Škola musí býti uchráněna ode
všech rušivých živlů, které
by zasahovaly do výchovy mravní, národní
a státní. Jsem toho názoru, že tyto
rušivé živly není dobře hledati
všude a za každou cenu. Snad se mohou najíti
určité případy jako v každém
stavu, které neodpovídají zásadám
úplné snášenlivosti, mnohdy mají
pozadí i osobní, ale z těchto ojedinělých
případu, které stejně nejsou trpěny,
nelze odvozovati všeobecně, že by v naší
škole nějaké politické nebo náboženské
boje se odehrávaly. Alespoň okr. škol. inspektoři
i učitelstvo v převážné většině
není nesnášenlivé, a také nesnášenlivosti
nepěstuje mezi dětmi.
Velmi tíživě ovšem doléhá
na okr. školní inspektory stále vzrůstající
agenda, která omezuje časově nutný
styk okr. škol. inspektorů s učitelstvem i
rodiči a školskými činiteli v jejich
okresu. Prosil bych ministerstvo školství a nár.
osvěty, aby dostatečným počtem kancelářského
personálu podpořilo větší součinnost
okr. škol. inspektorů se školami a učitelstvem.
Okr. škol. inspektoři nechtějí býti
postrachem učitelstva ani žactva ani občanstva.
Chtějí pracovati jako učitelstvo ke kulturnímu
povznesení obyvatelstva našeho státu.
Ve smíšených územích je vždy
život rušnější, poněvadž
tam se střetají zájmy hospodářské,
sociální, kulturní i jiné ve dvojité
síle. To je místo, kde může vyniknouti
ušlechtilé závodění, ale to musí
býti vedeno zájmem prospěti celku, státu
i jeho společnosti, bez rozdílu národnosti
a vnitřního přesvědčení.
A kdo by nechtěl šetřiti tohoto samozřejmého
požadavku, nezbývá, než aby nesl důsledky,
třebas i tvrdé.
Není snahy počešťovati jiné národnosti;
jsou případy, kdy sami rodiče se snaží,
aby jejich dítě naučilo se druhému
jazyku, ale to jim nesmí býti vytýkáno
a pokládáno to za násilí na národnostním
cítění. Jsem toho názoru, že
škola neodnárodní, nýbrž odnárodniti
může prostředí, hospodářská
závislost, zvláště je-li využívána
proti sociálně slabšímu.
Bohužel, že takové případy byly
již dávno před válkou a jsou i dnes.
Nikdo nemůže tvrditi, že by státní
úřady nepostupovaly v této věci přesně
v rámci zákonů. Jsou-li nějaké
případy, které byly zde přednášeny,
nelze z nich jako případů jednotlivých
utvořiti všeobecný závěr.
Škola i v nynějších tvrdých dobách
přeci jen musí zůstati ohniskem kultury,
místem snášenlivosti, pramenem lásky
k národu, státu a lidstvu vůbec.
Osnova zákona řeší také poměry
učitelstva, které zastupuje okr. škol. inspektory
a síly úřadům přikázané;
mohou býti ustanovovány zatímně. V
této věci bych prosil ministerstvo školství
a nár. osvěty, aby tato místa byla obsazována
t. zv. domácími či místními
konkursy. Mám totiž obavu, že různými
vlivy by se na místa dostávali lidé méně
zasloužilí. I okr. školní inspektoři
budou chráněni proti různým tlakům.
Byla zde přednášena různá přání
a stížnosti, které se dají vyřešiti
cestou administrativní, nebudu se tedy jimi zabývat
právě tak jako ne věcmi s osnovou nesouvisícími.
Mnohé otázky si ostatně vyřešili
pánové sami mezi sebou.
Z celé debaty však je zřejmé, že
ve škole je mnoho věcí, které žádají
vyjasnění a úpravy cestou zákona.
Domnívám se, že při dobré vůli
bylo by možno všechny tyto nedostatky vyřešiti.
Návrh na úpravu platových poměrů
okr. školních inspektorů a sil přidělených
je jeden uspokojivě vyřešený úsek
a setkal se s jednomyslným porozuměním. Byl
návrhem koaličním, ale našel souhlasu
i v řadách oposice, což je svědectvím,
že celý parlament má zájem o naše
školství a jeho činitele.
