Ale přes všechny tyto obtíže a bolesti
tělovýchovné spolky rády na sebe převezmou
podle svých sil i nové závazky, plynoucí
ze zákonného řešení branné
výchovy. Poukazuji-li na tu bídu, jejíž
jméno je čsl. státní péče
o tělovýchovu, chci tím povolaná místa
upozorniti: Má-li zákon o branné výchově
splniti dobře a v krátké době své
poslání, musí být odstraněny
nadhozené překážky a provedeno, oč
se volá se všech stran: Zvýšit státní
tělovýchovné podpory tak, aby odpovídaly
mohutnosti a potřebě čsl. organisované
tělesné výchovy a její veliké
a významné práci pro lid. Poskytnouti tělovýchovným
spolkům, které se vážně a důsledně
zabývají brannou výchovou, značné
úlevy na dávkách, daních a poplatcích.
Vydat nové výnosy, kterými se otevře
volný přístup tělovýchovným
složkám do školních tělocvičen
a jimiž budou zbaveny vysokých poplatků za
používání těchto místností.
Zřídit z prostředků půjčky
na obranu státu fond, z něhož by byly poskytovány
vydatnější investiční bezúročné
půjčky na vybudování cvičišť
a hřišť. A konečně by stálo
za úvahu, zda by nebylo možno vypsat zvláštní
státní půjčku s heslem: "Pro
zdraví a brannost mládeže" (Výborně!),
z kteréžto půjčky by opět mohly
čerpat úvěr složky pečující
o tělesnou výchovu a brannost a zároveň
instituce pečující zdravotně o mládež.
Vážení, tolik o nejožehavějších
otázkách tělesné a branné výchovy,
o jejímž uzákonění se urychleně
pracuje.
A nyní ještě dodatkem k těmto poznámkám
několik slov o vojenské správě. Bylo
již rovněž v rozpočtovém výboru
vzpomenuto, jak veliké úkoly mají býti
vojenskou správou zdolány a jak velké požadavky
jsou právě v dnešní době kladeny
na vojenské gážisty. My však nesmíme
zapomínat, že i občanští zaměstnanci
vojenské správy tvoří nedílnou
složku vojenské administrativy a že se účastní
velmi významnou měrou na plnění úkolů
uložených vojenské správě. Dosvědčuje
nám to jasně nade všechny důkazy na
jaře projednávaný zákon o obraně
státu. Na vypracování tohoto jednoho z největších
legislativních děl měli úctyhodný
podíl civilní právníci ministerstva
národní obrany. Musíme konstatovati, že
civilní zaměstnanci spolupracují ve všech
oborech svorně s vojenskými gážisty,
zejména také v oboru technickém. V nižších
kategoriích je třeba oceniti zvláště
službu zaměstnanců kancelářských
a dělnictva. A tu je nutno mimořádně
zdůraznit, aby za tuto svědomitou službu
obraně státu byly konečně splněny
i jejich požadavky, po nichž již dlouho naléhavě
volají, požadavky týkající se
úpravy jejich služebních, pracovních
i platových poměrů, aby se jim tak dostalo
takového postavení, kterého si zaslouží
po právu a spravedlnosti pro svoje významné
místo v resortu národní obrany. I to bude
záslužný, závažný čin
pro podepření brannosti ve vnitřním,
nejcitlivějším okruhu. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Dölling. Dávám mu slovo.
Posl. Dölling [německy]: Slavná
sněmovno!
Formuloval jsem již v rozpočtovém výboru
stanovisko komunistické strany k sociálně-politickým
a mzdově-politickým otázkám a vyznačil
jsem při tom, že opravdu vhodná a dobrá
sociální a mzdová politika musí směřovati
k tomu, aby zajistila existenci širokých vrstev pracujících.
Zdůrazňovali jsme zároveň, že
nepřátelé pokrokové, velkorysé,
sociální politiky jsou nepřáteli demokracie
a získání předpokladů pro obranu
republiky. Nechci se dnes pustiti do těchto otázek,
nýbrž pojednávati pouze o nejdůležitějších
sociálně-politických problémech, jejichž
řešení se pokládá za nutné.
