Já chci dále poprositi, když jsme odkázáni,
abychom pohromadě žili, aby všechno, s čím
naše minority chodí ven, sneslo také kritiku.
Nechci se vyslovovati o tom, zda tato forma je žádoucí,
vhodná nebo méně vhodná. Ale chtěl
bych připomenouti, že na př. průmyslovou
krisí byly zachváceny některé kraje
a odbory stejně bez ohledu, zda tam jsou čeští
nebo němečtí dělníci. Mohl
bych ukázati na Novopacko, Semilsko, na řadu průmyslových
oblastí ryze českých, kde jsme prožívali
a prožíváme nejtěžší
poměry, kde jsme musili s hlediska sociální
péče činiti řadu mimořádných
opatření. Jsem pevně přesvědčen,
že v krisích, které jsme viděli v některých
průmyslových státech okolo nás, jako
je Polsko a Německo, našly by se po této stránce
ještě drastičtější poměry
než u nás. Závisí to na hustotě
průmyslu a pochopitelně také na prudkosti
krise. Já bych tedy nerad, aby tento argument, který
je po mém soudu špatně formulován a
špatně fundován, se jednou neobracel proti
těm, kdož s ním chodili do světa, aby
nám neztěžoval cestu k vnitřnímu
smíru. A té části lidí, která
vsadila více než třeba na mezinárodní
naděje - nechci ji zde pranýřovat - měl
bych jen jedno skromné připomenutí, to je,
že "se kolo do kola točí", že
se situace obracejí. A tu bych zejména podškrtl
to, co řekl předseda vlády, že pravděpodobně
rychlík do Berlína pojede přímo a
nepojede přes nějaké vedlejší
stanice. (Výborně!) A to je důležité
pro posici každé strany, která chce býti
vážnou, nehledě k některým nutnostem,
které musíme vždy uplatňovat.
Když se dívám na norimberskou agitaci a tu
se obracím do našich vlastních řad která
chtěla označiti také Československo
za výpadní bránu bolševismu, rád
bych konstatoval, že všichni vědí, že
nebezpečí komunismu u nás není. Oni
to vědí a přece jen to pronášejí
- až na sporou část těch, kteří
o nebezpečí bolševismu mluví a na vlastní
kapsy myslí. (Potlesk.) Je třeba odmítnouti
a celému světu prokázati, že zde stojí
pevný koaliční demokratický systém,
který konec konců přestál řadu
těžkých zkoušek a který, jak je
viděti, má svůj pevný program také
kupředu.
Připomínám, že propaganda, o níž
jsem mluvil, prýští také poněkud
z poraženeckých nálad. Zde na adresu českých
a slovenských lidí bych chtěl říci,
že Československo, které leží na
evropské křižovatce, bude vždy nepříjemným
sousedem. Tento stát a tento národ československý
zde žije, žije již pevný, politicky poučený,
vojensky vyzbrojený, a já chci konstatovat, že
za 1200 let, co žijeme, bývali jsme slabšími
a bylo nám hůř a přece jen jsme se
neztratili. (Potlesk.) To je třeba uvésti,
poněvadž tyto nálady mohou způsobiti
mnoho zla někdy i ve vnitřní politice.
Pokud jde o problém komunistický, dovolte mi, abych
konstatoval především některé
známé okolnosti. Vy mně uvěříte,
že mé srdce je nejblíže oné skupině
lidí, z nichž jsem vyšel - nerad to připomínám,
aby to nevyhlíželo demagogicky - a že máme
živý pocit těžké ztráty,
která plyne z roztržení socialistického
tábora. My jsme však konstatovali, že soc. demokracie
se rozchází s komunismem v jeho začátcích
již pro principy vládnutí, že se rozcházíme
v ideologii. My jsme na to obětovali větší
část své strany a odmítáme
proto se vším důrazem jakékoli podezření,
pronášené v tom směru (Výborně!),
že naše politika je snad politikou etapovou, dočasnou,
nebo dokonce konjunkturální. My odmítáme
tyto názory i pro případ pravého nebezpečí,
kdyby pod mezinárodním tlakem mělo vzniknouti,
poněvadž nechceme jíti cestou dvou revolucí,
když můžeme postupovat po osvědčené
linii. Vyvolati levou revoluci a dobývati druhou revolucí
znovu demokracii, anebo vychýliti se napravo a zase odbojem
klestiti půdu demokratickému režimu, považujeme
za riskantní, neúčelné a zbytečné.