Plně věříme, že ti, jichž
se zákon týká, ocení toto všeobecné
porozumění a splatí národu toto pochopení
ještě větším úsilím
ve výstavbě republikánské a demokratické
školy, ve výchově poctivých a uvědomělých
občanů.
Upřímně děkuji posl. sněmovně
jménem všech těchto kategorií, jichž
se zákon týká, a prosím, aby osnovu
schválila tak, jak byla předložena i s příslušnými
resolucemi. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Zpravodaj výboru
soc.-politického p. posl. Dubický vzdal se
doslovu.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového,
p. posl. Otáhalovi.
Zpravodaj posl. Otáhal: Slavná sněmovno!
S povděkem konstatuji, že všichni řečníci
projevili souhlas s osnovou zákona o úpravě
platů školních inspektorů a přidělených
sil zem. školním radám a ministerstvu školství
a nár. osvěty, že tedy slavná sněmovna
byla při projednávání této
osnovy zákona vedena tímtéž duchem,
kterým byli vedeni navrhovatelé zákona, totiž
členové všech koaličních stran,
těmitéž úmysly, kterými byli
vedeni všichni účastníci kulturního
výboru právě tak jako ministerstvo školství
a ministerstvo financí, které se rovněž
k této osnově příznivě postavilo.
Slavná sněmovna právě tímto
jednotným projevem zdůraznila, že je si vědoma
velké práce okr. školních inspektorů
- ve všech projevech byla také plně oceněna
vychovatelská a školská práce - i velkého
úkolu, který se od našeho školství
požaduje v duchu národním a v intencích
státu. Jsem přesvědčen, že právě
tak, jako se řečníci jednomyslně vyslovili
pro tuto zákonnou osnovu, i celá sněmovna
ji jednomyslně přijme tak, jak byla rozpočtovým
výborem navržena ke schválení. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má pět paragrafů, nadpis
a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, t. j.
s jejími pěti paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Zároveň jest vyřízen iniciativní
návrh tisk 496.
Předsednictvo usneslo se podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této osnově bylo čtení
druhé provedeno v téže schůzi.
Vykonáme proto ihned druhé čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona
o úpravě platových poměrů školních
inspektorů, jakož i školních inspektorů,
profesorů, ředitelů a učitelů
národních škol přidělených
školním úřadům (orgánům)
(tisk 802).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Dlouhý: Není jich.
Zpravodaj posl. Otáhal: Nikoliv.
Předseda (zvoní): Není změn.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resolucích.
Jsou to jednak tři resoluce otištěné
ve zprávě výborové, jednak resoluční
návrh podaný posl. Illingem.
Žádám o přečtení podaného
návrhu.
Zástupce sněm. tajemníka Nebušška
(čte):
Resoluční návrh posl. Illinga.
Vláda nechť učiní opatření,
aby školství menšin na Slovensku a Podkarpatské
Rusi bylo podřízeno školním inspektorům
vlastního národa.
Předseda (zvoní): Žádám
pp. zpravodaje, aby se o tomto návrhu vyslovili.
Zpravodaj posl. Dlouhý: Resoluční
návrh p. posl. Illinga netýká se bezprostředně
věci projednávané, totiž platových
poměrů okr. školních inspektorů
a sil k úřadům školním přikázaných.
Navrhované opatření je věc administrativní
organisace. Považuji za zbytečné, aby návrh
byl přijat.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k hlasování.
I do souhlasí s třemi resolucemi, otištěnými
ve zprávě výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce tyto jsou přijaty.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. Illinga, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Resoluční návrh je zamítnut.
Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce pořadu, jímž jest:
2. Návrh, aby senátu prodloužena byla lhůta
stanovená §em 43 úst. listiny k projednání
usnesení posl. sněmovny k vládnímu
návrhu zákona o drahách (železniční
zákon) (tisk 698).
Senát usnesl se v 60. schůzi dne 25. února
1937 požádati posl. sněmovnu za prodloužení
lhůty stanovené §em 43 úst. listiny
o další 3 měsíce.
Dám hlasovati o návrhu senátu podle §u
78 jedn. řádu sněmovny.
Kdo souhlasí, aby posl. sněmovna o další
3 měsíce prodloužila senátu lhůtu
k projednání jmenovaného usnesení
posl. sněmovny, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Žádané prodloužení
lhůty jest povoleno.
Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.
(Předsednictví převzal místopředseda
Taub.)
