Předseda Malypetr.
Místopředsedové: dr Markovič,
Langr, Košek, Sivák, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: R. Böhm, de Witte.
198 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Černý,
Zajiček.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi ve
3 hod. 20 min. odpol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. dr Branžovskému,
Bruknerovi, Jašovi; na tento týden posl.
Devečkovi.
Lékařská vysvědčení
předložili posl. Katz, Polach, Tymeš,
Zischka.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečnou omluvu posl. dr Pružinského
na den 10. t. m.
Předseda vlády sdělil přípisy
ze dne 12. června 1937:
č. j. 15.280/37 m. r., že vláda předložila
senátu k projednání a schválení
Národním shromážděním
návrh zákona, kterým se mění
zákon ze dne 13. července 1922, č. 226 Sb.
z. a n., o školách obecných a měšťanských;
č. j. 15.263/37 m. r., že vláda odvolává
vládní návrh zákona o úsporných
opatřeních personálních, tisk 887-IV,
který byl předložen posl. sněmovně
dopisem presidia min. rady ze dne 20. dubna 1937, č. 10.209/37
m. r.
Dotaz posl. Polívku min. školstva a nár.
osvety vo veci vzájomného styku na poli literárnom
s Juhoslaviou (č. D 360-IV).
Odpovědi:
min. financí na dotazy posl. dr Neumana č. D 197-IV,
posl. Siváka č. D 324-IV;
min. školství a nár. osvěty na dotaz
posl. Jarossa č. D 209-IV;
min. železnic na dotaz posl. Tichého č. D 271-IV.
počátkem schůze:
Vládní návrhy: tisk 933 - přikázán
výborům soc.-politickému a ústavně-právnímu;
tisk 987 - přikázán výboru brannému.
Návrhy tisky 981, 984 až 986 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Interpelace tisk 960 (I až XXVI).
Odpovědi tisk 946 (I až XV).
přikázal předseda žádosti:
okr. soudu ve Vrchlabí ze dne 10. června 1937, za
souhlas s trest. stíháním posl. Schütze
pro přestupek podle §§ 19 a 2 zákona č.
135/1867 ř. z. (č. J 242-IV);
okr. soudu v Rumburku ze dne 11. června 1937, č.
Nt 71/37, za souhlas s trest. stíháním posl.
Röslera pro přestupky podle §§ 4
a 5 zákona č. 309/1921 Sb. z. a n. (č. J
243-IV);
okr. soudu v Olomouci ze dne 4. června 1937, č.
Nt IX 123/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. Kunze pro přestupek po dle §u 2 zákona
na ochranu cti (č. J 244-IV);
kraj. soudu v Mostě ze dne 11. června 1937, č.
Nt XI 117/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. Sandnera pro přečiny podle §u
14, č. 5 a §u 14, lit. a) zákona na ochranu
republiky (č. J 245-IV);
okr. soudu v Děčíně ze dne 10. června
1937, č. T VIII 489/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. Maye pro přestupek podle §u 312 tr. z.
(č. J 246-IV).
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 936)
o prozatímní úpravě právního
postavení guvernéra Podkarpatské Rusi a o
souvislých opatřeních organisačních
(tisk 980).
Zpravodajem jest p. posl. Révay. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Révay: Slavná sněmovno!
Vláda naší republiky předložila
Národnímu shromáždění
osnovu zákona, kterou se upravuje právní
postavení guvernéra Podkarpatské Rusi, a
já si dovoluji kromě zprávy, kterou předložil
ústavně-právní výbor, učiniti
a zdůrazniti některé poznámky k tomuto
vládnímu návrhu.
Chtěl bych zejména poukázati a zdůrazniti,
že život podkarpatských Rusínů
před převratem plynul bez národní
samostatnosti. Většina tohoto lidu neměla národní
uvědomělosti, neměla vědomí,
že jazyk, kterým hovoří, má cenu
a je drahocenný pro lid. Lid této země neměl
vlastního správního zřízení.
Nebylo žádných hospodářských
podniků, které by byly nápomocny lidu a které
by byly hospodářským zdrojem k povznesení
hospodářské a sociální úrovně
obyvatelstva.
Bylo třeba, aby byla světová válka,
bylo třeba, aby československý národ
začal svou osvobozovací akci, aby i podkarpatští
Rusíni spolu s čsl. lidem dostali svobodu a žili
svým zvláštním a samostatným
životem.
Na Podkarpatské Rusi nebylo za světové války
zvláštních akcí, které by byly
bývaly směřovaly k tomu, aby se lid této
země stal samostatným, jedině emigrace podkarpatoruská
v Americe pod vlivem presidenta Osvoboditele Masaryka podnikla
různé akce, jichž důsledkem a výsledkem
byly porady zástupců americké rusínské
emigrace se zástupci osvobozovací akce československé,
zejména pak s presidentem Osvoboditelem Masarykem.
