Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Jaša. Dávám
mu slovo.
Posl. Jaša: Slavná sněmovno!
S určitými výhradami, plynoucími z
hospodářské krise a mimořádných
poměrů, mohli bychom považovat předložený
celkový státní rozpočet za konsolidovaný.
Preliminované výdaje se postupně přibližují
potřebě. Nemůžeme to však říci
naplno o rozpočtu ministerstva školství a nár.
osvěty, i když v úhrnu je proti roku 1936 vyšší.
Potřeba hmotných prostředků na školy
a kulturní výchovu lidovou je mnohem vyšší
než poskytovaný peníz. Zvláště
na východě státu, kde je nutno ještě
mnoho dohánět. Nepokojná doba, mezinárodní
napětí, boj různých ideologií
v cizině, všeobecné světové zbrojení
tlačí na náš stát a jeho odpovědnou
vládu, aby všech volných prostředků
použila na nutnou obranu státu. Kdo je si vědom
své odpovědnosti před sebou a před
dějinami, nemůže býti proti tomu.
Tento stav vyvolaný mezinárodním tlakem odráží
se nepříznivě na našem kulturním
rozpočtu a ovšem také na přípravě
a tvorbě zákonů školských a kulturních.
Hrozí nebezpečí, že naše legislativa
školská se zastaví a že v reformách
a reorganisaci škol ustrneme. Vidíme to zvláště
příkladně na provádění
zákona o újezdních školách měšťanských.
Kulturní výbory obou sněmoven sice nezahálejí,
ale nepracují tak naplno, jak by si přály
a jak by vyžadovala také jejich dělnost.
Pozoruji s radostí, jak se pracovní duch výboru
posl. sněmovny v poslední době zlepšil.
Trvají tam zajisté u politických stran také
odlišná hlediska, plynoucí z odlišné
ideologie, ale naučili jsme se je navzájem respektovat.
Vývoj a zkušenosti nás poučily, že
v ovzduší sváru a nedůvěry nelze
vytvořit nic kladného a hodnotného. Při
poměrném volebním právu a ve skutečné
demokracii musí jednou přestat taktika zastrašování
a vzájemného napalování a musí
se objektivně hledat dohoda a vyrovnání zájmů
národnostních i kulturních, bez níž
si nelze ani představit plodný mír. Aniž
bychom ustupovali od svého programu, vyloučili jsme
řešení některých otázek
dosud sporných a sjednotili jsme se na určitém
aktuálním programu, jehož potřebu uznávají
všechny strany. Je tu dán velmi důležitý
psychologický předpoklad, aby velmi mnoho žádoucích
potřeb školských a všeobecně kulturních
bylo řešeno.
Kulturní výbor posl. sněmovny je dnes dělný,
chce pracovat, ale nedostává se mu od vlády
předloh. Vláda poněkud tento úsek
velmi důležité práce zanedbává.
Znovu hrozí nebezpečí, že kulturní
vývoj nebude míti kromě vyřizování
petic žádné práce. Nelze tu ovšem
hledati vinu jenom v ústředním úřadu
školské správy. Kulturní výbor
absolvoval dvě velké a užitečné
rozpravy, schválil 5 zákonných osnov, z toho
3 vládní a 2 iniciativní. Třetí
iniciativní předlohu, to je koaliční
návrh na úpravu poměrů školních
inspektorů, právě projednává.
Lituji, že zásahem zvenčí bylo projednávání
této osnovy poněkud oddáleno. Uvádělo
se, že touto cestou iniciativních návrhů
poslanců zvýší se rozpočtový
výdaj pro příští léto.
Tato obava vyplynula z neznalosti věci. Vždyť
vláda sama už dvakrát uznala potřebu
řešiti tuto záležitost a sněmovnám
byl předložen už dvakrát vládní
návrh na úpravu hmotných poměrů
inspektorů. Poněvadž nebylo možno dosíci
dohody o té části návrhu, která
měla řešiti právní poměry
školních dozorců, vyloučili jsme tuto
spornou otázku a dohodli jsme se na úpravě
platové, aniž bychom překročili výši
přídavků, jak byly stanoveny v návrzích
vládních. Jde tedy o návrh sice iniciativní,
ale opírající se o návrhy vlády,
která už dvakráte se na řešení
dohodla. Nejde tu tedy o žádný úskok
výboru, který je si vědom, že v otázkách
osobních a výdajových musí hledati
dohodu se všemi ústavními činiteli,
a také ji hledá.
