Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán
posl. inž. Richter. Udeľujem mu slovo. (Výkřiky.
- Místopředseda dr Markovič zvoní.)
Prosím o kľud.
Posl. inž. Richter [německy]: Dámy
a pánové!
Sudetskoněmecká strana viděla odjakživa
v aktivní měnové a finanční
politice prostředek státní podpory hospodářství.
Toto mínění hájila také odedávna
před celou veřejností a i zde ve sněmovně.
Tak postavila sudetskoněmecká strana dříve
než před rokem zde ve sněmovně a v sociálně-politickém
výboru mezi jiným požadavek, aby se československá
měna připojila k měnám šterlinkového
bloku. Tenkráte se považovalo za správné,
aby naše návrhy byly zamítnuty, a tehdy se
tvrdilo, že by měnová opatření,
jichž žádala sudetskoněmecká strana,
musila nutně vésti k inflaci.
Čeho tehdy sudetskoněmecká strana žádala,
bylo iniciativní opatření, jež by bylo,
protože by bylo Československu přineslo náskok
na mezinárodním trhu, znamenalo značný
popud zvláště pro naše vývozní
hospodářství. Byli jste tenkrát právě
tak málo rozhodnuti k iniciativnímu jednání
jako dnes, neboť i dnešní druhé znehodnocení
československé koruny se provádí jako
nutný následný zjev předcházejícího
znehodnocení francouzského a švýcarského
franku, holandského zlatého a konec konců
i znehodnocení italské liry. Dali jste se zde u
nás neustále hnáti poměry a nikdy
jste neučinili ani v oboru vývozu ani v oboru oživení
našeho vnitřního hospodářství
obsáhlá a nová opatření.
Dnes Československu nezbývá nic jiného
než znehodnotiti korunu, zbývá však přece
vyšetřiti, zda i toto znehodnocení není
nepatrné a obzvláště zda by musila zůstati
v platnosti vázanost československé koruny
na zlato. Zdá se, že ani doba není úplně
správně volena, neboť můžeme zjistiti,
že se zdá, že svět kolem dokola se nově
seskupuje. (Předsednictví převzal
místopředseda Langr.) Domníváme
se, že by snad bylo bývalo dobře, kdyby se
bylo nejprve počkalo na nové seskupení, aby
pak byla učiněna tím lepší a
tím užitečnější opatření.
Zůstane-li koruna také nadále vázána
na zlato, značí to další trvání
ztrnulosti československé měny a to dříve
nebo později jistě povede k novému znehodnocení.
Naším míněním jest, že jste
měli v r. 1934 a také dnes s vyhlídkou na
úspěch následovati příkladu
Anglie a k ní připojených měnových
zemí a odpoutati československou měnu úplně
od zlata. Jestliže jste se přes to rozhodli vázati
korunu na přání západních mocností
i nadále na zlato a zlatý blok, tedy proto, poněvadž
od oněch zemí doufáte získati obchodně-politické
výhody a poněvadž zvláště
na tom byla učiněna závislou naléhavě
nutná zahraniční půjčka. Jest
zajímavé, jestliže včera dr Macek
mohl říci, že míra znehodnocení
československé koruny nebyla výsledkem jedině
národohospodářských úvah, nýbrž
že do toho docela rozhodně mluvili pánové
dr Preiss a Loevenstein, tedy pánové, kteří
jistě zastupují zájmy finančního
kapitálu, ale jistě méně zájmy
mimořádně důležitého vývozního
průmyslu. K tomu přistupuje, že znehodnocení
italské liry o 41 až 50 % postihuje zvláště
náš textilní průmysl, jenž musí
s italským textilním průmyslem bojovati o
vývozní trhy. Protože tento textilní
průmysl jako druhý největší průmysl
státu má pro něj rozhodný význam,
musíme se vší rozhodností zdůrazňovati
a žádati, aby znehodnocení koruny nemohlo nikterak
nahraditi před několika dny vládou vyhlášený
program na podporu vývozu. V zájmu německého
dělnictva žijícího z průmyslu
musíme tedy požádati vládu, aby svůj
program na podporu vývozu provedla, a vidíme v náhradě
obchodních daní aspoň mírný
prostředek k oživení tohoto vývozu.