Krise postavila přirozeně péči o nezaměstnané
včetně opatření práce daleko
do popředí sociální politiky. Osud
statisíců nezaměstnaných lidí
je také dnes ještě vážně
ohrožen a v nebezpečí. Obrat na poli zaměstnanosti
v části průmyslu nikterak neopravňuje
k požadavkům, jak je slyšíme od reakcionářských
kruhů, aby byla totiž zrušena sociálně-politická
práva. Naopak právě pro zlepšení
stavu zaměstnanosti je třeba zvýšené,
dostatečné péče pro oběti kapitalistického
systému. Zdůrazňuji opět, že
se stavíme se vší rozhodností proti
pokusům o zhoršení gentského systému
nebo vyživovací akce, proti těm byrokratickým
pletichám, kterým jsou dnes nezaměstnaní
a odborové organisace vydáni. Jsme však také
toho mínění, že jest na čase,
aby byl základně řešen problém
péče o nezaměstnané. V době
krise se stále říkalo že je nemožná
generelní úprava péče o nezaměstnané
a opatření obsáhlé péče
o nezaměstnané z důvodů krise. Můžeme
dnes zjistiti, že se zaznamenává zlepšení
stavu zaměstnanosti, pročež by bylo na čase
se zřetelem k naší chronické nezaměstnanosti
konečně přikročiti k zákonitému
řešení tohoto vážného problému.
Dělnické odborové organisace se neprojeví
nikterak jako protivníci takového zásadního
řešení, mnohem spíše jako přímluvci.
Jest naivním domnívati se, že odstraněním
nebo náhradou gentského systému všeobecnou
státní péčí o práci
byly by poškozeny odborové organisace nebo že
by dokonce zmizely. Existovaly a budou existovati bez ohledu na
to, jak bude upravena péče o nezaměstnané.
Jsme spíše toho mínění, že
se takovou velice nutnou generelní úpravou péče
o nezaměstnané budou moci odborové organisace
obrátiti zase k těm úkolům, které
mají vlastně plniti. Zdůrazňuji znovu:
Zamítáme se vší rozhodností snahy
po zhoršení, zvláště snahy ministerstva
financí. Žádáme zlepšení
péče o nezaměstnané a vyživovací
akce a naléháme současně na to, aby
bylo přikročeno k zásadnímu řešení
péče o nezaměstnané, jež by bylo
způsobilé zlepšiti bez výjimky dnes
neudržitelně těžký stav nezaměstnaných.
Naše sociální politika musí se však
v důsledku změny ve výrobě co nejvíce
přeorientovati na problémy, jež stály
doposud více nebo méně v pozadí. Sociální
politika by se měla vážně zabývati
těmi otázkami, které souvisí s včleněním
nezaměstnaných do výrobního procesu,
s ochranou lidské pracovní síly před
loupeživostí a drancováním podnikatelů.
Z praktického zřetele žádáme
znovu zákon o zkrácení týdenní
pracovní doby na 40 hodin s plným vyrovnáním
platu. Neklademe však tento požadavek jako opatření
proti krisi, nýbrž abychom aspoň částečně
čelili následkům této šílené
racionalisační politiky. Vidíme ve čtyřicetihodinovém
týdnu také možnost vřaditi nově
do pracovního procesu velkou část těch
nezaměstnaných, kteří jsou zcela vyloučeni
z výrobního procesu. Je samozřejmé,
že tato opatření mohou býti účinná
jen tehdy, když se státní orgány postarají
příště jinak než dosud a rázněji
než dosud o zachování zákona o pracovní
době jak pokud jde o práci přes čas,
tak pokud jde o práci žen.
