Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Langr, Košek,
Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: Jaša, Bergmann.
238 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Dérer,
Zajiček.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce Nebuška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi ve
3 hod. 25 min. odpol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
Předseda sdělil, že podle přípisů
vlády ze dne 19. března 1937, č. j. 2479
a 2480/1096 S-37 min. rady, president republiky rozhodnutím
ze dne 19. března 1937 prohlásil zasedání
obou sněmoven Národního shromáždění
dnem 19. března 1937 za ukončené a rozhodnutím
z téhož dne svolal obě sněmovny Národního
shromáždění k zasedání
do Prahy na den 31. března 1937.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. Ježkovi, Schützovi,
Zvoníčkovi; na tento týden posl. Petrovičovi,
dr Szüllömu.
K návrhu předsedovu udělila sněmovna
hlasováním posl. dr Markovičovi dovolenou
na dobu od 30. března do 10. dubna 1937 pro cestu do zahraničí.
nemocí posl. dr Mičura, Chloupek.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. Marek.
Do výboru branného vyslal klub poslanců
republik. strany zeměděl. a malorol. lidu posl.
Vančo za posl. Coufala; klub poslanců čsl.
strany nár. socialistické posl. dr Patejdla
za posl. F. Richtra.
Do výboru zahraničního vyslal klub
poslanců "Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei"
posl. de Witte za posl. Jaksche.
Předseda vlády sdělil přípisem
ze dne 24. března 1937, č. j. 2632/1076/37 S m.
r., že při podpisování zákonů
a nařízení podle ustanovení §u
1 zákona ze dne 9. dubna 1920, č. 294 Sb. z. a n.,
jakož i při nepřítomnosti v ministerské
radě, při vedení resortní agendy atd.,
bude pana ministra soc. péče inž. Nečase
zastupovati nadále pan ministr spravedlnosti dr Dérer.
Dotazy:
posl. J. Sedláčka:
min. financí v záležitosti osvobození
od zvláštní daně výdělkové
městské elektrárny v Lošticích
za rok 1932/33 a v záležitosti osvobození městské
elektrárny v Zábřeze n. Moravou (č.
D 308-IV),
min. průmyslu, obchodu a živností a min. financí
o svízelné situaci soukromých zastaváren
a nutnosti úpravy úrokových a jiných
sazeb z důvodů hospodářských
a sociálních (č. D 315-IV);
posl. Polívku vláde vo veci slovenského hraničiarského
školstva (č. D 309-IV);
posl. Vaverky a Hladkého min. vnitra o postupu okresních
úřadů ve vyřizování
žádostí o povolování veřejných
shromáždění, průvodů a
pod. (č. D 310-IV);
posl. Hollubeho min. vnitra o nedostatečných jazykových
znalostech člena liberecké státní
policie (č. D 311-IV);
posl. Axmanna min. pošt a telegrafů o nepostačujícím
národnostním složení zaměstnanců
poštovního úřadu v Budišově
nad Budišovkou a o služebních poklescích
listonoše tohoto poštovního úřadu
(č. D 312-IV);
posl. Wollnera min. financí, že berní úřad
v Bečově nad Teplou neprávem příliš
zdaňuje poplatníky (č. D 314-IV);
posl. dr Korlátha min. spravedlnosti o jestvovaní
reciprocity s Maďarskem čo do ochranných opatrení
zemedelských na základe §u 28 vlád.
nariadenia č. 76/1936 Sb. z. a n. (č. D 313-IV).
Odpovědi:
ministra vnitra na dotazy:
posl. dr. Roscheho č. D 219-IV, posl. Polívky č.
D 232-IV;
ministra financí na dotazy:
posl. Neumeistra č. D 43-IV a č. D 90-IV, posl.
Hintermüllera č. D 199-IV;
ministra financí a spravedlnosti na dotaz posl. Šaláta
č. D 190-IV;
ministra veř. zdravotnictví a těl. výchovy
na dotaz posl. Axmanna č. D 269-IV;
ministra školství a nár. osvěty na dotazy:
posl. J. Sedláčka č. D 272-IV, posl. Bayera
č. D 259-IV;
ministra železnic na dotazy:
posl. Otáhala č. D 274-IV, posl. J. Sedláčka
č. D 283-IV;
vlády na dotaz posl. dr Neumana č. D 243-IV.