Ovšem předpokladem toho by mělo býti,
aby průmysl mohl skutečně počítati
s pevnými kalkulacemi, a musilo by se věděti,
v jakém rozsahu a kdy nastane vrácení těchto
obchodních daní. V dnešní době
jsou průmyslové a živnostenské podniky
zahrnovány a přetěžovány statistickými
a jinými dotazy. takže jest stěží
možno míti náležitý zřetel
k podrobným požadavkům, ba, v jednotlivých
velkých podnicích musí se docela přikročiti
k tomu, aby se zřídila vlastní oddělení
a přijali dobře placení úředníci,
aby se těmto požadavkům vyhovělo.
Vzali jsme v posledních týdnech s uspokojením
na vědomí, že na rozhodujících
místech tohoto státu byl konečně uznán
význam vývozního průmyslu pro celý
stát a zvláště pro naše sudetskoněmecké
nouzové oblasti. Význam vývozního
průmyslu jest dán tím, že ještě
v r. 1928 bylo vyvezeno 24% celé československé
produkce hotových výrobků. Tím bylo
tehdy Československo relativně největší
vývozní zemí světa. S 24 % podílem
na celé produkci hotových výrobků
dostalo se Československo před ostatní průmyslové
země, jako Francii, Belgii a Anglii, ba dokonce Německo,
jež se považuje za přesycené průmyslem,
jest jen s 11% vývozního podílu daleko za
Československem.
Tím se také vysvětluje účinek
katastrofálního úpadku celého zahraničního
obchodu, jenž ještě v r. 1929 vykazoval 40.5
miliardy a předešlého roku již jen 12˙6
miliardy. To způsobilo především příliš
silný vzrůst nezaměstnaných. K tomuto
zástupu nezaměstnaných náležel
náš lid více než z 50%, jak již jest
nyní skoro mezinárodně známo. Přes
450.000 německých lidí nemělo minulé
zimy ani práce ani chleba, poněvadž vývozní
průmysl jest úplně ochromen a dosud bylo
přehlíženo a neshledáno za nutné
poskytnouti tomuto vývoznímu průmyslu potřebnou
pomoc. Vývozní problém stává
se tím hlavním problémem státního
hospodářství a existence sudetských
Němců. Ještě před několika
dny se zdálo, že vládou zamýšlená
opatření na podporu vývozu by musila ztroskotati
na devisovém problému, vystupujícím
s hroznou zřetelností. Devisové nařízení
ze dne 2. září 1936 omezuje devisové
příděly nejen pro textilní průmysl,
nýbrž pro všechny průmysly, které
odebírají suroviny ze zahraničí, takovou
měrou, že by se musilo počítati s omezením
skoro dvou třetin dosavadní výroby. Textilní
průmysl byl postaven před nutnost, vypověděti
v příštích týdnech 20 až
40 % svého osazenstva, protože mu byly přiděleny
jen dvě třetiny žádaných devis.
Jen v oboru textilního průmyslu se počítá
se 530 milionovým schodkem ročně na mzdách,
který by vznikl ze zmenšených devisových
přídělů. Zatím co jste se před
několika málo týdny pohrdavě usmívali
nad nuceným devisovým hospodařením
Německé říše, jsme dnes zde najednou
v postavení, že nemáme již sami žádných
devis a jsme nuceni přikročiti ke snížení
dovozu a k devisovým omezením. Všechna opatření
na podporu vývozu jsou touto devisovou nouzí odsouzena
k nezdaru a zní málo přesvědčivě,
jestliže pan předseda vlády před tiskem
prohlašuje, že se tohoto devisového nedostatku
nemusíme obávati, protože můžeme
přemoci devisovou tíseň zvýšením
vývozu cukru a pšenice a opatřením syntetických
surovin. Právě o ohlášeném opatření
syntetických surovin dlužno pochybovati se zřetelem
na rozrušení československého hospodářství
a zvláště se zřetelem na byrokracii
nadutou až k neschopnosti. Jestliže jinde může
ústřední správa přemoci těžkosti
devisové bídy důmyslným jednáním,
musili jsme nabýti přesvědčení,
že byrokracii v jejím působení v oboru
hospodářství dlužno považovati
za nepoučitelného, ale mimořádné
silného a stěží přemožitelného
nepřítele hospodářství.