Dalším požadavkem, jenž je v této
souvislosti nutný, je snížiti hranici stáří
při sociálním pojištění
při současném zlepšení důchodů,
aby bylo tak umožněno vřaditi mladší
pracovní síly do provozu. Bylo by však zcela
pochybenou metodou zakročiti revisemi a kontrolami proti
příjemcům sociálních důchodů,
kteří dostávají zcela nepatrný
důchod a jsou nuceni vyhledávati si vedlejší
výdělek, v tom smyslu, aby jim byl vůbec
škrtnut sociální důchod, dokáže-li
se nepatrný vedlejší příjem.
Jsou to opatření, jež trestají účinek,
místo aby odstranily důvod.
Druhým komplexem otázek, jenž jest s těmi
úkoly spojen, jest pojištění dělnických
mezd. Uvedl jsem již v rozpočtovém výboru
obšírný materiál o mzdové úrovni
československých dělníků. Stačí
vysloviti, že jsou dnešní mzdové poměry,
ať v německé nebo české oblasti,
jedinou strašnou obžalobou proti podnikatelům.
Chci zde poukázati jen na dva příklady. které
ukazují, čeho jsou podnikatelé schopni a
jak se i dnes ještě snaží provésti
opatření, jež musí s jedné strany
znamenati ještě další zhoršení
životní úrovně dělnických
mas a provedení dalšího snižování
mezd, jež však ukazují s druhé strany
také, jak jsou odhodláni vyprovokovati přímo
sociální nepokoje a boje. Německý
ústřední svaz průmyslu žádá
ve svých posledních sděleních větší
volnost ve mzdových otázkách, nežádá
ani více ani méně než zrušení
nouzových nařízení o závaznosti
kolektivních smluv a říká při
tom, že odborové organisace nemohou žádati
dvojí: nouzové nařízení o nevypověditelnosti
kolektivních smluv a zároveň zvýšení
mezd; nepřímo tedy navrhuje, aby odborové
organisace byly srozuměny se zrušením tohoto
nouzového nařízení, a pak že
by se po případě mohlo jednati o mzdách.
To se snad zdá se stanoviska nutnosti zlepšiti mzdy
velice lákavým. Ve skutečnosti však
jde našim německým podnikatelům o to,
aby odstranili zrušením nouzového nařízení
také formální překážky,
aby se ve smlouvách provedla ustanovení, která
mají korunovati a opatřiti sankcí racionalisační
polní tažení podnikatelů. Podnikatelé
vidí v této nevypověditelnosti kolektivních
smluv pouta a domnívají se, že mohou odstraněním
tohoto nouzového nařízení uvolniti
cestu, aby ještě více než dosud stupňovali
vykořisťování ve svém provozu.
Při tom však přirozeně nelze odmítnouti,
že by se tíž němečtí podnikatelé,
kteří se vždy dovolávají věrnosti
ke smlouvám, nepřipravovali také po zrušení
tohoto nouzového nařízení ke snížení
mezd řady průmyslových kategorií.
Nebylo by jinak srozumitelné, proč volá tak
zvaný smlouvě věrný podnikatel po
zrušení ochrany kolektivních smluv a proč
stále prohlašuje, že se cítí zkráceným
proti těm podnikatelům, kteří nejsou
nouzovým nařízením vázáni.
Shrneme-li vše, vyplývá z toho toto: Němečtí
podnikatelé žádají větší
volnost k vykořisťování dělníků
a jsou případně ochotni vzbuditi zdání,
že se dohodnou o mzdách, obdrží-li s druhé
strany možnost čeliti znovu nepatrným koncesím
dvojnásobným a trojnásobným drancováním
a zvýšením racionalisace.