Před schůzí:
Vládní návrhy tisky 844, 850.
Počátkem schůze:
Návrhy tisky 839 až 841, 846, 849 - přikázány
výboru iniciativnímu,
Interpelace tisky 827 (I až XVII), 831 (I až XIII),
843 (I až XIII), 847 (I až XIX).
Odpověď na naléhavou interpelaci tisk 852.
Odpovědi tisky 828 (I až XVII), 842 (I až XXX),
845 (I až XXV).
Zápisy o 82. až 84. schůzi posl. sněmovny,
proti nimž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.
Těsnopisecké zprávy o 82. až 85. schůzi
posl. sněmovny.
Výboru brannému přikázal předseda
dodatečně vládní návrh tisk
796.
přikázal předseda žádosti:
okr. trest. soudu v Praze ze dne 6. března 1937, č.
Nt XVI 1/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. Kleina pro přestupek podle §§ 1,
2, 3, 4 zák. č. 108/33 Sb. z. a n. (č. J
225-IV),
kraj. soudu v Bratislavě ze dne 17. března 1937,
č. Tl 348/36, předloženou vrch. stát.
zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 22. března
1937, č. 2843/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. Siváka pro přečin pomluvy tiskem
podle §u 2, §u 5, č. 1 a §u 14, odst. 2,
č. 3 zák. č. 108/33 Sb. z. a n. (č.
J 226-IV).
Vzhledem k amnestii presidenta republiky ze dne 6. března
1937 odvolány žádosti za souhlas s trestním
stíháním:
posl. dr Porubszkyho č. J 169-IV, pres. sděl.
60. schůze,
posl. Kosika č. J 212-IV, pres. sděl. 78.
schůze,
posl. Esterházyho č. J 189-IV, pres. sděl.
64. schůze,
posl. Synka č. J 121-IV, pres. sděl. 27.
schůze,
posl. Nickerla č. J. 153-IV, pres. sděl.
53. schůze,
posl. Franka č. J 182-IV, pres. sděl. 60.
schůze.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání pořadu, na němž
jest:
Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 749)
o nejvyšším správním soudě
(tisk 837).
Zpravodajem jest p. posl. dr Meissner. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Meissner: Vážená
sněmovno!
V důvodové zprávě výboru pokusil
jsem se osnovu zákona o nejvyšším správním
soudě osvětliti s hlediska právního,
ve svých dnešních vývodech chci k ní
připojiti doprovod politický.
Při projednávání vládního
návrhu o nejvyšším správním
soudě projevil se nečekaně živý
zájem jak v kruzích odborných, zejména
vědeckých, tak i v širokých vrstvách
obyvatelstva. Tento zájem prýštil z poznání,
že v sázce je jedno ze základních práv
občanů, přicházejících
ve styk se správními úřady, a že
by osnova zákona, omezujíc příslušnost
nejvyššího správního soudu, mohla
se citelně dotknouti soudní ochrany zabezpečené
ústavní listinou. (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. dr Meissner (pokračuje): Jak
lze si vysvětliti tento intensivní zájem
nejen v tom směru se jevící, aby příslušnost
nejvyššího správního soudu a tím
soudní ochrana občanstva proti správním
úřadům nebyla osekána, nýbrž
naopak aby spíše byla prohloubena? Zákon o
nejvyšším správním soudě
tkvící v myšlence soudní ochrany proti
rozhodnutím a opatřením správních
úřadů vyšel z liberalistické
ideologie, která hlásala, že předním
úkolem státu je ochrana jednotlivce, a to jednotlivce
slabého proti mocnému kolektivu.
Tato liberalistická ideologie již dávno ve
světě doznala změn, a to změn podstatných,
a přes to jsme se s ní setkali opět r. 1920,
když jsme pracovali na ústavní listině,
dnes. Ačkoliv názor na poměr jednotlivce
ke kolektivu se podstatně změnil ve prospěch
kolektiva, ačkoliv nyní nabývá vrchu
anebo alespoň silného rozšíření
myšlenka, že se jednotlivec musí bezpodmínečně
kolektivu podříditi, kde toho zájem celku
vyžaduje, přes to pozorujeme, jak u nás velmi
citlivě reagoval veřejný organismus, naše
obecenstvo, na pouhou myšlenku dotknouti se instituce, která
z této staré, zdá se překonané,
ideologie vyšla.
