Budeme tedy projednávati další odstavec pořadu,
jímž jest:
4. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 503) o pojištění u báňských
bratrských pokladen (tisk 536).
Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl.
Brožík, za výbor rozpočtový
p. posl. Lanc.
Dávám slovo prvému zpravodaji, za výbor
soc. politický, p. posl. Brožíkovi.
Zpravodaj posl. Brožík: Slavná sněmovno!
Vládní návrh zákona o pojištění
u báňských bratrských pokladen, který
soc.-politický výbor doporučuje ke schválení,
je dílem velmi důkladným a významným.
Řeší se jím konečně velmi
svízelný problém finančního
zabezpečení invalidního a starobního
pojištění horníků a pozůstalých
příslušníků jejich rodin, o něž
bylo po 10 let bezvýsledně usilováno. Invalidní
a starobní pojištění horníků
dostává se touto osnovou na pevný finanční
základ, zabezpečující jeho existenci,
a odstraňuje se tak velmi tíživý nedostatek,
na nějž bylo s různých stran právem
poukazováno a který byl příčinou
obav a znepokojení horníků i hornických
provisionistů. Je to vůbec po prvé v dějinách
hornického pojištění, které je
nejstarším zařízením sociálním,
že se mu dostává finančního zabezpečení
a že se odstraňuje finanční nejistota,
která jeho zdárný vývoj a existenci
od jeho počátků znemožňovala,
ba přímo ohrožovala.
Vedle toho touto osnovou se přivádí hornické
pojištění do organické souvislosti se
všeobecným invalidním a starobním pojištěním
dělnickým. Jeho vnitřní struktura
upravuje se analogicky podle zásad zákona o invalidním
a starobním pojištění s ponecháním
tradičních výhod, které hornické
pojištění má již celá desetiletí
a které odpovídají většímu
risiku hornického povolání. Hornickému
pojištění dostává se tím
opory a zajištění u největšího
nositele našeho sociálního pojištění,
což ve vývoji celého sociálního
pojištění našeho státu je značným
pokrokem.
Předložený návrh je cílem sanační
komise, jmenované ministrem veř. prací r.
1932, která byla složena ze zástupců
zúčastněných skupin a odborníků,
s předsedou p. prof. dr Schönbaumem. Jak osnova zákona,
tak i důvodová zpráva jsou dokladem svědomité
práce a úsilí členů užšího
pracovního výboru, z této komise sestaveného,
která zasluhuje plného uznání.
Jak obtížným bylo toto řešení
problému hornického pojištění,
je zřejmé z tohoto hrubého přehledu
o finančním stavu Ústřední
bratrské pokladny, která je nositelem invalidního
a starobního pojištění horníků:
Proti celkovému příjmu r. 1934 ve výši
99.4 mil. Kč činí vydání jen
na úhradu napadlých provisí 203.4 mil. Kč.
Celkový příjem Ústřední
bratrské pokladny nestačí tudíž
ku krytí ani poloviny napadlých provisí,
nehledíc ke krytí nároků aktivních
pojištěnců a správních nákladů.
Výplata napadlých provisi je možna jen z výpůjček
na státní záruku, s nimiž se započalo
v květnu 1930 ve výši kolem 2 mil. Kč
měsíčně a které se postupně
zvyšovaly, až dosáhly r. 1934 výše
kolem 9 mil. Kč měsíčně, na
níž se dosud drží.
Při tom ovšem stoupalo zadlužení Ústřední
bratrské pokladny, které koncem r. 1934 činilo
330 mil. Kč a ke konci r. 1935 dosáhlo již
výše 443 mil. Kč.
Za tohoto stavu je zřejmé, že problém
sanace a zabezpečení další existence
pojištění byl nesmírně obtížný.
