musíme
připravovati válku nebo se musíme připravovati
proti válce. Čekati, že by nám někdo
naši samostatnost uchránil, bylo by lehkomyslností
naprosto neodpovědnou. Proto když činíme
tato opatření, činíme je u vědomí,
že za to sloužíme národu, že chráníme
stát a že při tom chráníme i
ty občany tohoto státu, kteří ne vždycky
zdají se nám býti dosti spolehliví.
Státní rozpočet souvisí s celkovým
hospodářským rozvojem. Veškeré
národní důchody plynou z tvoření
nových hodnot. Na těchto důchodech zúčastňují
se stejně jak aktivní, tak i pasivní činitelé.
Aby mně bylo rozuměno: za aktivního činitele
považuj i toho, který tvoří nové
hodnoty, za neaktivního činitele pak toho, který
je nutný v tomto státě a v každé
společnosti k administrativnímu řízení
a bezpečnosti občanstva. Myslím, že
by bylo zbytečné, abych dále zdůrazňoval,
že pak ona pyramida, která tvoří nové
hodnoty, nebo pyramida našeho celkového hospodářského
života vytváří se v řadě
případů tak, že to, co tvoří
nové hodnoty, je užší než to, co
na celé pyramidě visí jako administrativa
nebo bezpečnost ve státě. Čím
více se tvoří nových hodnot, tím
je větší národní důchod,
o nějž se pak samozřejmě dělí
všichni v tomto státě žijící
a pracující.
Nemohu přejíti mlčením jednu věc,
o které jsem, myslím, již jednou mluvil. Opět
jsme zde dnes slyšeli o cenové politice a o mzdách
s ní úzce souvisících. Řada
lidí, i dobrých národohospodářů,
se domnívá, že je šťasten ten stát
a ten národ, který má nízké
ceny a v důsledku toho nízké mzdy. Nikoliv!
Ne vždy je to štěstím národa a
státu mít nízké ceny a nízké
mzdy, poněvadž konec konců se vám rozběhne
hospodářské číslo, které
se stane nevyrovnaným, a následek toho je, že
se pak čas od času musí dělat taková
opatření, kterým se říká
dvojí devalvace, a to na škodu státu a řady
jeho příslušníků. To proto, že
se nám hospodářské číslo
rozběhlo, že kupní síla koruny byla
mnohem silnější, než jakou sílu
měl produkt vyrobený. To jsou přirozené
důsledky národohospodářských
poruch a proto pravím: nám by nemuselo dělati
tak velké starosti 1.100 mil. Kč, které máme
od občanů v tomto státě v příštím
roce vybrat navíc, kdybychom neměli tak sražené
hospodářské číslo. Kdyby vývoj
věcí šel jiným směrem, pak by
těch velkých starostí nebylo. Ovšem
když se - a to by bylo na adresu kol. Zeminové
- opatřeními zvýší cena obilí
a řekne se při tom, že nesmí být
v Ostravě chléb dražší, nuže
pak tomu je těžko národohospodářsky
rozumět. To znamená, že pekař tu diferenci
musí dávati ze svého, a aby ji unesl alespoň
na určitou dobu, než se hospodářsky
zhroutí, nemůže dělati nic jiného
než vyřešiti tuto otázku případně
na mzdách svých zaměstnanců. Je to
potom štěstím? Je příliš
líbivé slovo, že chléb nesmí
býti dražší. Když jsou však
podmínky takové, že chléb musí
býti dražší, raději jej zdražím,
než abych musel svým zaměstnancům snižovat
plat.
Do řad průmyslníků bych chtěl
také říci toto: Není štěstím,
jsou-li platy nízké, poněvadž tím
zeslabujete kupní schopnost občanstva. Co si má
takové děvče zaměstnané nevím
kde - tam byla poznámka o jednotkových domech -
koupiti za 200 až 300 Kč, jaký je to konsument?
Co může vynaložiti na spotřebu? Myslím,
že tuto věc by měl pochopiti každý.
A obchodní gremium v Mor. Ostravě ji pochopilo první,
poněvadž chtělo býti avantgardou názoru
na nízké nebo vyšší platy. Bez
jakéhokoliv smlouvání, domlouvání
nebo návrhu zvýšili jsme platy obchodním
zaměstnancům. To říkám proto,
že tam panuje trochu velkorysejší duch, než
je názor, že nesmí býti chléb
dražší.