Jsme také přesvědčeni, že budou
musiti býti opatřeny prostředky pro samosprávu,
aby zákon o újezdních školách
měšťanských mohl býti uveden do
života. Zákon tento jest jedním z našich
nejvýznačnějších legislativních
děl naší školské administrativy.
Jeho finanční konstrukce, podle níž
se věcný náklad rozděluje třetinami
na újezd, okres a zemi, je řešení ideální.
Ale předpokládá, že se umožní
těmto vydržovatelům, aby si mohli opatřiti
potřebné prostředky. Jak dnešní
stav vyhlíží, nemohou některé
chudé okresy opatřiti si peníze ani na převzetí
škol již trvajících, tím méně
na školy nové. Tak je pro tuto nemohoucnost některých
okresů i zemí provádění zákona
a rozvoj školství měšťanského
na neurčitou dobu vlastně zastaven. Provedení
zákona předpokládá tedy urychlenou
sanaci samosprávných, především
okresních financí. Po některých zkušenostech
soudím, že finanční konstrukce zákona
bude musiti býti doplněna v tom směru, aby
se povolilo finančně soběstačným
újezdům, které o to požádají,
aby si mohly vybudovati školu nákladem vlastním.
Jinak hrozí nebezpečí, že se pro citelnou
finanční slabost některých okresů
nových a velmi potřebných měšťanek
nedočkáme. Počet dětí, jimž
je návštěva školy měšťanské
znemožněna, odhaduje se na více než 300
tisíc.
Měšťanská škola - jak jsme si zvykli
ji nazývat, naše lidová universita - trpí
ještě jinou chorobou, nemá dostatek zkoušených
a kvalifikovaných učitelů. Upozorňovali
jsme už při projednávání platového
zákona, že přestupové přídavky
pro učitele škol měšťanských
jsou nedostatečné a budou příliš
slabým popudem, aby podnítily učitele skládati
těžké odborné zkoušky. Nedostatek
zkoušených sil na měšťanských
školách je trvalý. Kulturní výbory
posl. sněmovny i senátu se jednomyslně usnesly
požádati vládu, aby přestupové
přídavky učitelů odborných
i učitelek domácích nauk na měšťanských
školách byly zvýšeny.
Naše školy odborné a učňovské,
jak se říká živnostenské pokračovací,
rozvíjejí se dík pozornému řízení
III. odboru ministerstva školství a nár. osvěty
velmi úspěšně. Místy se však
projevuje citelně nedostatek učeben. Pro tuto závadu
učí se na mnoha školách na př.
technickému kreslení nerozděleně,
což odporuje osnovám; ale jsou i jiné závady
v umístění tříd, jež bude
nutno odstranit zvýšenou stavební péčí.
Je to nutné už s ohledem na zvýšený
počet učňů, zvláště
v odborech kovodělných, který nastal v poslední
době oživením výroby. Jinak dobrý
rozvoj škol učňovských děje se
skoro od převratu via facti, péčí
příslušného odboru ministerstva školství
a pak samosprávy, ale je nutné, aby už jednou
byl upraven také normativně cestou legislativní.
Zákona o učňovských školách
potřebujeme už jako soli, aby zřizování
a vydržování jich dostalo právní
podklad. Je také nutno, aby pokuty za živnostenské
přestupky ukládané plynuly, jako se to dálo
dříve, do fondu na vybudování učňovských
škol.
Učitelstvo se dožaduje také úpravy svého
předběžného vzdělání.
Tato otázka byla až dosud sporná. Jedni doporučují
reformu dosavadních učitelských ústavů,
jiní jsou pro učitelské akademie. Překážky
nejsou však jen politické, neboť také
města, kde tyto školy jsou, se ovšem brání
jejich rušení. Ale nepříznivý
přesun natality, který se přiostřil
zejména za hospodářské krise, povede
k tomu, že bude velmi těžko umístiti absolventy
všech učitelských ústavů, leč
by se snižoval počet dětí na třídu,
čemuž jsou zase na překážku finanční
poměry. Podle mého soukromého mínění
najde se nakonec východiště nevyhnutelně
jen v celkové reformě učitelského
vzdělání na vysokoškolských akademiích,
při čemž ovšem postižená města
musí býti odškodněna jinak.