Pokud jde o devisové těžkosti, jež, jak
již řečeno, začaly býti hlavním
problémem hospodářství tohoto státu,
zdá se, že je aspoň naděje na jejich
přemožení. Anglo-francouzská výzva
celému světu, aby se přikročilo ke
zmírnění a odstranění kontigentního
systému a devisové kontroly, byla přijata
také Holandskem a Švýcarskem, v jistém
směru i Italií a jest bezpodmínečným
úkolem československé vlády, aby také
ona provedla uvolnění vázaného devisového
a povolovacího hospodářství.
K odstranění všech omezení dovozu surovin
musí se přikročiti co nejdříve.
Podali jsme proto včera v rozpočtovém výboru
a také dnes zde ve sněmovně návrh,
jehož účelem jest usnésti se na zrušení
devisového řádu z 2. září
t. r. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Nyní bude vláda musiti dokázati, zda
je schopna v důvěře ve styk se západoevropskými
zeměmi, jehož se často dovolává,
učiniti kroky, jejichž předpokladem jest změna
hospodářského a konec konců i politického
smýšlení ostatního světa. Bude
je moci učiniti tím spíše, čím
větší jest naděje na poskytnutí
mezinárodní, domněle francouzské miliardové
půjčky v Kč. Nutnost odstraniti celé
povolovací řízení prokázal
jsem na příkladu textilního průmyslu,
jenž při dalším trvání dosavadního
povolovacího řízení nedošel by
nejen k žádnému zvýšení
vývozu, nýbrž daleko spíše k omezení
své výroby. Význam právě tohoto
průmyslu pro vývoz vychází najevo
z toho, že vlnařský průmysl jest odkázán
z 52 % své produkce na vývoz. Avšak dosavadní
povolovací prakse spojená s nepochopením
a přímo s nedbalostí byrokracie se katastrofálně
rozmohla i na domácím trhu. Tak musil na př.
poslední pondělí býti až na další
zastaven provoz továrny na oleje v Schichtových
závodech ve Střekově (Výkřiky:
Fuj!), protože přes to, že včas požádala
o dovozní povolení, nebylo jí uděleno,
načež potom 350 dělníků pro tuto
neschopnost byrokracie, včas jednati a činiti opatření,
bylo propuštěno. Na příslušných
místech se odvolávali na to, že toto dovozní
povolení chtějí sice uděliti, že
jsou však vázáni na dodržování
tak zv. "úřední cesty". Poukaz
na to, že zásoby surovin jsou úplně
vyčerpány a že se musilo přikročiti
k zastavení, neučinil na tyto pány žádný
dojem, a tak se stalo, že provoz byl skutečně
pro úplný nedostatek surovin zastaven. Groteska
této skutečnosti jest ještě stupňována
a zdůrazněna tím, že tyto suroviny leží
v labském přístavu v Povrlech, naloženy
do labských lodí, několik kilometrů
od továrny, ale že tyto suroviny nemohly býti
vyloděny, protože finanční orgány
to znemožnily, poněvadž nebylo uděleno
povolení. (Výkřiky.)
To jsou zcela neudržitelné poměry, které
jasně ukazují, že je úředníkům
buď úplně lhostejné úsilí
vlády podpořiti hospodářství
a vývoz, nebo ukazují, že byrokracie vůbec
nezná událostí hospodářského
života, ani tehdy nikoliv, když zastává
místo ve vysloveně hospodářských
ústavech. (Potlesk poslanců strany sudetskoněmecké.)
Toto chování ukazuje však i neodpovědnost
vůči postiženému dělnictvu, již
prostě nelze vůbec překonati, a musíme
žádati na ministru financí a na guvernéru
Národní banky, aby neusilovali měniti poměry
jen dolů a rychleji úřadovati, nýbrž
aby také pohnali k odpovědnosti úředníky,
kteří svou nedbalostí přivedli 350
lidí o práci a chléb. (Potlesk poslanců
strany sudetskoněmecké. - Německé
výkřiky: Pánové, odstupte!) Zde
se neodstupuje, zde se odmítá odpovědnost,
jak jsme včera slyšeli od pana ministra, a zůstává
se dále.