Dovolte, abych teď přešel k otázce stejnoměrného
rozvržení daňových břemen. Prosil
bych, aby mi nebylo zazlíváno, že jsem snad
já anebo že jsme my v posledních 14 dnech způsobili
panu předsedovi vlády a panu ministru financí
trochu více starostí, než jak bylo pro ně
žádoucí, pokud se týče úhradových
předloh.
Řekl jsem zde, že občanstvo v konání
povinností nepocítí křivdu, budou-li
daňová břemena stejnoměrně
rozvržena. Nemohu konstatovat, že rozvržení
břemen by bylo stejnoměrné, a jistě
že všichni, kdož budou spravedlivě věc
posuzovat, řeknou: Stala se chyba, která, je-li
možno, budiž ještě napravena. Ještě
je čas. (Potlesk poslanců živn. strany středostavovské.)
Pánové, chtěl bych se zabývati otázkou
platů nebo důchodů plynoucích ze služebních
poměrů a důchodů ze samostatného
podnikání Tím nechci říci a
neříkám a byl bych proti tomu, kdyby měla
býti zvyšována břemena u těch
prvních, ale nemohu při tom nechat nepovšimnuto,
že se zde vytváří poměr, ve kterém
bude část občanstva spatřovat křivdu
nespravedlivého rozvržení daňových
břemen. Vezmeme za podklad určitá čísla,
poněvadž tam je taková propočtová
hranice; stejnoměrné je to potom dolů i nahoru
až do 100.000 Kč, kde také u služebních
platů přichází vyrovnávací
číslo, poněvadž nad 100.000 Kč
příjmu ze služebních požitků
je nová daň z vyššího služného,
podléhající samosprávným přirážkám.
Tam se to více méně vyrovnává.
Nejkřiklavější je poměr od 30.000
Kč do 60.000 Kč důchodu mezi důchodcem
samostatným podnikatelem a důchodcem, jehož
důchod plyne ze služebního poměru. Při
60 tisících Kč je důchod ze služebního
poměru zatížen 4.972 Kč, zatím
co 60.000 Kč důchodu u samostatného je zatíženo
14.850 Kč, t. j. 1:3. Dosud jsme měli poměr
1:2, kdežto tímto zákonným opatřením
tvoříme poměr 1:3. Nu, v tom nemůže
poplatník se stejným důchodem spatřovat
spravedlivé rozvržení daní. Ale, pánové,
já vidím katastrofální obraz v r.
1939 ještě z jiného důvodu. Měl-li
samostatný 60.000 Kč důchodu, znamená
to pro něho, že musel vydělat čistých
60.000 Kč, ale při tom udělat 600.000 Kč
obratu. Těchto 600.000 Kč obratu je ještě
u značné části. kde není provedena
paušalisace daně obratové, zatíženo
3%, šestkrát tři je osmnáct, on na konci
roku k těm 14.850 Kč dostane další předpis
daně obratové v částce 18.000 Kč,
t. j. dohromady 32.850 Kč. Vy mě řeknete:
Ty daně jsou započítány! Já
bych tak nechal mluvit hospodářství jednotlivých
podnikatelů! To je lehké říci: Ta
daň obratová je započítána!
Včera to potvrdil při takovém rozhovoru sám
pan ministr financí, když jsem dokazoval, že
ze 100 účtů, kde je daň obratová
připočtena, přijde 95 plateb se sraženou
daní obratovou. Vždyť to je tak nepopulární!
Ještě daň budu za něj platit!
Dal jsem mu utržit a ještě za něj mám
platit daň! Tedy ta teorie, že se daň může
připočítat, ta teorie, že se daň
přenáší, už dávno selhala,
ta už dávno není pravdivá, a teď
si představte tu katastrofu, která nastane, až
se takový předpis 32.000 Kč dostane na stůl
poplatníka!
Nezapomeňte však, že ten samostatně výdělečně
činný člověk nemůže ten
zbytek strávit, poněvadž každý
podnik, každý obchod vyžaduje pravidelně
ročně určitých investic, i takových
investic, kterými se tvoří nový majetek,
ale poměr je ten, že nikdy nemůže tyto
peníze vzít z toho podnikání, zatím
co druhý může s těmi penězi volně
nakládat a zužitkovat je jakkoli, poněvadž
nemusí investovat.