Podobný postup je v odporu s politickým rozumem.
Zejména když si všichni uvědomujeme, že
demokratický režim je jediná možná
a schopná forma bezpečného vládnutí
v Československu. (Potlesk.)
Jsme svědky toho, že komunistická strana dělala
řadu takticko-agitačních obratů. My
jim rozumíme. Víme také, že se vnitřně
dosud nevzdala svých názorů na formu vládnutí,
že je vnitřně pro diktaturu a odtud vyvěrá
náš rozchod. Jsem však přesvědčen,
že politická fakta posledních dob vyvolají
řadu korektur i zde. Ale v současné chvíli
po našem soudu není komunistická strana schopná,
aby přispěla nějak ku konstruktivní
politice v Československu. (Potlesk.) My toho trpce
litujeme, ale zatím nemůžeme si pomoci.
Nynější zahraniční situace je
právem označována jako nejkritičtější
od skončení světové války.
Jak jsem již naznačil, ideály, s nimiž
lidstvo vcházelo do období poválečného,
t. j. myšlenka trvalého míru, politika Společnosti
národů a idea kolektivní bezpečnosti
jsou některými skupinami evropských států
pokládány za přežitek a proti politice
míru a kolektivní bezpečnosti formují
se bloky v předválečné podobě.
Máme obavy, nebudou-li se formulovati a pronikati stejnou
silou mírové tendence, že by svět mohl
blouditi v katastrofě. Příčina toho
leží nyní v tom, že v celé Evropě
se vede ideový zápas koncepce mírové
a demokratické s koncepcí vůdcovskou a fašistickou
a proto také s koncepcí válečnou.
Je potřebí si to uvědomiti. že fašistická
koncepce je výrazem nouze, je to pokus o návrat
ke starým poměrům ovládání
nositelů práce. Je to do určité míry
brzda, která by nezbytně, i kdyby fungovala, musila
vyvolati neobyčejně silnou a prudkou reakci, ať
již dnes nebo zítra.
Proti politice násilí stavíme politiku dohod
mezi národy a státy a jsem přesvědčen,
když se díváme do nitra všech problémů,
že tato politika je schopna, aby překonala světový
chaos. Zle jest ovšem, že dochází k porušování
převzatých závazků a že světem
plouží se příšera nedůvěry,
že dnes se podpisují smlouvy, a nemáme jistoty,
jestli ten, kdo je podepsal, je nebude chtít při
příznivé situaci za týden rušiti.
Tento úpadek morálky v mezinárodních
úmluvách je nejhorší, co mohlo svět
potkati jak psychologicky, ta politicky a státnicky.
Z konkretních otázek evropské politiky stojí
v této chvíli v popředí Španělsko.
Boj není ještě rozhodnut a přidružuje
se k tomu řada nových komplikací diplomatických.
Je pochopitelné, že v každé válce,
zejména v občanské válce "hřeší
se uvnitř hradeb i mimo ně". Ale český
svět a zejména naše inteligence a naše
rolnictvo mělo by bedlivě sledovati celou genesi
španělské tragedie (Potlesk.), španělské
občanské války. Přišli by k poznání,
že vláda, která vznikla z řádných
voleb, neměla žádných příkrých
levých nebo revolučních tendencí,
přišli by k poznání, že v r. 1931
nebo 1932 byl ve Španělsku přijat zákon
o pozemkové reformě, z něhož nebylo
provedeno nic nebo téměř nic, přišli
by k poznání, že tam byla ta vodnatelná
militaristická hlava, ohromný počet generálů
a slabá armáda, že docházelo k pensionování
generálů a že hrozilo nebezpečí
provedení pozemkové reformy. To je nejvlastnější
důvod povstalecké akce, která, jak jsem řekl,
nese s sebou, že se hřeší na všech
stranách. Ale domnívám se - a to říkám
nepoliticky - že český národ a stát
musí ve svém poměru k této velké
události postupovat tak, abychom se v dějinách
jednou nemusili stydět. že jsme pomáhali reakci.