Užší pracovní výbor zjišťoval
nejprve finanční stav Ústřední
bratrské pokladny, musil si opatřiti nutné
a spolehlivé podklady pro pojistně matematické
výpočty, směrodatné pro stanovení
výše úhrady. V 64 pracovních schůzích
vedle řady různých jednání
a intervencí zabýval se řešením
tohoto problému, při čemž zkoumal všechny
předchozí návrhy a všechna možná
hlediska a způsoby řešení. Dokladem
toho je 7 různých a podrobně napočítaných
variant, v důvodové zprávě uvedených.
Jeho konečný elaborát, který členům
sanační komise byl předložen v září
1935, byl podkladem jednání 6 plenárních
schůzí sanační komise, vedle několika
porad a jednání vedených v užším
kruhu zástupců zúčastněných
skupin.
Po změnách dosažených v jednání
mezi zúčastněnými skupinami za spoluúčasti
zástupců národohospodářského
oddělení předsednictva vlády, bylo
v plenární schůzi konané 21. prosince
1935 dosaženo dohody, která byla nato jednomyslně
schválena celostátní konferencí zástupců
všech odborových organisací hornických
a revírních rad, konanou dne 22. prosince 1935.
Okolnost, že řešení tohoto svízelného
problému bylo dosaženo dohodou, je jistě velkého
významu, zejména s ohledem na poměry, které
prožíváme. Dosažení dohody bylo
proto s povděkem vzato na vědomí soc.-politickým
výborem ve schůzi dne 26. listopadu 1935 a následujícího
dne předsedou vlády.
Po provedení menších změn a doplňků
uplatněných v meziministerském řízení
byla konečná textace návrhu předložena
vládě. Dne 5. června 1936 byl návrh
vládou s chválen se změnou §u 82 d)
z důvodu, aby jednoprocentní sanační
příspěvek pojištěnců byl
vybírán podle měsíčního
výdělku skutečně dosaženého,
a tím docíleno stejnoměrného zatěžkání
všech pojištěnců, což odpovídalo
požadavkům pojištěnců a odborových
organisací. Dne 9. června 1936 byl návrh
předložen posl. sněmovně k projednání
a ústavnímu schválení.
Touto osnovou zákona zabezpečuje se existence Ústřední
bratrské pokladny, která se stává
schopnou plniti všechny své závazky, a umožňuje
se úhrada jejího pojistně matematického
deficitu, který podle důvodové zprávy
a číselných dokladů v ní obsažených
činí ke konci r. 1935 částku 2.054
mil. Kč.
Soc.-politický výbor ve schůzi dne 9. června
zvolil k projednání předloženého
návrhu zákona 11člennou subkomisi. Schůze
této subkomise se konala 12. června za účasti
předsedy sanační komise p. profesora dr Schönbauma
a zástupce ministerstva veř. prací pana vrch.
vl. rady dr Bednáře. Po zevrubné rozpravě,
v níž zástupci všech stran své
stanovisko precisovali, byl předložený vládní
návrh schválen se změnou §u 82 d), odst.
10, čl. I a s připojením nového §u
8 k čl. IV. Tyto změny jsou v důvodové
zprávě soc.-politického výboru uvedeny.
Soc.-politickým výborem byl pak vládní
návrh zákona se změnami navrženými
subkomisí schválen ve schůzi dne 17. června
1936.
Budiž mi při této příležitosti
dovoleno zabývati se některými otázkami
a skutečnostmi i výtkami, které souvisí
s celým problémem hornického pojištění
a které byly s různých stran buď opomíjeny
nebo někde i nesprávně vykládány.
Jde tu především o objektivní posouzení
příčin a poměrů, které
zavinily nynější neudržitelný stav
hornického pojištění.
Při stručném sledování tohoto
procesu dojdeme k tomu, že tu jde o řešení
sahající daleko do poměrů předválečných,
vyvrcholené poměry válečnými
a důsledky poválečnými. Hornické
pojištění bylo zákonně upraveno
po prvé horním zákonem z r. 1854, který
se ve svých §§ 210 až 214 omezil jenom na
povinnost uloženou majitelům dolů, že
jsou povinni pro poskytování pomoci potřebným
zaměstnancům v případě nemoci
a neštěstí zříditi bratrské
pokladny. Nic víc. Úhrada, částky,
hospodářství, to všechno bylo ponecháno
stanovám. Povinnost vypracovati stanovy byla uložena
podnikatelům, schválit je dozorčím
báňským úřadům.
