Předseda (zvoní): Dále je ke
slovu přihlášen p. posl. Knebort. Dávám
mu slovo.
Posl. Knebort: Slavná sněmovno!
Projednávaná osnova o přímých
daních má svou dlouhou debatu, ve které jsme
se dověděli všechny její výhody
i nevýhody. My, jako národní sjednocení
pohlížíme na osnovu samu jistě skepticky,
a to proto, poněvadž právě tak dnes,
jako i r. 1927 byla projednávána velká daňová
reforma, ke které bylo vzhlíženo vším
poplatnictvem s velikou důvěrou, a která
svou praxí dosáhla pravého opaku toho účelu,
kterému byla určena zákonodárnými
sbory.
R. 1927 když se tento zákon projednával, měl
zákonodárce na mysli prospěti poplatnictvu
a, řeklo se to zde již několikráte,
zvýšiti morálku, sblížiti poplatníka
s berním anebo daňovým úřadem,
přiblížiti oba navzájem. Pravý
opak ovšem byl výslednicí. Vina tu již
byla prokázána a bylo zde také řečeno,
kdo je tímto vinen. Chci říci jen krátce:
Má-li tato osnova zákona splniti několik
výhod, o kterých se v ní mluví a jež
zde byly zdůrazněny, je především
potřebí, aby finanční správa
zařídila svůj kladnější
poměr k poplatníkovi, aby poplatník, udělá-li
přiznání, byl přesně podle
zákona vyšetřen, a dá-li řádně
doklady, aby mu bylo také věřeno. (Předsednictví
převzal místopředseda Taub.)
Není pravda, že morálka mezi poplatnictvem
poklesla. Znám řadu živnostníků
a obchodníků, kteří úzkostlivě
zpracovávají svá daňová přiznání
a ještě úzkostlivěji očekávají
výsledek, který jim pak je předložen
v podobě daňového výměru. Znám
sám z osobní praxe, jak je trapné, když
v mnohých případech finanční
správa neústupně trvá a vyšetřuje
a nechce připustiti živnostníku nebo obchodníku
pravost jeho dokladů. Tyto věci, kde finanční
správa, řekl bych, ne dosti lidsky postupuje vůči
poplatníkům, měly za následek, že
místo zvednutí morálky poplatnictva tato
morálka znova poklesala. Já jsem přesvědčen,
že v dobrých 80%, pokud se živnostnictva a obchodnictva
týče, dělá zpytování
svědomí velmi pečlivě, velmi svědomitě
a konec konců je výsledek vždycky ten, že
je zdaněn dvakrát tak vysoko, než jaké
přiznání sám dal.
Však, vážené dámy a pánové,
z praxe sami nejlépe víte, kolik bolestí
na schůzích máte, kolik intervencí
v daňových věcech musíte udělat
a jak si vám poplatník stěžuje, že
když s ním na úřad přijdete vy,
ať je to berní správa nebo berní úřad,
jak jinak se s ním jedná a mluví a jak ty
věci docela jinak běží. To je jeden
nedostatek, který se tu jeví, a kdybyste, vážení
pánové a finanční správa po
této stránce zařídili na úřadech
jednání s poplatníky tak, aby věděli,
že tam mají zastání, že podle zákonů,
které jim zákonodárné sbory daly,
se jim stane po právu, buďte ubezpečeni, že
by berní morálka šla velmi rychle nahoru. Bylo
zde také řečeno, že u nás na
100 Kč vybrané daně je zatížení
7.50 Kč.
Tak maně si vzpomínám, že jsem právě
minulý týden intervenoval na berním úřadě
na Vinohradech; měl jsem tam následující
případ, jistě charakteristický pro
právě projednávanou osnovu. Bývalý
obchodník byl 2kráte exekvován, dvakráte
bezvýsledně, na to přišla třetí
exekuce, opět bezvýsledná. Tento obchodník
je 65 let stár, je živ z milosti, nebo řekněme
lépe z podpory svého syna. Při tom si berní
správa nedá pokoje a stále tohoto existenčně
zničeného obchodníka pronásleduje.