(Výborně! - Potlesk.) Vím,
že musí býti každému dovoleno,
aby šel za hlasem svého srdce, ale nerad bych, abychom
v politice každé chvíle musili dělat
zvláštní korekturu.
Když jsem mluvil o funkci naší správy
zejména ministerstva obchodu, měl jsem také
na mysli naše zastupitelské sbory v cizině.
Při vší úctě k nim musí
býti i zde pronesen požadavek naléhavé
aktivity. My, kteří máme ve svém státě
relativně nejlepší dělnictvo, technické
úřednictvo a poměrně dobrou studovanou
inteligenci, chceme jíti ven a chceme být živi
tak, jak to konec konců odpovídá naší
morální a intelektuální úrovni,
a odtud musí vycházeti úsilí těchto
faktorů, aby nám za všech okolností
pomáhali.
Československo trvá na věrnosti k Francii,
Malé dohodě a ostatním přátelům,
mezi nimiž hraje sovětské Rusko tak vynikající
úlohu, a žádá, aby dosavadní
svazky malodohodové byly upevněny a precisovány
a stejně aby byl doplněn náš poměr
k ostatním spojencům a přátelům.
Dovolte mi něco o Rusku. Slyšel jsem názory,
a je mně líto, že je zde musím opakovat
- ovšem nebudu prozrazovat jejich autora, který řekl:
Co nastane při tomto spojenectví? Když budeme
poraženi, spolkne nás Hitler promiňte, že
reprodukuji tak, jak to obecná mluva s sebou nese - když
to vyhrajeme, spolknou nás bolševici. Řekl
jsem: Tato formulace je tak jednoduchá, že jí
budou prostí lidé věřit, a v tom je
nebezpečí. Je třeba konstatovat, že
u nás nevyplynula vládní forma ze chtění
nebo nechtění, nýbrž že byla produktem
skutečných morálních, hospodářských
a sociálních poměrů, a kdo ji chce
znásilňovat zleva nebo zprava, musí ztroskotat,
nebo musí ztroskotat stát. Jedno z obojího.
Byl bych velmi rád, kdyby naši drobní živnostníci
a rolníci nebyli plašeni těmito formulacemi.
Je to politická škoda, do jisté míry
je to brzda a někdy to kalí pocit vzájemné
důvěry, který mezi stranami různých
světových názorů v koalici musí
trvat.
Československo má přání, aby
byla vytvořena silná fronta míru, a všechny
smlouvy a opatření, které Československo
koná. jsou defensivního charakteru. A jsou takového
charakteru i v těch případech, když
máme na mysli poměr ke státům, které
jsou ovládány jinými ideologiemi než
demokratickou. Chceme spolupracovat s každým jako
rovný s rovným. To platí také o našem
poměru k Polsku, k jehož národu chováme
sympatie, které jsme již častěji vyjádřili,
ale nikdo na nás nemůže chtíti, abychom
tyto sympatie platili nějakým nátlakem na
naši zahraniční politiku, zejména pokud
jde o naše spojence. (Potlesk.)
Poslední projev Mussoliniho mluvil o revisi. Jsem povinen
mluviti s tohoto místa o vedoucích lidech v cizině
s určitou reservou, a já tuto reservu akceptuji.
Když Mussolini formuloval poslední svůj projev,
do něhož pak později nalil trochu vody, jako
projev se silným akcentem revisionistickým, tu naše
zahraniční politika - konstatuji - v souhlase s
celým národem řekla jasně, že
jakékoliv revisionistické územní úsilí
by musilo vyústit ve světový rozvrat a ve
světovou válku. A na tom faktu nezmění
nikdo ničeho, ani projevy ministerských předsedů.
(Výborně! - Potlesk.)
A dovolte mi, abych nyní ještě připomenul
a snad letos je to poněkud aktuálnější,
abychom si připomněli, i když máme obavu,
že oposice naslouchá, že trváme na principech
koaliční spolupráce. Koalice je zdánlivě
těžkopádný stroj, často to v
něm skřípe, je vystavena, řekl bych,
při známé volnosti u nás bezohledným
kritikám, oprávněným, méně
oprávněným, ba i neoprávněným.