Už ústavní listina v důvodové
zprávě k §u 88 dala najevo, že nechce
se omeziti na pouhou ochranu, jak ji dal státní
základní zákon rakouský o moci soudcovské,
nýbrž naopak, že vyhnuvši se úmyslně
při stylisaci §u 88 obmezivé formulaci, jak
to činil rakouský státní základní
zákon, chce umožniti v budoucnosti nejvyššímu
správnímu soudu pronikavější
kontrolní působnost.
Můžeme usuzovati, jak daleko se u nás změnila
- alespoň od r. 1920, kdy byla přijata ústavní
listina, až do dnešních dob - ideologie našeho
obyvatelstva a jak se utvářely poměry. Jsme
dál anebo jsme učinili několik kroků
zpět? Jak si můžeme vysvětliti, že
obyvatelstvo i kruhy odborné lpí tak houževnatě
na staré ideologii liberalistické, hlásající
neomezenou ochranu jednotlivce proti celku? Jak to přijde,
že v samostatném státě se nežádá,
aby kolektivum, tedy stát, měl vyšší
pravomoc nad jednotlivcem? Byly to poměry, které
způsobily houževnaté setrvání
na této ideologii, či tu byly příčiny
jiné? Při rozboru těchto příčin
musíme si říci, že jsou to naše
politické poměry, že je to rozvrstvení
obyvatelstva, že je to základ našeho způsobu
vládnutí a že to jsou ovšem i poměry,
které vládnou ve správním aparátu,
které působily na ideologii obyvatelstva a které
nám vysvětlují, proč byl projeven
tak všeobecný odpor proti osekávání
pravomoci nejvyššího správního
soudu a proč se u nás tak houževnatě
lpí na tom, aby občanstvu byla zachována
v neztenčené míře soudní ochrana
proti rozhodnutím a opatřením správních
úřadů. V našem obyvatelstvu je rozšířeno
poznání, že zákon je nutnou ochranou
obyvatelstva proti vybočení správního
aparátu a že je ochranou jednotlivcovou i celých
vrstev proti jednostrannému zneužívání
moci, tkvícímu v ovládání správy.
(Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. dr Meissner (pokračuje): Pro
vysvětlení tohoto zjevu slouží tu několik
momentů. Výkon pravomoci správních
orgánů je především výrazem
nazírání dočasné vládnoucí
většiny, tudíž stanoviskem politickým.
A tu je pochopitelno a přirozeno, že každá
skupina, ať politická, ať národní,
ve vládě nezastoupená, se brání
jednostrannému výkladu zákona správním
aparátem, řízeným vládou a
vládní většinou. Vládnoucí
většina může sice dáti směr
správní praxi úpravou zákonodárnou,
ale menšina, ve vládě nezastoupená,
se brání tomu, aby takovéto zásahy
se dály mimo zákon, aby, mají-li býti
připuštěny, musely dříve projíti
zákonodárnými sbory pod kontrolou menšiny,
aby tu nebylo překvapení, a aby tu nebylo se strany
většiny zneužívání. Ale
pozorujeme také, že i složky dočasně
zastoupené ve vládě se řídí
stejnou směrnicí, že ony počítají
vlivem politického rozložení obyvatelstva s
možností, že by jednou ve vládě
zastoupeny nebyly, že by tedy budoucí většina
mohla vykládati zákon, a to třeba zákon
za jejich účasti usnesený způsobem
jednostranným proti této složce, nyní
mimo vládu jsoucí, způsobem poškozujícím
celé vrstvy a stavy obyvatelstva. Poněvadž
u nás téměř všechny strany byly
již mimo vládní konstelaci a musí počítati,
že by se opět jednou mimo vládní konstelaci
octly, vidíme, že obava jednostranného zneužívání
budoucí většiny vede i složky, které
ve vládní většině dočasně
jsou zastoupeny, ke snaze, aby pevnou basí pro správu,
pro správní aparát byl zákon a aby
tu byla instituce, která bdí nad tím, aby
skutečně správní aparát nevybočil
ze zákonných mezí.