Až do r. 1914 nesly bratrské pokladny i risiko pojištění
úrazového, a je zajímavé, že
úrazové pojištění, které
v Rakousku vešlo v život počátkem r. 1888,
vylučovalo horníky z úrazového pojištění,
ačkoliv je nepochybné, že hornické povolání
je povolání nejriskantnější.
Tím ovšem byli nejtíže postiženi
horníci, neboť bratrské pokladny odškodňovaly
úraz jediné tehdy, když jím byla způsobena
pracovní invalidita, a to poskytnutím provise ve
výměře značně nižší,
než byla v pojištění úrazovém.
Bratrské pokladny nebyly před válkou nikdy
finančně zabezpečeny. Jejich pasivita značně
stoupla v důsledcích poměrů, které
přinesla válka. Vládním nařízením
ze dne 24. května 1918 bylo bratrským pokladnám
uloženo vypláceti provisi v případě
invalidity způsobené konáním vojenské
služby a provisi pozůstalým po členech
bratrských pokladen ve válce padlých nebo
nezvěstných. Pravda, toto vládní nařízení
obsahovalo ustanovení, podle něhož úhradu
těchto nákladů měli nésti podnikatelé,
ovšem že to zůstalo z největší
části na papíře.
Další zatížení bylo způsobeno
abnormální invaliditou, zaviněnou nedostatečnou
výživou a podvýživou na jedné straně,
na druhé straně přímo drakonickým
popoháněním k práci, což všechno
účinkovalo abnormálně na zdravotní
stav a v důsledku toho i na invaliditu.
K dalšímu zatížení dochází
bezprostředně po válce. Spočívá
především v tom, že následkem poválečného
znehodnocení peněz byly znehodnoceny i jinak už
samy o sobě nedostatečné reservy bratrských
pokladen. Tyto reservy podle likvidace bratrských pokladen
provedené r. 1922 činily v celku kolem 120 mil.
korun předválečné hodnoty. Kdyby byly
valorisovány jenom na př. 7násobkem, odpovídala
by jejich hodnota částce kolem 840 mil. Kč,
takže by jí byl kryt dosavadní běžný
deficit, který hornické pojištění
vykazuje, a ačkoliv by ani sanace zabezpečena nebyla,
konečné zabezpečení pojištění
bylo by snazší.
Další poválečné zatížení
spočívá v tom, ze Ústřední
bratrská pokladna musila převzíti výplatu
provisí, které musily býti valorisovány,
a získané nároky členů bratrských
pokladen, nalézajících se na území
Hlučínska, Slovenska a Podkarpatské Rusi
po válce k nám připojených. Reservy
bratrských pokladen neodpovídaly ani zdaleka nárokům
předválečné výměry a
pochopitelně zdaleka nemohly odpovídati nárokům
valorisovaným.
Ale i později bylo hornické pojištění
i s těmito zatíženími bez pomoci ponecháno
svému osudu.
Nedostalo se mu ani státního příspěvku
podle zákona o invalidním a starobním pojištění
zaměstnanců č. 221/1924 Sb. z. a n., který
vešel v platnost 1. července 1926 a podle něhož
k důchodům, podle tohoto zákona napadlým,
poskytuje se státní příspěvek
ve výši 500 Kč pro důchodce, 250 Kč
pro vdovu, 100, event. 200 Kč pro sirotka. Kdyby tento
příspěvek v téže výši
byl poskytován i hornickému pojištění,
což zdá se býti samozřejmým -
totiž mělo by to býti samozřejmé
- bylo by toto pojištění obdrželo do konce
r. 1935 při započtení 4 1/2% úroku
částku kolem 385 mil. Kč, tudíž
skoro tolik, kolik činí zadlužení na
státní záruku u Ústřední
bratrské pokladny se jevící. Zatížení
hornického pojištění v důsledku
uvedených poměrů předválečných,
válečných a poválečných,
bylo vyvrcholeno důsledky hospodářské
krise, které se jeví zhruba takto:
V poklesu počtu aktivních pojištěnců,
platících pojistné, se 140.340 r. 1929 na
97.797 r. 1934, t. j. méně o 42.543, s čímž
souvisí pokles příjmů Ústřední
bratrské pokladny na pojistném se 141,731.000 Kč
r. 1929 na 98,875.000 Kč r. 1934, t. j. méně
o 42,856.000 Kč.