Ale dlužno konstatovati, že úsilí koalice
a její práci musíme měřiti
podle výsledků. Koalice stabilisovala nynější
režim v době, řekl bych, mezinárodní
tísně a domácích rozvratů,
jak je vidíme kolem sebe, a vypořádala se
na rozdíl od mnoha jiných států s
nejtěžšími problémy své
vnitřní a mezinárodní politiky. Budeme
držet režim loyální spolupráce
se všemi demokratickými složkami v tomto státě.
Zachováme věrnost danému slovu a zůstaneme
věrni svým přátelům a spojencům.
Bázeň před nepřáteli je to
poslední, co by mohlo určovati linii naší
politiky.
Řekl jsem již, že československý
stát oprávněnost své existence prokázal
za horších situací a není potřebí,
abych k tomu připojil, že je to naše nezvratné
přesvědčení dnes. A mluvíme-li
pro vládní politiku, jsme-li pro řadu korektur
v dobrém, a mluvíme-li o tom, co je naší
povinností, chtěl bych konstatovati, že když
mluvíme o lidu a státu, že je to v převážné
většině široká fronta pracujícího
lidu, k tomu máme své povinnosti, ten nechceme zklamati
a chceme jeho důvěru v nás upevniti. (Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
jímž je p. posl. dr Rosche.
Posl. dr Rosche (německy): Slavná
sněmovno!
Není jistě snadnou úlohou ujmouti se slova
po řečníku tak zběhlém, jakým
je pan kolega Hampl, zvláště ne tehdy,
jsme-li černou ovcí. Nemluvím jako dr Rosche,
ale mluvím jako prostý vojín strany, ježto
nechci býti o nic lepší než moji kamarádi,
ale také ne o nic horší. Jestliže vás
to, pane kolego Hample, politicky nekompromituje, chtěl
bych vám poděkovati za věcnost, se kterou
jste se ve své velkorysé řeči vyjádřil
i o sudetskoněmecké straně. Zcela upřímně
se vám přiznám, že tento způsob
diskuse je mnohem demokratičtější, než
kterého užívají některé
jiné strany. Sledujeme-li celou řeč pana
kol. Hampla, domníváme se, že s ním
můžeme v mnohých věcech souhlasiti.
Budeme však zcela samozřejmě v zásadních
programových věcech, pane kolego Hample,
jiného mínění. To je důsledek
vzájemného stanoviska našich stran, neboť
byste jinak seděl v našich lavicích, nebo my
ve vašich. To je osudem politiky, že se věci
tak různí.
Úplně s vámi souhlasíme, že se
nikdo nemá vměšovati do vnitřních
poměrů. Bezvýhradně souhlasíme,
aby vnitřní poměry byly i skutečně
upravovány uvnitř státu. Co však zdůrazňujeme,
je, aby se přikročilo k úpravě životních
poměrů, nutných životních požadavků
a práv sudetských Němců, a zde můžeme
plným právem míti určité naděje.
Chci se v prvé části své řeči
zcela stručně zabývati finančně
a hospodářsko-politickými otázkami,
hlavní část svých vývodů
přenésti na pole čistě politické
a národnostně politické. Rozpočet
na rok 1936 byl předložen v době vrcholného
napětí zahraničního i vnitřního.
Beze sporu jsou zde příznivé známky
určitého znatelného zlepšování
hospodářských poměrů. Bylo
by nesprávné, kdybychom to nechtěli uznati.
Nechci nyní zkoumati příčiny tohoto
zlepšení, z největší části
však mají svůj důvod ve zbrojení;
zde si musíme za každých okolností položiti
jednu otázku, jak dlouho a do jaké míry se
může v nějakém státě zbrojiti,
aniž by se zbrojení stalo zárodkem úpadku
a zkázy. To neplatí jen pro Československo,
nýbrž stejně pro všechny státy,
a na konec se může státi, nebude-li zde brzy
konce, že právě to bude příčinou
budoucího úpadku a zkázy Evropy. Kdo se tedy
jako rozumný politik připravuje na válku,
musí současně mysliti na naprostý
mír, a tu je především nutno, aby byli
činní směrodatní a iniciativní
lidé, kteří pracují na uskutečnění
evropského míru. Neboť konec konců rozhodne
právě mír o budoucím štěstí
národů a států. Nezapomeňme
jedno: Nesmíme přehlížeti, že stojíme
dnes ve světových dějinách před
velikými boji světových názorů,
které mohou úplně nově uspořádati
celou politickou soustavu v Evropě, do které jednotlivé
státy nebudou moci buď vůbec nebo alespoň
nerozhodným způsobem zasáhnouti, protože
se tato soustava již zase uskutečňuje v mnohem
větším měřítku. Jedno
je jisté a to výslovně zdůrazňujeme,
že my sudetští Němci a zvláště
sudetskoněmecká strana jsme pro myšlenku míru,
že se o ni zasazujeme a celou otázku takto shrnujeme:
Přejeme si mír navenek a přejeme si mír
ve vnitřních poměrech.