Podívejte se, byl sám u berní správy
nesčíslněkráte, ale nikdy mu nebylo
dopřáno sluchu. Tím, že jsem s ním
šel já, stalo se, že konec konců tento
případ bude likvidován. A to je to, co jsem
zde řekl. Proč k takovým zákrokům,
které jsou samozřejmé, je potřeba
intervence poslance, když úředník toho
úřadu bez intervence poslance může tuto
věc sám docela jednoduše vyříditi,
maje k tomu předběžné řádné
šetření, které mu jasně dává
na jevo, že v tomto případě, o kterém
hovořím, veškeré další úřední
řízení bylo by marné? A tímto
způsobem se zatěžuje nejenom úřednictvo,
nýbrž i celý chod tohoto řízení
finančně.
Bylo zde také řečeno, proč my jako
národní sjednocení máme k předložené
osnově zamítavé stanovisko. Už jsem
je zdůraznil tím, co jsem předeslal. Řada
řečníků, mých kolegů,
probrala tuto věc po stránce věcné
a já bych jen chtěl dodat, že nemáme
k této osnově důvěry proto, poněvadž
soukromé podnikání je stále více
a více zatěžováno. Při každé
osnově - nejenom při této, nýbrž
i při minulých vidíme, že družstva
a konsumy mají stále výhody, i když
tu bylo zdůrazněno dr Štůlou,
- neprávem pan kol. Chalupa říkal,
že to opomněl - že tento zákon pamatoval
na družstva tak, že ze dvou promile jsou družstva
zdaněna 4 promile. I když tu vidíme první
krůček k nápravě, přece jen
nemůžeme zapomenouti, že konsumy a družstva
jsou stále daňově zvýhodňována
na úkor soukromého podnikání i na
úkor všeho poplatnictva. To je věc, která
má u širokého poplatnictva stále odezvu,
poněvadž se stále jasně a zřetelně
vidí - a¨niž se nějak zvlášť
o to přičiňujeme, - že se ve všech
těchto případech postupuje stranicky a že
jen stranicko-politický režim udržuje tímto
způsobem své podniky stále nad vodou zvýhodnění
na úkor našich malých podnikatelů. Je
snadné ukazovat na sjezdech družstevních, že
družstva jsou života schopnější než
soukromí podnikatelé. Kdyby byla družstva daňově
tak zatížena jako jsme my, buďte, vážení
pánové a dámy, ubezpečeni, že
by nám živnostníkům a obchodníkům
nebyla vůbec žádnou konkurencí. Mohu
vás ubezpečiti, že bychom všichni dokázali
v krátké době svou schopnost a že bychom
vám i s druhé strany dokázali, že by
zaměstnanost, o kterou se tu máme starat, mnohem
rychleji stoupala, než je tomu dnes. My tu zvýhodňujeme
družstva, která zaměstnávají
desetitisíce zaměstnanců, kterým se
v mnoha případech neplatí ani tak, jako u
soukromých podnikatelů, nebo mnohokrát daleko
hůře. Proč tedy mají družstva
požívat těchto výhod, proč nemá
nastat zrovnoprávnění, které by bylo
zároveň podkladem k zvýšení berní
morálky u nás, aby poplatník přesně
věděl, že se u nás v republice měří
každému stejně, ze právo a spravedlnost
je pro všechny a nikoliv jenom pro ty, kteří
dnes představují tento režim? To je důvod,
proč v mnoha případech proti němu
hovoříme a proč často také
na svých schůzích poukazujeme na tento způsob,
který nemůže přispěti k pozvednutí
morálky, o které jste zde tolik hovořili.
Myslím, že velkou obžalobou dnešního
režimu byla řeč p. dr Meissnera, a velmi
jsem se divil, když jsem ho slyšel tolik hovořit
o byrokratismu. Vážení pánové
a dámy, byrokratismus začíná - promiňte
mně ministrem a končí exekutorem, který
v daňových věcech představuje výkonnou
moc. Proč tedy zde na ten byrokratismus naříkáte,
když moc máte v rukou a když máte možnost
věci zaříditi jiným způsobem?