Nepřezírejme také význam kulturních
a školských styků s cizinou. Stále častěji
se na četných anketách projevuje stížnost,
že absolventi našich středních a odborných
škol, zvláště obchodních akademií
a škol obchodních, neovládají dobře
cizí jazyky, zvláště pro korespondenci.
To je proto, že také značná část
profesorů a učitelů cizí jazyky dokonale
neovládá. Ale jak může učitel
tyto jazyky ovládat, když nikde neslyší
z vlastního poznání hovořit francouzsky,
anglicky či rusky? (Posl. Mrskošová: Musí
se učit!) Tu nejde o nějaké výlety
do ciziny, nýbrž o živou potřebu. Může
se naučit, paní kolegyně, tisícům
slovíček, mluvnickým a pravopisným
pravidlům, ale bez slyšení živého
jazyka dokonalosti nikdy nedosáhne. Musíme ven z
našeho provincionalismu, jsme už samostatným
národem, který potřebuje znalosti cizích
jazyků, potřebuje studia jejich kultury a ovšem
také obchodních způsobů i forem. Z
osobní zkušenosti vím, že duchovní
obzor učitele jednou měsíční
návštěvou ciziny, využije-li se času,
obohatí se více nežli jednoročním
seděním ve školních lavicích.
Také vyučování o cizině musí
býti názorné. Studium cizího umění,
zvláště malířství nebo
architektury, často ani jinak není možné,
nežli z původních pramenů, jež
jsou nám přístupny jenom v cizině.
Každému absolventu obchodní školy nebo
obchodní akademie mělo by býti umožněno
pobýti aspoň jedny prázdniny za hranicemi.
V soubor státních obranných opatření,
jež jsou dnes aktuální, podle mého soudu
náleží také započtení
služeb vojenských do postupu všech zaměstnanců
a tedy i učitelů. Pravda, služba obraně
státu je povinností každého schopného
občana, ale ona v mírové době nesmí
býti občanu na újmu proti těm, kdož
tuto povinnost ke státu nekonají. Soudím,
že je pouhým aktem spravedlnosti, aby ono zkrácení,
jež se v postupu veřejného zaměstnance
jeví tím, že slouží vojensky státu,
a na druhé straně je výhodou pro zaměstnance,
který tuto službu nekonal, poněvadž rychleji
postupuje, bylo vyrovnáno započtením vojenské
služby. Je to nutný psychologický předpoklad
naší obranné přípravy a jsou-li
tu prostředky na opatření hmotná,
musí se také najíti prostředky na
přípravu psychologickou.
Neblahá a soudím neodůvodněná
kampaň určitého tisku proti naší
zahraniční politice, zásadní kolísání
v základních otázkách bezpečnosti
státu, dále nedostatek pevné linie proti
protistátním proudům v našem pohraničí,
vyvolaly velmi nepříznivé, ano škodlivé
důsledky v území národnostně
smíšeném. Ztížily už stejně
málo záviděníhodné postavení
a práci menšinového učitelstva především.
Vyvolaly nepokoj na našich nejpřednějších
výspách. Náznaky i otevřené
útoky a pohrůžky proti marxismu, do něhož
se paušálně ovšem zahrnují všechny
demokratické složky, rozkládají klidný
život našich menšin, podlamují odolnost
veřejných pracovníků v menšinách,
složených většinou z dělníků
a drobných veřejných zaměstnanců.
Menšinové učitelstvo trpí hrozbami nacionálně
jitřeného okolí a nedostává
se mu dostatečné mravní opory od těch,
kdož stát a jeho vnitřní politiku mají
administrativně a duchovně vésti. Menšinové
učitelstvo je vážně desorientováno
slabostí a neurčitostí naší vnitřní
politiky vůči proudům protidemokratickým
a protistátním. To působí nesmírné
mravní škody a snižuje naši duchovní
obrannou sílu. Nastává masový útěk
menšinového učitelstva, zejména ze smíšeného
území do krajin českých. Z trutnovského
okresu hlásí se do krajů českých
29 učitelů. Menšinové učitelstvo
dík těmto závadám cítí
se z velké části opuštěno. Soudím,
že by znamenalo neobyčejnou mravní posilu,
kdyby bylo postátněno, kdyby se při jeho
kvalifikaci přihlíželo také k mimořádným
obtížím tamní služby a práce,
kdyby úspěšné a delší působení
v tomto území bylo přiměřeně
kvalifikačně hodnoceno.