K tomu nás vede především myšlenka
a ještě čerstvá vzpomínka na
poslední světovou válku. Nebyli bychom lidmi
se sociálním citem, nebyli bychom lidmi, jimž
záleží na blahu bližních, kdybychom
si nepřipomínali čísla, která
jsou výsledkem poslední války. Poslední
válka si vyžádala 10 milionů padlých,
19 milionů zraněných, 7 milionů zmrzačených,
9 milionů sirotků, 5 milionů vdov, 10 milionů
uprchlíků a nákladů ve výši
10 bilionů francouzských franků. Tato čísla
musí sama o sobě předem uvésti rozumného
člověka na cestu míru.
Rozpočet jako takový je ve své formě
a obsahu ovládán starou rozpočtovou tradicí
československou. Nemáme, jak známo, rozpočtový
zákon a finanční řád, který
tyto věci upravuje. Dožadovali jsme se toho, stejně
jako doporučujeme doplniti zákon o odpovědnosti
ministrů a upraviti příslušnost jednotlivých
resortů. Bylo by velmi zajímavé prozkoumati
jednou celou rozpočtovou látku s hlediska historického,
právního, finančního, morálního,
společenského a politického. Chceme se omeziti
na politickou stránku a je-li správné, že
rozpočet je vládním programem, o kterém
se jedná, musíme konstatovati, že máme
v Československu proti ostatním státům
zcela zvláštní tradici. Máme tak zvanou
rozpočtovou demokracii, která spočívá
v tom, že se na rozpočet hledí se zcela jiného
politického hlediska. Ještě nikdy nebyl rozpočet
příčinou nějakých politických
zápletek; v rozporu s názorem na západě,
zvláště ve Francii, se v Československu
ještě nikdy nepřihodilo, že jsme stáli
před zamítnutím rozpočtu nebo před
rozpočtovými obtížemi. To má
své výhody, může však míti
na druhé straně nevýhody, protože právě
tato rozsáhlá a důležitá látka,
která rozhodně ovládá celý
národní, kulturní, hospodářský
a sociální život, by měla býti
podnětem, aby se na věci hledělo čistě
politicky.
S tohoto hlediska máme zcela zvláštní
tradici, protože rozpočet v jádře vlastně
se pohybuje ve vytčených mezích, je ovládán
byrokracií, aniž má na něj v celku vliv
právě panující koalice. Nechci při
tom nijak pominouti mlčením zřetel, který
byl vzat v rozpočtu na otázku nezaměstnanosti
a investic, ale konečně jsou to požadavky,
na které se musí bráti zřetel bez
ohledu na koalici. Význam rozpočtu nespočívá
jen ve vydáních, nýbrž především
i v příjmech. Zde se bude říditi podle
toho, zda jsou příjmy tak upraveny, aby je hospodářství
a obyvatelstvo uneslo. Upřímně se musíme
přiznati, že my jako sudetští Němci
cítíme, že se na nás rozhodně
páše křivda, zkoumáme-li národnostně
politickou stránku rozpočtu. Užíváme-li
odborných finančně politických výrazů,
končí účetní uzávěrka
vždy velikým schodkem. S našeho sudetskoněmeckého
hlediska vykazujeme po stránce národnostně
politické ztrátu a náš národnostně
politický rozpočet není se sudetskoněmeckého
stanoviska nikdy v rovnováze. To se nevztahuje převážně
jen na výdaje osobní, nýbrž i na výdaje
věcné. Máme dojem, že se při
investicích a státních dodávkách
nebéře na nás přiměřený
poměrný zřetel. Konstatujeme se zvláštním
uspokojením, že se předsednictvo ministerské
rady a předseda vlády Hodža snaží
věci změniti. Chceme jen doufati, že tato slova,
se kterými úplně souhlasíme, budou
v tomto směru také potvrzena činy. Aby se
nám stále nevytýkalo, že my sudetští
Němci se stáváme kverulanty, navrhli jsme,
aby rozpočet byl národně politicky rozdělen
ve vertikální části, jinými
slovy aby v položkách jednotlivých rubrik byly
vykázány částky, jež připadají
jak ve výdajích osobních, tak i věcných
na německé obyvatelstvo. Tím uvedete jak
na české, tak i na německé straně
vše na pravou míru a budete moci zjistiti, zda vládne
spravedlnost čili nic.