Vždyť sedíte ve vládě, máte
možnost prostě říci: Ten zákon
musí býti prováděn tak, jak jsme se
na něm usnesli a proto chceme, aby všechny jeho výhody,
které jsme chtěli splnit, byly splněny. To
je ve vašich rukou. Proto jsem se velmi divil, když
jsem slyšel řeč pana dr Meissnera.
Ale je zde ještě jedna věc, nad kterou je potřebí
se pozastaviti. To není snad útok na úřednictvo.
Myslím, že pro pozvednutí berní morálky
bylo by dobře, kdyby páni exekutoři trochu
lidštěji dělali svůj výkon, a
nikoliv, aby když je obchod v plném chodu, přišli
do závodu a prostě prohlásili: Já
jsem exekutor - a obrátili celý závod na
ruby. Myslím, že k tomu jest jiná možnost
a také příležitost a forma taková,
která by byla přijatelná, ale tímto
způsobem, promiňte, ničíte obchod
a živnosti u nás, poněvadž stlačujete
sebevědomí podnikatelů, přirážíte
je ke zdi svou mocí, svým nemožným postupem,
který v každém případě
znamená nechuť k další práci a
tím také k rozšíření nezaměstnanosti.
Několik těchto věcí chtěl jsem
připojiti k projednávané osnově. Mám
na mysli ještě jednu událost, která
se zde stala a se kterou bych se velmi rád s tohoto místa
jednou pro vždy vypořádal. Prosil bych slavnou
sněmovnu, hlavně pány kolegy ze živnostenské
strany, neříkejte nám stále, nám
národnímu sjednocení, co kdy udělala
národní demokracie. Vezměte laskavě
na vědomí, že my jsme dnes příslušníky
národního sjednocení. Národní
demokracie ve svých dřívějších
vládách svoji povinnost vůči státu
a národu plnila. (Výkřiky.) My ji
také plníme vůči státu a národu,
hlasujeme pro každou osnovu, která znamená
prospěch tohoto státu, ovšem stavíme
se proti každé osnově, která je politicko-stranickým
způsobem sdělávána. Prosil bych vás,
abyste to jednou pro vždy vzali na vědomí,
neříkejte nám s tohoto místa stále:
Pan dr Preiss! Podívejte se, dnes situace vypadá
jinak, dnes k tomu panu dr Preissovi, jak tu sedíte, všichni
hledáte cestu, a to velmi často. (Posl. Jenšovský:
To není pravda!) Není pravda, tedy totéž
platí také o nás. (Výkřiky.)
Nezapomeňte, vážení pánové,
že na tohoto dr Preisse se velmi často i hlava státu
obracela pro různé informace nebo dotazy, a že
dneska k tomuto dr Preissovi přistupují noví
dva magnáti, kteří rozhodují a kterým
vy dneska sloužíte, to je pan Lustig a pan Feierabend.
Já bych prosil, abyste jednou pro vždy rozlišovali
tyto věci. My jsme národní sjednocení,
jím zůstaneme, poněvadž víme,
že vás jako národní sjednocení
nejvíce mrzíme, proto nás stále tuto
rozlišujete. To jsou věci, které jsem považoval
za nutné jednou pro vždy si s vámi vypořádat.
Vážení pánové, abychom si nemusili
stále připomínat, že v době,
kdy byl ministrem dr Matoušek nebo ing. Novák,
zákony byly tak a tak sdělávány, vaši
páni také seděli ve vládách
a měli také možnost spolurozhodovati. A když
se tam něco udělalo špatně, pak to spadá
na celou sněmovnu, jíž jsme my mnozí
tehdy nebyli členy. (Výkřiky.) Tak
se ty věci mají. Proto neračte mluviti v
domě oběšencově o provaze. To se někdy
nevyplatí. Vy jste říkali, že za 16
roků ministr obchodu ing. Novák neb dr Matoušek
neudělali nic, vy jste tam rok a daleko jste nesplnili
požadavky, které jste ve volbách splniti slibovali.