Z nejvýznamnějších těchto akcí
poukazuji na memorandum amerických Rusínů,
které bylo předloženo na filadelfském
kongresu potlačovaných národů ve dnech
23. až 26. října 1918, a potom na resoluci
americké národní rady rusínské,
schválené na zasedání ve Skrantonu
12. listopadu r. 1918, kteréžto obě, tak memorandum,
o němž jsem se zmínil, jakož i resoluce,
obsahovaly, že zástupci Rusínů žijící
v Americe vyslovují se pro spojení svého
starého kraje se samostatnou Československou republikou
s podmínkou, že se této zemi dostane autonomie
v určitých směrech.
V této době náš lid ani jeho vůdcové
na domácí půdě neměli zprávu
o tom, co se podniklo v Americe. Vznikly tři národní
rady, a to národní rada v Užhorodě,
v Prešově a v Chustu, a tyto národní
rady se snažily zajistiti život svého lidu různými
cestami. Až 8. května 1919, kdy na společné
schůzi byla ustavena společná centrální
rusínská národní rada, bylo usneseno,
že se postup amerických Rusínů schvaluje
a že se podkarpatští Rusíni připojují
k Československé republice. Hned na to 18. srpna
1919 generál Hennoque z rozkazu československé
vlády vydal veliké provolání k lidu,
v kterémžto provolání po prvé
v životě podkarpatských Rusínů
zdůraznil zásady, že se Rusínům
v Československé republice zajišťuje volný
vývoj v samostatnosti, v národní uvědomělosti,
v jazykovém vědomí a volný vývoj
vlastního správního zřízení.
Zdůraznil v tomto provolání, že Československá
republika podává bratrskému slovanskému
národu Podkarpatska upřímně svou ruku
a že je ochotna ze všech sil podporovati tento lid,
že je ochotna podniknouti vše pro hospodářský,
sociální a kulturní vývoj Podkarpatské
Rusi. Toto ujištění bylo potom zabezpečeno
smlouvou, podepsanou dne 10. září 1919 v
St. Germainu en Laye, kterou bylo zabezpečeno právní
postavení Podkarpatské Rusi. Zejména jsou
to čl. 10 až 13.
O tom, co bylo zajištěno touto smlouvou, byl znovu
lid Podkarpatské Rusi uvědomen zvláštní
proklamací, kterou opětně vydal generál
Hennoque jménem a z rozkazu vlády Československé
republiky. Z této proklamace zasluhuje si zejména
pozornosti generální statut, který obsahuje
v části I přesné znění
článků 10 až 13 saint-germainské
smlouvy, druhá část podává
zatímní úpravu hranic mezi Podkarpatskou
Rusí a Slovenskem, v třetí části
se stanoví název a úřední jazyk
na Podkarpatské Rusi a ve čtvrté části
se dává na vědomí, že se zavádí
úřad administrátora a že k jeho pomoci
bude ustanoveno zvláštní direktorium, které
má pomáhati administrátoru ve zřízení
tohoto území. Toto provisorium podle generálního
statutu, resp. jeho některé části,
které se týkaly administrace a zřízení
území, bylo velmi krátkodobé.
Je velice zajímavé, že podle ustanovení
generálního statutu měl rozpory, které
by vznikly mezi direktoriem a administrátorem, rozhodovati
pravoplatně president Československé republiky.
Ustanovení čl. 10 až 13 st.-germainské
smlouvy, resp. jejich obsah byl včleněn do ústavní
listiny. Po schválení ústavy republiky Československé
vydala vláda Československé republiky nařízení
ze dne 26. dubna 1920, kterýmžto vlád. nařízením
byl generální statut pozměněn a doplněn
a jako následek toho bylo jmenování prozatímního
guvernéra Podkarpatské Rusi. Právní
postavení prvního prozatímního guvernéra
Podkarpatské Rusi se opíralo o toto vládní
nařízení a kompetence guvernérova
podle §u 2, odst. 4 tohoto vlád. nařízení
byla velmi různorodá. Jednak měl právo
jmenovati zaměstnance z oboru církevní a
místní správy, měl pravomoc jmenovati
osoby učitelské škol nestátních,
prováděti jmenování a povyšování
soudců a stát. úředníků
až včetně do VII. hodnostní třídy
s výjimkou úřadů, které nespadaly
do kompetence civilní správy, a měl pravomoc
překládati vládě návrhy na
povyšování a jmenování ostatních
soudců a státních úředníků.