Zároveň a v podobném tvaru můžeme
zaznamenati úsilí v české části
průmyslu. V Brně - vzpomínám tento
příklad, protože jest charakteristickým
pro vztah podnikatelstva - žádají dělníci
drahotní přídavek. Průmysl je dobře
zaměstnán, přijímají se stále
noví dělníci, výkonnost se velice
stupňuje. Podnikatelé však prohlašují,
že nejsou ochotni splniti tyto požadavky dělníků
o drahotní přídavek. Ředitel jedné
brněnské textilní firmy prohlásil,
že by brněnský průmysl měl k
disposici sice peníze pro drahotní přídavek,
ale že by museli stávkovati všichni brněnští
dělníci, chtějí-li dosáhnouti
drahotní výpomoci. Tedy zcela cynicky prohlašuje
podnikatelstvo, že dělníci, činí-li
si nárok na zvýšení mzdy, mají
sáhnouti k prostředkům boje. Pak se bude
volati: Bolševický puč! Sociální
nepokoje, způsobené komunisty! Přibíjíme
na pranýř tuto metodu, abychom poukázali
na to, jak tyto vrstvy podnikatelů užívají
vedle metod politické propagandy i této metody,
aby vyvolali sociální nepokoje a ospravedlnili tak
svoje fašisticky dobrodružné plány. Prohlašujeme
také s tohoto místa znovu: Zápas o zvýšení
mezd je nejen oprávněný, je v zájmu
nejširších vrstev pracujícího lidu,
je nutný v zájmu obranné schopnosti dělníků
proti fašismu a reakci. Ale tvrdíme také: Nejen
že vláda nemá práva, aby vystupovala
proti snahám dělníků o zvýšenou
mzdu, ale měla by míti mnohem spíše
povinnost podporovati všechny snahy dělníků
o zlepšení jejich existence a o ochranu jejich mezd.
Třetí otázka, která s tímto
problémem souvisí, je zprostředkování
práce. Zdůrazňovali jsme vždy nutnost
opravdu vhodného zákona o zprostředkování
práce. Víme, že právě v oboru
přijímání dělníků
leží pole působnosti teroristických
opatření podnikatelů. Užívá
se zde prostředků, jež snad nejsou v odporu
s paragrafy zákona o útisku, jež se však
opírají o to, aby podnikatelé zneužili
své hospodářské a sociální
moci k tomu, aby žádali od dělníků
takového politického vyznání, jaké
se hodí podnikatelům. Upozornil jsem již v
rozpočtovém výboru, že nás nemůže
uspokojovati zákon o zprostředkování
práce. Dělnictvo vkládalo do tohoto zákona
veliké naděje. Sociálně-demokratické
vládní strany dostaly tímto zákonem
velký závdavek důvěry od dělníků.
Dnes je však vážné nebezpečí,
že se v řadách dělnictva zahnízdí
velké zklamání o účelnosti
a možnostech, jež poskytuje tento zákon.
Masy dělnictva dobře pozorují, že podnikatelé
nalézají zvláště v oblastech
krise stejně jak předtím prostředky
a činí opatření, aby zaměstnali
dělníky, kteří se mohou vykázati
určitými legitimacemi nebo kteří již
byli předem zaznamenáni, neohlížejíce
se, zda byli či nebyli umístěni zprostředkovatelnou
práce. Pan posl. Kögler již pronesl výmluvnou
obžalobu o této praxi německých podnikatelů.
Nestačí však obviňovati tuto praxi,
jež je možná jen proto, že zákon
vykazuje příslušné mezery, vyžaduje
se mnohem více, aby byla učiněna tak spěšně,
jak jen jest možné, vládní opatření,
aby se to podnikatelům znemožnilo. Především
by mělo býti postaráno o to, aby nařízení,
jež stanoví zvláštní úpravu
pro oblasti krise, bylo vydáno vládou, aby byla
utvořena alespoň pro nouzové oblasti jakási
ochrana pro dělnictvo při přijímání
do podniků. Dále se domníváme, že
řada dalších sociálně-politických
problémů vyžaduje nutně řešení,
především kvalifikace mladistvých dělníků
ve smyslu reformy ustanovení o učních, úprava
mzdových a pracovních podmínek v domáckém
průmyslu ve smyslu zajištění mezd a
nemocenského pojištění pro domácké
dělníky, pojišťování samostatně
výdělečných a konečně
úprava mzdových a pracovních podmínek
pro šoféry a řada jiných sociálně-politických
ustanovení.