Proč? Poněvadž jste součástí
té koalice, se kterou musíte spolupracovati, se
kterou se musíte dohodovati, tedy výsledek vaší
práce je právě takový, jaká
je vaše sila. (Hlasy: Jak jste to dělali vy? -
Dělali jste to jinak?) Já neříkám,
že jsme to dělali jinak, přiznávám
se, že jsme to nedělali jinak ... (Posl. Mašata:
Šli byste do koalice?) Ovšem, za podmínek,
které vám jsou dobře známy, pane Mašato,
ale ne do koalice, která bude pokračovati v monopolech,
syndikátech a vnucených kartelech.
Považoval jsem za nutné, jednou tuto věc si
zde vyříditi, aniž bych chtěl dělati
útok na ministerstvo obchodu. Jestliže dr Štůla
při této osnově kritisoval, že se o
živnostnictvo málo v tomto státě starají,
nemyslel tím napadnout ministerstvo obchodu, nýbrž
vytýkal celému režimu, že je jeho povinností,
aby věnoval zvýšený zájem tomuto
stavu, který je vlastně největším
poplatníkem v tomto státě. Neměl žádný
úmysl útočiti na vás a ministra.
Z důvodů, které přednesli moji kolegové
i z několika vývodů, které jsem zde
přednesl já, nemůžeme hlasovati pro
předloženou osnovu, poněvadž jsme přesvědčeni,
že za rok budete odtud kritisovat tento zákon, jako
dnes kritisujete zákon z r. 1927, který jste také
dělali za předpokladu, že pomůžete
poplatnictvu, a skutečnost byla obrácená.
Přál bych si jako živnostník, aby statisícová
obec živnostníků a obchodníků,
která vzhlíží k parlamentu a předložené
osnově jako k záchraně svých existencí,
byla skutečně zachráněna. V předložené
osnově toho ovšem nenalézám. (Potlesk
poslanců národního sjednocení.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo pí. posl. Mrskošová.
Dávám jí slovo.
Posl. Mrskošová: Slavná sněmovno!
Daňové zákony a daňová opatření,
která znamenají povinnost občanů k
potřebám státu, jsou opatřeními,
která zejména pro nás podnikatelsky činné
ženy ať v zemědělství, v živnostech
nebo v kterémkoli jiném oboru podnikání
znamenají řízení, se kterým
máme, bohužel, často co dělat. Zejména
my, které jsme spolumajitelkami reálných
hodnot, kde z našeho majetkového vlastnictví
vyplývá zákonná povinnost ručební
za všechny daňové povinnosti, chtíc
nechtíc musíme sledovat vše, co souvisí
s otázkou daňových zákonů a
musíme se bedlivě dívat na jejich praktické
provádění tak, jak se s nimi potom ve svém
životě praktických hospodyň setkáváme.
My upřímně vítáme předloženou
daňovou osnovu proto, že v ní vidíme
snahu po dosažení konečného pořádku
v daňových věcech Vždyť máme-li
my, poslanci, příležitost ze své praxe
býti svědky těch různých scén,
které při daňovém jednání
jsou předmětem vzájemného styku poplatníka
s berním úředníkem jako představitelem
státní moci, myslím, kolegové a kolegyně,
že máme více těch nepříjemných
zkušeností vyplývajících z tohoto
styku nežli těch radostných okamžiků,
které by potvrzovaly, že mezi poplatníkem i
berním úřadem, finanční správou
státní. existuje poměr, abych to tak přirovnala,
dobrého, vzájemného, důvěryplného
styku dvou činitelů, kteří jsou nezbytni
k výkonu třetího součinitele, jakým
je dobrý chod státní správy.
A, slavná sněmovno, právě zde se setkáváme
s případy, které již vážení
řečníci přede mnou zde velmi výrazně
zdůraznili, ale ke kterým musíme se opět
a opět vraceti. Je povinností nás, odpovědných
činitelů, při této příležitosti
zdůraznit, že za nynějších poměrů
a za předpokladů, ze kterých vyvěrá
vzájemný styk poplatníka s finanční
správou, nemohli bychom mluvit o věcech, které
znamenají dobrý prospěch celku a které
podmiňují dobrý chod našich vnitřních
potřeb a zájmů.