Další moment, který nám vysvětluje,
proč nás poměry přímo nutí
k tomu, aby obyvatelstvo lpělo na soudní ochraně
obyvatelstva, je okolnost, že jsme odkázáni
na systém koaliční, že jiný vládní
systém není na dozírnou dobu možný,
že zákon a nařízení, tedy právní
předpisy vůbec, jsou produktem kompromisu, kompromisu
někdy velmi těžce dosaženého, kompromisu,
který se neprojevuje jen v určitém zákoně,
nebo v určitém vládním nařízení,
nýbrž ve dvou i několika zákonech nebo
nařízeních spolu vnitřně nesouvisících,
jen politicky spolu spjatých tím, že výhoda
poskytnutá v jednom právním předpisu
skupině jedné je vyvážena výhodou
jiné skupině v jiném právním
předpisu. A tu není vyloučena možnost,
že by při výkladu takových kompromisních
právních předpisů mohl býti
kompromisní charakter setřen, že by určitému
kompromisnímu zákonu byl dán výklad,
odpovídající stanovisku resortu nebo hovící
stanovisku dočasného správce tohoto resortu
na úkor kompromisní úmluvy, a toto nebezpečí
jednostranného protikoaličního výkladu
jedním resortem mohlo by způsobiti, že by koaliční
loyalita byla podkopána, že by politické soužití
bylo ochromeno a že by pod tím trpěla nejen
vládní většina, nýbrž i
stát sám.
Tak si vysvětlujeme, proč u nás všechny
politické složky bez rozdílu národnosti,
bez rozdílu politického zabarvení tak lpí
na tom, aby zákon byl vykládán, jak byl míněn
a usnesen, a aby tu byla instituce, která by se při
výkladu zákona držela jen znění
zákona a jeho tendence, a aby bylo vyloučeno, aby
správní aparát mohl vykládat zákon
způsobem jednostranným.
Jsme tu u zajímavého politického paradoxu.
Vzájemné vyvažování různých
stran uvnitř koalice jsoucích i mimo ni, různého
politického zabarvení i národnostní
příslušnosti a - já bych řekl
- i vzájemná bázeň jedné složky
před druhou vede k etickému důsledku, t.
j. že všichni se shodují v tom, že mají
býti zachovány meze stanovené zákonem.
Čili, abych tento paradox vyjádřil ještě
jinak, nebezpečí zpolitisování naší
správy a správního aparátu a přepolitisování
našeho veřejného života vede k etické
snaze, aby alespoň při výkladu zákona
jsme se odpolitisovali. (Výborně!)
Je tu ještě další moment, a to moment
unifikační. Rozdílnost práva, která
u nás skutečně existuje, chová v sobě
nebezpečí pro stát, vytváří
i samočinně hranice mezi různými územími
na škodu celku a také myšlenky celostátní.
Proto sluší vítati, že vláda právě
dnes zahájila nejdůležitější
kroky na poli unifikačním a že slíbila,
že na této cestě chce velmi úsilovně
pokračovati. Ve správě samé je možná
a myslitelná decentralisace, a jsem toho skromného
názoru, že dokonce decentralisace správy byla
by i našemu státu prospěšná, ale
jde-li o právní předpisy, které mají
platit na celém státním území,
pak, myslím, je v zájmu státu, ale i v zájmu
každého jednotlivého území, aby
celostátní zákonné předpisy
byly vykládány v celém území
jednotným způsobem. Když uvážíme,
že z velké části při systému
dvou stolic dnes rozhodování nepřichází
až k centrálním úřadům,
nýbrž většinou končí u úřadů
nižších, stojíme před nebezpečím,
že i při jednotnosti zákona by se nám
mohly vytvářet různé výklady
téhož zákona podle území, podle
různého nazírání územních
úřadů a že by z toho mohlo vzejíti
nebezpečí zdánlivého favorisování
jednoho území proti území druhému.
Že by obyvatelstvo jednoho území, kde výklad
zákona není občanstvu příznivý,
mohlo převalovati vinu na zákon sám, ačkoliv
tento rozdílný výklad nebyl způsoben
zákonem, nýbrž různým výkladem
jednotlivých územních úřadů.