Dalším důsledkem krise jest abnormální
vzestup provisionistů, způsobený hromadnými
propouštěními a provisionováním
na provisi starobní, který se jeví ve vzestupu
částky vyplacených provisí, a to se
159,700 000 Kč r. 1929 na 203,400.000 Kč r. 1934,
t. j. o 43,700.000 Kč více.
Z toho, co bylo zde uvedeno, je zřejmo, že bylo nemožno,
aby hornické pojištění uneslo všechno
toto zatížení a břemena uvalená
naň v důsledku předválečných,
válečných, poválečných
poměrů a hospodářské krise.
Neudržitelnost a svízelnost nynějšího
stavu hornického pojištění jest zřejmá
i z těchto srovnání se všeobecným
pojištěním sociálním a pojištěním
pensijním soukromých zaměstnanců.
Kdežto u Ústřední sociální
pojišťovny připadá jeden důchodce
na se dm pojištěnců, u Všeobecného
pensijního ústavu na pět pojištěnců,
připadá v Ústřední bratrské
pokladně na 97.797 pojištěnců 100.038
provisních jednotek. Kdežto na úrocích
z uložených reserv obdrží Ústřední
sociální pojišťovna 250 mil. Kč
úroků, Všeobecný pensijní ústav
225 mil. Kč, Ústřední bratrská
pokladna, jak jsem již z počátku uvedl, nemůže
ze svého pojistného uhraditi ani polovinu napadlých
provisí.
Nyní k další věci, a to k námitce,
že zákon o hornickém pojištění
ze dne 11. července 1922 se nepostaral o úhradu.
K tomu bych chtěl říci toto: V důvodové
zprávě zákona, který projednáváme,
je stručně a objektivně vysvětleno,
proč nebylo možno v hornickém pojištění
udržeti stav vytvořený po převratu prozatímními
úpravami podle zákonů č. 608/1919
a 248/1921. Hlavními důvody pro provedení
nové úpravy bylo, aby byla odstraněna nemožná
roztříštěnost pojištění,
jevící se v tom, že pojištění
bylo prováděno 93 bratrskými pokladnami,
z nichž mnohé měly jen několik desítek
členů. Bylo proto naléhavě nutno postaviti
pojištění na novou organisační
základnu. Vedle toho bylo třeba část
dávkovou upraviti jednotně a s ohledem na ceny životních
potřeb, aby životní úroveň provisionistů
nebyla nižší než smutně známá
ubohá životní úroveň předválečná.
Nutnost tohoto řešení byla uznána i
vládou, která v únoru 1922 předložila
posl. sněmovně vládní návrh
zákona o bratrských pokladnách tisk 3416.
Na podkladě tohoto návrhu došlo se k nynějšímu
zákonu ze dne 11. července 1922, č. 242 Sb.
z. a n. Organisačně bylo hornické pojištění
tímto zákonem upraveno tak, že pro nemocenské
pojištění byla zřízena pro každý
hornický revír revírní bratrská
pokladna, pro pojištění invalidní a
starobní Ústřední bratrská
pokladna pro celé území státu. Tato
úprava je velmi účelnou a dosud plně
vyhovuje. Výše provise stanovená po 5leté
karenční době částkou 900 Kč
ročně, je nižší o 300 Kč
proti výši stanovené prozatímně
zákonem č. 248/1921 a činí asi 4 1/2
násobek proti provisi předválečné.