Máme zkušenosti, že berní praxe posledních
let se vyvinula tak, že ne fasse poplatníka, že
ne jeho přiznání je základem, ze kterého
se vychází, nýbrž že rozhodujícím
činitelem je ta dekáda poplatní, která
jednotlivým berním okresům je předepsána
intimním řízením úředním
a podle které pak se i správné a spravedlivě
vyhotovené fasse poplatníků upravují,
a které způsobují tu skutečnost, že
na berní správě vám úředník
docela otevřeně řekne: máte odvolací
řízení, dokazujte nám, že my
nemáme pravdu; my nejsme povinni vám dokazovat jako
poplatníku, že vy nám špatně přiznáváte.
A, vážená sněmovno, tento fakt je tím
nejnebezpečnějším momentem pro celou
naši vnitřní finanční daňovou
soustavu, který zde byl dobře zdůrazněn
a který vyvolává pocit vzájemné
nedůvěry, charakterisovaný na jedné
straně otevřeným přiznáním
poplatníků, že co je jim platno správně
a poctivě fatovat, dát si práci s daňovým
přiznáním při všech těch
ohromných písemnostech, s kterými je daňové
přiznání spojeno, a co je pro průměrného
poplatníka jistě prací nemalou, když
není tato práce hodnocena a zhodnocena uznáním
správnosti tohoto přiznání se strany
státní finanční správy. Dostaví
se pak vědomí, ať udělám svoji
fassi jak chci správně, nikdy se mi nebude věřiti
a vždycky budu předmětem jednání
se strany berního úřadu (Hluk. - Místopředseda
Taub zvoní), použitím vytýkacího
řízení a všech těch obtíží,
které zde byly již zdůrazněny.
Jen těmito několika poznámkami právě
s hlediska nás, spolumajitelek těch reálných
hodnot, ze kterých jsou vyměřovány
daňové základy, chci zdůrazniti, že
právě tato projednávaná osnova, která
byla předmětem dlouhého a dobrého
jednání koaliční "sedmy",
znamená upřímné snažení,
aby byly odstraněny všechny obtíže, které
vyvolávají neshodu mezi finanční státní
správou a jejími představiteli, úřednictvem,
a poplatníkem, který jistě je si dobře
vědom toho, že se musí k poplatní povinnosti
hlásiti. On chce ji splniti, ale chce ji splniti tak, aby
znamenala spravedlivé hodnocení jeho důchodu
a aby znamenala také skutečně spravedlivé
ocenění jeho dobré vůle dáti
státu to, co stát od občana svého
požaduje.
V tomto směru my, kteří máme viditelný
majetek, plníme a splníme vždy svoji povinnost
a jsme povděčni tomu, že předložená
osnova přináší ve věcech finančních
určitý pořádek. Proto také
pro předloženou osnovu budeme hlasovati. (Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Přerušuji
projednávání tohoto odstavce, a nebude-li
námitek, přistoupíme k projednávání
odstavce dalšího. (Námitek nebylo.)
Námitek není.
Přistoupíme tedy k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
3. Zpráva výborů soc.-politického
a ústavněprávního o návrhu
posl. Kleina, Stivína, Píka a Němce (tisk
18) na vydání zákona o pracovním poměru
redaktorů (tisk 538).
Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl.
Klein, za výbor ústavně-právní
p. posl. dr Markovič.
Dávám slovo prvému zpravodaji, za výbor
soc.-politický, p. posl. Kleinovi.
Zpravodaj posl. Klein: Vážená sněmovno!
Při různých příležitostech
bylo zde vzpomenuto zvláštního poslání
novinářství ve svobodné republice
(Hluk. - Místopředseda Taub zvoní.),
zvláště bylo zdůrazněno,
že se novinářství musí poskytnouti
všechny podmínky zdárného vývoje,
že novinářství samo musí býti
svobodné a že zase také ti, kteří
tvoří noviny, musí míti všechny
podmínky svého povolání zaručeny.
Buď smlouvou, anebo zákonem.