Já jsem s touto otázkou zabýval zvlášť
proto, abych vyložil, proč jsme se proti tomuto strašlivému,
nespravedlivému zatížení tak houževnatě
bránili. Říkáme otevřeně:
My to k vůli tomu souhrnu všech těch potřeb
neroztlučeme. Máme-li však možnost apelovat
ještě zavčas na svědomí, tedy
bychom to rádi činili, poněvadž nikdo
v tomto státě neodůvodní ničím,
aby jeden důchod byl zdaněn 5.000 Kč a druhý,
stejně vysoký, 15.000 Kč. Račte, prosím,
o tom uvažovat a, jak jsem řekl, jestli jsem způsobil
trochu trpkosti panu ministru financí a snad i panu předsedovi
vlády, tedy jenom s úmyslem, abychom dodrželi
heslo, že platit se v tomto státě musí,
že přispívat musí každý,
ale přispívat spravedlivě, stejnoměrně
podle svých výdělkových a poplatních
schopností. Nic více, nic méně jsme
naším stanoviskem nesledovali. Jestliže se to,
o čem jsme mluvili, stane zákonem, pak v r. 1939,
ne teď ještě, ale v r. 1939, až budou docházet
platební rozkazy, nastane nesmírné zděšení,
před kterým bych si dovolil varovat slavnou sněmovnu
a hlavně koalici, která by přece jenom měl
ještě dobře uvážit, zdali je možno
křivdu napravit čili nic.
A teď, prosím, bych se trochu podíval na poměr
družstev ke státu a k samostatným podnikatelům.
A, pánové, tady nutno zase mluviti docela kamarádsky,
říci si, jak věci jsou, jak se poměry
vyvíjejí. abychom si byli vědomi co děláme,
kam spějeme. jaká je naše tendence a jaká
do budoucnosti odpovědnost. Mám zde jeden výměr
od obchodníka, který udělal obratu 203.000.-
Kč. A ten má předepsán průměr
17.5% čistého zisku a daňový předpis
z oněch 200.000.- Kč obratu zní na 32.000
Kč čistého zisku. Tedy z 200.000.- Kč
obratu čistý zisk 32.000.- Kč.
A teď zde mám jiný případ. V
Praze je obchodní společnost, již jsem o ní
mluvil v rozpočtovém výb oru, která
v r. 1936 měla obrat 33 milionů Kč, a vykázala
čistý zisk 59.000 Kč, to je 0˙181% z
docíleného obratu. No, pánové, jestli
budeme dělat tak obchody, pak dejme na papír jakou
chceme číslici, ale peníze za takových
okolností do státní pokladny dostat nemůžeme.
Ze 33 milionů Kč obratu. kdybych počítal
tak, jako počítám u každého slušného
obchodníka 10%, tak je to 3,300.000.- Kč čistého
zisku a každý obchodník by dostal předpis
při nejmenším na 1,500.000.- Kč daní,
zde se však vykáže zisk 0.181% z docíleného
obratu. A při tom nemohu zamlčeti, že tato
společnost dostala do vínku present 4 mil. Kč.
Když bude tisíc let platiti daně podle těch
vzorů, způsobu a výdělku, nezaplatí
to, co dostala.
Výnos daně výdělkové klesá.
A klesl proti 100 mil. v určitém roce - mohli bychom
se podívati, kdy to bylo - na 28 mil. minule podle státní
účetní uzávěrky. To není
sleva na daních, tímhle se nemůže nikdo
klamati, a kdo takto argumentuje, argumentuje nesprávně,
buď z neznalosti věci nebo nesprávně
prostě proto, že se mu to hodí do krámu.
To není úleva daňová, to je výdělek
pokleslý skoro o 75% u samostatně výdělečně
činných lidí. V tom je tragedie, že
naše hospodářství u jednotlivců
čím dále tím více klesá,
zatím co družstevní podniky se stávají
mamutími, velkokapitalistickými podniky, a nejenom
ty, které mělo na mysli těch 17 anglických
tkalců, ty svépomocné, tohle u nás
dělá dneska každý a každý
tyto podniky vyhřívá na výsluní
daňových úlev. No, prosím, pánové,
vyhýbejme se placení daní, tvořme
družstva, říkejme, aby nic neplatila, ale pak
nechoďme do posl. sněmovny a nemluvme, ze každý
v tomto státě musí přispěti
na obranu státu.