Po převratu stát převzal určité
závazky v personálních vydáních
ve formě záloh. Byl v tom spatřován
počátek unifikace školské, ale nutno
litovat, že úplným převzetím
osobního nákladu nedošlo k nutnému zjednodušení
a tím i k vyřešení právního
postavení učitelstva.
Připomínám znovu náš naléhavý
požadavek - podali jsme v tom směru iniciativní
návrh - aby naše obce na Moravě byly zbaveny
povinnosti nésti 23 % osobního nákladu na
učitelské platy. V žádné jiné
zemi obce toto břemeno nenesou.
Novodobá demokracie ukládá také škole
a učitelstvu nové těžké úkoly.
Nepostačuje na př. naučit děti číst
a psát. Čtení a psaní samo nečiní
ještě národ kulturním. Rozhodující
není počet knih a časopisů, ale jejich
výběr. Nerozhoduje, kolik se čte, ale co
se čte. Učitel musí naučit děti
číst díla dobrá a hodnotná.
Naše učitelstvo si je tohoto zvýšeného
úkolu většinou plně vědomo.
Pan ministr školství na valné schůzi
Svazu čsl. učitelstva řekl (čte):
"Aby učitelstvo mohlo náležitě
plniti úkoly v celé šíři, nestačí
již jen jeho učitelská a vychovatelská
činnost ve škole, k tomu je třeba také
jeho osvětové a výchovné práce
mimo školu, v lidu." V dalších svých
vývodech plně uznal tuto práci a také
idealismus učitelstva. Každý nepředpojatý
musí uznat, že není druhého stavu, který
by tak hluboko a s takovým zdarem pracoval na poli osvětovém
a vzdělávacím jako učitelstvo, které
pracuje mnohdy, zejména v pohraničí, za podmínek
neobyčejně těžkých. Učitelstvo
dobře ví, že jediné podchycení
zájmu lidového a vyšší rozhled
veřejnosti podporuje školskou práci. Dobře
ví, že výchova nemůže přestat
zproštěním povinné docházky školní.
Můžeme říci, že skoro veškerá
osvětová činnost mezi občanstvem je
v rukou učitelstva, které ji koná téměř
zdarma a s láskou. Přes to však tato osvětová
a výchovná práce učitelstva ve veřejnosti
nedochází u určité části
národa a tisku ocenění, ba naopak bývá
z nepochopení odsuzována.
Dokonce učitelstvo v poslední době je často
podezříváno a osočováno z národní
vlažnosti. Nežádáme od našich extremních
žurnalistů a pravicových stran ani tolik ohledu,
jaký projevily, když uznaly Maury a Kabyly z povstalecké
armády generála Franca ve Španělsku
za armádu národní, ale u nás všechny
socialisty a demokraty pomalu z národa vylučují
a zrádcují. To je ryze v duchu fašistické
ideologie. Oddanost ke státu a národu neměří
se slovy a projevy, ale především mírou
obětí, které je jednotlivec ochoten kolektivu
národnímu přinésti. Teprve příští
zkoušky ukáží, kde je více skutečného
nacionalismu. V tom směru je naše učitelstvo
mimo všechno podezření. Koná svou práci
i na poslední vísce a výspě svědomitě
a můžeme na ně v rozhodujícím
okamžiku plně spolehnouti. Práce pro kulturní
pokrok, podložená vyššími zájmy
společenskými i státními, je vůdčí
ideou jeho počínání a tak musí
být také chápána.