Není pochyby, že vývoj sociální
politiky u nás ve shodě s vládními
prohlášeními různých vlád
je ten, že každá smlouva má vycházeti
z nějakého legislativního ustanovení.
Proto jsme pro různé kategorie zaměstnanecké
vytvořili buď zákony všeobecné
anebo zákony speciální a umožnili tak
zaměstnavatelům i zaměstnancům, aby
na základě ustanovení všeobecných
nebo speciálních mohli sjednati řádné
pracovní smlouvy. Pracovní smlouva je nám
garancií určitého pořádku.
Jde o to, aby pracovní smlouva stipulovala jasně
a kategoricky každou otázku moderního pracovního
poměru, aby ovšem respektovala předpisy soc.-politických
zákonů a aby pak upravila pro nutný vnitřní
provoz podniku všechno to, co souvisí ve vzájemném
poměru zaměstnance s podnikatelem.
Jestliže podvýbor soc.-politického výboru,
zvolený za tím účelem, aby projednal
sněmovní tisk 18, zkoumal tyto otázky se
všech nejrůznějších hledisk a potřeb
a dospěl k poznání, že je třeba
dáti našim novinářům zákon,
který moderním způsobem vyřeší
nejnutnější pracovní otázky této
významné kategorie zaměstnanců u nás,
pak vzpomenul výbor. také toho, že vydavatelé
českých a slovenských novin se písemně
zaručili sjednati hromadnou smlouvu. Jestliže vydavatelé
německých novin již mají hromadnou smlouvu,
která velmi slušným způsobem upravuje
pracovní podmínky novinářů,
pak se naskytuje možnost, aby zde byla vytvořena celostátní
hromadná smlouva pro novináře, která
ovšem musí vycházeti z nějakých
zákonných ustanovení.
Jestliže výbor soc.-politický dospěl
k přesvědčení, že má býti
dříve zákon a pak smlouva, není to
nějaký nepříznivý tón
vůči vydavatelům, nýbrž je to
pro nás ve sněmovně věc samozřejmá.
Podle příkazu soc.-politického výboru
vyslechl podvýbor písemnou cestou zájemce.
Vyslovili se vydavatelé českých a německých
novin a stejně tak se vyslovily kolektivně novinářské
organisace. Souhrn těchto relací byl, jak jsem již
uvedl, podkladem pro rozhodnutí podvýboru soc.-politického
výboru.
Toto kladné rozhodnutí ve prospěch zákona
bylo však diktováno ještě z jiných
ohledů a potřeb. Nemusím se dnes dovolávati
toho, že i pan president republiky i pan předseda
vlády dr Hodža slíbili novinářům
zákon, který je doplňkem zákona o
soukromých zaměstnancích, zákon, jehož
celkový rozsah je nám znám také ze
zákonodárství zahraničního.
Při projednávání zákona č.
154/1934, t. zv. zákona o soukromých zaměstnancích,
bylo již v odborné komisi jednáno o možnosti
zvláštní kapitoly o novinářích
v rámci tohoto všeobecného zákona, který
platí asi pro 500 000 osob. Tato odborná komise
však vycházela z přesvědčení,
že bude nejlépe vytvořiti pro novináře
zákon zvláštní. Také senát
dal tomuto názoru výraz zvláštní
resolucí, která byla senátem jednomyslně
přijata. Různé příčiny,
které nás vedly k tomuto zvláštnímu
zákonu, prýští z faktu, že ministerstvo
sociální péče již v r. 1920 vypracovalo
osnovu zákona o služební smlouvě redaktorů,
ze pak následovaly různé osnovy, zejména
pak také ministerstva spravedlnosti, které se staly
předmětem jednání obou stran, vydavatelů
a zaměstnanců. Jednání toto umožnilo
vyjasnění nových otázek, které
se řeší v tomto zákoně o novinářích,
avšak tyto porady nedospěly k takovému závěru,
jak Národní shromáždění
právem mohlo očekávati.