Naproti tomu víme, že jsou přednostní
průmysly, které nikdy nebojovaly s těžkostmi
ani pokud šlo o dovoz surovin, ani pokud šlo o devisové
příděly. Víme však též,
že tyto průmysly nejsou v sudetskoněm. oblasti,
a víme též, že na chodu těchto
průmyslů nezávisí sudetskoněmečtí
dělníci. Odvoláváme se však na
slova odpovědných a rozhodujících
státníků, žádáme-li aby
především byla učiněna opatření
v nouzových oblastech, aby hospodářsky beznadějné
poměry byly změněny a odvoláváme
se na své právo kontroly veřejné správy,
žádali-li jsme včera pana ministra financí,
aby sněmovně oznámil, kterým uchazečům
o devisové příděly byly devisy v posledních
dnech přiděleny a kdy se tito uchazeči o
tyto příděly ucházeli. (Souhlas.)
Jsme přesvědčeni, že pak vyjdou
najevo docela zajímavé podrobnosti a že potom
z toho bude jasně vyplývati, že sudetskoněmecký
průmysl byl znovu poškozen o milionové částky,
které se konec konců musí projeviti jako
ztráta podstaty celého sudetskoněmeckého
hospodářství.
Zajímavé jsou výroky kol. prof. dr Macha
v rozpočtovém výboru, jenž pravil, že
Národní banka vyplácí již jednotlivým
přednostním průmyslům vývozní
prémie, že je béře z fondu, jenž
dnes ještě platí za důvěrný
a jest nasycován z příjmů, z poplatků
a z jiných pramenů. Zrušení povolovacího
řízení a nutná centralisace všech
se zahraničním obchodem souvisících
oborů působnosti v jednom jediném úřadě
pro zahraniční obchod jest proto předpokladem
pro oživení vývozu.
Je nám zcela jasné, že Československá
republika nemůže sama provésti uvolnění
vázaného hospodářství. Je nám
rovněž jasné, že znehodnocení československé
koruny jest jen tenkráte věcí významu
světového hospodářství, když
se zruší, pokud jen možno, obchodně-politické
překážky, které zde jsou, jelikož
by znehodnocení československé koruny nikterak
nemohlo pomoci mezinárodnímu obchodu. Víme,
že proti hospodářskému míru stojí
politická napětí a že tato konec konců
nemohou býti odstraněna znehodnocením různých
měn. Víme také, že znehodnocení
měn není s to, aby odstranilo ochranná opatření
vlastní měny, neboť země, které
byly nuceny k ochranným opatřením pro svou
měnu, nemají ani po znehodnocení lépe
chráněnou a na pevnější podklad
postavenou měnu. Víme také, že problém
úvěru není řešen znehodnocením
měny a víme, že zvláště
země, které dnes spravují zlatý poklad
světa, zvláště Anglie, Spojené
státy a Francie, mají mimořádnou odpovědnost
za nové utváření hospodářsko
- politických vztahů. Československá
vláda však tento vývoj, který, jak se
zdá podle výkladů, nastupuje, nesmí
za žádných okolností ohrožovati,
nýbrž je povinna podporovati tato opatření.
Kdyby však v posledních dnech oznamovaný vývoj
svobodného hospodářství nemohl býti
pro mezinárodní těžkosti proveden, bude
vláda tím více zavázána vědomým
podporováním vývozu a povolovacím
řízením, jež je přizpůsobeno
zvláště potřebám vývozního
průmyslu, poskytnouti předpoklad k tomu, aby znehodnocení
československé koruny představovalo alespoň
počátek nového a lepšího vývoje
hospodářského ve státě.
Stejně jako dříve budeme se museti obrátiti
k obchodu s těmi státy, které pouze jsou
s to, aby ve vzájemném kompensačním
obchodu zboží odebíraly a dodávaly.
Bezmála tři pětiny vývozu Československé
republiky směřují do těchto clearingových
zemí. Mezi nimi je Německo s 18 5% československého
dovozu a 18.6% československého vývozu v
roce 1935 na prvním místě. Teprve ve větším
odstupu následují Rakousko, Jugoslavie a Rumunsko
a pak dále země jihovýchodní Evropy.
Předpokladem pro oživení obchodních
styků zvláště s Německem a s
ostatními clearingovými zeměmi jest zvýšený
dovoz.