Místopředseda Taub (zvoní): Přistoupíme
k projednávání dalšího odstavce,
jímž je:
3. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu v Opavě v trest. věci posl. inž.
Künzla (tisk 720).
Zpravodajem je p. posl. dr Neuman. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Neuman: Slavná sněmovno!
Kraj. soud v Opavě žádá za souhlas s
trest. stíháním posl. inž. Künzela
pro podezření z přečinu podle §u
14, č. 5 zák. č. 50/1923 Sb. z. a n. Imunitní
výbor ve schůzi dne 16. prosince usnesl se doporučiti
posl. sněmovně, aby žádosti kraj. soudu
v Opavě v tomto případu bylo vyhověno.
Tlumočím usnesení imunitního výboru
a prosím slavnou sněmovnu o schválení
návrhu.
Místopředseda Taub (zvoní): K
této věci jest přihlášen řečník.
Zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 15 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
je schválena.
Ke slovu je přihlášen na straně "proti"
p. posl. inž. Künzel.
Posl. inž. Künzel (německy): Dámy
a pánové!
Imunitní výbor vám předložil
žádost opavského státního zastupitelství
o mé vydání, abyste se na ní usnesli.
Rád bych použil čtvrthodinky, která
mi byla přidělena, abych učinil několik
zásadních poznámek. Není samo o sobě
nezajímavé, jaká to jest skutková
podstata, která jest důvodem pro opavské
státní zastupitelství, aby žádalo
o mé vydání. Jde o domnělá
tvrzení, která prý jsem pronesl v četných
schůzích v únoru r. 1936. Není samo
o sobě nezajímavé, že podle mého
mínění tvrzení, jež se mi kladou
za vinu, byla vytržena ze souvislosti delší řeči
a byla uvedena nesprávně, svým smyslem zkreslená.
Účelem mých vývodů rozhodně
nemůže býti, abych snad chtěl zabrániti
usnesení v této sněmovně. V této
souvislosti musím poukázati na naše způsoby,
jichž užíváme ve své shromažďovací
praksi.
My nemáme potřebí, abychom se se svými
pojetími a názory schovávali za zeď
shromáždění podle §u 2, nýbrž
vždy jsme kladli důraz na to, abychom měli
celou veřejnost ke kontrole našich mínění
a názorů. Není nám naprosto potřebí
užívati demagogických šprýmů,
abychom udrželi své přívržence.
Naopak můžeme konstatovati, že sudetští
Němci jako široké vrstvy byli v poslední
době neobyčejně silně vychováni
k politickému myšlení a že od nás
vyžaduji věcného vylíčení
a především zmužilých řečí,
diktovaných politickou nezbytností. Jest ovšem
jasné, že řeči sudetskoněmecké
strany nesouhlasí vždy se státní myšlenkou
koaličních stran. My musíme v tomto smyslu
konstatovati chyby v chování vládních
zástupců na schůzích stejně
jako chyby imunitního výboru. Zde se v obou případech
zaměňují zájmy státu se zájmy
dočasné koalice. Naprosto nehledě k tomu,
že se domníváme, že v tak velice vychvalované
demokraticko-parlamentní soustavě mělo by
přece býti zaručeno právo zástupce
lidu k projevu mínění pokud možno neokrášlenému.
Musíme konstatovati, že se imunitní výbor
i včera zabýval velmi četnými vysloveně
nepatrnými věcmi, že včera vydal zase
četné kolegy, jimž se podstrčily skutkové
podstaty veskrze nicotného významu. Domníváme
se, že politicky smýšlející mužové
v imunitním výboru mají posuzovati vylíčení,
která byla přednesena na schůzích
lidu, a pomýšleli jsme i na to, že by zde mělo
docházeti k opravám pochopitelného mínění
zástupců drobných stran tam na venkově.
Musili jsme se včera na př. dožíti toho,
že byl vydán k trest. stíhání
jeden z našich kolegů, který mohl prokázati,
že má již soudní rozhodnutí, že
vůbec není podle práva skutkové podstaty
pro to, aby se zase žádalo o jeho vydání.
Takovými způsoby se poněkud snižuje
nejen vážnost imunitního výboru, nýbrž
i této sněmovny. Ale něco můžete
nepochybně připsati ve svůj prospěch
jako úspěch těchto způsobů.