Proto přistoupili jsme k projednávání
tisku 18 po všech předchozích přípravách
a relacích. Jestliže jsme došli pak po usnesení
výboru soc. politického a výboru ústavně-právního
k novému jednání o této materii, byl
zde hlavní důvod ten, aby vydavatelé, kteří
se vyslovili původně jen písemně,
stejně tak jako novináři, měli ještě
jednou možnost před zástupci sněmovny
vyjádřiti své názory ústně
a doprovoditi je příslušným komentářem.
Je to snad určité novum v našich pracích
sněmovních, že po tom, kdy dva výbory
se jednomyslně dohodly na určité osnově,
dochází k novému jednání, ale
není třeba toho litovati proto, poněvadž
i sněmovna má při této příležitosti
živelný zájem na tom, aby byl dobrý
a trvalý poměr mezi novinářem a vydavatelem.
To tedy byl ten hlavní motiv, proč jsme znovu celou
materii osnovy zákona projednávali. Novináři,
zejména českých vydavatelstev, si velmi stěžovali,
že nemají stejné opatření, jako
mají kolegové z vydavatelstev německých
novin, a zejména velmi těžce nesli fakt, že
řada pracovníků v novinářství,
zejména knihtiskaři, pomocní dělníci,
knihaři mají kolektivní smlouvu, ale novináři
smlouvy kolektivní nemají. Novináři
v tom spatřovali určitý morální
defekt, a je povinností Národního shromáždění,
aby byl tento morální defekt odstraněn.
To byl jeden z hlavních motivů této osnovy.
Kdo zná novinářství, ví, že
novinářství je vlastně kolektiv, kolektiv
všech pracovníků, ať manuálních
nebo duševních. I ten sazeč má určitou
zásluhu o noviny, i ten knihař, i ten pomocný
dělník. Prostě v takovém podniku je
to zpravidla jedna duše. A jestliže nyní dochází
k tomu, že speciální zákon o novinářích
má doplniti systém pracovních smluv také
pro novináře, docházíme ještě
k tomu žádoucímu a radostnému faktu,
že vlastně postupujeme našemu československému
novinářství mnoho nových a příznivějších
podmínek vývoje, neboť nám nešlo
o to, abychom jednostranně diktovali vydavatelům
nějaké nesnesitelné a neudržitelné
sociálně-politické podmínky, nýbrž
šlo nám o to, aby ta primitivní práva
novinářů byla vyjádřena zákonem
v takové formě a v takové modifikaci, aby
zde byl ustálen také dobrý poměr k
vydavatelům, neboť je jisté, že ten vyhraněný
poměr mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem,
který je znám všeobecně z pracovních
podmínek dělníků a jiných zaměstnanců,
není zpravidla u novinářů, a bylo
by těžkou chybou, kdybychom nějakým
zákonem rozervali tento dobrý poměr. Proto
jsme učinili vše, aby tento poměr byl utužen
a aby byl lepší než dosud.
Můžeme proto s velkou radostí sděliti
posl. sněmovně obsah dopisu ze dne 23. června
t. r., který byl adresován předsedovi a zpravodaji
výboru soc. politického. Dopis tento zní
(čte): "Díky vašemu laskavému
souhlasu bylo umožněno zástupcům organisací
žurnalistických a zástupcům vydavatelů
novin jednat o projednávaném zákonu o pracovním
poměru redaktorů. Obě strany za střídavého
předsednictví pana posl. dr Meissnera, pana
předsedy dr Patejdla a pana zpravodaje posl. Kleina
dohodly se vzájemně o celém zákoně
tak, že některá ustanovení, schválená
již výborem soc.-politickým a ústavně-právním,
byla touto dohodou modifikována. Tyto modifikace dotýkají
se § § 1, 3, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16 a 19 a stalo se
tak po vzájemné dohodě. Dovolujeme si předložiti
text této naší vzájemné dohody,
pojatý do textu zákona schváleného
výbory, a prosíme jménem organisací,
které jsme při jednání zastupovali,
aby vážené Národní shromáždění
s ohledem na tuto naši dohodu schválilo zákon
v připojené úpravě. Podepsán
za organisace zaměstnavatelů p. JUDr Mrkvan a z
pověření organisací redaktorských
red. Hrabánek."