Již jednou, v roce 1934, jste propásli popud prvního
znehodnocení československé koruny, aniž
jste proti tehdy zvýšenému vývozu do
Německa postavili zvýšený dovoz z Německa
a tím jste tomuto velkému kupci odňali možnost,
aby pokračoval v nákupu, nebo aby učiněné
nákupy zaplatil. Tehdy by byla bývala příležitost
připojiti československé hospodářství
ke zvyšující se vnitřní konjunktuře
Německé říše. Tehdy se promeškala
veliká jedinečná příležitost
a připojili jste se k nekontrolované politické
bojkotové propagandě, která tehdy byla asi
důležitější než uvážení
reálně - politických a reálně
- hospodářských skutečností.
(Německé výkřiky: Vždyť
Hitler neplatí!) Proto se musí dovážeti
jeho zboží. Zrovna tak jako dnes Československá
republika nemůže platiti penězi, zrovna tak
nemůže platiti Německo penězi, a jest
proto odůvodněný náš požadavek,
aby zvýšený vývoz byl umožněn
a udržen zvýšeným dovozem. Žádáme
proto, aby při příštím zvýšeném
vývozu byl tento vývoz podporován a odůvodněn
především rozšířenou možností
dovozu. Nesmíme zapomínati, že náš
největší soused je také naším
největším kupcem, a musíme mysleti na
to, že zvláště pro textilní průmysl
pohraničního území je i dnes stále
ještě Německá říše
nejlepším kupcem. Museli bychom zamítnouti
přijetí zahraniční půjčky
z Francie, kdyby poskytnutí této půjčky
bylo vázáno na politické podmínky,
které by měly za podmínku další
odcizení této hospodářské oblasti
německému území. Proti Německu,
jež jest naším největším sousedem
a jež konečně určovalo po staletí
hospodářský rozvoj také tohoto území,
ustupuje do pozadí význam ostatních clearingových
zemí.
Problém zvýšení obchodních styků
s clearingovými zeměmi nespočívá
tedy v láci našeho vývozu, nýbrž
výlučně ve schopnosti našeho trhu přijímati
vývozní zboží právě těchto
clearingových zemí. Náš trh bude moci
přijímati tyto výrobky jen tenkrát,
když bude jeho vnitřní kupní síla
zvýšena a posilněna. Že to je nutné
a dosažitelné nejen aktivním zvelebením
vývozu, nýbrž i aktivním zvelebením
vnitřního hospodářství, je
věcí, o které ještě promluvím.
Rozhodně však musí vláda zajistiti udržení
dosavadní kupní síly československé
koruny. Neodůvodněné zdražení
předmětů spotřeby je pro velkou vrstvu
obyvatelstva prostě nesnesitelné. Záruku
udržení dosavadní cenové úrovně
vidíme však méně v policejních
opatřeních, která jsou zde tak oblíbena,
nýbrž vidíme možnost dobře udržeti
dosavadní cenovou úroveň v uskutečnění
celních závěr. Všechny výrobky,
které by vynikly zvýšením cen, jsou
odkázány na celní ochranu a uskutečnění
právě těchto celních závěr
umožní bez dalšího udržování
dosavadní cenové úrovně.
V tom, že nouzové vládní nařízení,
o němž jsem se zmínil a které má
zabrániti zdražování, nebylo předloženo
zároveň s návrhem na znehodnocení,
vidím další zbavení práv a vyloučení
zákonodárného sboru. Vidíme dále
v ustanoveních tohoto nouzového nařízení
další přesunutí moci na správní
úřady, jejichž rozsah uvážení
byl velice rozšířen. Ohrazujeme se především
proti tomu, aby se dozíralo na tvoření cen
v pohraničním území snad pouze podle
pražských hledisek. Žádáme, aby
komisím pro dozor nad cenami, zřízeným
u okresních úřadů, byla dána
obsáhlá plná moc, která jim umožní,
aby učinily nutná opatření na základě
zvláštních místních poměrů.
Že musí dnes dělník vydávati
přes 60% své mzdy za potraviny a přes 80%
na předměty spotřeby, ukazuje, že dělník
musí býti rozhodně chráněn.
Právě tak potřebují ochrany zaměstnanci,
kteří sice museli v posledních 5 letech prožíti
četná platová snížení,
kteří však od té doby přes zvýšenou
životní úroveň nemohli dosáhnouti
zhodnocení svých příjmů. Bylo
by nespravedlivé, kdybychom právě my neupozornili
na drobné živnostníky, kteří
zde jsou bez jakékoliv sociální ochrany a
doposud byli státem považováni pouze za daňový
citron. I pro ně se má konečně zavésti
pojištění pro případ invalidity
a stáří a právě tak se má
pro ně zavésti podpora pro případ,
že budou bez výdělku a bez důchodu.