Zvyšovací částky stanoveny za každý
měsíc členství ve výši
8 Kč, ročně 96 Kč. Výše
provise podle tohoto zákona činí po 40letém
členství 4260 Kč ročně, provise
vdovská polovinu, provise sirotčí 1/4 této
částky s obmezením, že úhrn provise
vdovské a sirotčí nesmí převyšovati
3/4 dávky náležející zemřelému
členu.
Pokud jde o stanovení úhrady, je správným,
že zákon č. 242/22 v §u 82 obsahuje jen
všeobecné ustanovení, že úhrada
má býti stanovena tak, aby bylo zajištěno
trvalé poskytování dávek zákonem
stanovených a že způsob výpočtu
úhrady byl ponechán vládnímu nařízení.
Toto všeobecné ustanovení bylo vzato z původního
vládního návrhu. Stalo se tak proto, že
za stavu roztříštěnosti, v němž
se hornické pojištění nalézalo,
nebylo možno očekávati, aby od 93 bratrských
pokladen různě vedených a spravovaných
dostalo se v dohledné době potřebných
dokladů a dat pro spolehlivé pojistně-matematické
zjištění úhrady nutných.
Ježto opatření těchto podkladů
bylo možným až po provedeném sloučení
bratrských pokladen, byla úhrada ve smyslu vládního
nařízení č. 197/1923 pro první
rok stanovena rozvrhem za předpokladu, že po tomto
roce bude zjištěna podle zásad pojistně-matematických.
Výše těchto závazků, která
v r. 1925 byla zjištěna, je uvedena v důvodové
zprávě přiložené k osnově,
kterou projednáváme. A stejně tak je tam
i uvedena výše pojistných příspěvků,
nutných k jejímu postupnému uhrazení
za předpokladu, že počet pojištěnců
neklesne. Již tehdy bylo zřejmé, že opatřiti
úhrady v uvedené výši, zahrnující
zatěžkání způsobená poměry
předválečnými, válečnými
a poválečnými, o nichž jsem se již
zmínil, jediné pojistnými příspěvky
nelze, zejména když počet pojištěnců
v r. 1925 značně poklesl. Bylo proto nutno jednati
o opatření prostředků jiných.
Proto zástupci pojištěnců u vědomí
následků, které se dostaví, nebude-li
dostatečná úhrada opatřena, navrhli
již v říjnu 1925 při jednání
s podnikateli, aby společně bylo zakročeno
u vlády a jednáno o finančním zabezpečení
pojištění a opatřen úhrady na
těchto zásadách: 1. úhrada napadlých
provisí a nároků získaných
pojištěnci do dne účinnosti zákona,
t. j. do 1. října 1924 budiž uhrazena hornickým
průmyslem a státem; to jsou: pasivita předválečná,
vyvrcholená po válce důsledky poválečných
poměrů, znehodnocení peněz, nutná
valorisace a zatížení způsobená
připojením Hlučínska, Slovenska a
Podkarpatské Rusi, tedy okolnosti, které hornické
pojištění udržeti nemohly; 2. úhrada
závazků vzniklých po 1. říjnu
1924 uhradí se pojistným placením rovnoměrně
pojištěnci a podnikateli; 3. příspěvek
hornického průmyslu tvoří přímý
příspěvek podnikatelů, případně
přirážka k cenám paliv, rud a nerostů,
nebo oboje; 4. příspěvek státu tvoří
podíl na dani z uhlí; 5. skupina podnikatelů
i pojištěnců zahájí o tomto řešení
jednání s vládou.
Tento návrh byl podnikateli odmítnut. Jejich požadavkem
bylo, aby nejdříve bylo provedeno snížení
provise, zabezpečen větší vliv podnikatelů
na správu pojištění, a pak teprve že
je možno jednati o přispění k úhradě
z prostředků hornického průmyslu a
státu. Při tom ohlásili, že je třeba
vyčkat návrhu, který předloží
ministerstvo veř. prací. Celostátní
konference koalovaných svazů a zástupců
revírních rad dne 16. prosince 1925 schválila
postup a návrhy učiněné se zástupci
podnikatelů jako jedině způsobilou základnu
pro finanční zabezpečení hornického
pojištění. Bohužel tohoto návrhu
nebylo dbáno a stejně tak návrhu, který
posl. Brožíkem a Pohlem v listopadu
1927 v této posl. sněmovně byl předložen.