Máme určitá přání po
korekturách v jednotlivých aktech naší
školské správy, ale nechci unavovat, budeme
míti příležitost v kulturním
výboru o nich mluvit nebo projevit tato přání
jinou cestou. Jinak uznáváme velmi dobrou snahu
a péči ministerstva vésti naše školy
a lidovou kulturu k dalšímu dobrému rozvoji
a oceňujíce jako aktivisté každý
dobrý počin a dobrou snahu budeme pro rozpočet
ministerstva školství a nár. osvěty
hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo p. posl. dr. Domin.
Posl. dr. Domin: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Slyšeli jsme loňského roku od starých
a zkušených členů našeho parlamentu
i bývalé říšské rady vídeňské,
že náš rozpočet byl projednáván
s takovým neobvyklým a mimořádným
chvatem, že se obecně mluvilo, že ten rozpočet
není projednáván, nýbrž promrskáván
způsobem nedůstojným jeho významu
i vážnosti parlamentu. Letos je to pohříchu
ještě horší, poněvadž jednotlivé
kapitoly rozpočtu nebyly projednávány v příslušných
výborech, nýbrž jen ve výboru rozpočtovém.
Svádělo se to na špatnou loňskou režii,
kdy jednoho dne mluvilo v různých výborech
několik ministrů, což nebylo možno zvládnout
žurnalisticky, ale prosím, paní a pánové,
letos se opakovalo totéž v rozpočtovém
výboru.
Vyřazení výborů z projednávání
rozpočtu mám za zjev nezdravý, neboť
je vyloučeno, aby titíž členové
rozpočtového výboru ovládali do podrobností
otázky všeho druhu. Loňského roku měli
jsme tři dlouhé a věcné schůze
kulturního výboru, který jednal o kap. 10,
o rozpočtu ministerstva školství a nár.
osvěty, a byla tu dána příležitost,
abychom skutečně leccos udělali ve prospěch
naší kultury. Ministr školství a nár.
osvěty nalézal v kulturnímu výboru
účinnou podporu pro mnohé své odůvodněné
požadavky, pro něž nedocházel často
sluchu u ministerstva financí, a je jistě škoda,
že se této opory vzdal, zejména, poněvadž
to byl zpravidla jednomyslný souhlas všech státotvorných
stran, koaličních i oposičních. Zkušenosti
loňského roku vedly mě k tomu, že jsem
požadoval, aby letos kulturní výbor zasáhl
již do přípravných prací při
projednávání a sdělávání
rozpočtu, ale výsledek byl potom ten, že kulturnímu
výboru byla vůbec vzata možnost o kap. 10 pojednat.
Letošní rozpočet tohoto ministerstva byl poněkud
zvýšen, a sice jeví se v poměru osobních
a věcných výdajů řádných
i mimořádných takto - myslím za poslední
3 léta, 1935, 1936 a 1937: na osobní výdaje
r. 1935 bylo 733,681.000, r. 1936 755,982.000, a r. 1937 780,331.000,
jinými slovy osobní výdaje stouply v prelimináři
na r. 1937 vzhledem k r. 1935. o 52,649.000 Kč, ale věcné
výdaje pouze o 21,185.000 Kč.
Upozornil jsem již loňského roku, že celkové
snížení rozpočtu ministerstva školství
a nár. osvěty není vlastně veliké,
a že zcela odpovídá restrikcím v ostatních
oborech státní správy. Ale přece tento
snížený rozpočet, řekl bych,
je katastrofální pro naši národní
kulturu, protože tato bída trvá již několik
let a poněvadž na osobních výdajích
nedá se celkem nic uspořiti, naopak, tyto osobní
výdaje mají ještě tendenci stoupající,
takže věcné výdaje, má-li se
vůbec dosíci těch úspor, předepsaných
ministerstvem financí, musily býti přiškrceny
tak pronikavě, že naše kultura, naše školství,
věda i umění se opravdu dusí a namnoze
již nežijí, nýbrž jenom živoří.