Ochrana střadatele však vyžaduje, aby se udržela
cenová úroveň a hodnota dosavadní
československé koruny. Vzpomněl-li včera
zpravodaj rozpočtového výboru, že zde
nelze stále ještě dosáhnouti dlouhodobých
úvěrů, pak je to politování
hodná skutečnost, která se projevuje v nedostatečném
provádění investicí nejen všech
správních sborů, nýbrž i jiných.
Tvoření nových ušetřených
hodnot se musí rozhodně podporovati. Nemůže
se však očekávati nové tvoření
ušetřených hodnot, jsou-li drobní střadatelé
přesvědčeni, že se s jejich vklady provádí
darebáctví. Musíme proto také s tohoto
místa znovu žádati sanaci Ústřední
banky německých spořitelen. Je zajisté
správné, poukážeme-li na zisk Národní
banky v částce 500 milionů korun, který
jí vzroste ze znehodnocení dosavadní Kč,
a žádáme-li, aby se poskytla pomoc obětem
deflace z inflačního zisku a aby sanace Ústřední
banky byla umožněna z inflačního zisku
Národní banky. (Potlesk poslanců sudetsko-německé
strany.) To odůvodněné zdražování
však, které bylo způsobeno všeobecným
zvýšením cen surovin na světovém
trhu a které následkem znehodnocení, následkem
odběru surovin z cizích zemí je nevyhnutelné,
musí býti vyrovnáno spravedlivou mzdovou
politikou. Znehodnocení se nesmí státi soukromým
obchodem jednotlivých podnikatelů, nýbrž
musí především sloužiti k tomu,
aby přivodilo hromadné zvýšení
výroby a tím snížení počtu
nezaměstnaných. Tam, kde se obchody daly provésti
podle dosavadních cen, jsou předpoklady ke splnění
spravedlivých mzdových požadavků. Je
nesporné, že právě průmyslová
odvětví, která jsou se svým odběrem
surovin odkázána na cizinu, nebudou moci, pro zdražení
těchto surovin, provésti bez pomoci nutné
vyrovnání mezd. Musíme proto také
v tomto smyslu žádati od vlády podporu vývozu
a musíme znovu poukázati, že oznámené
vrácení obchodních daní nesmí
nikterak zůstati na papíře, nýbrž
že má také působiti pro náš
průmysl jako prakticky chápatelné opatření.
Proti těmto stojí však ta privilegovaná
průmyslová odvětví z vnitra státního
území, která dostávají zakázky,
jmenovitě státní zakázky za každou
cenu, která by byla schopna platiti pro zvýšenou
činnost nejen zvýšené dividendy svým
akcionářům, nýbrž také
svým dělníkům spravedlivou zvýšenou
mzdu. Sudetskoněmecký vývozní průmysl
nebude toho bez dalšího schopen, nebude-li státní
vývozní pomocí přiveden do postavení,
aby zvýšil výkonnost a aby z vývozu
vytvořil aspoň poněkud lukrativní
obchod.
Poznamenal jsem již, že se světově-hospodářský
účinek znehodnocení různých
měn jistě nedostaví, neprovedou-li příslušné
země uvolnění dosavadních opatření
omezujících hospodářství, vzpomněl
jsem také, že se musí minouti účinkem
působení na československé hospodářství,
nemůže-li se proti zvýšení vývozu
postaviti zvýšená odběrní schopnost
trhu pro dovoz. Odběrní schopnost trhu pro cizí
zboží jest funkcí zvýšené
kupní síly právě tohoto vnitrozemského
trhu. Vláda bude proto nucena míti v patrnosti nejen
podporu vývozu, nýbrž se bude muset konečně
rozhodnouti chopiti se opatření pro oživení
vnitřního trhu. Nevidíme v investičním
programu, jejž ohlásil pan předseda vlády,
ani původní, ani dostačující
prostředek k tomu, aby se dosáhlo tohoto oživení
vnitřního trhu. Oznámené investice,
které se drží veskrze rozpočtových
prostředků, nestačí za žádných
okolností, aby vytvořily zvýšenou kupní
sílu. I v minulých letech se ohlašovalo, že
stát uvolnil a investoval mnoho peněz na investiční
účely. Dřívější
předseda vlády prohlásil zde ve sněmovně,
že prý je 5 miliard Kč k disposici, a když
prohlásil pan předseda vlády před
několika týdny, že míní investovati
15 miliard, musíme upozorniti, že tento investiční
program nové vlády se vztahuje na 3 léta,
že tedy ohromný obnos 15 miliard, dělený
třemi dává vždy zase jen 5 miliard na
rok, z čeho je patrno, že se ani nový investiční
program nové vlády neodlišuje od starých.