Na výpomoc guvernéru podle tohoto vládního
nařízení byl zřízen sbor úředníků
pod názvem "Civilní správa Podkarpatské
Rusi", kterážto civilní správa
nebyla ničím jiným než souborem expositur
jednotlivých ministerstev, kteréžto expositury
podléhaly těmto ministerstvům. Postavení
této civilní správy nebylo zcela nepochybné.
Nejvyšší správní soud ve svých
nálezech posuzoval postavení civilní správy
různě. Jednak je považoval za expositury ústředních
úřadů, které mohly rozhodovati jménem
ministerstva, jednak nejvyšší správní
soud některými svými nálezy prohlásil
tyto expositury za podřízené úřady
ústředních ministerstev, které nemohou
samostatně rozhodovati.
Tento soubor expositur, tato civilní správa zanikla
pak v důsledku zákona o organisaci politické
správy v r. 1927 a tím zanikla i veškerá
působnost guvernéra Podkarpatské Rusi, protože
veškerá pravomoc byla přenesena na nově
zřízený zemský úřad,
resp. na zemského presidenta. Zůstalo sice několik
bodů, nebylo totiž zrušeno ustanovení,
že guvernéra zastupuje viceguvernér, kterým
nepochybně měl býti zemský president,
ovšem v praxi se to neprovádělo. Zemské
zřízení podle zákona o organisaci
politické správy, zejména podle důvodové
zprávy k tomuto zákonu mělo býti provisoriem,
které bylo ovšem pro Podkarpatskou Rus velmi významné,
protože po generálním statutu i zákonem
byla z Podkarpatské Rusi zřízena administrativní
jednotka, jakou Podkarpatská Rus nikdy v dějinách
nebyla.
Stinné a kladné stránky tohoto zemského
zřízení na Podkarpatské Rusi posoudí
zajisté nestranní pozorovatelé objektivně.
Já bych jen chtěl zdůrazniti a poukázati
na to, k čemu se musíme přiznat, že
se totiž staly určité chyby jednak se strany
zástupců domácího lidu, jednak i se
strany odpovědných činitelů, kteří
byli vedoucími na Podkarpatské Rusi. Se strany zástupců
domácího lidu za takovou nejvyšší
chybu nutno pokládati okolnost, že centrální
rusínská národní rada r. 1920 doporučila
vládě ke jmenování prvním guvernérem
dr Žatkoviče. Zajisté to byla chyba, kterou
je dnes těžko napravit. Chyba proto, poněvadž
první guvernér dr Žatkovič neměl
v úmyslu zříci se svého amerického
státního občanství a neměl
v úmyslu zůstati na Podkarpatské Rusi trvale.
V důsledku jeho resignace na úřad guvernéra
byl vliv domácího obyvatelstva na správu
země hodně snížen. První guvernér
Podkarpatské Rusi dr Žatkovič neměl
dostatek vytrvalosti a trpělivosti v prosazování
svých plánů a požadavků Národní
rady, která prohlásila připojení k
Československé republice.
Se strany exponentů místního režimu
Podkarpatské Rusi staly se taktéž chyby. Tento
režim se nesnažil vychovat způsobilé lidi
k odpovědné činnosti. Vedoucí místa
byla obsazena českými úředníky,
sice přechodně a dočasně, tato dočasnost
a přechodnost však zůstala až do dnešních
dob a tím stále poskytovala důvod k poukazování,
že ustanovení §u 3 ústavní listiny
v odst. 7, kde je stanoveno, že funkcionáři
Podkarpatské Rusi budou vybíráni z domácího
lidu, se neprovádí, a tím se dala možnost
k vyvolání oposiční nálady,
často i protistátní nálady na Podkarpatské
Rusi.
Bylo by ovšem chybou, kdybych nezdůraznil, že
velmi značná část československých
úředníků na Podkarpatské Rusi
docela správně chápala svůj úkol,
snažila se těsně spolupracovati s představiteli
domácího lidu, překlenouti všechny rozpory
a odstraniti nedostatky na Podkarpatské Rusi a snažila
se přesvědčiti domácí obyvatelstvo,
že koná poslání, které mu uložila
státní správa. Ovšem musím také
poukázati, že též značná
část českých zaměstnanců
na Podkarpatské Rusi buď nepochopila svého
úkolu, nebo jej pochopila špatně, protože
projevovala velmi často panovačnost, pohrdavost
ke všemu domácímu, projevovala pouze snahu
po vládnutí a nikoliv po spolupráci v zemi.
Tato část zaměstnanců ovšem chybným
svým jednáním zavinila velké odcizení,
vyvolala nedůvěru v domácím obyvatelstvu,
čímž vytvořila velmi nepříznivé
poměry a tím těžkou atmosféru
pro těsnou spolupráci, která byla nutně
žádoucí zejména na Podkarpatské
Rusi v zájmu státu a v zájmu vytvoření
pevné státotvorné myšlenky. Vývoj
politických poměrů spěl tedy k horšímu.