Uvedení rozpočtu do rovnováhy je jen zevní
okrasou. Má to snad mravní význam, ale prakticky
to není důležité, protože to úplně
odporuje účetní uzávěrce. Navrhujeme:
aby se účetní uzávěrka a rozpočet
projednávaly současně ve výboru a
v plenu. Bylo by dobře, kdyby se v rozpočtu neuváděl
jen rozpočtový rok, nýbrž i uplynulý
rok. To znamená prakticky, že neuvedeme jen rok 1936/37,
nýbrž i rok 1935 a zároveň uveřejníme
ve čtvrté rubrice údaje roku 1935 podle účetní
uzávěrky za tento rok.
Rozpočet se formálně dělí na
4 části. První a třetí část
bylo by záhodno sloučiti, zřízení
třetí části je jen sypáním
písku do očí. Všechny položky třetí
části, jako příděly fondům
a samosprávným sborům, patří
rozhodně do první části. Hmotné
výdaje státní správy, státní
podniky, státní dluh: musíme souhlasiti s
míněním ministra financí - ostatně
to zjistili všichni ministři financí - že
výdaje ve státní správě jsou
příliš vysoké, že se podniky nevyplácejí,
že poměry v samosprávě jsou katastrofální
a že dluhy jsou příliš vysoké.
Hospodářství státu se liší
od národního a soukromého hospodářství
tím, že ve státním hospodářství
se řídí úhrady podle potřeb,
kdežto v soukromém a národním hospodářství
se vydání ve všech dobách musí
říditi podle příjmů, což
jest jediné správnou zásadou, neboť
právě v tom je zárodek pře. tížení
a přílišného napětí hospodářských
poměrů. Poznali jsme, že státní
hospodářství hospodařilo příliš
na úkor hospodářství národního.
Zjevy v krisi, změny měny nejen vlastní,
nýbrž i cizích měn byly všechny
provedeny na úkor národního hospodářství.
Ať jsme prožili inflaci měny nebo její
stabilisaci, deflaci, devalvace, nemohly míti z největší
části tak veliký vliv na národní
hospodářství, protože jste se současně
zdráhali odstraniti překážky na poli
devisového hospodářství, povolování
devis, kompensačního a kontingentového řízení,
neboť konec konců celý náběh
k oživení hospodářství musí
uváznouti a se ztratiti, není-li zde učiněna
patřičná náprava. Zjistil jsem, že
odpovědní činitelé se v tomto směru
o věci velmi zajímají, že však
ještě na různých místech narážejí
na odpor. Musíme konstatovati, že v československém
hospodářském životě tkví
příčina největší části
krise, pokud se týče jejích důsledků,
ve všeobecných zjevech v Evropě. Máme
však v Československu, zejména v sudetskoněmeckém
území, co činiti s typicky československými
úkazy, jejichž příčina tkví
v tom, že sudetskoněmeckému hospodářství
nebyla věnována náležitá péče.
Důležité bude, aby se odpovědní
činitelé zajímali o vývoz, který
klesl ze 20 miliard v r. 1929 přibližně na
7 miliard v r. 1935 a 1936 - béřu za základ
jen rok 1929 a nikoliv 1921, kde jsme měli 29 miliard.
Nesmíme přehlížeti, že musíme
nalézti soulad mezi zásobováním vnitrozemí
a vývozem, ježto se nemůžeme pohybovati
jednostranně, neboť hospodářská
soustava závisí přibližně z polovice
na vývozu a na vnitřním odbytu. Vedlo by
příliš daleko, kdybych se zde zabýval
jednotlivostmi. Ale v těchto věcech musí
býti vaším hlavním cílem odstraniti
překážky hospodářského
života.