Z toho můžeme vyvoditi, že investiční
programy, které se provádějí v rámci
rozpočtu, nejsou způsobilé, aby zvýšily
kupní sílu, že však jde jenom o vytvoření
dodatečné kupní síly, chce-li se pozvednouti
odběrní schopnost vnitřního trhu.
Také s tohoto místa a v různých výborech
jsme opět ukazovali cestu, a můžeme dnes s
radostí zjistiti, že již nejsme v této
sněmovně samotni. Vidíme v rozšíření
státního úvěru prostředek k
předchozímu financování státního
opatření práce. Čerpáním
státního úvěru se oživí
produkční strana hospodářství
a na této straně ve zvýšené míře
zaměstnanými lidmi se konečně docílí
také oživení spotřebitelské a
výrobní stránky hospodářství,
takže konečně bude dosaženo zvýšení
mzdového příjmu a tím také
zvýšení kupní síly. (Posl.
Appelt [německy]: Jak se stavíte vy ke mzdám?)
Zdá se, že jste spal, právě před
tím jsem to vysvětloval. - Vidíme také
v prodeji směnek na opatření práce
prostředek k předchozímu financování
těchto dělníků a nepochybujeme, že
by takto uzavřený nezaložený dluh mohl
býti konsolidován v poměrně krátké
době nově vzniklým ušetřeným
jměním. Poukazovali jsme již před rokem
s tohoto místa důrazně na nutnost změniti
dosavadní finanční politiku a žádali
jsme především, aby Národní banka
vystoupila ze své dosavadní reservy. Náš
kamarád dr Rosche zjistil včera v rozpočtovém
výboru, že Národní banka nebyla v tomto
státě založena k svému vlastnímu
účelu, nýbrž že musí býti
konečně také prostředkem k státnímu
zvelebování hospodářství. Bylo-li
nám před rokem vytýkáno, že by
námi hlásaný program zvelebení vnitřního
hospodářství musel také vésti
k inflaci, pak se můžeme dovolávati nejen nesporného
úspěchu těchto opatření, jež
propagujeme, v sousedním zahraničí, nýbrž
i toho, že konečně také ministr československé
vlády přišel k poznání, že
se klíč ke zlepšení hospodářského
stavu má spatřovati ve změně dosavadní
finanční politiky.
Obáváme se podle svých zkušeností,
že tyto poznatky přece nebudou proměněny
v činy, což by znamenalo, že dnešní
znehodnocení československé koruny, které
se zde má odhlasovati, není nikterak počátkem
nového plánovitého utváření
hospodářství, nýbrž že je
další episodou dosavadní bezplánovité
hospodářské politiky vlády. (Potlesk
poslanců sudetsko-německé strany.) Proto
se nebude moci nikdo diviti, že neprojevujeme vládě
důvěru, která by našla výraz
v souhlase s touto osnovou zákona. Nemáme této
důvěry, protože se vláda doposud vážně
nechopila ani na hospodářském ani na politickém
poli toho, aby řešila sudetsko-německou otázku,
na tom nemění ničeho ani to, že směrodatní
a odpovědní státníci mluvili o tomto
problému v příznivém smyslu. Zůstalo
doposud jenom při řečech a sudetští
Němci vidí jako jediný účinek
státní mocenské vůle předimensovaný
policejní a četnický aparát, jenž
sice potlačuje nejprimitivnější a v
ústavní listině zaručené svobody
sudetských Němců, jenž však není
schopen dáti státnímu občanu pocit,
že se zde snad zamýšlí osnovou zákona,
zde předloženou, zlepšiti hospodářské
poměry, zvláště sudetsko-německého
lidu, jejž zastupujeme. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)