Klademe tyto požadavky, ale prohlašujeme také
zcela veřejně, že ke zlomení všeho
odporu reakcionářských vrstev proti řešení
důležitých sociálně-politických
problémů je třeba jednotné síly
všech dělníků a zvláště
odborových organisací. Přemoci odborovou
roztříštěnost a zříditi
jednotu odborových organisací je tudíž
krajně naléhavou nutností. Kruhy, jež
koketují s fašismem, jejichž politika směřuje
k podminování demokracie a republiky, prohlašují,
že je sjednocení odborových organisací
útokem na demokracii, pokusem o bolševisování
a cosi podobného. Jsou činitelé, kteří
prohlašují, že je sjednocení odborových
organisací neslučitelné se setrváním
socialistických stran ve vládě.
Chtěl bych k tomu učiniti několik krátkých
poznámek: Sjednocení odborových organisací
nesměřuje a nemůže nikdy směřovati
proti pracujícím vrstvám obyvatelstva. Je
správné, že sjednocení odborových
organisací směřuje a musí směřovati
proti plánům reakcionářů, proti
vykořisťovatelským plánům podnikatelů,
proti fašismu a proti reakcionářským
útokům na sociální politiku. Nechť
si sociálnědemokraticky smýšlející
vrstvy obyvatelstva uvědomí, že by sjednocení
dělnických odborových organisací představovalo
ve všech podobách rozhodný krok ve spojení
všech pokrokových živlů proti fašistickému
barbarství. Proto bojuje komunistická strana za
každou cenu a pokud možno co nejrychleji o sjednocení
odborových organisací. Dělníci se
nesmějí a nepodrobí se přáním
reakce ve svém vlastním zájmu, v zájmu
spojení všech demokratických, pokrokových
sil, ve své snaze po uskutečnění odborové
jednotnosti. Jsme toho mínění, že ten,
kdo chce chrániti a udržeti republiku a demokracii,
nemůže býti proti sjednocení odborových
organisací a že musí býti pro rychlé
přemožení roztříštěnosti
v odborovém táboře, neboť jednota dělnických
odborových organisací je páteří
pro obranu existence pracujících vrstev proti fašismu
a reakci. (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dále má slovo p. posl. dr. Lukáč.
Posl. dr. Lukáč: Slávna snemovňa!
V posledných časoch znova a znova sa opakujú
zahraničné revizionistické a iredentistické
útoky na náš štát. Citovaly sa
tu úryvky z nedávnych novinárskych článkov
taliánských a anglických, ktoré nám
pripomínajú oživenú akciu rothermereovskú.
Je tu zreteľne súvislá línia od nej
po pánov Claremorisa, Garvina a Studnického i tutti
quanti, ukazujúca na stále ten istý prameň,
dobre známy. I keď sme ich všetky prežili
a prekonali, vďaka našej dobre vedenej zahraničnej
politike, jednako nemôžeme prejsť cez ne bez pozornosti,
tým menej, lebo každý z týchto útokov
s podivuhodnou jednomyseľnosťou je vlastne zaostrený
v podstate proti Slovensku. Vzkriesené a oslobodené
Slovensko ako organická, neoddeliteľná časť
Československej republiky je tŕňom v oku
tých, ktorí ho mali, alebo chcú mať
za korisť. Každý deň a každý
rok zosilňovania slovenského národného
života je novým a novým zmarom pre staré
nádeje pažravých imperializmov. S tohoto hľadiska
chápeme brutálne výrazy o "geografickej
monstruozite" - o "slúžke, ktorá
sostúpila s Tatier" - o "netušenom národe
slovenskom". Mohli by sme postaviť tézu: čím
viacej vzostupuje politický, sociálny a kultúrny
rozvoj Slovenska, tým viacej, až geometrickým
radom stúpa zášť jeho neprajníkov.
Nech sú teda pre nás všetkých tieto
útoky vlastne dobrým svedectvom, že čím
sú zurivejšie, tým viacej sme na dobrej ceste.