Vydání imunitním výborem a posl. sněmovnou
znamená nepochybně politické odsouzení
a s druhé strany pohnutku pro četné vládní
zástupce tam na venkově, aby ve schůzích
novými zprávami prokazovali, že právě
sudetskoněmecká strana nemluví vždy
podle chuti koalice, nýbrž i podnět pro naše
soudce v těchto věcech jistě nikoliv docela
volné od politických vlivů, aby odsuzovali.
Kdybych se chtěl zabývati kapitolou "vládní
zástupci" ve schůzích, musil bych zde
uvésti velmi četné skutečnosti. Stát
se představuje širokým vrstvám vedle
berních úředníků především
politickým úřadem a nikoliv naposled mužem,
který jest vládním zástupcem na hromadných
schůzích. Právě v této chvíli
má lid neobyčejně jemný cit pro nestrannost
a spravedlnost a máme všechen důvod pochybovati,
že se všude uplatní mínění,
jímž se stát vyznačuje vůči
svému obyvatelstvu svými zástupci nestranných
a spravedlivých zásad. Nechceme mluviti o trýznění,
které musíme konstatovati všude, když
jde o to, aby nám byla shromáždění
ztížena nebo zakázána. Právě
okresní úřad, jemuž mám co děkovati
za své vydání, krnovský, jest v tomto
oboru zvláště schopný. Dovedl již
zakázati velké shromáždění
našeho hnutí proto, že, jak tvrdí, při
takových hromadných shromážděních
hrozí nebezpečí, že dojde k tělesným
ublížením a nebezpečí, že
se budou páchati kapesní krádeže. Domnívám
se, že tento dr Kadlec prokázal státu a jeho
vážnosti nepochybně špatnou službu.
Nyní o chování těchto pánů
na samých schůzích. Můžeme konstatovati,
že neobyčejně silně přispívají
k tomu, že se klid a pořádek nezachovávají
tak, jak by to mělo býti. Jinde se stojí
na stanovisku, aby policie byla tak neviditelná, jak jen
poněkud je možno. Ale u nás se žene i
na malou schůzi, až do poslední horské
vesnice s obyvatelstvem vyloženě mírumilovným,
přepadový oddíl a drobné schůze
od 100 do 150 účastníků musí
se dožíti toho, že vesnice je obklíčena
8 až 10 četníky. (Výkřiky.
- Místopředseda Taub zvoní.) Na
větších schůzích jest 35 až
40 četníků, kteří svou přítomností
budí v lidech dojem, že zde jde o obsazené
území. Tím se již napřed vytváří
ten psychologický předpoklad, s nímž
se schůze nemůže konati příznivě.
Vládní zástupci jsou většinou
lidé, kteří nejen řádně
neovládají jazyk, nýbrž především
nedovedou odhadnouti a pochopiti ani smýšlení
obyvatelstva, lidé, kteří se stávají
nervosními, když musejí prožívati
s námi náš způsob, jak konáme
své schůze, sjezdy a projevy, lidé, kteří
se stávají nervosními, když je síň
řádně vyzdobena, když se zachová
pořádek a kázeň. Musili jsme právě
vyvinouti zcela určité formy, abychom mohli pořádati
své hromadné projevy nespoléhajíce
na to, že policie a četnictvo učiní
pořádek. Musíme se totiž obraceti k
citu širokých vrstev sudetských Němců
pro pořádek a po této stránce jsme
se ještě nikdy nezklamali. (Výkřiky.
- Místopředseda Taub zvoní.)
Oni jsou nervosní i při hromadném souhlasu.
Pochvala není u nás vítaná. Jsou vlád
ní zástupci, kteří rozpouštějí
schůzi při prvém výkřiku "fuj"
nebo když nějaké prohlášení
řečníka vzbudí smích. Musíme
konstatovati, že neznalost jazyka, naprosto nehledě
k neznalosti nářečí, která
jest často podstatná, není způsobilá,
aby se pochopily hromadné projevy, a znemožňuje
pochopiti smysl řeči. Vládním zástupcům
také velice chybí technické předpoklady.
Neovládají těsnopisu, píší
si řeč jen v heslech a při zpětném
překladu z češtiny do němčiny
vznikají relace, které smysl našich tvrzení
obracejí v nesmysl. Myslíme-li na to, jak nás
napomínají, jak se pokoušejí vésti
naše schůze, poznáváme zřetelně,
jak málo pochopení jest na této straně
pro skutečný vývoj poměrů v
německém táboře. Stále se zájem
koalice považuje za stejný se zájmem státu
...