Jaké bylo postavení guvernéra za těchto
poměrů? Velmi žalostné. Vždyť
i dnešní guvernér dostal od jistého
státního úřadu na Podkarpatské
Rusi na svůj dotaz odpověď, že mu nemůže
podat žádanou informaci, protože jde o úřední
tajemství. Samo sebou se rozumí, když takové
zprávy pronikaly do široké veřejnosti,
že nemohly nikterak přispět k tomu, aby byla
na Podkarpatské Rusi prohloubena důvěra,
aby nastala zcela jiná atmosféra a zcela jiný
vzájemný poměr mezi československými
zaměstnanci a domácím lidem.
Projednávaná osnova zákona je proto tak významná,
že je výsledkem spolupráce a přímo
nutí všechny činitele Podkarpatské Rusi
z řad Rusínů a Čechů ke spolupráci
i k tomu, aby ke spolupráci přitahovali čím
dále větší část lidu.
Máme za to, že přijetím této
osnovy zákona zanikne atmosféra vzájemné
nedůvěry, a s tohoto místa chci zdůrazniti,
že za velmi významný mezník v tomto
směru nutno považovati cestu dnešního
pana presidenta republiky dr Beneše ještě
jako ministra zahraničních věcí na
Podkarpatskou Rus v r. 1934. Tato cesta a jeho významná
slova vzbudila opětně důvěru, naplnila
nadějí domácí obyvatelstvo, a k těmto
významným projevům pana presidenta dr Beneše
připojil se i nynější předseda
vlády dr Hodža, který jménem
vlády nejednou zdůraznil a prohlásil, že
vláda chce splnit slib: provésti ustanovení
ústavní listiny a dáti Podkarpatské
Rusi, co jí podle ústavy patří.
Zástupci Podkarpatské Rusi jednali o této
věci delší dobu s vládními činiteli
a dohodli se, že ustanovení ústavní
listiny budou provedena ve dvou etapách: v prvé
etapě že bude provedena úprava právního
postavení guvernéra Podkarpatské Rusi a ve
druhé etapě další část,
ke které se pojí zřízení podkarpatského
sněmu.
Proč má býti dříve provedena
úprava právního postavení guvernérova?
Máme za to, že tento postup je zcela správný,
protože guvernér Podkarpatské Rusi má
býti činitelem, který vytvoří
jiné, vhodnější politické předpoklady,
aby se mohlo přikročiti ke zřízení
sněmu Podkarpatské Rusi. V této věci
dává zákon guvernéru a guberniální
radě plnou možnost spolupráce jednak v guberniální
radě, jednak se zástupci všech stran, tedy,
aby se zástupci Podkarpatské Rusi dohodli na provedení
druhé etapy. Nemám pochybnosti, že vláda
naší republiky tuto dohodu schválí a
podle ní provede druhou etapu, totiž zřízení
podkarpatoruského sněmu. Bylo by si jen přáti,
aby veškeré přípravné práce
v této věci se neprotahovaly, aby provisorium, které
již také vyvěrá z titulu zákona,
bylo skutečně krátké. Nepochybuji,
že dobrá vůle, kterouž vláda naší
republiky projevila v tomto případě skutkem,
předloženým návrhem zákona, že
tato dobrá vůle se projeví i v budoucnosti,
jakmile příslušní činitelé
Podkarpatské Rusi se dohodnou o provedení druhé
etapy.
Velmi správně bylo pochopeno vládními
činiteli, že sebemenší skutek je lepším
důkazem dobré vůle než nejkrásnější
sliby.
Vláda projevila dobrou vůli předloženým
návrhem zákona, který byl schválen
ústavně-právním výborem a předkládá
se Národnímu shromáždění
k ústavnímu schválení.
Osnovu zákona lze rozděliti na tři části.
První část jedná o právním
postavení a pravomoci guvernéra, druhá o
zřízení kanceláře guvernéra
a třetí o zřízení guberniální
rady. Instituce guberniální rady jest známa
již z vlád. nařízení 356/20.
Ovšem guberniální rada podle citovaného
vlád. nařízení zřízena
nebyla. Částečná pravomoc guvernérova
byla upravena vlád. nařízením z r.
1920, avšak jak tato pravomoc, tak i právní
postavení guvernérovo bylo zrušeno v praxi
v důsledku zákona o organisaci politické
správy. Proto mohu docela klidně prohlásiti,
že osnova zákona je v tomto směru slibným
začátkem, podává vhodný rámec,
jehož správné vyplňování
bude záležeti jednak na schopnosti guvernérově,
jednak na schopnosti úřednických sil, které
budou dány guvernérovi k disposici, a jednak na
schopnosti členů guberniální rady.