(Výborně!) Heslo Ľudevíta Štúra
"Nazpäť cesta nemožná, vopred sa ísť
musí" je vpravde dnešným naším
heslom, súčasne odkazom pre všetkých
tých, ktorí by chceli našu prítomnosť
i budúcnosť zvrátiť. Citujem slová
z reči nášho prezidenta k Slovákom,
ukazujúce skvelý protiklad včerajška
a dneška: "Čo Slovákom staré Uhorsko
dalo, redukuje sa na jedno slovo: nič. Čo dala republika
Slovákom, dá sa vyjadriť dvoma slovami: skoro
všetko. (Výborně!)
V týchto dňoch bude v Bratislave manifestačný
prejav mladej generácie slovenskej proti revizionizmu.
Tam iste svorne povedia všetky odtienky mladého Slovenska
jasné a vlastne už nesčíselnekrát
opakované slovo: Slovensko všestranne môže
sa rozvíjať len v slobodnej a demokratickej Československej
republike (Výborně!), jedine rešpektujúcej
jeho národný život a sociálne práva.
Nech sa k tejto jasnej reči pripojí pre nás
potešiteľný fakt, pre iných snáď
trpký údel, že na tejto chystanej manifestácii
bude mať už účasť i aktivistická
mládež maďarská a nemecká, generácia,
ktorá pochopila, čo je to demokratický domov,
a netúži po zastaralých poriadkoch aristokratickej
oligarchie. (Potlesk.)
Slávna snemovňa! Keď toto všetko uvádzam,
činím to v súvislosti s prejavom dôvery
k línii našej dosavádnej zahraničnej
politiky, upozorňujúc naše zahraničné
ministerstvo, aby nepriateľskej propagande protičeskoslovenskej
a tým i protislovenskej venovalo zvýšenej pozornosti,
čelilo jej nezvratnými faktami nášho
domáceho a menovite slovenského vývinu. Objektívna
pravda, správne a obratne použitá, je najlepšou
zbraňou proti lži a pomluvám. (Tak jest!)
Obzvlášť bude dobre, keď čím
viacej sa publikačne rozšíri v zahraničí
život oslobodeného a vyvíjajúceho sa
Slovenska, aby sa ukázalo, že "slúžka
z Tatier", ako ho nazval pán Garwin, žije dnes
kultúrnejšie ako mnohé z jej bývalých
paní. (Potlesk.)
A tu, slávna snemovňa, dovolím si niekoľko
poznámok na okraj rozpočtu nášho ministerstva
školstva a nár. osvety, a to súhlasných
i doplňujúcich. Slovenský školský
a tak i kultúrny rozvoj nazval pán prezident pravým
zázrakom novej Europy. Škoda by bolo prirovnávať
číslice predprevratové a terajšie, sú
obecne známe a ich jadro vystihol pán prezident
hore citovaným protikladom. Za zmnoženie, zosilnenie
slovenského národného života isteže
možno v prvom rade ďakovať predovšetkým
národnému školstvu, ktorého siete sa
každoročne rozširujú. A keď potrebujeme
intenzívnu školskú politiku, tak je to práve
na Slovensku, kde ešte vždy treba mnoho z minulosti
nahrádzať. Výsledky pozorujeme každý
rok: zvýšenie vzdelanostnej úrovne ľudových
vrstiev, húfy prichádzajúce do slovenského
života zo stredných, odborných i vysokých
škôl a tým i prudšie vlnobitie celej kultúry
na Slovensku. Zosilnel národný organizmus, máme
dnes rady mladých slovenských odborníkov
pre všetky oblasti života, ba čo viac, cítime,
žiaľ, i komplikácie a umiestňovacie ťažkosti,
súvisiace s celým štátnym hospodárskym
životom. Jednako zastavovať alebo umele obmedzovať
tempo nebolo by radné, pretože každý takýto
pokus vyvolal by mnoho zbytočných trpkostí,
otvoril by brány favorizovaniu, a i preto, lebo by podstatne
nepomohol. Toto stanovisko má, jednak ako z minuloročnej
praxi vidíme, jednak ako ukazuje i v rozpočte teraz
diskutovanom, aj ministerstvo školstva a národnej
osvety. (Předsednictví převzal místopředseda
Košek.)