Ministerstvo veř. prací v únoru 1926 předložil
svůj první sanační návrh. Tento
návrh byl odmítnut pojištěnci a ministerstvem
financí. Pojištěnci proto, že pro ně
a provisionisty přinášel zkrácení
provisí a získaných nároků,
které byly do 1. října 1924 hodnoceny podle
třídy A sociálního pojištění
o více než o 1/3, a ministerstvem financí z
důvodů příliš vysoké částky
od státu požadované. Stát měl
totiž v prvních letech přispívati částkou
87 mil. Kč, do čehož byl zahrnut i státní
příspěvek ve výši poskytované
k důchodům podle zákona o všeobecném
sociálním pojištění.
Rok na to byl ministerstvem veř. prací předložen
druhý sanační návrh zpracovaný
na zásadách usnesených vládou v únoru
1927. Podle tohoto návrhu mělo hornické pojištění
býti připojeno k pojištění sociálnímu,
při čemž příspěvková
doba získaná do dne účinnosti tohoto
návrhu byla hodnocena podle třídy A všeobecného
sociálního pojištění. Provise
napadlé do dne účinnosti návrhu měly
býti kráceny o 1/3). Úhrada podle tohoto
návrhu byla stanovena zvláštním příspěvkem
podnikatelů ve výši 18 mil. Kč, pojištěnců
7 mil. Kč, státu 65 mil. Kč a přirážkou
k cenám paliv a vyhrazených nerostů ve výši
32 až 36 mil. Kč. O tomto návrhu bylo jednáno
i v Poradním sboru pro otázky hospodářské,
jednání nevedlo však k výsledku.
Také třetí sanační návrh
ministerstva veř. prací z r. 1929, spočívající
na zásadách návrhu předchozího
a přizpůsobený novele zákona o soc.
pojištění ze dne 8. listopadu 1928, nebyl proveden.
Z toho je zřejmo, že o sanaci hornického pojištění
bylo usilováno, a je velmi nápadným, že
nebyla provedena v době nejvyšší konjunktury
hornického průmyslu, jehož výnosnost
je doložena tím, že stabilisační
bilance sedmi hlavních společností vykázaly
ve stabilisačním fondu 1.800 mil. Kč, a v
kteréž době také i státní
pokladna byla ve stavu daleko příznivějším,
než je tomu nyní.
Provedení úpravy podle těchto tří
návrhů by ovšem narazilo na krajní odpor
horníků i hornických provisionistů.
Bylo však možno s přihlédnutím
k jejich oprávněným požadavkům
v důsledku prosperity hornického průmyslu
a lepšího stavu státní pokladny provésti
sanaci za poměrů daleko příznivějších,
než je tomu nyní, a nemuselo se dojíti k nynějšímu
katastrofálnímu stavu. Toto oddalování,
které bylo v zájmu podnikatelů, je dokladem,
jak se mstí, když se řádné řešení
naléhavých nutností odkládá.
Pojištěncům a odborovým organisacím
nelze vytýkati, že by se včas o úpravu
nestarali. Úprava nyní navrhovaná ukazuje,
že jejich původní návrh byl správný.
Další výtkou, která při problému
sanace byla vznesena, je, že zákonem č. 242/1922
byly dávky stanoveny příliš vysoko.
V důvodové zprávě, připojené
k nynějšímu vládnímu návrhu,
je uvedeno, že provise stanovené zákonem č.
242/1922 činily u provisí invalidních devítinásobek,
provise vdovské téměř desetinásobek
a sirotčí asi sedminásobek provisí
předválečných. To je správné.