Tento dokument potvrzuje, co jsem právě řekl,
že jsme učinili vše, aby vzájemný
kontakt mezi novinářem a vydavatelem byl co nejideálnější.
Myslím, že tento dokument to potvrzuje.
Je ještě mou povinností stručně
říci, co bylo dále předmětem
jednání našeho výboru a zejména
také řady porad, které jsme navzájem
absolvovali. Není pochyby, že pro vyspělé
novinářství, které má býti
u nás v republice Československé fedrováno
v každém směru, je třeba ještě
zvláštního zákona. Je to zákon
o novinářských komorách. Novinářská
komora má býti morálním doplňkem
zákona o pracovním poměru redaktorů.
Jde o řadu otázek, souvisících s výkonem
povolání redaktorů, zejména pak o
otázky, které mají chrániti titul
redaktora, které mají přispěti k tomu,
aby redaktorství bylo čistým povoláním
a aby redaktor byl v určitém směru svého
povolání naprosto neodvislý.
Mohu zase s radostí prohlásiti z porad, kterým
jsem předsedal, že je to také přáním
vydavatelů, takže vlastně není nyní
rozporu mezi vydavateli a redaktory o tom, zdali u nás
v republice má působiti moderní novinářská
komora. My jsme šli však ještě dále
a prohlásili jsme pánům, že by vlastně
měl dnes ve sněmovně existovat trvalý
výbor novinářský, který by
jednak měl, řekl bych, kontrolovat praktické
uplatňování novinářského
zákona, který je právě předmětem
našeho ústavního projednávání,
jednak připraviti osnovu zákona o novinářské
komoře, ale který by také ještě
měl projednávat jiné otázky spojené
s novinářstvím, i otázky, které
se týkají čistě, řekl bych,
zájmů vydavatelů, neboť víme
zcela dobře, že naše novinářství
trpí různými nedostatky a že jeden z
těchto nedostatků tkví také v určité
nedobré konkurenci.
A jestliže jsme, pánové, dospěli k této
dohodě o speciálním zákonu novinářském,
pak jsme při tom ještě sledovali jednu velikou
otázku, a to, aby zde byla, pokud možno, kalá
soutěž mezi novinářskými podniky.
Má-li být kalá soutěž, vážená
sněmovno, tak zde musí býti zákon,
zákon jasný, který precisuje pokud možno
každý odstín pracovního poměru
redaktorů. Pokud jde o rozsah, konstatuji, že jsme
se přidrželi původní dikce, ačkoliv
v podvýboru byly různé podněty, vyznívající
ve prospěch rozšíření zákona.
Nepřistoupili jsme na tyto návrhy, rozšiřující
pojem redaktora, také proto, abychom mohli presentovati
sněmovně dohodu jednomyslnou.
Celkem tedy jde o okruh osob, které jsou pojištěny
podle zákona o pensijním pojištění.
Jde zde o určitou paralelu a myslím, že i to
je dobré, neboť právě také komise
pro reformu pensijního pojištění musí
sledovati otázku pracovního poměru redaktorů,
a tato souvislost, tato vzájemnost má podepřít
také ty dobré stránky novinářského
pojištění i dobré stránky tohoto
novinářského zákona.
Vážená poslanecká sněmovno! My
tedy po prvé v našem státě dáváme
novinářům zákon, zákon, který
jsme slibovali po léta. Je to produkt určitého
kompromisu. Snad nebude všude uvítán s jásotem,
ale mohu prohlásiti, že na všech stranách
byl poctivý a dobrý úmysl pomoci novinářům.
Prosím proto, pokud snad ještě někde
po usnesení obou výborů byly provedeny korektury,
aby to nebylo vykládáno ve zlém, nýbrž
aby páni novináři i páni vydavatelé
vzali oficielně na vědomí, že jsme se
vzájemně přičiňovali, aby tento
novinářský zákon pokud možno
všechny uspokojil.
V tomto duchu doporučuji slavné sněmovně,
aby tuto osnovu manifestačně jednomyslně
přijala. (Potlesk.)