Letošní zvýšení věcných
nákladů upřímně vítáme,
ale musíme bez obalu říci, že naprosto
nedostačuje ani pro nejnaléhavější
úkoly tohoto resortu. Kritiku rozpočtu, kterou jsem
tu pronesl před rokem, mohl bych opakovati s malými
obměnami také letos. Zdůrazňuji, že
jsem dalek toho, abych mluvil proti výši osobních
nákladů, vím, že ani dnešní
výše nedostačuje pro to, aby byla spravedlivě
odměněna veškerá služba konaná
v rámci ministerstva školství a nár.
osvěty, a dále vím dobře, že
systemisace v některých oborech školské
správy nedostačuje a musí býti rozšířena,
aby vyhověla oprávněným kulturním
požadavkům. Chtěl bych jenom zdůrazniti
to, že lineární snižování
rozpočtu je zhoubné pro naši kulturu a osvětu,
poněvadž musí zasáhnouti smrtelně
věcné výdaje, když nelze uspořit
na výdajích osobních.
Velmi radostné je podstatné zvýšení
položky na divadla, zhruba bych řekl z 12,780.000
Kč v r. 1936 na 18,280.000 Kč v prelimináři
na r. 1937. Také položka na hudbu byla zvýšena
zhruba o 220.000 Kč, ale na výtvarnictví
je v rozpočtu o 100.000 Kč méně.
Pokud se týče vysokých škol, dovolím
si ještě několik slov říci později.
Na národní školy stouply osobní výdaje
o 11 mil. Kč, ale věcné výdaje pouze
o 2 mil. Kč. Na střední školy osobní
výdaje stouply o 5 mil. Kč, věcné
výdaje pouze o 2 mil. Kč.
Poněkud příznivější je
poměr u odborných škol, kde výdaje osobní
stouply zhruba o 3 mil. Kč, věcné výdaje
o 2 mil. Kč. Ale to ještě zdaleka nestačí
všem potřebám, aby se splnil velkorysý,
krásný plán III. odboru ministerstva školství
a nár. osvěty na vybudování našeho
odborného školství.
Zanedbávání kultury v rozpočtu je,
paní a pánové, zjevem velmi povážlivým
a nebezpečným. Je to výmluvné svědectví,
že se u nás stále ještě nedoceňuje
význam vzdělanosti s hlediska státnického
a že se zapomíná na to, co znamená národní
výchova, duch a kázeň pro pohotovost, brannost
a zdatnost celého našeho národa. Národní
výchova v duchu našich dějin, našich duševních
velikánů, od Mistra Jana Husi a Jana Amose Komenského,
našich slavných českých králů,
našich husitů, našich buditelů, sokolů
a legionářů, v duchu našeho domácího
i zahraničního odboje, ta musí počínati
už u samé mládeže v národních
školách a musí potom pokračovati až
do těch nejvyšších učilišť.
Proto naléháme také na to, aby se vlastivědě
dostalo nové náplně a nového oživení
a prohloubení. Proto budeme také důrazně
žádati, aby byla provedena konečně přísně
a nestranně revise všech našich učebnic,
a to nejen učebnic německých a maďarských,
nýbrž také učebnic československých.
Naše mládež musí býti vychovávána
národně tak, aby z ní dorůstali občané
zdatní, uvědomělí, branní,
pohotoví a ochotní brániti svou vlast, svoji
republiku a samostatnost, kdyby nastala ta osudná chvíle,
že by je povolala k této službě. Idealismus
a nacionalismus, to jsou jistě ty dvě největší
síly, na které se může každý
stát spolehnouti, pokud tyto síly má skutečně
u svých občanů. My potřebujeme této
síly především proto, abychom také
vybředli z mravní krise, brzdící všechny
snahy o očistu našeho veřejného života.
Naše nová generace musí býti poctivá,
pracovitá, nebojácná, hrdá, ale také
spravedlivá. Musí si vážiti mravních
principů a pěstovati především
sílu ducha.
Po pravdě třeba doznati, že mravní obroda
i národní uvědomění jsou u
nás na stálém a vítězném
postupu, třebas tento postup není tak rychlý,
jak bychom si my nacionalisté přáli v zájmu
svého státu. S opravdovou radostí četl
jsem nedávno projev předsedy naší největší
strany posl. Berana o odpovědném poslání
naší kultury a zároveň jeho mužné
prohlášení, že řešení
kulturních otázek je v dnešní době
naléhavější než kdykolivěk
jindy. Uvědomí-li si to, paní a pánové,
také jiné politické strany, pak věřím
pevně, že nebudeme nadále už o naší
kultuře, o našem školství, o našem
umění, o naši vědě mluviti k
hluchým uším.